Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?

1144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8,67 (5) Inga priser
Quad 12L Classic (Surroundhögtalare) 1 8,8 (4) Inga priser
System Audio Mantra 60 (Golvhögtalare) 9 9,25 (7) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9,14 (13) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9,15 (26) Inga priser
Klipsch Reference RF-62 II (Golvhögtalare) 4 9,36 (10) Inga priser
Trust Mica 2.1 (Datorhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8,33 (2) 5 990:-
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
System Audio Aura 50 (Golvhögtalare) 2 7,83 (5) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
41 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2388 inlägg) 10 mån sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 1 år sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
System Audio Aura 50 limited edition (68 inlägg) 6 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 7 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 7 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 8 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 8 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 8 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 8 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 8 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 9 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 9 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 10 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 10 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 10 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 10 år sedan
Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II (10 inlägg) 10 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 10 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 10 år sedan
Sub för musiklyssning till Quad12L? (13 inlägg) 11 år sedan
Klipsch vs Heco (24 inlägg) 11 år sedan
Klipsch RF-62 II (15 inlägg) 11 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 11 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 11 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 11 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 11 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 11 år sedan
Orkar den driva? (17 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 12 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 12 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 12 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 14 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan

#51

Postad 04 juni 2012 - 21:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Det enklaste är att åka runt och lyssna. Både i affärer och hemma hos folk. Du kommer aldrig kunna avgöra något genom att läsa folks intryck. Du är den enda människan i världen som lyssnar genom dina trattar du har på sidorna av huvet.
Du är hjärtligt välkommen hem till mej om du vill. Bor i Motala. :)

#52

Postad 04 juni 2012 - 21:19

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Ja, om man fick tillfälle att lyssna på din anläggning så vore man lycklig, om du inte drar på så att trumhinnorna förstörs alldeles.

Jaja, jag tycker att vi har haft en fin diskussion här och jag är som sagt amatör. Dock, om nån kan skriva ner nån modell som man kan ha intill vägg ( förutom Pip som jag ju redan känner till o har funderat på ) i ett litet rum så vore jag tacksam.

#53

Postad 04 juni 2012 - 21:20

Findus89
  • Findus89
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Då får jag ursäkta mig du verkade bara så negativ :) Men jag kan absolut förstå dina tankebanor , och helt rätt som alla tidgare nämnt så finns det absolut ingen anledning att köpa något onödigt dyrt om du inte tycker att det låter bättre. Va glad över att du kan komma undan lite billigare.

Precis som att små pojkar och flickor kan vara glada över att dom bara behöver dricka 2 öl för att bli lyckliga och inte 4 :) Så att säga :P

#54

Postad 04 juni 2012 - 21:21

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Jag måste ut o lyssna precis som många av er säger, så är det ju.

#55

Postad 04 juni 2012 - 21:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag kan bara tala för mig själv, och jag tyckte dom var vassa pga min diskantkänslighet. rummet jag var i var bland dom bäst genomtänkta på forumet, ritat av ino-uppfinnaren IÖ själv, så det är mina öron det är fel på, inte rummet :D

#56

Postad 05 juni 2012 - 06:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Äh hos bagaren så enligt källa " Tommy... Det här. Det låter skit!" :D

#57

Postad 05 juni 2012 - 07:04

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Du ser Falcy, jag är både blind o döv.

Jo, jag har förstått det :D. I en annan del av forumet, projektorer. Så hävdar du att du inte ser någon skillnad på DVD och BD så jag håller nog med Findus89 från ett tidigare inlägg. Du är ett litet troll helt enkelt.

Redigerat av Falcy, 05 juni 2012 - 07:06.


#58

Postad 05 juni 2012 - 07:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

jag kan bara tala för mig själv, och jag tyckte dom var vassa pga min diskantkänslighet. rummet jag var i var bland dom bäst genomtänkta på forumet, ritat av ino-uppfinnaren IÖ själv, så det är mina öron det är fel på, inte rummet :D

Det är säkert inte mer fel på dina öron än genomsnittet, det är nog bara så enkelt att smaken är som baken.
Vi snackade lite om hur man är inlyssnad på sina egna prylar och därför har "svårt" för andra sist vi träffades och lyssnade på lite hifi.

#59

Postad 05 juni 2012 - 07:14

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Ett par hyfsade högtalare rekommenderar jag och lägg sedan pengar på akustik. Det ger mer än man tror.
Mitt vrum gick från klappeko, bummel etc till tight, välljudande och "ekofritt".

