Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-NR5010, 3010 och 1010

287 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-NR5010 (Surroundförstärkare) 9 8,11 (8) Inga priser
Onkyo TX-NR3010 (Surroundförstärkare) 8 7 (1) Inga priser
Onkyo TX-NR1010 (Surroundförstärkare) 7 8,5 (5) Inga priser
4 relaterade trådar

#251

Postad 21 februari 2014 - 19:38

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Riktigt nöjd med min 3010 som jag köpte för ett år sedan på Kompletts weekend rea för c:a 13995 kr har jag för mig, känns som om den kommer hålla rätt länge.

Dock är triggern till mitt Onkyo 5500 MCPA störig att det inte sker automatiskt, riktigt illa skött från konstruktören eller den som är ansvarig för denna lösning anser jag.

#252

Postad 05 mars 2014 - 15:42

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Är jag den enda som använder mig av Ljudprogram och vill ha olika inställningar beroende på signalkälla?

Eller sitter ni och gör ändringar varje gång ni byter mellan BD och TV etc?

#253

Postad 05 mars 2014 - 16:03

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Jag använder mig inte utav speciella ljudprogram, du menar där man kan ställa ner basen tex. vid sent filmtittande? De ljud ändringar jag gör är att byta ljudprofil (THX Cinema, TV Logic etc.) och detta kan man spara per inångskälla vet jag, senast använd eller om du vill ha någon speciell som alltid är på för just den ingångskällan.

#254

Postad 05 mars 2014 - 18:27

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jag använder mig inte utav speciella ljudprogram, du menar där man kan ställa ner basen tex. vid sent filmtittande? De ljud ändringar jag gör är att byta ljudprofil (THX Cinema, TV Logic etc.) och detta kan man spara per inångskälla vet jag, senast använd eller om du vill ha någon speciell som alltid är på för just den ingångskällan.


Ja kodningen vid olika insignaler kan man förinställa men mina kanalnivåerna är inställda efter BD men när jag ser på TV vill jag ha betydligt mer sub och mindre center, detta går att välja med ljudprogram, finns 3 för stereo och 3 för flerkanal MEN ändrar du en så ändrar du alla vilket är skumt för då försvinner ju vitsen med funktionen att ha olika.

Redigerat av Lactoferrin, 05 mars 2014 - 20:06.


#255

Postad 05 mars 2014 - 19:53

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Dra iväg en förfrågan direkt till Onkyo via deras hemsida, dom svarar relativt snabbt och är grymt kunniga samt service inriktade. :)

#256

Postad 05 mars 2014 - 20:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Dra iväg en förfrågan direkt till Onkyo via deras hemsida, dom svarar relativt snabbt och är grymt kunniga samt service inriktade. :)


Det kan jag göra men är jag den enda som läser denna tråd som har detta behov/problem?

#257

Postad 05 mars 2014 - 20:44

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det kan jag göra men är jag den enda som läser denna tråd som har detta behov/problem?


Nej, jag tycker samma sak

#258

Postad 06 mars 2014 - 17:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Nej, jag tycker samma sak


Ok så det verkar vara en allmän bugg eller nåt i 5010 iaf, nån med 1010 3010 som har samma problem?

#259

Postad 08 mars 2014 - 01:03

Unregistered29f0d3e8
  • Unregistered29f0d3e8
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Vilken skillnad skulle jag märka från min nuvarande onkyo 1009 mot en 5010?
Jag har ett dedikerat stort biorum frontar extremt svårdrivna dali 909, center dali suite, top height dali zensor, bak dali 3003. Svs 12 aktiv baslåda.

Jag är ganska nöjd men spelar ofta hög musik där frontarna ej orkas driva fullt ut. Plus att onkyon får jobba hårt med nästan all kapacitet och blir varm. 909 vill gärna ha minst 300w i 4ohm. Där min onkyo ger 250w i 4ohm.

Så jag har börjat fundera på antingen 2ch effektsteg apx-2 som ger 500w per kanal i 4ohm som jag tänkte avlasta onkyon med.
Tittar nu med smått på onkyo 5010 eller 5501. Men var inte riktigt beredd än på den prisklassen. Jag känner med att det kanske inte heller är värt att gå från 1009an till en 3010 då den inte ger mycket mer effekt. Vad tror ni?

