Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalare för stereo från 30000

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Confidence C1 (Surroundhögtalare) 1 9,25 (7) Inga priser
B&W 804S (Golvhögtalare) 1 9,16 (24) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9,58 (23) Inga priser
Quad Reference ESL-2905 (Golvhögtalare) 5 8,75 (3) Inga priser
Monitor Audio Platinum PL300 (Golvhögtalare) 5 9 (4) Inga priser
DALI Helicon 400 MK2 (Golvhögtalare) 2 8,33 (2) Inga priser
DALI Mentor 8 (Golvhögtalare) 2 9 (5) Inga priser
Audio Physic Tempo 6 (Golvhögtalare) 1 8,87 (7) Inga priser
KEF Reference 201/2 (Surroundhögtalare) 5 8,33 (2) Inga priser
Pioneer TAD-R1 (Golvhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
QRS Merkurius MK2 (Golvhögtalare) 0 (0) Inga priser
Dynaudio Sapphire (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 9.2 DC (Surroundhögtalare) 1 9,25 (11) Inga priser
Dynaudio Focus 360 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Sonus Faber Guarneri Memento (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Audio Physic Scorpio II (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
MBL Reference Line 101 MKII (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Oscar Heil Kithara (Golvhögtalare) 2 (0) Inga priser
T+A Criterion TS 300 (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Sonus Faber Liuto (Golvhögtalare) 1 8,67 (5) Inga priser
Peak Consult Incognito X (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Audiovector S3 Avantgarde Arretè (Golvhögtalare) 2 8,5 (3) Inga priser
Triangle Magellan Duetto Sw2 (Surroundhögtalare) 5 8,75 (3) Inga priser
Mark & Daniel aragorn (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
System Audio Explorer Master (Golvhögtalare) 7 9,11 (8) Inga priser
Audio Physic Tempo 25 (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Elac FS 509 VX-JET (Golvhögtalare) 6 (0) Inga priser
Swans M6F (Golvhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Swans M808 (Golvhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Swans M806 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans Diva 8.3 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans F2.2A (Golvhögtalare) 1 8,5 (3) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
ProAc Response K6 (Golvhögtalare) 1 7 (1) 210 000:-
Volent CL-3 (Golvhögtalare) 3 7,5 (1) Inga priser
Elac FS 507 VX-JET (Golvhögtalare) 9 7,5 (1) Inga priser
Elac FS 409 (Golvhögtalare) 8 (0) 69 990:-
Elac BS 314 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Elac AIR-X 407 (Golvhögtalare) 3 (0) Inga priser
Elac AIR-X 409 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Elac AIR-X 407 (st) (Golvhögtalare) Rapporterad 0 (0) Inga priser
Quad Z-4 (Golvhögtalare) 1 (0) 39 900:-
Dynaudio Special Forty (Surroundhögtalare) 6 6,75 (3) 36 900:-
Klipsch Forte III (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Elac Vela FS 409 (Golvhögtalare) 1 (0) 69 990:-
Elac VELA FS 407 (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) 34 990:-
57 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 3 mån sedan
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 * (5758 inlägg) 4 mån sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 1 år sedan
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 1 år sedan
Triangle kvalitetsljud för finsmakare (33 inlägg) 1 år sedan
QRS-klubben (74 inlägg) 2 år sedan
Canton reference serie (615 inlägg) 2 år sedan
* Officiell Tråd - Audiovector S3 * (519 inlägg) 2 år sedan
Elac 400-serie (121 inlägg) 3 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 3 år sedan
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Hornhögtalare (146 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
Aktiva trådlösa golvhögtalare? Dynaudio eller Elac eller? (14 inlägg) 5 år sedan
Sonus Faber-La Famiglia (130 inlägg) 5 år sedan
volent högtalare (80 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio Platinum (140 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio PL 300 (70 inlägg) 6 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 6 år sedan
*Officiell tråd - Dali Mentor * (219 inlägg) 6 år sedan
Köpråd stativhögtalare max 50 000 (57 inlägg) 7 år sedan
Mark & Daniel (47 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 7 år sedan
Audio Physic Klubben! (44 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 7 år sedan
B&W 805 Diamond köpråd? (34 inlägg) 8 år sedan
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg) 8 år sedan
Ngn som jämfört Dynaudio C1 med B&W 805s? (32 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
Rengöring av Sonus Faber, trä och läder (5 inlägg) 9 år sedan
Högtalare till Mcintosh ma 6300 (4 inlägg) 10 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 10 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 10 år sedan
Test: B&W 683 vs 804S (25 inlägg) 11 år sedan
Ny Kef Reference serie (20 inlägg) 11 år sedan
Har ni stativhögtalare som klarar denna musik? (216 inlägg) 11 år sedan
Ersätta Audiovector S3 Super med Audio Physic Scorpio II (64 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris? (1144 inlägg) 11 år sedan
Högtalare till > McIntosh MA 6900 (13 inlägg) 11 år sedan
System Audio Explorer Master (55 inlägg) 12 år sedan
Vill ha tips på sovrums högtalare max ca: 50.000:-! (66 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 13 år sedan
Färgglatt från KEF (17 inlägg) 13 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 14 år sedan
Provlyssningsrunda stereo i Sthlm 23/5 (34 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Dynaudio (11 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till B&W 804s (56 inlägg) 14 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 15 år sedan
B&W 804 S (90 inlägg) 16 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 17 år sedan
B&W 804S eller Dynaudio 3.4 Contour? (8 inlägg) 17 år sedan

#51

Postad 11 juni 2011 - 20:15

Unregisteredd2064042
  • Unregisteredd2064042
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Vad är priset på dessa rackare?
Har försökt att hitta utan någon framgång alls, står ju inte ens på deras egen sida..

Mark & Daniel måste också nämnas:



De mindre modellerna har jag inte hört, men gissar att skillnaden ligger i bas-räckvidden. De här är löjligt kapabla i alla register – även på låga volymer dvs hinkvis med dynamik – känslan av att där sitter en stråkkvartett i rummet (eller kanske Meshuggah?) är nästan kuslig. Dist = nix, murr = nä, burkighet = vardånånstans?! Spela igenom halva skivsamlingen till framåt småtimmarna = ;)

MEN! De kräver massor av slutstegskraft pga knaslåg impedans och känslighet. Jag undrade först om något var trasigt när jag behövde krana på volymen som !"#¤£@ med det gamla förstärkeriet för att öht höra något. Biffiga NuForce-steg löste det problemet galant (och grävde lika stort hål i budgeten).



