Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VGA till RGB-Scart - Det lyckades!

388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 december 2003 - 13:06

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Jag har tillverkat en VGA -> RGB -sladd enligt sidan nedan:
http://www.idiots.or.../vga_rgb_scart/

Själva lödandet gick bra, även om det var lite pilligt. Problemen uppstår när jag försöker få bild på tv:n!

1. När jag kopplar in min kabel till den 2:a utgången på mitt Radeon så hittar inte grafikkortet tv:n som en ny bildskärm. Kan jag tvinga grafikkortet att skicka ut en signal, eller måste jag göra någon speciell lödning för att det ska förstå att min tv är inkopplad?
Signalen finns eftersom jag får bild (iofs oanvändbar) på tv:n om jag kör tv:n som enda bildskärm när jag startar datorn.

2. Bilden är osyncad! Färgerna är rätt, men allt bara "flyger omkring". Måste jag ställa om powerstrip på något speciellt sätt? Jag har gjort som i länken ovan.
Eller kan det vara min tv som inte kan använda compositsync?

Alla förslag mottages tacksamt...

EDIT: En guide finns nu tillgänglig på http://www.nada.kth....feldt/vgascart/

Redigerat av Unregistered0b130625, 20 september 2004 - 17:32.


#2

Postad 17 december 2003 - 13:19

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Om jag minns rätt är pinne 13 i vgakontakten egentligen horisontell synk. För att den ska ge kompositsynk (kombination av vertikal och horisontell synk) på den pinnen måste du ställa in detta antingen i ATIs kontrollpanel (vet ej om det går) eller med Powerstrip. Kanske det du missat? Tror Powerstrip har en ruta där man kan bocka för "composite sync".

Skulle det ändå inte fungera beror det troligen på att tvn förväntar sig kompositvideo. I vanlig scart-RGB används kompositvideo som kompositsynk och alltså inte en ren synksignal.

#3

Postad 17 december 2003 - 19:48

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Det var då verkligen inte lätt det här. Men det är kul med utmaningar! <_< Och så blir det ju hur bra som helst om jag lyckas.

Angående pinne 13...så vill jag verkligen att den ska ge kompositsync. Jag har klickat i den ruta i Powerstrip som säger just det, så det borde inte vara problemet. De pinnar som säger åt tv:n att ta emot RGB-signaler är spänningssatta (tv:n ställer om sig när jag startar datorn), så tv:n vet att den ska få kompositsync. Så den delen borde alltså fungera!
För att få bort rullandet måste jag alltså ändra upplösning och/eller timings. Tror jag. Trial-and-horror ska nog lösa den biten. B)


Men mitt största problem kvarstår - att Windows XP inte fattar att tv:n är ansluten! Det konstiga är att jag får bild (som sagt, rullande) när jag startar datorn, till och med när WinXP-loggan visas. Men sen när skrivbordet kommer upp...då blir tv:n svart och endast min bildskärm har bild.

Hur säger jag till XP att tv:n är ansluten? Register-hack? Lödning i VGA-kontakten?

Hmm...

#4

Postad 18 december 2003 - 09:00

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Jag hittade problemet: Röd-ledningen på VGA-kontakten hade lossnat! XP hittar nu tv:n som en bildskärm kopplad till den sekundära utgången.

Nu måste jag bara ställa in några bra timings, så att det blir användbart.
När tv:n (ibland) visar en stabil bild så är den hur bra som helst! Ingen dålig S-Videoöverföring här inte, har är det DVD-kvalitet som gäller. :lol:

#5

Postad 18 december 2003 - 09:39

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Intressant! Skriv gärna här i tråden de timings du ställer in. Har funderat på att kanske göra en liknande lösning mellan mitt Radeon och min tv.

#6

Postad 19 december 2003 - 13:39

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Det lyckades! Helt fantastiskt. :lol:

Bilden är nu helt klar och tydlig, och färgerna är hur fina och naturliga som helst. Det går nästan inte att jämföra med S-Video...skillnaden är som natt och dag!

Det visade sig att de timings man ställde in egentligen inte betydde något (för mig). Det var bara upplösningen, syncen och uppdateringsfrekvensen som behövde ställas in, resten skötte Powerstrip om automatiskt.
Jag kör nu på:

Upplösning: 720 x 576
Uppdateringsfrekvens: 25 Hz
Sync: Composite, "+, +".
Och interlaced förstås. PAL standard alltså.
(Jag bifogar en dump från Powerstrip när jag kommit hem)

Allt är dock inte frid och fröjd, men det beror främst på min tv:

1. Den vill nämligen inte ta emot någon annan signal än den ovanstående! Jag skulle t.ex. vilja skicka ut NTSC-signal också (som han gör i länken ovan), men det kan tv:n inte synca till.

2. Min tv ger på tok för mycket overscan! Som det ser ut nu så är det ungefär 1 dm (!) av bilden som inte får plats på tv-skärmen. Hur ska man lösa detta? Vad är det som styr hur mycket overscan som visas på tv:n? Min stationära DVD ger t.ex. mindre overscan än Radeon-kortet. Varför?
Man har väl inte det här problemet om man har en något så när ny tv...

3. Egentligen inget problem - men jag saknar den smidiga overlay-funktionen som finns när man kör S-Video-out!
Nu måste jag i Powerstrip växla vilken av skärmarna som ska vara primär om jag ska visa film (som flyter på hur fint som helst med ReClock).


