Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony SLT-A55/A33

161 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Alpha SLT-A33 (Systemkameror) 1 7 (1) Inga priser
Sony Alpha SLT-A33 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha SLT-A33 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 8,33 (5) Inga priser
Sony Alpha SLT-A55 (Systemkameror) 4 8,67 (5) Inga priser
Sony Alpha SLT-A55 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 9 8,67 (5) Inga priser
Sony Alpha SLT-A55 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 7,67 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 08 september 2010 - 11:04

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Om man som jag då, tar bilder i F 1,2 mot belysta bakgrunder för att "tvinga" fram highlights mm...... :)

Inte bara akademiskt, eller :)

#52

Postad 08 september 2010 - 11:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
När väntas den komma ut i butik så man kan kolla på sökaren? :)

#53

Postad 08 september 2010 - 16:03

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
(IMO) Imponerande snabb autofokus på A55 i videoläget

#54

Postad 08 september 2010 - 17:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

(IMO) Imponerande snabb autofokus på A55 i videoläget

Sådär ja! Så skall film funktionen fungera i en kamera!

Tur att jag precis köpt en film kamera då :)

#55

Postad 08 september 2010 - 18:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
AF under video är sjukt snabb och exakt, men viewfindern var inget vidare och kameran gav ett lite rörigt intryck. Dock är hastigheten skyhög och med det zeissobjektiv jag provader den med var den riktigt skön att fota med.

#56

Postad 08 september 2010 - 18:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

men viewfindern var inget vidare

Jag har fått uppfattningen att den skulle vara bra. Kanske bra för EVF då.

Skulle du välja den före före t.ex 450D för att referera till Canon som du "kan"?

#57

Postad 09 september 2010 - 07:52

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

Om man som jag då, tar bilder i F 1,2 mot belysta bakgrunder för att "tvinga" fram highlights mm...... :D

Inte bara akademiskt, eller ;)

Du är ju ett sånt därna jobbigt undantag som bekräftar regeln. ;)
Vilken regel det är som du bekräftar har jag dock tyvärr dålig koll på.
Det kanske finns någon regel om att det inte finns någon kamera som inte har någon svaghet eller egenhet som gör att någon fotograf väljer bort den kameran. Även om denna egenhet knappt noteras av de flesta andra.

#58

Postad 09 september 2010 - 08:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Från sony idag

We would like to correct one point regarding the answer to a question in Q&A session related to the frames per second in RAW mode - it was stated that the A55 is only capable of 7fps in RAW mode, but this is in fact 10fps (same as JPEG mode).



#59

Postad 09 september 2010 - 08:50

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
De verkar inte klargöra att 10fps är i ren auto med dessutom slutartiden låst till 1/brännvidden, dvs 10fps är i princip bara på pappret. ;)

#60

Postad 09 september 2010 - 09:25

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Jag har fått uppfattningen att den skulle vara bra. Kanske bra för EVF då.

Skulle du välja den före före t.ex 450D för att referera till Canon som du "kan"?


Bra för att vara EVF - well.. jag har aldrig gillat evf och detta är inte ett undantag tyvärr. Jag tyckte att den kändes som att titta ut i en strut och att den var lite svag men som sagt jag är ju en optisk kille ;) Gillar att man kan köra 2x förstoring så det är lättare att se vart skärpan ligger men är ändå inte i närheten av en optisk sökare imo. Dock kan man ändra dioptrier och switchar även auto mellan evf och skärmen bak när man för den mot ögat. Det jag stör mig på är antagligen tearingen som jag blir sjösjuk av.

