Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nikon D3100

91 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nikon D3100 (Systemkameror) 4 7,71 (6) 3 815:-
Nikon D3100 + 18-55/3,5-5,6 G VR (Systemkameror) 8 8,59 (16) Inga priser
Nikon D3100 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-200/4,0-5,6 VR (Systemkameror) 8 (0) Inga priser
Nikon D3100 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-300/4,5-5,6 VR (Systemkameror) 8 (0) Inga priser
Nikon D3100 + 18-105/3,5-5,6 VR (Systemkameror) 7 8,57 (6) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 19 augusti 2010 - 13:48

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Så är Nikons nya D3100 släppt och det är kanske dags för en egen tråd om den. Information från Nikon.se
http://www.nikon.se/...t...&ID=8331081

CMOS-bildsensorn i DX-format på 14,2 megapixel ger naturtrogna bilder och filmklipp med klara färger, lågt brus och mjuka tonövergångar.

Bildbearbetningsmotorn EXPEED 2 ger förbättrad filminspelning, hög känslighet och maximal bildkvalitet.

Hög ISO-ljuskänslighet (100–3 200) – utökningsbart till 12 800: har en automatisk ISO-inställning och kan manuellt utökas upp till ISO 12 800 med hjälp av Hi2-inställningen. Möjliggör snabbare slutartider, vilket avsevärt minskar risken för suddiga bilder vid fotografering av motiv som rör sig snabbt eller i svagt ljus.

Guideläge snabb och enkel hjälp inbyggd i kameran. Ställer frågor om bilden som du vill ta och optimerar kamerainställningarna automatiskt för att du ska få bästa möjliga resultat. Exempelbilder visas på skärmen så att du ser vad som händer med bilden om du använder den föreslagna inställningen.

D-film– hela HD-filmklipp (1 920 x 1 080): spela in vackra högupplösta filmklipp i 720p (HD) med ljud. Kamerans stora bildsensor och den höga ISO-känsligheten ger en exceptionell bildkvalitet. Med NIKKOR-objektiv kan du uppnå filmiska effekter, och du kan göra enklare redigering av videoklippen direkt i kameran genom att ta bort scener eller spara enskilda bildrutor som stillbilder.

Livevisning med automatiska motivtyper: gör det enkelt att komponera bilder med LCD-monitorn. Funktionen Automatisk motivtyp väljer de bästa inställningarna för det aktuella motivet och funktionen för kontinuerlig servo-AF (AF-F) ser till att hålla motivet i fokus utan att användaren ens behöver trycka på avtryckaren.

En stor högupplöst LCD-skärm på 7,5 cm gör det enkelt att visa viktig kamerainformation, samtidigt som det är ett rent nöje att titta på och redigera foton och filmer.

Knivskarp 11-punkters autofokussystem ger snabb och exakt autofokustäckning över hela bildskärmen. Fyra AF-områdeslägen, till exempel 3D-följning, ger skarpa resultat vare sig ditt motiv befinner sig utanför bildens mitt, rör sig snabbt eller fullständigt oförutsägbart.

Aktiv D-Lighting bevarar automatiskt detaljer i högdagrar och skuggor, och ger bilder med naturlig kontrast.

Bildkontroller gör det möjligt att anpassa utseendet och känslan i bilderna redan innan fotograferingen. Välj bland sex inställningar: Standard, Livfull, Neutral, Monokrom, Porträtt och Landskap.

Med de omfattande inbyggda redigeringsfunktionerna kan du redigera och förbättra bilder och filmer i kameran. Omfattar tekniker som korrigering av röda ögon och snabbretuschering samt flera filtereffekter.

Dubbla integrerade system för dammreducering: Systemen för rengöring av bildsensorn och luftflödeskontroll håller damm borta från kamerans bildsensor vilket ger tydliga bilder, fria från smuts.

Lättviktshus och överlägsen ergonomi. ett bra grepp gör kameran bekväm att hålla i. Särskilda kontroller för funktioner som används ofta, till exempel livevisning, D-film eller olika utlösarlägen gör den enkel att använda.

