Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gräsklippare

249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 08 oktober 2020 - 16:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Just nu växer ju gräset en hel del så finns ingen anledning att ta in den än. Men jag brukar låta gräset växa upp lite innan vintern så jag väntar inte tills det slutat växa helt. Jag skulle gissa på att den får gå en eller två veckor till.

 

Växtzon 1.



#202

Postad 04 maj 2021 - 17:52

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Tänkte på denna tråd och igelkottdiskussionen på förra sidan när denna artikel dök upp i mitt flöde idag:

https://www.natursid...rz9NZAkbds-h3Z8



#203

Postad 05 maj 2021 - 07:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Rejält stressmoment med en terminator som konstant är ute efter en.

#204

Postad 05 maj 2021 - 09:27

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Rätt roligt å studera skatorna när roboten är ute på bete, dom skiter fullständigt i den, väntar tills den är typ en meter ifrån dem, då kliver de åt sidan å låter den köra förbi bara, ser väldigt kyligt ut...

 

Synd, för jag hade hellre sett skatorna bli slaktade än igelkottarna, det är inga snälla fåglar de där!



#205

Postad 11 maj 2021 - 12:24

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Rätt roligt å studera skatorna när roboten är ute på bete, dom skiter fullständigt i den, väntar tills den är typ en meter ifrån dem, då kliver de åt sidan å låter den köra förbi bara, ser väldigt kyligt ut...

 

Synd, för jag hade hellre sett skatorna bli slaktade än igelkottarna, det är inga snälla fåglar de där!

 

Min morsas tax gillar att springa efter min klippare. Typ bara för att se vart den går, var lite smått orolig att den skulle tro det var någon leksak först.



#206

Postad 11 maj 2021 - 19:42

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Nån som har en batteridriven handjagare som dom kan rekommendera?

Behöver ingen robot i dagsläget, max 400m2 som ska klippas.

#207

Postad 11 maj 2021 - 19:49

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

Nån som har en batteridriven handjagare som dom kan rekommendera?

Behöver ingen robot i dagsläget, max 400m2 som ska klippas.

o jag har robot för mina 100m2



#208

Postad 11 maj 2021 - 22:00

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 1
Köpte en 36v ryobi för 10år sedan. Har kört mina ca 400m2 utan knussel. Slipat kniven en gång under den tiden. Otroligt nöjd

#209

Postad 12 maj 2021 - 07:36

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

 

 

o jag har robot för mina 100m2

Hade också gärna haft robot, blir kanske senare. Har dock så j*vla mycket skit på tomten så tänkte börja med en handjagare och köpa robot när vi bestämt vad vi ska göra med tomten.

 

Köpte en 36v ryobi för 10år sedan. Har kört mina ca 400m2 utan knussel. Slipat kniven en gång under den tiden. Otroligt nöjd

Tack, får kika på Ryobi!



#210

Postad 12 maj 2021 - 10:32

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Too late, köpte igår :) installation till påsk :) och nej, inga 20k här inte - mer i paritet med vad jag gav för min Klippo en gång i tiden...

 

7 år senare dog Automowern till slut helt (moderkortet paj + ena drivmotorn). Så nu får jag byta olja och starta upp Klippon igen, för jag vägrar fortfarande lägga 20kSEK på en ny Automower. 

Håller ögonen öppna efter begagnat också...



#211

Postad 16 maj 2021 - 13:44

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

7 år senare dog Automowern till slut helt (moderkortet paj + ena drivmotorn). Så nu får jag byta olja och starta upp Klippon igen, för jag vägrar fortfarande lägga 20kSEK på en ny Automower. 

Håller ögonen öppna efter begagnat också...

 

Antar att du kollat upp vad den kostar att reparera?
Jag bytte klippmotorn i min när lagret gick på den efter typ 10år. En ny kostade ~700:- och bytte den själv på en timme typ.



#212

Postad 16 maj 2021 - 17:29

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Antar att du kollat upp vad den kostar att reparera?
Jag bytte klippmotorn i min när lagret gick på den efter typ 10år. En ny kostade ~700:- och bytte den själv på en timme typ.


Nytt moderkort kostar 3500kr + arbete...

#213

Postad 17 maj 2021 - 06:54

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

7 år senare dog Automowern till slut helt (moderkortet paj + ena drivmotorn). Så nu får jag byta olja och starta upp Klippon igen, för jag vägrar fortfarande lägga 20kSEK på en ny Automower. 

Håller ögonen öppna efter begagnat också...

 

Efter lite sammanställning av mig själv insåg jag att vi bara har ca 490 kvm gräsmatta så jag la en beställning på en HQ AutoMower 105 (600kvm +/-20%). Kommer bli perfekt och Klippon kommer också användas där AutoMowern inte klarar av att klippa (exempelvis en 4 meter bred slänt i 50% lutning som löper längs hela tomten). 

7 839kr känns som ett ok pris, återkommer med recension när den anlänt och kört igång. 
 

robotgrasklippare-husqvarna-automower-105-__1466c88d-4038-4907-b4e5-77020fd66c40.jpeg?auto=format,compress&w=673&h=673&dpr=1&q=40


Redigerat av MrSpokk, 17 maj 2021 - 06:55.


