Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juli 2005 - 07:24

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Tänkte testa med att starta en samlingstråd för problem med hur hela eller flera saker i en anläggning ska kopplas ihop.
Vilka kablar/tillbehör som ska användas.

Problemen kanske lättare går att lösa om vi samlar de här. :)

Frågor om hur enstaka prylar ska kopplas ihop ställs i befintliga, separata trådar.
Denna tråd är alltså bara för hur flera saker samtidigt ska kopplas ihop!

Om du har frågor om hur man kopplar ihop förstärkare med Subwoofer, se denna tråd:
Officiell tråd - Koppla högtalare och sub, Svar på vanliga frågor

Redigerat av tb303, 28 december 2005 - 12:15.


#2

Postad 17 juli 2005 - 14:40

Unregistered974014ab
  • Unregistered974014ab
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Bra ide så jag kommer med en liten fråga. :)

Ska köpa en Marantz SR7500 när lönen har kommit och efter det tänkte jag investera i ett par RC-L från tyskland eller begagnade att ha ihop med resten av mitt Ergo surround. Det lutar just nu mot att det blir Supra runt om men vad bör jag köra till frontarna när jag får dem och hur kopplar jag in boxen som hör ihop med frontarna? Jag har separat Pioneer DVD och Denon CD.

#3

Postad 17 juli 2005 - 19:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Bra ide så jag kommer med en liten fråga. :)

Ska köpa en Marantz SR7500 när lönen har kommit och efter det tänkte jag investera i ett par RC-L från tyskland eller begagnade att ha ihop med resten av mitt Ergo surround. Det lutar just nu mot att det blir Supra runt om men vad bör jag köra till frontarna när jag får dem och hur kopplar jag in boxen som hör ihop med frontarna? Jag har separat Pioneer DVD och Denon CD.

<{POST_SNAPBACK}>

andvänd sökfunktionen på rc-l så kommer du att upptäcka att 7500 inte passar med rc-l för att rc-l ska fungera som det är menat så måste man kunna separera för och slutsteg .
så sök runt och läs så mycket du kan innan du köper något.
mvh/x-12

#4

Postad 17 juli 2005 - 20:00

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Här har du tex 2st trådar om RC-L boxen:
https://www.minhembi...showtopic=88587
https://www.minhembi...showtopic=41862

#5

Postad 29 juli 2005 - 19:04

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Hej!

Är precis på väg att köpa följande:

Harman & Kardon AVR-435
Monitor audio silver RS6
Monitor silver RS-LCR (center)

Frågan uppstår ju nu:
1. Vad behöver jag för kablar?
Golvarna kommer att stå lite drygt två meter på varje sida om recievern. Centern är placerad precis ovanför TV:n - vilket innebär att det står i bokhyllan på en höjd av 1,50 över golvet.

2. Jag hade tänkt mig att biwira golvarna för bästa ljud. (Om jag fattat det rätt så ska/kan man inte biwira en center... Ursäkta min okunnighet...) Kan någon ge förslag på vilka kablar jag bör välja - kvalitet + vilken typ av koppling (banan etc.) som är lämplig. Något särskilt märke som rekommenderas? Vad är ett bra pris? (tänkte förhandla lite med firman jag ska handla av så det är bra om jag har ett hum om vad som är bra pris för bra kablar.)

3. Jag har en DVD som är några år gammal. Den har dock digital audio out i form av dels "opt out" och dels "dig out". Vilka kablar rekommenderas till denna? För tillfället står DVD:n placerad ca 1.5 m över recievern. Det blir väl onödigt lång väg (dyr kabel?) Kan man ställa DVD:n på recievern?

4. Slutligen: Jag har en force 315-box till comhem. Den har digitalt ljud via koaxiell kontakt. Vilken kabel ska jag köpa till denna?

5. Något annat jag bör tänka på när jag ska köpa kablar till ovanstående utrustning?

#6

Postad 30 juli 2005 - 13:34

volym
  • volym
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!

Jag skulle vilja få surroundljud från min DVD genom att koppla ihop den med mina mina PChögtalare. Problemet är dock att jag inte vet om det går eller hur jag ska koppla i så fall. Skulle vara mycket tacksam om någon kunnig person kunde hjälpa mig.

*Högtalare: Altec Lansing ADA885 Multi-channel
*DVD: AFK (budget DVD)

Båda har dolby digital logga på sig och DVDn har även en DTS logga.