Redigerat av Unregistered29f0d3e8, 08 mars 2014 - 01:05.


#260

Postad 11 mars 2014 - 02:01

Unregistered29f0d3e8
  • Unregistered29f0d3e8
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Det blev en order på onkyo 5010 som ska ta över efter min gamla 1009. Jag hoppas på märkbar effekthöjning då mina högtalare inte får spela fullt ut på hög volym med 1009an. Jag har bara sett toppbetyg om 5010 samt 5009 o jag har varit nöjd med 1009an så här långt men känner det var dags för en uppgradering.

5011 är väl snart på väg in då jag köpte den sista 5010 på ett laget och dom får ej in fler. Får nu hoppas inte 5011 ger ut ngt nytt man får ångest av när man precis köpt 5010an :) fick ju ett rätt bra pris på 18k o den lär väl knappt gå lägre på utförsäljningen av de få som ligger kvar lager nu inför 5011an.



#261

Postad 14 mars 2014 - 03:41

Unregistered29f0d3e8
  • Unregistered29f0d3e8
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
5010 snabb kalibrerad o klar ersatt min 1009. Jag märker direkt ett. Nytt ljud, klart snärtigt, fylligt och med kraftfullt. När jag spela högt tidigare så var den på nästan volym 95db medans nu märker jag helt annan kraft vid 70db redan så de extra w gjorde helt klart sitt för kraften.

Nu till det kluriga, basen försvann från min Svs pb12... Innan hade jag kraftfull bas som kändes i bröstet och det vibrera skönt i soffan när det skulle när ja körde 1009an. Jag har i princip sett samma inställningar, provat flera o samma ljudprogram som tidigare samma källa samma sladdar och rubbet. Direct puré audio samt provat diverse dts neo x audissey som gav bra bas tidigare. Allt står på samma plats jag har provat olika steg på högtalare och var basen ska ta över 40-80hz fortfarande hörs knappt svsen.. Som om den dött.. I bas test så mullrar den så fungerar gör den. Men tidigare med rätt bas låtar så smällde den skönt så det kändes men inte längre... Jag förstår det inte riktigt. Kör jag bara 2ch så hör jag lite mer bas om jag står upp, sitter jag är det mer diskant. Så konstigt då det inte var så här med 1009an. Vad är det för något dumt jag kan ha glömt bort? Jag kom nyss tänka på fas eller vad det nu heter inställning på basen om det hörs fel eller dylikt? Vill ju gärna få tillbaka bas punschen som jag hade tidigare även så jag vet det är rätt till nästa vecka då jag får hem en PB-2000 som ska komplettera basen i hela rummet. Tänkte jag, 40kv2 som ska fyllas med lite höjd i taket.

Enda skillnaden mot gamla setup var att jag skruvade i alla högtalare i 5010an kör jag banan på samtliga det är väl mest en fördel? O det ska ju inte påverka basen då den harsin egen ingång. Ja kör den på 4omh då mina dali är spelade i 4ohm den blir mycket varm, som min förra precis så man kan hålla handen på utan bränna sig men ändå nära. Trodde min nya skulle vara lite svalare då den spelar högre utan ha så hör volym. Men då det tom står varning för den kan bli varm på den så antar jag allt är i sin ordning. Vilken volym drar ni er onkyo till när ni spelar riktigt högt? Jag är nyfiken
Annars mycket nöjd så här långt.
Någon som har tips eller idéer?

Tack

#262

Postad 14 mars 2014 - 06:02

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Hade en 818 med multiEQ XT32(?) som jag inte var alls nöjd med pga just att basen var obefintlig efter kalibrering, så kanske är det ditt rum som spökar? Hos mig lät inte roligt..
Och ohm:en bör du ha på 6 ohm för annars stryper du effekten till dina högtalare. Ställde den in sig automatiskt på 4ohm, eller gjorde du det själv?
Och vad händer om du stänger av Audyssey?

Redigerat av SonySamppa79, 14 mars 2014 - 06:03.


#263

Postad 14 mars 2014 - 10:36

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

5010 snabb kalibrerad o klar ersatt min 1009. Jag märker direkt ett. Nytt ljud, klart snärtigt, fylligt och med kraftfullt. När jag spela högt tidigare så var den på nästan volym 95db medans nu märker jag helt annan kraft vid 70db redan så de extra w gjorde helt klart sitt för kraften.