Svårt att välja mellan den och 450D som har något år på nacken. Filmfunktionen i a55 är fantastisk och med ny firmware som ger mer manuella funktioner som möjliggör mer kreativt skapande har jag svårt att se att någon kan utmana med någon kamera som nu finns på plats. Dock är jag osäker på hur mycket ljus spegeln snor och måste prova den längre än under en timme för att uttala mig mer seriöst än såhär:

* Kameran känns lite plastig men ligger rätt okej i handen, dock saknar jag lite stöd för lillfingret
* Live-histogram är rätt smutt, men varför försvinner det när jag går in och ställer exponeringskompensering? Det är ju DÅ jag VILL se det
* Skärmen på baksidan är bra och funkade finfint i rätt högt stående sol utan att tappa färg eller kontrast, trublack verkar alltså funka bra
* Kameran matar på 10fps i jpeg och 7 i raw men bufferten var rätt seg och visas med en siffra upptill som räknar ner mot 0 där bufferten är slut. Väljer man att gå över i filmläge då säger kameran att den är upptagen och låser sig i det läget tills bufferten är tom. Säkert fixar de själva låsningen men bufferten är dock seg.
* Mot min 5d fick jag köra längre slutartider vid samma bländare, men är egentligen en helt korkad jämförelse då de skiljer sig i såväl sensorstorlek som i princip allting annat...
* GPS suger batterier
* Seg att reviewa bilder på, även då vi körde snabba minneskort
* Live viewen ville inte när vi sköt med 10fps

Men å andra sidan

* Konsekvent bra bildkvalitet
* Bra tryck i JPG bilderna
* Riktigt bra skärm på baksidan
* Mycket nya nyskapande funktioner
* Filmläget

osv. Så mellan den och 450D så blir det slt-a55, men mot en 550 eller kanske 60d är valet enkelt för mig. Om jag inte skulle vilja filma mer... :D

Bifogad fil  samsung.jpg   115,05K   0 Antal nerladdningar
bild mest så ni ser att jag verkligen provat den och inte pratar i nattmössan

Redigerat av Dreadlock, 09 september 2010 - 09:28.


#61

Postad 09 september 2010 - 09:39

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

osv. Så mellan den och 450D så blir det slt-a55, men mot en 550 eller kanske 60d är valet enkelt för mig. Om jag inte skulle vilja filma mer... ;)

Tack för dina intryck! :D

Det jag menade med jämförelse mot 450D var just sökaren. På sonyforum verkar det som att de flesta är mer positiva till denna EVF mot 560:s OVF t.ex. Ville veta var du drar gränsen och fördrar denna sökare jämfört med en croppad optisk. Förvisso ser man ju att du inte är helt imponerad av den.

#62

Postad 09 september 2010 - 09:51

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Den är bra för att vara EVF men imo så är det ändå sämre än croppad optiskt, men vi är olika alla ;)

#63

Postad 17 september 2010 - 16:05

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=0mSPlDa0EkM
:P

Häftigt att AF hänger med också :D

#64

Postad 17 september 2010 - 16:33

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Verkar som ingen slutarprioritet kommer att bli möjlig i de "Manuella videoläget"

#65

Postad 17 september 2010 - 16:41

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Förstår inte vad man har för användning av att ändra slutaren när man filmar, bländaren är ju ganska logiskt att man vill ha kontroll över, men slutaren? :P

#66

Postad 17 september 2010 - 16:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Förstår inte vad man har för användning av att ändra slutaren när man filmar, bländaren är ju ganska logiskt att man vill ha kontroll över, men slutaren? :D

För att kunna påverka mjuka rörelser tror jag. Inledningen i Rädda menige Ryan är tagen med kort slutartid och den blir ganska speciell. Normalt filmar (film alltså) man med en slutartid på 1/48s. Då blir det följsamt :P

#67

Postad 17 september 2010 - 18:42

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Hade det vart fast värde på 1/30 eller 1/60 i sonys autoläge för video hade det vart helt ok men tydligen varierar den mellan ett större område som i vissa fall ger oönskat resultat.

Vilket kan minimeras med hjälp av ND filter eller ovan nämda slutartid.

#68

Postad 20 september 2010 - 20:08

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Har Sony SLT A33 verkligen AVCHD codec vid filmning? Förvånad! Jag vägrar tro det. Måste vara en option i kameran.