Det här är annars ett projekt som rekommenderas.
Om jag inte får hjälp med mina problem här så får jag leta ännu mer på nätet, och kanske fråga på AVS-forum. Jag återkommer. :ph34r:

#7

Postad 19 december 2003 - 23:23

Unregisteredca28be1d
  • Unregisteredca28be1d
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag bryter in i tråden lite, men som en newbie och premiärskribent så kan jag ta mig friheter :-)

Detta kanske kanske är självklarheter men jag måste fråga:

Hur stor skillnad är det mellan s-video och scart?
Jag funderar själv på att använda datorn som dvd-spelare istället för en stationär men då vill jag naturligtvis inte gå ner i kvalitet.
Måste man i dagens högteknologiska samhälle plocka fram lödkolven och pilla i kablar och kontakter för få scart-kvalitet :-(

Fan, här satt man i förhoppningen att det bara var att kicka iväg den stationära spelaren och använda datorn istället. Lätt som en plätt. Not, tydligen :-)

Eller är det så att om man har projektor använder man dator, vanlig TV så använder man en stationär DVD?

Ok, det här inlägget kommer lite utanför rubriken så flytta gärna på det om ni vill.

Hälsningar
Boek

#8

Postad 20 december 2003 - 17:03

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Först och främst måste jag bara ändra mitt föregående påstående om overscan, det är inte alls 1 dm på alla håll, mer 1,5 cm! :) Jag lurades av att bakgrundsbilden på båda skärmar var 1024x768, och att den då inte visades i sin helhet på tv:n som ju har en upplösning på 720x576. Puh!

Boek: Projektorer vet jag inte så mycket om, men en sak är säker...du behöver ingen specialsladd för om du ska koppla datorn till projektorn eftersom den senare oftast har en VGA-in. Du behöver då bara en lång VGA-sladd.
S-video ger acceptabel kvalitet på bilden, men inte mer. Ju bättre tv du har, destå finare s-video-bild får du. Min skräp-tv:s s-video bild är ganska dassig, medans RGB-bilden är toppen.
Ska man titta på dvd på tv:n så är egentligen datorn inget alternativ tycker jag. Det är alldeles för omständigt. Bättre är att köpa en billig stationär DVD-spelare.

#9

Postad 22 december 2003 - 23:07

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Här är de inställningar jag använder:

Postad bild

Med dessa värden blir bilden helt ok... (tyvärr med lite overscan)

Redigerat av Unregistered0b130625, 15 januari 2004 - 14:24.


#10

Postad 23 december 2003 - 23:27

Unregistered0c41f1da
  • Unregistered0c41f1da
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
OK...........Jag har läst hur man ska göra denna kabel många gånger om, men jag är ingen ingenjör eller liknande. Visst.....löda ihop rätt pinnar på scart resp. vga men sen den här "blanking" eller "function select", kan någon förklara hur detta ska göras eller vad det innebär på förståelig svenska.
Har det någon betydelse vad man har för TV.........jag har en Philips 100hz widescreen?
Hur pass rädd för att paja allt behöver jag vara?

Dreamer: Hur har du kommit fram till inställningarna i powerstrip, testat dig fram eller fått hjälp från någonstans?

//KeLLoGs

Redigerat av Unregistered0c41f1da, 24 december 2003 - 08:33.


#11

Postad 26 december 2003 - 15:14

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
KeLLoGs: Troligtvis behöver din tv varken någon blanking- eller function select-signal eftersom den är så pass ny. Min tv är från början av 90-talet och måste få spänning på respektive pinnar för att ställa om sig.
Om du när du har DVD-spelaren inkopplad och "gående" kan välja att titta på tv istället, så behöver du ingen blanking-signal. Eftersom du har en widescreen så kan du troligen ställa in vilket format bilden har manuellt, något som annars skulle göras med function select.
Mitt förslag är att du testar utan blanking och function select, och ser om du får någon bild.

När det gäller risken att allt ska paja, så tror jag inte att den är speciellt stor. Självklart kommer det att gå åt skogen om du kopplar fel, t.ex. ger +12 V från datorn in i helt fel pinne på scarten. Men är man noggrann så är det ingen risk att man gör fel, speciellt inte om man inte behöver använda function select.

Angående inställningarna i Powerstrip så försökte jag först med de som "uppfinnaren" på sidan ovan använde, men de är för NTSC-tv:ar...så de funkade inte. Jag sökte sedan rätt på "PAL-standard" på nätet, och försökte med dem istället.
Det som måste vara ifyllt rätt för att det ska fungera på min tv är: upplösning 720x576, composite sync (+ +), interlaced, uppdateringsfrekvens 25 Hz.
Sedan använde jag "Position and size" i Powerstrip för att få resten rätt.
Jag är övertygad att det funkar för resten av Sveriges tv-apparater också, just eftersom allt är PAL-standard.

Så här ser förresten raden för tv:n ut i min pstrip.ini-fil:
720x576=720,0,112,32,576,9,7,33,12999,312

#12

Postad 26 december 2003 - 20:52

Unregistered0c41f1da
  • Unregistered0c41f1da
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Tack för svaret Dreamer!
Då är det väl bara att inhandla lite kabel delar och leta rätt på en lödkolv och sätta igång..........

Återkommer om jag stöter på några fler frågetecken.

//KeLLoGs

#13

Postad 28 december 2003 - 16:30

Unregistered1d7f1e03
  • Unregistered1d7f1e03
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Är detta något som bara funkar för ati radeon kort? Det borde väl gå bara man kan få ut kompositsynk? Nån som vet om det går att få från andra kort?

Någon som vet som det finns grafikkort med rgb scart ut som TV-out?

KeLLoGs (eller andra som provat): Gick det bra att köra utan kontrollpinnarna blanking och function select?

#14

Postad 28 december 2003 - 21:24

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Johan: De flesta grafikkort kan skicka ut kompositsync, men det är inte det som är problemet. Problemet är att kortet måste kunna skicka ut en interlaced-signal, något som t.ex. GeForce-kort inte klarar av.
Det är Radeon (och troligen Matrox) som gäller alltså.

En underlig sak jag märkte var också att Powerstrip hade lite svårt att acceptera mina "egen-tillverkade" upplösningar. Detta fixades när jag installerade Rage 3DTweak från www.rage3d.com. Varför vet jag inte...