Redigerat av professorB, 19 augusti 2010 - 14:36.


#2

Postad 19 augusti 2010 - 13:58

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Ser ut att vara vara en hyffsat komplett instegskamera, skall bli intressant och se lite testbilder ifrån de högre ISO-värdena då man kan få ett hum om vad som väntar på husen i de högre stadierna! :(

Redigerat av Ponisch, 19 augusti 2010 - 15:00.


#3

Postad 19 augusti 2010 - 14:45

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Hög-ISO är ju en spännande sak men även om de fått till videoinspelningen med tillräckligt snabb autofokus etc. Skulle tro att bildkvalité från D3100 kommer likna de andra framtida som använder samma sensor (Nikon alltså).

Blev visst lite många Ctrl-v när jag klistrade in från Nikons hemsida. Sorry för det. Hårddisken på min dator krashade (Sony SSD-mög naturligtvis :( ). Då ersättningsdatorn inte har någon blåtand så försöker jag använda ett nytt tangentbord med blandad framgång.

#4

Postad 19 augusti 2010 - 15:16

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Det är väl ungefär detta man kan förvänta sig av instegskameror av senaste generationen, och förmodligen kommer övriga tillverkare med något liknade hos sina instegskameror inom kort. Utom möjligtvis Sony som nyligen släppte A290/390. men gissar att dessa kameror med CCD-sensorer inte kommer bli långvariga.

spela in vackra högupplösta filmklipp i 720p (HD) med ljud. Kamerans stora bildsensor och den höga ISO-känsligheten ger en exceptionell bildkvalitet.

Det verkar som inte Nikon själva vet vad D3100 klarar. :(

Med kontinueligt AF så behöver den nog inte vara så snabb för video i de flesta fall, då bör det vara viktigare att AF och bildstablisering är tillräckligt tyst. Det är också viktigt att AF kan låsa fokus snabbt så att den inte jagar frma och tillbaka innan den låser. Snabb AF behövs mest om man ska filma riktigt snabba rörelser, men av flera skäl tror jag inte en DSLR är riktigt lämpad för det, tex genom sin dåligt optimerade ergonomi för video. D3100 verkar sakna ingång för mic så då är det ännu viktigare att kameran och objektiv är riktigt tysta

Någon större skillnad i bildkvalitet mot Nikons 12MP kameror tror jag det inte blir, lite högre upplösning som kan uppfattas vid 100% och något lite lägre brus. Men inte något man kan dra någon större nytta av i praktiken.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 19 augusti 2010 - 15:19.


#5

Postad 19 augusti 2010 - 19:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Bifogad fil  d3100_1.JPG   110,83K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  d3100_2.JPG   119,35K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  d3100_3.JPG   120,34K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  d3100_4.JPG   106,95K   4 Antal nerladdningar

#6

Postad 21 augusti 2010 - 10:36

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Tom Hogan har en intressant utläggning om att Nikon D3100 har en sensor som är utvecklad och tillverkad av Nikon och inte är ett samarbete med Sony som tidigare. Sensorn skall vara något mindre med 1.55x istället för APS-C standard 1.5x och alltså inte ha samma mått som Sony NEX 14 Mp.

länk:
http://bythom.com/

Hogans text nedan:

One curious aspect of the D3100 is the sensor. "Nikon developed" appears in the marketing materials, and the sensor is indeed not the same one as in the Sony NEX5 (as originally speculated) in several key ways, one of which is physical size, the other pixel count. The Nikon 14mp sensor has slightly more pixel count in a slightly smaller area than the Sony. Indeed, the area is no longer what I'd call DX. The D5000, D90, and D300 have a sensor area of 23.6 x 15.8 (28.4 diagonal), while the D3100 has a sensor area of 23.1 x 15.4 (27.8 diagonal). This represents a loss of about 2% in image circle coverage needed. We're now at 1.55x crop as opposed to the old 1.52x. It's an unusual change, but the bottom line is that the Nikon and Sony 14mp sensors are indeed different in important ways. But I'll repeat: the proof is in the pudding. We need to test the new sensor on live subjects before making any useful pronouncements about it.