Nu till det kluriga, basen försvann från min Svs pb12... Innan hade jag kraftfull bas som kändes i bröstet och det vibrera skönt i soffan när det skulle när ja körde 1009an. Jag har i princip sett samma inställningar, provat flera o samma ljudprogram som tidigare samma källa samma sladdar och rubbet. Direct puré audio samt provat diverse dts neo x audissey som gav bra bas tidigare. Allt står på samma plats jag har provat olika steg på högtalare och var basen ska ta över 40-80hz fortfarande hörs knappt svsen.. Som om den dött.. I bas test så mullrar den så fungerar gör den. Men tidigare med rätt bas låtar så smällde den skönt så det kändes men inte längre... Jag förstår det inte riktigt. Kör jag bara 2ch så hör jag lite mer bas om jag står upp, sitter jag är det mer diskant. Så konstigt då det inte var så här med 1009an. Vad är det för något dumt jag kan ha glömt bort? Jag kom nyss tänka på fas eller vad det nu heter inställning på basen om det hörs fel eller dylikt? Vill ju gärna få tillbaka bas punschen som jag hade tidigare även så jag vet det är rätt till nästa vecka då jag får hem en PB-2000 som ska komplettera basen i hela rummet. Tänkte jag, 40kv2 som ska fyllas med lite höjd i taket.

Enda skillnaden mot gamla setup var att jag skruvade i alla högtalare i 5010an kör jag banan på samtliga det är väl mest en fördel? O det ska ju inte påverka basen då den harsin egen ingång. Ja kör den på 4omh då mina dali är spelade i 4ohm den blir mycket varm, som min förra precis så man kan hålla handen på utan bränna sig men ändå nära. Trodde min nya skulle vara lite svalare då den spelar högre utan ha så hör volym. Men då det tom står varning för den kan bli varm på den så antar jag allt är i sin ordning. Vilken volym drar ni er onkyo till när ni spelar riktigt högt? Jag är nyfiken
Annars mycket nöjd så här långt.
Någon som har tips eller idéer?

Tack


Kör den på 6 ohm läge, den blir inte så varm kanske 45-50 grader och det känns brännhet men är ingen temp för elektronik. Kör manuell EQ istället för Auddyssey. Gäller det vi stereo lyssning så aktivera dubbel bas om du inte gjort det.
När jag spelar lite högre typ 105-110 dB på lyssningsposition ligger jag kring +3 dB på skalan alt 85 dB beroende på vald skala, då tar det bara ett par minuter så går fläkten igång.

#264

Postad 14 mars 2014 - 15:31

Unregistered29f0d3e8
  • Unregistered29f0d3e8
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hade en 818 med multiEQ XT32(?) som jag inte var alls nöjd med pga just att basen var obefintlig efter kalibrering, så kanske är det ditt rum som spökar? Hos mig lät inte roligt..
Och ohm:en bör du ha på 6 ohm för annars stryper du effekten till dina högtalare. Ställde den in sig automatiskt på 4ohm, eller gjorde du det själv?
Och vad händer om du stänger av Audyssey?

Kör den på 6 ohm läge, den blir inte så varm kanske 45-50 grader och det känns brännhet men är ingen temp för elektronik. Kör manuell EQ istället för Auddyssey. Gäller det vi stereo lyssning så aktivera dubbel bas om du inte gjort det.
När jag spelar lite högre typ 105-110 dB på lyssningsposition ligger jag kring +3 dB på skalan alt 85 dB beroende på vald skala, då tar det bara ett par minuter så går fläkten igång.


Jag goolglade att det är just tvärtom ställ den till 4ohm för att få ut mer kraft då den stryper snabbare vid 6ohm dock blir den kallare men låter lite sämre sades det?

Aha så det är audissey 32 som spökarför mig då 1009 inte har 32an tror jag. Ja som läste att just den 32an skulle vara super och även för större rum. Detta känns ju inte så kul. Jag tänkte jag måste väl ändå kunna få exakt samma resultat på basen då den har egen förstärkare och bättre ljud och kraft i högtalarna från den nya onkyon.?!

#265

Postad 14 mars 2014 - 17:57

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag goolglade att det är just tvärtom ställ den till 4ohm för att få ut mer kraft då den stryper snabbare vid 6ohm dock blir den kallare men låter lite sämre sades det?