#214

Postad 17 maj 2021 - 07:38

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Efter att ha lånat grannens 105:a ett par dagar då min gamla trotjänare AM220 efter tio säsonger gått i pension så kommer lite tips.

 

Är din tomt slät och fin utan minsta gropar, hålor eller backar/lut så funkar den ok.  Jag har väl ca 450m2 gräsmatta men det tar ju en halv evighet för 105:an att klippa den.  Jag har inga lutningar att tala om men en studsmatta där AM220 aldrig kört fast, där har jag hämtat 105:an 3ggr på 48timmar.

Har även ett litet hål som någon kanin grävt upp som jag inte fyllt igen ännu.  Även där har den fastnat 3ggr.

 

Längtar tills jag får min 415x (restnoterad)  :)



#215

Postad 27 maj 2021 - 14:58

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Om någon har fått mjukvaran uppdaterad i sin gamla Automower och där "extra" system-menyn försvunnit och det inte längre funkar att få fram den men att hålla in nollan eller vad det nu var. 

 

Bytte batteri i min och frågade om dom kunde backa firmware så man fick tillbaka den menyn då den försvann när jag lämnade in den senast då åskan åt upp laddplattan. Men husqvarna har bara bytt sätt att få fram den talade rep-killen om:

 

"Husknappen + 43" skall det vara för att få fram den. Kanske kan skilja på olika modeller är en gammal Solar-Power som jag har. Men tänkte bara tipsa om någon har nytta av det.



#216

Postad 24 juni 2021 - 06:57

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Efter att ha lånat grannens 105:a ett par dagar då min gamla trotjänare AM220 efter tio säsonger gått i pension så kommer lite tips.

 

Är din tomt slät och fin utan minsta gropar, hålor eller backar/lut så funkar den ok.  Jag har väl ca 450m2 gräsmatta men det tar ju en halv evighet för 105:an att klippa den.  Jag har inga lutningar att tala om men en studsmatta där AM220 aldrig kört fast, där har jag hämtat 105:an 3ggr på 48timmar.

Har även ett litet hål som någon kanin grävt upp som jag inte fyllt igen ännu.  Även där har den fastnat 3ggr.

 

Längtar tills jag får min 415x (restnoterad)  :)

 

Nu, 1,5 månad senare så kommer min lilla rapport:

 

Vår gräsmatta är ca 450-500 kvm, lutar lite hejvilt och är allmänt ojämn. Buskar och träd som inte är avgränsade med slinga osv. 
Vår AutoMower 105 fungerar...klockrent! Kunde inte vara mer nöjd faktiskt. Grannen har samma yta och kör på en betydligt större AM, men...varför liksom? 

Dessutom fick jag sålt för vår gamla AM G3 från 2004, med trasigt chassie, trasig kaross och totalt havererad laddstation för ett fyrsiffrigt belopp(!). Gött. 
 



#217

Postad 24 juni 2021 - 10:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Nu, 1,5 månad senare så kommer min lilla rapport:

 

Vår gräsmatta är ca 450-500 kvm, lutar lite hejvilt och är allmänt ojämn. Buskar och träd som inte är avgränsade med slinga osv. 
Vår AutoMower 105 fungerar...klockrent! Kunde inte vara mer nöjd faktiskt. Grannen har samma yta och kör på en betydligt större AM, men...varför liksom? 

 

Det finns ju flera anledningar. Det är ju exempelvis surt att upptäcka efter man köpt klipparen att den inte räcker till. Man kanske inte vill köra klipparen så många timmar om dygnet som man måste med en mindre. Det sliter mindre på klipparen om den går mindre.

 

 

Dessutom fick jag sålt för vår gamla AM G3 från 2004, med trasigt chassie, trasig kaross och totalt havererad laddstation för ett fyrsiffrigt belopp(!). Gött. 

 

Först läste jag lite slarvigt och fick för mig att du fått mer än 10.000:- för den och det hade ju varit totalt galet. Om det blev en dryg tusenlapp så är det ju inte så dyrt om man vill ha en reservdelsmaskin.



#218

Postad 24 juni 2021 - 11:44

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Precis som du skriver Loco.spk

samt att 105:an är en liten trehjulig klippare som fastnar mycket lättare om inte tomten är optimal. Har man dessutom en studsmatta eller andra hinder på gräset som inte är inringade i öar så kunde den stå och slira mot ett hinder i flear minuter innan den till slut antigen stannar eller kör åt ett annat håll.

Min gamla am220 löste 450m2 på 3 laddningar, dvs hela mattan var snyggt och prydligt klippt på ca 6h.

Efter 24h med 105:an så var det fortfarande många delar av mattan orörda.

 

Inget ont om 105:an dock, den gör var den ska även om det tar bra mycket längre tid :)



#219

Postad 24 juni 2021 - 21:22

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Rätt roligt å studera skatorna när roboten är ute på bete, dom skiter fullständigt i den, väntar tills den är typ en meter ifrån dem, då kliver de åt sidan å låter den köra förbi bara, ser väldigt kyligt ut...