Update: I've now heard even more details about the D3100 sensor and from a few sources closer to Nikon Japan. It does indeed appear that Nikon has moved to producing their own sensors. They may be licensing or cooperating on some of the underlying technologies, but it appears that Nikon has decided that Nikon DSLRs will in the future have Nikon-controlled and Nikon-exclusive sensors. That they haven't chosen to make a bigger deal of this is strange. And some parts of Nikon appear not to have gotten the memo on this, as I've seen quotes from Nikon personnel in some subsidiaries that say "Sony sensor."

#7

Postad 21 augusti 2010 - 22:34

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Tycker det skulle vara märkligt om Nikon ändrade storleken på sensorn. Den lilla förändring kan knappast påverka något, bara skapa förvirring.

Frågan är om det verkligen är en reell förändring av sensorytan. I vanliga fall brukar den "effektiva sensorytan" som används vara minde än den totala sensorytan. På Nikon D3100 verkar båda dessa vara samma, men på tex D3000 är den totala sensorytan 10.75MP och av dessa används 10.2MP för bilderna.

Edit: det verkar inte vara så enkelt då Nikon själva angett att sensorn i D3100 har totalt 14.8MP och den effektiva sensorytan är 14.2MP. Att jämföra med Sonys sensor som har totalt 14.6MP och samma antal pixlar i effektiv sensoryta.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 21 augusti 2010 - 22:45.


#8

Postad 22 augusti 2010 - 07:37

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Grymt bra spec! Nu har instegarna nått en för mig "bra nog" nivå. Imponerande utveckling.
Nu är det väl bara en stor sökare och justeringsratt på framsidan som skiljer instegen 3100 mot de större modellerna typ D90.
Mao, vad ska Nikon hitta på för att få konsumenter att lägga dubbla summan på de kommande större modellerna?

En tanke...vad skulle kunna förbättras på D3200 som lanceras hösten 2011 som påtagligt är bättre?

#9

Postad 22 augusti 2010 - 08:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Grymt bra spec! Nu har instegarna nått en för mig "bra nog" nivå. Imponerande utveckling.
Nu är det väl bara en stor sökare och justeringsratt på framsidan som skiljer instegen 3100 mot de större modellerna typ D90.
Mao, vad ska Nikon hitta på för att få konsumenter att lägga dubbla summan på de kommande större modellerna?

En tanke...vad skulle kunna förbättras på D3200 som lanceras hösten 2011 som påtagligt är bättre?


att man skulle välja D90 ersättaren är nog i huvudsak bättre sökare, blixtstyrning från huset, fler snabbvalsknappar samt troligen bättre egenskaper i högre ISO. Jag hoppas också en bättre (snabbare) AF.

#10

Postad 22 augusti 2010 - 08:59

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

att man skulle välja D90 ersättaren är nog i huvudsak bättre sökare, blixtstyrning från huset, fler snabbvalsknappar samt troligen bättre egenskaper i högre ISO. Jag hoppas också en bättre (snabbare) AF.


D90 har också bättre skärm, extra LCD-skärm och AF-motor för gamla objektiv. D300s AF-system i D90-uppföljaren vore ju inte fel heller. Sedan kunde ju 1080p50 eller 1080p60 vara något för videofunktionen.

Skall bli spännande och se prestanda för D3100 när den har testats mot de andra nya som NEX. Om det nu är så att det är en helt ny sensor och Nikons egen borde det skilja en del. Och Nikon påstår att AF är snabb både för video och liveview men hur snabb?

Visst lutar det åt att D3100 är den ideala lilla resekameran? Lättare än tom. D40. Troligtvis bättre bildkvalité än Panasonic G2, har sökare så den går att använda i solen till skillnad mot hybriderna (NEX, Olympus PEN) och kan videofilma med AF till skillnad mot alla andra DSLR.

