Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 oktober 2005 - 18:59

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Jag skulle satsa på HDMI mellan Plasma och DVD för bild och sen En Coaxial eller optisk mellan DVD och Reciever.

Svårare än så är inte det valet. Det svåra blir när du ska välja vilken budget du ska ligga på.
Det finns några kablar ute i vida världen och där kan jag inte hjälpa dig om du inte delger hur stor budgeten för kablarna är.

#52

Postad 26 oktober 2005 - 21:32

n0ob
  • n0ob
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej.

Som man kan läsa ur mitt nick är jag ruskigt kass på detta med kablar o dyl. Har alltid nöjt mig med 29-kronors scarten från SIBA, men förstår nu att det krävs en uppgradering snart.

Har tänkt å köpa en ny TV snart, och behöver råd om hur jag ska koppla hela kalaset...

TV (Den nya): Sony KLV-S32A10E

Antal SCART med RGB Ja (2 st)
Antal SCART utan RGB Uppgift saknas
DVI in Nej
HDMI in Ja
Hörlursutgång Ja (1 st)
Komponent in Ja (1 st)
Komposit in Ja (1 st)
S-video in Ja (1 st)
VGA in Ja

DVD: Pioneer DVR720 H

Coaxial ut Nej
DV in Ja
DVI in Nej
DVI ut Nej
Ethernet Uppgift saknas
HDMI in Nej
HDMI ut Nej
Hörlursutgång Uppgift saknas
iLink ut Ja
Komponent ut Nej
Optisk ut Ja (1 st)
SCART ut Ja
SCART in Ja

Digitalbox: Humax CX1201-C

Analog mottagare : Nej
Antal SCART med RGB Ja (1 st)
Antal SCART utan RGB Inga
Coaxial ut Nej
RF-modulator Uppgift saknas
S-video ut Nej

Spel: PS2


Ljud: Kenwood KAF-1010 (Gammalt som skogen... Nytt snart. Tips?)

Ljudet är inte det viktigaste. Det kommer så snart första löning efter jul duker upp. (Tar dock gärna emot tips om en bra förstärkare/surround anläggning!) Det viktigaste är bilden. Planlägger också att köpa en ny digitalbox så snart ComHem öppnar upp HDTV möjligheter. Vidare är PS3 inplanerat.

Ekonomisk önskar jag å ligga någonstans mellan "Budget", och "Svensson".

Som sagt är jag N0ob, så förklara gärna detta för mig som om du skulle skicka iväg tjejen för att handla in kalaset...

Redigerat av n0ob, 27 oktober 2005 - 12:46.


#53

Postad 26 oktober 2005 - 23:09

Altheus
  • Altheus
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hejsan har en fråga angående Digital boxar - om man har en Samsung LE-26R41 LCD tv och en Samsung DCB-9401Z digitalbox. Vilket är det bästa sättet att koppla dom för bästa möjliga bild? är scart det ända valet eller kan man kanske köra en SCART - Komponentvideo? är det värt att köpa en dyr en isåfall..har kollat lite på marcus cables.

Tack på förhand.

Redigerat av Altheus, 26 oktober 2005 - 23:13.


#54

Postad 31 oktober 2005 - 05:17

Sniffy
  • Sniffy
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej alla forumiter, är ledsen om jag gör er irriterade genom att starta en tråd om ett ämne som säkert har tagits upp ett par miljoner gånger redan.

Jag har köpt en ny LCD Tv (DiBoss) och det ingick inte vidare mycket kablar i paketet, så troligtvist så måste jag springa ut och inhandla diverse kablar, men frågan är vilka?.

Har Dessa kontakter att använda mig av:

*HDMI

*COAX UT

*COMPONENT(Y/Pb(Cb)/Pr(Cr)

*Scart2(half)

*Scart1(full)

*DC in (Vet inte om jag har denna, det står en mindre tvmodel inom parantes)

En annan fråga är att jag har väldigt många konsoller och alldeles för på kontakter, finns det någon bra adapter som jag kan ha mellan TV/konsoller? Detsamma gäller för HDMI, kommer att köpa en XBOX 365 och en nya DVD (som kopplas via HDMI).

Tack i Förhand.

#55

Postad 31 oktober 2005 - 08:30

zooropa
  • zooropa
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Frågan är ju vad du ska koppla in, respektive vad dessa "källor" har för utgångar.

