Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Dali Lektor *

88 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Lektor 1 (Surroundhögtalare) 3 9,14 (13) Inga priser
DALI Lektor 6 (Golvhögtalare) 1 7,78 (8) Inga priser
DALI Lektor 8 (Golvhögtalare) 1 9 (7) Inga priser
DALI Lektor 2 (Surroundhögtalare) 3 8,54 (12) Inga priser
DALI Lektor LCR (Centerhögtalare) 1 8,6 (9) Inga priser
8 relaterade trådar

#1

Postad 08 augusti 2008 - 14:38

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Surfade runt på What Hifi och såg detta

http://whathifi.com/...ut-this-autumn/

Ska bli intressant att se vad det är vad dom kommer med för nåt.Verkar inte som att priserna blir särskilt höga heller.

#2

Postad 08 augusti 2008 - 18:49

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
Är det troligt dessa kommer ersätta någon annan serie?

#3

Postad 08 augusti 2008 - 19:40

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Bra fråga men om man kikar på prissättning så verkar det hamna runt omkring samma prisläge som Concept.
Inte helt omöjligt imo att det är den som kommer få ge vika för denna serie.

#4

Postad 08 augusti 2008 - 20:52

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Perfekt, jag tänke fråga en fråga om Dali.

Fråga: Är Dali bra högtalare för pengarna? Jag var nämligen sugen på att uppgradera lite lagom från mina Dynavoice M-65 som varit en bra instegsport för mig :rolleyes:

/Christian

#5

Postad 08 augusti 2008 - 21:01

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Detta ska bli intressant att se vad dom har klurat ut för burkar denna gången. Om jag fattade det rätt så skulle det visst bli en Lektor 8 och det kan ju bli intressant eftersom jag snart ska byta upp mig till eventuellt ett par Ikon 8:or. Får väl se om dom kommer att spela i samma liga eller om dom mer är åt Concept hållet.

#6

Postad 09 augusti 2008 - 04:37

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Personligen så tror jag denna serie kommer ersätta Concept som har ett par år på nacken..
Ser ju betydligt trevligare ut får man iaf säg. :rolleyes:

Kan nog bli en riktigt intressant serie.. Dome diskanten från Ikonerna låter ju inte fel med tanke på deras fina spridning..
Kan nog bli mycket för pengarna känsla på dessa.. ;)

#7

Postad 10 augusti 2008 - 13:03

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Perfekt, jag tänke fråga en fråga om Dali.

Fråga: Är Dali bra högtalare för pengarna? Jag var nämligen sugen på att uppgradera lite lagom från mina Dynavoice M-65 som varit en bra instegsport för mig B)

/Christian


Visst är Dali bra högtalare.Har själv Dali 40 som är i dagslägge 20 år gamla..helt underbara och fantastisk bra i min hembiosystem.Så bra att jag använder inte nån subb och ändå har bas i överkant.
Mvh/Zubac

#8

Postad 10 augusti 2008 - 19:58

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Känns som om många tillverkare börjar satsa på mer på den stora publiken med sina budgetserier. KEFs nya serie, Dalis Lektor Serie etc. Kommer bli mer intressant med mer bang-for-the-buck serier B). Är det "banddiskanten" i Ikons Hybrid som gör det vassa? För den är ju slopad i denna serie.

#9

Postad 27 augusti 2008 - 22:58

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Passade på att koppla Lektor-burkarna till den här tråden.

//Loofy

#10

Postad 30 oktober 2008 - 18:19

Unregisteredb6c42393
  • Unregisteredb6c42393
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Tja! här kommer mina första intryck av lektor serien. gick förbi hifiklubben när dom precis packat upp lektor serien, dessa kopplades i och lyssningen kunde börja....

första intrycket var, även om dom inte var inspelade, att dom har potential att vara hur bra som helst. akustisk musik var först ut, basen var fast och bra.
rösterna hade bra detalj, inte grymt bra, faller i jämförelse med ikon serien. men diskanten var behaglig, vilket jag inte tycker ikon serien har.
något som kändes att högtalaren saknade var mellanregister. detta märkte jag när man drog igång lite rock,mellanregistret var inte dåligt men lite tomt. förhoppningsvis beror detta på att de inte är inspelade.

sedan var det dags för lite dunka dunk skitmusik, basen var riktigt ###### härlig nu, härligt torr och man fick lite sparkar mot bröstkorgen. hoppas denna torrhet inte försvinner med inspelning!!!!

som att sammanfatta, dessa högtalare har potential att vara riktigt bra, men de var inte inspelade så jag får helt enkelt ta en till tur och lyssna igen om någon vecka och bedöma.
lossnar mellanregistret lite grann så är dessa högtalare högt uppe i mitt intresse när det är upppgraderingsdags.