#52

Postad 13 juni 2011 - 13:07

lillens777
  • lillens777
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist.htm Ger ett visst perspektiv!

#53

Postad 26 juni 2011 - 16:22

Unregisteredd2064042
  • Unregisteredd2064042
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist.htm Ger ett visst perspektiv!


Hur menar du nu?

#54

Postad 13 augusti 2011 - 23:00

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Det där att det kommer blåsljud ur portarna stämmer verkligen inte. Har själv ett par Cremona M där hemma och där är det helt dött när man spelar musik och film med höga ljudtryck. Låter inte det minsta ur någon port även när man krämar på ordentligt högt. Det måste ha varit något annat du hörde :P

Mvh

Håller fullständigt med, att klipp och klistra tillverkarnas säljsnack ger inget. Mitt tidigare postande var mest en reaktion på tidigare inlägg (nog inte så svårt att räkna ut vilka) i denna tråd.


Bästa högtalaren jag lyssnat på är Monitor Audio PL-300. I butik har de låtit bra (se tidigare lyssningsintryck längre ner i detta inlägg), men när jag för någon vecka sedan fick höra på dom i ett dedikerat och väldigt påkostat rum (hade ett litet test där vi jämförde PL300, MA GS20, AV S3 Avantgarde och XTZ 99.38) så var saken klar. De spelar helt löjligt bra, kunde inte hitta något fel. De spelar helt korrekt, låg dist och ett lugn oavsett hur högt man spelar. Att köra hårdrock på hög volym var som att lägga sig i en torktumlare, minst sagt omskakande och singer/songwriter var som om de var i rummet.. Alla 4 satt med ett löjligt flin ;) Känns kul att kunna kalla en högtalare för 80 000:- för riktigt prisvärd.


Några tidigare lyssningsintryck i denna prisklass (lyssnat på många fler, men orkar inte skriva ner dom nu, utan nöjer mig med att klipp och klistra tidigare inlägg jag gjort):

Audiovector Si6 Avantgarde Arreté


Luftigt och klart ljud? Absolut! Bra inspelningar låter bra, om möjligen lite "tunna". Lite sämre inspelningar går inte att lyssna på, det är så överdriven fokus på de övre registren i AVs högtalare. Skulle jag lyssna på enbart perfekt inspelad akustisk musik så hade dessa fungerat, men med blandad musikstil och ljudkvalité så går det bara inte.


Monitor Audio PL-300

Det var egentligen provlyssning av dessa som fick mig att inse att det är ett högtalarbyte som är den enda rätta vägen för mig för att få bättre ljud. De spelar luftigt och klart, men utan något "fult" i diskanten. Även sämre inspelningar är fullt njutbara, detta utan att tappa detaljer och skimmer i de övre registret på bra inspelningar. Basen levererar bra djup men är samtidigt "tight" och "snabb". Dynamiken och integrationen mellan olika register är suverän. Härlig närvaro i röster, och låter super med allt från gles akustisk musik till hårdrock.


Dynaudio Contour S3.4

Prisvärd? ICKE! Usch vad tråkig, en riktig besvikelse. Ger inget liv till rösterna, det låter just högtalare.. Är som sagt ute efter naturtroget ljud med närvaro. Basen var hyfsat tight men inte särskilt djup. De övre registren blev jag inte klok på, de var för dämpade vid bra inspelningar men ändå blev det jobbigt att lyssna på sämre inspelningar.


Dynaudio Contour S5.4

Var väl något bättre än S3.4 men absolut inte vad jag söker..


Martin Logan Vista

Första gången jag lyssnat på en elektrostat. Började med gles akustisk musik och det lät ok, om än lite väl dämpat i de övre registren. Satte på lite tyngre och komplex musik och undrade nästan om basen inte var igång. Snacka om intetsägande ljud..


Martin Logan Summit

Efter besvikelsen av Vista, så tyckte säljaren att vi skulle ge Summit en chans, det skulle vara som natt och dag. Jag var egentligen mer inne på Vantage, men Summit skulle vara klart bättre. Började med lite gles musik igen, och det lät klart bättre, ljudet släppte bra ifrån högtalaren och närvaron i röster var klart godkänd. Vi körde igång lite tyngre musik och basen var mycket bättre än Vista, men jämfört med andra högtalare i samma prisklass och en bra bit ner så kan jag inte ens ge den godkänt. Det var en besvikelse när det kom till tyngre och komplex musik, basen var inge vidare och rösterna saknade pondus och liv, det var som att sångaren stod och sjöng inifrån väggen som var några meter bakom. De övre registren är dock väldigt förlåtande, så även dåliga inspelningar är lyssningsbara, dock är det väl även detta som gör att man saknar det där sista som ger liv åt rösterna.


QRS Supernova Elite

Här var det ös. Efter att ha lyssnat på Martin Logan modellerna så var det en fröjd att få lite dynamik i musiken igen. Bra närvaro i rösterna och go botten. Hanterar all musik väldigt bra, och även sämre inspelad musik var fullt lyssningsbar. Diskanten skötte sig bra, men vid några få tillfällen kunde det bli lite för mycket. Dynamiken, närvaron och storleken på ljudbilden var mycket trevlig.


QRS Nebulosa 220 000:-
Var tvungen att lyssna på denna med. Den är bättre på allt jämfört med Supernova, och vilken bas.. härligt djup men ändå med full kontroll (förmodligen mycket tack vare kringutrustningen för samma peng). 220 000:- är dock över budget för någonstans får man väl dra gränsen, iaf i dagsläget.


B&W 802D

Snacka om fläskig botten. Den är väl knappast helt neutral, men den där extra basen är lätt att fastna för. Frågan är ju dock om det blir för mycket av det goda och att man tröttnar på det i längden…(?). Mellanregistret var bra, precis vad man kan förvänta sig i prisklassen. Diskanten med stort D har man ju läst så mycket gott om och jag förstår inte varför? Den var absolut inte dålig, men inte heller märkvärdigt bra. Den var helt enkelt ok för sin prisklass. Dessutom för essig vid dåliga inspelningar. Det är helt klart en högtalare som spöar väldigt många andra, men i dagsläget har jag svårt att se att denna ska bli mitt förstaval.. Sen var den faktiskt ännu fulare i verkligheten Designen känns gammal och i stort behov av en uppdatering.


