Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Canton Chrono *

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Chrono 507 DC (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
Canton Chrono 502 (Surroundhögtalare) 1 8,12 (7) Inga priser
Canton Chrono 509 DC (Golvhögtalare) 2 9,3 (32) Inga priser
Canton Chrono AS 525 SC (Subwoofers) 0 8 (3) Inga priser
Canton Chrono 505 Center (Centerhögtalare) 1 8,53 (14) Inga priser
Canton Chrono 501 (Surroundhögtalare) 1 8,43 (6) Inga priser
Canton Chrono Heavyweight Movie System 5.0 (Högtalarpaket för hembio) 2 (0) Inga priser
Canton Chrono Middleweight Movie System 5.0 (Högtalarpaket för hembio) 1 (0) Inga priser
Canton Chrono Satellite System 5.0 (Högtalarpaket för hembio) 1 (0) Inga priser
Canton Chrono 511 (Surroundhögtalare) 5 (0) 5 990:-
Canton Chrono SLS 790 DC (Golvhögtalare) 1 8,8 (4) Inga priser
Canton Chrono SLS 720 (Surroundhögtalare) 1 7 (2) Inga priser
19 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 16 dagar sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
Råd vid försäljning av hemmabio (2 inlägg) 7 år sedan
Hifi system (18 inlägg) 8 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 9 år sedan
TV och Receiver (F9005 & NR727) (0 inlägg) 9 år sedan
Högtalarpaket till Onkyo TX-NR727 (16 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med en uppgradering! (1 inlägg) 10 år sedan
Köpråd ett par stativhögtalare - förslagsvis B&W, Canton eller Monitor (15 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 509DC eller Heco Metas 500 (4 inlägg) 10 år sedan
Man blir tokblåst i Sverige! (76 inlägg) 12 år sedan
Gle eller Chrono (9 inlägg) 13 år sedan
Onkyo 607 + canton chrono dc 509 = vilken kabel? (1 inlägg) 14 år sedan
Canton Chrono; Strul med bi-amp och diskant (0 inlägg) 15 år sedan
Uppgradering av högtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Köphjälp till nya högtalare (15 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Dali eller Canton? (30 inlägg) 16 år sedan

#151

Postad 28 mars 2014 - 18:55

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

Fungerar det att köra 509Dc och sedan 505.2 som center ?! För det ska väl vara 505 om det ska stämma överrens till 100% ?


Det ska nog gå alldeles utmärkt. Annars så kan du kolla blocket om nån säljer beg 505.

#152

Postad 29 mars 2014 - 08:32

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Kan tipsa om att Hbb har 505.2 för 2792 kr just nu, slog själv till ;)
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=151340

#153

Postad 22 april 2014 - 14:25

Streetofdreams
  • Streetofdreams
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Kan någon snälla hjälpa mig?

Jag har Canton chrono 509 DC som 1.maj skall kopplas ihop. Varför finns det 4 st kontakter baktill på högtalaren? Vilka ska man välja? dom uppe eller nere? Förstår ingenting.

#154

Postad 22 april 2014 - 14:41

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

Kan någon snälla hjälpa mig?

Jag har Canton chrono 509 DC som 1.maj skall kopplas ihop. Varför finns det 4 st kontakter baktill på högtalaren? Vilka ska man välja? dom uppe eller nere? Förstår ingenting.


Det finns 4 för att antingen köra bi-wire eller bi-amp, men det kan du skippa.
Dom understa är låg frekvens och dom översta hög frekvens.

Det finns bleck där emellan som du låter vara, den skickar vidare strömmen från kablarna till dom andra kontakterna. Tar du bort blecket och kopplar antingen ner eller upp, så får du antingen bara bas eller bara diskant/mellanregister.

Jag kör mina högtalarkablar kopplade till HF just nu, men du kan ju testa om du hör skillnader mellan dom understa och översta och köra på vilket du vill :)

Som sagt, blecket (guldfärgad, runt stag) låter du vara kvar och kopplar + och - som vanligt antingen underst eller överst.

Redigerat av SonySamppa79, 22 april 2014 - 14:46.


#155

Postad 22 april 2014 - 14:54

Streetofdreams
  • Streetofdreams
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
det är alltså banan kontakt jag har på mina högtalare, och till detta skall jag alltså koppla banan-högtalarkabel?

#156

Postad 22 april 2014 - 16:02

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Själv rekommenderar jag att bi-ampa, för att nyttja anläggningen till max.

#157

Postad 22 april 2014 - 16:08

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

det är alltså banan kontakt jag har på mina högtalare, och till detta skall jag alltså koppla banan-högtalarkabel?


