Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Alpha NEX-7

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony NEX-7 (Systemkameror) 6 (0) Inga priser
Sony NEX-7 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 8 7 (1) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 25 augusti 2011 - 22:08

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Onsdagen den 24 augusti presenterade Sony NEX-7 tillsammans med en massa andra nyheter.
Här diskuteras det NEX-7. Det räcker ganska långt.

Introduktion
NEX-7 är en spegellös systemkamera och en mer avancerad och dyrare modell än småsyskonen NEX-3, NEX-5, NEX-C3 och NEX-5N.
Objektivfattningen är Sony E-mount. Det finns dock adaptrar för de flesta objektivfattningar, dock får man vanligen fokusera manuellt då (fast med funktionen Focus Peaking är det inte så svårt). Till Sony/Minolta A-mount är adaptern LA-EA2 på gång, den har fokusmotor och modul för snabb phase detect autofocus.
Sony NEX-7 börjar säljas i november 2011.

Kortfattad spec
  • APS-C CMOS sensor på 24 Mp, samma som a77 och a65
  • Elektronisk sökare med samma OLED med 2,4 miljoner punkter som a77 och a65
  • Standard Minolta/Sony blixtsko, har ej tillbehörsskon som treorna och femmorna har
  • Inbyggd blixt
  • ISO 100-16000
  • Slutare med elektronisk första ridå, minskar responstiden från 100 ms till 20 ms
  • AVCHD progressiv full HD videoinspelning med inbyggd stereomikrofon
  • Uttag för extern mikrofon
  • Tiltbar skärm
  • Användargränssnitt med konfigurerbar styrning med tre rattar
  • Mottagare för infraröd fjärrkontroll
Riktpriser
  • Sony NEX-7: 10 800 kr
  • Sony NEX-7 med svart 18-55/3,5-5,6: 12 000 kr
  • Nya objektivet Zeiss 24/1,8: 9 000 kr
  • Nya objektivet Sony 50/1,7: 5 000 kr
PreviewsBilder tagna med NEX-7Bilder på NEX-7


Bifogad fil  NEX_7_with_flash_up.jpg   47,09K   5 Antal nerladdningar
Bifogad fil  SonyNEX7_front_angled_450.jpg   33,29K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  NEX_7_rear_350.jpg   13,8K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  NEX_7_top_350.jpg   9,54K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  NEX_7_SEL1855_rearleft_350.jpg   18,52K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  NEX_7_in_hand_with_Zeiss.jpg   83,55K   17 Antal nerladdningar

Med kommande adaptern LA-EA2 med SLT-spegel, phase detect autofokus och fokusmotor:
Bifogad fil  NEX_7_with_SLTadapter_LA_EA2.jpg   10,78K   22 Antal nerladdningar

Redigerat av Dennis_hembio, 19 september 2011 - 18:23.


#2

Postad 25 augusti 2011 - 22:17

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Hmmm... jag tror att den här kameran kommer att sälja ganska bra. Efter två dagar på amazon.com där kameran kan förbokas ligger den trea på topplistan över systemkameraförsäljning där.

Länk för att kolla aktuell ställning:
http://www.amazon.co...tag=rumors0a-20

Skärmdump kvällen den 25 augusti svensk tid:

Bifogad fil  NEX_7_Amazon_top_3_2011_08_25.jpg   309,07K   3 Antal nerladdningar

Källa: http://www.sonyalpha...s-than-the-a77/

#3

Postad 25 augusti 2011 - 23:21

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Äntligen en EVIL med dubbla kontrollhjul och inbyggd sökare etc. Betydligt intressantare än något Canikon har släppt på år och dag.

Som Pentaxian får man ju hoppas att Pentax släpper något liknande som är vädertätat och har en motsvarande K-fattningsadapter. :D

#4

Postad 26 augusti 2011 - 06:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Äntligen en EVIL med dubbla kontrollhjul och inbyggd sökare etc. Betydligt intressantare än något Canikon har släppt på år och dag.

Som Pentaxian får man ju hoppas att Pentax släpper något liknande som är vädertätat och har en motsvarande K-fattningsadapter. :(

Intressantaste MILC-huset som släppts hittills och kommer så vara en bit in i framtiden också gissar jag eftersom detta tar "ledningen" så markant. Bra jobbat! :P
Som vanligt när jag yttar mig om NEX så ifrågasätter jag objektivutbudet. m43 och samsung erbjuder redan idag objektiv i matchande storlek som kameran men det är inte ens med på sonys roadmap vad jag förstår. Läste ett rykte (som rankades trovärdigt) att panasonic ska komma med en 14-42 i storlek som en pannkaka t.ex.

