Tänkte dra igång en egen tråd - för att inte besudla de specifika projektortrådarna - om videoprocessorer.
Videoprocessorer av av någon anledning ett rätt okänt och orört område i Sverige - förmodligen för att det är en nischprodukt som kostar i förhållande ganska mycket pengar. Dock tycker jag intresset borde öka markant med intåget av HDR och projektormaknad. Så länge projektorer inom konsumentnivå kommer säljas kommer också behovet att hantera HDR finnas. Den idag bästa inom gebitet är JVC och dess Dynamiska tonmappning - närmast efter Sony och dess HDR enhancer. Inget av de två lösningar har skuggan av en chans mot en extern videporcessor som t ex Lumagen Radiance Pro son jag nu haft i drygt en månad.och kan nu delge erfarenheter.
När jag själv bytte min föregående projektor JVC N5 var det med stor vånda då jag inte tyckte mitt då potentiella köp av Sony VW790 var en uppgradering av just hantering av HDR. Möjligen upplevt lika bra . men jag hade redan då börjat snegla på en extern videoporcessor. Efter några veckors utvärderade och trixande med VW790 bestämde jag mig. En videoprocessor är extremt mycket vanligare i USA än i Europa även om många tyskar och engelsmän också använder det - i många fall är videoprocessor första prioritet i bildkedjan för att sedan köpa projektor för resterande budget - vilket lät galet från början tyckte jag då . men inte längre. Hade jag gjort om idag vetetusan om jag jag siktat så högt som en VW790 - då jag är rätt övertygad om att TOTALT sätt gällande just HDR så hade jag fått en TOTALT bättre HDR-bild med N5 och Lumagen än en ensam VW790. Så mycket gör min Lumagen för bilden - och då inte bara i HDR.
Går igenom några punkter och börjar givetvis med HDR som var mitt primära argument för att satsa de pengar som krävdes på en extern videoprocessor
HDR
Hur och vad jag än har tittat på har jag alltid upplevt att en generell HDR-bild är mörkare än en SDR dito. Oavsett N% eller VW790 så har det varit mörkt, även om JVCs dynamiska tonmappning lyfte och gjorde bilden ljusare. Allt detta är ändrat med Lumagen. Dess dynamiska tonmappning utklassar i alla fall de två jag sett hittills, dvs JVC och Sonys, de är inte ens i närheten. Av Lumagen får du en tonmappad bild exakt efter dina förutsättningar - med de exakta NITS du har och också möjligt att anpassa efter hur din miljö ser ut och hur väl din projektor hanterar dynamik och så. Jag har aldrig sett en så fullständigt HDR-bild i alla fall - galet full av dynamik, kontrast, svärta och pop och highlight species - exakt det man vill ha ut av HDR med anpassat till en display som inte har vare sig full färgrymd eller ljus nog att återge HDR som det är mastrat. Jag kände att jag fick ut 60 % av min projektor för HDR och så pratar vi ändå en high-end-projektor. Nu har jag inte den känslan mer - sitter och får konstanta haksläpp hela tiden och i varje film jag ser.
Bildkontroll
I både SDR och HDR mejslas ut en bild med STENHÅRD kontroll. Som om varje pixel är ditmejslad av en konstnär med precision. Inget tapp i skärpa - inget tapp av kontroll - bara en galet skarp bild med avgrundsdjup kontroll mejslas fram. Sanslöst. Lunagens Sharpness gör allt skarpare men utan artefakter och får blu-rays att se ut som 4k i sin upplösning. Även en TV-bild från Telias Fiber-TV blir skarpt, fint och riktigt bra.
Auto Aspect
Jag har min VW790 utzoomad på 2.35 och Lumagen sköter all Aspect Ratio helt automastisk och helt galet bra. 16:9 skalas ner och visas som 16:9, jag har merat 2,40 till att fylla hela 2.35-ytan. Jag har t o m lägen där subtitle ligger utanför bildytan där jag lyfter bilden 40 pixlar upp så det får plats och sparar det som ett minne.- för t ex Netflix. Man kan till t o m använda sig av Non Linear Stretch, dvs 16:9 blir 2.35. Många i staterna kör så, stretchas mer i kanter än i mitten där fokus ligger. Jag kör inte med det - är aningen för mycket kontrollfreak för det antar jag.
Jag plockar ut ljud och skickar till min processor ut en HDMI och till projektor från den andra. Man kan styra EDID totalt, dvs lip-synch och även bildfördröjning - allt per ingång. Jag har t ex olika minnen frö SDR och HDR och vill att Lumagen ska skala allt under 2160p, så har ett läge till både ATV och UB-820 där jag tvingar 1080p med edid. Allt detta sköts med ett enkelt minne och en knapptryvckning - smidigt.
Liten tröskel att lära sig gränssnitt på Lumagen, det är klar DOS-varning på det . Detta är sannerligen en världsklassprodukt som verkligen borde vara i ropet nu med HDR.
Fråga gärna på, jag hade ont i magen över att investera så mycket i en videoprocessor - men inte en enda dag då jag ångrat eller undrat om det var värt det. Lyftet generellt är magiskt bra med allt material - ngt oväntat för mig. Men är verkligen en deal breaker för dig som vill ha ut en bra HDR-bild - tänkt att det sitter bra många med senaste JVC-generation som ändå kör Lumagen eller MadVR.