Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 28 februari 2006 - 10:49

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Hej och välkommen till forumet :(
Använd gärna sökfunktionen, här finns en bra tråd om detta som jag hänvisar dig till:
HTPC till Logitech Z-5500, Hur kopplar man? Vilken kabel?

Redigerat av tb303, 28 februari 2006 - 10:50.


#152

Postad 02 mars 2006 - 09:58

alfafred
  • alfafred
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hei!

Har kjøpt en ny Kenwood forsterker/radio samt en Kenwood DVD/CD spiller. Bak på spilleren er det komponentutgang med en rød, blå og grønn kobling. Er det noen spesielle kabler, eller kan bruke vanlige phonoplugger mellom min Sony TV og DVD spiller?. Er det flere kabler som må tilkobles, og må dette defineres i en spesiell meny på TV`n for å fungere???

Er det korrekt at linjeutgangen på Audio til forsterker kan reguleres med TV`n sin fjernkontroll?

mvh
FrJ

#153

Postad 07 mars 2006 - 22:38

KJW
  • KJW
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har en hemmabioreceiver Marantz 5600 och ett Bose Acoustimass 10. Undrar nu hur jag ska ställa in receivern på rätt sätt. På receivern måste man ange om man har en subbas eller inte och hur stora högtalarna är. Systemet innehåller inte någon separat subbas utan alla högtalare går genom subbasen. Ställer man in att man inte har någon subbas ställer systemet in att högtalarna är stora och det går inte att ändra. Ställer man in att man har en subbas går det att ställa in att högtalarna är små vilket de är. Frågan är dock om systemet förstår att det inte är en separat subbas utan en som är kopplad till samtliga små högtalare. Varför behöver receivern veta hur stora högtalarna är? Kommer subbasen att fungera även om jag inte anger att jag har en subbas?
/KJ

#154

Postad 08 mars 2006 - 14:45

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Hade tänkt att koppla in allt det här och jag undrar hur jag ska bära mig åt och vilka kablar jag ska använda, scart-ingångarna är ju för få för att koppla in allting med och Xbox component-kabeln passar ju inte direkt till min TV men den måste vara med så vad ska jag förlänga med och var kan jag köpa det? det jag vill ha är att jag kan få ljud från förstärkaren till alla enheter och att det ska vara så bra som möjligt vill ju inte direkt "snika" med RCA-kablar och RGB-kablar som av vad jag förstår är bättre än en vanlig scart-kabel.

Mina komponenter är:
- Grundig 28" CRT (har kanske 10 år på nacken) (CRT TV)
- Harman Kardon HK 670 (Förstärkare)
- Black Diamond V.1 (Golvhögtalare)
- Xbox 360 Premium (TV-spels konsol)
- Pioneer F-676 (Tuner)
- Sony DVP-NS705V (DVD-spelare)
- Panasonic NV-HD630 (VHS-spelare)


Postad bild
DVD-spelaren, VHS-spelaren och Tunern


Postad bild
Tunern och förstärkaren


Postad bild
Scart-splitter och Xbox 360 kablaget med component


Postad bild
TV framsida


Postad bild
TV baksida

Och som ni märker har jag inte direkt lagt ner någon energi på att få fram bra bilder.

Redigerat av Flame, 08 mars 2006 - 14:48.


#155

Postad 22 mars 2006 - 18:06

m-power
  • m-power
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!

Önskar att någon som är väldigt duktigt på kablage mm kunde hjälpa till lite.
Jag har följande produkter och önskar en beskrivning på hur jag skall koppla dessa och med vilka kablar.

+ Sony 32" tv som är såld nu. Epson Emp-tw600 Projektor inom kort
+ Sony RDR-GX300 Insp.bar DVD
+ Sony SA-VE835 Surroundsystem
+ Sony-förstärkaren såld, skall köpa en ny Sony för runt 4000-5000.- med 7.1 (gärna förslag)

Vill även koppla in datorn och x-box till detta.

Hur och med vilka kablar får jag bäst ljud och bild.


Kör idag följande

+ Antenn-kabel från vägg till dvd och vidare till tv
+ Audio-kablar från tv till först.
+ Scart mellan tv och dvd
+ Optisk fiberoptikkabel mellan dvd och först.


Mycket tacksam för svar snarast då jag skall beställa projjen

#156

Postad 28 mars 2006 - 15:50

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hej,
Jag ska koppla DVD (Philips 963SA) och PS2 till TV (Philips 9616) och Reciever (Onkyo 603).
Idag är allt utom recievern inkopplat. Jag har listat ut att bildsignalerna kan fortsätta skickas direkt till TV:n från respektive apparat. Jag behöver alltså endast skaffa digitala ljudkablar.

Det som bekymrar mig är att då kommer inte on screen displayen till recievern funka. Gör det något? Behövs den under set up-en och inställningen av ljudet?