#11

Postad 25 augusti 2010 - 19:58

Kung_Gabriel_ll
  • Kung_Gabriel_ll
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Undra vilken kamera som är bäst mellan D3100 och D5000

#12

Postad 03 september 2010 - 06:49

nedman
  • nedman
  • Forumräv

  • 774 inlägg
  • 0
lite "lättare" tester av D3100
http://www.dpreview....ews/nikond3100/

http://www.imaging-r...3100/D3100A.HTM

Redigerat av nedman, 03 september 2010 - 06:56.


#13

Postad 03 september 2010 - 07:03

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Klart att det är en perfekt första systemkamera. Tittade länge på D90 nu och det kan bli en D3100 till slut. Måste bara testa greppet först :-)

#14

Postad 03 september 2010 - 07:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Klart att det är en perfekt första systemkamera. Tittade länge på D90 nu och det kan bli en D3100 till slut. Måste bara testa greppet först :-)

D90 borde väl komma ner till likande priser och då ser jag ingen annan anledning än filmning varför man skulle välja D3100. :wub:

#15

Postad 03 september 2010 - 08:40

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

D90 borde väl komma ner till likande priser och då ser jag ingen annan anledning än filmning varför man skulle välja D3100. :wub:


Absolut! Men frågan är om det kommer att ske. Plus att frugan fick panik när jag visade henne en D90 me 18-105 optiken. Och tyvärr så kommer hon också att använda kameran. Därför är en mindre kamera attraktiv på sitt sätt. Bara greppet är bra.

#16

Postad 24 september 2010 - 15:51

Kung_Gabriel_ll
  • Kung_Gabriel_ll
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
den har blivit sjukt billig nu ju då får man passa på att köpa den . Nikon D3100 + 18-55/3,5-5,6 VR för bara 5000 kr helt otroligt

#17

Postad 03 oktober 2010 - 15:56

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Klämde på den idag. Och tyvärr är greppet inte bra för mina händer. Lillfingret får ingen plats alls. D90 är fortfarande aktuell.

#18

Postad 08 oktober 2010 - 13:30

nedman
  • nedman
  • Forumräv

  • 774 inlägg
  • 0
Då hade Cyberphoto skickat min D3100, hoppas att bara att man hinner få den idag!

#19

Postad 10 oktober 2010 - 16:09

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Så har man skaffat en D3100 till jobbet istället för den D90 som blev stulen innan i år. Gått ett varv i trädgården och tagit några slumpmässiga bilder med några olika objektiv under dagen innan den tar sig till jobbet måndag morgon. Ingen hårdtest precis men det blev mycket bra bilder. Men det klart blir det inte det i solsken så har man ett problem.

Provade också att använda Liveview. Smidigt med det lilla vredet för att slå på/av LV. Visst tyckte jag att kontrast-autofokusen är snabbare än den hos D5000 och man kan nu välja om den skall jobba hela tiden, AF-F, eller bara när man trycker ner avtryckaren till hälften, AF-S. Där är en timer så man har bara 30 sekunder på sig med LV.

Provade också att filma och det var inte så kul. Bilden skall ju vara 1080p24 men det var en mycket sämre bild än den man får från en dedikerad videokamera som min Canon HF-10. Med mitt 18-200 fick man en tråkig sidoeffekt av att objektivet ändrar fokallängd när det ställer in skärpan. Med AF-F blir det en hel del ofrivillig zoomning när skärpan justeras. Panoreringar är också skräp med klart försämrad skärpa och krypningar. Skulle tro att en iPhone 4 är en bättre videokamera. Med den behöver man ju inte ställa in skärpan.

Sammanfattning så här långt: Utmärkt stillbildkamera. Dålig som videokamera.

#20

Postad 11 oktober 2010 - 11:16

andreas79skane
  • andreas79skane
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Skickade mail till nikon angående filmfunktionen på D3100, fick som svar:

Nikon Europe Support 11/10/2010 | 11:35 AM

Hej Andreas, tack för ditt mail.

Jag beklagar att du är besviken på autofokusen.
Autofokusen vid filmning fungerar på det sättet att den följer rörelser och anpassar sig efter det.
Att den reagerar som den gör i t.ex http://www.youtube.c...feature=related ser ut att vara korrekt, då den anpassar sig efter rörelser.
Överlag tycker jag personligen att autofokusen ser ut att fungera som den ska.