B&W 803D

Var dum nog att lyssna på 802D först och sen gå på denna. Denna lät således bara tunn och skrikig. Gav den dock en chans för att försöka vänja oss, men vi insåg efter ett antal låtar att detta inte är högtalaren för oss. Den var dock klart större än vad jag trodde.


Sonus Faber Cremona M

Luftigt och fint mellanregister med bra röståtergivning. Diskanten var helt OK, men hade förväntat mig att den skulle vara något mjukare. Basen var ju inte direkt som 802D, men den spelade tight och rappt. Vid några bastunga låtar på hyfsat hög volym tyckte jag mig dock höra tydliga missljud i stil med blåsljud ifrån portarna. Inte ok med tanke på att högtalaren kostar 84k. Överlag lät den dock bra, men kom på mig själv vid ett flertal tillfällen att sitta och tänka tillbaka på 802D demot som jag haft tidigare under dagen. 802D gav ett mer balanserat intryck, även om den levererar lite överdriven bas.



#55

Postad 24 augusti 2012 - 16:53

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Vad är priset på dessa rackare?
Har försökt att hitta utan någon framgång alls, står ju inte ens på deras egen sida..


gammalt inlägg men svarar ändå...

som tidigare ägare till knogggs aragorn: så ligger de på ca 90k totalt med toppdiskanter/stativ.
otroligt bra högtalare som spelar fullregister bättre än 90% av alla golvare jag hört.

tror man måste höra dom för att förstå.

#56

Postad 03 november 2013 - 22:56

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Den överlägset mest välljudande högtalare jag någonsin har lyssnat på är Quad ESL. Det var en upplevelse som skiljde sig markant mot alla andra högtalare jag hört, inkl. elektrostathybrider.

Det var på Malmö hifimässa senast, där jag även lyssnade på något monster ur Dynaudios dyrare serier, och en mängd andra riktigt bra högtalare. De var olika bra, och hade olika spelstilar, men Quad:arna var bara en annorlunda upplevelse. Jag steg direkt in i ljudet, och tänkte aldrig på att jag lyssnade på en högtalare. (Eftersom jag aldrig sett eller hört Quad tidigare, så förstod jag först inte att det var dessa paneler som var själva högtalarna som jag lyssnade på.)

Allt var bara 100% naturligt och rent, och det fanns inget i ljudet som skapade subtil disharmoni. Jag förstod med ens att allt som jag tidigare tyckt varit bra, nu hade petats ned en klass. Svårt att beskriva, men det var som balsam för själen att få lyssna till dessa, och jag insåg hur burkigt och skarpt alla vanliga högtalare låter. Jag har tidigare varit lite skeptisk till de som påstod att man faktiskt kan höra skillnad mellan 99 och 99.9999999999% frekvenslinjäritet och avsaknad av fasfel etc. men insåg vid denna lyssning att man faktiskt kan förnimma en tydlig skillnad.

De fungerar troligtvis inte bra till allt för tungt mangel, eller till hemmabio, men för akustisk musik och vokalister kan jag då inte tänka mig att någon annan högtalare kan ge en bättre lyssningsupplevelse.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 03 november 2013 - 23:00.


#57

Postad 19 april 2014 - 07:50

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Efter att ha provlyssnat och köpt ett par ProAc Tablette Anniversary var jag väldigt nyfiken på deras större högtalare.
Jag kan säga att Tabletten är den bästa småhögtalare jag hört och den spöar mina Triangle Magellan Duetto SW2 jag har hemma för 3ggr prisen. Kanske inte på upplösning men på ljudbild, livekänsla, rymd och närvaro. Sådant jag anser viktigast. Dessutom var jag inte beredd på den otroliga basen som kom från dessa små.

I samma butik stod ProAc Response D18 om jag inte minns fel. Den gjorde inte lika bra intryck men lät ändå väldigt bra. Dock snäppet sämre.

När jag så besökte butiken för 10e(?) gången så tog ägaren med mig till sin andra butik där K6an stod. Den drevs av Bryston 4B SST2 effektförstärkare men jag kommer inte ihåg vilket försteg som användes. Till den var en VPI CD-spelare inkopplad.

Så fort musiken startade visste jag att det här var det bästa jag någonsin hört i ljudväg. Vi lyssnade på flera skivor från High Fidelity samt en skiva med någon typ av powerjazz.

Efter halva tiden bytte vi högtalarkablar från Wireworld Eclipse till Gold Eclipse och signalkablarna från CDn från Gold Eclipse till Wireworld Eclipse Platinum och det tog det till ytterliggare en nivå.
Ni som tror att kablar inte gör någon skillnad räknar jag med aldrig köper den här högtalaren ändå.

Det var så sjuk närvaro i musiken att det var kusligt. Ljudbilden var stor, djup och det lät som att det inte fanns några högtalare framför mig. Det lät exakt som att det faktiskt stod ett band och spelade i rummet. Det var en häftig upplevelse.

Det sitter banddiskant och andra säger att det är mycket viktigt att man sitter i samma höjd som dom. Jag märkte inte mycket skillnad när jag flyttade skallen upp och ner.
Basen var fantastisk. Kändes som subwoofer är överflödig. Väldigt detaljerad bas. Jag hatar bumlig odefinierad bas.

Jag har som sagt Triangle Magellan Duetto SW2 hemma och de ligger hästlängder efter.
Har lyssnat på B&W 802D med Classé-förstärkare. Bra bas och tyngd i ljudet men inte så engagerande i mina öron.
Sonus fabers högtalare runt 100.000:- med Musical Fidelity monoblock. Passade inte min smak.

K6an är än så länge de bästa högtalarna jag hört. Jag lovar inte att dom passar alla, men passar mig perfekt. K6 har en storebror också, Carbon 8. Så fort den kommer in i butiken ska jag dit och lyssna.

Redigerat av Berno82, 19 april 2014 - 07:55.


#58

Postad 26 maj 2014 - 21:32

Ätran
  • Ätran
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Är sugen på combon:
KEF Reference 201/2 ihop med Hegel h300. Några synpunkter om detta? :unsure:

#59

Postad 26 maj 2014 - 21:34

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Kör på dom ;) Kan nog inte bli bättre än det :) Hade själv gärna haft den combon ;)

Är sugen på combon:
KEF Reference 201/2 ihop med Hegel h300. Några synpunkter om detta? :unsure:



#60

Postad 26 maj 2014 - 21:56

Ätran
  • Ätran
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Kör på dom ;) Kan nog inte bli bättre än det :) Hade själv gärna haft den combon ;)



Ja, det får nog försöka bli en provlyssning hos Hembioconsult någon dag framöver.