Du måste inte använda banankontakter, bara skruva som bakom förstärkaren och lirka in kablarna.
Det gör du som du vill.

#158

Postad 13 mars 2015 - 10:27

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Fick precis hem mina Chrono 509 DC och har en liten fråga ang. inkopplingen.

Jag har just nu inga planer på att köra med bi-wireing eller bi-amiping, utan endast koppla en enkel högtalarkabel till min Yamaha A2030.

Spelar det någon roll vilken av ingångarparet på högtalarna som jag ansluter till? Dvs ska jag använda de övre eller undre paret eller saknar det betydelse?



#159

Postad 13 mars 2015 - 11:07

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Fick precis hem mina Chrono 509 DC och har en liten fråga ang. inkopplingen.
Jag har just nu inga planer på att köra med bi-wireing eller bi-amiping, utan endast koppla en enkel högtalarkabel till min Yamaha A2030.
Spelar det någon roll vilken av ingångarparet på högtalarna som jag ansluter till? Dvs ska jag använda de övre eller undre paret eller saknar det betydelse?

Så länge du använder jumprarna spelar det ingen roll.

#160

Postad 28 september 2015 - 21:13

Rstu
  • Rstu
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Hej, Är inne på att beställa ett canton chrono 5.0 kitt med

Canton Chrono 509.2 DC
Canton Chrono 505.2
Canton Chrono 501.2

 

Dessa kommer att spela ihop med en sub av modell Rel T9.

 

Idag har jag en Onyko tx-sr508 (ganska billig, 4 år gammal) tveksam om den orkar med alls.

 

Är det lämpligt att betala 4000 till i köpet och få med en marantz SR5009.

Eller bör jag avvakta och köpa en 6009 eller 7009 när jag får råd? andra förslag?

 

Jag har testat lyssna på detta kitt med SR6009 i ett 100m2 rum 3m takhöjd och tycker det låter bra och spelar tillräckligt men var basfattigt utan sub vilken var förståeligt i rum av den storleken. Frågan är hur SR5009 levererar i jämförelse.

 

Mitt lyssningsrummet är 4x8m med öppen planlösning till 30m2 till i vinkel



#161

Postad 09 november 2015 - 22:16

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har ett par nya Chrono 501.2 som fronthögtalre (har inte plats för annat). Dessa sitter precis intill min TV.

Jag funderar på om det skulle bli bättre med en center med då jag kom på att en sådan skulle få plats om jag höjde vägghängda TVn några cm.

 

Ska man ha Chrono center verkar det vara 505..2 som gäller. Skulle den passa till mina högtalare eller blir centern "onödigt" bra? Centern är väl tänkt att match ett par stora frontare men jag använder ju bara de små 501.2 som front.

 

Högtalarna sitter ju redan nära som det är så det kanske blir överflödigt med en dyrare center? Däremot brukar vi ligga ena eller andra sidan av soffan när man tittar på TV och då kommer man ju lätt "utanför området" och då ska det vara bra medn center har jag läst...

 

 

Sen om någon vet vad som skiljer 505 och 505.2? Hembiobutiken har rabatt just nu på 505.2 så de kostar 2839kr men Conrad har 505 för 2479kr

 

https://www.hembiobu...on-chrono-5052/

 

http://www.conrad.se..._content=326293

 



#162

Postad 09 december 2015 - 19:30

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Har en fundering till er som testat olika förstärkare till Canton Chrono:
Hur är Yamaha stärkare till Canton i förhållande till andra märken? Blir inte ljudet väldigt ljust och vasst med combon Yamaha-Canton?
Sneglar på en Aventage-modell men då de kostar en del och de inte finns att provlyssna någonstans så vill man gärna veta ljudideal innan.
Kan tänka mig att Yamaha är bra på detaljer, men vill inte få ett tunt och skrikigt ljud.

#163

Postad 09 december 2015 - 22:24

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Har en fundering till er som testat olika förstärkare till Canton Chrono:
Hur är Yamaha stärkare till Canton i förhållande till andra märken? Blir inte ljudet väldigt ljust och vasst med combon Yamaha-Canton?
Sneglar på en Aventage-modell men då de kostar en del och de inte finns att provlyssna någonstans så vill man gärna veta ljudideal innan.
Kan tänka mig att Yamaha är bra på detaljer, men vill inte få ett tunt och skrikigt ljud.

 

Har faktiskt övervägt samma så hade varit trevligt att få ett svar på det. :) Tror att pioneers LX serie kan vara ett bra val.