Med vänliga hälsningar

Robin Jansson
Nikon Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support

#21

Postad 11 oktober 2010 - 11:26

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Där är en timer så man har bara 30 sekunder på sig med LV.

:blink: Erm, varför? Överhettningsskydd eller liknande? Kan inte minnas att jag hört om någon annan kamera som är på detta viset (första från Nikon iallafall?) :)

#22

Postad 11 oktober 2010 - 11:35

ludret
  • ludret
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på denna kamera. Det skulle i så fall bli min första systemkamera så jag är verkligen en nybörjare. Känns som att det står mellan denna och canon 500D och jag kan verkligen inte bestämma mig..

#23

Postad 11 oktober 2010 - 11:44

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Jag är väldigt sugen på denna kamera. Det skulle i så fall bli min första systemkamera så jag är verkligen en nybörjare. Känns som att det står mellan denna och canon 500D och jag kan verkligen inte bestämma mig..


Du måste klämma på dem i butik och testa lite.

#24

Postad 11 oktober 2010 - 11:44

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Måste få understryka att det är ett stort plus att känna på den kamera man tänkt köpa.
Var själv på jakt efter en kamera härom året och hade i princip bestämt mig för en Nikon D60 tills jag fick hålla i en. Greppet passade inte alls min hand; ett enhandsgrepp med teleobjektiv på skulle ha varit ett stort no-no i mitt fall.


Ska i framtiden alltid klistra in detta quote, lätt bästa tipset.
Testa alla märkens kameror, för inte vill du hålla i en kamera och sedan få kramp?

#25

Postad 12 oktober 2010 - 10:22

andreas79skane
  • andreas79skane
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Fick svar av Nikon igen:

Nikon Europe Support 11/10/2010 | 03:33 PM

Hej

De gångerna jag har testat kameran tycker jag att videokvalitén är förträfflig och möjligheten att få det korta skärpedjupet är helt fantastisk.
Att du tycker t.ex en videokamera eller iPhone 4 har bättre bild eller bättre skärpa kan ha att göra med att den mindre sensorn ger ett större skärpedjup.
Än en gång, jag beklagar att du är missnöjd med hur kameran fungerar vid videofilmning, men allt fungerar inom Nikons specifikationer.


Med vänliga hälsningar

Nikon Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support

#26

Postad 12 oktober 2010 - 11:35

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Fick svar av Nikon igen:

Nu har du postat 2 svar från supporten. Men vad är problemet egentligen? Framgår inte av dina inlägg.

#27

Postad 12 oktober 2010 - 12:32

andreas79skane
  • andreas79skane
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Nu har du postat 2 svar från supporten. Men vad är problemet egentligen? Framgår inte av dina inlägg.


Vad jag blev förvånad över är att de säger allt skall fungera som det skall med filmningen,
men att privatpersoner - många har helt andra åsikter, så man blir lite förvirrad i och med
att man är sugen på kameran men tvekar på grund av någon skriver en sak men supporten
något helt annat. Inte lätt val med andra ord hur man skall göra alltså = )

#28

Postad 12 oktober 2010 - 14:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Är det AF, kontroll eller annat som folk klagar på?
Är det AF i "fotomicke" länken tycker jag du ska skruva ner förväntningarna några hack. :)

Edit: Han borde dock ställt WB manuellt vilket jag antar går att göra. Gräslig gul ton.

Redigerat av Supernaut77, 12 oktober 2010 - 14:03.


#29

Postad 13 oktober 2010 - 20:57

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att förbättra greppet? Min lillfinger får inte plats alls. Har länge önskad mig en D90 men nu kom denna som är ju hur bra som helst för en nybörjare som jag. Dock kan man glömma om att hålla kameran med en hand vilket är inte alls bra för mina behov. Och eftersom jag ÄR en prylbög så vill jag inte längre köpa en D90 när D7000 kostar bara några tussen dyrare. Men det är ändå minst 6000 mellan D3100 och D7000.