Själv kör jag:

DVD->-HDMI->-TV
Digitalbox->-Component->-TV
Xbox->-Scart->-TV

#56

Postad 31 oktober 2005 - 08:54

Sniffy
  • Sniffy
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag tänkte som så:

DVD(ska köpa en Samsung 850 el 950) och en XBOX365------->HDMI (Finns det någon adapter så jag slipper byta kablar?)

Digitalboxen har jag som scart, som sagt jag suger på teknik. Har UPC låda, måste undersöka vad Component är för något och om det funkar med UPC hemska lilla silvriga låda.

#57

Postad 31 oktober 2005 - 11:25

zooropa
  • zooropa
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Component är det bästa sättet att överföra bildsignal analogt. Dock inte många digitalboxar som har det, och man måste ju även föra över ljudet på annat sätt.

#58

Postad 31 oktober 2005 - 11:45

Sniffy
  • Sniffy
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Component är det bästa sättet att överföra bildsignal analogt. Dock inte många digitalboxar som har det, och man måste ju även föra över ljudet på annat sätt.

<{POST_SNAPBACK}>


Men om min box fixar component vad är det mer för kabel som behövs?, alltså ljudet (Hur har du fixat det?)

Får väl hoppas att UPC uppdaterar sina boxar med en HDMI kontakt inom en snar framtid

#59

Postad 31 oktober 2005 - 12:43

odditee
  • odditee
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Digitalboxen kan du bara koppla med scart om du har UPC, och HDMI kan du nog glömma kommer dyka upp under den närmsta framtiden på boxarna.

Xbox360 får du köra med komponentkabel.
Sen kör du DVD med HDMI om du skulle köpa en.
Digitalboxen med vanlig scart.

#60

Postad 31 oktober 2005 - 13:44

Sniffy
  • Sniffy
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Digitalboxen kan du bara koppla med scart om du har UPC, och HDMI kan du nog glömma kommer dyka upp under den närmsta framtiden på boxarna.

Xbox360 får du köra med komponentkabel.
Sen kör du DVD med HDMI om du skulle köpa en.
Digitalboxen med vanlig scart.

<{POST_SNAPBACK}>



Men hur blir det med ljudet om jag använder component på X360?, jag tänker på det som zooropa skrev.

#61

Postad 31 oktober 2005 - 15:17

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
då blir det en separat ljudkabel för det, coaxial eller optisk kan man välja på där om du har ett surroundsystem. Vad som är bättre av dessa tycker jag är en ren smaksak, många säger att coaxial ska vara bättre men jag vet inte...själv kör jag med coaxial.

#62

Postad 03 november 2005 - 21:46

Pelle10
  • Pelle10
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag skulle satsa på HDMI mellan Plasma och DVD för bild och sen En Coaxial eller optisk mellan DVD och Reciever.

Svårare än så är inte det valet. Det svåra blir när du ska välja vilken budget du ska ligga på.
Det finns några kablar ute i vida världen och där kan jag inte hjälpa dig om du inte delger hur stor budgeten för kablarna är.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för svaret!
Undrar dessutom flöjande: Har en aktiv subwoofer som jag självklart kopplar til recievern, men ska jag koppla satelliterna och center högtalarna till subwoofern eller till recievern???

Bifogad fil(er)


Redigerat av Pelle10, 03 november 2005 - 21:47.


#63

Postad 09 november 2005 - 23:41

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Om jag ska köra två enheter (xbox 360 och dvd) via komponent, hur ska jag koppla då?

Båda enheterna via komponent in i recievern (Yamaha RX-V650) och sedan från recievern till tv'n?
Förlorar/vinner man något på att gå via recievern? Jag antar att det går att skicka progressivt genom recievern?

//Emil

#64

Postad 11 november 2005 - 08:24

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Har bara tv.n en komponentingång så är det att rekommendera att plugga in allt i recievern om den stödjer det. Har själv gjort det med min xbox och gamecube. Vet inte om man vinner något på det förutom att man slipper fippla med en massa kablar.

#65

Postad 21 november 2005 - 00:41

WIRN
  • WIRN
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag har nyligen införskaffat mig logitech z-5500 till min htpc men nu vill jag även köra ljudet från tvn i högtalarna.
Man kan koppla in upp till 3 enheter till systemet, problemet är bara att man då måste använda 3 olika ingångar.
Jag kopplar in HTPCn via "vanliga" kablar från ljudkortet så den ingången är upptagen.
Så då är ju frågan, kan jag konvertera en vanlig fonosladd till coaxial el optisk ingång?