#5

Postad 26 augusti 2011 - 15:25

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
EOSHD har testat de nya SONY-sensorerna i lågt ljus och det visar sig återigen att mest megapixlar är inte alltid ger bäst resultat.

#6

Postad 26 augusti 2011 - 15:29

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Intressantaste MILC-huset som släppts hittills och kommer så vara en bit in i framtiden också gissar jag eftersom detta tar "ledningen" så markant. Bra jobbat! :P
Som vanligt när jag yttar mig om NEX så ifrågasätter jag objektivutbudet. m43 och samsung erbjuder redan idag objektiv i matchande storlek som kameran men det är inte ens med på sonys roadmap vad jag förstår. Läste ett rykte (som rankades trovärdigt) att panasonic ska komma med en 14-42 i storlek som en pannkaka t.ex.

Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm/F3.5-5.6* är redan officiell. :(

*Varför kan den inte bara heta "1442" ;)

Redigerat av Neve, 27 augusti 2011 - 14:10.


#7

Postad 26 augusti 2011 - 21:03

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

EOSHD har testat de nya SONY-sensorerna i lågt ljus och det visar sig återigen att mest megapixlar är inte alltid ger bäst resultat.


Har inte sett några bilder från NEX-7 ännu. a77 har ju en spegel som stjäl rätt mycket ljus så NEX-7 borde prestera ett snäpp bättre trots sina många megahpixuls.

#8

Postad 29 augusti 2011 - 08:48

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Ja, 5n har desstuom en tweakad sensor från samma generation a55/d7000 etc.

även nex7ans sensor skljer sig från a77an, de har optimerat den (kanske bara mikrolinserna?) för ett kort "flange" avstånd

#9

Postad 14 september 2011 - 08:24

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

Har inte sett några bilder från NEX-7 ännu. a77 har ju en spegel som stjäl rätt mycket ljus så NEX-7 borde prestera ett snäpp bättre trots sina många megahpixuls.

Har lagt till ett nytt kapitel i första inlägget och därunder lagt in två länkar till bilder tagna med NEX-7.
Tänkte fylla på där allteftersom det dyker upp fler testbilder. Än så länge är det dock bilder tagna med förproduktionsexemplar.

#10

Postad 15 september 2011 - 21:04

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Engadget har lagt upp en preview på deras hemsida. Vill-ha-faktorn är ännu högre hos mig nu...

Redigerat av Unregistered1573, 15 september 2011 - 21:05.


#11

Postad 28 september 2011 - 08:56

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
TechRadar har knåpat ihop en jämförande artikel mellan Sony NEX-7, Nikon V1 och Olympus PEN E-P3. De går inte in särskilt mycket på tekniska detaljer, men en intressant jämförelse är det i alla fall trots att de inte haft tillgång till produktionsexemplar av NEX-7 och V1.
Länk:
http://www.techradar...y-nex-7-1028895

#12

Postad 28 september 2011 - 09:39

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Kompisen har en NEX-5:a och det är en mycket trevlig kamera. Det som jag hänger upp mig lite på med denna typ av kameror (alltså alla olika system och märken) är att förutom dom sk pannkaksobjektiv som finns blir kamerorna ändå såpass stora att kompaktfördelen liksom försvinner. Själv fortsätter jag nog med kombinationen "vanlig" systemare och en liten kompakt ett bra tag till.

Annars har ju NEX-7 grym spec och verkar väldigt intressant :)

#13

Postad 29 september 2011 - 12:10

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Kompisen har en NEX-5:a och det är en mycket trevlig kamera. Det som jag hänger upp mig lite på med denna typ av kameror (alltså alla olika system och märken) är att förutom dom sk pannkaksobjektiv som finns blir kamerorna ändå såpass stora att kompaktfördelen liksom försvinner. Själv fortsätter jag nog med kombinationen "vanlig" systemare och en liten kompakt ett bra tag till.

Annars har ju NEX-7 grym spec och verkar väldigt intressant :)


Panasonic har ju precis introducerat det nya 14-42mm objektivet som är 25 mm tjockt :). Det på en E-PM1 eller GF3 är betydligt mindre än alla andra DSLR+Zoom som jag känner till iallafall :).