Jag vet att mina grejer är dåliga, men är man fattig student så är man.
Tack som FAN på förhand!

Bifogad fil(er)



#7

Postad 31 juli 2005 - 11:45

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Vad behöver jag för kablar?

Supra gör prisvärda kablar, tex deras PLY uppskattas av många.
Ixos och QED är också märken som är populära.

Banan eller spadar är enklast att använda. Det finns flera trådar om just olika banankontakter på forumet, testa att söka.

Om jag fattat det rätt så ska/kan man inte biwira en center..

Man kan "biwira" en center, inga problem.

3. Jag har en DVD som är några år gammal. Vilka kablar rekommenderas till denna?
Kan man ställa DVD:n på recievern?

Optisk funkar bra.
Om förstärkaren blir mycket varm bör man inte ställa cd/dvd-spelare ovanpå den.

4. Slutligen: Jag har en force 315-box till comhem. Den har digitalt ljud via koaxiell kontakt. Vilken kabel ska jag köpa till denna?

Vilken typ av koax. kabel? En kabel för 200-300kr är nog ok.

Redigerat av tb303, 31 juli 2005 - 11:46.


#8

Postad 31 juli 2005 - 12:50

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja få surroundljud från min DVD genom att koppla ihop den med mina  mina PChögtalare. Problemet är dock att jag inte vet om det går eller hur jag ska koppla i så fall. Skulle vara mycket tacksam om någon kunnig person kunde hjälpa mig.

Bara för att din DVD har dessa loggor betyder det inte att den kan få ut DD och DTS i 5.1... ;)
Kanske bara kan ta emot, ej skicka ut..
Den kanske bara mixar ned det till stereo, vilket problemet med en del lite äldre billiga DVD-spelare
Men testa med en optisk kabel och se om det funkar :)

Redigerat av tb303, 31 juli 2005 - 12:51.


#9

Postad 31 juli 2005 - 15:14

volym
  • volym
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja få surroundljud från min DVD genom att koppla ihop den med mina  mina PChögtalare. Problemet är dock att jag inte vet om det går eller hur jag ska koppla i så fall. Skulle vara mycket tacksam om någon kunnig person kunde hjälpa mig.

Bara för att din DVD har dessa loggor betyder det inte att den kan få ut DD och DTS i 5.1... ;)
Kanske bara kan ta emot, ej skicka ut..
Den kanske bara mixar ned det till stereo, vilket problemet med en del lite äldre billiga DVD-spelare
Men testa med en optisk kabel och se om det funkar :)

<{POST_SNAPBACK}>



Hur kopplar jag in den optiska i Subwoofern då?
Kan man inte använda sig av S/PDIF utgången ur subwoofren, isf var i dvdn ska man testa å sätta in den?


Om jag inte kan få det att funka , har någon ett tips på en billig DVD som klarar så man kan få det att funak med PC högtalarna?

tack på förhand!

Redigerat av volym, 01 augusti 2005 - 00:49.


#10

Postad 31 juli 2005 - 19:33

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
tb303:

Jag har sett att det är många som rekommenderar supra... men frågan blir då... om jag vill biwira... hur går jag tillväga? vad behöver jag? vad talar för resp. emot att exempelvis köpa en färdig biwire-kabel på hifi-klubben?

Måste man löda för att få ihop banan resp. spadar? (Jag ska söka mer i forumet - men jag hittade inget bra - inget tillräckligt "basic"....

//adhoc

#11

Postad 31 juli 2005 - 21:19

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Hur kopplar jag in den optiska i Subwoofern då?
Kan man inte använda sig av S/PDIF utgången ur subwoofren, isf var i dvdn ska man testa å sätta in den?

Optisk eller koax spelar inte så stor roll i ditt fall.

Om jag inte kan få det att funka , har någon ett tips på en billig DVD som klarar man

Testa först, om de inte funkar får du ställa en fråga i DVDforumet :)

#12

Postad 31 juli 2005 - 21:25

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

... om jag vill biwira... hur går jag tillväga?

Du har ställt ungeför samma fråga i ett annat inlägg, det räcker. ;)

Måste man löda för att få ihop banan resp. spadar?

Sök på "banan" i Tillbehörsforumet så hittar du en del trådar :)

#13

Postad 03 augusti 2005 - 22:33

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Har 1 st Nokia 9802 (satellit VISAT) med 2 scart.
1 st Combobox från Canal Digital med 2 scart.
1 Philips DVD brännare med 2 scart.
1 st TV med 3 scartar vara 2 har RGB.
1 Super VHS video....men den bryr vi oss inte om i detta problem!


