Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Salong AleMaX av rejman83

97 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 april 2016 - 19:26

michael.olsson@home.se
  • michael.olsson@home.se
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Bra nivå här! Gillar hur du tänkt före du byggt! Snyggt, bra jobbat. Snor nog din idé med stålbalkar för att få bärighet... om jag nu får ut så mycket yta då förstås...

Postad 13 april 2016 - 19:21

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
tack för fina kommentarer och betyg !

Postad 14 april 2016 - 08:06

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
intressant, jag har också funderat på en subwoofer till Centerkanalen för att få det där sista i ljudtrycket...

Postad 15 april 2016 - 07:33

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

intressant, jag har också funderat på en subwoofer till Centerkanalen för att få det där sista i ljudtrycket...

Det är egentligen inge subwoofer, centern består av en fullrange högtalare som normals används till höger/vänster i stereo. En 8" stativhögtalare som har en basmodul för fullrange, samma kanal. Men kan säga att det är grymt med trycket i centern.

Postad 12 maj 2016 - 09:11

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Jag provade nyligen med En dedikerad sub till centerkanalen och det blev riktigt bra tycker jag...

Postad 12 maj 2016 - 13:43

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Snyggt. . kanaler är alltid bra att ha, har 12kanaler idag men siktar på 16 :)

Men hur va det med svarta rackskruv? ;)

Postad 26 maj 2016 - 15:04

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

Hehe, byta fläkt i en ADA har man ju gjort förr :rolleyes:

Jag testa några olika innan jag tillslut valde BeQuiet!

Postad 16 juni 2016 - 06:18

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Rätt galen stapel det där, nypriset är svindlande..

Får inte riktigt in i skallen hur du använder stegen men bra trött här ;)

Postad 17 juni 2016 - 13:17

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Rätt galen stapel det där, nypriset är svindlande..

Får inte riktigt in i skallen hur du använder stegen men bra trött här ;)

Hehe,
Jag använder ju 2st PTM8150,

1x PTM 8150 driver Left,   Surr left, Surr back left och en subwoofer(LFE)

1x PTM 8150 driver Right, Surr right, Surr back right och den andra subwoofern (LFE)

Jag gjorde ny kalibrering och började lyssna på musik och märkte att jag fått vibrationer i vänstra lådan nu, och mer bas!! märker att all musik har mer tryck i sig, står just nu och har fått plocka ur 3st element och fixa mina tygpåsar på insidan som vibrerar lite mot elementet som nu börjat röra på sig mer uppenbarligen. Ska åka till biltema och köpa sån där dubbelhäftad högtalardämpning och klistra fast på träytorna inne i lådan som sedan tygpåsen med dämpmaterialet ligger mot.

ps. de svarta rackskruven börjar komma på plats :)

Postad 17 juni 2016 - 13:55

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Hehe, såg det..visst blev det långt snyggare med svarta skruv ;)

Postad 16 mars 2017 - 18:29

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

• 74 inlägg
  • 0
Det närmar sig, kommer bli kanon!

Postad 18 mars 2017 - 10:02

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Vilket kvalitetsbygge! Välplanerat och snyggt utfört.

Postad 18 mars 2017 - 12:06

TLA
  • TLA
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Crazy good, podiet blev riktigt fint!

Postad 18 mars 2017 - 20:38

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

• 74 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt med avvikande färg på sättstegen, gillar maskinparken också :-)

Postad 20 mars 2017 - 12:23

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
tack för kommentarerna! ska kämpa vidare i veckan med lister och eventuellt bygga om fronten och börja fundera på hur jag ska klä in den.

Postad 21 mars 2017 - 16:56

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 056 inlägg
  • 0
WOW, WOW på alla sätt och vis, allt från jobbet du lägger ner till utrustningen är oerhört imponerande.

Postad 21 mars 2017 - 20:54

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
Jäkligt imponerande bygge!
Bakre platån/upphöjningen och elektroniken var ju verkligen kul att se.

Postad 21 mars 2017 - 21:04

stef86
  • stef86
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Går det sätta annat än en 10a? :D Riktigt bra jobbat!