Tacksam för svar

/Hasse

#157

Postad 02 april 2006 - 19:59

Unregisteredcb98efd7
  • Unregisteredcb98efd7
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Har beställt en Panasonic PV60 och en DMR-ES15 hos min lokala handlare men inte fått dom ännu. Har sedan tidigare en Dilog 550 PVR.
Är det någon som vet om det skiljer så mycket mellan komponentkablaget och scartar att det är värt att använda komponent? Det krånglar ju till det med ljudet, hur gör jag med det?
Tv´n har ju bara en ljudingång, eller? (se bilden). Eller måste jag välja om jag ska använda komponent från antingen Dilogen eller Dvd´n? Hade gärna använt Dvd´ns komponentutgång eftersom den har progressive scan men samtidigt har jag hört att man har mer att vinna bildmässigt om man använder Dilogens komponentutgång.
Vem av er känner till något om detta?
Bifogad fil  PV60_anslutningar.jpg   88,86K   101 Antal nerladdningar

#158

Postad 07 april 2006 - 19:50

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tja! Har ingen box med digital tv lr så.
Kommer en LG DVD spelare med HDMI snart, har en Samsung med HDMI, ska jag då ha en HDMI-HDMI mellan DVD-LCD räcker det?? Eller ska jag ha HDMI-DVI då inget ljud behövs? Inte riktigt greppat om det spelar nån roll vilken av dem jag har.
Och sen när jag får min reciever vilken anslutning ska jag då ha till DVDn, vilken är bäst?? hade tänkt koaxial kabel? Är ny på detta så vore snällt med lite vägledning. Har läst massa trådar men får inte ihop det riktigt.

Sen undrar jag en sak till, spelar det någon roll om det är impedans på 50 Ohm på kabel mellan reciever - TV. Tänkta kabel mellan DVD reciever är på 75 Ohm.

Redigerat av Beffa, 07 april 2006 - 20:09.


#159

Postad 09 april 2006 - 21:16

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har lagt ut litte osammanhängande trådar lite här och var nu, så jag tänkte sammal ihop mitt problem i en.

Det är så att jag har en lågupplöst plasma(med vga, dvi och scart-rgb ing.) som följande prylar ska kopplas till:

1: Xbox, chippad.
2: Dvd, med komponent & scart ut.
3: Digitalbox, med scart ut.
4: Htpc, med dvi ut och s-video.

Jag vill nu sammla ihop dessa apparater i en "switch", gärna med fjärrstyrd omkoppling.
Nåt förslag på nån bra?

Möjligheter som finns är väl:

1: Till xbox:en finns ju både vga och scart-rgb adaptrar/kablar. Antar att bilden blir bäst med vga?

2: Dvd:n har både komponent ut och scart-rgb ut, fördelen är att på komponent ut så är det progressiv scan. Har sett att det finns komponent -> Vga kablar. Kanske finns komponent - > scart också?(så jag får med prog. scan) Villket ger bäst bild?

3: Digitalboxen är en gammal comhembox med både digital och analog tuner. har sett att det finns scart -> vga kabar. Funkar dessa för detta ändamål? isof. kan man se både de analoga & digitala kanalerna genom den kabeln(förnärvarande kan jag inte se de analoga genom scart-rgb)?

4: Htpc:n har vga, s-video och dvi ut. Vga:n har jag redan kopplat till datorskärm så det blir dvi ut. Men det finns väl dvi -> vga som fungerar bra? Sämst i detta fal borde bli S-video -> Scart?

Om man antar att detta fungerar så borde väl en vga switch vara bästa alternativet( ge bäst bild på samtliga apparater)? Förslag på nån bra?
Vet att det finns sånt Joytech Av control center som scart switch, men detta borde väl ge sämmre bildresultat på samtlig apparater?

Allt ljud kommer att dras direkt till en reciver så det är alltså bara "bild-delen" som gäller.

Väldigt tacksam för svar och förslag. VH Gonucku

#160

Postad 12 april 2006 - 10:49

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ett tips till er som skriver i denna tråd är att många saker ni vill ha svar på finns redan svar på i andra trådar, används gärna sökfunktionen.
Specifika saker som komponent vs scart, dvi vs hdmi osv finns det redan trådar som behandlar :)

För er som ska koppla ihop en komponentkabel med scart:
Scart till komponent adapter (CYP)

För er som har för få scartkontakter till teven och behöver en scartdosa med flera:
Scart Växel/switch (RGBs)

#161

Postad 19 april 2006 - 00:57

cojoan
  • cojoan
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag vill ha bästa möjliga bild och ljud.

Jag ska köpa mig en surroundreciever, NAD T743v2, så fort affären öppnar. Den ska kopplas ihop med min Samsung LCD-TV LE32M61B och DVD-spelaren Samsung 950.

LCD-TVn har 1 HDMI-kontakt, ingen DVI
DVDn har HDMI

Jag vill ju koppla DVDn i TVns HDMI för att få så bra bild som möjligt(den sladden har jag redan). Men hur ska recievern kopplas in?

Vilka sladdar behöver jag skaffa mig?

Sen har jag en playstation som jag gärna vill ha kopplad till recievern också..

Tack på förhand!

Edit: Det jag nästan mest undrar är hur det blir med ljudet om man kopplar DVD>TV med HDMI: Kan man koppla en ljudsladd mellan DVD och receiver, så att ljudet kommer via receivern istället för TVn trots att man använder HDMI? I instruktionsboken till DVD-spelaren verkade de vilja att man kopplade DVDn till TVn med DVI-sladd om ljudet skulle kopplas till en receiver.. Jag har ju ingen DVI-kontakt på TVn. :/

Redigerat av cojoan, 19 april 2006 - 01:10.


#162

Postad 28 april 2006 - 12:39

lundström
  • lundström
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Första inlägget i forumet och jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag har problem med att koppla ihop en decoder, widescreen TV och en inspelningsbar DVD så att jag kan spela in till exempel Canal + på DVD:n. Som jag hart kopplat nu fungerar allt men jag kan inte spela in från dekodern. DVD:n är en LG RH-7900.