 

Synd, för jag hade hellre sett skatorna bli slaktade än igelkottarna, det är inga snälla fåglar de där!

Har en kompis granne som köpte en robot klippare. Både skator och kråkor har kommit på att det är skitkul att lägga kvistar framför klipparen. Tror att fåglarna gilla ljudet när kvistarna förvandlas till flis eller så gillar fåglarna när det blir tyst och klipparen sannar. Käkar vi frukost på altanen och inte tar in porslinet brukar det inte ta så lång tid innan skedarna ligger framför grannens robot klippare. Aluminiumfolie som skatorna kan lägga framför klipparen är också ett uppskattat nöje, fast inte hus grannen som ska plocka upp resterna. 



#220

Postad 08 juli 2021 - 14:24

vinylsamlaren
  • vinylsamlaren
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

I vilken kvalitet är Hondamotorn som sitter på KLIPPOs motorgräsklippare jämfört med KLIPPOs Briggs & Strattonmotorer?

 

Här är en länk och bild på motorn och utförlig beskrivning på KLIPPO Excellent H klipparen. Någon som har lite erfarenhet av kvaliteten på KLIPPOs klippare idag?

 

I reklamen håller klipparna så hög kvalitet så de tom går i arv från föräldrar till barn men jag antar att det gällde de äldre klipparna eftersom jag misstänker att även kvaliteten har sjunkit på motorgräsklippare.  :(

Jag har själv sedan flera år tillbaka en Klippo Excellent H med Hondamotor som har fungerat som en klocka alla år. ett klockrent köp. Även min är utan framhjulsdrift och utan elstart men den startar alltid på första draget. Även efter en lång vinter så startar den på första draget.

Det enda problem jag haft, som inte har med själva klipparen att göra, är att det är lite knepigt att få tag i bra motorolja till den som uppfyller Hondas krav på klassning API SJ.

Jag ringde upp Husqvarna för några år sedan och de sa att eftersom jag enbart kör klipparen vår, sommar och höst så funkar en rak SAE30 olja med klassningen API SJ "eller senare". Problemet var att Honda enbart tillverkar en multigade SAE 10W30 API SJ. Så jag kopplades vidare till någon som skulle kunna ämnet bättre. Men det samtalet kopplades bort och jag gav helt upp att få ett rakt besked från Husqvarna.  :(

Så jag började leta lite på nätet på engelskspråkiga sidor. Genomgående rekommenderade alla en rak SAE 30 olja på samma sätt som alla ansåg att en SAE 10W30 fyllde samma funktion. Men då uppstod funderingen hos mig - uppfyller en API SJ samma funktion som en senare klassad API SL, SM eller SN? Och där var genomgående svaret - NEJ!
En vanlig bilolja kommer sällan upp i nämnvärt högre temperaturer än lite drygt 100 grader medans en gräsklipparolja kommer upp i temperaturer en bra bit över 150 grader enl vissa kunniga på området. Samtidigt som de tillsatser som finns i helsyntetiska oljor med klassningen API SL och senare definitivt INTE klarar av så höga temperaturer. Dvs - det var väldigt svårt att få tag i någon halv- eller helsyntetisk multigradeolja SAE 10W30 med klassningen API SJ.
Så jag fick börja leta efter en ren SAE 30 mineralolja med klassningen API SJ. Har faktiskt bara hittat 3 oljor - STARTA (lågprisolja som bl a finns på JULA), Champion Agriline 4T och den olja som till slut blev mitt slutgiltiga val...

MOBIL GARDEN 4T SAE30 API SJ

Jag byter olja varje höst även om jag inte kör klipparen mer än 50 timmar per säsong.

Lycka till med ditt köp.  ;)

 

oland4ever-klippo-excellent-h-mobil-garden-4t.png



#221

Postad 22 juli 2021 - 22:24

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Tjena.

Står i valet och kvalet mellan en Sileno Life 1000 eller HQ 310.
Utifrån allt som går att hitta så verkar bägge vara vettiga men att HQ eller lite mer premium än gardenan. Men frågan är om den är värd de extra tusenlapparna. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Har en gräsmatta om ca 800m2 som skall klippas och det är en hyfsat okomplicerad gräsmatta.

#222

Postad 22 juli 2021 - 22:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Tjena.

Står i valet och kvalet mellan en Sileno Life 1000 eller HQ 310.
Utifrån allt som går att hitta så verkar bägge vara vettiga men att HQ eller lite mer premium än gardenan. Men frågan är om den är värd de extra tusenlapparna. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Har en gräsmatta om ca 800m2 som skall klippas och det är en hyfsat okomplicerad gräsmatta.

 

Har ingen erfarenhet av någon av dem, men spontant tycker jag det låter som om du tittar på lite för små klippare. Att ha 20% marginal är lite lite tycker jag. Då behöver klipparen gå nästan hela dygnet 7 dagar i veckan.

 

Jag hade nog tittat på en som klarar +1200m2 och uppåt.

 

Fördelen med HQ är nog att det är lättare att hitta reservdelar och att dessa går att köpa längre än till gardena, men det är bara min "magkänsla" (numera kallad killgissning).



