Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tidal Hifi Är det bättre än spotify. Värt pengarna.

89 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 mars 2021 - 16:02

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Kanske  man skulle testa en gratismånad.



#2

Postad 19 mars 2021 - 16:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är katastrofal. Jättetrögt och fungerar inte alls ibland...ofta just när man har lust att använda det. Kan absolut inte ha som enda tjänst om inte "tyst" är ett ok alternativ lite random.



#3

Postad 19 mars 2021 - 17:21

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Eftersom vi har familjeabonnemang på Spotify och jag har ett på Tidal Hifi har jag tillgång till båda.

 

Helt baserat på min subjektiva upplevelse av Spotify respektive Tidal Hifi tycker jag att det sistnämnda ljudmässigt är värt pengarna. Tidal Hifi låter bättre (i mina öron). Spotify har bättre gränssnitt och bättre rekommendationer av musik. Så vilket du ska välja beror förstås på vad du prioriterar.

 

En annan faktor är vilken utrustning du har för streaming och uppspelning. På vår Bluesound-högtalare i köket hör jag ingen som helst skillnad mellan de två streamingtjänsterna. Det gör jag däremot på "stora stereon", som kostat mer än jag vill tänka på.

 

Återigen, detta handlar om mina subjektiva upplevelser. Jag har inte gjort något blindtest. Mina påståenden om ljudkvalitet är helt baserade på jämförelser där jag vid lyssningstillfället känt till vilken källa jag lyssnat till. Även om ett blindtest förstås är att föredra för den som vill ha ett mer korrekt uttalande om skillnader i ljudkvalitet, vill jag mena att den subjektiva upplevelsen inte ska underskattas när det kommer till välbefinnande och grad av "nöjdhet" med ljudkvalitet.

Snart kommer (förhoppningsvis) Spotify Hifi. Då har vi fler varianter att jämföra.


Redigerat av Mange36, 19 mars 2021 - 18:02.


#4

Postad 20 mars 2021 - 21:16

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Tack för svaret. tar och testar en mänad till början.

ska ta och koppla till förstärkaren  och höra hur det låter, tycker det låter bra redan i datorn med master och hifi.



#5

Postad 20 mars 2021 - 21:48

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Spotify är väl på väg att lansera ett hi-fi abb?



#6

Postad 20 mars 2021 - 21:57

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Spotify är väl på väg att lansera ett hi-fi abb?

Det stämmer bra



#7

Postad 20 mars 2021 - 22:04

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Jag har haft båda samtidigt för att lyssna på min setup i bion. Använder Canton Ergo frontar med Arendal Sub-2. Canton Ergo frontarna drivs av Emotiva 2 kanalare. Rummet är med akustik tak och används primärt för film. Jag ville prova Tidal nu när dom kom med Armos musik så jag provade en månad. Jag spelade allt från akustisk gitarr, Pink Floyd, hårdrock till you name it. Jag försökte verkligen höra skillnad men det gjorde jag inte så jag lämnade Tidal. Vet inte om jag har för kass anläggning eller om mina 56 åriga pilotöron har sett sina bästa dagar :-)

#8

Postad 20 mars 2021 - 22:38

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Man vill ju tro att man hör skillnad. Tror t.o.m att man gör det när man anstränger sig. 
Men skillnaderna är så små, när jag testade Tidal (När de lanserade MQA) saknades vissa artister och Spotify var/är smidigare på alla sätt. 

 

Lossless kan man köra hemma ifrån datorn/streamer eller vänta på Spotify Hifi. 


Redigerat av TijY, 20 mars 2021 - 22:42.


#9

Postad 20 mars 2021 - 23:09

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0

Oaktat vad man har för utrustning och/eller preferenser kring subjektiv bedömning, gör följande test för att se om det är värt att lägga pengarna på: http://abx.digitalfeed.net/

 

Sedan måste jag slänga med brasklappen (även trots att tråden egentligen bara handlar om Hifi) kring Tidal MQA vilket i bästa fall är Placebo... 

Tidal har alltid sålt på att det är Lossless. Skillnaden mellan Spotifys 320kbps och lossless är liten men den finns där. Om du klarar av att höra den är en annan (oftast subjektiv) femma...

