Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vilken fiber ska man välja?

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 december 2021 - 09:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ska snart flytta och tänkte passa på att beställa fiber.

Vilken hastighet är lämpligt?

Räcker det med 100/100?

 

Jag spelar en del spel online samt streamar mycket full HD

Tex sport.

 

Kollade på tele2 och ser att deras 100/100 skickar bara 7-10mbit/sek

tyckte det lät lite.

På Telia ser jag inte den infon av någon anledning.

 

Spelar det någon större roll om jag väljer telia eller tele2?

Har telia Bredband 30 idag.

 

Det som stört mig mest är att om jag laddar ner ett spel så kan jag inte streama tv samtidigt eller knappt kolla youtube utan att det laggar.

 

 



#2

Postad 28 december 2021 - 09:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

100/100 = 10mb/s

 

De flesta operatörer erbjuder tex 250mb eller 500mb för samma pris som tex 100mb om du binder dig ett år.

Har haft Telia/Bahnhof/Tele2 genom åren och samtliga har fungerat mycket bra.



#3

Postad 28 december 2021 - 10:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det som stört mig mest är att om jag laddar ner ett spel så kan jag inte streama tv samtidigt eller knappt kolla youtube utan att det laggar.

Fast det problemet kan du ha med snabbare uppkoppling också, förutsatt att den som skickar

datat till dig gör det så pass snabbt, att trafiken mättar uppkopplingen till 100%.


Redigerat av frollic, 28 december 2021 - 10:11.


#4

Postad 28 december 2021 - 10:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Fast det problemet kan du ha med snabbare uppkoppling också, förutsatt att den som skickar

datat till dig gör det så pass snabbt, att trafiken mättar din uppkoppling till 100%.

jag vet inte vad Steam har för hastighet men där kan man ju sätta begränsningar hur mycket bandbredd som skall användas.

men med 30mbit internet behöver jag nästan allt. annars tar det för lång tid. Det tar ändå alldeles för lång tid som det är nu. många många timmar att ladda ner ett spel.

 

Lite drygt om jag vill se på tv under tiden.


100/100 = 10mb/s

 

De flesta operatörer erbjuder tex 250mb eller 500mb för samma pris som tex 100mb om du binder dig ett år.

Har haft Telia/Bahnhof/Tele2 genom åren och samtliga har fungerat mycket bra.

ser nu att man får 12 månader på båda ställen för riktigt bra pris.

Även efter 12 månader är det billigare än mitt 30mbit

Då gäller det 250 fiber. så det får nog bli det :)



#5

Postad 28 december 2021 - 10:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Lite drygt om jag vill se på tv under tiden.

I-landsproblem, men jag förstår vad att det känns drygt.
 

ser nu att man får 12 månader på båda ställen för riktigt bra pris.
Även efter 12 månader är det billigare än mitt 30mbit
Då gäller det 250 fiber. så det får nog bli det :)

Är det Öppen fiber, kolla om du kan direkt byta till Bahnhof, får du 1/1 gbit, om du binder på 1 år, för 299:-.

Dock ser jag att erbjudandet försämrats, förut var det 299:-/24 mån, nu är det 299:-/12 mån, därefter 399:-.
https://www.minhembi...21#entry4490844

Redigerat av frollic, 28 december 2021 - 10:55.


#6

Postad 28 december 2021 - 11:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

I-landsproblem, men jag förstår vad att det känns drygt.
 
Är det Öppen fiber, kolla om du kan direkt byta till Bahnhof, får du 1/1 gbit, om du binder på 1 år, för 299:-.

Dock ser jag att erbjudandet försämrats, förut var det 299:-/24 mån, nu är det 299:-/12 mån, därefter 399:-.
https://www.minhembi...21#entry4490844

jo lite i-landsproblem är det kanske :)

 

hur kan jag se om det är öppen fiber eller inte?



#7

Postad 28 december 2021 - 12:03

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Priserna beror på vem som är nätägare. Är det tex Telias öppen fiber så kostar bahnhofs gbit 779kr/mån nu.

Ibland kan man få typ 3mån till halva priset.  Kolla på bredbandsval.se med din adress.

 

Telia har tex 591kr/mån för 500/500mb med tv paket lagom eler 691kr/mån för samma hastighet och tv paket stor. Kan ju vara ett alternativ om du har tv från Telia idag. Sen kan man alltid slå dom en signal och pruta lite till om man tex redan har utrustning hemma som funkar.