#223

Postad 23 juli 2021 - 08:10

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Har ingen erfarenhet av någon av dem, men spontant tycker jag det låter som om du tittar på lite för små klippare. Att ha 20% marginal är lite lite tycker jag. Då behöver klipparen gå nästan hela dygnet 7 dagar i veckan.

Jag hade nog tittat på en som klarar +1200m2 och uppåt.

Fördelen med HQ är nog att det är lättare att hitta reservdelar och att dessa går att köpa längre än till gardena, men det är bara min "magkänsla" (numera kallad killgissning).


Ok, då får jag kolla på några större modeller. Känns ju vettigt att inte behöva ha en klippare som går dygnet runt.

Håller med i din killgissning också. Men samtidigt så är det ju en hel del stålar extra för HQ. Så man blir ju ändå fundersam kring det hela.

#224

Postad 23 juli 2021 - 11:20

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Fördelen med HQ är nog att det är lättare att hitta reservdelar och att dessa går att köpa längre än till gardena, men det är bara min "magkänsla" (numera kallad killgissning).

Min killgissning är att det kommer vara ungefär likvärdigt att hitta reservdelar då det är väldigt mycket gemensamt, HQ undviker nog att tillverka specialdelar till deras övriga märken.

#225

Postad 10 februari 2022 - 18:08

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

I vilken kvalitet är Hondamotorn som sitter på KLIPPOs motorgräsklippare jämfört med KLIPPOs Briggs & Strattonmotorer?

 

Här är en länk och bild på motorn och utförlig beskrivning på KLIPPO Excellent H klipparen. Någon som har lite erfarenhet av kvaliteten på KLIPPOs klippare idag?

 

I reklamen håller klipparna så hög kvalitet så de tom går i arv från föräldrar till barn men jag antar att det gällde de äldre klipparna eftersom jag misstänker att även kvaliteten har sjunkit på motorgräsklippare.  :(

 

 

Jag har själv sedan flera år tillbaka en Klippo Excellent H med Hondamotor som har fungerat som en klocka alla år. ett klockrent köp. Även min är utan framhjulsdrift och utan elstart men den startar alltid på första draget. Även efter en lång vinter så startar den på första draget.

Det enda problem jag haft, som inte har med själva klipparen att göra, är att det är lite knepigt att få tag i bra motorolja till den som uppfyller Hondas krav på klassning API SJ.

Jag ringde upp Husqvarna för några år sedan och de sa att eftersom jag enbart kör klipparen vår, sommar och höst så funkar en rak SAE30 olja med klassningen API SJ "eller senare". Problemet var att Honda enbart tillverkar en multigade SAE 10W30 API SJ. Så jag kopplades vidare till någon som skulle kunna ämnet bättre. Men det samtalet kopplades bort och jag gav helt upp att få ett rakt besked från Husqvarna.  :(

Så jag började leta lite på nätet på engelskspråkiga sidor. Genomgående rekommenderade alla en rak SAE 30 olja på samma sätt som alla ansåg att en SAE 10W30 fyllde samma funktion. Men då uppstod funderingen hos mig - uppfyller en API SJ samma funktion som en senare klassad API SL, SM eller SN? Och där var genomgående svaret - NEJ!
En vanlig bilolja kommer sällan upp i nämnvärt högre temperaturer än lite drygt 100 grader medans en gräsklipparolja kommer upp i temperaturer en bra bit över 150 grader enl vissa kunniga på området. Samtidigt som de tillsatser som finns i helsyntetiska oljor med klassningen API SL och senare definitivt INTE klarar av så höga temperaturer. Dvs - det var väldigt svårt att få tag i någon halv- eller helsyntetisk multigradeolja SAE 10W30 med klassningen API SJ.
Så jag fick börja leta efter en ren SAE 30 mineralolja med klassningen API SJ. Har faktiskt bara hittat 3 oljor - STARTA (lågprisolja som bl a finns på JULA), Champion Agriline 4T och den olja som till slut blev mitt slutgiltiga val...

MOBIL GARDEN 4T SAE30 API SJ

Jag byter olja varje höst även om jag inte kör klipparen mer än 50 timmar per säsong.

Lycka till med ditt köp.  ;)

 

oland4ever-klippo-excellent-h-mobil-garden-4t.png

Just Klippo Excellent H med Hondamotor är lite känslig för motorolja just för att den kräver API SJ olja. Här är en bra oljeguide till just Excellent H med Hondamotor. Samt till de allra flesta motorklippare i största allmänhet.

 

Oljeguide



#226

Postad 15 april 2022 - 19:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Tröttnade på min Automover och sålde den. Inte för att det var nått fel på den eller att den inte presterade (tvärtom, den har funkat perfekt - gör exakt det den ska) men konceptet med robot passar oss inte längre. Blev ett jäkla omdragande och trädgården blir begränsad när man måste anpassa den efter "lämplig dragning".

Men att dra runt på ett vrålande bensinmonster lockar inte alls. Så el it is. Döm av min förvåning när jag upptäckte att utbudet verkar så dåligt. Trodde alla hade rejäla klippare med batteri men Google gör en besviken.