 

Att Tidal sedan lanserar "MQA" med motiveringen att man strömmar mer data är självmål. Lossless är lossless, dvs utan förlust eller 100% om du så önskar. Bara för att man skickar med mer data blir det inte bättre än 100% jämfört med originalet. Vad Tidal säljer med MQA är vidskepelse som går att likna med att en och samma vara skulle bli bättre bara för att den levereras i ett betydligt större och mer otympligt paket....

 

Men till syvens och sist är det den personliga uppfattningen som spelar roll. Det kan vara värt det om det "känns bättre", oavsett om det faktiskt är det eller inte. Det är personligt... men som sagt, testa http://abx.digitalfeed.net/ och läs gärna även följande länk: https://thenextweb.c...lossless-music/



#10

Postad 21 mars 2021 - 16:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Att Tidal sedan lanserar "MQA" med motiveringen att man strömmar mer data är självmål. Lossless är lossless, dvs utan förlust eller 100% om du så önskar. Bara för att man skickar med mer data blir det inte bättre än 100% jämfört med originalet. Vad Tidal säljer med MQA är vidskepelse som går att likna med att en och samma vara skulle bli bättre bara för att den levereras i ett betydligt större och mer otympligt paket....

 

 

 

De menar kanske mer data jämfört med CD (16-bit 44.1kHz).

 

Fast ja, MQA är BS. Gjort för att spara utrymme/datamängd och för att låsa alla till en standard, och sen marknadsförs det som "bättre ljud" trots att det är lossy.



#11

Postad 21 mars 2021 - 18:12

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Det låter riktigt bra nu, med tidal master.
kopplade in på stereon, blev lite överaskad att det låter så bra ändå.
Det bästa jag har hört med streaming av musik.
Det var riktigt mäktikt att höra Bowie på Master.
Allt är ju inte i master men, mycket är i hifi låter mycket bra.

Redigerat av mr richards, 21 mars 2021 - 20:59.


#12

Postad 23 mars 2021 - 13:33

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Kul! Det viktiga är att du är nöjd.

#13

Postad 23 mars 2021 - 14:05

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

hör man inte skillnaden mellan sunkig mp3 och flac då får man avvaxa öronen



#14

Postad 23 mars 2021 - 16:27

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0

hör man inte skillnaden mellan sunkig mp3 och flac då får man avvaxa öronen

 

Om det är en sunkig mp3 så håller jag med.

Om det är en bra mp3 så är det väldigt mycket svårare. Ställer betydligt högre krav på både utrustning och öron.

Testa gärna själv: http://abx.digitalfeed.net/



#15

Postad 23 mars 2021 - 19:43

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Spotify är ju inte nån "sunkig mp3" utan Ogg 320 kbps. Jag har inte gjort nån organiserad blindtest, men har ändå försökt jämföra lite mellan Spotify och egna rippad CD (AIFF). Antagligen har jag för mycket vax i öronen, för jag har aldrig lyckats höra nån skillnad...

 

Ändå har jag både Spotify Premium och Tidal HiFi. Jag kanske inte hör skillnaden, men det känns bra att kunna strömma FLAC. Sen det blev möjligt att integrera album från Spotify och Tidal i Logitech Media Server blev det ännu roligare! :)

 

Sen så tycker jag även att det är lite roligt med att kunna spela musikvideos i Tidal i ATV. Inte alltid toppklass, men man slipper reklamen.



#16

Postad 23 mars 2021 - 22:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Gjorde ett antal "tester" (CD vs MP3 osv) på forumet för många år sedan.

 

Här är två, för de som vill jämföra:

https://www.minhembi...c=147284&hl=mp3

https://www.minhembi...c=146684&hl=mp3


Redigerat av Ageve, 23 mars 2021 - 22:30.


#17

Postad 24 mars 2021 - 07:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

 

 

Ändå har jag både Spotify Premium och Tidal HiFi. Jag kanske inte hör skillnaden, men det känns bra att kunna strömma FLAC. 

På vilket sätt känns det bra?