#8

Postad 28 december 2021 - 12:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Kollade på tele2 och ser att deras 100/100 skickar bara 7-10mbit/sek

tyckte det lät lite.

På Telia ser jag inte den infon av någon anledning.

 

Du måste missförstått något. 100/100 är hastigheten i megabit per sekund upp/ner så det "skickas" förstås med 100Mbit/s (åt båda hållen).

 

Det finna liksom ingen annan "info" för Telia att ange.

 

Länka gärna till uppgifterna du sett på Tele2 så kan vi nog reda upp det.



#9

Postad 28 december 2021 - 12:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Priserna beror på vem som är nätägare. Är det tex Telias öppen fiber så kostar bahnhofs gbit 779kr/mån nu.

Ibland kan man få typ 3mån till halva priset.  Kolla på bredbandsval.se med din adress.

 

Telia har tex 591kr/mån för 500/500mb med tv paket lagom eler 691kr/mån för samma hastighet och tv paket stor. Kan ju vara ett alternativ om du har tv från Telia idag. Sen kan man alltid slå dom en signal och pruta lite till om man tex redan har utrustning hemma som funkar.

 

okej. 779kr vill jag inte betala så det blir nog att köpa från telia eller tele2.

 

tv fixar jag på annat vis så det behöver jag inte.

det får bli 250 fiber. tror jag klarar mig på det :)

299kr första året sen 529kr

idag betalar jag 559kr för 30mbit


Du måste missförstått något. 100/100 är hastigheten i megabit per sekund upp/ner så det "skickas" förstås med 100Mbit/s (åt båda hållen).

 

Det finna liksom ingen annan "info" för Telia att ange.

 

Länka gärna till uppgifterna du sett på Tele2 så kan vi nog reda upp det.

det var här jag såg det :)

https://www.tele2.se/bredband

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  fiber.jpg   54,85K   0 Antal nerladdningar


#10

Postad 28 december 2021 - 12:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

det var här jag såg det :)

https://www.tele2.se/bredband

 

Ok, idiotinformation vill jag påstå. Bortse från den :)

 

Klart att det kan gå lite olika fort mot olika ställen på internet, men att skriva något så hjärndött som "50-100Mbit/s" borde gett någon på marknadsavdelningen sparken ;)

 

7-10Mbit/s ska antagligen vara 7-10Mbyte/s men även det är lika korkat som ovanstående.



#11

Postad 28 december 2021 - 12:58

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Vem du betalar till spelar ju inte så stor roll, nätleverantören ändras ju inte ändå. 

 

Bahnhof är väl den ända ISP i Sverige som faktiskt särskiljer sig åt det bättre hållet, har dem själv, även fast jag sitter i "Telias öppna fiber nät". 

Telia har ökat priserna för 2022, fick mail om det i November tror jag. 

 

100/100 räcker om du är själv i hushållet. 

 

Bredbandsval och Bredbandswebben brukar hjälpa till att veta vilket nät adressen är kopplad till. 


Redigerat av TijY, 28 december 2021 - 13:01.


#12

Postad 28 december 2021 - 13:00

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Ok, idiotinformation vill jag påstå. Bortse från den :)

 

Klart att det kan gå lite olika fort mot olika ställen på internet, men att skriva något så hjärndött som "50-100Mbit/s" borde gett någon på marknadsavdelningen sparken ;)

 

7-10Mbit/s ska antagligen vara 7-10Mbyte/s men även det är lika korkat som ovanstående.

 

Inte nödvändigtvis, deras "100"-abonnemang kan i realiteten vara ett 100/10. :)

Där ser man vikten av att använda rätt enheter. Jag skulle inte vilja ha ett abonnemang på 100 mb (millibit) :)

100 Mbit/s ~ 12.5 MB/s När det gäller nätverk så räknas allt, precis som hårddiskar, med basen 10, inte 2.
1 Byte = 8 bits

Så nu har jag mansplainat nog.


Redigerat av boombaaz, 28 december 2021 - 13:03.


#13

Postad 28 december 2021 - 13:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

100/100 räcker om du är själv i hushållet. 

 

Definiera "räcker" ;)

 

För det Andreas skrivit att han gör "räcker" mindre än så, men samtidigt lägger han till att han är otålig när det ska överföras mycket data (ladda ner spel). Så ju snabbare desto bättre förstås. Jag har för närvarande 500/500 och kan själv tycka att det kunde gå snabbare ibland.

