Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fråga ang. akustikundertak..

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 maj 2021 - 16:11

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 1
Vid de tillfällen när ljud rör sig mellan att vara i och ur bild så tyckte jag det lätt blev hål i ljudbilden med de rekommenderade 40-45 graderna mellan front och top front. Jag har därför bara lite över 30 grader mellan från MLP, och ännu mindre från bakre sittraden.
Introscenen i Hitman Bodyguard har en helikopter som kommer i från högra takhögtalarna till höger front. Den typen av panoreringar anser jag viktigare än att det flyter perfekt mellan takhögtalarna och sedan blir ett hål till högtalarna bakom duken.
Jag vet inte hur vanligt det kan bli med panoreringar mellan takhögtalarna. Ljudmixaren kan inte veta om du kör med 2,4 eller 6 takhögtalare så baslagret mäste stå för en stor del av riktninginformarionen.

#52

Postad 26 maj 2021 - 15:25

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Vid de tillfällen när ljud rör sig mellan att vara i och ur bild så tyckte jag det lätt blev hål i ljudbilden med de rekommenderade 40-45 graderna mellan front och top front. Jag har därför bara lite över 30 grader mellan från MLP, och ännu mindre från bakre sittraden.
Introscenen i Hitman Bodyguard har en helikopter som kommer i från högra takhögtalarna till höger front. Den typen av panoreringar anser jag viktigare än att det flyter perfekt mellan takhögtalarna och sedan blir ett hål till högtalarna bakom duken.
Jag vet inte hur vanligt det kan bli med panoreringar mellan takhögtalarna. Ljudmixaren kan inte veta om du kör med 2,4 eller 6 takhögtalare så baslagret mäste stå för en stor del av riktninginformarionen.

Tackar för inputen!

Nice att du nämnde just den filmen har precis skaffat det men inte tittat på den än men ska ta en kik på intro-scenen och se hur det låter.

Min setup är väldigt kompomissad vad gäller placering av surround-högtalarna och top bak-högtalarna. Surround är placerade som i en 5.1 setup med högtalarna vid sidorna om soffan pga bakväggen och i och med det hamnar då top bak precis ovanför eller runt 10 grader från sweetspot, tyvärr. Och top front är placerade ca. 35 grader, mätt med telefonen, från sweetspot. Så tak-högtalarna har ett avstånd på 170cm mellan varandra men skall definitivt testa att placera top front närmare front för panoreringarnas skull och om inte atmosfärljud påverkas allt för mycket. För som jag har nu funkar atmosfär och omgivningsljud riktigt bra ändå.

Men håller med där att jag också föredrar bra panorering genrellt. Lite tur att man har akustikundertak för då har man utrymme att ganska lätt justera. :)  


Redigerat av sebulba, 26 maj 2021 - 15:30.


#53

Postad 14 februari 2023 - 10:23

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Vid de tillfällen när ljud rör sig mellan att vara i och ur bild så tyckte jag det lätt blev hål i ljudbilden med de rekommenderade 40-45 graderna mellan front och top front. Jag har därför bara lite över 30 grader mellan från MLP, och ännu mindre från bakre sittraden.

 

 

Min setup är väldigt kompomissad vad gäller placering av surround-högtalarna och top bak-högtalarna. Surround är placerade som i en 5.1 setup med högtalarna vid sidorna om soffan pga bakväggen och i och med det hamnar då top bak precis ovanför eller runt 10 grader från sweetspot, tyvärr. Och top front är placerade ca. 35 grader, mätt med telefonen, från sweetspot. Så tak-högtalarna har ett avstånd på 170cm mellan varandra men skall definitivt testa att placera top front närmare front för panoreringarnas skull och om inte atmosfärljud påverkas allt för mycket. För som jag har nu funkar atmosfär och omgivningsljud riktigt bra ändå.

 

Beror inte  den optimala placeringen väldigt mycket på hur bred spridning av ljudet som högtalaren har samt om den går att delvis vinkla in mot sweetspot? Dvs hur brett är ljudfältet off-axis för både hög- och mellanregister?

 

Har själv varit helt inne på att sätta in inbyggnadshögtalare i nedsänkt tak men efter att ha läst på så får jag intrycket av att det är svårt att få till en optimal ljudbild i hela soffans bredd om man inte har högt till tak. Har själv 245cm innan sänkning och vill inte kompromissa om ljudkvaliteten så lutar åt att jag hänger ner "on-wall" högtalare under taket istället och är in-vinklade mot sweetspot.

 

Har ni testat något mer gällande positionering och vid vilken vinkel som ljudet försämras från era nuvarande högtalare?


Redigerat av Videonisse, 14 februari 2023 - 10:25.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.