Jag vill koppla ihop digitalboxarna så att jag kan spela in från dessa i DVD brännaren.


Går det att koppla dessa ex. Nokia - Combobox-DVDR-TV???


:)

#14

Postad 07 augusti 2005 - 13:12

Unregistered990
  • Unregistered990
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Om jag vill koppla tv ljudet till reciver, vad kopplar jag då? Och även ps2? (misstänker där handlar det bara om en optisk digital kabel)

#15

Postad 08 augusti 2005 - 08:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Tv-sändningarna till receiver, eller menar du DVD/Video?

För att få tv ljudet till receivern se om tv:n har L/R out, annars kan du
koppla en scart med två rca-kablar för ljud ut från tv:n till receivern.
Clas Ohlsson har en scartkabel med separata ljudkablar, art.nr. 32-7846

Om du har en video så kan du koppla in videons L/R-out till receivern och använda videon som kanalväljare.

Har PS2 en optisk utgång så är det enklast att koppla in till receiverns optiska ingång.

Redigerat av mikeett, 08 augusti 2005 - 08:35.


#16

Postad 09 augusti 2005 - 21:14

Vretis
  • Vretis
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tv-sändningarna till receiver, eller menar du DVD/Video?

För att få tv ljudet till receivern se om tv:n har L/R out, annars kan du
koppla en scart med två rca-kablar för ljud ut från tv:n till receivern.
Clas Ohlsson har en scartkabel med separata ljudkablar, art.nr. 32-7846

Om du har en video så kan du koppla in videons L/R-out till receivern och använda videon som kanalväljare.

Har PS2 en optisk utgång så är det enklast att koppla in till receiverns optiska ingång.

<{POST_SNAPBACK}>


Behöver hjälp med eftersläpning av ljudet, please någon!
En underbar tv(Sony KE-P42M1) men tillsammans med en ComHem-box, HDD(Sony RDR-HX900) och en DVD/Reciever(LG LH-T6740) så blr ljudet ca 0,5 sek eftersläpning över surroundhögtalarna. Mycket jobbigt :wub:
Jag har kopplat Recievern(LG) mot AV2 med scart, ComHem mot AV3(har testat mot AV2 men hjälper inte) och Sony HDD till TV´n via komponent. Antennen går via ComHem-HDD-TV. Coaxialkabel från Reciever till HDD. R+V kabel(under tv´ns komponent) till recieverns R+L Audio. Även ComHems Audio L+R till Rec L+R men det påverkar ju inte.
Ja, herregud. Undrar om nån orkar läsa detta men jag skulle uppskatta lite hjälp. En cyberbira skickas :D

Redigerat av Vretis, 09 augusti 2005 - 21:14.


#17

Postad 16 augusti 2005 - 09:45

raxxo
  • raxxo
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har 2 problem...
för det första lyckas jag inte få färg på dvdbilden när jag kopplar via recievern

DVDn är kopplad direkt till recievern via s-video samt till tvn via scart då jag via recievern inte lyckas få bilden i färg trots omkopplat mellan RGB osv. Reciever är kopplad via s-video till scarten bak på tvn via en scartkonverterare (scart-3xRCA och S-Video).
Men när jag kör bilden på DVDn via recievern får jag bara svart-vitt, jag har testat att ändra i DVD-spelarens menyer till RGB men får fortfarande inte bild

Problem nr 2
Hur skall jag göra för att koppla ljudet från tvn till recievern? kan jag med hjälp av av en scartväxel t.ex. denna scarväxel få ut ljudet från tvn till en stereo/reciever sammtidigt som dvd och video är inkopplat?
Dvs kan jag få ljud ut från tvn utan att behöva koppla mellan in och ut?

Jag har en gammal tv som har 2 scart på baksidan samt 3xRCA (ljud och video) på framsidan.
Det jag ska koppla in är en DVD-Spelare, en VHS och datorn...

#18

Postad 17 augusti 2005 - 00:12

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Men när jag kör bilden på DVDn via recievern får jag bara svart-vitt, jag har testat att ändra i DVD-spelarens menyer till RGB men får fortfarande inte bild

Ang problem med svart-vit bild, kolla i den här tråden:
https://www.minhembi...showtopic=95982

Jag har en gammal tv som har 2 scart på baksidan samt 3xRCA (ljud och video) på

Är rca kontakterna bara ingångar? Annars kan du väl koppla via dom?