Tack på förhand.

#163

Postad 06 maj 2006 - 17:36

holmjohan
  • holmjohan
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej forum.

Jag har efter flera duster med min (förnärvarande) kompis beslutat mej för att rådfråga mer inbitna fantaster om huruvida jag ska koppla samman mina komponenter för att få ut det bästa och mesta av min anläggning. Produkterna är som följer: TV = Sony KV-32FQ86E, FM-AM receiver = Sony STR-DE635, DVD recorder = Sony RDR-HX510, TV decoder = Dilog DT-355, subwoofer = Audio pro subzone 150 W, center = Audio pro A3.8 live, front = Audio pro A3.20 live, rear= Audio pro A2.5 live. Vore tacksam om jag kunde få en begriplig skiss på kopplingsschema skickat till mej via mejl snarast innan jag och polarn ryker ihop.


Mvh [email protected]

#164

Postad 24 maj 2006 - 18:59

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har kollat på de officiella trådarna hur man kopplar en sub till förstärkaren, och sen högtalarkabel till högtalarna men blir lite förvirrad :D .Tänkte bäst att fråga så det inte klöddar till sig eftersom jag vet att det är rätt känsliga apparater.

Steg 1
Koppla subben XTZ 99 W8 till förstärkaren Marantz sr4600

subbens baksidaBifogad fil  Hemmabio_kontakter_003.jpg   54,81K   63 Antal nerladdningar

Steg 2
Koppla högtalarna XTZ 70 till förstärkaren....eller subben?

Steg 3
Ställa in subben och förstärkaren tillsammans med högtalarna

Jag har en sån här sub kabel:
Accurate Sub kabel Exclusive 2m

Högtalarkabel är High End högtalarkabel 2x0.75 mm
High End vit högtalarkabel

Någon som kan hjälpa mig att koppla?
Vore great! :D

Bifogad fil(er)



#165

Postad 24 maj 2006 - 21:14

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Steg 1
Koppla subben XTZ 99 W8 till förstärkaren Marantz sr4600
Steg 2
Koppla högtalarna XTZ 70 till förstärkaren....eller subben?
Steg 3
Ställa in subben och förstärkaren tillsammans med högtalarna

<{POST_SNAPBACK}>

Steg 1,
koppla förstärkaren (RCA - SW lila) till subben (RCA - röd) sedan kan du fasvända efter behov (med
PHASE)
Steg 2,
Högtalarkablar skalas och kopplas in vid kontakterna (obs skruvas fast) i rutan, där det står SPEAKER SYSTEMS 6-8 OHM.
Under kontakterna står det vilka av färgerna (Röd/Gul/Rosa/Brun/Ljusblå/Blå/Grön som är plus och svart som är motsvarigheten till minus) som ska kopplas till respektive högtalares kabel.
Steg 3,
Där kan du säkerligen ställa in signalen i recievers meny (ev även recieverns OSD, står för On Screen Display eller Skärmmeny)
Utöver det kan du börja med att ha rattarna (FREQ & GAIN) som de står på bilden, för att sedan finjustera med antingen the Calibrator eller ex någon av de första Star Wars filmerna / Sagan Om Ringen Trilogin.

& OSD´n får du säkerligen access till genom att du kopplar in en S-VIDEO kabel mellan (S-VIDEO; monitor) monitor & en ledig S-VIDEO på tv´n

Ratten (FREQ) är ett lågpassfilter och ett lågpassfilter släpper de igenom låga frekvenserna motsvarande skalan, samtidigt som det dämpar höga över det inställda värdet på skalan.
Ratten (GAIN) är det ingen höjdare att ställa högre än kvart över tre, höj istället värdet för signal i OSD´n / recieverns meny

Blev något utförligare än jag först tänkt mig, därav edit...

Mvh
Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 24 maj 2006 - 21:33.


#166

Postad 24 maj 2006 - 23:27

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Steg 1,
koppla förstärkaren (RCA - SW lila) till subben (RCA - röd) sedan kan du fasvända efter behov (med
PHASE)
Steg 2,
Högtalarkablar skalas och kopplas in vid kontakterna (obs skruvas fast) i rutan, där det står SPEAKER SYSTEMS 6-8 OHM.
Under kontakterna står det vilka av färgerna (Röd/Gul/Rosa/Brun/Ljusblå/Blå/Grön som är plus och svart som är motsvarigheten till minus) som ska kopplas till respektive högtalares kabel.
Steg 3,
Där kan du säkerligen ställa in signalen i recievers meny (ev även recieverns OSD, står för On Screen Display eller Skärmmeny)
Utöver det kan du börja med att ha rattarna (FREQ & GAIN) som de står på bilden, för att sedan finjustera med antingen the Calibrator eller ex någon av de första Star Wars filmerna / Sagan Om Ringen Trilogin.

& OSD´n får du säkerligen access till genom att du kopplar in en S-VIDEO kabel mellan (S-VIDEO; monitor) monitor & en ledig S-VIDEO på tv´n

Ratten (FREQ) är ett lågpassfilter och ett lågpassfilter släpper de igenom låga frekvenserna motsvarande skalan, samtidigt som det dämpar höga över det inställda värdet på skalan.
Ratten (GAIN) är det ingen höjdare att ställa högre än kvart över tre, höj istället värdet för signal i OSD´n / recieverns meny

Blev något utförligare än jag först tänkt mig, därav edit...