 

 

Inte nödvändigtvis, deras "100"-abonnemang kan i realiteten vara ett 100/10. :)

Där ser man vikten av att använda rätt enheter. Jag skulle inte vilja ha ett abonnemang på 100 mb (millibit) :)

100 Mbit/s ~ 12.5 MB/s När det gäller nätverk så räknas allt, precis som hårddiskar, med basen 10, inte 2.
1 Byte = 8 bits

Så nu har jag mansplainat nog.

 

Du behöver inte förklara för mig, jag har jobbat med nätverk till och från i några decennier nu :)

 

Jag utgick från att vi pratar om en symmetrisk förbindelse eftersom Andreas skrev "100/100" i sitt första inlägg. 



#14

Postad 28 december 2021 - 13:08

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Definiera "räcker" ;)

 

För det Andreas skrivit att han gör "räcker" mindre än så, men samtidigt lägger han till att han är otålig när det ska överföras mycket data (ladda ner spel). Så ju snabbare desto bättre förstås. Jag har för närvarande 500/500 och kan själv tycka att det kunde gå snabbare ibland.

 

 

 

Du behöver inte förklara för mig, jag har jobbat med nätverk till och från i några decennier nu :)

 

Jag utgick från att vi pratar om en symmetrisk förbindelse eftersom Andreas skrev "100/100" i sitt första inlägg. 

 

Ptja slänge han inte ska streama 4K 24timmar om dygnet så räcker det.
Ofta inte 100/100 linan som begränsar vid "prime time" Netflix och Steam throttlas ändå ibland. 

 

Fiber bör alltid vara symmetriskt/full duplex. Annars är det ju ett skämt till leverantör. 


Redigerat av TijY, 28 december 2021 - 13:11.


#15

Postad 28 december 2021 - 13:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ptja slänge han inte ska streama 4K 24timmar om dygnet så räcker det. 

 

100Mbit/s "räcker" väl mer än väl för att streama 4K dygnet runt?

 

Det lite det som var min poäng. "räcker" gör ju rent krasst hans nuvarande xDSL (även för de flesta UHD-tjänster), men det verkar som om Andreas har lite högre krav än "bare minimum" och då är ju "räcker" mer flytande och därmed svårare att svara på.

 

100Mbit/s är inte så snabbt idag och jag hade personligen aldrig gått tillbaka till det frivilligt.



#16

Postad 28 december 2021 - 13:18

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Eller bättre forumulerat han kan streama netflix (såkallat "4k") och hbo-max samtidigt och fortfarande tanka spel snabbare än 30mbit som han har idagsläget.  :rolleyes:


Redigerat av TijY, 28 december 2021 - 13:19.


#17

Postad 28 december 2021 - 13:21

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

100Mbit/s "räcker" väl mer än väl för att streama 4K dygnet runt?

 

Det lite det som var min poäng. "räcker" gör ju rent krasst hans nuvarande xDSL (även för de flesta UHD-tjänster), men det verkar som om Andreas har lite högre krav än "bare minimum" och då är ju "räcker" mer flytande och därmed svårare att svara på.

 

100Mbit/s är inte så snabbt idag och jag hade personligen aldrig gått tillbaka till det frivilligt.

Ska man tanka riktigt 4K material kan jag hålla med dig om att 100/100 inte är snabbt. Men der räcker till allt annat normalt sett. 



#18

Postad 28 december 2021 - 15:35

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Ok, idiotinformation vill jag påstå. Bortse från den :)

 

Klart att det kan gå lite olika fort mot olika ställen på internet, men att skriva något så hjärndött som "50-100Mbit/s" borde gett någon på marknadsavdelningen sparken ;)

 

7-10Mbit/s ska antagligen vara 7-10Mbyte/s men även det är lika korkat som ovanstående.

Tele2 eller före detta ComHem har asymmetrisk hastighet så det stämmer absolut att uploaden är mycket lägre än download.
Jag tex har 600 Mbit download och upload är ca 50 Mbit.


Redigerat av Depeche, 29 december 2021 - 09:34.


#19

Postad 28 december 2021 - 15:40

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Du behöver inte förklara för mig, jag har jobbat med nätverk till och från i några decennier nu :)

 

Jag utgick från att vi pratar om en symmetrisk förbindelse eftersom Andreas skrev "100/100" i sitt första inlägg. 