#66

Postad 21 november 2005 - 20:56

Unregistered7f437206
  • Unregistered7f437206
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Hur kopplar jag för att få bäst bild mellan mina olika apparater?

Projektor: Panasonic PTAE700 - Scart, HDMI, Komponent

Tv: Äldre 33" Philips - 2 Scart, 1 med stöd för RGB

DVD: Pioneer DV-350 - 1 Scart

Förstärkare: Pioneer VSX-D510 - (Saknar komponent...-saknar det mesta egentligen.. :) )

XBOX (chippad): High Definition pak med komponentkablar samt optiskt ljud.

Kör idag med en 10m scart från projektorn som jag måste byta från DVD:n till TV:n när jag vill få ut TV bild på projektorn osv. Skulle önska någon form av Switch som klarar RGB signal på samtliga ingångar. Eller skall jag byta ut scarten till projektorn mot någon annan kabel för att få det att funka bättre. Är på gång att köpa mig en DVD-recorder och kanske kan denna fixa till problemet med anslutningarna??? Tacksam för tips och råd!

#67

Postad 22 november 2005 - 11:25

nexuz6
  • nexuz6
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hej!

Har sökt en del i forumet utan att hitta något om detta...

Idag har jag 1st Xbox i vardagsrummet, en Philips trådlös tvsändare för att se xboxen både i vardagsrummet och i sovrummet...

Problemet är att jag tycker den trådlösa tvsändaren fungerar dåligt... mycket störningar osv.

Jag letar därför efter en lösning som inte är trådlös. Jag vill alltså dra en kabel mellan rummen.

Har nån några tips? (vill helst inte köpa en scart kabel på 10M :o)

#68

Postad 22 november 2005 - 12:16

Unregistered6f7a8fde
  • Unregistered6f7a8fde
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hej, jag undrar om nån kan rekommendera mig vilka högtalarkablar jag ska använda mellan en Sony STR-DB798 och Infinity Primus, jag tänkte köpa från www.kjell.com

Tack.

Gr3fweN

#69

Postad 22 november 2005 - 19:05

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Jag har nyligen införskaffat mig logitech z-5500 till min htpc men nu vill jag även köra ljudet från tvn i högtalarna.
Man kan koppla in upp till 3 enheter till systemet, problemet är bara att man då måste använda 3 olika ingångar.
Jag kopplar in HTPCn via "vanliga" kablar från ljudkortet så den ingången är upptagen.
Så då är ju frågan, kan jag konvertera en vanlig fonosladd till coaxial el optisk ingång?

Koppla HTPC'n via optisk/coax istället, och tv'n via rca.

Redigerat av tb303, 25 november 2005 - 09:31.


#70

Postad 22 november 2005 - 19:08

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Hur kopplar jag för att få bäst bild mellan mina olika apparater?

Projektor: Panasonic PTAE700 - Scart, HDMI, Komponent

Tv: Äldre 33" Philips - 2 Scart, 1 med stöd för RGB

DVD: Pioneer DV-350 - 1 Scart

Förstärkare: Pioneer VSX-D510 - (Saknar komponent...-saknar det mesta egentligen.. :o )

XBOX (chippad): High Definition pak med komponentkablar samt optiskt ljud.

Kör idag med en 10m scart från projektorn som jag måste byta från DVD:n till TV:n när jag vill få ut TV bild på projektorn osv. Skulle önska någon form av Switch som klarar RGB signal på samtliga ingångar. Eller skall jag byta ut scarten till projektorn mot någon annan kabel för att få det att funka bättre. Är på gång att köpa mig en DVD-recorder och kanske kan denna fixa till problemet med anslutningarna??? Tacksam för tips och råd!

<{POST_SNAPBACK}>



Köp en DVD-spelare med HDMI så är ju allt löst!

Redigerat av tb303, 25 november 2005 - 10:30.


#71

Postad 22 november 2005 - 21:12

Unregistered7f437206
  • Unregistered7f437206
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Köp en DVD-spelare med HDMI så är ju allt löst!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok... skall alltså köra HDMI från DVD:n till projektorn och Scart RGB från DVD:n till TV:n. Är HDMI i princip alltid att föredra framför komponent?

#72

Postad 23 november 2005 - 11:55

WIRN
  • WIRN
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Koppla HTPC'n via optisk/coax istället, och tv'n via rca.

<{POST_SNAPBACK}>


Men ljudkortet (Audigy) har ju bara 3 st rca-utgångar

#73

Postad 23 november 2005 - 20:54

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Koppla HTPC'n via optisk/coax istället, och tv'n via rca.