#14

Postad 12 oktober 2011 - 07:53

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Produktionsexemplar av NEX-7 testas nu
Steve Huff har skrivit ett första intryck av de serieexemplar av NEX-7 och Zeiss 24 som han fått låna av Sony:
http://www.stevehuff...look-and-video/
Lovande läsning :)

Fullständigt test kommer om två veckor.

#15

Postad 12 oktober 2011 - 11:26

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
Snyggt!

Längtar som s*tan efter denna kamera!

#16

Postad 13 oktober 2011 - 10:49

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Steve Huff bloggar vidare om NEX-7:

Crazy Comparison! NEX-7, E-P3 and X100 high ISO examples and crops.
http://www.stevehuff...ples-and-crops/

The Tease…The first Sony NEX-7 Samples with the Zeiss 24 1.8 and 50 1.8!
http://www.stevehuff...1-8-and-50-1-8/

#17

Postad 19 oktober 2011 - 14:15

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Lite testbilder med kitobjektivet 18-55.

Ser ju otroligt bra ut!

#18

Postad 20 oktober 2011 - 11:17

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Försenad!
Leveranserna av NEX-7 kommer att försenas p g a översvämningarna i Thailand. Både Sony och Nikon har fått sina fabriker översvämmade där.
F n osäkert hur försenad NEX-7 kommer att bli.
NEX-C3 och a65 är också försenade p g a detta.

NEX-5N och a77 är inte lika drabbade eftersom Sony hann bygga upp större lager av dessa innan översvämningarna.

http://www.dyxum.com...topic80908.html

#19

Postad 20 oktober 2011 - 11:25

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
läste precis det på Engadget. Surt som fan!
Hoppas att den inte blir allt försenad. Får isåfall börja kika på Sony A77 istället

#20

Postad 22 oktober 2011 - 11:30

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

  • 1 710 inlägg
  • 0
Nog att jag förstår att ni gärna vill ha kameran.. Men det får väl ändå ses som obetydligt i sammanhanget med tanke på alla de som trillat av pinnen.

Hur som, kameran verkar helt klart intressant.

En tråd på fredmiranda med massor med bilder tagna med NEXor samt diverse olika objektiv.

http://www.fredmiran...um/topic/969329

#21

Postad 23 oktober 2011 - 19:30

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Huff är klar med sin review

http://www.stevehuff...-by-steve-huff/

#22

Postad 17 november 2011 - 12:19

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Test på Digital Camera resouce page:
http://www.dcresourc...ony/nex7-review

Kortis från sammanfattningen:
"Overall, the Sony Alpha NEX-7 is a pricey, yet excellent mirrorless interchangeable lens camera. Whether we're talking performance, photo quality, or features, the NEX-7 does just about everything right. The one thing that may bother some folks is the user interface, so you'll definitely want to try the camera out in person if you can. Even with the complex interface, the NEX-7 is still a camera that I can highly recommend."

#23

Postad 28 november 2011 - 13:32

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
"Rolling review" på The Luminous Landscape
http://www.luminous-...ng_review.shtml

Rolling?
"This will be a "rolling" review. It's a pun, because I am beginning writing it as I leave for my annual drive from Canada down to Mexico, where I now live during the winter months. But it will also be the first time that I write a "rolling" review, in that new sections will appear as they are completed, rather than once everything has finally been written."

Vinkel?
"Thus far, in addition to my initial report there have been NEX-7 reviews from SteveHuffPhoto.com, Amateur Photography Magazine, TechRadar.com, Digital Camera Resource, Quesabesde.com (in translation from Spanish), PocketLint and others. More will appear on a regular basis as the small number of review samples around the world get into reporter's and review's hands. For this reason I have no intention of repeating a list of all of the camera's knobs, switches and feature / functions. These are well covered elsewhere. But until the NEX-7 starts shipping, even in limited quantities, it's likely that my reports here will be the first from a photographer using the NEX-7 in the field on a daily basis."

Intressant?
Som vanligt när det gäller The Luminous Landscape: Jodå!

#24

Postad 30 november 2011 - 08:42

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
DxO Mark har mätt NEX-7
Och minsann, den blev den sonykamera som hittills fått högst poäng, nämligen 81.
Man kan t ex jämföra med a580 som fick 80 p, a900 som fick 79 p, a77 som fick 78 p och NEX-5N som fick 77 p.