Jag tittar nu på film genom Zoom Player, som klarar av att ändra bildens storlek. Detta gör att jag inte lider av min tv:s overscan, utan ser hela bilden. Superbra. :)

#15

Postad 30 december 2003 - 06:08

Unregistered0c41f1da
  • Unregistered0c41f1da
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt inte provat än, men först tänkte jag att det nog är lika bra att köra med både blanking och function select för säkerhets skull men så tog jag mig ytterligare en läsning genom guiden och konstaterade att det inte borde vara någon fara att iaf. pröva utan dem.............eller har jag fel.

Jag håller på att bygga min htpc just nu så den är inte ens testkörd med monitor. Sakta men säkert går jag mot mitt mål.

En fråga bara: Hur pass mycket bättre står sig en sån här kabel mot en s-video kabel i 500:- klassen (1m)?

//KeLLoGs

#16

Postad 30 december 2003 - 09:11

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Det ska inte vara något som helst problem att köra utan blanking och function select. Fungerar det så får du bild, fungerar det inte så reagerar tv:n inte på att du ger den en RGB-signal. Så du har inte fel KeLLoGs.

Svaret på din andra fråga: Den här lösningen ger 10 ggr bättre bild! Naturliga färger, utomordentlig skärpa och läsbar text. Och så kostar den omkring 100:-, istället för 500:-.
Nackdelen är att man måste löda, och att man måste använda Powerstrip för att upplösningen ska bli rätt.

#17

Postad 30 december 2003 - 18:27

Unregistered0c41f1da
  • Unregistered0c41f1da
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Gör det någon märkbar skillnad om man använder en kvalitetskabel (vga) från tex Ixos tillsammans med en guldplätterad scartkontakt?

//KeLLoGs

#18

Postad 31 december 2003 - 19:20

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Angående Dreamer's svar:
"När det gäller risken att allt ska paja, så tror jag inte att den är speciellt stor. Självklart kommer det att gå åt skogen om du kopplar fel, t.ex. ger +12 V från datorn in i helt fel pinne på scarten. Men är man noggrann så är det ingen risk att man gör fel, speciellt inte om man inte behöver använda function select."

Min fråga är då vad händer egentligen om TV'n får en felsynk? Alltså en synkningssignal som den inte klarar? Ingenting? Stängs den av? Exploderar den :angry: ?

Tänker för övrigt absoulut göra detta projekt då det verkar vara ganska bra faktiskt. Lite löda, lite instruktioner, lite ställa in, koppla in och gasa på :D

#19

Postad 02 januari 2004 - 00:58

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
KeLLoGs: Jag tror att man får en ännu bättre bild på det sättet, VGA-kabeln har ju rätt impedans till att börja med (vilket inte TP-kabeln har). Men jag är nöjd, eftersom allt bara kostade mig en knapp hundring. Och så är ju en TP-kabel otroligt mycket smidigare än en VGA-kabel.

Viktigt när det gäller köp av TP-kabel är att den verkligen är skärmad! Skärmningen ska heller inte bara vara av folie-typ, utan det ska vara en fläta. Man måste nämligen löda fast skärmningen vid en (eller båda) kontakterna, något som är svårt med folie.
Jag har läst att kombinationen av oskärmad kabel och långa avstånd är dålig, så kabeltypen är verkligen viktig!
En sån här kabel använde jag. (och klippte bort kontakterna).

Ckytep: Jag var också lite orolig för vad som skulle hända, men det visade sig vara onödigt. När sync-signalen var fel så fick jag bild på tv:n, men den gick inte att se vad den föreställde. Skrivbordet syntes t.ex. 16 gånger på samma bild, samtidigt som hela bilden rullade hur snabbt som helst.
Så ser det fortfarande ut under datorns boot-process, och när Powerstrip inte är igång. Jag är övertygad om att det är skadligt för tv:n att köra osyncat under längre perioder, men det behöver man knappast göra. Speciellt inte eftersom inställningarna i Powerstrip (ovan) borde fungera för de flesta, och eftersom man kan har tv:n avstängd medan man ställer in detta.

Nu ska jag bara löda ihop min IR-mottagare till datorn, så är jag helt nöjd med detta. ;)

#20

Postad 02 januari 2004 - 12:07

Unregistered0c41f1da
  • Unregistered0c41f1da
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Dreamer: Om jag nu kör på att använda en bra kabel från början och bara ändra kontakt, vad är då egentligen bäst att använda, en vga-kabel och byta till en scart eller en scart-kabel(endast rgb-kopplad) och byta till en db15?

//KeLLoGs

#21

Postad 02 januari 2004 - 17:51

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Är skillnaderna mellan denna lösning å s-videokabel så uppenbar att du skulle kunna lägga ut jämförande screenshots i dit galleri?

Suck! Har nu lött en kabel a en gammal VGA-kabel jag klippt av en trasig skärm å nu låser sig Powerstrip så fort jag går in på "display profiles" Någon idé om varför? Det sker alltså när jag försöker göra inställningar via s-videokabeln på tv:n.

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 02 januari 2004 - 22:50.


#22

Postad 03 januari 2004 - 17:51

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Dreamer -

Det som jag tycker är knepigt är att veta om man skickar en 720x576 25 Hz interlacad signal! Har endast en VGA-utgång på mitt kort. Klarar din vanliga dataskärm denna signal eller blir den svart när rätt signal skickas till tv:n eller hur gör du? Har bara lött en kabel hittills utan vare sig "funktion select" eller "blanking. AV1, AV2 och s-videoingång finns på tvn`s fjärr så det behövs inte tror jag. Men när jag skickar 25 Hz signalen så svartnar både dataskärmen och tv:n (som innan flimrade svart/vitt). Båda går till VGA-utgången via en VGA-splitter. Antar att jag behöver "blankingspänning"?