En av de få rejäla jag hittat är Greenworks.
https://greenworksto...ng/grasklippare
Nån som har erfarenhet av dem eller av annan mer rejäl el-klippare?

Redigerat av pacman, 15 april 2022 - 19:16.


#227

Postad 20 maj 2022 - 14:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Nu kom den. Inte provkört än dock (ett jäkla regn). Fick bli en:

https://greenworksto...e/gd24x2lm46sp4

 

2 * 24V så hoppas den inte är allt för slö. Fint att de skickade med hela 4 st 24V-batterier a 4Ah. Så 16Ah torde räcka en stund iaf. Bonusen är förstås att 24V batterierna kan användas till annat. Så de lär bli enbart Greenworks pryttlar framöver...

 

Tämligen rejäl pjäs iaf och som sagt, kul med el. Men lite av en chansning, får väl se om jag ångrar mig...


Redigerat av pacman, 20 maj 2022 - 14:39.


#228

Postad 20 maj 2022 - 15:10

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Köpte en bensinare förra året för jag är var osäker på att en batteriklippare skulle orka hela tomten på en laddning. Det märket har gått mig förbi. Kan man justera självdriftens fart är det ett stort plus. Stigan jag köpte gåår bara i en hastighet,lite för fort tycker jag. Robotklippare i all ära,men jag vill ha humlor och bin och andra insekter i trädgården. Men dom är bra mot mördarsniglar har jag hört.



#229

Postad 20 maj 2022 - 15:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Köpte en bensinare förra året för jag är var osäker på att en batteriklippare skulle orka hela tomten på en laddning. Det märket har gått mig förbi. Kan man justera självdriftens fart är det ett stort plus. Stigan jag köpte gåår bara i en hastighet,lite för fort tycker jag. Robotklippare i all ära,men jag vill ha humlor och bin och andra insekter i trädgården. Men dom är bra mot mördarsniglar har jag hört.


Varför skulle du inte kunna ha humlor och bin i trädgården med en robotklippare? Det är väl bara att spärra av där du inte vill ha klippt? Eller plantera insektsvänliga blommor, det har jag gjort.

#230

Postad 20 maj 2022 - 17:15

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Varför skulle du inte kunna ha humlor och bin i trädgården med en robotklippare? Det är väl bara att spärra av där du inte vill ha klippt? Eller plantera insektsvänliga blommor, det har jag gjort.

Får bli nästa gång.Då är jag nog för gammal att orka handkloppa. 67 nu.



#231

Postad 20 maj 2022 - 18:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Köpte en bensinare förra året för jag är var osäker på att en batteriklippare skulle orka hela tomten på en laddning. Det märket har gått mig förbi. Kan man justera självdriftens fart är det ett stort plus. Stigan jag köpte gåår bara i en hastighet,lite för fort tycker jag. Robotklippare i all ära,men jag vill ha humlor och bin och andra insekter i trädgården. Men dom är bra mot mördarsniglar har jag hört.

Hade heller inte hört talas om den innan Google hitta dem åt mig. Men de verkar finns i flera länder, inkl Sverige. Vi får se. Gillade iaf att den ser ut som en riktig gräsklippare, inget leksaks/rymdskepps-trams. :D

2 st 4A laddare och 4 st 4A batterier kostar iaf över 5000 spänn så frikostigt där - som sagt.

Redigerat av pacman, 20 maj 2022 - 18:08.


#232

Postad 20 maj 2022 - 22:51

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0

Själv kör jag med en Allett Liberty 35, underbar eldriven cylinderklippare. 

 

//Lorryquai



#233

Postad 21 maj 2022 - 09:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

För två år sen köpte vi en Stiga Model 1 att ha hos min mor, skrev om det i tråden här.

 

Den har fungerat bra. När vi köpte den tyckte mor det var bra att hon orkade klippa själv med den. Orken avtar dock snabbt med ålder (79 nu), så nu är det mest jag och mina systersöner som klipper. Även ett par flickvänner till de senare har klippt och tycker den bra att köra.

 

Ska man klippa mycket så blir det ineffektivt om man vill göra det vid ett besök, även om batteriet på 80 V och 5 Ah laddas fullt på 75 min. Vi köpte till ett extra batteri. Fick lite rabatt, men har för mig att det ändå var 3 000 kr.

 

I förrgår var jag där och klippte för första gången för säsongen. Det innebar att det vuxit rätt högt och tjockt på vissa ställen, och tunt på andra. Många små ytor och ojämn terräng. Det tog mig drygt tre timmar att klippa allt och då tog jag bara paus för batteribyten.

 

När jag började var båda batterierna fulla. Jag brukar byta batteri när det visar 15-20 %. Första bytet blev efter 30 min, det andra varade 45 min. Hur länge de varar beror mycket på hur tjockt och ojämnt det är när man klipper. Sen blev det tätare mellan bytena, eftersom de inte hann bli fulladdade. Bytte batteri totalt sex gånger under drygt tre timmar.

 

Nu var jag där efter jobbet och ville göra klart allt på en gång. Vanligtvis åker jag dit och klipper på helgen och då tar vi en paus för lunch. Då hinner minst ett batteri bli helt fullt igen, och det blir därmed färre byten.