#19

Postad 31 augusti 2005 - 07:46

peocoke
  • peocoke
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej allihopa!
Jag är nybörjare inom detta (bytte en gammal bil mot en projje)
jag har en Sharp PG-A20X och har inte en aning om hur man kopplar in en sån
det jag vill använda år:
ps2
dvd
dekoder
Surround

tacksam för alla svar

lägg hjärna in bilder (länkar)

#20

Postad 03 september 2005 - 09:44

jontebs
  • jontebs
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Väntar spänt för för nu är Tv är på väg men har nu börjat fundera på inkopplingen
Har en gammal reciver sony STR-de475, BBK 991 , SAMSUNG Slimfit, viasat (parabol) med digitalbox som medföljer när man beställer guldpaketet

Hur skall jag koppla in allt för att få bästa bild och bästa ljud

Snälla e det någon som har ork och tid som kan offra sig och beskriva detta för mig och så jag vet när boxern skall kopplas in för bästa bild och ljud och DVD och Recivern



Skriv gärna
1. från tv >komponent>DVD etc et c


(min reciver har inte komponent)
Receiver

http://pdf.crse.com/.../4233503523.pdf

Mycket tacksam för svar annars tar det nog mig dagar att hitta rätt läsa omkring på alla formum som finns och fråga jag kommer vara er super tacksamma

/Jonatan

#21

Postad 08 september 2005 - 09:33

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte höra om någon av forumets deltagare kan hjälpa mig igenom en inkoppling? Nedan finns spec, om någon orkar/har tid är jag tacksam.
Förutsättningarna är att LCD´n skall sättas upp på en vägg (!) men DVD´n med inbyggd HDD skall finnas 4m (6m kabel) längre bort. Antennuttaget är dock placerat vid teven...
Hur skall detta kopplas och framförallt, vilka kablar bör jag köpa? Om jag förstått det hela rätt så skall antennkabel först gå till DVD´n och sedan till LCD´n och förutom det så skall ytterliggare kablage gå mellan DVD och LCD? Innebär detta att jag växlar kanaler via DVD´n eller gör jag detta fortfarande på TV´n?

Ödmjukast
/HW

Anslutningar DVDR725H
Andra anslutningar : Komponentvideoutg, linjesprångavsökn, Digital optisk utgång, Analog ljudutgång vänster/höger, Composite-videoutgång (CVBS), IR-mus, S-videoutgång, Antenn IEC75, Digital koaxial utgång
Ext 1-SCART : Ljud in-/utgång, RGB-utgång, S-videoutgång, CVBS in/ut
Ext 2 SCART : RGB-ingång, Ljud in-/utgång, CVBS in/ut, S-videoingång, Avkodare
Anslutningar på framsidan/sidan : i.LINK DV-in (IEEE1394, 4-stifts), S-videoingång, Videoingång, Ljudingång vänster/höger

Anslutningar LCD Philips PF7320
Ext 1-SCART : Ljud v/h, CVBS in/ut, RGB
Ext 2 SCART : Ljud v/h, CVBS in/ut, S-videoingång
Andra anslutningar : Antenn IEC75
Anslutningar på framsidan/sidan : CVBS in, Hörlur ut, S-videoingång, Ljudingång vänster/höger
AV 3 : DVI med HDCP, Miniuttag 3,5 mm för ljudingång
Antal Scart-kablar : 2

#22

Postad 15 september 2005 - 18:45

Unregistered212868c0
  • Unregistered212868c0
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
JO, det är såhär att jag hade tänkt köpa mig ett nytt ljudsystem från www.hifiklubben.com/se

Hadet tänkt ta:
CAMBRIDGE Azur 340A Förstärkare
http://www.hifiklubb...are.htm?id=5352

DALI Blue 2002 Högtalare
http://www.hifiklubb...lare.htm?id=925

har ni några kommentarer på dom så hör jag dom gärna

NU undrar jag hur man ska koppla ihop det till datorn? Förstärkaren till ljudkortet? Måste man ha ett dyrt maffigt ljudkort så jag använder högtalarna maximalt? Hade inte räknat med ett ljudkort på 1.5K i budgeten om man säger så

Sen lite mer att koppla ihop dom, vilka kablar ska man ha? En länk till en utförlig guide skulle vara optimalt.