#164

Postad 10 december 2015 - 17:07

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Har faktiskt övervägt samma så hade varit trevligt att få ett svar på det. :) Tror att pioneers LX serie kan vara ett bra val.

Pioneer LX har jag redan provat och det var ingen bra kombo. Ljudet var alldeles för ljust och tunt i Chrono. Det lät platt så att säga.

Sålde den stärkaren och letar nu ny. Har provat en Onkyo tx-nr646 och det blev ett helt annat ljud. Mycket fylligare och varmare. Den stärkaren skjutsade även på basen mycket mer än min tidigare Pioneer LX.

Dock så känns det som lite detaljer saknas i ljudet vid filmtittande. Svårt att beskriva, men i vissa scener låter det som bara vissa frekvenser hörs typ.

Dessutom verkar det som denna sänder ut Dolby Surround på flera olika ljudspår!! Bla.a DTS! Och så saknar den Pre-out :-(

Annars en mycket kompetent stärkare ljudmässigt.

Har hört att Yamaha är bra på detaljer men vill veta om den är för ljus för Chrono?



#165

Postad 10 december 2015 - 18:03

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Pioneer LX har jag redan provat och det var ingen bra kombo. Ljudet var alldeles för ljust och tunt i Chrono. Det lät platt så att säga.

Sålde den stärkaren och letar nu ny. Har provat en Onkyo tx-nr646 och det blev ett helt annat ljud. Mycket fylligare och varmare. Den stärkaren skjutsade även på basen mycket mer än min tidigare Pioneer LX.

Dock så känns det som lite detaljer saknas i ljudet vid filmtittande. Svårt att beskriva, men i vissa scener låter det som bara vissa frekvenser hörs typ.

Dessutom verkar det som denna sänder ut Dolby Surround på flera olika ljudspår!! Bla.a DTS! Och så saknar den Pre-out :-(

Annars en mycket kompetent stärkare ljudmässigt.

Har hört att Yamaha är bra på detaljer men vill veta om den är för ljus för Chrono?

 

Okey. Det är precis motsatt vad jag hört. Tror det var LX87 jag kollade på om jag inte minns helt fel och då sa säljaren att den verkligen fick högtalarna att komma till sin rätt när han hade provat den kombon av chrono och pioneer (dock lillebror LX77). Men då vet jag att jag i alla fall inte skall köpa den utan att provlyssna grundligt själv innan. Hatar när ljudet är ljust och skrikigt. Vill ha detaljer men levererade på ett behagligt sätt. Jag trodde att yamaha skulle ge det ljusare ljudet och pioneer det lite mörkare och mer bastunga ljudet, men det verkar ju kanske inte vara helt sant då. Kan det ha något att göra med omgivningen och eventuellt felkalibreringar? Jag upplevde ljudet med min Onkyo 818 som väldigt bra när det kom till musik med fokus på gitarr och sång men att det blev lite för tunn bas och dynamik i tex elektronisk musik som trance och dyl som jag lyssnar ganska mycket på. Så jag kommer nog köpa en rejäl stereoförstärkare som komplement till en bra hembioförstärkare. Är nog det bästa man kan göra om man vill bra ljud för både film och musik. 



#166

Postad 15 december 2015 - 21:42

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Okey. Det är precis motsatt vad jag hört. Tror det var LX87 jag kollade på om jag inte minns helt fel och då sa säljaren att den verkligen fick högtalarna att komma till sin rätt när han hade provat den kombon av chrono och pioneer (dock lillebror LX77). Men då vet jag att jag i alla fall inte skall köpa den utan att provlyssna grundligt själv innan. Hatar när ljudet är ljust och skrikigt. Vill ha detaljer men levererade på ett behagligt sätt. Jag trodde att yamaha skulle ge det ljusare ljudet och pioneer det lite mörkare och mer bastunga ljudet, men det verkar ju kanske inte vara helt sant då. Kan det ha något att göra med omgivningen och eventuellt felkalibreringar? Jag upplevde ljudet med min Onkyo 818 som väldigt bra när det kom till musik med fokus på gitarr och sång men att det blev lite för tunn bas och dynamik i tex elektronisk musik som trance och dyl som jag lyssnar ganska mycket på. Så jag kommer nog köpa en rejäl stereoförstärkare som komplement till en bra hembioförstärkare. Är nog det bästa man kan göra om man vill bra ljud för både film och musik.


NAD funkar fint till Canton Chrono. Underbar kombo. Har kört med Pioneer LX o Yamaha o Onkyo o kom fram till att NAD passar bäst.
Säljer faktiskt min 757v2 då jag uppgraderat till 777. Skicka PM om intresse finns.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.