Postad 12 april 2017 - 22:12

jonte83
  • jonte83
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Hej, kul att se Intelligent Sound representerat på forumet!
Bra jobbat och Glad Påsk :)

Postad 16 april 2017 - 19:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 099 inlägg
  • 0
Har du räknat något på avståndet mellan elementen eller är det mellan tummen o pekfingret?
Kan bli Riktigt bra det där )

Postad 16 april 2017 - 20:11

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

• 74 inlägg
  • 0
Mäktig vägg!

Postad 16 april 2017 - 22:13

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har du räknat något på avståndet mellan elementen eller är det mellan tummen o pekfingret?
Kan bli Riktigt bra det där )

Jag har inte räknat men följt råden från Petter på Intelligent Sound, basarna sitter så nära kanten på respektive låda och höger/vänster är förskjutna så långt från mitten som möjligt.

Mäktig vägg!

Tack! 😎 Lite overkill med 8st 15" fram men det blev jävligt gött med bas så nu kan jag sänka basen istället i processorn och landa på en bra nivå

Postad 17 april 2017 - 09:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 099 inlägg
  • 0

Jag har inte räknat men följt råden från Petter på Intelligent Sound, basarna sitter så nära kanten på respektive låda och höger/vänster är förskjutna så långt från mitten som möjligt.

Tack! Lite overkill med 8st 15" fram men det blev jävligt gött med bas så nu kan jag sänka basen istället i processorn och landa på en bra nivå

Min tanke var att med så många lådor kanske du kan montera upp dom så det blir en Array, närmare bestämt Single bass Array.

Allt bestäms av var man lägger delningsfrekvensen uppåt o rummets mått.

Bildtråd

http://www.avsforum....ess-xxls12.html

Och här är mer info om konceptet, fast på tyska så.

https://de.wikipedia...Array_.28SBA.29

Double bass Array

http://www.avsforum....ss-concept.html

Nackdelen är att man måste hiva in en hel del basdämpning för väggen bakom soffan.

Bygger man Double bass Array så behövs det inte.

*edit*

Mer text

Redigerat av johan b-lund, 17 april 2017 - 09:27.

Postad 17 april 2017 - 10:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 2 660 inlägg
  • 0
Har du dämpat baslådorna med frigolit? Isf, gör om, gör rätt :)

Postad 17 april 2017 - 11:31

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har du dämpat baslådorna med frigolit? Isf, gör om, gör rätt :)

Ja, frigoliten är en äldre variant med högre densitet som är tyngre, frigoliten fylls i en stor tygpåse och det ska vara så mycket att man nästan får trycka in elementet. Det är byggt exakt efter högtalartillverkarens instruktioner.

Postad 17 april 2017 - 11:36

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Min tanke var att med så många lådor kanske du kan montera upp dom så det blir en Array, närmare bestämt Single bass Array.
Allt bestäms av var man lägger delningsfrekvensen uppåt o rummets mått.

Bildtråd
http://www.avsforum....ess-xxls12.html

Och här är mer info om konceptet, fast på tyska så.
https://de.wikipedia...Array_.28SBA.29
Double bass Array
http://www.avsforum....ss-concept.html

Nackdelen är att man måste hiva in en hel del basdämpning för väggen bakom soffan.
Bygger man Double bass Array så behövs det inte.

*edit*
Mer text

Högtalarna från Intelligent Sound är inte som andra högtalare enligt tillverkaren, dom spelar bäst i vanliga rum som inte är dämpade för mycket. Deras delingsfilter är tydligen unika. Vet inte mycket om detta mer än att jag lyssnat mig fram och bytt ut B&W 800 serien mot detta och ångrar inte det en sekund. Jag har egentligen bara en vanlig höger, vänster och center men med en extra 15" till varje samt två LFE basar.

Postad 17 april 2017 - 15:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 2 660 inlägg
  • 0

Ja, frigoliten är en äldre variant med högre densitet som är tyngre, frigoliten fylls i en stor tygpåse och det ska vara så mycket att man nästan får trycka in elementet. Det är byggt exakt efter högtalartillverkarens instruktioner.