#11

Postad 30 oktober 2008 - 18:26

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Tveksam till att dem ersätter concept, då concpet är relativt nya i Dali mått mätt.
Dom har ju en förmåga att hålla kvar sina serier i evigheter.

#12

Postad 30 oktober 2008 - 18:48

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

ukkapukka´s lyssningsintryck.


Håller med om mellanregistret som jag inte heller riktigt tyckte släppa efter en snabb provlyssning idag.
Dock var även dom jag lyssnade på sprillans nya direkt ur kartong. Jämförde även dessa en del
mot Ikon 6 och Dm 684 och tyckte nästan att ljudet låg närmre 684an än Ikon.
Tror att dom kan vara riktigt prisvärda OM mellanregistret släpper efter lite inspelning basen stramar
upp sig en del. Får ta en provlyssning igen om nån vecka eller två för att kunna säga mer om dom!

Redigerat av Vobbe, 30 oktober 2008 - 18:48.


#13

Postad 31 oktober 2008 - 13:54

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Intressant att dessa högtalare börjar komma in i butikerna. Ska försöka hinna med en provlyssning nästa vecka själv. Ni som lyssnat, var det lektor 6 eller 8 ni lyssnade på, eller kanske båda?

#14

Postad 31 oktober 2008 - 13:55

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Intressant att dessa högtalare börjar komma in i butikerna. Ska försöka hinna med en provlyssning nästa vecka själv. Ni som lyssnat, var det lektor 6 eller 8 ni lyssnade på, eller kanske båda?


Det var Lektor 6 som jag lyssnade på , tyckte annars att dom såg rätt välbyggda ut för prislappen.
Inte så värst stora heller för den delen.

#15

Postad 02 november 2008 - 14:30

Unregisteredb6c42393
  • Unregisteredb6c42393
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
jag lyssnade främst på lektor 8, testade 6:an också men den avfärdade jag direkt som ointressant då jag vill ha större baselement :)

#16

Postad 06 november 2008 - 23:00

Unregistered680
  • Unregistered680
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej!

Var inne på Hifi-klubben i dag och lyssnade på både Lektor 6 och 8 och har beställt Lektor 8!
Lyssnar mest på rock och hårdrock och har varit runt och lyssnat på MÅNGA olika högtalare! Det var första gången på länge som jag blir nöjd av lyssnandet på Hifi-klubben. Har varit riktigt besviken sista gångerna efter provlyssning av B&W DM683, Dali Concept och Dali Ikon-serien. Har bara låtit för skrikigt om diskanten eller för tamt. Lektor 8 däremot var bra! Öppet detaljrikt ljud och bra med tryck och bas. Har lyssnat med följande grupper på dem: Nightwish, In Flames, Metallica, Amon Amarth och Green Day. Elektroniken som användes var Nad C542 och Nad C355.

Kan tillägga att jag beställt Nad C375 som är efterföljaren till C372 samt Nad C545 som efterträder C542. De kommer tyvärr inte förrän om ett par månader men den som väntar på något gott........

#17

Postad 07 november 2008 - 05:09

Unregistered680
  • Unregistered680
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
För den som vill läsa mer om dem så kan ni kolla dessa testera.

Dali Lektor 1: http://whathifi.com/...-1/default.aspx

Dali Lektor 8: http://www.dali.dk/a.....est 06_08.pdf

Redigerat av Unregistered680, 07 november 2008 - 05:14.


#18

Postad 07 november 2008 - 07:44

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Hej!

Var inne på Hifi-klubben i dag och lyssnade på både Lektor 6 och 8 och har beställt Lektor 8!
Lyssnar mest på rock och hårdrock och har varit runt och lyssnat på MÅNGA olika högtalare! Det var första gången på länge som jag blir nöjd av lyssnandet på Hifi-klubben. Har varit riktigt besviken sista gångerna efter provlyssning av B&W DM683, Dali Concept och Dali Ikon-serien. Har bara låtit för skrikigt om diskanten eller för tamt. Lektor 8 däremot var bra! Öppet detaljrikt ljud och bra med tryck och bas. Har lyssnat med följande grupper på dem: Nightwish, In Flames, Metallica, Amon Amarth och Green Day. Elektroniken som användes var Nad C542 och Nad C355.

Kan tillägga att jag beställt Nad C375 som är efterföljaren till C372 samt Nad C545 som efterträder C542. De kommer tyvärr inte förrän om ett par månader men den som väntar på något gott........


Kul att Dali äntligen en släppt en mer rockig högtalare! Det har ju heltklart varit Dalis svaga punkt. Inte ens mina Mentor 8, är särskilt bra i hårdrock. Visst det duger, men det rockar inte alls lika bra som det borde kunna göra med en så dyr högtalare.