#23

Postad 19 september 2005 - 17:24

Shaggy
  • Shaggy
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Äntligen är alla delar av den nya anläggningen på plats. Dessvärre vet jag inte riktigt hur jag ska koppla allting utan att tumma för mycket på varken kvalitet eller flexibilitet.

90% av digital-tv tittande sker på LCD-TV:n.
90% av filmtittandet sker på projektorn.

Jag vill kunna titta på både digital-tv och dvd på båda bildvisarna.

Datorkällan är inte nödvändig att kunna visas på projektorn (men ett plus). Den är inte heller nödvändig att kunna visas på LCD-TV:n, men det är önskvärt.

Hur ska jag koppla. Hur jag än vrider och vänder så får jag inte ihop det.

/Shaggy

Utgångsläge:
Bildvisare
LCD-TV (Acer 32")
Ingångar: DVI, VGA , komponent, RGB-scart, S-Video, komposit

Projektor (Sanyo Z3)
Ingångar: HDMI, VGA, komponent, RGB, S-Video, komposit

Bildkällor
DVD (Philips DVP9000SA)
Utgångar: HDMI, komponent, RGB-scart

Digitalbox (Humax)
Utgångar: RGB-scart, komposit

Dator
Utgångar: VGA, S-Video, komposit

Bildväxlare
Marantz SR7500
Möjlighet att uppkonvertera komposit, S-Video eller komponent till en komponent-utgång.

#24

Postad 21 september 2005 - 19:07

j0nas
  • j0nas
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hejsan, jag funderade lite på kablage till mitt första hemmabiosystem, som än så länge är teoretiskt

Ser i dagsläget ut som följande:
* Panasonic AE700
* Toshiba DVD:n med HDMI ==> länk
* Centrum Titan 500 receiver + Rana högtalarpaket ==> länk

Men nu till delen där jag behöver hjälp, och det är vilka kablar som behövs, gärna tips på bra men inte alltför dyra

Har aldrig ägt en förstärkare i hela mitt liv så jag vet knappt hur en sån fungerar, men den agerar väl som "hubb" så det behövs ju då kablar till högtalarna, till DVD:n och från DVD:n till projjen(?)

#25

Postad 30 september 2005 - 06:42

nallstrom
  • nallstrom
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag har en Sharp LC-32GA4E och vill kunna använda den med den datorn (som bildskärm, köra DVD från datorn etc). På datorn har jag ett Radeon x800 dvs med VGA, DVI och s-Video utgångar. Min datorskärm är en Viewsonic VP912 och den är för närvarande kopplad till DVI:n. Bör jag ha TVn till DVI:n? Vilka kablar skall jag köpa? Tacksam för hjälp.

#26

Postad 30 september 2005 - 07:15

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Jag tycker att du ska använda dvi till din TV om det går. Det beror ilte på avståndet till tvn och andra omständigheter när det gäller längder och standarder läs mer här.

Koppla sedan din datorskärm till VGA.

MVH
Fredrik Olofsson

Edit: Länk

Redigerat av Unregistered25ca2af0, 30 september 2005 - 07:15.


#27

Postad 30 september 2005 - 09:41

nallstrom
  • nallstrom
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen,
Björn

#28

Postad 04 oktober 2005 - 08:41

Pzyko
  • Pzyko
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!

Är totalt värdelös på TV , kablar osv!
Skulle behöva hjälp ang hur jag ska koppla och vilka kablar jag ska köpa

Jag har köpt mig en Philips 37PF7320

Den skall kopplas ihop med:

Euroline DVD6652
Samsung DTB 9401V (Boxer mottagare)
PS2

Tack på förhand///Andreas :D

#29

Postad 04 oktober 2005 - 10:38

mtsj
  • mtsj
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har just beställt en DVD-inspelare (Pioneer DVR-520H) samt en digitalbox (Dilog DT 355). Sedan tidigare har jag ett hemmabiosystem, vars förstärkare är en Yamaha RX-v430RDS. Jag har en helt vanligt 32-tums Widescreen-TV med några år på nacken.

Efter beställningen av DVD-inspelaren och digitalboxen kom jag på att jag behöver nya kablar. Frågan är dock vilka? Jag hoppas få hjälp här.