Länk till jämförelse mellan a77, NEX-7 och a900:
http://www.dxomark.c...0/(brand3)/Sony

#25

Postad 07 december 2011 - 10:36

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Popular Photography tycker att NEX-7 är årets kamera

Bifogad fil  Popular-photography-january-2012_cover.jpg   45K   1 Antal nerladdningar

Länk till testet: http://www.popphoto....-sony-nex-7-ilc

Inkopierad slutsummering från testet:

Bottom Line
Sony’s NEX-7 is currently our pick for the best ILC on the market. It combines outstanding image quality with solid ergonomics and, in addition to the normal array of preset shooting modes, plenty of useful options.

Sony still has a way to go to fill out its E-mount lens line as much as Panasonic and Olympus have with Micro Four Thirds. But we were very taken with the 24mm f/1.8 T* Carl Zeiss Sonnar lens we tried during field testing. This, along with the 50mm f/1.8 and 30mm f/3.5 lenses Sony added this year, provide nice low-light and specialty optics. Plus, if you can spare an extra $400, you can add the LA-EA2 A-mount adapter to use Sony or Minolta A-mount lenses on the NEX-7—while adding phase detection AF to boot.

When we tested Sony’s first NEX cameras, we weren’t very impressed. Now, we definitely are, and we’re eagerly awaiting whatever Sony has up its sleeve next.



Ska bli spännande att se den när Sony har fått upp volymerna på tillverkningen, fast det dröjer nog ytterligare en månad eller så, först ska alla som lagt förhandsorder få sina kameror.
På fotomässan i Älvsjö nyligen hade Sony förserieexemplar av NEX-7 i montern. Själva kameran kändes mycket bra, men jag blev först förskräckt över att EVF:en flimrade och ryckte så fruktansvärt - mycket mer än "samma" sökare i a65 och a77. Frågade en av sonykillarna om detta och han berättade att i förseriexen så sitter det ofta en helt annan EVF, han trodde att det i detta fall så var det inte ens en OLED utan en LCD.

#26

Postad 07 december 2011 - 13:34

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Sony publicerar datablad för OLED EVF:en som sitter i NEX-7 och externa EVF:en till andra NEXar

Länk till nyhet på dpreview:
http://www.dpreview..../sonyEVFdetails

Länk till PDF om denna EVF och en närbesläktad 16:9 720p EVF (som lär dyka upp i videokameror eller, som det står i databladet: "viewing 3D video using a head-mounted display"):
http://www.sony.net/...ecx331_332a.pdf

Anm.: Den externa EVF:en fungerar f n bara på NEX-5N. Men det ryktas om kommande firmwareuppdateringar till äldre NEXar så att den fungerar på dessa också.

Redigerat av Dennis_hembio, 07 december 2011 - 13:42.


#27

Postad 08 december 2011 - 12:18

shala86
  • shala86
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Någon som hört något om när den kommer till sverige?
Behöver kamera NU.. känns dumt att köpa någon annan....

#28

Postad 09 december 2011 - 10:20

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Kan bli svårt att köpa NEX-7 NU.
Enligt uppgifter nedan så skeppas den först den 27 januari.
Däremot har produktionen kommit igång så smått nu och de som lagt förhandsordrar håller nu på att få sina kameror. Grejen är att det var väldigt många som lade förhandsordrar på NEX-7 när den presenterades, så det dröjer innan den kommer i butik. Tyvärr.

Länk till info:
http://www.sonyalpha...-on-january-27/

#29

Postad 09 december 2011 - 11:10

shala86
  • shala86
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar!

Om man jämför den med panasonic GX1 ?? är det en bra produkt?

något du vet ??

#30

Postad 09 december 2011 - 12:39

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Om man jämför den med panasonic GX1 ?? är det en bra produkt?

NEX7 lär vara en bättre kamera. Däremot har Panasonic/m43 objektiven.

#31

Postad 14 december 2011 - 11:04

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
"Sony NEX-7 in-depth review" på dpreview
Igår publicerade dpreview sitt fullständig test av NEX-7. Och det gick ju riktigt bra för den lilla kameran.
81% och Gold Award och bl a följande i sammanfattningen:

"The NEX-7 is, without doubt, something of a technological triumph for Sony. It manages to fit a huge amount into a small camera, yet does so with barely a false move - at least in terms of the hardware. We're not great fans of its firmware though, particularly its default control setup, and suspect many users will want to reconfigure it extensively. But once that's done, there's little doubt that the NEX-7 is one of the most capable cameras around, and in terms of out-and-out image quality it's probably the best APS-C camera yet, regardless of size."