#30

Postad 13 oktober 2010 - 22:00

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att förbättra greppet? Min lillfinger får inte plats alls. Har länge önskad mig en D90 men nu kom denna som är ju hur bra som helst för en nybörjare som jag. Dock kan man glömma om att hålla kameran med en hand vilket är inte alls bra för mina behov. Och eftersom jag ÄR en prylbög så vill jag inte längre köpa en D90 när D7000 kostar bara några tussen dyrare. Men det är ändå minst 6000 mellan D3100 och D7000.



Just nu har väl inte Nikon ett eget batterigrepp men det kommer kanske. Helt säkert kommer det komma billiga tredjepartsgrepp snart nog. Nikon D3000 var den mest sålda sytemaren i Europa innan den ersattes av D3100 och det har också gjort att det finns gott om tillbehör.

Du måste vara riktigt svag om du inte orkar hålla Nikons lättaste DSLR med en hand. Ser inga problem med det. Och få kameror har plats för lillfingret runt greppet utan batterigrepp, Inte ens D300 räcker för det.

#31

Postad 14 oktober 2010 - 08:55

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Den är inte tung utan bara greppet känns inte riktigt bekvämt. D90 ligger perfekt i min hand. Och där får lillfingret plats. Vi alla har olika händer.

#32

Postad 14 oktober 2010 - 10:01

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Jo, ibland får jag en känsla av att diskussionen om olika grepp är som att diskutera vilka skor som passar. Kanske läge för tillverkarna att göra kameror i olika storlekar. Jag vill ha en Nikon D3x i storlek 38...

#33

Postad 14 oktober 2010 - 11:13

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Tyvärr verkar det ju som att kamerorna bara blir mindre och mindre, kanske egentligen inte gäller semiprosegmentet men man vet ju aldrig...

Redigerat av Ponisch, 14 oktober 2010 - 11:13.


#34

Postad 14 oktober 2010 - 11:54

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Man skulle ju kunna sälja någon sorts "bitar" som man skall skruva på för att bygga ut lite.

#35

Postad 14 oktober 2010 - 12:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar det ju som att kamerorna bara blir mindre och mindre, kanske egentligen inte gäller semiprosegmentet men man vet ju aldrig...

Tyvärr finns bara en tillverkare i semipro-segmentet som gör mindre kameror. De andra tror att händerna växer lika snabbt som fotovanan. :)

I instegssegmentet verkar det främst vara greppet som blir sämre. Praktexemplet är canons "rebels" som inte är speciellt små fysiskt men med ett imo dåligt grepp. Hellre en liten kamera med ombonat grepp än en stor med lika bra grepp som jag ser det.

Redigerat av Supernaut77, 14 oktober 2010 - 12:40.


#36

Postad 19 oktober 2010 - 20:49

ad72
  • ad72
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Tyckte denna sidan var bra, lite info, men framförallt en video på +6 min " first look preview " med Nikon product manager, uk.


http://www.whatdigit...level-dslr.html


Denna kameran verkar riktigt intressant, nu har jag gått från kompakt tänket till att jag egentligen villa ha en max storlek micro 4:3 eller sony nex eller en superzoom typ canon PowerShot SX30 IS (med inte så bra bild på superzoomarna verkar det som) till en dslr som jag egentligen inte skulle ha (för stor), får se vad det blir i slutändan... :D

Redigerat av ad72, 19 oktober 2010 - 20:52.


#37

Postad 22 oktober 2010 - 09:14

tapas
  • tapas
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa första systemkameran till mig och sambon för att fota och filma, inget avancerat.
Har inte tänkt att lägga en förmögenhet på kameragrejer så jag hade siktat in mig på en Pentax K-x som verkade helt perfekt.
Fick se att Nikon 3100 har lite mer finesser och modernare teknik och speciellt autofokus vid filmning verkar intressant, men här i tråden verkar ingen speciellt nöjd med hur det funkar att filma med den.

Vad tycker ni passar bäst för amatörlågbudgetfotografen som ska filma lite också, Pentax K-x med lägre inköpspris och större utbud av billiga beg. objektiv eller Nikon D3100 med autofokus och mer finesser?