#23

Postad 04 januari 2004 - 13:22

Unregistered0632b2bb
  • Unregistered0632b2bb
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Går detta bara med radeon kort? eller funkar det med nya geforce fx korten. Blev väldigt intresserad. då slipper jag köpa tv med vga ingång. :)

#24

Postad 05 januari 2004 - 12:24

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Oj, här var det många frågor på samma gång. :rolleyes:

KeLLoGs: Jag tror att det blir bäst bild med en VGA-kabel, eftersom den består av 3 koax-kablar för RGB-signalerna - som ju är bäst ur störningssynpunkt. Sen har den oftast en väldigt ordentlig skärmning och en ferritkärna.
Fördelen med en fullkopplad scart-kabel är ju att man då också kan få ljudet i samma sladd, och även dessa function select- och blankingsignaler.
Det beror alltså på tv:n vilken sladd som är bäst.
Edit: Jag kom på att det finns ytterligare drygt 3-4 ledare i VGA-kabeln, så dessa kan ju också användas till fs och blanking, men då måste ju kabeln klippas upp vid datorsidan.

Archos: Jag har tyvärr ingen digitalkamera, och även om jag hade haft det så skulle det nog inte vara så lätt att se skillnaderna på ett foto. Jag kan försöka "simulera" skillnaderna i photoshop om det kan vara av intresse.
Jag tycker att det är som natt och dag. När jag ser på film via S-video mår jag dåligt, när jag gör det via denna kabel så blir det faktiskt bättre än min stationära DVD-spelare! (Som iofs bara är en Pioneer dv350.)
Angående Powerstrip-problemet: Powerstrip gillar absolut inte s-video! Det enda sättet jag kunde göra på var att ha den nygjorda kabeln inkopplad på den andra skärmutgången (sekundär), och göra inställningarna på dataskärmen (primär).
Om man bara har en skärm är det nog något fjärrstyrningsprogram som är lösningen.
Troligen behöver du en blankingspänning, om det "flimmer" du ser inte är windows-skrivbordet som rullar runt förstås - då behöver du ändra timings i powerstrip. Annars beror nog flimret på att din tv är inställd på kompositsignal och bara visar sync-signalen.

Lilltysken: Enligt den första länken på sidan så fungerar det bara med Radeon-kort. GeForce FX klarar enligt den inte av att skicka ut kompositsync. Sorry. Du kan ju köpa ett ATI 9000 PCI (jag tror att det finns) och sätta som 2:a kort, det kostar nog inte så mycket.


Jag har nu byggt en IR-mottagare enligt: http://www.zux.nu/stolux/pim/enkel.asp och lagt ner några timmar på att konfigurera Girder, så fungerar min tv helt oberoende av datorn. Jättebra, eftersom jag ska ha den i ett annat rum.

Redigerat av Unregistered0b130625, 08 januari 2004 - 13:46.


#25

Postad 07 januari 2004 - 18:53

Unregistered0632b2bb
  • Unregistered0632b2bb
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Så det är ingen som vet om det finns en annan "model" till gf fx?

#26

Postad 07 januari 2004 - 23:50

3L1T
  • 3L1T
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Oj, här var det många frågor på samma gång. :)

KeLLoGs: Jag tror att det blir bäst bild med en VGA-kabel, eftersom den består av 3 koax-kablar för RGB-signalerna - som ju är bäst ur störningssynpunkt. Sen har den oftast en väldigt ordentlig skärmning och en ferritkärna.
Fördelen med en fullkopplad scart-kabel är ju att man då också kan få ljudet i samma sladd, och även dessa function select- och blankingsignaler.
Det beror alltså på tv:n vilken sladd som är bäst.
Edit: Jag kom på att det finns ytterligare drygt 3-4 ledare i VGA-kabeln, så dessa kan ju också användas till fs och blanking, men då måste ju kabeln klippas upp vid datorsidan.

Archos: Jag har tyvärr ingen digitalkamera, och även om jag hade haft det så skulle det nog inte vara så lätt att se skillnaderna på ett foto. Jag kan försöka "simulera" skillnaderna i photoshop om det kan vara av intresse.
Jag tycker att det är som natt och dag. När jag ser på film via S-video mår jag dåligt, när jag gör det via denna kabel så blir det faktiskt bättre än min stationära DVD-spelare! (Som iofs bara är en Pioneer dv350.)
Angående Powerstrip-problemet: Powerstrip gillar absolut inte s-video! Det enda sättet jag kunde göra på var att ha den nygjorda kabeln inkopplad på den andra skärmutgången (sekundär), och göra inställningarna på dataskärmen (primär).
Om man bara har en skärm är det nog något fjärrstyrningsprogram som är lösningen.
Troligen behöver du en blankingspänning, om det "flimmer" du ser inte är windows-skrivbordet som rullar runt förstås - då behöver du ändra timings i powerstrip. Annars beror nog flimret på att din tv är inställd på kompositsignal och bara visar sync-signalen.

Lilltysken: Enligt den första länken på sidan så fungerar det bara med Radeon-kort. GeForce FX klarar enligt den inte av att skicka ut en interlaced-signal. Sorry. Du kan ju köpa ett ATI 9000 PCI (jag tror att det finns) och sätta som 2:a kort, det kostar nog inte så mycket.


Jag har nu byggt en IR-mottagare enligt: http://www.zux.nu/stolux/pim/enkel.asp och lagt ner några timmar på att konfigurera Girder, så fungerar min tv helt oberoende av datorn. Jättebra, eftersom jag ska ha den i ett annat rum.

ATI 9000 PCI kan man hitta för ca 360kr
Jag ska själv köpa ett sådant.
Bara så ni vet. ;)

Redigerat av 3L1T, 07 januari 2004 - 23:53.