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>


Jättebra instruktioner :( Passerati. Har kopplat subben nu och håller på med att skala kablarna. Återkommer om det är nåt jag har frågetecken om.

#167

Postad 27 maj 2006 - 11:18

Unregistered0b3d24c5
  • Unregistered0b3d24c5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Kan någon hjälpa mig få in en sub Logitech Z-5500 Digital till en reciever Marantz SR5300.?
Har sökt i forumet men inte hittat någon lösning på detta problem.

Styrenheten för Logitechen har koax kabel och optisk som jag prövat. Hittar inga sådan signaler vid sökning på styrenheten i enlighet med Logitechs hemsida men inget hjälper.

Receivers ut och ingångar är tämligen omfattande där jag prövat det mesta utan resultat.

Jag får i bästa fall bara ett surrande från subben.


Snälla, hjälp mig om någon kan. :)

#168

Postad 28 maj 2006 - 16:42

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Använd gärna sökfunktionen :D
Kolla här:
HTPC till Logitech Z-5500 Hur kopplar man? Vilken kabel?

Redigerat av tb303, 28 maj 2006 - 16:52.


#169

Postad 28 maj 2006 - 19:26

Unregistered0b3d24c5
  • Unregistered0b3d24c5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Använd gärna sökfunktionen :D
Kolla här:
HTPC till Logitech Z-5500 Hur kopplar man? Vilken kabel?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har sökt, och läst tråden du rekommenderar men det hjälper mig inte. Jag ska inte koppla från något ljudkort utan till en reciever och får ingen signal i styrenheten tillhörande logitech subben.

Enligt en källa jag talat med lokalt här säger att det inte går att koppla logitechs sub till en reciever utan måste kopplas direkt till dvd. Detta har jag också prövat och får subben att funka inkopplad i dvd'n
Är det någon som fått in en logitech sub i en reciever?
Kan någon bekräfta eller dementera de uppgifter jag fått!!!?

#170

Postad 28 maj 2006 - 22:24

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Jättebra instruktioner  :D  Passerati. Har kopplat subben nu och håller på med att skala kablarna. Återkommer om det är nåt jag har frågetecken om.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej igen,

Har testat att koppla såsom Passerati föreslog. Lite frågor då:

Efter jag kopplat in sub och 5 högtalare. Har kopplat center högtalaren till CENTER.
Jag testade att koppla in radion (TUNER) och med medföljande FM radio sladd.
Fick bra ljud från radion och blev överglad ;)
Men dock inte ljud i center-högtalaren...?

Vilket dB (minus) skall ljudet ligga på för normalt lyssnarljud?

Kopplade sedan in xboxen på en Optical ingång. Fick ljud ut genom CDR - Digital R/L.Men center högtalaren är det inget ljud i..? alltså ljud i alla högtalare utom centern. Ska det vara så?

Testade GAIN ratten på subwoofern men det blir inte alls mycket bas - ska det vara så? Trodde ju mer man rattade på den desto mer dunkade den.

#171

Postad 31 maj 2006 - 14:27

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
Med takhängd projektor på väg in är det dags att se över hur allt ska kopplas ihop. Kablar kostar ju en del så jag vill få det rätt från början.

Display (input))
Projektor Optoma HD72i (HDMI, DVI, Component) (8m från output och Eizo-skärm)
Eizo-skärm (DVI, VGA)

Enheter (output)
XBOX (chippad)
DigitalTV (Canal digital - kommer om ett par månader ersättas av FreeTV via Ownit)
Dator (Radeon 9700pro graffe)

Receiver
Harman Kardon 5550

Högtalare
Mourdant Short 908
Minipods

Högtalarna är ju inga problem att koppla och det funkar fint. Bra mycket knivigare med de analoga/digitala bildkällorna.

Erhåller gärna förslag på vilka kablar som bör användas samt hur dessa ska kopplas. Dilemmat är att jag vill ha ALLT kopplat till projektorn samt åtminstone dator och xbox kopplat till Eizo-skärmen.

Galet tacksam för förslag!

Cheers
Peter

#172

Postad 01 juni 2006 - 18:20

EneriZ
  • EneriZ
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har funderingar kring att inhandla följande:

NAD T743V2 Hemmabioreceiver
B&W DM602 S3 Högtalare (1 par)
NAD T524 DVD-spelare
(Allt finns på HiFi-Klubben)

Då jag aldrig ens ägt en DVD-spelare förut så tar jag gärna emot svar på vilka kablar jag behöver, vill kunna bi-wire:a högtalarna.
1. Har förstått att jag måsta köpa sammanlagt 4 högtalarkablar isåfall? Rekommenderas några speciella kablar? Länk?