Digitalboxen har 2 st SCART in/ut, och coaxial digital ljudutgång. DVD-inspelaren har optisk digital ljudutgång samt 2 st SCART in/ut (dock saknas digital ljudingång, men det kanske är ovanligt?). Hemmabioförstärkaren har både optisk och coaxial digital ljudingång.

Mina egna funderingar och gissningar är följande:

Från digitalbox:
+ SCART till DVD-inspelare
+ Coaxialt digitalt ljud till hemmabioförstärkaren

Från DVD-inspelaren:
+ SCART till DVD-inspelare
+ Optiskt digitalt ljud till hemmabioförstärkaren

Vad jag dessutom inte vet är om SCART och SCART alltid är samma sak, eller om det finns olika SCART-kablar som överför olika saker? Kvalitetsskillnader förstår jag, men funktionella skillnader?

Avslutningsvis tar jag gärna emot förslag på rimlig kvalitetsnivå för de olika kablarna, antingen med prisindikation och/eller med konkreta "produktnamn". Jag önskar att kvaliten på kablarna ligger i nivå med mina övriga produkter.

Ja, det var många frågor, och jag är väldigt tacksam för alla svar.

#30

Postad 04 oktober 2005 - 15:43

SilverRaeven
  • SilverRaeven
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej, jag är troligen den människan som är sämst i hela forumet på kablar och dylikt. Följaktigligen dyker många frågor upp i mitt huvud...

Har läst igenom några trådar, men inte riktigt kommit fram till nåt..

Som det är nu, så har jag till min nya Acer 32 tums lcd-tv en vanlig VGA-kabel. Bilden funkar. Dock så är det inget ljud i TV:n - något som DVI fixar eller behöver man ytterligare en sladd (pc audio?)?

Egentligen undrar jag bara vad jag behöver för kablar för att få ett bra system.

- Har en enkel DVD-spelare från Sony: DVP-NS330 om det spelar någon roll...

- Acer AT3201W - 32 tums lcd-tv - med DVI-uttag.

- Dator från Dell med ett extremt simpelt integrerat grafikkort. När det rör uttag där bak på datorn så finns det bara ett ledigt. Samma storlek som VGA-uttag, men med taggar utåt från datorn istället för hål - är det DVI?

De funktionerna jag vill ha är:
- en fast kontakt mellan dator och TV, så att man kan slänga på en rulle via datorn.
- möjlighet att koppla in ett surroundsystem (borde inte påverka val av kabel).
- när det gäller dvd så är det väl redan bra bild? rätta mig om jag har fel ! =)

Notera att jag inte vet vad DVI-kabel respektive HDMI-kabel är... Om någon vill bena ut begreppen och förklara vad jag behöver, så vore jag ytterst tacksam!

Om jag inte kan ha nån DVI-kabel (eller vad man nu behöver) - vad ska man tänka på att man köper för bärbar dator (funderar på att köpa en) för att det ska funka.. vilka uttag ska man fråga om ?

Tack på förhand!
/ kabelkatastrofen

ps. kan tilläggas att jag skulle behöva en ungefär 7 meter lång slad från den stationära datorn!

#31

Postad 06 oktober 2005 - 16:49

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Ska koppla min projektor (Benq PE 5120) med min dvd spelare... med komponent men jag har bara RGB scart finns det någon adapter elelr måste jag skaffa ny dvd?

#32

Postad 06 oktober 2005 - 18:50

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Ska koppla min projektor (Benq PE 5120) med min dvd spelare... med komponent men jag har bara  RGB scart finns det någon adapter elelr måste jag skaffa ny dvd?

<{POST_SNAPBACK}>


Scart till komponent adapter (CYP) :)

#33

Postad 06 oktober 2005 - 19:04

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Som det är nu, så har jag till min nya Acer 32 tums lcd-tv en vanlig VGA-kabel. Bilden funkar. Dock så är det inget ljud i TV:n - något som DVI fixar eller behöver man ytterligare en sladd (pc audio?)?

DVI-kablar förmedlar bara bildsignaler, du får koppla separata RCA-kablar för ljud.

#34

Postad 07 oktober 2005 - 21:49

ehrencrona
  • ehrencrona
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hejsan! Är äntligen klar med inköpen av mitt första hemmabiosystem, resultatet blev följande:

Centrum Gemini 330
Marantz SR 4500
Centrum Ophelia 340


Budgetpaket, jag vet :)

Sitter nu och funderar på hur allt skall kopplas. Dels från DVD-reciever och dels från reciever-TV. Tv:n har 3 scartingångar samt s-video.