#69

Postad 20 september 2010 - 22:51

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Har Sony SLT A33 verkligen AVCHD codec vid filmning? Förvånad! Jag vägrar tro det. Måste vara en option i kameran.

varför skulle det vara så konstigt? AVCHD är väl ganska standard, och i och med dess täta band med Blu-ray ett mycket rimligt val för Sony. en bättre fråga är väl iofs vad skulle de annars använda?

alternativen verkar vara 1920x1080 17 Mb/s AVCHD / 1440x1080 12 Mb/s MP4

#70

Postad 21 september 2010 - 04:14

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

varför skulle det vara så konstigt? AVCHD är väl ganska standard, och i och med dess täta band med Blu-ray ett mycket rimligt val för Sony. en bättre fråga är väl iofs vad skulle de annars använda?

alternativen verkar vara 1920x1080 17 Mb/s AVCHD / 1440x1080 12 Mb/s MP4


Okey...! Någon som försökt spela upp en AVCHD filmsekvens från sin kamera i en Sony TV? .............

Sony klarar ju bara MPEG-1 (om jag är rätt underrättad?)

Är det skillnad på AVCHD och AVCHD Lite? Använder alla fabrikanter detta format i sina kameror? Även Canon?

Vilka kameror använder MOV (.264), och varför? Är det samma sak, alltså AVCHD?

#71

Postad 21 september 2010 - 18:20

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Okey...! Någon som försökt spela upp en AVCHD filmsekvens från sin kamera i en Sony TV? .............

Sony klarar ju bara MPEG-1 (om jag är rätt underrättad?)

då är det ju tvn det är fel på, och då lär det aldrig bli någon HD - mpeg1 och upplösningar över QVGA har väl aldrig varit aktuellt.
men åas - köper man kamera efter vad ens tv kan spela upp så få man väl ta vad som bjuds. varför inte bara koppla in kamerans hdmi och spela upp från kameran istället.

Är det skillnad på AVCHD och AVCHD Lite? Använder alla fabrikanter detta format i sina kameror? Även Canon?

Lite är, som namnet antyder, ett subset av AVCHD. lägre upplösning.

nej sant, canon använder nog hopplösa .mov som container (kodningen är i båda fallen någon variant av AVC/h.264, så om tvn inte klarar det är du rökt i vilket fall). lite underligt med tanke på att de AFAIK använder avchd i sina videokameror.

det var väl det som förvirrade mig, att videokameror använt AVCHD rätt länge, och - när det handlar om hd-video i hyfsad kvalitet - det ändå är samma videokodning (om än standardiserad i AVCHD, i en .mov kan det ju ligga betydligt mer varierande bitrates och inställningar som gör dem inkompatibla).

#72

Postad 28 september 2010 - 11:01

Lord Findus
  • Lord Findus
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Sonys TV apparater i år klarar AVCHD över USB direkt från kamera eller USB minne, så ingen fara där iaf, annars klarar alla deras Bluray spelare AVCHD filer på DVD. :)

PS då är det AVCHD enligt AVCHD standarden 1080 24p, 50i eller 60i som de klarar.

#73

Postad 11 oktober 2010 - 08:25

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
En liten bump bara då jag undrar om någon sett dessa kameror i butik ännu??

Jag har kollat ett tag i gbg-området men har ännu inte sett a33 i verkligheten. Någon som vet?

#74

Postad 11 oktober 2010 - 09:02

Unregisteredf4c610b4
  • Unregisteredf4c610b4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Enligt prisjakt ska den finnas i lager hos Scandinavian Photo i Jönköping. Kanske inte direkt Göteborgsområdet men du borde nog kunna be någon Elgiganten butik plocka hem ett ex du kan klämma på.

Själv har jag beställt lite grejer till min bror i New York. Skapligt mycket billigare där. Bara lite jobbigt att jag måste vänta en månad innan han kommer till Sverige med dom.