#18

Postad 24 mars 2021 - 07:39

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Självklart är det skillnad mellan flac och 320, rätt stor skillnad i datamängd. Den fråga man behöver ställa sig är dock om det är värt pengarna. Jag hör en stor skillnad i mitt system och är rätt säker på att jag skulle fixa en double blind. Men eftersom det inte är genomfört så är det fortfarande min subjektiva upplevelse.



#19

Postad 24 mars 2021 - 07:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

På vilket sätt känns det bra?

 

Att veta att källan inte är reducerad. Jag har inte gjort så omfattande test, så jag kanske skulle kunna höra skillnad. :)



#20

Postad 29 mars 2021 - 20:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ganska stor skillnad äger båda själv med, tidal hifi låter klart bättre än Spotify premium,

#21

Postad 29 mars 2021 - 22:25

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Håller med har jämfört tidal hifi och Spotify på samma volymläge.
Tidal låter fylligare och även lite högre.

#22

Postad 30 mars 2021 - 07:36

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Med min musiksmak har Spotify betydligt bättre utbud. 

 

Och som någon skrev så är det ju skillnad i datamängd mellan 320kbpsMP3 och 16bit CD kvalite och framförallt 24bit masters MEN hör man skillnad?

Alla ABX tester jag gjort med mina AKG hörlurar och bra presterande DAC så har jag inte klarat att kunna avgöra vilken som är 320 MP3 och vilken som är CD. Jag kunde avgöra vilken som var 128kbps i något test men det var förvånansvärt lite skillnad. Att det skulle vara skillnad i ljudnivå behöver ju inte betyda att något är bättre/sämre egentligen. CD och framförallt 24bit masters borde ju generellt låta lite lägre med tanke på att det skall vara mer dynamisk omfång förutsatt att alla andra parametrar är dom samma.



#23

Postad 30 mars 2021 - 16:22

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

jag har testat med två gamla hemmabioförstärkare och när jag kör med onkyo tx-nr 808 står det  48 khz.

Det är väl det hösta jag får på dom gamla maskinerna, jag har kopplat med HDMI.

Kan man få 44 khz som högst på signalen.

onkyon ska klara 16 bit/20 bit/ 24 bit/   24/192.


Redigerat av mr richards, 30 mars 2021 - 16:28.


#24

Postad 31 mars 2021 - 21:13

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0

Iom att vi återkommer till "datamängden" och "komprimering" hela tiden... 

 

Likställ inte datamängd med ljudkvalitet!

Det är rätt att det krävs en viss datamängd för en viss ljudkvalitet, men mer data är inte nödvändigtvis samma som bättre ljudkvalitet!

 

En bra bok på 100 sidor blir inte bättre för att man dubblerar antalet sidor genom att lägga till sluttexten "sluta läs här" och sedan ytterligare 100 sidor med slumpmässig text... det är samma bok men med fler sidor. Samma gäller datamängden för ljud. Det blir inte bättre för att man gör ett sämre jobb att hålla det till 100 sidor.

 

 

Ungefär nu kommer argumenten kring komprimering. Komprimering är INTE samma sak som dataförlust! 

Komprimering är en teknik för att minska mängden data. Detta kan göras genom teknik som innebär dataförlust (loss) eller utan dataförlust (lossless).

 

I fallet med dataförlust som man oftast förknippar med komprimering så plockar man bort "onödigt" data, för ljud är det oftast sådant som ligger utanför vad örat kan uppfatta.

 

Observera dock att komprimering även kan vara just lossless (testa spara en bild i photoshop och titta på valen...). Det man gör då är ungefär som med boken. Om Flaggstångsknoppspolerarlärling är ett återkommande ord identifieras detta och ersätts med en referens. Förenklat skrivs Flaggstångsknoppspolerarlärling ner i en referenstabell som ref.1 och för varje förekomst i boken så ersätts ordet med ref.1. Maskinellt blir "uppläsningen" densamma, men man kan spara ett antal tecken per sida och i slutänden förhoppningsvis få ner antalet sidor på totalen. Ingen förlust.

 

Summerat:

  • Mer data betyder inte nödvändigtvis bättre ljud. Det innebär sannolikt att leverantören gjort ett dåligt jobb med hanteringen eller att du är lurad om datamängden överskrider en viss gräns.
  • Komprimering innebär inte nödvändigtvis att något data går förlorat. Vissa format innebär dataförlust men då är det oftast frekvenser utanför vad vi kan höra.