#27

Postad 08 januari 2004 - 14:00

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Lilltysken: Som du ser i mitt inlägg ovan ändrade jag "interlaced" till "komposit" i svaret till dig. Det är alltså kompositsync geforce inte klarar av att skicka ut. Jag har sett lösningar på nätet där H- och V-sync har gjorts om med elektronik till kompositsync, men det verkar lite komplicerat. Läs om det här:
http://www.hut.fi/Mi...tv/circuit.html

Annars är ju som sagt ett Radeon 9000 PCI väldigt billigt (om man nu tycker det är värt att betala 400:- för att få bra tv-ut).

#28

Postad 12 januari 2004 - 20:07

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Har nu gjort en sådan här kabel och kan varmt rekommendera detta! Ser knappt nån skillnad på en bra DivX å en dvdfilm med denna kabel. DivX:erna var nog det som imponerade mest.

Har nu endast ett inte så litet problem med denna kabel kvar, och undrar om någon som gjort denna varit med om något liknande? Chansen är ju liten, men när jag växlar mellan tv/av1 och av2 så visar en blå ruta i högra hörnet vilket av-mode jag är i (tv/av1/av2). Rutan försvinner efter ca 3 sek. i de övriga men inte i av1 som jag tar VGA-signalen ifrån. Har kopplat in pin 8, 16 å 18 på scarten.

Vad göra? <_<

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 12 januari 2004 - 20:13.


#29

Postad 13 januari 2004 - 10:50

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Archos: Det enda förslag jag har är att testa att koppla bort någon av Blanking- eller Function Select-ledarna. Jag har märkt att jag endast behöver den ena (minns inte vilken), eftersom min utomordentliga lödning lossnade på den. <_<

Och jag håller med dig om DivX - vilken fantastisk bild! Det enda som skiljer från en DVD-film är ljudet!
Den här lösningen har fått mig att börja fundera på ett tv-kort med inspelning. Vilka möjligheter som skulle ges...

Jag föreslår även att man ändrar på de Powerstrip-timings jag angett ovan, så att uppdateringsfrekvensen blir exakt 25Hz. Detta ger mycket bättre flyt i PAL-filmer, även utan ReClock. NTSC-filmer hackar dock en del fortfarande eftersom de körs i 30Hz, och min tv bara klarar av att visa 25Hz. Har man en tv som kan ta NTSC-insignal så gör man bäst i att skapa ytterligare en egen upplösning i Powerstrip, med de inställningar som visas på länken i första inlägget.

Edit: Vill man finjustera bilden finns det två utmärkta knappar som hjälp, nämligen:
* Lock total geometry - används när man vill ställa in frekvensen till t.ex. exakt 25Hz.
* Lock frequencies - används om man vill ställa in geometrin, t.ex. för att bli av med overscan.

Edit #2: Det finns ett jättebra program som heter Ultramon där man kan styra 2-skärmsfunktionaliteten fullt ut. Oumbärligt om man som jag ska använda tv:n som ett slags mediacenter.

Redigerat av Unregistered0b130625, 13 januari 2004 - 11:07.


#30

Postad 13 januari 2004 - 12:23

Unregistered0c41f1da
  • Unregistered0c41f1da
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har fortfarande inte fixat ihop kabeln ifråga pga. tidsbrist men däremot hittade jag en kabel från Supra (svensk kabeltillverkare). Det var just en scart-vga kabel, ordentliga ledare och bra skärmad, kostade 695:- på www.hembioconsult.se.
Jag mailade Supra (www.jenving.se) och frågade om lödningen på kabeln och de skickade en excelfil med lödningsschema för alla deras videokablar.
Kabeln var lödad precis som den ni utgått från förutom en pinne på scarten.
Er kabel: Composite sync, scart(20) - vga(13)
Supra: Composite sync, scart(19) - vga(13)

Någon som vet vad skillnaden är på dessa kablar?

//KeLLoGs

#31

Postad 13 januari 2004 - 12:55

thynne
  • thynne
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
KeLLoGs : Jag skulle tro att skillnaden beror på att Supra-kabeln är avsedd för bildöverföring i den omvända riktningen, dvs från scarten (t.ex. en dvd-spelare) till vga-kontakten (t.ex. en projektor). Detta för att överföra en rgb-signal med composit-synk från dvd till projektor.

Om du tittar på den här länken så ser du att pinne 19 är för composit video ut och pinne 20 för composit video in.

/Henric

Edit : Stavfel m.m.

Redigerat av thynne, 13 januari 2004 - 14:40.


#32

Postad 13 januari 2004 - 13:34

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Thynne har svaret på din fråga KeLLoGs...

Om du verkligen inte vill löda ihop kabeln själv så kan du säkert beställa en specialgjord hos Supra. Eller så köper du just en sådan du kollade på, och löder om den ledare i Scart-kontakten som sitter fel (vilket borde vara gjort på 1 minut).
Se bara till så att du är säker på att du inte behöver Blanking och FS, eftersom dessa signaler med största sannolikhet inte skickas med i Supras sladd.

#33

Postad 13 januari 2004 - 21:08

Unregistered0632b2bb
  • Unregistered0632b2bb
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Var kan man köpa radeon 9000 pci?
Kan man då köra bara på det kortet och stänga av det vanliga? detta borde göra lite åt ljudnivån. ;)

#34

Postad 14 januari 2004 - 15:10

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Radeon 9000 verkar lite svår att hitta, men 9200 finns på t.ex. komplett för 670 spänn:
http://www.komplett....24&GrpID=3&s=pl
Om det är värt att betala 700:- för detta vet jag dock inte, man kan ju få en stationär DVD-spelare för det priset.

Jag vet inte om jag sagt det förut...men även Matrox-kort ska gå att använda för att få RGB till tv:n på det här sättet!

#35

Postad 14 januari 2004 - 15:18

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Dubbelpostning...