2. Sedan, vad ska man ha för kabel mellan DVD:n och Receiver:n? Länk?

3. Ser mitt paket bra ut? (Vet att det är en "kopplingstråd", men svara gärna ändå)

MVH Eneriz :)

#173

Postad 01 juni 2006 - 21:11

majok
  • majok
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tja

jag är ny här och kan börja med att jag har inte så bra koll på själva kablar och sånt.

köpte idag en Samsung LE40M6. men jag är inte riktigt nöjd med bilden.


har en XBOX 360, den har jag kopplat med komponent kablar. här är jag nöjd.

sedan har jag dvd`n, en pioneer, köpte den förra sommaren. kan endast just nu köra med scart mellan dvdn och lcd:n och bilden är helt förjävlig. vad jag vet är att man ska köra med hdmi mellan dvd och lcd:n. men problemet är nu, ingen hdmi utgång/ingång i dvd:n.
blir bilden bättre om man kör med komponent via dvd:n och lcd:n? eller måste jag köpa en helt ny dvd?

och till sist, boxern till lcd:n. här kör jag även med scart från boxern till lcd:n, och vad jag fått höra så ska man göra det också. har suttit i timmar och justerat men blir inte riktigt nöjd.
ett exempel. en tennis match, personen som man ser närmast är skarp och fin, men motståndarn ser mer suddig ut och så d.v.s närbilderna blir hur bra som helst men inte om det är utzoomat. och sitter jag vid soffan som är ca 3 meter lcd:n så känns inte bilden så där 100%ig. men flyttar jag sedan till sängen eller datorn, och kollar snett mot den, då är bilden kanonbra.

kan någon hjälpa mig, eller har någon tips om bildinställningar.

mvh: marcus

#174

Postad 01 juni 2006 - 23:17

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 0
Hej och välkommen till forumet.
Jag tror att denna tråden handlar om din LCD-TV: Samsung LE-40M61BX

Dina inställningar i din Dvd(DV-585A?) bör vara att den skall skicka ut RGB och din TV bör ju då vara inställd på att ta emot RGB, samma gäller ju din boxerbox, att den skicar ut RGB och TVn inställd på att ta emot RGB.

#175

Postad 02 juni 2006 - 09:41

majok
  • majok
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
tack så mycket, ska försöka lösa problemet nu

#176

Postad 07 juni 2006 - 17:52

KarlF
  • KarlF
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej!

Idag köpte jag en Samsung DVD-HR735 till min TV Samsung LE-32R51B! Men till min stora besvikelse är bilden urdålig, snöstorm gånger 10 ungefär.

Det jag undrar är om det är kopplingen av mina grejjer jag kan ha gjort galet. Jag har nämligen en digitalbox (humax) från Com-Hem också. Så här har jag kopplat.

Antennkabel
Lägenhetsuttag -> Digitalbox -> HR735 -> TV

Scart
Digitalbox -> Hr735

HDMI
HR735 -> TV

Ser detta rätt ut? Jag kan trots allt se på bilden genom digitalboxen, men om jag ska se på grundutbudet (alltså antennkabeln) så ser jag bara massa snöstorm, med ett ljud som kommer och varar i 1 sekund var 10e sekund.

Det bör tilläggas att när jag tittar på DVD-filmer (alltså bara genom HDMI -> TV) så är det klockren bild. Det är alltså något galet med min antennkabelkoppling. Det bör även tilläggas att jag har superkablar mellan alla produkterna (guldplaterade clicktronic).

Har ni några förslag? Tack på förhand!

#177

Postad 11 juni 2006 - 00:56

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Har beställt en HS-60 som ska komma till veckan :huh: . Tänkte förbereda mig genom att köpa in de kablar som behövs i förväg så att jag kan koppla upp projjen direkt när den kommer och se fotbolls-vm på stor bild. :ph34r:

Tänkte använda min video som analog tuner och min force 320 som digital tuner. Hur kopplar jag dessa till HS-60 på bästa sätt :D ? Videon lämnar bara komposit ut men forceboxen lämnar ut Scart RGB på ena scarten och s-video på den andra. Vilken typ av kablar ska jag köpa? Har sett att det finns speciella s-video kablar men hur är det med komposit?

Utgångarna från video och forcebox är ju scart, och sådana finns väl inte på HS-60 utan man måste väl använda någon form av konverterare, eller?

Vill ju ha både video och forcebox kopplade till TV också och då behövs det väl någon splitter av ngt slag för att man ska slippa manuellt koppla om kablarna när man ska se på projjen.

Hur viktig är kvaliteten på denna typ av kablar/förgrenare/konveterare? Komposit är ju rätt dåligt så har det ngn egentligt betydelse om man skaffar lite dyrare "high grade" kablar?

Tacksam för tips/rekommendationer

Uppdatering 12/6: Har kollat runt lite. Funderar på att koppla från forceboxens RGBscartutgång till projektorns VGA ingång med hjälp av en scart till VGA kabel (199 kr på Kjell & co) och sedan 10 m VGA förlängningskabel (335 kr på Kjell & co) på det. Det borde väl vara det bästa sättet för att få bra bild med denna utrustning eller?
Har dock ej lyckats hitta någon form av splitter så att jag kan koppla in både projje och TV på forceboxens RGB scart :rolleyes: , finns det ngt sådant?

Från videon blir det väl ngn form av scart adapter som tappar av kompositvideo och sedan 10 m komposit video upp till projjens komposit video ingång.

Verkar dessa lösningar vettiga? eller finns det bättre lösningar?

Redigerat av Peter33, 12 juni 2006 - 00:02.


#178

Postad 14 juni 2006 - 10:28

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

  • 1 000 inlägg
  • 0

Hade tänkt att koppla in allt det här och jag undrar hur jag ska bära mig åt och vilka kablar jag ska använda, scart-ingångarna är ju för få för att koppla in allting med och Xbox component-kabeln passar ju inte direkt till min TV men den måste vara med så vad ska jag förlänga med och var kan jag köpa det? det jag vill ha är att jag kan få ljud från förstärkaren till alla enheter och att det ska vara så bra som möjligt vill ju inte direkt "snika" med RCA-kablar och RGB-kablar som av vad jag förstår är bättre än en vanlig scart-kabel.