Aha så det är audissey 32 som spökarför mig då 1009 inte har 32an tror jag. Ja som läste att just den 32an skulle vara super och även för större rum. Detta känns ju inte så kul. Jag tänkte jag måste väl ändå kunna få exakt samma resultat på basen då den har egen förstärkare och bättre ljud och kraft i högtalarna från den nya onkyon.?!


Jag kan garantera att den är strypt i 4 ohm läget men inte i 6 ohm och att kraften är större i 6 ohm. Egentligen borde det inte heta 6 ohm och 4 ohm läge utan full ström/spänning och strypt ström/spänning.

#266

Postad 26 april 2014 - 15:20

Unregistered7dbae162
  • Unregistered7dbae162
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Om nån är intresserad så har jag en svart TX1010 till salu.
Ca 10 månader gammal och funkar kanon, har bytt upp mig till 5010 modellen
6000kr eller kom med bud

#267

Postad 26 april 2014 - 16:25

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Kör den på 6 ohm läge, den blir inte så varm kanske 45-50 grader och det känns brännhet men är ingen temp för elektronik. Kör manuell EQ istället för Auddyssey. Gäller det vi stereo lyssning så aktivera dubbel bas om du inte gjort det.
När jag spelar lite högre typ 105-110 dB på lyssningsposition ligger jag kring +3 dB på skalan alt 85 dB beroende på vald skala, då tar det bara ett par minuter så går fläkten igång.


På min Onkyo för stereo har jag avaktivera Audessey men var hittar man dubbel bas som du kallar funktionen ??

#268

Postad 21 maj 2014 - 19:20

Unregistered42797
  • Unregistered42797
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

5010 snabb kalibrerad o klar ersatt min 1009. Jag märker direkt ett. Nytt ljud, klart snärtigt, fylligt och med kraftfullt. När jag spela högt tidigare så var den på nästan volym 95db medans nu märker jag helt annan kraft vid 70db redan så de extra w gjorde helt klart sitt för kraften.

Nu till det kluriga, basen försvann från min Svs pb12... Innan hade jag kraftfull bas som kändes i bröstet och det vibrera skönt i soffan när det skulle när ja körde 1009an. Jag har i princip sett samma inställningar, provat flera o samma ljudprogram som tidigare samma källa samma sladdar och rubbet. Direct puré audio samt provat diverse dts neo x audissey som gav bra bas tidigare. Allt står på samma plats jag har provat olika steg på högtalare och var basen ska ta över 40-80hz fortfarande hörs knappt svsen.. Som om den dött.. I bas test så mullrar den så fungerar gör den. Men tidigare med rätt bas låtar så smällde den skönt så det kändes men inte längre... Jag förstår det inte riktigt. Kör jag bara 2ch så hör jag lite mer bas om jag står upp, sitter jag är det mer diskant. Så konstigt då det inte var så här med 1009an. Vad är det för något dumt jag kan ha glömt bort? Jag kom nyss tänka på fas eller vad det nu heter inställning på basen om det hörs fel eller dylikt? Vill ju gärna få tillbaka bas punschen som jag hade tidigare även så jag vet det är rätt till nästa vecka då jag får hem en PB-2000 som ska komplettera basen i hela rummet. Tänkte jag, 40kv2 som ska fyllas med lite höjd i taket.


Fick du någon ordning på det? Jag har precis köpt en PB-2000 till min Onkyo NR TX1010 och även om man hör bas från den så känns det inte alls som jag hade förväntat mig. Om man läser online så ska PB-2000 kunna producera väldigt mycket bas, men min känns ungefär som golvhögtalarna ensamma gjorde (hade ingen annan sub innan) vilket är något av en besvikelse...

När man ställer in +- dB för varje högtalare och går ned till subben så låter det hyfsat mycket om den men vid musik och till viss mån film så känns den svag.

Redigerat av Unregistered42797, 21 maj 2014 - 19:22.


#269

Postad 21 maj 2014 - 19:25

Unregistered42797
  • Unregistered42797
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

På min Onkyo för stereo har jag avaktivera Audessey men var hittar man dubbel bas som du kallar funktionen ??