Kunde du inte bara byggt en mindre låda?

Högtalarna från Intelligent Sound är inte som andra högtalare enligt tillverkaren, dom spelar bäst i vanliga rum som inte är dämpade för mycket. 

Nu ramlade poletten ner. Det är de där hokus-pokus-högtalarna som inte följer normala fysikaliska regler :)

Postad 27 oktober 2017 - 22:43

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Såg att du har byggt upphöjningen så som jag funderade på med eklister runt kanter och framtill. Ser väldigt bra ut, med tanke på den maskinparken du har så kan man göra riktigt trevliga saker. Kul att se att fler gillar bra maskiner... fint biobygge du gör! Peter

Postad 28 oktober 2017 - 12:14

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Såg att du har byggt upphöjningen så som jag funderade på med eklister runt kanter och framtill. Ser väldigt bra ut, med tanke på den maskinparken du har så kan man göra riktigt trevliga saker. Kul att se att fler gillar bra maskiner... fint biobygge du gör! Peter

Hej Peter, kul att du gillade podiet, bra maskiner är bra att ha :)

Postad 28 oktober 2017 - 13:33

komoriman
  • komoriman
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Grymt, blir riktigt spännande att följa! =) 10p

Postad 30 oktober 2017 - 17:44

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

• 74 inlägg
  • 0
Har ju sagts förut men tål att upprepas: Galen maskinpark du har!! Blir riktigt snyggt! Är det Valchromat som du använder till surroundhögtalarna? Gick också upp i storlek på surrar och kan bara hålla med om att det gör stor skillnad.

Postad 10 december 2017 - 15:01

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har ju sagts förut men tål att upprepas: Galen maskinpark du har!! Blir riktigt snyggt! Är det Valchromat som du använder till surroundhögtalarna? Gick också upp i storlek på surrar och kan bara hålla med om att det gör stor skillnad.

Hej Thomas,

sorry för sent svar, Tack :) Ja det stämmer, det är Valchromat. sjuk skillnad nu med fullrange på surround, effekterna i surround är så mycket bättre nu

Postad 21 december 2017 - 12:04

TLA
  • TLA
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ser mäktigt ut!

Postad 31 januari 2018 - 11:06

sebjo89
  • sebjo89
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Riktigt fint rack med prylar det där! Fråga, såg att du byggt egna hypex NC400 amps men att du senare bytt till ADA PTMs. Var du inte nöjd med de egna hypex lådorna eller var det ett byte för att hålla ihop anläggningen? Mvh Sebbe

Postad 16 mars 2018 - 09:52

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Riktigt fint rack med prylar det där! Fråga, såg att du byggt egna hypex NC400 amps men att du senare bytt till ADA PTMs. Var du inte nöjd med de egna hypex lådorna eller var det ett byte för att hålla ihop anläggningen? Mvh Sebbe

Hej, Tack ska du ha, Hypex modulerna var hyffsat bra men köpte ADA stegen mest för att få samma som försteget men de lät oxå bättre så jag har varit nöjd tills nyligen då jag köpt nya digitala steg igen från Intelligent Sound.

Postad 16 mars 2018 - 15:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 2 660 inlägg
  • 0
Vet inte ens om det är värt att fråga men har du någon spec på stegen? Vilken IC är de baserade på?

Postad 16 mars 2018 - 18:02

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Vad använder du den där gråa blåsaren/fläktmotorn till under bordet där? Vi har typ precis såna på jobbet en hel bunt :P

Postad 16 mars 2018 - 20:43

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Vad använder du den där gråa blåsaren/fläktmotorn till under bordet där? Vi har typ precis såna på jobbet en hel bunt :P