Jag kan väl då istället ta och nämna det enda problemet jag har med den här lösningen just nu - overscan! Hur jag än ställer in bilden får jag ca 2 cm overscan både horisontellt och vertikalt, vilket gör att jag inte kan se titelraden (eller vad det nu heter) på ett maximerat fönster. Jag kan därför inte använda precis de HTPC-frontends jag skulle vilja, förutom MyHTPC som har inbyggd overscan-korrektion. Showshifter kan iofs också köras i fönster-läge, men det kostar ju pengar...

Redigerat av Unregistered0b130625, 14 januari 2004 - 15:28.


#36

Postad 14 januari 2004 - 22:09

Unregistered0632b2bb
  • Unregistered0632b2bb
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
nej 700 är för mycket. finns det något billigare alternativ?
Någon som har begagnat?

Skulle detta funka?ATI 7000

Redigerat av Unregistered0632b2bb, 14 januari 2004 - 22:17.


#37

Postad 14 januari 2004 - 22:24

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Lite overscan är bra så att man slipper en svart ram runt bilden. Fast det är ju tråkigt att Windows taskbar hamnar utanför skärmen :huh:

DVD och digital-tv använder upplösningen 720x576 för PAL (som egentligen har 625 linjer). Av dessa är normalt bara drygt 500 linjer och runt 650 pixlar per linje synliga eftersom resten hamnar i overscan ytan.

Det går inte att få tvn att visa 576 rader eftersom elektronstrålen bara ritar upp ca 500 linjer i det synliga området. Kör man högre upplösningar på vanliga tv-ut utgångar (komposit, s-video) från grafikkorten så kommer bilden att komprimeras, alltså vissa linjer tappas. Det vill man ju definitvt inte utan man vill ha det linjeperfekt.

Med Powerstrip går det att ställa in så att tvn tror den får 720x576 (egentligen 864x625 eftersom det är total som ger de "verkliga" upplösningen) medan Windows tror det är typ 650x500.

Jag är ingen Powerstrip expert men har för mig att det fungerar så här (jag kan ha helt fel):
  • Öppna dialogen med "Advanced timing options"
  • Om du ökar vertikal frontporch kommer bilden att åka ner. Om du samtidigt minskar active så att total är detsamma så kommer tvn tro att det fortfarande är samma upplösning medan Windows tror att den blivit lite lägre. Observera att det kan hända att tvn inte klarar av att synca om total ändras! Back porch fungerar på samma sätt (fast bilden åker upp). Tror inte sync width behöver ändras.
  • De horisontella värdena kan endast ändras i multipler av 8.
Alltså skulle det kunna se ut så här istället:
Horizontal
Active&#58;      656
Front porch&#58; 32
Sync width&#58;  112
Back porch&#58;  64
Total&#58;       864

Vertical
Active&#58;      500
Front porch&#58; 47
Sync width&#58;  7
Back porch&#58;  71
Total&#58;       625
Jag lade märke till att front repektive back porch var ganska olika. Antingen är bilden inte centrerad eller så beror det på hur tvn synkar. Genom att finjustera värdena borde man kunna få en Windowsdekstop som är exakt lika stor som den synliga tvbilden. Observera att värdena kan variera mellan olika tvapparater beroende på hur mycket overscan de har.

OBS: Slå av real-time adjustement i dialogen medan ni ändrar värdena för annars kan tvn tappa synken om total värdet avviker från vad det bär vara.

Efter ovanstående värden borde Windows ha tro att skrivbordet är 656x500 istället. En dvdfilm kommer då skalas ner från 720x576 till 656x500 men man ser "hela filmen" vilket man inte skulle göra med overscan. Upplösningen är linjeperfekt och skalningen görs av datorn och inte pga komprimering via en vanlig tv-ut. Alltså borde det vara en stor fördel ungefär som att låta datorn skala bilden till en projektor med pixelperfekt upplösning.

Jag har inte testat detta själv så det kan vara helt åt pepparn fel :blink: . Minns dock att jag gjorde något liknande när jag testade att göra en 1280x544 pixelperfekt upplösning (2.35:1) till min projektorn som har upplösningen 1280x720. Windows desktop var då 1280x544 och centrerad i vertikalled.

#38

Postad 15 januari 2004 - 12:26

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Lilltysken: Jag tror tyvärr inte att det skulle fungera, på orginallänken står det ju "VGA to RGB SCART Direct Drive with ATi Radeon 7500 / 8500 / 9x00". Jag antar att det var först vid 7500 som ATI-korten började kunna skicka ut kompositsync. Leta efter ett begagnat Radeon 9000, det kan ju inte vara dyrt. Tänk också på att Matrox-kort bör fungera, enligt någon på Sweclockers har de korten kunnat ge den signal som behövs för detta sedan 1999.

LordX: Tack för svaret! Tyvärr har jag redan testat detta, utan att det gav något bra resultat. Min tv måste helt enkelt ha Active Resolution satt till exakt 720x576 för att visa en bra bild. Låser jag frekvenserna och minskar upplösningen, om än med bara 1 steg (eller 8), så får tv:n tuppjuck!
Om jag istället låser frekvenserna och ställer in bilden med "pilarna" i Advanced Timings så går det bättre, men inte bra. Minskar jag den vertikala storleken så ändras också bredden på bilden, trots att det bara är vertical-värdena som ändras. Det här har nog att göra med min tv!

http://www.entechtai...wtopic.php?t=27
På det första sättet som beskrivs i länken ovan har jag i alla fall ställt in så att RGB-bilden är centrerad på tv:n, och minskat overscan så mycket det går.

Jag ska nog försöka lite mer med det som kallas "resolution-in-a-resolution" som LordX skrev om. Speciellt efter att ha läst den här raden på sidan ovan:
"This second method, of course, only works if your display driver supports user-defined resolutions and may be the only available option if you have a fixed frequency HDTV."