Du hittar den inställningen på speaker configuration. Den är bara tillgänglig om du har satt full band på fronthögtalarna eftersom det innebär att du kommer att spela basen både från frontarna och subwoofern samtidigt, så det fungerar bara med högtalare som klarar hela frekvensomfånget.

#270

Postad 21 maj 2014 - 19:26

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Fick du någon ordning på det? Jag har precis köpt en PB-2000 till min Onkyo NR TX1010 och även om man hör bas från den så känns det inte alls som jag hade förväntat mig. Om man läser online så ska PB-2000 kunna producera väldigt mycket bas, men min känns ungefär som golvhögtalarna ensamma gjorde (hade ingen annan sub innan) vilket är något av en besvikelse...

När man ställer in +- dB för varje högtalare och går ned till subben så låter det hyfsat mycket om den men vid musik och till viss mån film så känns den svag.


Känner igen det där, min slutsats är helt enkelt art musik och film inte innehåller så mycket bass som man kunde önskat ;)

#271

Postad 21 maj 2014 - 19:42

Unregistered42797
  • Unregistered42797
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Känner igen det där, min slutsats är helt enkelt art musik och film inte innehåller så mycket bass som man kunde önskat ;)


Haha kanske är så... Men om man läser reviews och på forum om PBn så ska den kunna ge fysisk känsla av bas ("punch"), få byxben att fladdra av lågbas, fösterrutor och diverse föremål att skaka i rummet. Inte för att jag vill ha min bas så överdriven, men det känns onödigt att ha en enorm 30-kilospjäs i rummet om det inte ens GÅR att få någon större kraft än vanliga högtalare från den vad man än gör :-/

#272

Postad 21 maj 2014 - 19:57

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Haha kanske är så... Men om man läser reviews och på forum om PBn så ska den kunna ge fysisk känsla av bas ("punch"), få byxben att fladdra av lågbas, fösterrutor och diverse föremål att skaka i rummet. Inte för att jag vill ha min bas så överdriven, men det känns onödigt att ha en enorm 30-kilospjäs i rummet om det inte ens GÅR att få någon större kraft än vanliga högtalare från den vad man än gör :-/


Känns som din förklaring med fladdrande kläder och rummet i skakning är överdrivet. Men självklart ska en 12" subwoofer som klarar 17 Hz kännas betydligt mer en golvarna så inställningarna i din reciever som spökar.

I stereo så kör jag dubbel bas och audessey avstängt och då vaknade mina hemmabyggda 18" Si ht i slutna lådor och före var dom riktigt tråkiga ska erkännas.

#273

Postad 21 maj 2014 - 20:01

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Känns som din förklaring med fladdrande kläder och rummet i skakning är överdrivet. Men självklart ska en 12" subwoofer som klarar 17 Hz kännas betydligt mer en golvarna så inställningarna i din reciever som spökar.

I stereo så kör jag dubbel bas och audessey avstängt och då vaknade mina hemmabyggda 18" Si ht i slutna lådor och före var dom riktigt tråkiga ska erkännas.


Fast bara om ljudspåret verkligen innehåller mycket energi vid de låga frekvenserna, annars får man som sagt boosta upp det rejält, låter antligen inte längre som tänkt men rummet kan skaka ;)

Har själv inte gjort det, men funderar på det. Läste någonstans att i vissa filmer så har de kapat de lägsta frekvenserna från LFE spåret eftersom de flesta anläggningar inte kunde återge dem korrekt och det därför lät dåligt.. tråkigt för de som köpt ordentliga subwoofers om det stämmer

#274

Postad 21 maj 2014 - 20:15

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Fast bara om ljudspåret verkligen innehåller mycket energi vid de låga frekvenserna, annars får man som sagt boosta upp det rejält, låter antligen inte längre som tänkt men rummet kan skaka ;)

Har själv inte gjort det, men funderar på det. Läste någonstans att i vissa filmer så har de kapat de lägsta frekvenserna från LFE spåret eftersom de flesta anläggningar inte kunde återge dem korrekt och det därför lät dåligt.. tråkigt för de som köpt ordentliga subwoofers om det stämmer


För att frekvenser runt 20Hz och nedåt ska kännas rejält så MÅSTE man boosta dessa en del.
Kalibrerar man med XT32 så får man i princip en spikrak kurva i basområdet och tappar denna effekt.

