Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D50 *

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nikon D50 (Systemkameror) 1 9,14 (28) Inga priser
3 relaterade trådar

#51

Postad 17 maj 2006 - 14:57

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Av vilken anledning vill du ha just ett objektiv av typen fisheye? Dessa brukar inte bara vara dyr, utan svårarbetade i de flesta situationer, vilket gör att man sällan får användning för det. Är det just för att få 180 graders bildvinkel?

När det är så pass mycket rörelse som vid skateboardåkande så rekommenderas ett objektiv med stor bländare. En bländare på 2,8 är att föredra. Ju lägre talet är, ju större är bländaren. En bländare på 1,8 är således större. En stor bländare är bra på så sätt att man kan använda lägre slutartider och undviker eller minskar därmed suddiga bilder i situationer med mycket rörelse.

Läs gärna Fotosidans artikel om Objektivets egenskaper.

Börja du med standardobjektivet, utforska och inhämta erfarenheter och ge dig därefter ut för att söka ett passande objektiv. Återigen, ta gärna en titt på begagnatmarknaden där det finns massvis med fynd. Använd Prisjakt för sökning av nya objektiv <_<

#52

Postad 21 maj 2006 - 12:02

jeansson
  • jeansson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Av vilken anledning vill du ha just ett objektiv av typen fisheye? Dessa brukar inte bara vara dyr, utan svårarbetade i de flesta situationer, vilket gör att man sällan får användning för det. Är det just för att få 180 graders bildvinkel?

När det är så pass mycket rörelse som vid skateboardåkande så rekommenderas ett objektiv med stor bländare. En bländare på 2,8 är att föredra. Ju lägre talet är, ju större är bländaren. En bländare på 1,8 är således större. En stor bländare är bra på så sätt att man kan använda lägre slutartider och undviker eller minskar därmed suddiga bilder i situationer med mycket rörelse.

Läs gärna Fotosidans artikel om Objektivets egenskaper.

Börja du med standardobjektivet, utforska och inhämta erfarenheter och ge dig därefter ut för att söka ett passande objektiv. Återigen, ta gärna en titt på begagnatmarknaden där det finns massvis med fynd. Använd Prisjakt för sökning av nya objektiv :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Okej, nu förstår jag lite mer. Jag vill ha fisheye för att kunna vara så nära som möjligt och underifrån och liknande. Skulle detta objektiv vara något för mej isånnafall?

Nikon

#53

Postad 26 maj 2006 - 20:12

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Visst, känner du att du vill lägga pengarna på ett objektiv med ett så pass begränsat användningområde så är det nog ett bra alternativ. Objektivet har fått goda omdömen. Det negativa som nämns om objektivet är skärpan som inte är riktigt på topp samt att objektivet lider av kromatisk aberration. Läs mer om det bland omdömena på Fotosidan.



#54

Postad 08 juni 2006 - 21:09

kalvbräss
  • kalvbräss
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0
Då var man med kamera :)
Tog "bara" och köpte grundkitet + minneskort på 2gb och linsskydd så nu klurar jag på objektivet för djurrackarna som ska fotas. Släng fram de förslag som är era favoriter i budgetsegmentet- resan och kameran har ätit upp nöjeskontot i sommar :)

Killen på Swefo rekommenderade ett Sigma 70-300/4,5-5,6DG

Fortsätt njut av sommaren!

#55

Postad 09 juni 2006 - 20:18

ppg
  • ppg
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej, är nybörjare på kameror... och funderar på att köpa en Nikon D50.

Jag ska ev. gå en fotokurs när jag är utomlands. De har lite krav på kameran som jag undrar över.

"Camera requirements: A single lens reflex camera (SLR), either film or digital, with a manual exposure setting plus a standard lens. For a 35mm SLR camera the standard lens is 50mm. So if you have a zoom lens, such as 35 – 90mm, it must include a focal length of 50mm. With some digital SLRs the focal length ‘alters’ to accommodate the size of the image receptor area, for instance the Nikon D70s standard lens is 35mm."


Vad innebär dessa krav? Focal length, vad är innebörden av detta? och duger D50?