#19

Postad 09 november 2008 - 23:22

Innovix
  • Innovix
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har varit inne och lyssnat på både Lektor ! och 6. Lektor 1 var mycket bra för att vara en sådan minsting. En närhet och klarhet i ljudet som imponerande. Min nästa kökshögtalare absolut.
Lektor 6 var precis uppackade. Jag fick intrycket att den var spetsig i diskanten i de stycken jag i snabbhet lyssnade på (ej mina egna skivor). Skillnaden mot Concept 6 var tydlig - concept har en mer suddig diskant. Skillnaden mot Ikon 6 var betydligt mindre, så här har man troligen hittat ett prisvärt alternativ till Ikon som jag tidigare varit mycket sugen på att inhandla. Diskanten blev jag dock inte riktigt klok på i den snabba lyssning jag gjorde.

#20

Postad 09 november 2008 - 23:29

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Kan bero på att de va precis uppkopplade och ej hunnit spela sina timmar.

#21

Postad 10 november 2008 - 20:45

ottarn
  • ottarn
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Har varit inne och lyssnat på både Lektor ! och 6. Lektor 1 var mycket bra för att vara en sådan minsting. En närhet och klarhet i ljudet som imponerande. Min nästa kökshögtalare absolut.
Lektor 6 var precis uppackade. Jag fick intrycket att den var spetsig i diskanten i de stycken jag i snabbhet lyssnade på (ej mina egna skivor). Skillnaden mot Concept 6 var tydlig - concept har en mer suddig diskant. Skillnaden mot Ikon 6 var betydligt mindre, så här har man troligen hittat ett prisvärt alternativ till Ikon som jag tidigare varit mycket sugen på att inhandla. Diskanten blev jag dock inte riktigt klok på i den snabba lyssning jag gjorde.


Jag har också jämfört Lektor med Ikon eftersom jag tänkte att ett par lektor 1:or skulle passa som bakhögtalare till mina Ikon 6:or. Jag tyckte dock att skillnaden var alldeles för stor mellan serierna för att lektor 1:orna skulle vara ett alternativ. Lektor hade i mitt tycke ett mycket mörkare och "färgat" ljud jämfört med den fina detaljupplösningen hos Ikonerna.

#22

Postad 27 november 2008 - 23:01

Innovix
  • Innovix
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Efter ett par ytterligare provlyssningar i butik så finns nu ett par Lektor 6 hemma för att testa. Högtalarna lyfte ytterligare efter ett par spelningar i butiken och jag tog därför hem ett par.

Den spretiga diskanten var borta efter första lyssningen, kanske lite förhastat intryck, ev var det musikmaterialet i butiken som gjorde det. Eller som jonasprivate skrev att de behövde några timmar i speltid.

Jag håller med Ottarn att ljudet är något mörkare än Ikon men i mitt tycke är det inte en nackdel, skillnaden i övrigt mot Ikon (som var min tidigare favorit) är inte jättestor enligt mig.

#23

Postad 10 december 2008 - 00:00

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jaha, då har man beställt ett par 8:or efter en del velande. Har jämfört med B&W 683 ett par gånger och kommit fram till att; 1. Min Denon2307 är för klen för B&W 2. Lektor passar bättre för riffbaserad rock som jag lyssnar mest på 3. B&W är fantastisk på att återge röster. Vilket mellanregister! 4. Jag lyssnar mer på dynamisk musik än röster...Försäljaren skulle återkomma till mig imorgon om lagerstatus. Hoppas de kommer snart. Internetshoppen hade dem på lager i alla fall enligt sajten. I sådant fall kan jag hämta dem på tisdag, den 16/12. Återkommer om det.

#24

Postad 10 december 2008 - 00:05

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Spännande med helt ny serie,ska bli kul o läsa om dina intryck senare.

#25

Postad 10 december 2008 - 00:10

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hej!

Var inne på Hifi-klubben i dag och lyssnade på både Lektor 6 och 8 och har beställt Lektor 8!
Lyssnar mest på rock och hårdrock och har varit runt och lyssnat på MÅNGA olika högtalare! Det var första gången på länge som jag blir nöjd av lyssnandet på Hifi-klubben. Har varit riktigt besviken sista gångerna efter provlyssning av B&W DM683, Dali Concept och Dali Ikon-serien. Har bara låtit för skrikigt om diskanten eller för tamt. Lektor 8 däremot var bra! Öppet detaljrikt ljud och bra med tryck och bas. Har lyssnat med följande grupper på dem: Nightwish, In Flames, Metallica, Amon Amarth och Green Day. Elektroniken som användes var Nad C542 och Nad C355.

Kan tillägga att jag beställt Nad C375 som är efterföljaren till C372 samt Nad C545 som efterträder C542. De kommer tyvärr inte förrän om ett par månader men den som väntar på något gott........