Sedan skall man inte underskatta placeboeffekten och känslan/rädslan att något hade kunnat varit bättre (utan att slänga in en till brandfackla... men se på hela kabelindustrin. Största garvet är guldplätterade toslink-kablar...). Köp vad ni vill, gör vad ni vill, men snälla ha lite självdistans och gör blindtestet ovan innan ni springer iväg och handlar utifrån rädsla... att komma till sans med placeboeffekten kan spara några kronor varje månad...



#25

Postad 01 april 2021 - 08:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

Lossless komprimering av ljud fungerar inte riktigt som du beskriver. Det är mer en beskrivning av vanlig zip/rar osv, som funkar dåligt för ljud (minimal komprimering).

 

Om man tar MLP (Meridian Lossless Packing) som exempel, så består dataströmmen av en lossy del, samt korrigeringsdata (skillnaden mellan ursprunget och lossydelen). När de två adderas får man en dataström som är 100% bit för bit identisk med originalet.

 

FLAC använder linear prediction + korrigeringsdata dvs liknande lösning.

 

Beskrev det här för några år sedan (med exempel på hur det fungerar):

https://www.minhembi...howtopic=194274

 

MQA som Tidal använder är något helt annat dock. Även om själva komprimeringsprocessen fortfarande är lossless, så är resultatet inte det, eftersom höga frekvenser mixas ihop med lägre för att spara utrymme (de kallar det för folding och unfolding).

 

Man använder alltså de lägsta bitarna (av 24) till att lagra högre frekvenser inom det hörbara området, för att sen flytta upp de igen vid avkodning.

 

Sanslöst egentligen, eftersom man "löser" ett problem som knappt existerar (att återge ljud som ingen hör) genom att försämra bitdjupet inom det hörbara området.

 

Om försämringen är hörbar råder det delade meningar om, men faktum kvarstår. Upplösningen är inte längre 24 bit, och den är inte bitkorrekt mot mastern. Varken med eller utan MQA-dekoder.



#26

Postad 01 april 2021 - 12:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Håller med har jämfört tidal hifi och Spotify på samma volymläge.
Tidal låter fylligare och även lite högre.

Men du måste ju då sänka volymen för att det ska bli en korrekt jämförelse. högre volym har en tendens att framstå som bättre oftare än ej :)

Sist jag testade föredrog jag tidals version. Men det känns ju lite som en smaksak vad som är "bättre". Subjektivt lät tidal bättre iaf. Apple music var det mindre skillnad på lät mer likt Tidal.

Tacka vet jag cd-växlaren. Jag är kanske siste man på jorden med cd-växlare :)



#27

Postad 01 april 2021 - 12:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det är lite intressant om Apple Music upplevs låta bättre än Spotify Premium, då den första är 256 kbit/s och den senare 320 kbit/s.

 

Sen är det precis som oqvist skriver, man måste nivåmatcha källorna för att kunna göra relevanta jämförelser. Rosa brus och ljudtrycksmätare, eller signalen (volt) med multimeter.

 

För övrigt var det ett mycket bra inlägg av Ageve ovan!



#28

Postad 01 april 2021 - 12:40

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det är lite intressant om Apple Music upplevs låta bättre än Spotify Premium, då den första är 256 kbit/s och den senare 320 kbit/s.

 

Sen är det precis som oqvist skriver, man måste nivåmatcha källorna för att kunna göra relevanta jämförelser. Rosa brus och ljudtrycksmätare, eller signalen (volt) med multimeter.

 

För övrigt var det ett mycket bra inlägg av Ageve ovan!

 

Nja Spotify connect är väl 256kbps AAC också.

 

Edit: samt webbläsarspelaren. 


Redigerat av TijY, 01 april 2021 - 12:43.


#29

Postad 01 april 2021 - 12:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 1

Ja, men använder man en modern och vettigt konstruerad mediaspelare som Squeezebox så får man 320 kbit/s! :)

 

Edit: Slarvfel


Redigerat av Erik_N, 01 april 2021 - 19:16.