#38

Postad 22 oktober 2010 - 12:55

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Vad tycker ni passar bäst för amatörlågbudgetfotografen som ska filma lite också, Pentax K-x med lägre inköpspris och större utbud av billiga beg. objektiv eller Nikon D3100 med autofokus och mer finesser?


Jag köpte varken pentax eller nikon, amatörlågbudgetfotograf som jag är precis som du.

En uppsjö av beggade objektiv från bl.a Minolta, utan att behöva tänka på om de har skakreducering eller inte eftersom den funktionen sitter i huset, fick mig att välja Sony, plus att den har marknadens i mitt tycke bästa tiltbara liveview-skärm som nästan är ett måste för mig som gärna skjuter makro från lite udda vinklar.

Eftersom jag strikt bara använder kameran till stillbilder har jag inget behov av att den ska ha filmfunktion, utan när jag filmar använder min gamla Canon videokamera som varit med ett tag, eller alt. andrakameran Canon S5 is.

Videofunktion i en digital systemkamera är ett nytt påfund som jag varken säger bu eller bä åt, men känner att jag har iaf inte det minsta behov av den funktionen. Om jag hade det och skulle köpa nytt hade jag nog väntat något år tills priserna lagt sig lite och som du säger, recensionerna av autofokusfunktionerna på dessa kameror börjar luta betydligt mer åt det positiva hållet än de gör idag.

#39

Postad 22 oktober 2010 - 13:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vad tycker ni passar bäst för amatörlågbudgetfotografen som ska filma lite också, Pentax K-x med lägre inköpspris och större utbud av billiga beg. objektiv eller Nikon D3100 med autofokus och mer finesser?

Vad har D3100 för finesser som inte är kopplade till filmning?

(Jag hade valt K-r framför K-x, men det är en annan tråd kanske)

#40

Postad 25 oktober 2010 - 13:40

Hosse
  • Hosse
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Även jag har fått upp ögonen för denna, och även jag är total noob vad beträffar systemkameror.

Vet nån vad en sån här kostar på mediamarkt?

#41

Postad 25 oktober 2010 - 14:56

greenlock
  • greenlock
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
tror den ligger runt 6k på mediamarkt, typ samma som på andra ställen om du inte beställer hos typ pixmania. Handla hos någon mindre fotobutik så får du bättre hjälp och support. Köpte min d3100 på scandinavian photo i sthlm och är mycket nöjd så här långt.

#42

Postad 25 oktober 2010 - 19:52

Hosse
  • Hosse
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
kameran kostar 5990:- på MM, men skulle gå att få UV-filter, minneskort och väska i ett paket för typ 6500...

Skulle tänka över det...

Nån som har förslag på bra minneskort och väska till denna skönhet? Väskan behöver inte vara nån überbra eller dyr.

#43

Postad 28 oktober 2010 - 15:55

tapas
  • tapas
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Vad har D3100 för finesser som inte är kopplade till filmning?

(Jag hade valt K-r framför K-x, men det är en annan tråd kanske)


Synliga autofocuspunkter i sökaren verkar vara den finess folk saknar mest på K-x, i övrigt har jag fått för mig att det är mer lulllull på D3100 men kanske har fattat fel...

#44

Postad 28 oktober 2010 - 16:59

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Synliga autofocuspunkter i sökaren verkar vara den finess folk saknar mest på K-x, i övrigt har jag fått för mig att det är mer lulllull på D3100 men kanske har fattat fel...