Tack på förhand :ph34r:

#56

Postad 09 juni 2006 - 21:27

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Hej, är nybörjare på kameror... och funderar på att köpa en Nikon D50.

Jag ska ev. gå en fotokurs när jag är utomlands. De har lite krav på kameran som jag undrar över.

"Camera requirements: A single lens reflex camera (SLR), either film or digital, with a manual exposure setting plus a standard lens. For a 35mm SLR camera the standard lens is 50mm. So if you have a zoom lens, such as 35 – 90mm, it must include a focal length of 50mm. With some digital SLRs the focal length ‘alters’ to accommodate the size of the image receptor area, for instance the Nikon D70s standard lens is 35mm."


Vad innebär dessa krav? Focal length, vad är innebörden av detta? och duger D50?

Tack på förhand  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Focal length betyder brännvidd. De har ett krav på att du har ett objektiv med en brännvidd som motsvarar 50mm i 35mm formatet. Nikon D50 ger en brännviddsförlängning på 1,5x. Du måste alltså multiplicera den fysiska brännvidden (alltid angivet som standard) på objektivet med 1,5 för att få fram den upplevda brännvidden. 50mm är ett standard som motsvarar ögats seende ganska precis. Kitobjektivet täcker denna brännvidd.

Och ja, D50 duger alldeles utmärkt!

#57

Postad 13 juni 2006 - 17:11

ppg
  • ppg
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar. Har beställt Nikon D50 + kit nu... Så snart får jag mycket att lära mig :ph34r:

#58

Postad 19 juli 2006 - 22:13

oboyklubben
  • oboyklubben
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa Nikon D50 + 18-55mm Lens Kit på TBH.se. Har två frågor dock:

1. Vad är skillnaderna mellan EU-import och Svensksåld? Garanti, funktionalitet, manualer etc? Det skiljer ju ändå ca 400kr.

2. Vilket SD minneskort ska man ha? Tänkte mig ett 1 gb men vilken "hastighet" rekommenderas så att det ska gå snabbt att ta korten? Finns lite olika vad jag har förstått; ultra (9mb/sek skriv), extreme (20mb/sek skriv).

Tack på förhand
Hans

#59

Postad 19 juli 2006 - 22:53

Unregisteredde0753f4
  • Unregisteredde0753f4
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Okej, jag ska fota skateboard. Så det måste vara bra för mkt rörelse. Men jag ska börja med 18-55mm objektivet som man kan köpa med D50:n sen skaffar jag ett fisheye när jag lärt mej fota mer. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Det jag kan råda dej till om du vill börja fota skateboard är att köpa nikkor 50mm 1.8 (ett riktigt prisvärt objektiv, 1200kr om jag inte minns fel) och sedan några blixtar och pocket wizards. Skippa fisheyet och jobba med att lära dej hitta vinklar men tele istället. Visst fisheye är bra att ha och man kan knäppa riktigt snygga bilder med det, men när du senare kommer underfund med att kombinationen fisheye och inga pw´s så kommer du att svära lite.....(det gjorde jag). Visst kan du ha en blixt på kameran men det blir snyggare med två lr tre externa blixtar utanför bild, därför ska du ha pocket wizards (radiosändare)

Meningen med att fota skate med fish är väl att få det att se större ut och att få en mer action känsla. Vissa kanske skulle säga att det är lättare att fota med....men jag håller inte med. Det går att få riktigt snygga fisheye bilder....det är faktiskt inte bara peka och trycka av.

Inget menat att mina bilder ska vara snygga....det är upp till den som ser bilderna att tycka.

Lägger till en bildserie som är tagen med fisheye. Kan vara kul för dom som inte vet hur vi som åker/fotar skate annvänder det.

Mvh Anders

Bifogad fil  serie.jpg   357,37K   218 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredde0753f4, 19 juli 2006 - 22:55.


#60

Postad 20 juli 2006 - 04:05

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Svar på fråga 2.

Ang minneskort så räcker ett sandisk ultra II (9mbit/sek) mycket väl, kamerans interna hastighet är inte över 20mbit/sek, hastigheter som extreme III korten erbjuder.