#30

Postad 01 april 2021 - 14:59

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

jag har testat nu med Master  Mqa   vilket fint ljud  lite blandat med 88,2 khz och 96 khz och det på en gammal Marantz sr 6003.

tycker det är en väldig skillnad med högupplöst musik.

jag får ju inte in Mqa på min förstärkare , men jag får nöja mig med Master så länge.

Jag funderar på och skaffa mig en Dac  som tar in Mqa, men vilket lyft det blev med Tidal.



#31

Postad 01 april 2021 - 18:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

jag har testat nu med Master Mqa vilket fint ljud lite blandat med 88,2 khz och 96 khz och det på en gammal Marantz sr 6003.
tycker det är en väldig skillnad med högupplöst musik.
jag får ju inte in Mqa på min förstärkare , men jag får nöja mig med Master så länge.
Jag funderar på och skaffa mig en Dac som tar in Mqa, men vilket lyft det blev med Tidal.


Jag tycker som du att tidal hifi är ett lyft jämfört med Spotify premium enda anledningen jag har kvar Spotify är för att tidal inte har direkt Rammstein och vissa andra som jag inte funnit på tidal, har man en avslöjande anläggning kommer skillnaden visa sig mer, sen låter inte alla inspelningar på tidal bra klart, men de som låter bra är riktigt bra enligt mig,

#32

Postad 01 april 2021 - 20:11

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Jag skulle verkligen vilja göra ett riktigt ABX blindtest mellan Spotify och Tidal... förutsatt att alla inställningar är korrekta och att ljudnivån är den samma. Många gånger när man tycker något låter bättre så brukar det bara vara skillnad mellan ljudnivå.

När jag som sagt gjorde ett ABX test mellan CD och MP3 320kbps så misslyckades jag ganska hårt att välja korrekt format på ljudklippen.

#33

Postad 01 april 2021 - 23:10

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag skulle verkligen vilja göra ett riktigt ABX blindtest mellan Spotify och Tidal... förutsatt att alla inställningar är korrekta och att ljudnivån är den samma. Många gånger när man tycker något låter bättre så brukar det bara vara skillnad mellan ljudnivå.

När jag som sagt gjorde ett ABX test mellan CD och MP3 320kbps så misslyckades jag ganska hårt att välja korrekt format på ljudklippen.

 

I vissa fall om man bara söker på låtanamn så är det från olika album/utgåvor också. Underlättar inte det hela heller. 

Som sagt man vill tro att man hör skillnad, frågan är hur det är när man testar ordentligt. 



#34

Postad 01 april 2021 - 23:57

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Man hör det man hör, tycker tidal hifi och master låter bättre än Spotify.
Jag kan inte beskriva det på nåt annat sätt.
Men det finns alltid nån som tvivlar på detta, men ni får ha eran åsikt.
Själv så fortsätter jag att lyssna på tidal hifi.
Är själv lite förvånad, jag skulle bara spela musik på vinylspelaren. Men det är väl aldrig fel att bredda sig lite grann.

Redigerat av mr richards, 02 april 2021 - 00:08.


#35

Postad 03 april 2021 - 07:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Man hör det man hör, tycker tidal hifi och master låter bättre än Spotify.
Jag kan inte beskriva det på nåt annat sätt.
Men det finns alltid nån som tvivlar på detta, men ni får ha eran åsikt.
Själv så fortsätter jag att lyssna på tidal hifi.
Är själv lite förvånad, jag skulle bara spela musik på vinylspelaren. Men det är väl aldrig fel att bredda sig lite grann.


Ja kör på tidal hifi, det är riktigt bra i mina öron👍

#36

Postad 11 april 2021 - 20:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Lyssnade på dio på tidal idag, på mina nya b&w 702s2 golvare, och det mesta lät bra, men dio gjorde inte det alls, förmodligen inga bra inspelningar, de högtalarna har en otroligt avslöjande diskant, men ger man dom bra inspelningar så skinner dom verkligen😀

#37

Postad 24 april 2021 - 19:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Ev skillnader mellan spotify och Tidal kräver blindtest om man kolla om man hör en skillnad eftersom skillnaderna är så små (om de finns). Hör man stora skillnader så är det antingen inbillning eller olika källa (t ex olika mastering).