Det blev
A55 med kitobjektiv $850 = 5700 kr
Sony 35mm f1.8 $200 = 1350 kr
Sony HVL-F42AM $200 = 1350kr
totalt = 8400kr

Jag e nöjd :)

#75

Postad 11 oktober 2010 - 10:52

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Scandinavian photo har haft den ett tag vad jag förstått. Cyberphoto hade några inne förra veckan i alla fall men jag har ännu inte sett någon ute fysiskt så att säga :)

Fast den som väntar på något gött som sagt.. :blush:

Grattis förresten..är inte ett dugg avis... :)

Redigerat av waconda, 11 oktober 2010 - 10:53.


#76

Postad 12 oktober 2010 - 21:05

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Enligt prisjakt ska den finnas i lager hos Scandinavian Photo i Jönköping. Kanske inte direkt Göteborgsområdet men du borde nog kunna be någon Elgiganten butik plocka hem ett ex du kan klämma på.

Själv har jag beställt lite grejer till min bror i New York. Skapligt mycket billigare där. Bara lite jobbigt att jag måste vänta en månad innan han kommer till Sverige med dom.

Det blev
A55 med kitobjektiv $850 = 5700 kr
Sony 35mm f1.8 $200 = 1350 kr
Sony HVL-F42AM $200 = 1350kr
totalt = 8400kr

Jag e nöjd ;)


Mycket vettiga köp! :blush: Perfekt startpaket

#77

Postad 13 oktober 2010 - 12:14

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är lite märkligt att bara Scandinavian photo har a55-580 på lager i hela Sverige vad jag kan förstå. Dessutom tykcs dom haft dom i ett par veckor. Jag vill börja tafsa på dom nya Sonykamerorna NU och har för långt till Bankeryd ;)

#78

Postad 13 oktober 2010 - 15:19

Unregisteredf4c610b4
  • Unregisteredf4c610b4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Mycket vettiga köp! ;) Perfekt startpaket


Jo. Vet av erfarenhet att jag kommer långt med de här prylarna. Tänker även skaffa någon form av telezoom. Hoppas jag kan hitta något OK begagnat Minolta objektiv på blocket/tradera.

Paketet ska ersätta mina Nikon prylar jag använder idag.
D40 m kittobjektiv
Nikon 35mm F1.8
SB-400

#79

Postad 26 oktober 2010 - 12:10

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Ingen som köpt a33-55 som kan delge lite om kamerorna?

Nu börjar dom komma in i butik. Hittade en a33 i Mediamarkt i Bäckebol igår. Jag hann klämma lite på den innan en snubbe som verkligen var het på kameran tog den. Jag tyckte den kändes ovanligt bra i handen för att vara så kompakt. Snubben köpte den förresten ;)

#80

Postad 26 oktober 2010 - 21:21

Unregisteredf4c610b4
  • Unregisteredf4c610b4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
"bara" två veckor kvar innan jag får min A55..

I min väntan på kameran beställde jag ett Tamron 55-200mm för $140 på ebay. Inget profsobjektiv, men det är litet, smidigt och prisvärt. Funderade ett tag på att bjuda på den här pjäsen, http://www.tradera.c...ionId=121039799 , men tycke att det skulle bli jobbigt i längden att konka på 1.3kg objektiv.

#81

Postad 26 oktober 2010 - 21:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Då jag nu sålt mina grejer pga pengabrist efter begravning. Samt brist på pengar för hålla tjejerna flytande med sina hobbys.. Och förlora dom samtidigt med sorgen efter mamma är nog viktigare man fixar så dom slipper än att jag har fin kamera.. så därför kommer väl någon utav dessa nya kameror bli det jag får titta på.. Så hoppas mer info kommer om dom. Dxo markt vore kanon om dom kom med mätningarna utav A55...