Vad tycker du nu efter att ha levt med dem en månad? Trivs du fortfarande i dess sällskap?

#26

Postad 10 december 2008 - 00:20

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Spännande med helt ny serie,ska bli kul o läsa om dina intryck senare.


Ja, jag kommer definitivt att lägga ut ett utlåtande. Så ingående som jag kan. Alla möjliga lyssningintryck av oliga musikgenrer samt DTS/Dolby Digital- ljudet på film. Lovar :(

#27

Postad 23 december 2008 - 14:38

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Wow! Skall hämta mina Lektor 8 idag. Snacka om rock `n´roll christmas! Återkommer i helgerna om ett "amatörutlåtande".

#28

Postad 26 december 2008 - 20:28

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Va till Hifiklubben idag för att lyssna på B&W 683 som dom har sänkt till 8500:-, var mer eller mindre helt säker på att jag skulle köpa dom på studs. Hade med mig en kompis som är duktig på högtalare som smakråd...

Drog igång Tribute to Linn med Anna Ternheim, en låt som jag vet hur den låter hemma. Tyckte det lät bra men kompisen gillade inte riktigt hur det lät, för platt och neutralt sa han. Säljaren kopplade över till Dali Lektor 8 för att jag skulle få något att jämföra med, snacka om skillnad! Musiken trädde fram ur högtalaren och fick en helt annan rymd mot vad den hade på B&W 683. Grym skillnad! Så jag gick irån HK utan högtalare idag, får fortsätta leta ett tag till. Lektor 8 ligger tyvärr ungefär 5000:- över vad jag är beredd att betala för ett par frontar, men dom låter kalas :)

#29

Postad 29 december 2008 - 01:02

Unregistered680
  • Unregistered680
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Vad tycker du nu efter att ha levt med dem en månad? Trivs du fortfarande i dess sällskap?


Har tyvärr inte fått hem något än..... Väntar på att den nya förstärkaren ska komma innan jag kommer få grejerna! Såg dessvärre att de höjt priserna nu! Inte roligt men jag kommer köpa ändå! Låter riktigt bra i mina öron i alla fall!

#30

Postad 29 december 2008 - 03:05

polite
  • polite
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Har bara lyssnat på stativaren Lektor 1 (stram och bra bas, detaljerad), i jämförelse med argon(lite burkigt ljud) Dali consept(för stickig/ljus) B&W dm 685 så lät B&W bäst, men nu jämför jag en midre stativare (5 tum) med 6,5 tummare.

Jag var väldigt nyfiken på Lektor 2:an, men hade inte tid att vänta på en provlyssning då dessa kommer in först i feb, köpte ett annat märke som jag tyckte utklassade B&W.

Men skulle gärna ha ett par Lektor 1 i köket ;=))

#31

Postad 01 januari 2009 - 15:40

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ok, jag hämtade mina Lektor 8 den 23/12 och kommer lite smått & gott om dem. Först måste jag bara säga; hur kan de höja priset ytterligare en gång? Vid introduktionen kostade de 11.500, sedan 13.000 och nu 14.300! Hade väl tur som fick dem för 13.000, men det var på håret...

Nåväl, här kommer nio snabba (återkommer med filmintryck senare):

1. De måste spelas in först. Lät som de var kvar i kartongen i början (!)
2. Börjar lossna ordentligt nu, efter ca 50 tim
3. Igår var första gången de lät riktigt, riktigt bra. Kan det vara oljan i diskanten som behöver "köras in"?
4. Har provat allt möjligt, akustiskt, riffbaserad rock, 80-talssynt. Allt låter mycket bra.
5. Man blir inte lyssningstrött, vill ha mer.
6. Låter bra även på låg volym. Viktigt, tycker jag.
7. Brett stereoperspektiv. Kunde svära på att centerhögtalaren var igång fast det var stereoläge, men den var den såklart inte.
8. Lättdrivna, har en gammal Denon 2307. Inga problem.
9. De har högre potential, d v s jag får inte ut allt av vad de kan. Börjar bli sugen på en 2-kanalare av högre kvalitet...

#32

Postad 01 januari 2009 - 15:53

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Ok, jag hämtade mina Lektor 8 den 23/12 och kommer lite smått & gott om dem. Först måste jag bara säga; hur kan de höja priset ytterligare en gång? Vid introduktionen kostade de 11.500, sedan 13.000 och nu 14.300! Hade väl tur som fick dem för 13.000, men det var på håret...