Mina komponenter är:
- Grundig 28" CRT (har kanske 10 år på nacken) (CRT TV)
- Harman Kardon HK 670 (Förstärkare)
- Black Diamond V.1 (Golvhögtalare)
- Xbox 360 Premium (TV-spels konsol)
- Pioneer F-676 (Tuner)
- Sony DVP-NS705V (DVD-spelare)
- Panasonic NV-HD630 (VHS-spelare)


Och som ni märker har jag inte direkt lagt ner någon energi på att få fram bra bilder.

<{POST_SNAPBACK}>


Du ska definitivt se till att koppla in både Xbox 360:n och DVD-spelaren med RGB-scart! Du kommer bli förvånad över hur mycket skarpare och klarare färger det blir. Förutsatt att din gamla(?) tv klarar RGB?

#179

Postad 14 juni 2006 - 10:36

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

  • 1 000 inlägg
  • 0
Har en NAD 29" TV med två scartingångar varav den ena stödjer RGB.

Vill koppla in följande via RGB:

DVD-spelare
Playstation 2
Nintendo Gamecube/N64/SNES (tror alla tre kan använda samma RGB-kabel)
Humax digital-box
D-Link Media Player DSM-320

Videon kopplas till scartkontakten utan RGB.

Vad behöver jag för dosa? Man ska kunna byta scartingång med ratt/knapp utan att riskera skada inkopplade och påslagna enheter.

Nåt sånt här kanske? http://www.webhallen...od.php?id=39954

#180

Postad 14 juni 2006 - 10:43

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Har en NAD 29" TV med två scartingångar varav den ena stödjer RGB.

Vill koppla in följande via RGB:

DVD-spelare
Playstation 2
Nintendo Gamecube/N64/SNES (tror alla tre kan använda samma RGB-kabel)
Humax digital-box
D-Link Media Player DSM-320

Videon kopplas till scartkontakten utan RGB.

Vad behöver jag för dosa? Man ska kunna byta scartingång med ratt/knapp utan att riskera skada inkopplade och påslagna enheter.

Nåt sånt här kanske? http://www.webhallen...od.php?id=39954

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte så mycket om RGB o sånt men kan tipsa om att många diskuterar Joytech mm i denna tråd
Minhembio.com forumtråd för Joytech AV Control Center och andra SCART RGB boxar

#181

Postad 25 juni 2006 - 14:27

PeterN83
  • PeterN83
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!

Ska flytta till hösten och tänkte i samma vända köpa mig en liten hemmabio. Jag har kollat runt och läst de senaste dagarna och till dags datum är det dessa komponenter som jag är intresserade av:

Tv: LG 42PM1MA
Förstärkare: Sony STR-DG700
Högtalarpaket: JBL SCS 200.5

Budget: runt 20k kr

Jag har sedan gammalt ett xbox (chippat) och dator med Grafikkort med "HDTV-utgång" och Ljudkort
Ska givetvis koppla in xboxen och funderar även koppla in datorn, iaf ha möjlighet till det.

Nu till frågorna:

1. Vilka slags kablar behöver jag ha för att koppla in allt och vad ska gå till vad?
- köpa bättre kablar till xboxen för bättre bild än orginalkabeln vill jag göra, om det blir en markant skillnad i bild.

2. Hur bra går det att använda dvd-läsaren i xboxen istället för att köpa t.ex. denna Pioneer DV-696AV ??

Har en obefintlig dvd-samling men funderar på att hyra filmer från cdon under hösten.


Tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh
Peter Nyberg

#182

Postad 06 juli 2006 - 18:55

toeri00
  • toeri00
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har köpt följande paket:

TV: Sony KDL-40v2000
DVD-Rec: Sony RDR-HX920
Hemmabio: Yamaha YSP-1000
SUb : Velodyne SPL-800 alt. B&W PV12 (har ej bestämt mig ännu)

Min fråga är nu hur koplar jag ihop allt detta på ett optimalt sätt?
Vilka kablar skall jag andvända, digitala, analoga ?

Skall jag samtidigt köra Scart mellan TV och DVD (smartlink gör att jag då kan styra TV:n via DVD:n)?

Vilken Sub väljer jag, design, enkelhet, pris och bra ljudbild är viktiga faktorer för mig.

Tacksam för om någon kan hjälpa en villrådig nybörjare på traven :angry:

#183

Postad 07 juli 2006 - 16:35

Greeneyedboy
  • Greeneyedboy
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hejsan alla Har snart inget hår kvar på huvudet pga allt funderande
Nu e det så att jag ska köpa en Philips 32PF5321 LCD som jag ska ha i sovrummet Å det e så att jag tänkte dra kabel via balkongen till tv:n från vardagsrummet men nu e det så att jag vill ha både vanlig tv sammt bilden från min comhembox som även min dvd e kopplad till.Om jag vill ha alla dom signalerna så verkar det som att jag måste koppla på en splitter på vanliga antenn kabeln som jag drar till sovrumms tv:n å sen en splitter på scarten som går från boxen till tv:n i sovrummet för att få in både comhem kanalerna + få in dvd:n via den.Har hittat en annten kabel som man kan klämma mellan fönster osv... Men scart e ju inget man direkt klämmer mellan en balkongdörr finns det några andra sätt att göra det eller om det finns nån smidig scart som man kan använda eller nått annat sätt att koppla? Tacksam för hjälp
Boxen e en Samsung DCB-9401.
Å annten kabel samt SCART måste vara ca 10m långa.