Medans lite lutar jag också åt en NEX och bara köra på med det tills NEX systemet byggs ut.. Det lär ju inte dröja så länge tills tredjepartarna kommer med objektiv kan man tycka.. Men dessa nya A55 ser ju rätt pluttiga ut. Så man kan ju lika gärna ha en sådan pluttkamera som man har en NEX på nått sätt...Båda lär ju gå ner i en liten väska som en större telezoomkompat kräver om man bara har ett vanlig sketet 18-55 objektiv till kameran....

#82

Postad 26 oktober 2010 - 22:21

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Så jäkla tråkigt alltihop mayro, jag beklagar verkligen sorgen ;)

När det gäller dom nya Sonykamerorna så har jag siktat in mig på a580 men nu när jag känt på a33 så vete katten. Kameran har mycket snabb autofokus och kändes trots att den var kompakt riktigt rejäl. Den upplevdes också som mycket tystare än min a300.

Just nu står det och väger mellan en a55 och en a580 och jag börjar tro så smått att det blir tillökning i kameraväskan innan helgen är här.. :P

Båda ska tydligen komma in i morgon i en fotoaffär ganska nära mig ;)

I så fall återkommer jag med lite bilder och framför allt första intrycken av kameran.

#83

Postad 26 oktober 2010 - 22:56

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ja det är en tung tid detta . Men trotts det så får man försöka knalla vidare lite med saker o ting. Så där rök ff kameran samt objektiven. Detta för greja räkningar samt främst ridskola musikgrejer osv som barnen sysslar med..
I valet mellan ha kameran och ungarna inte sina hobbysar levande så var valet enkelt. Dessutom känns det rätt ointresant detta med förlora en kamera mot att förlora lena.. Så jag är väl ledsen för kameran. men grämer mig ändå inte för det..Det är enbart materia.

Dessutom kan jag nog fota med vilken kamera som helst idag och få bilder jag trivs med. Så en A55 eller en NEX 3 gör nog det man vill den skall göra.. A580 har jag ej sett direkt nått om alls..inte ett ljud om isokapasitet eller nått. men den var lika stor som en A550. och nu funderar jag på att gå helt åt andra hållet. Litet litet och kapacitet.. . och kör enbart bekvämlighet att bära med sig... och inte så jättedyrt så man är livrädd att ha med sig kameran.

men hoppas du handlar en så kan du rapportera..

#84

Postad 27 oktober 2010 - 06:43

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Mayro: Den sony sensor som hamnade i Pentax K-5 bör duga åt vem som helst ang ISO, oavsett vad den sitter i för kamera. Vet inte vilken Sony modell som har den dock.

#85

Postad 27 oktober 2010 - 06:44

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Jag tycker att du resonerar klokt mayro. Barnen kommer alltid först och jag vet ju av egen erfarenhet vad ridskolor mm kostar.

När det gäller NEX har jag faktiskt ändrat mig rejält. Jag tycker fortfarande att det finns snyggare systemkompakter men bättre?? nej det tror jag faktiskt inte. Dessutom osar den kvalitet och nu med mjukvaruuppdateringarna finns det väl egentligen inte så mycket att säga utom att det är en kanonkamera.

Trots att a33-55 är små för att vara systemare så är ju NEX ännu mindre och framför allt med sitt lilla objektiv.

För mig blir ändå a55 (eller kanske a33) ett rejält alternativ eftersom jag är mycket nyfiken på den annorlunda, spegelösa lösningen. Just snabbhet i AF och grym att filma med är ett + för mig. Sonys a580 ser på papperet inte lika snabb ut och har heller inte riktigt samma finurliga AF när du filmar. Fast den har ju en kanonspec den också, precis den spec jag ville ha när jag funderade på en a550. Jag har dessutom en pyttekompakt som jag är kanonnöjd med trots att den just fyllt 2år men skulle hästarna springa rätt nån gång eller pengar dansar in från ovan så skulle jag inte tveka på en NEX 5. Man får inte vara sämre än att man kan ändra sig. B)

Sonys nya set-up är i mina ögon riktigt riktigt bra och det ska bli spännande framöver med en ev a77, a780 och kanske en ny FF :D