Hade tänkt mig följande lösningar:

Från dvd-reciever: optisk kabel för ljudöverföring (främst eftersom jag har MASSA sladdar bakom TV:n som kan störa annan än optisk överföring ;))

Från dvd-TV: s-video för bilden.

Har även en PS2 där jag tänkte köra en optisk kabel till recievern samt min gamla scart till TV:n

Är detta en idealisk konfig eller finns det överlägsna alternativ inom en rimlig budget? Vilket är bäst? Scart eller s-video? Ge gärna konkreta förslag på kablage så får jag se över möjligheterna och förhoppningsvis köpa rätt grejer.

Tack på förhand! / Eric

Redigerat av ehrencrona, 07 oktober 2005 - 22:27.


#35

Postad 07 oktober 2005 - 22:00

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0
Dra en RGB-SCART från DVDn till TVn.

#36

Postad 09 oktober 2005 - 12:11

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
har nyss skaffat en tf4000coci och ska köra den via min H/K AVR 135 till projektor Z3. Jag kör en s-videokabel från projektor till recivern och tänker köra videoväxling på recivern för boxer, ps2, digitalkamera osv. Jag har kopplar svideo-kabeln från reciverns svideo-out och monitor out till svideoingångarna på min projektor....men jag får ingen bild och förstår att jag förmodligen kopplat nått fel (borde iaf få upp någon av menyerna på min topfield) kan någon förklara hur jag ska göra?

tillägg: jag kör optisk kabel mellan topfield och reciver. har ställt in video 1 på recivern på input: optisk...

...när jag slår på min topfield så ser jag på recivern att den kännder av boxen, den hoppar över från analog till optisk. Jag har alltså kopplat en svideo mellan proj och reciver. jag har kopplat på monitor out och vet inte vart jag ska koppla den gula kontakten jag har kvar....ska den sitta på video monitor eller på video out?? de är de gula kontakter jag har på recivern som jag kan komma på att det skulle kunna vara..... i projektorn går det ju bara att koppla på ett sätt så det kan ju inte vara felet. Jag har även valt s-video som signal på min projektor, men utan resultat..

kan tillägga att när jag kör dvd över komponent direkt till proj så fungerar det hur bra som helst..... plz lite hjälp...

#37

Postad 09 oktober 2005 - 18:53

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
hej blev tipsad av en återförsäljare att köpa supra ZAC TOSLINK Fibre optic cable för att koppla mellan min topfield och min reciver, jag hade tänkt köra vidare bilden från boxen via monitor out till projektorn (Z3) via s-video kabel. Jag lyckas dock inte få bild på detta sätt och misstänker nu att supra ZAC TOSLINK Fibre optic cable bara är för ljudöverföring, stämmer det?? ,,,,,konstigt i så fall att återförsäljaren tyckte att det va en sån kabel jag skulle ha mellan box och reciver (H/K AVR 135). Återförsäljaren var väl införstådd med på vilket sätt jag skulle föra bilden vidare till projektor och han är dessutom kunnig på min H/K...hade han hjärnsläpp när han sålde kabeln eller är det jag som kopplat nått fel....

(jag har ställd denna fråga på ett annat ställe i forumet fast med en lite annan vinkling, jag fick inget gensvar och ber därför moderatorer här på prisjakt att låta denna tråd vara öppen. Är extremt nöjd med detta forum och att man nästan alltid får snabb hjälp, det är därför jag nu misstänker min första fråga vara svår att förstå eller att jag inte placerade den rätt, det jag beskriver här är jag säker på att många vet svaret på av de som är aktiva på forumet....)
:o

#38

Postad 09 oktober 2005 - 19:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
toslink är till för ljudöverföring enbart, så antingen är handlaren totalt inkompetent eller så förklarade du dåligt vad du ville åstakomma :o

#39

Postad 09 oktober 2005 - 19:15

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
ok, med tanke på det jag beskriver.....vad ska jag ha för kabel för bildöverföring till recivern då? ska ju vidare från reciver till proj med svideo...

#40

Postad 09 oktober 2005 - 19:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag har ingen koll på vad du har för utgångar på den boxen, men finns det komponent så använde det. Om inte så kör du rgb-scart till en sån här liten adapter http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110080 vidare till förstärkaren med komponent. Detta för bästa möjliga bild då.
Som andra alternativ kan du köra s-video från boxen till förstärkaren.