#184

Postad 07 juli 2006 - 18:59

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Köp en trödlös variant till boxen. Inte optimalt, men det brukar funka hyfsat.

/D

#185

Postad 11 juli 2006 - 08:07

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Det verkar nästan smidigast, kolla här för mera info:
Trådlös ljud/bild

Redigerat av tb303, 11 juli 2006 - 08:07.


#186

Postad 15 juli 2006 - 17:24

Nakino
  • Nakino
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Har fått upp ögonen för att kanske vara lite mer seriös med mitt hembiosystem och
därför vänder jag mej hit med en fundering.

Jag har funderat på att framöver införskaffa en projektor med i dagsläget är den frånvarande.
Dock så undrar jag hur jag smartast och med minnst besvär gör med mina kablar.

I dagsläget ser det ut som följande...
Digitalbox -> scart -> DVD/Video (kombo) -> scart -> TV
XBox -> scart -> TV
XBox 360 -> RCA ->TV

Hur kopplar jag på behändigast vis mina grejer både ur kopplings och användarsynpunkt.
Och vilka kablar osv rekomenderas?

Min utrustning... :)
TV - Sony KE-P42-M1
Reciever - Centrum Titan 500
DVD/Video - Samsung DVD-V5450
Digitalbox - Humax CX 1201C
XBox 360
XBox

#187

Postad 16 juli 2006 - 12:37

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Vad är det som inte fungerar tycker du?
På din beskrivning verkar det som att allt borde funka ok. :)

rca = komponent?

#188

Postad 16 juli 2006 - 19:02

Nakino
  • Nakino
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jo nog fungerar det men jag anar att det borde finnas ett enklare sätt.
Typ gå via Recievern eller så...
Recievern var en Centrum Titan 500...(specs finns på net-on-net) men jag har inte grunnat så
mycket på vilka mäjligheter som jag har samt hur det blir om man sätter dit
en projektor i ekvationen också.

Man vill ju inte behöva böka en massa i onödan så att säga.
Vare sej när det gäller att koppla och att använda.

Och ja RCA = Komponent

Redigerat av Nakino, 16 juli 2006 - 19:02.


#189

Postad 21 juli 2006 - 23:43

Unregistered02428d26
  • Unregistered02428d26
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Tjena!
Ska snart köpa en Panasonic Pv60. och kommer koppla in digitalbox, dvd och xbox
digitalboxen kör jag till tv'n med en monster scart kabel och dvd'n kör jag med en liknande variant, hur ska jag koppla xboxen då det endast finns 2 st rgb uttag på tvn, ska man köpa nån annan sladd till xboxen och koppla den som komposit eller nånting ?
kass på sånt här, så lite hjälp vore najs.

#190

Postad 23 juli 2006 - 15:58

Unregistered83d24039
  • Unregistered83d24039
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag har köpt denna hemabio anläggning http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1410 och denna reciever http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2330. Fast jag har inga kablar till det så jag behöver kablar så att jag kan koppla dessa grejjer till receivern.

- Tv
- Xbox
- Xbox 360

Tacksam för alla svar

MVH

#191

Postad 01 augusti 2006 - 22:22

dommino
  • dommino
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej på er alla där ute, har nyligen vart o köpt en Andersson plasma tv med tillhörande paket till.


Paketet heter Andersson XQ5 HD/ A32/02

Kan tilläggas att det e det lilla paketet med den klena recivern,högtalarna ovs
enligt specen kan man koppla in " väldigt mycket" till en väldigt bra kvalitet, har kollat runt och kan ej få igång min dvd spelare, den tar helt enkelt inte min dvd skiva alls köpeskiva eller inte spelar ingen roll, har kollat anslutningarna och det ska gå o koppla på fyra olika sätt enligt instruktionerna men jag lyckas inte få igång min dvd ,skulle vara tacksam om ngn kunde typ förklara så bra det nu bara går hur man ska koppla in mitt system för bästa bild kvalitet, ljudkvalitet
kan tilläggas att jag har ochså en humax digitalbox som jag vill ha inkopplad med...
tacksam för alla svar.....Grodan Boll.... Noll Koll......

#192

Postad 02 augusti 2006 - 00:53

sviortgb
  • sviortgb
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej
Jag är i färd med att bygga hemmabio, något jag sett fram emot i flera år nu. Bostaden är egentligen alldeles för trång och utrymmet som är till förfogande är allt anat en optimalt och skall även användas till en massa annat, där till är mina kunskaper på ”bio byggar området” i det närmaste obefintliga, framför allt när det kommer till att koppla ihop komponenterna på vettigt sätt.

Vad gäller, hur rummet skall möbleras så finns det ej mycket till alternativ (bla eftersom det är många viljor inblandade) utan det får bli ungefär något i stil med bifogad skiss.