Förlåt, det var bara första raden som var ämnad för dig. Resten var lite mer allmän uppmaning. :)
 



#20

Postad 28 december 2021 - 18:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Tele2 eller före detta ComHem har asymetrisk hastighet så det stämmer absolut att uploaden är mycket lägre än download.
Jag tex har 600 Mbit download och upload är ca 50 Mbit.

 

Jag utgick som sagt från att det Andreas skrev stämde (100/100Mbit/s).

 

Informationen de har på sin sida är oavsett det skitdum. De kan förstås inte garantera en enda Mbit/s till annat sina egna servrar (och möjligtvis någon samarbetspartner). Ett spann med en nedre gräns är m.a.o. inget som en potentiell kund ska bry sig om.

 

 

Förlåt, det var bara första raden som var ämnad för dig. Resten var lite mer allmän uppmaning. :)
 

 

Lugnt, jag är inte kränkt :)



#21

Postad 28 december 2021 - 20:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

hur kan jag se om det är öppen fiber eller inte?

gå in på Bahnhof och försök lägga en beställning på din kommande adress, så får du se vilka val du får upp.

 

Jag får två, den undre är betydligt billigare, då Telia inte är procentare mellan dig och Bahnhof.

 

Bifogad fil  bahnhof.JPG   18,9K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av frollic, 28 december 2021 - 20:50.


#22

Postad 28 december 2021 - 21:51

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Kan inte bredband2 leverera till din nya adress? De har bland de bättre priserna. Har hafr dom i 15-16 år nu. Vid två tillfällen har jag fått priset justerat nedåt när jag gått in på hemsidan och kollat priset. Senast 30 spänn mån. 100/100 129:-/mån.

(+Veab,nätleverantören 150 mån)



#23

Postad 28 december 2021 - 22:40

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 1

Kan man välja Bahnhof så väljer man Bahnhof, svårare än så är det inte!



#24

Postad 28 december 2021 - 23:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ska jag vara ärlig har jag aldrig hört talas om Bahnhof.

Det är en helt vanlig internetleverantör som tex telia?

 

Sökte på min nya adress och fick upp det här i alla fall. så jag antar att jag kan skaffa det :)

Bifogad fil(er)



#25

Postad 29 december 2021 - 00:24

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Tycker 500 är det minsta man ska ha idag om man äger nya konsolerna eller en gaming PC. Spelen är bra stora och tar tid att ladda ned med bara 100 Mbit. Med snabb lina kan man även avinstallera utan att bekymra sig, jag skulle gå för 1000 om det inte vore så dyrt.
Bahnhof är bäst.

Redigerat av BioBerra, 29 december 2021 - 00:24.


#26

Postad 29 december 2021 - 01:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ska jag vara ärlig har jag aldrig hört talas om Bahnhof.

Det är en helt vanlig internetleverantör som tex telia?

 

Sökte på min nya adress och fick upp det här i alla fall. så jag antar att jag kan skaffa det :)

 

Äh, Bahnhof är inget speciellt. De är lite kaxigare när det gäller att lämna ut uppgifter till upphovsrättsinnehavare än övriga aktörer, och har allmänt profilerat sig som en lite "häftigare" operatör (bl.a. har de något som de själva jämför med en "bondskurkslya" i ett bergrum i stockholm). De har därmed fått en "fanclub".

 

Om du inte håller på med något som skulle få upphovsrättsinnehavare att höja ett ögonbryn så har de så vitt jag vet ingen direkt unique selling point. Telia slår dem alla dagar i veckan om du vill ha stabil peering över världen.



#27

Postad 29 december 2021 - 02:26

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Äh, Bahnhof är inget speciellt. De är lite kaxigare när det gäller att lämna ut uppgifter till upphovsrättsinnehavare än övriga aktörer, och har allmänt profilerat sig som en lite "häftigare" operatör (bl.a. har de något som de själva jämför med en "bondskurkslya" i ett bergrum i stockholm). De har därmed fått en "fanclub".

 

Om du inte håller på med något som skulle få upphovsrättsinnehavare att höja ett ögonbryn så har de så vitt jag vet ingen direkt unique selling point. Telia slår dem alla dagar i veckan om du vill ha stabil peering över världen.