#61

Postad 26 maj 2014 - 22:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Ok :) Här är ett rätt intressant klipp angående just den Kef modellen om du inte redan har sett den vill säga :)

http://www.youtube.c...h?v=lqgQXlXnxa0

Ja, det får nog försöka bli en provlyssning hos Hembioconsult någon dag framöver.



#62

Postad 26 maj 2014 - 22:10

Ätran
  • Ätran
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jo, det är tittat på några gånger :wub: Då det nästan är det enda klipp om dessa rackare på youtube, så blir det lätt så..

#63

Postad 13 april 2015 - 12:07

Denlin
  • Denlin
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hej

 

Undrar om det finns nån som kan ge mig lite råd gällande högtalare modell bättre!

 

Vi ska göra om hemma och jag har bestämt mig för lyxa till det lite då vi kommer att få ett "eget" barnfritt vardagsrum utan TV. Rummet är ca 20 kvm och kommer att bli ett trivsamt rum med fint möbelmang gjort för sällskap och goda viner.

 

Jag kommer att lägga ut ca 50 000 kr på HIFI på detta rum.

 

Jag har en dröm om att äga ett par Gamut L5 för att jag tycker att det är bland det snyggaste högtalare som finns. Tyvärr har jag inte hört den modellen men det jag hört sägas om dem är att de ska vara väldigt bra.

 

MIn andra dröm är ett par QRS Neptunus. Inte lika snygga såklart men ljudet skall vara otroligt bra?

Jag har inte hört dessa heller men om de påminner om modellen som jag hört "Saturnus" så kan det inte bli fel!

 

MIn tanke är att jag även ska hitta en bättre förstärkare för att driva dessa. Integrerad eller för/slut - combo spelar ingen roll.

Självklart ska det vara begagnat så det borde inte vara en omöjlighet!

 

Är det nån som hört dessa och har nån favorit?



#64

Postad 26 december 2015 - 14:52

Unregistered1eef089c
  • Unregistered1eef089c
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

hej

Jag heter Staffan och har varit besjälad av Mark & Daniel i ett par år nu. Med en lång bakgrund inom high-end, så ha jag gått igenom en mängd modeller och märken. 

 

Thiel CS 7, Martin logan, Magnepan, Sonus Faber, Revel Studio 2 & Salon 2, för att ta ett par exempel. 

 

Mark & daniel har definitivt en plats bland dessa och de nya + modellerna har en ännu tightare bas och bättre upplösning i diskant och mellan. Jag håller med alla inlägg om matchande förstärkeri. Det är den stora utmaningen. Själv kör jag McCormack DNA-2 LAE. 

 

De sista två åren har jag haft regelbunden kontakt med Daniel Lee, vilket resulterat i att jag beställt följande modeller:

 

Omni harmonizer

Opal 4 wireless

Maximus mini + 

Maximus Diamond + 

Maximus Monitor +

Samt 

1 par Fantasia Cello. 

 

Jag vet vad jag tycker om dessa, men undrar om det skulle finnas en marknad i Sverige. Daniel Lee har erbjudit mig agenturen i Sverige, antingen professionellt eller på ren hobby nivå. 

 

Kan ni hjälpa mig att bli kloka runt detta? Jag ser att M&D fyller ett utrymme för oss alla som vill ha den där energin och live-känslan i musiken. Högtalarna har en unik förmåga att beröra lyssnaren, inte med det perfekta, men med det som känns äkta och på riktigt. 

 

Finns intresse? Hör gärna av er eller skriv på forumet. Allt kan provlyssnas i Örebro

 

mvh

Staffan Berséus

070-648 4160

[email protected]

 



#65

Postad 05 februari 2017 - 01:20

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Lånade hem ett par stativare idag, Triangle Magellan Duetto. Fruktansvärt bra stativare.

Tror jag kommer behålla dessa. En fröjd för både öga och öra! Men måste lyssna mera då dessa ska ersätta ett par golvare jag har innan.



#66

Postad 20 februari 2017 - 14:46

jinithin
  • jinithin
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hmm, letar högtalare mellan 25/30 och 55k. Vad bör jag lyssna på? Har hitills satt upp denna lista med tänkbara kandidater.

 

https://www.prisjakt...1132323,3397658

 

Lyssnar mest på elektronisk musik (Autechre, Boards of Canada, 2814, Björk, Gnork), så bas och en neutral ljudbild är viktigt för mig. Funderar därför på om man skulle köpa ett par stativare istället och 2 basar för att få bättre tryck och härligare ljudbild. Lyssnar mest med mina Sennheiser HD800 idag, och älskar den neutrala ljudbilden (dock har jag eq:at basen +3dB).

 

Är Cinema-serien från XTZ något att ha för musik? (2st. M6 och 2st. Cinema 1X12 isåfall).

 

Kom gärna med fler förslag :)


Redigerat av jinithin, 20 februari 2017 - 14:47.


#67

Postad 21 februari 2017 - 23:26

patrik93
  • patrik93
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

bra högtalare också 



#68

Postad 22 februari 2017 - 20:30

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Hmm, letar högtalare mellan 25/30 och 55k. Vad bör jag lyssna på? Har hitills satt upp denna lista med tänkbara kandidater.

 

https://www.prisjakt...1132323,3397658

 

Lyssnar mest på elektronisk musik (Autechre, Boards of Canada, 2814, Björk, Gnork), så bas och en neutral ljudbild är viktigt för mig. Funderar därför på om man skulle köpa ett par stativare istället och 2 basar för att få bättre tryck och härligare ljudbild. Lyssnar mest med mina Sennheiser HD800 idag, och älskar den neutrala ljudbilden (dock har jag eq:at basen +3dB).

 

Är Cinema-serien från XTZ något att ha för musik? (2st. M6 och 2st. Cinema 1X12 isåfall).

 

Kom gärna med fler förslag :)

 

Elac, Audiovector bör du också ha med. Kolla efter demoex/begagnat också, så kan du få riktigt grymma högtalare för de pengarna.

 

En bekant har XTZ cinema (5.1), lyckades repa subben så han behöll dem. Bra för priset men visst finns det bättre.


Redigerat av Unregistered77a7e886, 26 februari 2017 - 20:08.


#69

Postad 22 februari 2017 - 20:40

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Hmm, letar högtalare mellan 25/30 och 55k. Vad bör jag lyssna på? Har hitills satt upp denna lista med tänkbara kandidater.