Ja, fokuspunkterna var en miss. De är som tur är tillbaka i nya modellen :P
Lulllull är inget jag förknippar med instegsmodellerna från de två stora tillverkarna. Men övertyga mig gärna :P

#45

Postad 30 oktober 2010 - 22:21

ad72
  • ad72
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Tycker detta paketet på netonnet verkar bra, Nikon D3100 Kit 18-55 VR + Paketpris med väska, 2 GB minneskort och putsduk + badboll (?) 6190:- (101030)
Detta paket kostar annars 599 på netonnet ( http://www.netonnet....it/137052.4661/ )

Här är paketet med kamera + tillbehör
http://www.netonnet....it/143149.5000/


Större minneskort får man nog köpa till men ett 2gb kan ju vara bra att ha som reserv :(


Någon som har koll på de olika objektiven ? Om man jämför ovanstående med 18-105 VR, innebär 18-105 bara att det är dubblet så mycket zoom eller är det något mer som skiljer ? Får nog läsa på liet bättre... ;)
Har ingen lust att ha flera objektiv och det kanske är bättre att satsa på ett 18-105 VR ?

hittade lite mer 18-105 info här
http://www.kenrockwe...on/18-105mm.htm
lite användarkommentarer på svenska här
http://www.fotosidan...ws.htm?ID=17666

Någon som vet när 18-105 VR släpps med d3100 som paket? Verkar bara vara ett fåtal butiker som har den & de som inte har den vet inte något lev. datum...

Redigerat av ad72, 30 oktober 2010 - 22:27.


#46

Postad 31 oktober 2010 - 06:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Här är några länkar. Har själv 18-105 och är nöjd med den. Blir/Är du intresserad av foto så tror jag att du ganska snart inte kommer att använda någon av dessa objektiv (enbart kanske vid resor och där man enbart vill ha med ett objektiv, och då är det praktiskt att ha ett med ganska stort zoomomfång). Jag använder Nikons 35/1.8 som normalobjektiv och som tele 70-300VR. För vidvinkel använder jag mitt första objektiv 18-105. Tycker 18-105 fungerar utmärkt men man kommer snart till att man önskar något mera ljusstarkt för ett ökar skapande. Kanske köper du något typ av 17-55/2.8 istället efter en tid? Mitt personliga val mellan dessa var 18-105 när jag köpte mitt D5000, det var just för det större omfånget, att slippa ha så många objektiv. Det höll i ett halvår, därefter så har jag skaffat 4 objektiv till :(

18-105
http://www.photozone..._3556vr?start=1
http://www.slrgear.c...uct/1221/cat/13

18-55
http://www.slrgear.c...uct/1154/cat/13

#47

Postad 02 november 2010 - 20:22

ad72
  • ad72
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Tackar ödmjukast för infon :)

Var på mediamarkt i gbg idag (högsbo) de hade precis fått in 18-55vr, endast 3 stycken hade det fått & visste inte när 18-105 skulle komma, kanske inte i år ?
Priset för 18-55 5995:- & för 18-105 6995:-. Inte jättestor skillnad.

De hade mycket bra exempel bilder tagna 'i hamnen & över läppstiftet' där man tydligt såg skillnaden mellan ex 20 & 35 samt olika zoom. Vilken stor skillnad det blev!

Så nu har jag bestämt att det blir en 18-105 som första objektiv. Den var inte så mycket större än 18-55 tyckte jag (de hade en monterad på en D90).

Får se om jag väntar tills de får in dem eller beställer på nätet, såg ett par ställen som hade... Men skulle gärna vilja ha ett paket med väska (som på netonnet).

#48

Postad 13 november 2010 - 22:23

ad72
  • ad72
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
http://m3.idg.se/2.1...-for-nyborjaren

litet test från tidningen M3

#49

Postad 14 november 2010 - 16:55

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Tänker köpa en 18-105 VR. Nån som vet var man får tag på en smidig liten kameraväska till denna med det objektivet??

#50

Postad 14 november 2010 - 17:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Tänker köpa en 18-105 VR. Nån som vet var man får tag på en smidig liten kameraväska till denna med det objektivet??

Är det bara kamera och objektivet så fungerar denna Lowepro utmärkt (en nackdel dock som jag kom på, den glider lätt av axeln men det gäller många av denna typ av väskor om man inte hänger den i kors över bröstet). Använder den fortfarande för lättare turer. Ska du ha med mer objektiv mm senare så rekommenderar jag en mindre ryggsäck

http://www.clasohlso...px?id=156220363

Redigerat av Unregistered124686ac, 14 november 2010 - 17:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.