XT32 gör ett supert jobb, men det är en god idé att gå in i efterhand och öka på basen lite, allra helst med en extern EQ eller skaffa en Antimode där man kan lyfta nedre basregistret.

Jag skulle säga tvärtom, förr så kapade man rätt tidigt i basregistret men i dagens filmer så använder man sig mer och mer av LFE-spårets nedre frekvenser.

#275

Postad 21 maj 2014 - 20:52

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

För att frekvenser runt 20Hz och nedåt ska kännas rejält så MÅSTE man boosta dessa en del.
Kalibrerar man med XT32 så får man i princip en spikrak kurva i basområdet och tappar denna effekt.

XT32 gör ett supert jobb, men det är en god idé att gå in i efterhand och öka på basen lite, allra helst med en extern EQ eller skaffa en Antimode där man kan lyfta nedre basregistret.

Jag skulle säga tvärtom, förr så kapade man rätt tidigt i basregistret men i dagens filmer så använder man sig mer och mer av LFE-spårets nedre frekvenser.


I film redan utan att jag var in i manuella EQ i min Onkyo 818 och boosta så lät den bra med XT32 men självklart blev det mer tryck när man gick in och satt +6db från dom 2 lägsta banden som var valbara och tror + 12 db är max på manuella EQ.

Även höjt nivån för att Pa steget ska få jobba för stor skillnad i gain mellan pro och reciever i nivån. Kör + 7 db på level där man brustestar och kollar också jämt avståndet på burkarna för säkerhets skull. Har tyvärr ingen okej Db mätare för att så om alla burkar ligger i samma nivå.

Kan rekommendera filmen "Pacific Rim" som är grym på LFE spåret.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 21 maj 2014 - 20:57.


#276

Postad 22 maj 2014 - 04:18

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Har du "grymt mycket bas" i Pacific Rim så skulle jag vilja påstå att du kanske höjt lite väl mycket. Minns inte att LFE-spåret var något märkvärdig och då har jag själv höjt 10dB från drygt 20Hz ned till 10Hz.
Testa Underword Awakening eller Project X.

#277

Postad 22 maj 2014 - 08:17

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
...

Redigerat av MikeVKR, 22 maj 2014 - 08:17.


#278

Postad 22 maj 2014 - 14:05

Unregistered42797
  • Unregistered42797
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

I film redan utan att jag var in i manuella EQ i min Onkyo 818 och boosta så lät den bra med XT32 men självklart blev det mer tryck när man gick in och satt +6db från dom 2 lägsta banden som var valbara och tror + 12 db är max på manuella EQ.

Även höjt nivån för att Pa steget ska få jobba för stor skillnad i gain mellan pro och reciever i nivån. Kör + 7 db på level där man brustestar och kollar också jämt avståndet på burkarna för säkerhets skull. Har tyvärr ingen okej Db mätare för att så om alla burkar ligger i samma nivå.

Kan rekommendera filmen "Pacific Rim" som är grym på LFE spåret.


Så du kör +7dB för subwoofern på sidan är man sätter nivå för de respektive högtalarna? Plus ökat basen med EQ?

Alla mina andra högtalare står runt -6 till -9, så jag trodde inte att jag skulle vara tvungen att öka SW så mycket om allting "fungerar", men det kanske är det som krävs...

Vad kör ni andra Onkyo-ägare med för nivå / inställningar för subwoofern?

Känns som din förklaring med fladdrande kläder och rummet i skakning är överdrivet. Men självklart ska en 12" subwoofer som klarar 17 Hz kännas betydligt mer en golvarna så inställningarna i din reciever som spökar.

I stereo så kör jag dubbel bas och audessey avstängt och då vaknade mina hemmabyggda 18" Si ht i slutna lådor och före var dom riktigt tråkiga ska erkännas.


Jo, jag tar det med en nypa salt :) Men med tanke på hur stor PB-2000 är så hade jag förväntat mig någon slags känsla av bas, inte bara en försiktig bas som går några Hz lägre än de vanliga högtalarna.

#279

Postad 22 maj 2014 - 18:21

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Så du kör +7dB för subwoofern på sidan är man sätter nivå för de respektive högtalarna? Plus ökat basen med EQ?