<{POST_SNAPBACK}>


Men ljudkortet (Audigy) har ju bara 3 st rca-utgångar

<{POST_SNAPBACK}>


Kan du inte helt enkelt skaffa en RCA förgrenare? Om det är så att du måste kunna använda tvn samtidigt som datorn kan du ju skaffa en switch.

Redigerat av tb303, 25 november 2005 - 10:31.


#74

Postad 24 november 2005 - 09:05

Unregisteredab349fae
  • Unregisteredab349fae
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Hej!

Har sökt en del i forumet utan att hitta något om detta...

Idag har jag 1st Xbox i vardagsrummet, en Philips trådlös tvsändare för att se xboxen både i vardagsrummet och i sovrummet...

Problemet är att jag tycker den trådlösa tvsändaren fungerar dåligt... mycket störningar osv.

Jag letar därför efter en lösning som inte är trådlös. Jag vill alltså dra en kabel mellan rummen.

Har nån några tips? (vill helst inte köpa en scart kabel på 10M :))


Om du vill dra kabel finns ju inget alternativ till att köpa en 10m kabel, givetvis är det ju inget krav att det är scart kabel med du måste ju dela signalen från xboxen.

Redigerat av Unregisteredab349fae, 25 november 2005 - 09:32.


#75

Postad 24 november 2005 - 13:32

nexuz6
  • nexuz6
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Hej!

Har sökt en del i forumet utan att hitta något om detta...

Idag har jag 1st Xbox i vardagsrummet, en Philips trådlös tvsändare för att se xboxen både i vardagsrummet och i sovrummet...

Problemet är att jag tycker den trådlösa tvsändaren fungerar dåligt... mycket störningar osv.

Jag letar därför efter en lösning som inte är trådlös. Jag vill alltså dra en kabel mellan rummen.

Har nån några tips? (vill helst inte köpa en scart kabel på 10M :P)


Om du vill dra kabel finns ju inget alternativ till att köpa en 10m kabel, givetvis är det ju inget krav att det är scart kabel med du måste ju dela signalen från xboxen.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har klurat lite...

xbox -> scartväxlare -> vardagsrums teve

scartväxlare -> scart-svhs converter ----- 10M ----> svhs-scart converter -> teve i sovrummet

scart-svhs converterare för att svhskabel inte är lika tjock och otymplig som scart.

finns det alternativ till scartväxlare? en scartduplicator? :unsure: som alltid skickar bilden ut på 2st scarts, som man inte behöver växla...

Redigerat av tb303, 25 november 2005 - 09:33.


#76

Postad 24 november 2005 - 14:50

Silverstrom
  • Silverstrom
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Köp en DVD-spelare med HDMI så är ju allt löst!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok... skall alltså köra HDMI från DVD:n till projektorn och Scart RGB från DVD:n till TV:n. Är HDMI i princip alltid att föredra framför komponent?

<{POST_SNAPBACK}>


Inte i alla lägen. Det beror på hårdvaran. Men köper du en spelare som grejar HDMI bra så är det så mkt bättre.... Det är bara att söka i forumet så finner du svar... Söker en billigare spelare med bra HDMI så verkar Toshiba 350 vara bland de bättre alternativen. Panasonic S-97 tillhör annars de bättre spelarna du kan få för under 4000 kr. Samsung 945/950 läste jag en recension om. Den verkade inte så jättebra.

Redigerat av Silverstrom, 24 november 2005 - 14:54.


#77

Postad 24 november 2005 - 23:22

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Hej, jag undrar om nån kan rekommendera mig vilka högtalarkablar jag ska använda mellan en Sony STR-DB798 och Infinity Primus, jag tänkte köpa från www.kjell.com


Fel tråd att skriva sånt i.
Börja med att kolla i den här tråden:
Högtalarkabel, vad ska jag köpa?

#78

Postad 25 november 2005 - 01:21

Unregistered7f437206
  • Unregistered7f437206
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Köp en DVD-spelare med HDMI så är ju allt löst!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok... skall alltså köra HDMI från DVD:n till projektorn och Scart RGB från DVD:n till TV:n. Är HDMI i princip alltid att föredra framför komponent?

<{POST_SNAPBACK}>


Inte i alla lägen. Det beror på hårdvaran. Men köper du en spelare som grejar HDMI bra så är det så mkt bättre.... Det är bara att söka i forumet så finner du svar... Söker en billigare spelare med bra HDMI så verkar Toshiba 350 vara bland de bättre alternativen. Panasonic S-97 tillhör annars de bättre spelarna du kan få för under 4000 kr. Samsung 945/950 läste jag en recension om. Den verkade inte så jättebra.