#39

Postad 15 januari 2004 - 13:35

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Resolution-in-a-resolution är enda lösningen på problemet. TVn lär ju inte vara multisync... Tvn är bara gjord för en typ av upplösning (fast vissa klarar både PAL och NTSC).

Ändrar du bara på tex front porch så att antingen total ökar eller minska är det inte så konstigt att tvn inte klarar av att synka.

Har för mig att det ser ut så här i vertikalled:
Front porch - svart över
Active - synliga rader
Back porch - svart under

Har för mig att det ser ut så här i horisontalled:
Front porch - svart till vänster
Active - synliga rader
Back porch - svart till höger

Samband:
Front porch + acive + back porch + syncwidth = total.

Tror inte du ska meka med sync width (riskerar att tappa synken). Alltså bör total och syncwidth vara samma som de du redan använder och då borde väl även refresh rate vara samma?!

Redigerat av LordX, 15 januari 2004 - 13:36.


#40

Postad 15 januari 2004 - 19:02

Unregistered0632b2bb
  • Unregistered0632b2bb
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad på kvalitet om man jämför. 7500 med 9x00. :) de finns på datorbutiken i pci utförande.

#41

Postad 15 januari 2004 - 22:14

Unregistered70abe7b7
  • Unregistered70abe7b7
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har just lyckats genomföra denna rätt så enkla men oj vad fina mod! Dock så har jag lite problem med att jag tycker att bilden känns skakig, som om den dallrar. Det syns mest på ljusa ytor, t.ex. om jag öppnar Uforskaren.

Jag har suttit o pulat i Powerstrip men jag får inte till det. Har det inställt, och låst på 25hz och resten är ungf. som tidigare postare.

Det känns som om det saknas ett "flicker filter" eller någonting liknande, eller är det inte bättre än såhär. skarpt men skaaakkkkiggggt =)

//Pawwen

#42

Postad 15 januari 2004 - 23:59

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
För det första, det där med att minska "active pixels" fungerade inte alls! För att ändra active pixels måste man skapa en helt ny upplösning - det är total pixels som man kan ändra. Jag gjorde detta (ökade antalet konstigt nog), och det blev faktiskt bättre! Nu är det bara ca 1 cm overscan...och bättre går det nog inte att få.
Återigen tror jag att det här beror på vilken tv man har. Jag misstänker att Rik Wang på Powerstrips forum pratar om någon slags HDTV i den FAQ-tråden jag länkade till nyss.
En vanligt CRT-tv är ju väldigt kinkig på vilken signal den vill ha.

Lilltysken: Bildkvaliteten skiljer sig nog inte mellan korten. Dock så gör hastigheten det...och antalet funktioner. Tänk på att du kanske någon gång vill spela spel på tv:n...
Köp ett Radeon 9000 om du har råd...det är mitt förslag!

Pawwen: Det lustiga med denna mod är att det inte är själva lödandet som är det svåra, det är inställningarna i Windows som är det. Men det är helt klart värt varenda sekund jag lagt ned på detta!
Tyvärr kan du inte komma ifrån att bilden känns skakig om du har en 50Hz-tv...för det har du väl? Med en 100Hz:are borde bilden vara helt stilla, eller?
Flimrandet beror på att tv:ar ritar upp bilden interlaced och går inte att komma ifrån (enligt Powerstrips forum i alla fall). Hur "flicker filter" i de vanliga tv-out inställningarna fungerar vet jag inte, men klart är i alla fall att ju mer flimmerfilter som läggs på...destå mer skärpa försvinner.
Som jag skrivit tidigare - när man ser på film eller tittar på rörliga bilder (spel, flash) så märker man inte av flimret över huvud taget!

Här är en bild på mina nya lyckade Powerstrip-timings:
Postad bild
Dessa borde fungera på de flesta tv-apparater. För att få en perfekt bild måste finjusteringar göras med "pilarna".
För att få upp dessa inställningar direkt i Powerstrip kan man klistra in dem (se nedan) genom att klicka på paste-knappen i nedre högra hörnet. Något som verkligen är intressant är att detta också verkar fungera för Linux!
Detta var vad som kom fram när jag tryckte på "copy timings":



PowerStrip timing parameters:
720x576=720,15,160,81,576,1,3,17,14567,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=15 HSW=160 HBP=81 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,567 720 735 895 976 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

Edit: Nya inställningar, som ger bättre färg än de tidigare!

Redigerat av Unregistered0b130625, 23 mars 2004 - 16:12.


#43

Postad 16 januari 2004 - 10:23

Unregistered70abe7b7
  • Unregistered70abe7b7
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Dreamer:

Jag har en 100hz tv. En thomson 32" wide.. står en stämpel nere på tvn 100hz.. men det e ju som du säger en finfin bild när man spelar eller ser på film.

Det e bara det att jag kör Showshifter på min htpc, och det är (mest tjejen) som tycker att det känns som bilden e lite orolig.. hon tyckte det va bättre förut med s-video uten så hon klagar bara på att jag lagt ut pengar på ett nytt graffe, som dessutom vart sämre! tjejer.... *suck* vad ska man säga =)

Ska testa dina settings senare i e.m.

Tackar o bockar //pawwen

#44

Postad 16 januari 2004 - 15:52

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Haha Pawwen, tjejer förstår inte sånt här...! :unsure:
Min flickvän tycker också jag är konstig som håller på med alla sladdar hit och dit. Och när jag för några veckor sen berättade att jag lött ihop en fjärrkontrollsmottagare för att kunna styra datorn...då skrattade hon bara... (och berättade sedan för sina kompisar i telefon hur knäpp jag var.)

Till ämnet: Jag har märkt att bara den minsta ändring av inställningarna kan göra att bilden blir orolig. Det kanske inte löser problemet, men det kan vara värt att testa att t.ex. öka "front porch" med 1.
Jag kör myHTPC på tv-skärmen, och visst flimrar det, men eftersom det mestadels är film man tittar på så spelar det ingen roll! Man sitter ju inte och navigerar i menyerna hur länge som helst...