 

Största problemet med både Spotify och Tidal är att de är tämligen värdelösa för den mesta musiken som inte är ny musik eftersom de oftast bara har de remasterade versionerna. Och ofta vet man inte vad det är för version de har.  



#38

Postad 07 maj 2021 - 20:09

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Här är väl en av de mest genomgående videorna som tar upp ämnet. För oss som inte orkar läsa 50sidor pdf o grejer.

 

https://youtu.be/pRjsu9-Vznc


Redigerat av TijY, 07 maj 2021 - 20:09.


#39

Postad 09 maj 2021 - 15:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Här är väl en av de mest genomgående videorna som tar upp ämnet. För oss som inte orkar läsa 50sidor pdf o grejer.

 

https://youtu.be/pRjsu9-Vznc

 

Reaktionen från MQA säger väl allt som behöver sägas om det formatet. Snake oil.



#40

Postad 17 maj 2021 - 21:44

rogsm
  • rogsm
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 2

Blir tufft för både Tidal och Spotifys kommande Hifi-abonnemang när Apple nu slänger med både HD (192/24) och Atmos i grundpriset... 



#41

Postad 18 maj 2021 - 03:37

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Qobuz är ännu bättre 👌😁

#42

Postad 18 maj 2021 - 07:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Qobuz är ännu bättre 👌😁

Ja det har väl lanserats i Sverige nu, kanske värt att testa, vad är månadskostnaden på Qobuz

Redigerat av Andreas3200, 18 maj 2021 - 07:58.


#43

Postad 18 maj 2021 - 19:16

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Blir tufft för både Tidal och Spotifys kommande Hifi-abonnemang när Apple nu slänger med både HD (192/24) och Atmos i grundpriset... 

 

För företagen ja. Bara bra med konkurrens för oss konsumenter  :D

 

Ja det har väl lanserats i Sverige nu, kanske värt att testa, vad är månadskostnaden på Qobuz

 

£249.99/år eller 208kr/mån för high-res. 


Redigerat av TijY, 18 maj 2021 - 19:21.


#44

Postad 18 maj 2021 - 21:02

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Verkar som Spotify fått tummen ur 

 

"Spotify HiFi Launch Imminent, 16-bit 44.1kHz is suggested"
https://www.macrumor...on-spotted-app/



#45

Postad 18 maj 2021 - 23:56

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
Cd kvalitet har man ju redan på i stort sett allt på tidal. Hade hoppats på mer från spottis.
Betalat både spottis och tidal i flera år nu.
Lyssnar knappt någonting på spottis, betalar bara för att jag gillar dom, men måste nog köra reklamversionen nu, går inte köra dubbelt.

Sen skillnad mellan dom är samma som all skillnad mellan olika bitrates, djupet!! Storleken!! Ljudbilden!!
DET är vad ni ska lyssna efter! Inte hur ljuden låter!
Det är luften som försvinner med bitraten!

I spottis fall så gör deras komprimering att låtarna blir mixade annorlunda dessutom, bas och mellanregister trycks fram i vissa låtar och uppfattas sedan helt annorlunda om man drar igpng samma låt på cd t.ex. i vissa fall blir den mixningen bättre dock, men det är ju inte rätt.

Har man låtar/album man lyssnat mycket på på cd och startar tidal så känner man igen sig direkt, det är samma! Helt underbart!
Å master är underbart! Tråkigt nog sällan jag får ut det ”rent” till stärkaren. Måste hitta dac som stödjer det och som har ett ljud jag gillar. Men datorn till stereon blir enorm ljudbild!
Och master är utav tvekan näst bästa musikkälla jag lyssnar på, vinyl är ett steg till in i musiken!
Läskig närvaro ibland där, och man verkligen är medveten om att ens persons sång kommer ut ur en mun å skapas av luft genom en strupe :)

Har fått tidal att lägga till så att man kan söka efter masterlåtar också, det kunde man inte förrut!
Sen hur master ser ut rent digitalt och jämfört med flac bryr jag mig inte det minsta.
Det låter helt underbart och STORT och LUFTIGT!
Dom har ju lagt till väldigt mycket nytt i master nu senaste tiden också, och mycket svenskt!