<{POST_SNAPBACK}>



Skall kolla närmare på Panasonicspelaren...

Tack för tipsen!

Redigerat av Unregistered7f437206, 25 november 2005 - 10:24.


#79

Postad 25 november 2005 - 12:04

WIRN
  • WIRN
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Koppla HTPC'n via optisk/coax istället, och tv'n via rca.

<{POST_SNAPBACK}>


Men ljudkortet (Audigy) har ju bara 3 st rca-utgångar

<{POST_SNAPBACK}>


Kan du inte helt enkelt skaffa en RCA förgrenare? Om det är så att du måste kunna använda tvn samtidigt som datorn kan du ju skaffa en switch.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är en sån här kabel som går från ljudkortet till förstärkaren, det är väll ingen RCA va? i så fall måste jag ju förgrena den, finns det förgrenare till sånna kablar? vad heter de kablarna?
Postad bild

Eller finns det kanske möjlighet att konvertera en Vanlig fonoljudkabel (eller vad de heter, en röd och vit) till coaxial el optisk?

#80

Postad 26 november 2005 - 05:23

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Det är en sån här kabel som går från ljudkortet till förstärkaren, det är väll ingen RCA va? i så fall måste jag ju förgrena den, finns det förgrenare till sånna kablar? vad heter de kablarna?

3.5 mm miniplugg heter kontakterna om jag inte minns fel.
Har du mer problem med att koppla ihop dator förslår jag denna tråd: :)
Koppla dator > Reciever, vilken kabel?

Redigerat av tb303, 26 november 2005 - 05:29.


#81

Postad 30 november 2005 - 17:27

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Jag har en liten fundering:

TV: Jvc HV-32P40, den har komponentingång
Dvd: Yamaha S550, progressive ut via komponent
Reciever: Yamaha RX-V650
Ska köpa: XBOX 360, komponent ut

Jag tänkte koppla dvd'n och xboxen till recievern och sedan till tv'n, allt via komponentkabel.
Är inte helt säkert hur detta fungerar...

Postad bild

Här syns komponentin-/utgångångar på recieverns baksida. A (DVD) resp B (DTV/CBL)
Xboxen lär jag väl koppla in på B-ingången.
Kommer jag automatiskt få xbox-bilden på tv'n när jag ställer recievern på DTV? Eller måste jag välja den AV-kanalen på TV'n?
Kommer ljudet anpassa sig efter den signal recievern får? TV-inställning när jag tittar på tv och x-box när jag spelar på den?
Kanske får köra normal tv på någon annan inställning, VCR till exempel? Eller kanske x-boxen? Spelar det någon roll om jag kör bilden på DTV och ljudet på VCR?

Vad står DTV/CBL för?
Vinner/förlorar jag något på att koppla komponent via recievern?

Många frågetecken... :)
//Emil

#82

Postad 02 december 2005 - 17:04

Unregistered2b0f3f95
  • Unregistered2b0f3f95
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Behöver lite hjälp med att koppla in allting i hemmabion som jag vill, och behöver lite hjälp.. Det underlättar om ni gillar kabelhärvor :P
Jag vill koppla in allt på en central switch och kunna styra den från soffan, och har därför slagit in på tanken om Joytech AV Control Center Series 240 (komponent-switch). Jag tänker inte lägga enorma summor på kablaget, men bättre än lakritssnören ska jag ha iaf, så frågan är hur mycket Joytechen drar ner bildkvalitén? Har inte haft något problem med den jag har nu (ettan), men då handlar det ju inte direkt om komponent-kvalitét iallafall..
Aja, detta är utrustningen jag har nu eller kommer införskaffa inom en snar framtid, samt ett preliminärt kopplingsschema:

Bifogad fil  Koppling.png   283,07K   362 Antal nerladdningar

Så nu är frågan, vad tycks om denna koppling? Jag får hyffsad kvalitét från alla komponenter till projektorn, vilket känns som högsta prioritet (och även HDMI från HTPC´n), och får väl godkänd till tv´n, samt godkänd med scart från tv´n till projektorn. Frågan är dock vad man ska koppla från komponent in till tv´n, har ni några förslag på bra (inte snordyra) adapters här?
DVD´n klarar progressiv scan, samt även VGA. Xbox/Xbox 360 är väl ungefär samma beroende på vilken kabel man använder, och även HTPC´n har flera möjligheter då det bara är att köpa ett grafikkort med respektive utgång. Så har ni andra förslag är det ju ganska gott om kopplingar iallafall, alltid nått.
Aja, som sagt, har ni några förslag här, och framförallt, hur skulle ni gå tillväga?
Stort tack på förhand till er som tar sig tid! :)

