Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MythTV backend för Canal Digital satellit

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 februari 2013 - 14:56

Unregistered23f40aa0
  • Unregistered23f40aa0
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Är sugen på ett nytt projekt. Tänkte att en MythTV backend kunde vara trevligt till mina xbmc-klienter här hemma.
Har tidigare kört lite MythTV samt freevo, men då med vanlig analog tv (kabel tv). Nu har jag en tallrik på taket som det står Canal Digital på. Behöver alltså DVB-S/S2, vilket är lite mer avancerat.

Har tänkt mig följande setup:
PC: Befintlig Amd 64 dual, 4GB ram, Sata hårddisk.
TV-kort: http://www.buydvb.ne...v-card_p11.html
Till denna finns denna kortläsare rekommenderad: http://www.buydvb.ne...-reader_p6.html
Om jag förstår det rätt så läser denna kortet från CD direkt? Jag behöver ingen CA-modul?
Men kan den dekoda för flera samtidiga kanaler? Funkar den till CD?
Eller finns det något bättre alternativ?

Finns det kanske någon här som kör MythTV till Canal Digital satellit? Eller åtminstone CD med någon annan mjukvara?
Linux och den biten bekymrar mig inte. Bara jag vet att hårdvaran ska funka, till CD likväl i Linux, så borde jag lösa resten..

Är f.ö. villig att dokumentera projektet om någon är intresserad av det.


#2

Postad 03 februari 2013 - 22:59

Erik-NA
  • Erik-NA
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Läs mer om detta här: http://www.comhit.ne...h Canal Digital

#3

Postad 04 februari 2013 - 21:13

y0dase
  • y0dase
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 1
Jahaa.. du bytte forum ;). Såg dina trådar här, men ingen var ju avslutad. Tänkte att du inte gick i land med det :(
Men då finns det ju helt klart hopp för mig med då! Grymm guide btw! Ska bara invänta en klick pengar så köper jag ett dual-tuner kort till att börja med.

#4

Postad 14 februari 2013 - 23:46

y0dase
  • y0dase
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
En liten snabb update, sisodär 10 dagar senare.
Kortet kom hem på ca en vecka. Under tiden så körde jag ett virtuellt system för att lära mig hur mythTV och kortläsare ska fungera ihop. När kortet väl anlände tog det inte speciellt lång tid innan jag hade igång mythTV. Erik-NA's guide hjälpte givetvis en hel del. Gissar på att en del saker där hade tagit en liten stund att lösa på egen hand. Med hjälp av guiden räcker det nog med medelmåttig linuxkunskap för att bygga en mythTV till Canal Digital.

Jag kör just nu mythTV v0.26, tillsammans med mythTV frontends och XBMC med mythTV PVR-plugin. Tycker det fungerar riktigt bra. mythTV frontenden är något vassare än XBMC än så länge, med autoskipping för reklam o.dyl. Men det kommer snart till XBMC också läste jag.
Rekommenderar varmt denna lösning. Det enda jag ångrar på är att jag inte valde ett kort med fyra tuners =D. Får väl skaffa mig ett till kort vad det lider...

#5

Postad 18 mars 2013 - 18:55

magnuslar
  • magnuslar
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!

Kanon, uppmuntrande för mig som precis bestämt mig för att det blir Canal Digital till mitt nya hus! Två frågor: funkar det med HD-kanaler rakt av, eller hur är det?

Och: hur funkar det här med flera tuners? Jag menar, vad behöver jag för att kunna använda det - nån slags delare till coax-kabeln, eller vad för nåt?

Magnus

#6

Postad 21 april 2013 - 15:24

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Flera lnb utgångar från huvudet gissar jag ...

#7

Postad 06 augusti 2013 - 13:14

Erik-NA
  • Erik-NA
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Var ett tag sedan jag var här. Passar på att svara på lite frågor.

Det funkar med HD-kanaler rakt av.

Flera tuners innebär att fler kanaler kan avkodas samtidigt. Varje tuner har en egen Coax till parabolen. Jag skaffade en quad LnB från Kjell & Co med fyra ingångar.

Min installation klarar av att hantera fyra parallella kanaler. Har ett backend som via nätverket har två frontends som visar TV. Det betyder att två inspelningar kan ske samtidigt som vi tittar på TV på två frontends.

Förutom MythTv måste tre ytterligare komponenter installeras:
  • Oscam, som är en kortserver. Den hanterar kommunikationen med programkortet (abonnemangskortet), i mitt fall Canal Digitals Conaxkort.
  • Drivrutiner till DVB-S-kortet, vilket konverterar den analoga signalen från parabolen till en digital signal.
  • Sasc-ng, som är en softcam. Sasc-ng dekrypterar den digitaliserade och krypterade signalen från DVB-S-kortet. Sasc-ng kommunicerar även med oscam för att erhålla kodnycklar som krävs för att dekryptera signalen.
Den okrypterade digitala signalen skickas till MythTv som gör resten.

Akilleshälen i ovanstående är sasc-ng som är en rätt gammal programvara som inte längre utvecklas. Sasc-ng är inte helt stabil tyvärr och det kräver därför en del kunskaper, som iofs går att lära sig. Men denna setup är inget för den som inte gillar problemlösning :)

Min lösning går att läsa om här: http://www.comhit.ne...h+Canal+Digital

Redigerat av Erik-NA, 06 augusti 2013 - 14:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.