 

Njae. Bahnhof har ett eget fibernät i Sverige, precis som Telia, Telenor, Tele2, och Bredband 2

De andra mindre aktörerna i Telia öppen fiber använder nog telias nät rakt igenom.

 

Svårt att hitta någon som har något negativt att säga om Bahnhof.

Hur menar du att Telia har stabilare koppling/traceroute utomlands?!  :D


Redigerat av TijY, 29 december 2021 - 02:40.


#28

Postad 29 december 2021 - 02:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Njae. Bahnhof har ett eget fibernät i Sverige, många av de andra mindre aktörerna i Telia öppen fiber använder nog telias nät rakt igenom. Svårt att hitta någon som har något negativt att säga om Bahnhof 

 

Ja, Bahnhof har eget fibernät på vissa ställen i Sverige, det har flera andra aktörer också. Så vad är "Njae" med mitt påstående att de inte är speciella?

 

 

Svårt att hitta någon som har något negativt att säga om Bahnhof 

 

Ehm, nej. Vill du ställa dig i gruppen med fanboys jag tidigare nämnde ;)

 

https://se.trustpilo.../www.bahnhof.se



#29

Postad 29 december 2021 - 03:06

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ja, Bahnhof har eget fibernät på vissa ställen i Sverige, det har flera andra aktörer också. Så vad är "Njae" med mitt påstående att de inte är speciella?

 

 

 

Ehm, nej. Vill du ställa dig i gruppen med fanboys jag tidigare nämnde ;)

 

https://se.trustpilo.../www.bahnhof.se

 

 

https://se.trustpilo...ew/www.telia.se  :rolleyes:

 

Kolla här istället SKI kundnöjdhet.

 

https://www.bredband...dbandsbranschen

 

Skrev vilka ISP som har egna nät med någon större täckning i mitt inlägg. Sen att Telia skulle ha bättre traceroute utomlands har jag väldigt svårt att tro. Dyrare(ast) i sitt egna nät är de iaf helt solklart.


Redigerat av TijY, 29 december 2021 - 03:17.


#30

Postad 29 december 2021 - 05:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Dyrare(ast) i sitt egna nät är de iaf helt solklart.

Nu har jag inte så stor koll på vad för andra alternativ jag kan välja mellan på vår Telia fiber.

Men inte kan jag tycka att 299:-/mån för 1000/1000 Mbit/s är särskilt dyrt?



#31

Postad 29 december 2021 - 09:11

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Att gå efter omdömen på nätet utan att ha någon större inblick själv känns bara hopplöst numera.

De flesta negativa omdömen är oftast saker som kunden själv klabbat till det med. Det är alltid någonannans fel :P

 

Jag har haft Telia fiber i 10år. först 100/100 sedan 1000/1000 och kan räkna på handens fem fingrar de gånger jag varit utan uppkoppling.

2ggr har det varit strömavbrott och 1gång hade Telia något DNS strul i ett par timmar vilket ändå kunde lösas här hemma genom att ändra till googles DNS.

Så så vitt jag kommer ihåg kan man lasta Telia för ett avbrott här på 10 år :)

 

Nu har jag Bahnhof som ISP på samma adress och har varit nöjd kund i ca 2 år. inte en gång det varit några problem.



#32

Postad 29 december 2021 - 09:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

läste lite om Bahnhof och ser att många är väldigt nöjda med deras kundsupport. Eller rättare sagt, bristen på support. Enligt många så existerar det ju ingen som helst support och det verkar inte gå att ringa dom eller att dom inte svarar på mail.

 

Ofta behöver man ju ingen support men det är guld värt om något börjar krångla.

Ser också att det inte ingår en router där.

 

 

Har jämfört lite snabbt

 

Bahnhof 250

479kr/mån +99kr/mån för router

 

Telia 250

379kr/mån första året. Därefter 529kr/mån (router ingår)

 

Tele2 250

369kr/mån första året. Därefter 519kr/mån (router ingår)

 

Telia har bra support. Tele2 kan jag inte uttala mig om.

 

Spontant känns det inte som att Bahnhof har något att erbjuda eller locka med som inte någon annan leverantör har. Tvärtom faktiskt.


Redigerat av andreassofus, 29 december 2021 - 09:42.


#33

Postad 29 december 2021 - 09:48

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Att gå efter omdömen på nätet utan att ha någon större inblick själv känns bara hopplöst numera.