(För dom som eventuellt undrar, schemat är gjort i Microsoft Visio 2003)

#83

Postad 05 december 2005 - 23:26

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

frågan är hur mycket Joytechen drar ner bildkvalitén? Har inte haft något problem med den jag har nu (ettan), men då handlar det ju inte direkt om komponent-kvalitét iallafall..


Frågor angående Joytech 2 tar vi i dess tråd:
Joytech Control Center 2, Specifikation?

Komponent-växel:
Komponent-switchar

#84

Postad 06 december 2005 - 12:28

micke_n
  • micke_n
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Skrivet: Sön Dec 04, 2005 17:39 pm Rubrik: kopplingsproblem

--------------------------------------------------------------------------------

hej ska koppla i hop lite discoprylar hemma o vetisjuton hur ja ska få i hop att.
detta e va ja har
mixer harrison sp7 stereo
cdspelare
slutsteg yamaha amplifierp2201
slutsteg labgruppen ss1000b
slutsteg jbl model 6290
högtalare
2 st 18 tum
2st med 10 tum
sen nått som heter acoust lab
harrision equlaiser tror de stavas så
jbl frequensy dividing network model 5234a
2 st hötalare 220höga me 6st 8tum tror ja de e
så nått bra förslag hur ja ska få i hop de här grejorna eller nån som vet en bra sida där man kan läsa sig till hur man ansluter :rolleyes: ;)

#85

Postad 06 december 2005 - 13:46

matte2k
  • matte2k
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Tja...
Skulle behöva hjälp med hur jag ska koppla ihop allt och med vad.
Några saker har jag redan sladdar till... så som Dator->LCD och samtliga ljudkablar.

Hårddisk dvd har jag inte än. Men planeras att införskaffas väldigt snart. En 160GB Sony, Pioneer eller LG blir det nog.

Det största problemet jag har är väl bildkabel mellan DVDn och LCDn.
På tvn har jag i princip samtliga ingångar. Men har 0 koll på vad som är bäst.

Bifogar bild:
Postad bild

Redigerat av matte2k, 06 december 2005 - 13:54.


#86

Postad 06 december 2005 - 19:37

Marzocchi
  • Marzocchi
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Nu vill jag ha råd och hjälp om hur jag ska koppla ihop allt :rolleyes:

Mina prylar har följande ut- och ingångar:

Pioneer DV-454 (DVD)
Digital Audio out: 1 coaxial + 1 optisk
Audio out: L/R RCA
SCART AV Connector (RGB) TV

VHS-apparat av äldre modell
SCART A/V + antennkabelkontakter

Xoro HTL-3211 (LCD-TV)
SCART1 (Video/RGB)
SCART2 (Video/S-Video)
AV IN/S-Video in: L/R Audio + Video
Hörlursutgång
D-Sub IN: D-Sub + audio
DVI-D IN: DVI-D + audio
HDTV IN: Y + Cb/Pb + Cr/Pr + audio R/L

Pioneer VSX-915 (reciever)
Postad bild

Ljudkort i datorn med 3,5mm-utgång

iPod mp3-spelare med 3,5mm-utgång

Högtalare är inte klart än, men beräknas bli Proson Reality 31/32 + XTZ 99 W8.



Jag vill ha ut TV:ns ljud i högtalarna, och jag vill kunna ha ljud och bild från datorn.


Spontant skulle jag koppla på följande vis:

Bild:
SCART-kabel från VHS-apparaten till TVns SCART2 (VIdeo/S-Video)
SCART-kabel från DVD-spelaren till TVns SCART1 (Video/RGB)
Skärmkabel mellan datorns grafikkort och TVns D-Sub IN

Ljud:
Coaxial mellan DVD och reciever
3,5mm->RCA mellan TVns hörlursutgång till recieverns TV/SAT in
3,5mm->RCA mellan iPod och recieverns CD in
3,5mm->RCA mellan datorns ljudkort och recieverns AUX in

Skulle detta funka? Vad kan jag göra bättre? Hur avancerade/dyra RCA-kablar behövs för TV/dator/iPod-ljudet? Bör jag införskaffa bättre (den jag har nu är den som följde med TVn) SCART-kabel mellan DVD och TV?