Nåväl, här kommer nio snabba (återkommer med filmintryck senare):

1. De måste spelas in först. Lät som de var kvar i kartongen i början (!)
2. Börjar lossna ordentligt nu, efter ca 50 tim
3. Igår var första gången de lät riktigt, riktigt bra. Kan det vara oljan i diskanten som behöver "köras in"?
4. Har provat allt möjligt, akustiskt, riffbaserad rock, 80-talssynt. Allt låter mycket bra.
5. Man blir inte lyssningstrött, vill ha mer.
6. Låter bra även på låg volym. Viktigt, tycker jag.
7. Brett stereoperspektiv. Kunde svära på att centerhögtalaren var igång fast det var stereoläge, men den var den såklart inte.
8. Lättdrivna, har en gammal Denon 2307. Inga problem.
9. De har högre potential, d v s jag får inte ut allt av vad de kan. Börjar bli sugen på en 2-kanalare av högre kvalitet...



Hur är dynamiken? Prova spela t.ex:
AC/DC - The Honey Roll (Ballbreaker plattan)
Def Leppard - Pour Some Sugar On Me

på rejält hög volym. Tror du kan få ut mer här med bättre driv :rolleyes:

Hur mycket detaljer?
Hör du t.ex. de enstaka fingerknäppningarna under första 1.5 minuten i:
Michael Jackson - Bille Jean?

Hur levande är röster? Lyfter rösten nästan hela väggen till taket i:
LeAnn Rimes - How Do I Live (Sittin' On Top Of The World plattan)?

Jag misstänker att Lektor är en bättre (eller iaf mer all-round och lättgillad) högtalare än till och med Ikon.
Kul att du börjar bli nöjd!

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 01 januari 2009 - 16:00.


#33

Postad 01 januari 2009 - 17:06

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hur är dynamiken? Prova spela t.ex:
AC/DC - The Honey Roll (Ballbreaker plattan)
Def Leppard - Pour Some Sugar On Me

på rejält hög volym. Tror du kan få ut mer här med bättre driv :rolleyes:

Hur mycket detaljer?
Hör du t.ex. de enstaka fingerknäppningarna under första 1.5 minuten i:
Michael Jackson - Bille Jean?

Hur levande är röster? Lyfter rösten nästan hela väggen till taket i:
LeAnn Rimes - How Do I Live (Sittin' On Top Of The World plattan)?

Jag misstänker att Lektor är en bättre (eller iaf mer all-round och lättgillad) högtalare än till och med Ikon.
Kul att du börjar bli nöjd!

Ja du, det var bra låtval det. Tyvärr kan jag inte svara på hur LeAnn Rimes låter. Men de övriga tre har jag. Faktiskt helt otroligt att testa de låtarna. Verkar som jag fått nya skivor. Det är plötsligt mycket roligare att lyssna på musik! Må vara att mina tidigare högatalare var ett par Snell E III från 1992. Till dina frågor om dynamiken; JA, mycket DYNAMISKT. Speciellt Def Leppard som kräver en del var detaljerad och kraftfull, med tung botten, luftigt mellanregister och skir diskant. Fingerknäppningarna på Michael Jackson hördes tydligt och AC/DC var tung som en käftsmäll, med bly i riffen. Har alla AC/DC, får nog köra igenom dem (och alla andra skivor!) igen. En annan sak jag saknat tidigare var snärten i virveltrumman som skall kännas som ett slag i bröstet och inte en liten "dutt". Detta har jag upplevt nu. Som sagt, de senaste dagarna först har de börjat visa sitt rätta jag, Kommer nog att "tjöta" lite mer på forumet här framöver. Har t ex inte provat ommöblering. Har ju en fru också...

#34

Postad 01 januari 2009 - 18:56

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Ja du, det var bra låtval det. Tyvärr kan jag inte svara på hur LeAnn Rimes låter. Men de övriga tre har jag. Faktiskt helt otroligt att testa de låtarna. Verkar som jag fått nya skivor. Det är plötsligt mycket roligare att lyssna på musik! Må vara att mina tidigare högatalare var ett par Snell E III från 1992. Till dina frågor om dynamiken; JA, mycket DYNAMISKT. Speciellt Def Leppard som kräver en del var detaljerad och kraftfull, med tung botten, luftigt mellanregister och skir diskant. Fingerknäppningarna på Michael Jackson hördes tydligt och AC/DC var tung som en käftsmäll, med bly i riffen. Har alla AC/DC, får nog köra igenom dem (och alla andra skivor!) igen. En annan sak jag saknat tidigare var snärten i virveltrumman som skall kännas som ett slag i bröstet och inte en liten "dutt". Detta har jag upplevt nu. Som sagt, de senaste dagarna först har de börjat visa sitt rätta jag, Kommer nog att "tjöta" lite mer på forumet här framöver. Har t ex inte provat ommöblering. Har ju en fru också...