Därav räcker 9mbit/sek gott och väl om du bara har små krav.

Men om du däremot har bådska med att föra över bilderna på hårdisk, då rekomenderas extreme III.

Jag ska fota mycket sport och då vill ja ha ett kort som är snabbt och stort. Därför har jag valt att köpa extreme III 2gb. Det stora pluset med dessa kort är att det är livstidsgaranti på dom. Går dom sönder så får man ett nytt.

Sen om du ska ha 1gb eller 2gb är upp till dig, men tänk på följande:

Fotar du i RAW så får du med ca 132 bilder på ett 1gbs kort, dubbla summan med ett 2gb kort. :unsure:




På tal om objektiv.

Jag väntar även på Nikons 70-200 2.8g VR zoom glugg, någon som har erfarenhet av denna glugg?





//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 20 juli 2006 - 04:12.


#61

Postad 25 juli 2006 - 22:05

eyore
  • eyore
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
En dum fråga: går det att använda samma objektiv till D50 som för en (äldre analog) F4?

Jag har idag en riktig "pärla" som det heter i beg-bil annonserna: en Nikon F4s med tillhörande Nikkor 28-105/1:3.5-4.5 samt en Nikkor 85/1:1.8. Ärligt talat en riktigt förälskelse!

(Men det börjar väl bli hög tid att köra digitalt nu... suck och jippi på samma gång. Har även en digital kompaktare en Sony DSC-P12 som är riktigt bra. Bilderna håller dock inte alls i samma klass som F4:an såklart. Självklart är man sugen på en digital systemare!)

Vad jag förstår klarar jag mig med ett D50 kamerahus och behöver inte köpa några objektiv eftersom jag redan har två fullgoda? Eller är det något jag har missat? Det är inte så att någon funktion försvinner eller så?

#62

Postad 25 juli 2006 - 22:15

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Då objektiven verkar vara gamla, så tror jag ,med största sannolikhet, att du endast bara kan fokusera manuellt med dessa objektiv på D50. Dvs, autofokus går bort.

Skulle det vara så att dom är jättefamla (20 år +).då finns nog risken att dom inte ens skulle passa. Testa för söäkerhetsskull innan köpet.

//Lorryquai

#63

Postad 26 juli 2006 - 00:52

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Kolla exakt vilka versioner av objektiven det är. Det finns information på Nikons hemsida om vad som kommer passa fullt ut, delvis eller inte alls.

#64

Postad 29 juli 2006 - 10:43

eyore
  • eyore
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

På Nikons hemsida kunde jag till slut hitta:
D50 är helt kompatibel med alla Nikons autofokuseringsobjektiv i D-, G- och DX-serierna.
Eftersom jag har just AF/D så borde det förhoppningsvis funka, objektiven är sju-åtta år gamla så det är inga antika grejjor.

Men för att vara på den säkra sidan är det såklart bäst att ta med sig objektiven till en kunnig butik och testa....

#65

Postad 15 augusti 2006 - 00:26

Unregistered1174
  • Unregistered1174
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej!

Newbie här :) Jag har vridit o vänt lite på om jag skall spara ihop till en Canon EOS 350D eller en Nikon D50. Har bestämt mig för en D50 nu tror jag :) Med ett 50/1.8D objektiv.. har hört att det skall vara väääldigt bra! ;D

Ja o från alla era positiva och exalterade komentarer så vill ja ju köpa kameran NU! Min Minolta DiMage 7i håller på o bryta ihop totalt. :S ingen idé o laga. den e 4 år gammal eller något sådant. Har haft den själv i 1 ½ år men d va ju en ägare innan mig me :)

Dax för en ny känner jag. Vill växa vet ni!! :wub:

min hemsida: http://www.millan.sydost.net

Övertyga mig stort om att ja skall köpa denna !!

#66

Postad 15 augusti 2006 - 00:31

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Kollade in din sida och dina bilder, tror att en D50 kommer att bli alldeles lagom för dina ändamål.

Vilken 50/1.8 glugg har du siktat in dig på?