Jag upptäckte ju dessutom tidal av en slump och visste inte vad jag lyssnade på, trodde högtalarna eller stärkaren i affären var fantastiska, tills jag gick hem å skaffade tidal å fick samma enorma öppna ljudbild hemma! 👍

Så spottis eller tidal är inget man behöver fundera på, tidal är helt överlägset! Och detta från en person som tycker spotify är det bästa som hänt musiken sedan pianot uppfanns!
Det fick mig dessutom att börja lyssna på musik igen efter 5 år helt borta från det pga olycka som gjorde mig permanent hörselskadad med hyperaccusis och tinnitus.
Så jag älskar spotify, men njuter av tidal!

#46

Postad 20 maj 2021 - 23:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Cd kvalitet har man ju redan på i stort sett allt på tidal. Hade hoppats på mer från spottis.
Betalat både spottis och tidal i flera år nu.
Lyssnar knappt någonting på spottis, betalar bara för att jag gillar dom, men måste nog köra reklamversionen nu, går inte köra dubbelt.

Sen skillnad mellan dom är samma som all skillnad mellan olika bitrates, djupet!! Storleken!! Ljudbilden!!
DET är vad ni ska lyssna efter! Inte hur ljuden låter!
Det är luften som försvinner med bitraten!

I spottis fall så gör deras komprimering att låtarna blir mixade annorlunda dessutom, bas och mellanregister trycks fram i vissa låtar och uppfattas sedan helt annorlunda om man drar igpng samma låt på cd t.ex. i vissa fall blir den mixningen bättre dock, men det är ju inte rätt.!

 

Öhh, nej. Det är ren inbillning. 



#47

Postad 21 maj 2021 - 07:02

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Hör man inte skillnad behöver man uppgradera sin anläggning/spola öronen.

#48

Postad 21 maj 2021 - 10:50

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 1

Hör man inte skillnad behöver man uppgradera sin anläggning/spola öronen.


Jag håller med fullt ut👍, Spotify låter absolut inte lika bra som tidal hifi i mina öron😀, enda anledningen jag forfarande även har Spotify är för att tidal inte har mycket av ramnstein och viss annan musik

Redigerat av Andreas3200, 21 maj 2021 - 10:51.


#49

Postad 21 maj 2021 - 18:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 3

I spottis fall så gör deras komprimering att låtarna blir mixade annorlunda dessutom, bas och mellanregister trycks fram i vissa låtar och uppfattas sedan helt annorlunda om man drar igpng samma låt på cd t.ex. i vissa fall blir den mixningen bättre dock, men det är ju inte rätt.

 

Mixning sker i studio, där teknikern har tillgång till alla individuella spår. 

 

Det har ingenting alls med lossy kodning att göra. Om nivån på bas och diskant skiljer så är källan inte samma master helt enkelt, eller så har du någon processing igång i spelaren (t ex normalisering eller dynamikkomprimering).

 

Den största anledningen till att jag ogillar musikstreaming, är just den - att man inte vet vilken master som används, men man kan ofta utgå ifrån att det är den senaste remastern, dvs nästan alltid sämre ljud än originalet. Det gäller såklart oavsett om det är Spotify eller Tidal.

 

Tidal master är inte lossless som sagt.

 

Riktig lossless är t ex FLAC, ALAC, MLP/TrueHD, DTS HD Master och DSD.

 

edit: Tidal Master kan kodas som FLAC, och själva dataströmmen är naturligtvis lossless, men inte processingen som görs innan kodning till FLAC.


Redigerat av Ageve, 21 maj 2021 - 18:18.


#50

Postad 22 maj 2021 - 21:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Hör man inte skillnad behöver man uppgradera sin anläggning/spola öronen.

 

 

Jag håller med fullt ut, Spotify låter absolut inte lika bra som tidal hifi i mina öron, enda anledningen jag forfarande även har Spotify är för att tidal inte har mycket av ramnstein och viss annan musik

Hehe, skulle sätta pengar på att ni inte skulle höra skillnad i ett blindtest mellan tidal och spotifys kodningar. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.