Hehe, "Gubb-Rock" har blivit sjuukt mycket bättre sen jag köpte mina Mentor 8 :rolleyes:. Sån sjukt skön dynamik och tryck i musiken. Till dynamiken räknar jag bland annat precis det du nämner, snärten i virveltrumman. På riktigt höga volymer får man som ett litet slag mot kroppen när dom bankar på den ;)

Intressant att du hör fingerknäppningarna så tydligt (Det finns dock några olika knäppningar, 2 hörs tydligt, 3-4st till är extremt dolda i resterande musik), det gör inte ens jag, men jag vet att det finns bättre detaljer i annan elektronik. Jag kör HTPC --> Optisk Digital --> NAD M15 --> NAD M25. Finns massor av kraft, dynamik & kontroll, men jag tappar lite i detaljer osv jämfört med Bra CD-spelare --> 2 Kanals förstärkare.

Tänk va kul de kan vara med musik ;)

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 01 januari 2009 - 18:57.


#35

Postad 08 januari 2009 - 01:39

Unregisteredd6770699
  • Unregisteredd6770699
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nä nu orkar jag inte hålla mig längre!!! :)

Har följt denna tråd varje dag och längtar efter mer tankar om allt som rör dom...
Vill alltså höra mer om dessa högtalare även angående dess kvaliteér inom bioljud.
Tyckte om dessa riktigt mycket när jag var inne och jämförde med ett par 683:or och det var en låååååång stund jag satt och växlade fram och tillbaka mellan dessa och med väldigt varierande musik.

Bägge har ett fantastiskt ljud (dock olika) i mina otränade öron men jag som nästan hade bestämt mig för 683:orna blev nu tveksam ännu en gång och får "börja om" i min sökning efter golvare till mitt hembiosystem.
Dock är det inte bara hembio som ska funka då jag också lyssnar flitigt på musik.

Har spenderat 2 månader i mina efterforskningar och hade ju nästan bestämt mig.....

Roligt att åka runt och lyssna men väldigt tidskrävande, vill såklart lyckas så bra som möjligt med mitt nya system så därför tycker jag all info är intressant.

Så kom igen nu, skriv allt ni tycker och tänker så jag slipper våndas mer.

Tack

#36

Postad 08 januari 2009 - 07:32

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Nä nu orkar jag inte hålla mig längre!!! :)

Har följt denna tråd varje dag och längtar efter mer tankar om allt som rör dom...
Vill alltså höra mer om dessa högtalare även angående dess kvaliteér inom bioljud.
Tyckte om dessa riktigt mycket när jag var inne och jämförde med ett par 683:or och det var en låååååång stund jag satt och växlade fram och tillbaka mellan dessa och med väldigt varierande musik.

Bägge har ett fantastiskt ljud (dock olika) i mina otränade öron men jag som nästan hade bestämt mig för 683:orna blev nu tveksam ännu en gång och får "börja om" i min sökning efter golvare till mitt hembiosystem.
Dock är det inte bara hembio som ska funka då jag också lyssnar flitigt på musik.

Har spenderat 2 månader i mina efterforskningar och hade ju nästan bestämt mig.....

Roligt att åka runt och lyssna men väldigt tidskrävande, vill såklart lyckas så bra som möjligt med mitt nya system så därför tycker jag all info är intressant.

Så kom igen nu, skriv allt ni tycker och tänker så jag slipper våndas mer.

Tack


Håller med helt och hållet, är också riktigt sugen på att höra mer om dessa :D
Så fram med orden nu kära Lektor ägare!!

Redigerat av D-Crawler, 08 januari 2009 - 07:33.


#37

Postad 08 januari 2009 - 16:00

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Jag var på Hifikluben och lyssnade på en del Dali högtalare och säljaren pratade lite om olika versioner av Dali högtalare och Lektor var framtagen för att ikon-serien är så väldigt avslöjade vid dåligt material. Komprimerat ljud typ mp3 blir lite skrikigt p.g.a. sin komprimering och då ville Dali, för att möta kundernas efterfrågan ta fram en högtalare som inte var lika exakt i diskanten för att sådant material inte skulle låta illa.

Jag köpte Dali Ikon 2 efter ett par timmars lyssnade, jag spelar inte så mycket mp3 på stereon, mp3orna går mest i datorn och mobilen.

#38

Postad 08 januari 2009 - 18:58

indiehjaerta
  • indiehjaerta
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Håller med helt och hållet, är också riktigt sugen på att höra mer om dessa :)
Så fram med orden nu kära Lektor ägare!!



Stod själv i samma val mellan Lektor 6:orna och B&W's 683
Mitt val föll till slut på 683:orna.

Jag var inne i butiken i Stockholm i lördags och lyssnade och hade då i stort sätt bestämt mig för Lektor 6:an men när jag kom ner igår och lyssnade på nytt i en annan butik så måste jag säga att det var en helt annan sak i en butik som liknande min lägenhet mer..

Redigerat av indiehjaerta, 08 januari 2009 - 18:59.