//Lorryquai

#67

Postad 17 augusti 2006 - 21:42

Unregistered1174
  • Unregistered1174
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
hm ok.. glugg? haha sorry men ja e lite ny på objektiv :S

D ? lol det objektivet jag vill ha heter, AF 50/1.8 D

någon som har detta objektiv?

#68

Postad 17 augusti 2006 - 22:32

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag antar att det är följande objektiv som du bestämt dig för:



Egentligen verkar du redan ganska övertygad om vad du vill ha. Nikon D50 är en fin kamera, och det är en klar fördel att dels huset är mer välbyggt i jämförelse med 350D, och dels att priset är markant lägre. För mellanskillnaden får man ju ett objektiv som det ovan nämnda. Jag ser ingen anledning att välja 350D före D50 i det här fallet.

50/1,8 är en fin och prisvärd glugg (=objektiv aka lins) som lämpar sig väl för den fotostil du har. Ös på, träna, utvecklas, och sedan längre fram skaffar du ett större utbud av objektiv efter behov.

Lycka till!

#69

Postad 21 augusti 2006 - 11:00

Unregistered1174
  • Unregistered1174
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
ok tack så mkt!

allt är klappat o klart. Fast lite ändringar lol

Jag köper en D50 inklusive 18-55mm gluggen.. (haha låter lite roligt) och senare 50/1.8 gluggen.
Minneskort har jag tänkt mig ett SanDisk SecureDigital 1GB Extreme III. Eller Ultra II ???

#70

Postad 26 augusti 2006 - 09:47

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Jahopp... nu har det hänt. Sensorn pajade i torsdags och idag så skickades kameran iväg till Nikon för servning. Hoppas jag hinner få tillbaka den tills nästa helg. Då ska jag nämligen plåta en horse-show.... :rolleyes: Fördel att ha en kamera då.

Kan även nämna att jag blev så där "trevligt" "glad" när jag kom hem från matchen och kikade på bilderna, varenda bild är drabbad. 350st.

Antar att det någon pixel på sensorn som har lagt av. Vad tror ni?

: titta särskilt noga mellan AIK loggan och domarens armbåge. Ser du strecket? Om du kikar riktigt noga, precis under "quee" loggan, så syns den defekta pixeln :

Kan förövrig nämna att nyköping vann med 6-1 ;)

//Lorryquai

Bifogad fil(er)


Redigerat av Lorryquai, 26 augusti 2006 - 09:55.


#71

Postad 28 augusti 2006 - 17:20

Unregistered1174
  • Unregistered1174
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu *äntligen* har jag den i min hand :) Batteriet på laddning och försöker hitta en svensk manual ??????????????????

O va i hela friden använder man denna DK-5 till ??????? Står på danska, fattar noll :S HJÄLP!?

#72

Postad 29 augusti 2006 - 19:46

agb007
  • agb007
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Nu *äntligen* har jag den i min hand :) Batteriet på laddning och försöker hitta en svensk manual ??????????????????

O va i hela friden använder man denna DK-5 till ??????? Står på danska, fattar noll :S HJÄLP!?

<{POST_SNAPBACK}>



Hej!

Bifogad fil  namnl_s.GIF   3,39K   130 Antal nerladdningar

Det är prylen man fästar för hålet man siktar genom.

Tar man bilder med långa slutartider (flera minuter) så ska den hindra att det kommer in ljus.

mvh
agron

#73

Postad 04 september 2006 - 20:02

EtZiM
  • EtZiM
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Tjosanhoppsan!

Jag har planer på att köpa en digital systemkamera och det ska då bli en Nikon för att pappa vill ha en Nikon D80, så om jag köper Nikon också så kan vi låna varandras objektiv.

Fast nu är det ju så att jag bara är 13 år och inte har världens största plånbok :)
Så darför har jag kollat in D50 som är en av de billigare Nikon Digitala Systemkameror. Men då undrar jag lite om det är bäst att köpa paketet (funderar på att köpa från tyskland, billigt där B) ) eller huset och ett löst objektiv?

Har funderat lite över dethär objektivet * (gör en sjärna istället, länken e så lång) det är bara ett skräpobjektiv förstår jag men hur lång tid håller det? Är det några bra siffror på det?