NEX-kamerorna är liksom grädden på moset och jag blir inte förvånad om Sony inom 10år är lika stora som Canikon när det gäller instegare och semiprokameror. Hoppas också att det kommer att rulla på bra för Olympus/Pentax också för det är vi konsumenter som har fördelar av rejäl konkurrens mellan märkena oavsett vad för märke vi köper :P

Spännande...jag har tom tagit ledigt för att klämma kameror idag.... :D

#86

Postad 27 oktober 2010 - 17:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Då jag inte haft kollen alls på nya kameror så blir det till att fråga..

Isohanteringsjämförelse mellan A55 -- A580 -- Nex 3eller5 ? finnas det något sådan gjord?

Gissar i övrigt dessa nya Sonykameror är ungefärligen "liknande" sin "förfader" A550. Och den vet jag ju hur man framkallar med hyfsat bra resultat.. Så det är väl mest just Iso egenskaperna man är nyfiken på..

#87

Postad 27 oktober 2010 - 18:57

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

Sonys nya set-up är i mina ögon riktigt riktigt bra och det ska bli spännande framöver med en ev a77, a780 och kanske en ny FF :)

NEX-kamerorna är liksom grädden på moset och jag blir inte förvånad om Sony inom 10år är lika stora som Canikon när det gäller instegare och semiprokameror. Hoppas också att det kommer att rulla på bra för Olympus/Pentax också för det är vi konsumenter som har fördelar av rejäl konkurrens mellan märkena oavsett vad för märke vi köper :P


Hmm... Jag gillar nytänkande och sånt men jag tycker inte det ska gå ut över det vanliga. Sony känns allt mindre intresserade av den vanliga DSLR-marknaden (Har man upptäckt att man inte kunde konkurrera med CaNikon?) och satsar allt på NEX och SLT istället just för att det inte finns några där som är "standard".

Sony A550 kom i Augusti 2009 (Om jag inte har fel...) och fyllde alltså ett år nyligen. Än så länge har det inte kommit upp några mjukvaruuppdateringar medan man skyfflar ut nya hela tiden till NEX.

Jag kräver inga större förändringar, det skulle dock vara skönt att se att de inte glömt bort vanliga DSLR. Hur mycket har man hört om NEX kontra SLT kontra A580/A560...?

Något som skulle vara skönt i en mjukvaruuppdatering till A550:
* När man är i MF Check LV och går in i menyerna hamnar man i vanligt LV när man sedan går tillbaka... Irriterande.
* ISO100 (Om möjligt med mjukvara. Men antar att det inte går...)
* Använda 2s timer när man skjuter HDR. Har ingen fjärrkontroll och står kameran på stativ så påverkas ju kameran när man trycker ner avtryckaren (Kanske inte på dyrare stativ men jag har inte ett superstabilt...)
* RAW på ena minneskortet och JPEG på andra minneskortet.

#88

Postad 27 oktober 2010 - 19:26

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag som uppfattat det som att Sony äntligen faktiskt tar tag i striden på systemkameramarknaden via dessa nya kameror..?

Har jag fattat så fel? Tycker mig sett rosor för just nydanande samt nya goda lösningar där dom andra har att "ta igen"... Men jag har ju ej hängt med alls i kamerasurret. Så tydligen måste jag fattat fel ?

#89

Postad 27 oktober 2010 - 20:43

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Sådär..

Nu har det klämts rejält. Tyvärr fanns ingen a55 inne men a33 är ju i stort sett identisk förutom mindre mp och GPS och lite snabbare serietagning. Just det sista gör ändå att jag kikar mer mot a55.

Sony a580 kändes hemtam. Nästan samma grepp som min a300 men mer lik a550. Den kändes spontant inte lika snabb när det gäller AF:en som a33. Konstigt nog kändes nästan a33 rejälare trots mindre i omfång och i vikt.