Särskilt den sista meningen visar kamerans kapacitet.

Länk:
http://www.dpreview....views/sonynex7/

Undrar vad en begagnad NEX-7 kan tänkas kosta om ett par år...

#32

Postad 14 december 2011 - 11:48

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
..." image quality it's probably the best APS-C camera yet, regardless of size" Det var ett riktigt jäkla bra betyg det :)

#33

Postad 19 december 2011 - 09:48

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Fynd på eBay???
Alltså... nog för att NEX-7 är svår att få tag på, men jag blev förvånad över att eBay-auktionen på en NEX-7 kunde gå så här:
http://www.ebay.com/...=&_fvi=1&_rdc=1

För den som inte orkar klicka på länken, eller ifall den har slutat fungera:
Säljaren hade en NEX-7 ny och oöppnad i kartong, den kostar $1200 för endast huset. Han lyckades sälja den på eBay för $3245.
Var det en bra affär, eller?

#34

Postad 19 december 2011 - 12:31

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Fynd på eBay???
Alltså... nog för att NEX-7 är svår att få tag på, men jag blev förvånad över att eBay-auktionen på en NEX-7 kunde gå så här:
http://www.ebay.com/....._fvi=1&_rdc=1

För den som inte orkar klicka på länken, eller ifall den har slutat fungera:
Säljaren hade en NEX-7 ny och oöppnad i kartong, den kostar $1200 för endast huset. Han lyckades sälja den på eBay för $3245.
Var det en bra affär, eller?


eh?? 2000 usd mer än nypris? wtf?

#35

Postad 24 december 2011 - 10:43

Unregistered2a9ba54e
  • Unregistered2a9ba54e
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Fick min NEX-7 med Zeiss 1,8/24 idag. Intrycket efter att ha satt ihop och snabbt testat är mycket bra och lever än så länge upp till mina höga förväntningar. :)

Redigerat av Unregistered2a9ba54e, 29 december 2011 - 20:23.


#36

Postad 29 december 2011 - 20:22

Unregistered2a9ba54e
  • Unregistered2a9ba54e
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Fick min NEX-7 med Zeiss 1,8/24 idag. Intrycket efter att ha satt ihop och snabbt testat är mycket bra och lever än så länge upp till mina höga förväntningar. :)

#37

Postad 30 december 2011 - 17:37

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

Fick min NEX-7 med Zeiss 1,8/24 idag. Intrycket efter att ha satt ihop och snabbt testat är mycket bra och lever än så länge upp till mina höga förväntningar. :)

Grattis. Du ska inte sälja den på Tradera och bli rik?
Fast det kanske bara fungerar borta i USA. Här väntar fattiglapparna tills den kommer ut i butik.

#38

Postad 30 december 2011 - 22:12

Unregistered2a9ba54e
  • Unregistered2a9ba54e
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Grattis. Du ska inte sälja den på Tradera och bli rik?
Fast det kanske bara fungerar borta i USA. Här väntar fattiglapparna tills den kommer ut i butik.


Haha...precis som du tror jag att utfallet här i Sverige skulle se något annorlunda ut.

Som jag fattar det är det endast i kit med 18-55 som det är riktigt trögt med leveranserna medans 'body-only' går att få tag på runt om i Europa inkl. Sverige. Jag bokade min på Sony-Center i Malmö för en vecka sedan. De som bokat "kitet" redan i Oktober får säkert får vänta någon vecka till. Märkligt men troligen beroende på översvämningen i Thailand.

Grymt trevlig kamera ovasett!

Redigerat av Unregistered2a9ba54e, 30 december 2011 - 22:40.


#39

Postad 17 april 2012 - 18:36

Unregistered1596
  • Unregistered1596
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag har nyss köpt en NEX-7 och håller som bäst på att lära mig den. Helt klart är att man behöver bra optik på den. Kitoptiken 18-55 som följde med funkar om man bländar ned till bländare 8. Jag hoppas dom kommer med vettigare pannkaksobjektiv och en bra, ljusstark standardzoom. Här finns en del skrivet om användandet av kameran, http://bloggombild.s...04/hello-world/

#40

Postad 19 april 2012 - 10:44

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
Har haft min Nex i över en månad nu. Kitoptiken är ok, kör jag på f5.6 så blir bilden skarp även ut i kanterna. Den gör givetvis inte kameran rättvis.