De flesta negativa omdömen är oftast saker som kunden själv klabbat till det med. Det är alltid någonannans fel :P

 

Jag har haft Telia fiber i 10år. först 100/100 sedan 1000/1000 och kan räkna på handens fem fingrar de gånger jag varit utan uppkoppling.

2ggr har det varit strömavbrott och 1gång hade Telia något DNS strul i ett par timmar vilket ändå kunde lösas här hemma genom att ändra till googles DNS.

Så så vitt jag kommer ihåg kan man lasta Telia för ett avbrott här på 10 år :)

 

Nu har jag Bahnhof som ISP på samma adress och har varit nöjd kund i ca 2 år. inte en gång det varit några problem.

Man ska nog gå efter den bästa operatören i sitt område, alltså där support finns på plats om något händer.

En polare hade Telia och någon idiot grävde av kabeln, det tog 4 veckor att fixa skiten.



#34

Postad 29 december 2021 - 10:19

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0


En polare hade Telia och någon idiot grävde av kabeln, det tog 4 veckor att fixa skiten.


Det är ju Telia i ett nötskal

#35

Postad 29 december 2021 - 10:34

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 1

eh va?

 

Grävde dom av din polares fiber eller drabbade det flera hushåll?  Vem äger fibern?

Jag har en vän som grävde av sin egen fiber i trädgården och visst, det tog en vecka att få det fixat. Det är ju dock inte Telia eller någon annan isp som kommer och fixar fibern.

 

Precis dessa inlägg jag menar, Man sågar en isp när det garanterat inte är isp'n fel.



#36

Postad 29 december 2021 - 11:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Några tomtar från annat nätbolag grävde av vår fiber i området i somras.

 

Det tog Telia (antar att det var Teracom via Telia) några timmar att fixa.

 

Som vanligt är det alltid folk som sågar saker vid fotknölarna utan nyans eller relevans.



#37

Postad 29 december 2021 - 11:48

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Några tomtar från annat nätbolag grävde av vår fiber i området i somras.

 

Det tog Telia (antar att det var Teracom via Telia) några timmar att fixa.

 

Som vanligt är det alltid folk som sågar saker vid fotknölarna utan nyans eller relevans.

Ja det beror nog på vart man bor helt enkelt.

 

Det grävdes av flera kablar i mitt område, till och med matarledningen för strömmen gick i samma veva, den fixades dock på några timmar.

 

Den lokala fiber leverantören fixade problemet på 2 dagar trots pandemi.

 

Den enda kabeln som inte lagades var Telias fiberkabel, den låg helt avgrävd i flera veckor medan dom andra operatörerna snabbt fixade problemet.

Det gick inte att få tag i någon ansvarig på Telia trots att många kunder felanmälde samma fel!

 

Telia skickade ut en ny router till min kompis, han visste ju inte att kabeln avgrävd då, detta då alla andra operatörer hade fixa sina ledningar!

 

När det inte fungerade med ny router så skickade Telia ut en tekniker.

Sedan tog det ytterligare 2 veckor innan Telia lyckades laga kabeln.

 

Det var tur då att man inte hade hunnit fylla igen gropen, annars hade Telia fått gräva upp skiten igen vilket jag är tveksam på om dom hade gjort.

Många kunder bytte operatör under tiden så Telia förlorade troligen väldigt många kunder i samband med kabelbrottet.

 

Sedan är det säkerligen så att om man bor på landet så skiter Telia i kunderna, eller har långa handläggningstider. Det finns inga Telia tekniker längre på dom mindre orterna, i storstäderna är det säkert inte samma problem.



#38

Postad 29 december 2021 - 12:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Gällande tele2 så får jag upp dessa erbjudande som ev ny kund..

Bifogad fil(er)



#39

Postad 29 december 2021 - 12:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Gällande tele2 så får jag upp dessa erbjudande som ev ny kund..

24 månaders kampanj? hur fick du det?  jag får bara feam 12 månader.

får heller inte fram 600 fiber.



#40

Postad 29 december 2021 - 12:14

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

läste lite om Bahnhof och ser att många är väldigt nöjda med deras kundsupport. Eller rättare sagt, bristen på support. Enligt många så existerar det ju ingen som helst support och det verkar inte gå att ringa dom eller att dom inte svarar på mail.

 

Ofta behöver man ju ingen support men det är guld värt om något börjar krångla.

Ser också att det inte ingår en router där.