Funderar även på att köpa kameran här ** (gör 2 sjärnor, lång länk :) ) för att dem har billiga kameror (D50an iallafal) och på prisjakt hade den (butiken) fått bra kritik, cash on delivery! (kan inte stava) (hittade länken på prisjakt.se) Och så e det bra dem skriver på svenska hur man ska göra för att beställa :P

Är det nått annat billigt objektiv som ni kan rekomendera? Jag försöker komma undan ganska billigt för att en 13 årings plånbok e ju inte så stor. :P

Tack å hej!





* http://www.digitalde.....tml#a653#a653

** http://www.digitalo....6230&EXT=Idealo

#74

Postad 05 september 2006 - 13:24

Unregistered1174
  • Unregistered1174
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
haha ja nu vet jag!! lol :) Har börjat komma in lite i kameran nu.

Kan posta lite fler bilder när jag kommer hem från skolan hehe

ha d

Bifogad fil(er)



#75

Postad 05 september 2006 - 14:34

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Tjosanhoppsan!

Jag har planer på att köpa en digital systemkamera och det ska då bli en Nikon för att pappa vill ha en Nikon D80, så om jag köper Nikon också så kan vi låna varandras objektiv.

Fast nu är det ju så att jag bara är 13 år och inte har världens största plånbok :)
Så darför har jag kollat in D50 som är en av de billigare Nikon Digitala Systemkameror. Men då undrar jag lite om det är bäst att köpa paketet (funderar på att köpa från tyskland, billigt där B) ) eller huset och ett löst objektiv?

Har funderat lite över dethär objektivet * (gör en sjärna istället, länken e så lång) det är bara ett skräpobjektiv förstår jag men hur lång tid håller det? Är det några bra siffror på det?

Funderar även på att köpa kameran här ** (gör 2 sjärnor, lång länk :) ) för att dem har billiga kameror (D50an iallafal) och på prisjakt hade den (butiken) fått bra kritik, cash on delivery! (kan inte stava) (hittade länken på prisjakt.se) Och så e det bra dem skriver på svenska hur man ska göra för att beställa :P

Är det nått annat billigt objektiv som ni kan rekomendera? Jag försöker komma undan ganska billigt för att en 13 årings plånbok e ju inte så stor. :P

Tack å hej!





*    http://www.digitalde.....tml#a653#a653

**      http://www.digitalo....6230&EXT=Idealo

<{POST_SNAPBACK}>


Det duger att börja med kitobjetivet.. lite senare kan du ju skaffa ett sigma 17-70 och ett 50mm normalzoom kanske ...

#76

Postad 07 september 2006 - 18:32

EtZiM
  • EtZiM
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
OK, tack! <_<

millan, hur gammal är du? du använder uttryck som lol å så ;) Brukar jag oxå göra B)

#77

Postad 30 oktober 2006 - 17:33

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Har köpte en Nikon D50 nu :)

väntar med spänning på att mitt minne ska komma ;)

#78

Postad 05 november 2006 - 14:23

Unregistered1174
  • Unregistered1174
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

OK, tack! :D

millan, hur gammal är du? du använder uttryck som lol å så :lol: Brukar jag oxå göra :angry:

<{POST_SNAPBACK}>


haha 17 ;) E fast i engelskans uttryck haha

Älskar verkligen min D50.. Mr Black! ;D haha silly I know :] but that's me =)

finns många nya bilder här, http://swemillan.deviantart.com

#79

Postad 22 november 2006 - 18:49

k_k
  • k_k
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Hej.

Går i tankarna på att köpa ny kamera och det lutar mot en d50. Jag vet dock inte om jag skall köpa den på ebay eller från någon återförsäljare i Sverige. Jag tror inte att garantin kommer att fungera i Sverige om jag köper den på ebay, men priserna är väldigt överkomliga där. Kolla på länkarna nedan och kom med förslag. Båda verkar vara seriösa säljare.
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.com/...oQQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.com/...oQQcmdZViewItem



Har hittat några på blocket som dock är för dyra
http://www.blocket.s...137.htm?ca=12_s

Men priset kan man ju alltid fråga om!!!