 

Med två batterier och en så här snabb laddare så tycker jag det här funkar bra, även med såpass mycket som ska klippas. Servicebehovet är nästan obefintligt. Det finns ett filter för kylluft till motorn som jag gör rent efter varje klippning. Tvättar över och under efter varje klippning, försiktigt på ovansidan förstås. Jag är nöjd med hur den funkar. Skönt att slippa en svårstartad maskin och oväsen, samt att köpa bensin. 

 

Den här bilden är visserligen från förra året, men så här fint kan det bli när man klippt med Stiga Model 1. :)

 

Bifogad fil  IMG_0953.jpeg   562,25K   0 Antal nerladdningar

 

Det här är ett av de större och någorlunda släta områdena att klippa. Sen är det en del bakom lagårn, runt andra hus och diverse buskar och rabatter som inte är så kul.


Redigerat av Erik_N, 21 maj 2022 - 09:43.


#234

Postad 21 maj 2022 - 11:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
45 papp? Då ska den fan i mig ge en massage efteråt oxå. :D

Premiärtur här. Blött och på sina ställen onormalt högt gräs. Körde ändå på i 1 timma och 10 minuter när jag insåg att uppsamlaren (började utan den dock) var överfull och förstås svintung. Vid torrt och smartare körning så kommer jag kunna beta av hela tomten (1300 kvm men långt ifrån alls är gräs förstås) utan att ladda. Med beröm godkänt mao.

Och såklart, mkt tystare än bensinvrålarna.

Tyngre än jag trodde dock. Nu önskade jag mig nått rejält förvisso men det är klart, bara de 4 batterierna väger ju en del.

Redigerat av pacman, 21 maj 2022 - 11:10.


#235

Postad 21 maj 2022 - 11:22

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nja, som jag skrev sist så var det kampanj så priset var 12 900 kr, inkl. lövblås (som vi aldrig använt).

 

Modellen var som sagt utgående, men sist jag var i butiken så såg jag att de fortfarande hade någon kvar för detta pris. 



#236

Postad 21 maj 2022 - 13:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ja, syftade på riktpriset, eller vad det var du såg.

#237

Postad 21 maj 2022 - 19:52

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0

För två år sen köpte vi en Stiga Model 1 att ha hos min mor, skrev om det i tråden här.

Den har fungerat bra. När vi köpte den tyckte mor det var bra att hon orkade klippa själv med den. Orken avtar dock snabbt med ålder (79 nu), så nu är det mest jag och mina systersöner som klipper. Även ett par flickvänner till de senare har klippt och tycker den bra att köra.

Ska man klippa mycket så blir det ineffektivt om man vill göra det vid ett besök, även om batteriet på 80 V och 5 Ah laddas fullt på 75 min. Vi köpte till ett extra batteri. Fick lite rabatt, men har för mig att det ändå var 3 000 kr.

I förrgår var jag där och klippte för första gången för säsongen. Det innebar att det vuxit rätt högt och tjockt på vissa ställen, och tunt på andra. Många små ytor och ojämn terräng. Det tog mig drygt tre timmar att klippa allt och då tog jag bara paus för batteribyten.

När jag började var båda batterierna fulla. Jag brukar byta batteri när det visar 15-20 %. Första bytet blev efter 30 min, det andra varade 45 min. Hur länge de varar beror mycket på hur tjockt och ojämnt det är när man klipper. Sen blev det tätare mellan bytena, eftersom de inte hann bli fulladdade. Bytte batteri totalt sex gånger under drygt tre timmar.

Nu var jag där efter jobbet och ville göra klart allt på en gång. Vanligtvis åker jag dit och klipper på helgen och då tar vi en paus för lunch. Då hinner minst ett batteri bli helt fullt igen, och det blir därmed färre byten.

Med två batterier och en så här snabb laddare så tycker jag det här funkar bra, även med såpass mycket som ska klippas. Servicebehovet är nästan obefintligt. Det finns ett filter för kylluft till motorn som jag gör rent efter varje klippning. Tvättar över och under efter varje klippning, försiktigt på ovansidan förstås. Jag är nöjd med hur den funkar. Skönt att slippa en svårstartad maskin och oväsen, samt att köpa bensin.

Den här bilden är visserligen från förra året, men så här fint kan det bli när man klippt med Stiga Model 1. :).


Tack!

#238

Postad 24 maj 2022 - 08:02

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Robotklippare i all ära,men jag vill ha humlor och bin och andra insekter i trädgården. Men dom är bra mot mördarsniglar har jag hört.

 

Va? Jag har robot och min trädgård är full med bin och insekter, till den grad att jag önskar att det var färre.



#239

Postad 19 juni 2022 - 15:53

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har hört (läst) om robotklippare som attackerat sovande katter.   :angry:   Vilket man kan läsa om i den här tråden. Har själv en Klippo som den här bilden visar (inte min bild).

 

Jag tycker fortfarande gamla bensindrivna motorgräsklippare är bättre än batteridrivna robotklippare. Min kropp behöver gott röras på lite var- och varannan dag.  :)



#240

Postad 20 juni 2022 - 09:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Har hört (läst) om robotklippare som attackerat sovande katter.   :angry:   Vilket man kan läsa om i den här tråden.