 

 

Har jämfört lite snabbt

 

Bahnhof 250

479kr/mån +99kr/mån för router

 

Telia 250

379kr/mån första året. Därefter 529kr/mån (router ingår)

 

Tele2 250

369kr/mån första året. Därefter 519kr/mån (router ingår)

 

Telia har bra support. Tele2 kan jag inte uttala mig om.

 

Spontant känns det inte som att Bahnhof har något att erbjuda eller locka med som inte någon annan leverantör har. Tvärtom faktiskt.

 

Köp en egen router så ser du ju vem som är mest prisvärd  :D

Net at Once brukar vara billiga annars, de har haft bra kundsupport när jag var kund iaf. 

 

24 månaders kampanj? hur fick du det?  jag får bara feam 12 månader.

får heller inte fram 600 fiber.

 

Han sitter i ett annat nät antagligen. 


Redigerat av TijY, 29 december 2021 - 12:21.


#41

Postad 29 december 2021 - 12:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Köp en egen router så ser du ju vem som är mest prisvärd  :D

Net at Once brukar vara billiga annars, de har haft bra kundsupport när jag var kund iaf. 

 

 

 

ja men nu ingår det ju router med dom andra och det gör det inte på Bahnhof.  så då blir det ju inte lika prisvärt.

routern kostar ju att köpa



#42

Postad 29 december 2021 - 12:40

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Ja det beror nog på vart man bor helt enkelt.

 

Det grävdes av flera kablar i mitt område, till och med matarledningen för strömmen gick i samma veva, den fixades dock på några timmar.

 

Den lokala fiber leverantören fixade problemet på 2 dagar trots pandemi.

 

Den enda kabeln som inte lagades var Telias fiberkabel.

Det gick inte att få tag i någon ansvarig på Telia trots att många kunder felanmälde samma fel!

 

Telia skickade ut en ny router till min kompis, han visste ju inte att kabeln avgrävd då, detta då alla andra operatörer hade fixa sina ledningar!

 

När det inte fungerade med ny router så skickade Telia ut en tekniker.

Sedan tog det ytterligare 2 veckor innan Telia lyckades laga kabeln.

 

Det var tur då att man inte hade hunnit fylla igen gropen, annars hade Telia fått gräva upp skiten igen vilket jag är tveksam på om dom hade gjort.

Många kunder bytte operatör under tiden så Telia förlorade troligen väldigt många kunder i samband med kabelbrottet.

 

Sedan är det säkerligen så att om man bor på landet så skiter Telia i kunderna, eller har långa handläggningstider. Det finns inga Telia tekniker längre på dom mindre orterna, i storstäderna är det säkert inte samma problem.

 

Wow, inte mindre en nio gånger lyckades du få in "Telia" i den korta texten :P

 

Bara för att förtydliga, Det är INTE Telia som driftar eller reparerar fibern.

Visst, det finns mardrömshistorier överallt gällande bredband och det händer att det blir galet ibland men att såga direkt över fotknölarna är inte rätt det heller.
 



#43

Postad 29 december 2021 - 12:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

 

Jag skrev inte att Telia skulle ha mindre klagomål, det var du som skrev att jag skulle få svårt att hitta någon som har något negativt att säga om Bahnhof. Jag visade bara att det var lätt, precis som för alla andra operatörer.

 

Visst ligger Bahnhof först i den listan, men inte så mycket över tvåan och trean att jag höjer på ögonbrynet. Speciellt inte när jag vet hur bra de lyckats med sin marknadsföring. Det visar ju faktiskt denna tråden.

 

 

Skrev vilka ISP som har egna nät med någon större täckning i mitt inlägg. Sen att Telia skulle ha bättre traceroute utomlands har jag väldigt svårt att tro. Dyrare(ast) i sitt egna nät är de iaf helt solklart.

 

Du verkade använda det faktum att Bahnhof har eget nät i delar av Sverige som ett argument för dem. Menar du att Telias globala nät inte skulle vara en fördel för dem? De har trots allt egna kablar runt om i världen.

 

https://www.teliacar...ur-network.html

 

Att de skulle vara speciellt dyra vet jag inte. Jag ger ca 350SEK för 500/500Mbit/s.



#44

Postad 29 december 2021 - 13:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

ja men nu ingår det ju router med dom andra och det gör det inte på Bahnhof.  så då blir det ju inte lika prisvärt.

routern kostar ju att köpa

Man ska definitivt inte välja ISP baserat på var man kan få router på köpet.