Hur tycker ni jag skall göra? Hittar ni någon prisvärd annons på blocket så posta den gärna.. Det gör inget om det är en d70s till rätt pris

#80

Postad 22 november 2006 - 23:55

Unregistered3d9ac9ec
  • Unregistered3d9ac9ec
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Kitet på E-bay med 18-55 och 70-300 verkade ju vara helt ok, även om man lägger till frakt och moms. Nackdelen är ju att man inte får garanti på prylarna.

Begagnade D50 i Sverige har ofta alldeles för högt pris tycker jag. Många vill ha nypris, eller några hundralappar under.

Mest prisvärt är att köpa en ny från Tyskland (Nikon har europagaranti, dvs lämna in kameran i Sverige för garantiservice om den går sönder, även om den är köpt i Tyskland), finns från strax under 3900 kr:
https://www.prisjakt...p?p=30989&c=eur

Sedan kan man ju hitta objektiv begagnade till bra priser.

#81

Postad 23 november 2006 - 21:26

k_k
  • k_k
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Kitet på E-bay med 18-55 och 70-300 verkade ju vara helt ok, även om man lägger till frakt och moms. Nackdelen är ju att man inte får garanti på prylarna.

Begagnade D50 i Sverige har ofta alldeles för högt pris tycker jag. Många vill ha nypris, eller några hundralappar under.

Mest prisvärt är att köpa en ny från Tyskland (Nikon har europagaranti, dvs lämna in kameran i Sverige för garantiservice om den går sönder, även om den är köpt i Tyskland), finns från strax under 3900 kr:
https://www.prisjakt...p?p=30989&c=eur

Sedan kan man ju hitta objektiv begagnade till bra priser.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det är inget dumt alternativ, men skall man importera från Tyskland så får man väll säkerligen passa sig så man köper av en seriös handlare.

Kan dock inte släppa ebay. Har mailat dem och frågat angående garantier och dylikt, får se vda man får för svar.

#82

Postad 28 november 2006 - 17:59

EtZiM
  • EtZiM
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Nu har jag oxå köppt min lilla fina Nikon D50 :o Det var ju ettag sedan jag köpte den, men ändå. ;)

Jag är helt nöjd iallafall :lol:

Tack för allas tipps här inne!

Tja tja

//Matte.

#83

Postad 11 december 2006 - 20:28

kakeeto
  • kakeeto
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej alla,

Är också en nöjd D50 ägare!
Jag har en fråga, Jag kan inte ta sekvensbilde då blixten är utfälld, bara en per nedtryckt gång. Ska de vara så?

/K

#84

Postad 11 december 2006 - 22:42

EtZiM
  • EtZiM
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
kakeeto, skulle tro att det ska vara så, det va så på min också iallafall. Men det funkade att ta i serie med en Sb-600 på. Jag testade nyss.

#85

Postad 16 augusti 2008 - 12:01

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Har fått lite bekymmer då jag skulle köpa ett nytt minneskort.

Valet föll på ett Sandisk Extreme III 4GB för lite bättre prestanda än de övriga.
Men kameran vill inte acceptera det. Det funkar i min sambos lilla kompaktkamera men inte i min D50.

Nån som har en aning om varför det inte fungerar? För stort eller?

#86

Postad 16 augusti 2008 - 14:41

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Har fått lite bekymmer då jag skulle köpa ett nytt minneskort.

Valet föll på ett Sandisk Extreme III 4GB för lite bättre prestanda än de övriga.
Men kameran vill inte acceptera det. Det funkar i min sambos lilla kompaktkamera men inte i min D50.

Nån som har en aning om varför det inte fungerar? För stort eller?


Kan det vara att kameran inte är "SDHC" kompatibel?
Kort med 4 gb och större minne, tror jag, har ett lite annorlunda format. ;)

http://en.wikipedia....re_Digital_card

okej?

Redigerat av Velodynamic, 16 augusti 2008 - 14:41.


#87

Postad 16 augusti 2008 - 15:49

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
D50 er IKKE sdhc kompatibel, så du må holde dig til max 2GB kort.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.