#39

Postad 08 januari 2009 - 19:25

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Jag var på Hifikluben och lyssnade på en del Dali högtalare och säljaren pratade lite om olika versioner av Dali högtalare och Lektor var framtagen för att ikon-serien är så väldigt avslöjade vid dåligt material. Komprimerat ljud typ mp3 blir lite skrikigt p.g.a. sin komprimering och då ville Dali, för att möta kundernas efterfrågan ta fram en högtalare som inte var lika exakt i diskanten för att sådant material inte skulle låta illa.


Tycker det var en ganska träffande beskrivning. Låter vettigt. Sen tycker jag nästa steg, Mentor serien klarar av att leverera samma exakthet och klara diskant som Ikon serien, men utan Ikons problem med att bli vass. En högtalare som klarar båda saker som Lektor och Ikon är duktiga på är för mig en extremt trevlig högtalare, därav mitt köp :)

I valet mellan Lektor och Ikon väljer nog jag Lektor.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 08 januari 2009 - 19:26.


#40

Postad 11 januari 2009 - 01:15

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tja, mycket beror ju på VAD man lyssnar och VAR. Själv lyssnar jag mycket på dynamisk musik (se tid. inlägg) i ett stort rum i hus och väljer hellre fett fläsk än vegetariskt. Tillsammans med en sub får jag med mina Lektor 8 ett mycket kraftfullt, rent och dynamiskt ljud som även fungerar på rätt låg volym. Det negativa är väl att även diskanten rockar och kunde var lite mer luftig och distinkt. B&W:s 683:or har ett betydligt mer exakt och klarare ljud totalt sett - men de rockar inte! Lektorerna passar även alldeles utmärkt till hemmabio. De har den rätta punchen i över- och mellanbasen. Som ni märker är jag ju ingen puritan, men varför det? Jag blir glad av att lyssna på 8:orna länge och utan lyssningströtthet och det räcker för mig som recension. Jag misstänker också att med bättre kringutrustning än jag har (DVD Denon 1930 och a/v Denon 2307) finns det ytterligare mycket mer att hämta.

Redigerat av Rymmare666, 11 januari 2009 - 01:16.


#41

Postad 11 januari 2009 - 10:26

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Nä nu orkar jag inte hålla mig längre!!! :)

Har följt denna tråd varje dag och längtar efter mer tankar om allt som rör dom...
Vill alltså höra mer om dessa högtalare även angående dess kvaliteér inom bioljud.
Tyckte om dessa riktigt mycket när jag var inne och jämförde med ett par 683:or och det var en låååååång stund jag satt och växlade fram och tillbaka mellan dessa och med väldigt varierande musik.

Bägge har ett fantastiskt ljud (dock olika) i mina otränade öron men jag som nästan hade bestämt mig för 683:orna blev nu tveksam ännu en gång och får "börja om" i min sökning efter golvare till mitt hembiosystem.
Dock är det inte bara hembio som ska funka då jag också lyssnar flitigt på musik.

Har spenderat 2 månader i mina efterforskningar och hade ju nästan bestämt mig.....

Roligt att åka runt och lyssna men väldigt tidskrävande, vill såklart lyckas så bra som möjligt med mitt nya system så därför tycker jag all info är intressant.

Så kom igen nu, skriv allt ni tycker och tänker så jag slipper våndas mer.

Tack



#42

Postad 11 januari 2009 - 10:32

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
683:orna var klart intressanta tyckte jag, men efter att ha läst otaliga internationella forum m m framgick det att man måste ha mycket kraft och hög kvalitet i förstärkeriet = mycket pengar :) . Det visste de inte om hos min lokala HiFiklubbutik, men hittade mycket raka svar i deras eget forum i Danmark från en av klubbens representanter. Du måste nog upp i 20 k klassen för en a/v förstärkare och kanske 15 k för en tvåkanalare. Lektor 8 är relativt lättdrivna.

#43

Postad 11 januari 2009 - 21:06

Unregisteredd6770699
  • Unregisteredd6770699
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Härligt att tråden vaknade till liv igen....

Nu hoppas jag att kunna köpa inom 1,5 månad och Lektor 8 ligger riktigt bra till, hoppas att priserna inte sticker iväg ännu mer bara.

Känns som att Rymmare666 och jag har rätt så lika önskemål gällande ljud och smak, hans sista inlägg kunde lika gärna varit skrivit av mig. Gillar detaljerat ljud men det måste rocka också.

E det nån annan som också har mer hembio erfarenhet eller kanske bara lite tankar om vad som skulle vara bra respektive dåligt med Lektor 8 i hembiosystemet?

Tänkte själv driva mitt 5.1 system (Lektor 8 golv, Lektor LCR center, Mirage Omnisat V2 bakhögtalare, sub ?) med antingen Denon 2809 eller Onkyp 806....Vad tycker ni?