#45

Postad 16 januari 2004 - 16:09

Unregistered70abe7b7
  • Unregistered70abe7b7
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Asså film blir ju snudd på bättre än min stationära dvd! dock så går det fan inte att fåtill helt perfa bild, det känns som att det är lugnare mitt på skärmen och lite skakigare ute i kanterna.

hittade denna line:
720x480=720,35,72,125,480,4,7,34,14994,312
den funkar bäst hitils iaf. (perfekt om man kör Showshifter med overscan-skin)

Kommer nog att få en smärre epelepsiattack när jag sitter i soffan o lirar mp3or =) men vafan, jag kör ju RGB!
Tack för infon hur man gjorde den!

Redigerat av Unregistered70abe7b7, 16 januari 2004 - 16:10.


#46

Postad 21 januari 2004 - 20:13

Unregistered357c7524
  • Unregistered357c7524
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Alltså hel****. Nu har jag försökt och försökt, men hur tusan får jag aktiverat min nya upplösning? Jag får ut bilden ti tvn (ingen sync, men iaf) så gör jag en 'new resolution' 720x576, datorn reboota, men hur tusan ska man få aktiverat 720x576 upplösningen ? Var kan jag välja detta? När man klickar på 'display properties' i Powerstrip, så finns ingen 720x576 med där.. går man in på 'Advanced Timing Options' så står där som 800x600. Om jag då klickar 'Custom resolutions' så finns min resolution där på 'user defined' men jag kan inte välja den, eller, de händer inget fast hur vilt ja än klickar på den :P

Nu är min fråga då, kan någon vara så vänlig och förklara åt mig hur jag får denna 720x576 som Active resolution, så ja skulle komma en liten bit på vägen iallfall.

Tackar.

#47

Postad 21 januari 2004 - 20:32

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
luften, du är inte ensam om att bli frustrerad på Powerstrip! Men det lönar sig att försöka, för lyckas man väl ställa in allt som man vill ha så behöver man knappt röra något igen.

Till problemet: Har du testat att använda "slidern" som finns precis under Display Properties > Configure? Om upplösningen inte finns där, titta på inställningarna för den andra skärmen och se om den råkat hamna där. Jag har för mig att jag gjorde dessa fel några gånger... :P
Vad har du för grafikkort förresten?

Och just det, när du löst det här problemet har du inte bara kommit en bit på vägen, du har redan kommit fram. Nästan iaf. Det tog lite tid för mig att hitta inställningarna jag skrev om i mitt inlägg ovan...men för alla andra är det bara att klistra in dem och möjligen göra några finjusteringar.

#48

Postad 21 januari 2004 - 22:50

Unregistered357c7524
  • Unregistered357c7524
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hmm, tack iaf, hittar det nog ingenstans på den där slidern, varken på port 1 eller 2. Mitt kort är ett radeon 9000 pro, kör tvn me dvi/vga adapter, asså, den e port 2. Om jag ställer in bilden som interlaced, så syncar den, MEN raderna skrivs inte ut på rätt sätt, så man ser inte bilden, det blir bara en massa konstiga saker. Om jag klickar bort interlaced, så då ser jag bilden, men kan inte få den att sluta rotera. Någon som stött på liknande problem? Tyder juh på att det är något sånt här:

<citat från engelska sidan>
http://www.idiots.or.../vga_rgb_scart/
Garbled Screen: Tile-based Rendering enabled

If you are confronted with a screen where everything is garbled but the mouse cursor looks fine then try disabling tiling. This is done in a hidden option In PowerStrip. Go toDisplay Profiles -> Advanced Timing Options -> Custom Resolutions and double click the "New Resolution" title bar, it should then pop up a window that will allow you to disable tiling.
I have recently read some posts that claim that this has been fixed in ATi Catalyst Driver 3.7 although I have still to verify it.

<slutcitat>

Dock, kommer det inte upp nån sån meny för mej ? Funkar det för er andra? Vilka versioner av Catalyst kör ni?

EDIT: stavfel, +mera text...

Redigerat av Unregistered357c7524, 22 januari 2004 - 06:29.


#49

Postad 22 januari 2004 - 10:00

Unregistered70abe7b7
  • Unregistered70abe7b7
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Luften, för mig vart jag tvungen att avaktivera tile-based rendering. för det såg helknepigt ut utom muspekaren som fungerade och såg ut som vanligt..
Jag kör med den näst senaste catalysetn (inte den som kom i dagarna)

Va bara att dubbelklicka på "new resolution" för mig, sen vart det finfint
Tack för mig //Pawwen

#50

Postad 22 januari 2004 - 10:01

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
luften, om du inte har lyckats ställa in rätt upplösning så kan du vara säker på att bilden rullar. Jag måste ha 720x576 som upplösning för att få en "stilla" bild.
Och jag tror inte det där med "tile-based rendering" är problemet (om du inte kan se muspekarn utan problem förstås). Jag fick inte upp någon sådan kryssruta, och hade inte problemet.

Jag kör förresten med Catalyst 3.10.

Förresten! Jag kom på att jag hade det här problemet ett tag, men att det försvann oförklarligt när jag installerade Rage 3D Tweak! Du hittar det här:
http://www.rage3d.co...p?node=r3dtweak
Jag misstänker att det som spelar roll är att man aktiverar "Custom Display Modes" i någon av flikarna, och sedan gör så att 720x576 blir grön. Starta sedan om och se om du kan hitta 720x576 i Powerstrip efter det...
Hmm, när jag tänker efter så är det nog detta som är lösningen! :P

Får du det fortfarande inte att fungera (installera gärna Catalyst + Rage3D igen, och även Powerstrip på nytt) så kan det vara idé att ställa frågan på Powerstrips forum: http://www.entechtaiwan.net/forums/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.