 

Trist men det där är en extremt ovanlig händelse skulle jag tro. En Husqvarna vänder för mycket små hinder så omständigheterna här måste varit synnerligen dåliga (låg katten i djupsömn i en grop månne?). Olyckor händer ibland med utekatter så vill man vara säker får man nog skaffa innekatt. Robotgräsklippare lär i.a.f. inte stå för någon större del av dem i.a.f.

 

Tycker nog att "attackerat" är lite oärligt också. Roboten var knappast programmerad för att göra kattattacker.

 

 

Jag tycker fortfarande gamla bensindrivna motorgräsklippare är bättre än batteridrivna robotklippare. Min kropp behöver gott röras på lite var- och varannan dag.  :)

 

Visst, motion är aldrig fel, men jag har så mycket annat att lägga energi på så gräsklippningen slipper jag gärna. Dessutom är jag inte alltid hemma och då är det skönt att gräsmattan fortfarande är i ordning. Dessutom mår gräsmattan mycket bättre när den klipps lite hela tiden av rakblad än någon gång ibland av vanlig gräsklipparkniv. Mossa och ogräs har nästan försvunnit under åren med robot.

 

Jag klassar robotgräsklipparen som ett av mina bästa inköp.



#241

Postad 20 juni 2022 - 21:53

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Trist men det där är en extremt ovanlig händelse skulle jag tro. En Husqvarna vänder för mycket små hinder så omständigheterna här måste varit synnerligen dåliga (låg katten i djupsömn i en grop månne?). Olyckor händer ibland med utekatter så vill man vara säker får man nog skaffa innekatt. Robotgräsklippare lär i.a.f. inte stå för någon större del av dem i.a.f.

Tycker nog att "attackerat" är lite oärligt också. Roboten var knappast programmerad för att göra kattattacker.



Visst, motion är aldrig fel, men jag har så mycket annat att lägga energi på så gräsklippningen slipper jag gärna. Dessutom är jag inte alltid hemma och då är det skönt att gräsmattan fortfarande är i ordning. Dessutom mår gräsmattan mycket bättre när den klipps lite hela tiden av rakblad än någon gång ibland av vanlig gräsklipparkniv. Mossa och ogräs har nästan försvunnit under åren med robot.

Jag klassar robotgräsklipparen som ett av mina bästa inköp.


Jag kan bara hålla med, robotgräsklipparen klassar jag som ett av mina bättre köp. Tid över för roligare saker och gräsmattan har aldrig sett bättre ut.

Då det varit mycket skriverier om igelkottar så gjorde jag ett ovetenskapligt test. Jag fyllde en tygpåse i storlek c:a som en igelkott tills den vägde 800g och la ut den framför klipparen. Den stannande när den nuddade påsen och vände. Nu ska tilläggas att jag har en dyrare modell, men ändå..

#242

Postad 21 juni 2022 - 07:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag tycker fortfarande gamla bensindrivna motorgräsklippare är bättre än batteridrivna robotklippare. Min kropp behöver gott röras på lite var- och varannan dag. :)


Finns ju ett 3e alternativ oxå som bibehåller motionen men med mindre oväsen. ;)

#243

Postad 21 juni 2022 - 11:46

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Finns ju ett 3e alternativ oxå som bibehåller motionen men med mindre oväsen. ;)


Menar du en klassisk handjagare eller eldriven klippare då? Jag kör med en eldriven vanlig klippare då min matta är lite för komplex för en robot och tycker det fungerar fint

#244

Postad 21 juni 2022 - 15:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Menar du en klassisk handjagare eller eldriven klippare då?

Tänkte på det sistnämnda men du har rätt, finns ju ett fjärde alternativ oxå ja. ;)

#245

Postad 22 juni 2022 - 08:14

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Trist men det där är en extremt ovanlig händelse skulle jag tro. En Husqvarna vänder för mycket små hinder så omständigheterna här måste varit synnerligen dåliga (låg katten i djupsömn i en grop månne?). Olyckor händer ibland med utekatter så vill man vara säker får man nog skaffa innekatt. Robotgräsklippare lär i.a.f. inte stå för någon större del av dem i.a.f.

 

Tycker nog att "attackerat" är lite oärligt också. Roboten var knappast programmerad för att göra kattattacker.

 

 

 

Visst, motion är aldrig fel, men jag har så mycket annat att lägga energi på så gräsklippningen slipper jag gärna. Dessutom är jag inte alltid hemma och då är det skönt att gräsmattan fortfarande är i ordning. Dessutom mår gräsmattan mycket bättre när den klipps lite hela tiden av rakblad än någon gång ibland av vanlig gräsklipparkniv. Mossa och ogräs har nästan försvunnit under åren med robot.

 

Jag klassar robotgräsklipparen som ett av mina bästa inköp.

Det är säkert extremt ovanligt att robotklippare kör på sovande husdjur. Men befinner sig katten/hunden på "hemmamark" så brukar dom kunna koppla av rejält och i synnerhet om det är en varm sommardag. Heta sommardagar om mina katter ligger ute brukar jag tom gå ut och bära in dom i bostaden om jag har ACn på och de vaknar knappt av att jag bär in dom så visst kan de ligga i djupsömn extra påverkade av värmen.