 

https://www.prisjakt...1132323,3397658

 

Lyssnar mest på elektronisk musik (Autechre, Boards of Canada, 2814, Björk, Gnork), så bas och en neutral ljudbild är viktigt för mig. Funderar därför på om man skulle köpa ett par stativare istället och 2 basar för att få bättre tryck och härligare ljudbild. Lyssnar mest med mina Sennheiser HD800 idag, och älskar den neutrala ljudbilden (dock har jag eq:at basen +3dB).

 

Är Cinema-serien från XTZ något att ha för musik? (2st. M6 och 2st. Cinema 1X12 isåfall).

 

Kom gärna med fler förslag :)

 

Glöm inte en bättre 2-kanalsförstärkare som spelar bra ihop med högtalarna du väljer. Inte alltid förstärkare och högtalare kommer överens.

Av de du listat så har jag hört Focal Aria 948 och Kef R900. Gillade båda. Har haft Focal frontar men numera Kef.


Redigerat av Bogge, 22 februari 2017 - 20:40.


#70

Postad 22 februari 2017 - 20:42

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Xtz divine kanske?

#71

Postad 22 februari 2017 - 21:14

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Lånade hem ett par stativare idag, Triangle Magellan Duetto. Fruktansvärt bra stativare.
Tror jag kommer behålla dessa. En fröjd för både öga och öra! Men måste lyssna mera då dessa ska ersätta ett par golvare jag har innan.


Så in i bomben bra burkar, mitt rum är lite för stort för dem. Annars hade jag lätt köpt dem

#72

Postad 23 februari 2017 - 10:27

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Så in i bomben bra burkar, mitt rum är lite för stort för dem. Annars hade jag lätt köpt dem

 

Hehe , för mig blir det ett par. Ersätter mina Triangle Signature Alpha! 

Mitt rum är 28 kvm ungefär. 

 

https://www.hembiobu...lan-duetto-sw2/

 

Fy fan vad bra Duetton är! Blir en vinylspelare nu ..  


Redigerat av Phonophilos, 23 februari 2017 - 10:31.


#73

Postad 23 februari 2017 - 16:41

jinithin
  • jinithin
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Glömde nämna det innan, men mitt ljudrum är "endast" på 23kvm, så det lutar mer mot stativ+sub som det ser ut just nu, då det blir lättare och få till ljudet då.

 

Elac, Audiovector bör du också ha med. Kolla efter demoex/begagnat också, så kan du få riktigt grymma högtalare för de pengarna.

 

En polare har XTZ cinema (5.1), lyckades repa subben så han behöll dem. Bra för priset men visst finns det bättre.

Har fått tips om dessa märken, och ska kolla närmre på dem! vet du något bra ställe i södra Sverige att lyssna på dem?

 

Glöm inte en bättre 2-kanalsförstärkare som spelar bra ihop med högtalarna du väljer. Inte alltid förstärkare och högtalare kommer överens.

Av de du listat så har jag hört Focal Aria 948 och Kef R900. Gillade båda. Har haft Focal frontar men numera Kef.

Förstärkare blir nog Musical Fidelity M5si, så förhoppningsvis är förstärkare inget problem ;)

Kul att folk gillar de iaf, ska försöka lyssna på dem de kommande veckorna.

 

Xtz divine kanske?

Hmm, kanske något stora för mitt rum, men visst låter de bra :D



#74

Postad 23 februari 2017 - 19:39

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0


Förstärkare blir nog Musical Fidelity M5si, så förhoppningsvis är förstärkare inget problem ;)
Kul att folk gillar de iaf, ska försöka lyssna på dem de kommande veckorna.


M5si bör vara ett bra val till dem. Kört både Focal och Kef med Musical Fidelity. Spelar bra ihop.

Redigerat av Bogge, 23 februari 2017 - 19:44.


#75

Postad 23 februari 2017 - 19:44

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Glömde nämna det innan, men mitt ljudrum är "endast" på 23kvm, så det lutar mer mot stativ+sub som det ser ut just nu, då det blir lättare och få till ljudet då.


Varför inte bara mindre golvare då än kollosserna du nämnde från Focal och Kef? Finns ju modeller under som borde passa 23kvm.

#76

Postad 23 februari 2017 - 20:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Hmm, letar högtalare mellan 25/30 och 55k. Vad bör jag lyssna på? Har hitills satt upp denna lista med tänkbara kandidater.

 

https://www.prisjakt...1132323,3397658

 

Lyssnar mest på elektronisk musik (Autechre, Boards of Canada, 2814, Björk, Gnork), så bas och en neutral ljudbild är viktigt för mig. Funderar därför på om man skulle köpa ett par stativare istället och 2 basar för att få bättre tryck och härligare ljudbild. Lyssnar mest med mina Sennheiser HD800 idag, och älskar den neutrala ljudbilden (dock har jag eq:at basen +3dB).

 

Är Cinema-serien från XTZ något att ha för musik? (2st. M6 och 2st. Cinema 1X12 isåfall).

 

Kom gärna med fler förslag :)

 

 

Jag tycker att du ska lägga till Revel Performa3 F206 på listan.

 

 

Finns en del skrivet om dem i tråden om Revel.



#77

Postad 24 februari 2017 - 21:20

jinithin
  • jinithin
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Varför inte bara mindre golvare då än kollosserna du nämnde från Focal och Kef? Finns ju modeller under som borde passa 23kvm.

Kan hålla med om att Focal-högtalarna är i högsta laget, men KEF:arna är ju inte så farliga ;)

Har dock börjat snegla lite på Elac:s högtalare. Vissa ser riktigt bra ut.

 

Jag tycker att du ska lägga till Revel Performa3 F206 på listan.

 

 

Finns en del skrivet om dem i tråden om Revel.

Ser trevliga ut, skall undersöka vidare :)



#78

Postad 30 oktober 2017 - 22:44

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

ELAC FS 507 VX-JET för £3,395. Möjlighet att försöka pruta lite med Make offer.

https://www.ebay.co....0AAAOSwfrJZ2lYw

 

http://www.ncms.no/w..._507_VX_JET.pdf


Redigerat av Unregistered77a7e886, 14 november 2017 - 08:42.


#79

Postad 20 november 2017 - 11:25

HDOM
  • HDOM
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

har man pengar och stor hus kanske slott varför inte satsa på Klipsch   :blink: 170 tusen här

 

70th-Anniversary-Klipschorn-Web-5.jpg



#80

Postad 07 december 2017 - 19:00

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Kanske mest prisvärda under 40000.
https://www.hembiobu...-lyrr-jubileum/

Galen högtalare för dem pengarna.