HOTDOG: Slog ihop din nya tråd med denna.

Redigerat av Martin.M, 09 oktober 2005 - 19:31.


#41

Postad 09 oktober 2005 - 19:45

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
jag beskriver att jag ska köra bilden från recivern med hjälp av svideo, vad menar du då att jag tjänar på att skicka bilden från box till reciver med komponent? ...fattar inte på vilket sätt det är en vinst... men ditt tips är alltså att köra svideo eller komponent till revicern för bild och toslink för digitalt ljud...


RGB-->komponent-omvandlaren för 1200!! jisses va dyrt....

#42

Postad 13 oktober 2005 - 22:40

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Tja Har en plasma med enbart Dvi ingång. o jag har en dvd nu med hdmi som jag kör på.

om jag vill ha in flera källor på samma Dvi hur gör man då? finns det någon form av spliter ?

Mvh Fredrik

#43

Postad 13 oktober 2005 - 22:55

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

om jag vill ha in flera källor på samma Dvi hur gör man då? finns det någon form av spliter ?


Kika här:
DVI och HDMI-switchar

#44

Postad 16 oktober 2005 - 11:41

wotan
  • wotan
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej!

Skulle vilja ha lite hjälp med att koppla in mitt hemmabio system, är ju inte riktigt hemma på det här med kablar och skulle vara tacksam för svar. :unsure:

Kan ju börja med vad jag har för prylar att koppla in:
Förstärkare: Sony STR-DB2000
TV : LG 42PX5R
DVD : Samsung DVD-HD950

Vilka typer av kablar ska man koppla in från TV:n och DVD:n till förstärkaren för att få bäst bild och det bästa ljudet enligt er. Vill att allt ljud ska gå via förstärkaren. :D

Tacksam för svar.
MVH
CF

#45

Postad 21 oktober 2005 - 11:12

Novve
  • Novve
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Vilka hdmi-hdmi kablar ska man köpa, jag hade tänkt spendera max 2500kr
har kollat runt men ej fått nått bra svar på vad som verkar bra då alla verkar ha sina egna åsikter.

#46

Postad 21 oktober 2005 - 11:28

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Många har sina egna åsikter innom kablar men du kan ju ta en titt på forumtråden som behandlar just digitala överföringar av bild.

HÄR


MVH
Fredrik Olofsson

#47

Postad 22 oktober 2005 - 09:16

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Vilka hdmi-hdmi kablar ska man köpa, jag hade tänkt spendera max 2500kr
har kollat runt men ej fått nått bra svar på vad som verkar bra då alla verkar ha sina egna åsikter.

<{POST_SNAPBACK}>


Du frågade ju samma sak i en annan tråd.

Dessa länkar nedan gäller fortfarande :)
referens dvi/hdmi kablar
Vilka HDMI/DVI kablar ska man köpa?

#48

Postad 22 oktober 2005 - 17:42

Unregistered7f437206
  • Unregistered7f437206
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Har en Projektor (Panasonic AE 700) från vilken en scartkabel (10m) är dragen dit min TV, DVD och XBOX står. Hur gör jag enklast för att slippa dra ut de olika kablarna varje gång bildkällan skall ändras. Söker någon form av växlare eller liknande som samtidigt inte förstör bildkvalitén. :)

#49

Postad 22 oktober 2005 - 23:57

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Har en Projektor (Panasonic AE 700) från vilken en scartkabel (10m) är dragen dit min TV, DVD och XBOX står. Hur gör jag enklast för att slippa dra ut de olika kablarna varje gång bildkällan skall ändras. Söker någon form av växlare eller liknande som samtidigt inte förstör bildkvalitén. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Om det bara är scartkablar som ska anslutas mellan alla apparater kan du kolla i den här tråden:
Scart Växel/switch (RGBs)

#50

Postad 26 oktober 2005 - 18:39

Pelle10
  • Pelle10
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Vilka kablar/kontakter?
Jag har en Yamaha Rx-v1500 reciver, en Yamaha S-2500 dvd och Panasonic TH-37PV500 plasma och även en aktiv subwoofer . Vad och vilka kablar kopplingar ska jag köpa för bästa resultat??

Alltså vilken kabel/kontakt mellan subwoofer-Yamaha Rx-v1500 reciver-Yamaha S-2500 dvd-Panasonic TH-37PV500?

Tacksam för svar!

"Nybörjare"



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.