Sigma släppte nyligen en 19mm f2.8 och en 30mm f2.8. Dessa har fått bra kritik, dessutom så kostar de bara runt 1500kr/st.
Annars så finns Sonys egna 50mm f1.8.
Det tråkiga med Nex serien är tillgången på optik! Finns knappt några någonstans!
Själv är jag sugen på en Sigma 30mm och en LA-EA2 adapter med nån schysst Alpha optik.

#41

Postad 14 maj 2012 - 12:24

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Är det nån som hört nåt nytt om Sonys kommande objektiv?

#42

Postad 15 maj 2012 - 11:56

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
Sony ska ha en presskonferens i London på tordag. Enligt rykte ska de då presentera nya NEX f3, nåt A-objektiv och ett E-objektiv. Det sistnämnda ska bara vara det gamla 18-200mm fast i svart. :(

#43

Postad 12 juli 2012 - 08:51

Atropine
  • Atropine
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Nu beror det självklart på hur man fotar, men själv tycker jag att tillgången på objektiv är ett av NEX-systemets styrkor. Man kan ju skruva på vad som helst framför NEX:en, oavsett om man eftersträvar holgakänsla eller analytisk zeiss-skärpa. Ja, denna fördel finns även för MFT, men där använder man ännu mindre av bildcirkeln än vad APS-C gör så det är inte att föredra. En FF NEX hade ju varit läckert, men något som vi troligtvis aldrig får uppleva.

Mitt fotointresse och objektivsamling fullkomligen exploderade efter att jag skaffade min NEX-5 för två år sedan, och nu funderar jag skarpt på att uppgradera till 7:an. Jag har även en A77 med gluggar, men det är NEX:en som får hänga med överallt.

Redigerat av Atropine, 12 juli 2012 - 08:51.


#44

Postad 17 juli 2012 - 17:49

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Ja vad säger man. Jag älskar min Sony Nex 7. Men fördelen med e-mout objektiven är ju att slippa stora konverterare med motor. Därför kan jag förstå varför man "saknar" mer objektiv till Nex:en. Själv filmar jag en hel del och tycker att den funkar riktigt bra. Undrar då vad man ska rikta in sig på när man ska köpa objektiv till att filma med? Det finns ju särskilda filmobjektiv för typ 100 miljoner själv har man en budget på max 1-3 tusen. Är det ljusstarka fasta objektiv...eller vad?

#45

Postad 18 juli 2012 - 15:41

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Hade jag en Nex så skulle denna vara ett perfekt val att filma med, men den kostar.....
Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24/1,8 ZA 7 790:-
(Bildvinkel motsvarar 36mm brännvidd på fullformat).Tyvärr utan bildstabilisator :angry:
Annars finns också, Tamron AF 18-200/3,5-6,3 Di III VC 5 559:- Med bildstabilisator
Med en LA-EA2 finns det mera gluggar att titta på men blir ju klumpigare, alternativet är annars
http://cms.kreativfo...mart&Itemid=224
Så har du flera möjligheter att välja själv :) .
Lycka till.

Redigerat av rebirth, 18 juli 2012 - 15:43.


#46

Postad 21 juli 2012 - 15:09

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Ett tips till alla NEX:are. En blogg

http://sonyalphanex.blogspot.se/

Är det någon annan som kan tipsa om nåt liknande?

Redigerat av Unregistered0103948e, 21 juli 2012 - 15:11.


#47

Postad 29 augusti 2012 - 15:41

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Hur är det med kablar och koppla ihop kameran med datorn.
Vad kör ni för nåt för att få en "live view". Är det billigast möjligast som gäller?

#48

Postad 18 oktober 2012 - 11:13

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Firmware 1.01 släppt
Förbättringar

This utility upgrades the NEX-7 firmware to version 1.01, and provides the following benefits:
  • Addition of capability to enable or disable the MOVIE button
  • Addition of exposure settings of bracket shooting (three frames /1.0EV,2.0EV, 3.0EV)
  • Improvement of response for showing auto review image.
  • Improvement of image quality when using a wide angle lens
  • Improvement of indication when setting “Flexible Spot”.
Windows: http://www.sony.se/s...W_NEX7_V101_WIN
Mac: http://www.sony.se/s...W_NEX7_V101_MAC



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.