#81

Postad 07 december 2017 - 20:41

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Kanske mest prisvärda under 40000.
https://www.hembiobu...-lyrr-jubileum/

Galen högtalare för dem pengarna.

 

Kan bara hålla med ! Dom som lyckas knipa ett exemplar kommer bli riktigt lyckliga ägare!



#82

Postad 04 januari 2018 - 16:33

sniper1000
  • sniper1000
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med ! Dom som lyckas knipa ett exemplar kommer bli riktigt lyckliga ägare!

Tack för tipset.

Fler tips på högtalare runt 30-40.000 i dagens läge så är jag tacksam .



#83

Postad 04 januari 2018 - 22:00

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Tack för tipset.

Fler tips på högtalare runt 30-40.000 i dagens läge så är jag tacksam .

 

HECO Concerto Grosso Schwarz Hochglanz High End Traum 4-Wege UVP € 8000,00
 
Dynaudio Contour S 3.4 LE Klavierlack schwarz Vorführmodell (demoex, pris per styck)
 


#84

Postad 04 juni 2018 - 11:25

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Jag undrar om nån hört Tannoy Legacy Eaton eller Tannoy Legacy Cheviot?

På pappret känns det som att dom skulle kunna konkurrera med JBL4429 prestandamässigt och Eaton är dessutom billigare.



#85

Postad 28 januari 2019 - 08:58

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Någon som lyssnat på nya ELAC Vela-serien? Ex.-vis 407 för 40.000 eller 409 för 64.000?



#86

Postad 01 april 2019 - 17:59

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0

Någon som lyssnat på nya ELAC Vela-serien? Ex.-vis 407 för 40.000 eller 409 för 64.000?


Det undrar jag med!

#87

Postad 09 april 2019 - 18:21

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Vill tipsa om att ni kan köpa ett par Triangle Quartet Limited Edition 

För endast 20k ifrån hifi-freaks.dk, Otroligt bra talare för priset.

 

https://hifi-freaks....ion-p-1644.html



#88

Postad 10 augusti 2019 - 18:50

Unregisteredcb2a5033
  • Unregisteredcb2a5033
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Tack för tipset.
Fler tips på högtalare runt 30-40.000 i dagens läge så är jag tacksam .


Någon som hört Lyrr?
Funderar på dem vs Focal Aria 936

#89

Postad 27 juli 2020 - 11:03

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Bra pris på focal aria 948 just nu 34990 på ljudupplevelser, synd man inte har utrymme för några nya högtalare ännu, har aldrig hört focal men har varit sugen många gånger att göra det, aria 948 kan säkert spela på rätt bra med sina dubbla 8,25 basar, hög känslighet, men tunga a driva för förstärkaren med dipppar ner till 2,5 Ohm, tror dock dom är alldedes för stora för mitt rum, de kräver rum på 30-35m2, och ett sitt avstånd på minst 3 meter, har ett rum på 25m2 med öppen planlösning, och har redan lite problem med basen,och kan inte sitta längre än 2 meter ifrån högtalarna, mina b&w 683or sätter nästan redan min begränsning i mitt rum, men en mer högkvalitativ högtalare i framtiden kommer införskaffas, behöver sällan mer kraft än vad 683 levererar, dock kan man tycka att de saknar lite av den sista basen i viss musik,

Redigerat av Andreas3200, 27 juli 2020 - 11:07.


#90

Postad 06 september 2020 - 18:29

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Jbl hdi 3800 är väl snäppet lite dyrare och är väl inte riktigt samma genre på högtalare som focal! Kan bara säga att dem spelade med ett ruskigt ljudtryck! Så mycket att jag faktiskt inte hört en högtalare som spelar med sånt tryck som dem gav! Kan ju inte påstå att de är särskilt stora golvare heller! Mina ref2k är inte ens i närheten, provade med samma låt hemma så jag vet! Dock har jag inte riktigt vågat prova gränsen för hur högt man kan spela med 2k så de går säkert att pressa ganska mycke mer! Men just den där sparken i brösten och övriga kroppen var väldigt intensiv med hdi 3800

#91

Postad 09 september 2020 - 15:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jbl hdi 3800 är väl snäppet lite dyrare och är väl inte riktigt samma genre på högtalare som focal! Kan bara säga att dem spelade med ett ruskigt ljudtryck! Så mycket att jag faktiskt inte hört en högtalare som spelar med sånt tryck som dem gav! Kan ju inte påstå att de är särskilt stora golvare heller! Mina ref2k är inte ens i närheten, provade med samma låt hemma så jag vet! Dock har jag inte riktigt vågat prova gränsen för hur högt man kan spela med 2k så de går säkert att pressa ganska mycke mer! Men just den där sparken i brösten och övriga kroppen var väldigt intensiv med hdi 3800

det kan jag tänka mig med 3 st 8 tummare och horn, dom lär kunna spela på rätt ordentligt, jag är dock ingen fantast av horn, föredrar soft och metallic dome över horn, dessa kommer dock aldrig komma upp i samma ljudtryck som horn. Men jag behöver inga jätte stora ljudtryck, 85-90 db är fullt tillräckligt för mig vid lyssningsplats, och det bör inte vara några större problem med de flesta hifi golvare så länge man har tillräckligt med effekt. Är mer ute efter ännu mera välljud än vad mina 683 s2 kan prestera, forfarande bra golvare för pengarna, och med hegel får dom det bästa ljudet någonsin och den otroliga baskontrollen, så det är intressant och se vad som händer med bättre golvare i kanske 40,000 klassen, b&w 702 s2 är en av huvudkandidaterna att prova, då jag gillar b&w sound, men det är för en annan gång när man har budgeten

#92

Postad 09 september 2020 - 16:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jbl hdi 3800 är väl snäppet lite dyrare och är väl inte riktigt samma genre på högtalare som focal! Kan bara säga att dem spelade med ett ruskigt ljudtryck! Så mycket att jag faktiskt inte hört en högtalare som spelar med sånt tryck som dem gav! Kan ju inte påstå att de är särskilt stora golvare heller! Mina ref2k är inte ens i närheten, provade med samma låt hemma så jag vet! Dock har jag inte riktigt vågat prova gränsen för hur högt man kan spela med 2k så de går säkert att pressa ganska mycke mer! Men just den där sparken i brösten och övriga kroppen var väldigt intensiv med hdi 3800

Kul att du fått hört dessa, så vad blev det samlade intrycket förutom att de kan spela högt så det smärtar?