Tyvärr var den affär jag var inne på inga vänner av Sony precis och jag fick väl höra minst två gånger att Canon 60D och Nikon D7000 är nya ledande kameror i sitt segment och hade säljaren tänkt sig en kamera för ca 9000:- hade det inte blivit en Sony.
Lite märklig inställning men han hade egentligen inget emot Sony som kameramärke men jag förstod direkt att han inte alls var hemtam med dessa kameror. Jag visste mer om spec, tester mm än honom.

Nåväl. Eftersom denna butik ville ha 8995:- för a55 med en leveranstid på drygt en vecka (minst..troligen två) så beställde jag en Sony a55 på nätet från Rajala istället. Den väntas finnas att hämtas på mitt postutlämningsställe på fredag. Den packades och skickades idag kl 16.00. Priset inklusive frakt är 7240:-. Första gången jag handlat av Rajala. :)

Nu blir det långa timmar tills den kommer. Bilder kommer naturligtvis att komma upp i mitt galleri :P

Min kära a300?? Den blir kvar. Jag kan inte med att sälja den och jag vill ju ha en kamera i reserv + som lite jämförelseobjekt :D

Manord: Jag förstår din oro men jag tror inte att Sony helt överger DSL-R. Jag tror nog att dom framförallt kommer att satsa på FF
men också en semipro med spegelreflex. Jag kan ha fel om vi pratar längre fram men inte dom närmaste åren. Fast det är ju bara vad jag tror det.

#90

Postad 27 oktober 2010 - 21:54

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Den packades och skickades idag kl 16.00. Priset inklusive frakt är 7240:-.


Hur kan du få det priset? Dom tar ju 7090 för kamerahuset enbart. Och 8999 med kitobjektiv... Och hur sjutton kan dom begära snudd 2000 mer för att det skickas med ett kitobjektiv föresten? Det verkar rena snurren.

Men grattis till en vad det verkar spännande kamera.. Fattar inte riktigt hur det fungerar då det skrivs att den skall ha snabbare af än spegelkamerorna?. Finns det någon enkel förklaring?

Redigerat av mayro, 27 oktober 2010 - 21:58.


#91

Postad 28 oktober 2010 - 05:32

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Nej nej. Priset är för bara kamerahuset ink frakt. Objektiv har jag ju redan. :)

Äffaren jag var hos ville ha 8995:- bara för kamerahuset....

Hmm :

Datum Meddelande
28 okt kl 04:50 Göteborg, Sorterad
27 okt kl 18:52 Stockholm, Sorterad
27 okt kl 17:02 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen
27 okt kl 15:12 Stockholm City, Posten har tagit emot försändelsen

:P

Redigerat av waconda, 28 oktober 2010 - 05:38.


#92

Postad 28 oktober 2010 - 06:42

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
By the way så tyckte jag sökaren var helt ok. Jag var lite skeptisk mot en elektronisk sökare från början men den verkade fungera bra. Vi får väl se vad jag tycker efter ett tags användning.

#93

Postad 28 oktober 2010 - 09:56

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

(...)
Manord: Jag förstår din oro men jag tror inte att Sony helt överger DSL-R. Jag tror nog att dom framförallt kommer att satsa på FF
(...)

Att det verkar som att Zeiss bara ska ägna sig åt fullformatsobjektiv framöver stöder ju den åsikten. Det lär dröja ett tag till innan Sony törs ge upp optiska sökare i fullformatarna, särskilt med tanke på hur bra omdömen a900 och a850 fått för sina sökare. EVF:erna är inte tillräckligt bra ännu.
http://www.sonyalpha...thin-18-months/

Fast nu blev det lite off-topic.

Lite on-topic så ser jag fram emot fotomässan i Älvsjö i slutet av november. Då blir det till att äntligen få klämma på a33 och a55 och annat godis!

#94

Postad 28 oktober 2010 - 18:52

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Sådär.

Fotogalleriet uppdaterat med en bild på nya a55.