Ja så kör jag just nu. Nivåkalibrering där man brustestar är subwoofern på +7 db, Manuella EQ är dom 2 lägsta frekvenserna på max som är + 6db.

Sedan har jag aktiverat dubbel bas funktionen och för att göra detta var jag tvungen att aktivera subwoofern i Redigera ljudprogram + sätta Fronthögtalarna som fullrange.

Var lite sökande på internet för att hitta denna information.

Jag kan iallafall känna svepen av luft med mina dubbla 18" och att hela soffan vibrerar när man kör på riktiga höga volymer med mina inställningar

#280

Postad 22 maj 2014 - 18:55

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Det är ju ett plockepinn av inställningar nu.... Du skulle verkligen ha investerat i en mick så du ser vad du gör.

#281

Postad 22 maj 2014 - 19:19

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Det är ju ett plockepinn av inställningar nu.... Du skulle verkligen ha investerat i en mick så du ser vad du gör.


Det håller jsg med om att Mini DSP + Umik-1 mic skulle behövts för att få se resultaten av mina egna test på att boosta subwoofer lådorna.

#282

Postad 24 maj 2014 - 22:51

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Sen förstår jag inte varför man vill ha dubbelbas och fullrange på frontarna. Klarar inte dina subbar att spela basen på egen hand?

Redigerat av Fellow88, 24 maj 2014 - 22:51.


#283

Postad 24 maj 2014 - 23:34

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Sen förstår jag inte varför man vill ha dubbelbas och fullrange på frontarna. Klarar inte dina subbar att spela basen på egen hand?


Självklart klarar dom det. Är grymt tryck i mina 2 slutna lådor med Stereo integrity ht 18" element.

För aktivera dubbelbas var jag tvungen att slå på dessa 2 inställningar annars var inte dubbelbas tillgängligt med två sträck för.

#284

Postad 25 maj 2014 - 14:01

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 1

Sen förstår jag inte varför man vill ha dubbelbas och fullrange på frontarna. Klarar inte dina subbar att spela basen på egen hand?


Jag förstår inte de som inte vill utnyttja frontarna fullt ut, basen blir enligt mitt tycke mycket mer sammanhängande med ljudet totalt sett om frontarnas karaktär även finns med i basen. Följdfråga klarar inte dina frontar att spela bas?

#285

Postad 25 maj 2014 - 18:57

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Jag förstår inte de som inte vill utnyttja frontarna fullt ut, basen blir enligt mitt tycke mycket mer sammanhängande med ljudet totalt sett om frontarnas karaktär även finns med i basen. Följdfråga klarar inte dina frontar att spela bas?


För att det vid basfrekvenser blir problem med fasskillnader mellan de olika högtalarna, och justeras inte alla bas-element korrekt i förhållande till varandra så kan det istället bli så att det låter sämre än med bara subwoofern.

#286

Postad 25 maj 2014 - 20:10

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

För att det vid basfrekvenser blir problem med fasskillnader mellan de olika högtalarna, och justeras inte alla bas-element korrekt i förhållande till varandra så kan det istället bli så att det låter sämre än med bara subwoofern.


Det håller jag med om till 100%, men då föredrar jag att justera så de spelar i fas istället för att inte låte dem spela alls.

#287

Postad 25 mars 2016 - 08:21

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

"Ny" firmware släpptes i höstas, tillgänglig bara via USB så den är lätt att missa vilket jag gjorde.

 

http://www.eu.onkyo....2015-85736.html

 

TX-NR5010


(Version 1081-1104-0200-0000)

 

  • Improves Spotify Connect operation
  • Improves audio output of DTS-HD Master Audio with particular Blu-ray disc
  •  


#288

Postad 23 juli 2017 - 18:41

Kalashnikov
  • Kalashnikov
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Ingen som har koll på varför man inte kan se sina shared folders på en Windows 10 Enterprise Edition via en Onkyo 3010 reciever?

DLNA fungerar men jag vill ju köra FLAC filer direkt från shared folders istället för igenom en DLNA programvara.

 

Jag har satt dessa settings i min Win10 maskin:

1. Turn on network discovery

2. Turn on File and printer sharing

3. Turn off Password protected sharing

 

Detta gjorde jag på min Windows 8.1 Enterprise Edition maskin och då fungerade.


Redigerat av Kalashnikov, 23 juli 2017 - 18:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.