 

Har själv vara lyssnat på lillebror och jag har inga problem att tänka mig att HDi3800 kan spela högt för det gör redan lillebror för sin storlek.
Tänker mer på sådana kvaliteér som steroscenario, instrumentseparation, rösthantering, "ljudsläpp" vid lägre (normal) lyssningsnivå etc.

Hur upplevde du det övre registret och kunde du höra skillnad på olika instrument i basområdet. Mycket bas är en sak bra bas är en annan.

 

@ Andreas3200: Kan vara att man faktiskt inte gillar några hornhögtalare men det är stor skillnad på en hornkonstruktion och en annan så man skall nog lyssna innan man är tvärsäker. Många lyssnar på en högtalare och får för sig att alla till synes liknande konstruktioner låter likadant, men det är fel.
Särskilt om det skiljer många år mellan dessa designer eller om de är i helt olika prisklasser. om de är 2, 2,5 eller 3 vägs etc. Det finns precis som för andra element betydligt mer sofistikerade material idag och man utvecklar med hjälp av simuleringsprogram betydligt bättre horn idag än för låt säga 10-20 år sedan.

Men horn är inte för alla några egenheter har de säkert kvar som inte alla uppskattar. Men man skall inte glömma att de även har vissa fördelar som andra konstruktioner saknar.

 


Redigerat av Blåtand, 09 september 2020 - 16:09.


#93

Postad 10 september 2020 - 08:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Kul att du fått hört dessa, så vad blev det samlade intrycket förutom att de kan spela högt så det smärtar?

Har själv vara lyssnat på lillebror och jag har inga problem att tänka mig att HDi3800 kan spela högt för det gör redan lillebror för sin storlek.
Tänker mer på sådana kvaliteér som steroscenario, instrumentseparation, rösthantering, "ljudsläpp" vid lägre (normal) lyssningsnivå etc.
Hur upplevde du det övre registret och kunde du höra skillnad på olika instrument i basområdet. Mycket bas är en sak bra bas är en annan.

@ Andreas3200: Kan vara att man faktiskt inte gillar några hornhögtalare men det är stor skillnad på en hornkonstruktion och en annan så man skall nog lyssna innan man är tvärsäker. Många lyssnar på en högtalare och får för sig att alla till synes liknande konstruktioner låter likadant, men det är fel.
Särskilt om det skiljer många år mellan dessa designer eller om de är i helt olika prisklasser. om de är 2, 2,5 eller 3 vägs etc. Det finns precis som för andra element betydligt mer sofistikerade material idag och man utvecklar med hjälp av simuleringsprogram betydligt bättre horn idag än för låt säga 10-20 år sedan.

Men horn är inte för alla några egenheter har de säkert kvar som inte alla uppskattar. Men man skall inte glömma att de även har vissa fördelar som andra konstruktioner saknar.


Även trots jag inte är någon horn fantast, så låter ändå jbl hdi3800 rätt intressanta med sina 3 8 tummare, de finns dock inga butiker i Skåne med dessa, känsligheten uppges vara 92 db, men det är fel dom har en känslighet på 90,4 db, och en nominell impendens på 4 Ohm, trots sina horn, så har b&w 702 s2 samma känslighet och är en mindre tung last för förstärkaren med sin nominella impendens på 8 Ohm, men kan slå 100 % på att jbl kan spela mycket starkare Än b&w, men behöver inget ljud tryck över 90 db tycker det är väldigt högt för mig. vilket även b&w högtalarna kommer klara så vidare dom får den effekt dom förtjänar.

#94

Postad 10 september 2020 - 09:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Även trots jag inte är någon horn fantast, så låter ändå jbl hdi3800 rätt intressanta med sina 3 8 tummare, de finns dock inga butiker i Skåne med dessa, känsligheten uppges vara 92 db, men det är fel dom har en känslighet på 90,4 db, och en nominell impendens på 4 Ohm, trots sina horn, så har b&w 702 s2 samma känslighet och är en mindre tung last för förstärkaren med sin nominella impendens på 8 Ohm, men kan slå 100 % på att jbl kan spela mycket starkare Än b&w, men behöver inget ljud tryck över 90 db tycker det är väldigt högt för mig. vilket även b&w högtalarna kommer klara så vidare dom får den effekt dom förtjänar.

Jag mins den gången jag hörde klipsch palladium med Audio Resersch och det var inget jag gillade. Sedan efteråt hört Advance Acoustic och horn för mig förändrades.

#95

Postad 11 september 2020 - 13:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Tycker det är bara synd att man har så dåligt med hifibutiker i Skåne, det är just därför man varit på just hifiklubben den kan man hitta i stort sett överallt, men då bra som hemmabiobutiken var så finns dessa bara i Stockholm, det är många märken som jag aldrig kommer kunna lyssna på, visst kan man besöka ställen att lyssna lite längre bort, men problemet är ju när man vill låna hem, för lyssna i butik är en sak, blir aldrig detsamma som man lånar hem, de jbl högtalarna kan jag inte lyssna på alls, Triangle är ett märke jag velat lyssnat mer på men det är också uteslutet, malmö har några butiker som ljudupplevlser och hifi Skåne, men ljudupplevelser var inget direkt bra de besök jag var där, när det låg i Ystad, man är inte sugen att köra till Malmö i heller både nu for covid19 och värdelöst att hitta parkeringar nära hifi butiker

#96

Postad 11 september 2020 - 14:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tycker det är bara synd att man har så dåligt med hifibutiker i Skåne, det är just därför man varit på just hifiklubben den kan man hitta i stort sett överallt, men då bra som hemmabiobutiken var så finns dessa bara i Stockholm, det är många märken som jag aldrig kommer kunna lyssna på, visst kan man besöka ställen att lyssna lite längre bort, men problemet är ju när man vill låna hem, för lyssna i butik är en sak, blir aldrig detsamma som man lånar hem, de jbl högtalarna kan jag inte lyssna på alls, Triangle är ett märke jag velat lyssnat mer på men det är också uteslutet, malmö har några butiker som ljudupplevlser och hifi Skåne, men ljudupplevelser var inget direkt bra de besök jag var där, när det låg i Ystad, man är inte sugen att köra till Malmö i heller både nu for covid19 och värdelöst att hitta parkeringar nära hifi butiker

Även om det aldrig blir exakt samma sak i butik som att lyssna hemma så kan man dra relativt många slutsatser av ett besök i butik. Gillar du dem inte i butik så skall det rätt mycket till för att de skall bli något du verkligen uppskattar hemma. Vise versa så lär få av de högtalare du uppskattar i butik fullständigt sakna potential att låta bra hemma. Så det är definitivt ett bra verktyg för att grovsortera högtalare i gillar/gillar inte.