Det är en vakuumpump för CNC fräsen, suger fast materialet på bordet 👍😎

Postad 17 mars 2018 - 16:19

lindemannen
  • lindemannen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej detta är ju helt underbart och vilken maskin du har till och såga i trä med, skulle jag vilja ha vilket resultat de blir, du börjar verkligen få till det och med dom D130 stegen , mina börjar nu bli inspelade o jag säger bara vilket ljud, jag hade G-Dis p400 monoblock innan som är verkligen riktigt bra men denna nya IS D130 är ju bättre på allt, vilken ljudbild den har och vilken kontroll på alla register och instrument och helt tyst bakgrund mm , helt magiskt är de och själs sitter jag bara o njuter av det harmoniska ljudet, såg du köpt furutech finaste ström kontakter och har undrat lite när dom ska komma och nu är dom där, har själv FI 50 rodium och vilka kontakter helt enorma är dom . jag har plockat ut alla filter från högtalarna och det var ett stort lyft dom ligger bakom gardinerna bakom högtalarna och det gjorde faktiskt jätte mycket skildrad och sen strömmen direkt till en egen propp med Klangmodul III G och guldsäkring och ja det gjorde sin del med och även det skildrad i ljudet bättre renare ström även dagtid, jag har ju bara två kanal och man undrar ju verkligen hur intelligent sounds ljud låter i surroundljud ljud det måste bli riktigt riktigt mäktigt och totalt perfekt

Postad 21 december 2018 - 17:16

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Vilket hantverk👍 Både bygge av rum och högtalare, sen tänker du på detaljer.
Fint blir det dessutom

Postad 27 december 2018 - 15:50

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Vilket hantverk Både bygge av rum och högtalare, sen tänker du på detaljer.
Fint blir det dessutom

Stort tack! det tar sin tid att få till alla detaljer, gått och funderat i snart 2år hur jag skulle genomföra projektet med taket.

Postad 27 december 2018 - 19:47

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hur har du tänkt med projen, ska den sitta i ett öppet hus eller blir den inkapslad med glasruta och vent? Jag börjar nämligen ångra att jag inte gjorde en tätbox till projen och ventilerade ut det i angränsande utrymme! Men det går ju alltid att förbättra lite senare..... Det jag märker i mitt rum är att den tillför en hel del värme till mitt lilla biorum.😬

Postad 14 januari 2019 - 08:58

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Hur har du tänkt med projen, ska den sitta i ett öppet hus eller blir den inkapslad med glasruta och vent? Jag börjar nämligen ångra att jag inte gjorde en tätbox till projen och ventilerade ut det i angränsande utrymme! Men det går ju alltid att förbättra lite senare..... Det jag märker i mitt rum är att den tillför en hel del värme till mitt lilla biorum.

Hej,

Tanken är att lådan ska vara öppen i fronten, min projektor suger och blåser ut luft genom fronten så tanken är att det skall vara hål där så att luften kan gå ut och in, den väldigt tyst och jag kör på låg lampstyrka samt att jag kan ljuddämpa själva "lådan" som projektorn sitter i om jag tycker den inte blir tyst nog. Jag har ingen övrig elektronik i rummet och har planer på att montera in ett ventilationsaggregat så luften ska inte vara några problem.

Postad 25 februari 2020 - 12:19

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Såg att du byggt maskning till duken med planhyvlat. Var det något problem med att planken (kan) slå sig när det kommer in i värmen?

Postad 27 februari 2020 - 08:55

rejman83
  • rejman83
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Såg att du byggt maskning till duken med planhyvlat. Var det något problem med att planken (kan) slå sig när det kommer in i värmen?

Hej, När man köper planhyvlat "torkat" så brukar dom befinna sig inomhus på byggvaruhusen. Har inte haft några problem alls med att de slått sig. Väldigt stabila. Rekomenderas !

Postad 27 februari 2020 - 22:15

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Hej, När man köper planhyvlat "torkat" så brukar dom befinna sig inomhus på byggvaruhusen. Har inte haft några problem alls med att de slått sig. Väldigt stabila. Rekomenderas !

Okey, bra info. Men lutar åt att kapa ramen från plywoodskiva då den blir ganska tunn, ca 37-38 mm.

Postad 04 mars 2020 - 22:42

Hangadrott
  • Hangadrott
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Riktigt tjusigt det blir och vilket jobb du lägger på detaljer som ex taket.

Postad 07 mars 2020 - 09:38

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Snyggt!

5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.