Tacksam får råd och hjälp angående ihopkopplingen och inköp av kablar.

#87

Postad 07 december 2005 - 16:29

WIRN
  • WIRN
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Det är en sån här kabel som går från ljudkortet till förstärkaren, det är väll ingen RCA va? i så fall måste jag ju förgrena den, finns det förgrenare till sånna kablar? vad heter de kablarna?

3.5 mm miniplugg heter kontakterna om jag inte minns fel.
Har du mer problem med att koppla ihop dator förslår jag denna tråd: :rolleyes:
Koppla dator > Reciever, vilken kabel?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inga problem att koppla datorn till ljudanläggningen om det är det du menar utan problem att koppla in flera ljudkällor till den.
Finns det omkopplare till dessa kontaktar, miniteleplugg med 3 kablar?

#88

Postad 09 december 2005 - 23:54

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Gjorde en miss och fick skapa en ny tråd och flytta hit alla inlägg, hoppas ingen blev drabbad av att den gamla länken inte funker numera :)

Redigerat av tb303, 10 december 2005 - 00:02.


#89

Postad 12 december 2005 - 12:58

volym
  • volym
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag är helt grön på ljudområdet och behöver lite hjälp med vad jag behöver för sladdar.

Jag hade tänkt köpa följande Dynavoice-paket:
Frontar(M-65): http://www.fynda.se/...php3?prodid=855
Center: http(C-5)://www.fynda.se/index.php3?prodid=1522
Surrar(S-5): http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1525

Reciver: http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1647



Sladdar som behövs:
Reciver - DVD: 1 st Koaxial
Reciver - Frontar: 2 x 4m högtalarkabel + bananpluggar (isf, hur många)?
Reciver - Center: 1 x 2m högtalarkabel + bananpluggar (isf, hur många)?
Reciver - Surrar: 2 x 7m högtalarkabel + bananpluggar (isf, hur många)?

Detta stämmer va?
Min fråga är isf slutligen hur många bananpluggar behöver jag?

* Frontarna har ju 4 pluggar (http://www.fynda.se/...ce_terminal.jpg) ska jag har 2 sladdar mellan dem och recivern eller ska man bara använda 2

* Ska man har bananpluggar till alla högtalare eller har de olika "fastsättningsanordning".




Om någon kunde fylla i tabellen nedanför vore den personen en ängel!

Antal bananpluggar in i:
Recivern:
Frontarna:
Centern:
Surrarna:
-----------
Totalt:

Antal sladdar mellan en front och recivern?

#90

Postad 16 december 2005 - 17:10

Didde08
  • Didde08
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Har ett problem som jag tror vart uppe förut men hittar inga bra svar på detta

Är så att jag vill koppla bilden från dator och dvd via förstärkaren (Marantz 5500) med dels s-video från datorn och rgb från dvd. Från RGB ut till en scartkontakt och sen till tv (panasonic TX-28DK1). Men när jag provar det så får jag ingen bild över huvud taget. Enligt manualen på tv så tror jag att den ska klara RGB i AV1 ingången. Samma sak händer även när jag kopplar dvd direkt till tv via en RGB -> Scart. HAr provat alla inställningar med PAl och NTCS på dvd. Kan det vara så enkelt att TV inte klarar av att ta imot en RGB Signal?

Ingen som kan hjälpa mig med det?

MVH

Thomas

Redigerat av Didde08, 17 december 2005 - 20:23.


#91

Postad 16 december 2005 - 20:19

Marzocchi
  • Marzocchi
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jag har kopplat ihop min anläggning enligt min förra post en liten bit upp i tråden.

Det största bekymret just nu är hur TV-ljudet ska bli bra genom recievern. Jag har visserligen ljud, men det är lågt, vilket innebär att när jag byter källa från TV till exempelvis FM-radio så får jag och högtalarna en "chock".

Jag har alltså kopplat från TV:ns hörlursuttag (3,5mm) till RCA-ingång på recievern.


Hur ska jag få TV-ljudet i samma ljudnivå som de andra källorna?

#92

Postad 16 december 2005 - 23:08

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Du har alltså inte RCA ljudutgångar på din teve?