Dessutom är de flesta routrar som ingår i priset rent skräp iaf.

 

Det gamla talesättet dumsnål går verkligen att applicera i fall som dessa.



#45

Postad 29 december 2021 - 13:30

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

 

Du verkade använda det faktum att Bahnhof har eget nät i delar av Sverige som ett argument för dem. Menar du att Telias globala nät inte skulle vara en fördel för dem? De har trots allt egna kablar runt om i världen.

 

https://www.teliacar...ur-network.html

 

Att de skulle vara speciellt dyra vet jag inte. Jag ger ca 350SEK för 500/500Mbit/s.

 

Se där lite matnyttig info, tack! 

Här är Telia dyrast, men beror på vilket nät man sitter i såklart. 529Kr för 250/250... 

 

Håller med Masse70, vill du ha mer än 100Mbit är de medföljande routrarna inte bra. De går att köpa på tradera/blocket för några hundra om du är snål.
Dåliga på att balansera och få inställningsmöjligheter. 


Redigerat av TijY, 29 december 2021 - 13:40.


#46

Postad 29 december 2021 - 16:56

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

läste lite om Bahnhof och ser att många är väldigt nöjda med deras kundsupport. Eller rättare sagt, bristen på support. Enligt många så existerar det ju ingen som helst support och det verkar inte gå att ringa dom eller att dom inte svarar på mail.
 
Ofta behöver man ju ingen support men det är guld värt om något börjar krångla.
Ser också att det inte ingår en router där.
 
 
Har jämfört lite snabbt
 
Bahnhof 250
479kr/mån +99kr/mån för router
 
Telia 250
379kr/mån första året. Därefter 529kr/mån (router ingår)
 
Tele2 250
369kr/mån första året. Därefter 519kr/mån (router ingår)
 
Telia har bra support. Tele2 kan jag inte uttala mig om.
 
Spontant känns det inte som att Bahnhof har något att erbjuda eller locka med som inte någon annan leverantör har. Tvärtom faktiskt.

Gällande Bahnhofs support så har jag inget att klaga på. Var i kontakt med dem för några veckor sedan och det gick snabbt och smidigt. Dessutom går det utmärkt att ringa deras support. Instämmer med övriga som rekommenderar att skaffa egen router. Har själv en router via Bahnhof eftersom vi har IP-telefoni och då måste ha deras router. Det är dock ingen imponerande historia och jag hade gladeligen kört valfri router. I övrigt är jag väldigt nöjd med Bahnhof som leverantör och har 100/10 från dem både i permanent- och fritidsboende.

#47

Postad 29 december 2021 - 17:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

24 månaders kampanj? hur fick du det? jag får bara feam 12 månader.
får heller inte fram 600 fiber.

Söker på min adress, bor i en förening med tele2 som leverantör. Betalar själv 99kr idag för 300, men får en höjning 1/3 till 199kr😊

Redigerat av mcmike, 29 december 2021 - 17:12.


#48

Postad 29 december 2021 - 19:00

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 1
Fantastisk tråd. Tack alla inblandade!

#49

Postad 29 december 2021 - 19:41

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Bästa tipset jag kan ge angående fiberleverantör är att 1: skaffa abonnemang vid Black Friday och 2: köp egen router.
Jag förlängde mitt Telia 500/500 vid just Black Friday för 299kr/mån till november 2022.
Så bind inte upp dig på ett år nu utan hitta istället något fram till nästa Black Friday.

PS: när/om Telias fiber lägger av så får man en mobil router laddad med 300GB att använda under tiden, denna mobila router kan man även behålla för att använda när man vill, perfekt på långa bilresor med barn och iPads 👍

#50

Postad 31 december 2021 - 09:41

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Bahnhof har inte support 24/7, det kan vara negativt, däremot kan man enkelt chatta med dom, vilket kan vara ett plus.
Å andra sidan tror jag inte att vi har haft något avbrott under tiden vi varit kunder.

Fibern har jag fått avklippt 2-3 gånger (vi bor först på gatan) då den går på Telias gamla telestolpar (Telia öppen fiber), och hängdes för lågt vid installation - det var vinter, och kabeln expanderar av värme på sommaren.

Tror det tog Skanova 48h att fixa, båda gångerna, men det beror väl på var man bor, och luftdraget kanske är lättare att lösa, än avgrävt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.