Jag totalsågar definitivt INTE robotklipparen. Den har flera fördelar framför motorklipparen. Robotklipparen spyr inte ut några avgaser, den är tystare och rimligtvis borde en klippare som klipper dagligen ge en betydligt tätare gräsmatta.

 

Finns ju ett 3e alternativ oxå som bibehåller motionen men med mindre oväsen. ;)

Hoppsan, jag har kanske dålig fantasi men jag kan bara komma på ett och det är den urgamla handdrivna gräsklipparen.  :D

 

handgr%C3%A4sklipparen.jpg



#246

Postad 22 juni 2022 - 09:28

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det är säkert extremt ovanligt att robotklippare kör på sovande husdjur. Men befinner sig katten/hunden på "hemmamark" så brukar dom kunna koppla av rejält och i synnerhet om det är en varm sommardag. Heta sommardagar om mina katter ligger ute brukar jag tom gå ut och bära in dom i bostaden om jag har ACn på och de vaknar knappt av att jag bär in dom så visst kan de ligga i djupsömn extra påverkade av värmen.

Jag totalsågar definitivt INTE robotklipparen. Den har flera fördelar framför motorklipparen. Robotklipparen spyr inte ut några avgaser, den är tystare och rimligtvis borde en klippare som klipper dagligen ge en betydligt tätare gräsmatta.

Hoppsan, jag har kanske dålig fantasi men jag kan bara komma på ett och det är den urgamla handdrivna gräsklipparen. :D

handgr%C3%A4sklipparen.jpg


Kan de va vanlig fysisk träning han tänker på?😳

#247

Postad 22 juni 2022 - 09:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Har hört (läst) om robotklippare som attackerat sovande katter.   :angry:   Vilket man kan läsa om i den här tråden. Har själv en Klippo som den här bilden visar (inte min bild).

Katter är ju väldigt lyhörda och vaksamma vad som gäller rörelser och ljud, i synnerhet inom dess egna revir. Sedan går ju inte en robotgräsklippare i ljusets hastighet heller så jag vet inte vilken "normal" katt som skulle låta en sådan gå helt obemärkt förbi.

 

Men visst... I början av 90-talet när vi bodde på en lugn landsort hade vi en riktigt vild och sprallig kisse. Inget fel i det, men en dag fick han för sig att skrämma en bil. Inte jättebra gjort... :D



#248

Postad 22 juni 2022 - 13:53

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

De är inte vaksamma när de sover på riktigt. Det fakesovs ju för det mesta dock och det går inte se skillnaden :) De är även långt mindre vaksamma inom sitt eget revir där de inte känner till några direkta hot versus att va inne på andras revir och härja :) 

 

Skulle jag få för mig skaffa robotgräsklippare så skulle jag sätta en mp3 spelare på den så den låter som en dammsugare. För herrejösses vad katten flyger iväg så fort hon ser den besten eller hör den. Vore ju intressant experiment amen lite för grymt att se ifall hon reagerar på den i djupsömn. En robotgräsklippare hade hon garanterat inte reagerat på. 



#249

Postad 22 juni 2022 - 14:44

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Jag har inte haft något problem med katter sedan min robot installerades, tror dom känner av elslingan eller något, dom går inte in på tomten längre.
Eller så är det roboten dom undviker.

Redigerat av BioBerra, 22 juni 2022 - 14:45.


#250

Postad 24 juni 2022 - 10:09

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Kan de va vanlig fysisk träning han tänker på?

Självklart är det en rejäl 10-mila tur på mountainbike i det fina sommarvädret efterföljt av någon mils simtur på närmaste sjö eller hav som åsyftas. Jag har nog alldeles för mycket fysisk aktivitet genom gräsklippning i skallen för att släppa vandrandet med en klippare.

 

 

Katter är ju väldigt lyhörda och vaksamma vad som gäller rörelser och ljud, i synnerhet inom dess egna revir. Sedan går ju inte en robotgräsklippare i ljusets hastighet heller så jag vet inte vilken "normal" katt som skulle låta en sådan gå helt obemärkt förbi.

 

Men visst... I början av 90-talet när vi bodde på en lugn landsort hade vi en riktigt vild och sprallig kisse. Inget fel i det, men en dag fick han för sig att skrämma en bil. Inte jättebra gjort... :D

Jag är ganska förvissad, med fyra katter vandrandes fritt på vår fastighet och närområdet, att katterna är betydligt mer avkopplade inne på sitt egna revir än vad de är när de är ute och vandrar på närområdena där de kan stöta på andra katter. Men visst, sannolikheten att en robotklippare kör på en sovandes katt är inte extremt stor. Men betänk samtidigt att när en katt väl lärt sig att robotklipparen inte är ett hot utan något som katten totalt kan nonchalera - först DÅ utgör robotklipparen det största hotet mot katten och små hundar. Det finns ju faktiskt hundraser som är betydligt mindre än vad en normalstor katt är.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.