Du får väl ta dig en weekend i Gbg, här finns en del intressant och inte lika långt bort som Stockholm :)

Hembiobutiken hade i alla fall HDI3600 hemma för några månader sedan, där har du också Triangle som du var nyfiken på. Hembioconsult skrev för ett tag sedan att HDI 3800 var på väg in för demo, borde ha kommit vid detta laget. Här har man också andra högtalare från JBL synthesis. Vill du verkligen kolla på horn så har Akkelis alltid några varianter av högtalare hemma från Avantgarde Acoustic. Finns många fler men kanske inte som kör så mycket med horn just.

 

Precis som för dig så är inte det maximala ljudtrycket särskilt intressant för mig heller eftersom jag aldrig kör på dessa nivåer, utan de är hur de låter långt innan man är framme vid denna punkt. Stora element och horn presenterar musiken på ett lite annorlunda sätt som tilltalar min smak. Det låter stort och oanstränt och ofta med låg distorsion även på relativt hög nivå. Dessutom i de fall då de är lättdrivna så underlättar man för förstärkaren att leverera bästa möjliga signalkvalité. Avantgarde Acoustic tillexempel med sin känslighet en bit över 100dB behöver bara en handfull watt för att spela högt. Då leverera de flesta förstärkare hyfsat bra THD siffror. Det problem man kan få är att försteget skall kunna reglera så finkorning nivåreglering som önskas.
Inte särskilt kul att ha några enstaka steg på volymratten som kan nyttja i intervallet tyst till s..thögt.
 

 



#97

Postad 11 september 2020 - 16:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tycker det är bara synd att man har så dåligt med hifibutiker i Skåne, det är just därför man varit på just hifiklubben den kan man hitta i stort sett överallt, men då bra som hemmabiobutiken var så finns dessa bara i Stockholm, det är många märken som jag aldrig kommer kunna lyssna på, visst kan man besöka ställen att lyssna lite längre bort, men problemet är ju när man vill låna hem, för lyssna i butik är en sak, blir aldrig detsamma som man lånar hem, de jbl högtalarna kan jag inte lyssna på alls, Triangle är ett märke jag velat lyssnat mer på men det är också uteslutet, malmö har några butiker som ljudupplevlser och hifi Skåne, men ljudupplevelser var inget direkt bra de besök jag var där, när det låg i Ystad, man är inte sugen att köra till Malmö i heller både nu for covid19 och värdelöst att hitta parkeringar nära hifi butiker

Kanske en Tannoy deras högtalare är stora coaxial element och låter väldigt bra med en rör förstärkare. Hörde en gång ett par Tannoy DC10 med Manley, det kunde spela högt och bra.
Är väl bara att ta tåget. En tur till Göteborg är väl inte så långt. Bara ca 4h från Malmö. Går ju fort och smidigt. Stora städer är det kollektivt som gäller. Glöm bilen.
I mina öron är horn lite sådär beroende på märke. Tror jag gillar mer coaxial och band konstruktioner.
Sällan man behöver maxa en bra högtalare så länge det är ett bra märke. Som regel över en viss gräns låter det mest bara högt när man passerar gränsen för bra.

Redigerat av Buddaz12, 11 september 2020 - 16:35.


#98

Postad 12 september 2020 - 10:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Även om det aldrig blir exakt samma sak i butik som att lyssna hemma så kan man dra relativt många slutsatser av ett besök i butik. Gillar du dem inte i butik så skall det rätt mycket till för att de skall bli något du verkligen uppskattar hemma. Vise versa så lär få av de högtalare du uppskattar i butik fullständigt sakna potential att låta bra hemma. Så det är definitivt ett bra verktyg för att grovsortera högtalare i gillar/gillar inte.

Du får väl ta dig en weekend i Gbg, här finns en del intressant och inte lika långt bort som Stockholm :)
Hembiobutiken hade i alla fall HDI3600 hemma för några månader sedan, där har du också Triangle som du var nyfiken på. Hembioconsult skrev för ett tag sedan att HDI 3800 var på väg in för demo, borde ha kommit vid detta laget. Här har man också andra högtalare från JBL synthesis. Vill du verkligen kolla på horn så har Akkelis alltid några varianter av högtalare hemma från Avantgarde Acoustic. Finns många fler men kanske inte som kör så mycket med horn just.

Precis som för dig så är inte det maximala ljudtrycket särskilt intressant för mig heller eftersom jag aldrig kör på dessa nivåer, utan de är hur de låter långt innan man är framme vid denna punkt. Stora element och horn presenterar musiken på ett lite annorlunda sätt som tilltalar min smak. Det låter stort och oanstränt och ofta med låg distorsion även på relativt hög nivå. Dessutom i de fall då de är lättdrivna så underlättar man för förstärkaren att leverera bästa möjliga signalkvalité. Avantgarde Acoustic tillexempel med sin känslighet en bit över 100dB behöver bara en handfull watt för att spela högt. Då leverera de flesta förstärkare hyfsat bra THD siffror. Det problem man kan få är att försteget skall kunna reglera så finkorning nivåreglering som önskas.
Inte särskilt kul att ha några enstaka steg på volymratten som kan nyttja i intervallet tyst till s..thögt.



Känner en kompis i Stockholm så kan säkert besöka hemmabiobutiken när jag är där, det får det bli nån gång när man har råd att uppgradera, i 40k klassen finns där många alternativ, men det är kasst om man inte kan låna hem, rum påverkar som sagt ljudet väldigt mycket, kommer ha lätt att låna hem från klubben då det ligger relativt nära mig. Hemmabiobutiken blir betydligt svårare

#99

Postad 22 mars 2021 - 21:17

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Någon som lyssnat på audiovector qr5?

De har fått väldigt bra omdöme :)

#100

Postad 01 april 2021 - 10:33

Zymac
  • Zymac
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hej,

 

har ett par gamla Canton Ergo 91 DC som jag funderar på att byta ut. Det går att få Canton Reference 3.2 för runt 1800 Eur styck från Tyskland. Är det värt att byta upp sig till dem och är de prisvärda? Ska drivas med Naim Nac 152/Nap 155 och Naim Dac.


Redigerat av Zymac, 01 april 2021 - 12:09.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.