Batteriet har precis laddat klart och jag har känt lite på kameran samt testat sökaren i taskigt ljus. Jag är mycket nöjd än så länge.
Jag ska försöka ta en hel del bilder i helgen och även jämföra med min gamla a300.

Sony a55 är i alla fall otroligt lätt och smidig jämfört med a300 så det blir lättare att ta med sig denna kameran ut på en fotosnabbistur i alla fall :P

#95

Postad 28 oktober 2010 - 18:54

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Lägg ut bilder i en A55 topic istället. Tex denna..

#96

Postad 29 oktober 2010 - 07:03

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Jodå mayro, det hade jag tänkt :P

Jag orkade inte riktigt gå in på min bildserver och ladda upp bilder igår kväll. Det var lite smidigare att skicka upp bilden på a55 i mitt hembiogalleri. Kameran blev färdigladdad rätt sent och jag börjar jobba 5 så jag var inte så färdigladdad själv :P

På söndag eller kanske lördag kommer det lite mer bilder.

När det gäller greppet så är det helt ok med tanke på kamerans storlek. Jag får krångla in handen lite men avskjutarfingret kommer till skott på ett bra sätt. På denna kamera finns inget batterigrepp än så länge men det känns inte nödvändigt heller då smidigheten är ett stort plus. Sökaren fungerar riktigt bra även när ljuset är sämre. Mycket bättre än på min a300.

#97

Postad 29 oktober 2010 - 11:03

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
För dom som inte kan eller vill gå in på mitt galleri:

https://www.minhembi...c_id=364727.jpg

Liten och smidig är bara förnamnet.

#98

Postad 30 oktober 2010 - 12:46

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Nu har jag varit ute och inne och tagit lite bilder och även jämfört med min a300. Jag tycker att det är en rätt tydlig skillnad på kamerorna. Jag får både snabbare och lättare fokus med a55. Jag har dessutom helt andra möjligheter att "göra" bilden redan i kameran. En liten nackdel när jag testade mitt stora vidvinkelobjektiv (Sigma 10-20) eller ett större zoom är ju kamerahusets litenhet. Kameran blir framtung på ett helt annat sätt än men a300+batterigrepp men detta är ju helt naturligt.

HDR funktionen är toppen. När jag stack ut en stund så hade jag bara det lilla smidiga Sony 50 1.8 SAM. Trots den fasta optiken kan man leka fram bilder som ser ut så här:
Postad bild

Jag måste bara testa detta senare med mitt vidvinkelobjektiv :(

Lite pinsamt måste jag meddela att jag fotat det mesta i RAW och av någon anledning klarar inte min Image converter längre att göra om bilderna till Jpeg. Så innan jag löser det kan jag inte visa fler bilder. Pinsamt och jag fattar just nu inte varför. Sonys image converter är det senaste versionen och jag har tidigare kunnat konverterat. Raw theraphy som jag normalt använder kan inte öppna a55s bilder ;)

Här är i alla fall en bild på mina två systemkameror. Ser lika ut men är helt olika. Jag gillar dom båda skarpt dock :
Postad bild

#99

Postad 30 oktober 2010 - 13:19

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Har kollat in Nex 5 men tror nog att jag köper en A33 lr A55 istället, verkar så mycket bättre, lr?
Bättre med mer tillgängligare objektiv än med adapter till e-mount känns det som.
Hmmm!

#100

Postad 30 oktober 2010 - 13:50

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Bättre och bättre..

Nex 5 tar nog lika bra bilder och visst kan det ju vara en fördel att slippa adapter men det beror lite på vad du är ute efter.
Smidigheten är kanon på a55 även om en Nex ju är ändå mindre.

Jag är helnöjd med min a55 än så länge. Ska bara uppdatera mina redigeringsprogram för tydligen är RAW filerna på a55 lite annorlunda mot a300. Jag uppdaterade Acdsee så att jag i alla fall kan se RAWfilerna i fler program än Image converter :(



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.