Men det är när det kommer till att koppla ihop alltsammans så blir det alldeles för trassligt för
undertecknad. Det som skall kopplas samman är följande;
-Panasonic DVD-S97 DVD-spelare HDMI
-Yamaha RX-V757RDS A/V-receiver Svart
-Infinity Beta HCS Högtalarsystem 5.1
-Panasonic TH-42PV60 42tum 16:9 1024x768 HD Ready
-Epson EMP-TW600 16:9 1280x720 HD Ready
-PC
-Två kabel-TV leverantörer via deras digital boxar

1) Planen var från början att koppla DVD’n; till projektorn med HDMI och Komponent till plasman. I min enfald trodde jag att man på något smidigt sätt kunde koppla in allt annat (PC, kabel- TV) till DVD’n och därifrån till förstärkare och skärmar, men det värkar som att dylikt ej går. Finns det någon omkopplare, eller switch man kan använda???
2) Vi har till råga på allt två cabel-TV leverantörer och gillar delar av utbudet från bägge två (Bredbandsbolaget och ComHem) båda digitalboxarna har SCART-uttag. Kanalutbudet är viktigast att man kan se på plasman, men det hade ju varit bäst om även projektorn gått att använda utan att för den sakens skull behövt göra manuella omkopplingar, och hur får man till ljudet på smidigt sätt???
3) Vi vill även kunna använda projektorn för att surfa och spela spel via datorn, det är dubbla grafikkort varav det man kopplar till monitorn är en ”Sapphire Radeon X1900XTX” det värkar vara en mängd olika kopplings möjligheter, video-ut, DVI VGA, omkopplings möjlighet till ytterligare en SCART om man vill det, men i slutändan hur är det bäst/smidigast att göra för att få kvalitet i ljud och bild???


Evigt tacksam för hjälp och råd

Bifogad fil(er)



#193

Postad 02 augusti 2006 - 09:27

xenixit
  • xenixit
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Vad göra ?

Jag har svårt att hitta rätt i forumet, och den här tråden verkar innehålla rätt sorts frågeställningar?

Jag har en Boxer mottagare med 1xscart RGB och 1xscart komposit.

Nu behöver jag få iväg signal till min Plasma TV Samsung P42S4S samt min Proj Panasonic PT-AE900.

Har testat at köra scart RGB till båda och splittat upp SCART RGB utgången på DILOG 355 mottagaren, men det blir en drastisk försämring på bilden som går till Plasman ? Jag har anslutit båda kablarna i splittern, men inte till projen ännu, den ligger löst och är en Hama 10m kabel med bra skärmning.

Blir det så mycket sämre bild om man splittar upp signalen, eller beror det på den dåliga kvaliteten på splittern ?

Någon som har en bra lösning på hur jag skall koppla ihop digital boxen med Proj + plasma panel ?

Har ju endast tillgång till 1st Scart RGB.

Mvh

Xenix IT

#194

Postad 02 augusti 2006 - 14:50

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

beror det på den dåliga kvaliteten på splittern ?

Det tror jag!

Bästa är nog att ha boxen lätt åtkomlig och fysiskt skifta kabel när du behöver. Förr eller senare får du tag på en ny box med antingen dubbla RGB-scart eller RGB-scart + HDMI/DVI.

#195

Postad 03 augusti 2006 - 12:24

Johantoan
  • Johantoan
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
lite dum fråga men jag har letat i en halvtimme efter svar.
Hur placerar man högtalarna, stämmer detta?
eller är det tvärtom med vänster/höger sidorna+

Bifogad fil(er)


Redigerat av Johantoan, 03 augusti 2006 - 12:26.


#196

Postad 03 augusti 2006 - 13:20

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Hur placerar man högtalarna, stämmer detta?
eller är det tvärtom med vänster/höger sidorna+


Inte säker jag förstod frågan, men din bild såg rätt ut. Här visas det tydligt:

Postad bild

#197

Postad 04 augusti 2006 - 16:23

tobbefred
  • tobbefred
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har just skaffat ny plasma och hemmabio, har läst runt och tror jag har fått koll på kopplingen, vill bara få ok innan jag far iväg och köper kablar..

Ska koppla TV, digitalbox, dvd, receiver.

DVD har tyvärr varken Hdmi, komponent. Så här har jag tänkt.


Scart till TV från Box och DVD.

Koaxial till receiver från box och dvd.

Samt 2xRCA från TV till receiver.

Funkar detta??

#198

Postad 04 augusti 2006 - 19:04

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Funkar detta??

Japp :blink:

Kolla om du har Scart RGB på box och båda scartingångarna på plasman. Ibland räcker det inte att in-/utgången stödjer RGB, man måste dessutom ställa in det på RGB i apparatens meny.

#199

Postad 04 augusti 2006 - 22:25

SigSauer
  • SigSauer
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Hej på er!
Jag är ytterligare en vilsen själ i kabeldjungeln som skulle behöva lite tips... :blink:

Har precis införskaffat:

Reciever: Harman Kardon AVR435
DVD: Samsung HD860 (HDMI, coax, component)
En Samsung Q7H är beställd. (HDMI, komponent)
och jag har även en gammal PS2:a ståendes.

Nu ska ju detta kopplas ihop för bästa möjliga bild/ljud samt hanterbarhet.

Hur skulle det kunna se ut?

Tacksam för lite hjälp.

#200

Postad 05 augusti 2006 - 06:43

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Hur skulle det kunna se ut?

Hej,
Bildkablar till TV: Hdmi från dvd, komponent från ps2
Ljudkablar till receiver: Analog RCA och/eller Digital coax från dvd, Analog RCA eller digital optisk från ps2

Man får ofta prova sig fram vad som låter bäst eller passar bäst handhavandemässigt. Ofta är D/A-omvandlaren i spelaren bättre än den i receivern, men det är ju smidigare med 1st kabel isf 5+1 eller 7+1 osv.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.