Vad ska jag ha för sub? Budget 6.000:- (Mitt rum är 30kvm).

Keep it coming!

#44

Postad 11 januari 2009 - 23:29

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Härligt att tråden vaknade till liv igen....

Nu hoppas jag att kunna köpa inom 1,5 månad och Lektor 8 ligger riktigt bra till, hoppas att priserna inte sticker iväg ännu mer bara.

Känns som att Rymmare666 och jag har rätt så lika önskemål gällande ljud och smak, hans sista inlägg kunde lika gärna varit skrivit av mig. Gillar detaljerat ljud men det måste rocka också.

E det nån annan som också har mer hembio erfarenhet eller kanske bara lite tankar om vad som skulle vara bra respektive dåligt med Lektor 8 i hembiosystemet?

Tänkte själv driva mitt 5.1 system (Lektor 8 golv, Lektor LCR center, Mirage Omnisat V2 bakhögtalare, sub ?) med antingen Denon 2809 eller Onkyp 806....Vad tycker ni?

Vad ska jag ha för sub? Budget 6.000:- (Mitt rum är 30kvm).

Keep it coming!


Sub rekommenderar jag Earthquake Super Nova 12" som finns att köpa hos Hembioconsult.se för 5990 :- just nu, annars 9000. Har beställt den själv och är faktiskt en riktigt fin sub med HiFi kvalitér samtidigt som den spöar skiten ur t.ex. CV subbar gällande tryck. Den går även djupt, har ingen siffra tyvärr.

Redigerat av D-Crawler, 11 januari 2009 - 23:29.


#45

Postad 12 januari 2009 - 00:03

Unregisteredd6770699
  • Unregisteredd6770699
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tack för tipset D-Crawler, ska definitivt kolla in denna sub....

Fler bud?

#46

Postad 30 januari 2009 - 23:45

Unregistered680
  • Unregistered680
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Kommer tyvärr att avyttra minan Lektor 8 som är en månad gamla för att satsa på ett dyrt men trevligt hemmabiosystem i stället! Låter kanske speciellt att säga att man är otroligt nöjd med dem när man ska sälja dem........ Jag letade i alla fall flera månader innan jag köpte dem tillsammans med Nad C372 och Nad C542 och mycket fina kablar. Fungerar riktigt bra till hårdrock som jag lyssnar på. Blir inte alls så skrikiga i diskanten som tyvärr många högtalare blir till den typen av musik! Är det någon som är intresserad så är det bara att höra av sig! Jag bor i Göteborg! Kolla gärna mitt galleri för bilder och skicka gärna ett pm om intresse finns!

#47

Postad 31 januari 2009 - 12:50

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0

Kommer tyvärr att avyttra minan Lektor 8 som är en månad gamla för att satsa på ett dyrt men trevligt hemmabiosystem i stället! Låter kanske speciellt att säga att man är otroligt nöjd med dem när man ska sälja dem........ Jag letade i alla fall flera månader innan jag köpte dem tillsammans med Nad C372 och Nad C542 och mycket fina kablar. Fungerar riktigt bra till hårdrock som jag lyssnar på. Blir inte alls så skrikiga i diskanten som tyvärr många högtalare blir till den typen av musik! Är det någon som är intresserad så är det bara att höra av sig! Jag bor i Göteborg! Kolla gärna mitt galleri för bilder och skicka gärna ett pm om intresse finns!


Förstår inte varför du skall sälja dem för det, varför inte ha dem som frontar i ett hemmabiosystem?

Förövrigt verkar Dali Lektor 8 vara intressant, synd bara att dom har höjt priset så mycket.

Har vart lite inne på Canton Chrono 509 DC förut, men inte hört dessa ännu, har bara hört GLE 490 och tyckte de lät bra, men Chrono bör väl vara snäppet bättre. Någon som hört både Chrono och Lektor som kan komma med något utlåtande?

Redigerat av Unregistered9ec9eb84, 31 januari 2009 - 14:26.


#48

Postad 25 februari 2009 - 20:10

Unregistered3ef25644
  • Unregistered3ef25644
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered3ef25644, 08 april 2009 - 12:09.


#49

Postad 18 mars 2009 - 16:21

erkalinen
  • erkalinen
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Var inne på Hi-fi klubben idag o provlyssnade på Lektor 2orna och tyckte de lät jävligt nice. Nån som haft dom hemma o kan komma med lite "recension"? De släpptes uppenbarligen bara för nån månad sen.

#50

Postad 18 mars 2009 - 20:23

ivanhoe
  • ivanhoe
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Kan ju tipsa om den här tråden.. https://www.minhembi...howtopic=229157

Han köpte ganska nyligen Lektor 2. (förmodligen inte inspelade ännu)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.