#93

Postad 17 december 2005 - 10:43

Marzocchi
  • Marzocchi
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Du har alltså inte RCA ljudutgångar på din teve?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har följande in- och utgångar på min TV:


Xoro HTL-3211 (LCD-TV)
SCART1 (Video/RGB)
SCART2 (Video/S-Video)
AV IN/S-Video in: L/R Audio + Video
Hörlursutgång
D-Sub IN: D-Sub + audio
DVI-D IN: DVI-D + audio
HDTV IN: Y + Cb/Pb + Cr/Pr + audio R/L



Alltså som jag förstår det, inga RCA ljudutgångar.

#94

Postad 17 december 2005 - 15:26

Unregistered1105
  • Unregistered1105
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
HEJ!

Jag har följande utrustning att koppla ihop:

1: TV - 2 scart
2: DVD - 2 Scart
3: VCR - 2 Scart
4: Decoder - 1 Scart (Digital decoder via bredband VIASAT)
5: Audio förstärkare

Övrigt så har jag ett gäng scart kablar, Audio kablar och en scart - S-video,Audio konverter

Nu vill jag ju koppla in allt detta så att jag kan använda all utrustning på ett smidigt sätt och samtidigt kunna utnyttja min Audio förstärkare med all utrustning. Är det möjligt med denna utrustning eller krävs det ytterligare saker ? tex Scart switch eller liknande.

MVH Dan (Löser ni detta är ni guld värda !)

#95

Postad 17 december 2005 - 18:58

jimpa1978
  • jimpa1978
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tjena, har precis beställt en Samsung LE-32M61BX och undrar nu vilka sladdar/kopplingar ni kan rekommendera för bästa bild, innan jag har skaffat en HDMI dvd?

Har digital box från ComHem (Humax CX-1201C), bara scart utgång.

Pioneer Dvd recorder (DVR-433H-S), S-video, Component Video Out samt Scart.

Yamaha (DVD-S550), S-video, Scart, Komponentvideoutgångar

#96

Postad 18 december 2005 - 17:29

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

tex Scart switch eller liknande.


Kolla i den här tråden ang. scart-switchar:
Scart Växel/switch (RGBs)

#97

Postad 18 december 2005 - 18:25

juice
  • juice
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hejsan gott folk! jag har en fråga (eller många rättare sagt) jag håller just på att inreda källaren till en bio för hela familjen! och nu håller jag på att dra all el till det hela!, frågan är hur man ansluter en PS2 till projen (har tänkt köpa Z4:an)? behöver jag bara dra ett tomrör från förstärkaren upp till takdosan eller? är det någon monsterkabel som inte får plats i ett 16 mm VP.rör?

mvh Juicen

#98

Postad 19 december 2005 - 08:59

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Bifogad fil  111701_2.jpg   102,16K   160 Antal nerladdningarPå förstärkaren finns det ju massor av ingångar som är gula, röda och vita. Det är ju överföring av ljud i röd & vit och bild i den gula som jag lärt mig detta.
Ska man koppla in allt i förstärkaren och sedan låta nån kabel överföra bilden till Tv:n? Genom vilken utgång då isåfall?
Som jag kopplat nu har jag dragit allt ljud till förstärkaren, och alla bildsignaler till tv:n, men det börjar bli fullt med alla scart, s-video m.m.
Jag blir inte klokare av instruktionsboken då den är skriven på fackspråk...

#99

Postad 19 december 2005 - 13:00

thumper
  • thumper
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,

I förrgår så köpte jag en dvd-spelare med hdd samt brännare och tänkte koppla ihop den med tv och digitalbox (boxer) men när jag har kopplat så kan jag bränna, ladda ner till hårddisk från digitalboxen och allt är frid o fröjd så långt. Men nu är det så att när jag håller på att spela in från en kanal så kan jag inte titta på ngn annan kanal?!? varför?? Hur har jag kopplat fel? Vore tacksam om ngn expert kunde säga hur jag ska koppla ihop mina delar med antennkabel och scart-kontakter så att det funkar perfekt.

Jag har en gammal tv (Panasonic) med en scart-uttag.
Digitalbox Nokia 9820T (boxer) med två scart-uttag.
Dvd-spelare Centrum Zamba 500 med två scart-uttag (netonnet).

mkt tacksam för hjälp!

thumper.

#100

Postad 23 december 2005 - 11:55

lodas
  • lodas
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej mitt första inlägg i forumet......
Hur ska man koppla o vilka kablar behövs för bästa bild??????
Jag har Samsung Dvd vr 320 och Samsung plasma ps 42v6s samsung digitalbox dcb9401z
Ps ganska grön på området.....
Taksam för svar.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.