#60

Postad 05 juni 2012 - 07:20

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Jo, jag har förstått det :D. I en annan del av forumet, projektorer. Så hävdar du att du inte ser någon skillnad på DVD och BD så jag håller nog med Findus89 från ett tidigare inlägg. Du är ett litet troll helt enkelt.


Lögnare gillar jag inget vidare att kallas dock, där går nog ändå gränsen för mig. Jag försöker vara så trevlig jag kan o förväntar mig samma sak tillbaks. Nej, jag såg ingen skillnad på uppskalad DVD och blu-ray, men du såg kanske också att jag skrev att min syn ej heller var 1.0.

#61

Postad 05 juni 2012 - 08:14

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Lögnare gillar jag inget vidare att kallas dock, där går nog ändå gränsen för mig. Jag försöker vara så trevlig jag kan o förväntar mig samma sak tillbaks. Nej, jag såg ingen skillnad på uppskalad DVD och blu-ray, men du såg kanske också att jag skrev att min syn ej heller var 1.0.


Ännu en gång får man gratulera! Ser du ingen skillnad på uppskalad DVD och Blu-ray så blir ju även där hemmabion betydligt billigare. En valfri tjock-tv 28-32 tum, ett 5.0 system från Andersson och en Proson Rumble, sen är du hemma =)

Men seriöst, ut och lyssna på lite högtalare i olika prisklasser så får du en uppfattning om vad som händer när man kliver upp i pris.. Det är inte helt ovanligt att man fastnar för en lite billigare högtalare än de allra dyraste, där spelar pris kontra prestanda en väldigt stor roll.

#62

Postad 05 juni 2012 - 08:22

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Ja, det kan stämma Mikael, men större bild än så vill jag ialla fall ha. Men kvalitén kanske du har rätt i.

#63

Postad 05 juni 2012 - 08:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Förutom det rent estetiska, vad är skillnaden mellan låt oss säga ett par stativhögtalare för 26 000 och ett par för 2 600 som mina nuvarande kostar.

Jag frågar också, eftersom jag innan jag köpte mina XTZ 99.22 hade ett par Quad12L o där emellan, så är jag inte säker på att en vanligt öra kan uppfatta någon klasskillnad alls.

Mycket märkligt detta med HIFI. Kablar, CD-spelare o förstärkare hör ju inte folk skillnad på alls vad det verkar, men högtalare trodde jag ändå kunde vara lite skillnad. Men om man köper ett par välbyggda för några tusenlappar, så går det väl istort sett inte få mer välljud sen? Det handlar väl om nån enstaka procent i så fall?

Förutsätter att du menar olika högtalare i ungefär samma storlek. För nog hör väl även du skillnad mellan en liten stativare och en stor golvare?
Som flera har varit inne på så är lådor dyra. Och en stor låda av förklarliga skäl svårare/dyrare att göra resonansdöd än en liten. Upplever själv, troligen därför, oftast betydligt större skillnad mellan dyra/billiga stora högtalare än mellan dyra/billiga små. Det är också så att en liten burk, förutom rappheten, ofta också lättare "försvinner" ur ljudbilden.
Sedan kan man ju faktiskt ha större musikalisk behållning av något som rent objektivt är "sämre". Har själv upplevt detta otaliga gånger. När jag tex. jämförde SA Saxo 1 med mina Aura 60 fanns det tilfällen då Saxon var roligare att lyssna på. Tycker fö. ofta att stativare är roligare att lyssna på än golvare. Sedan är det självklart så att det är något alldeles speciellt att kräma på med en bra fullregisterhögtalare. Detta kan såklart inte en billig stativare konkurrera med på minsta vis. Och till tex, hembio blir det ju lite fattigt med något som inte går under 60 Hz.
Ino är ju ett konstigt val om man inte hör så stor skillnad. De är väl ganska dyra? Spara de pengarna, och arbetet, och köp tex.ett par PSB ALpha B1 för 3200 kr. Grabben har ett par såna och där saknas faktiskt fövånansvärt lite. SA Saxo1 saknar bas tycker jag personligen. Men rent musikaliskt ett fynd för 2300 kr. Spelar med en realism så man knappt tror sina öron. Lillgrabben fick ett par Saxo 10 istället och här saknas inte bas i heller,. 3800 väl investerade kronor.

Alltså. man kan ha hur kul som helst för mycket mindre pengar än man kanske tror är möjligt. :)

.

Redigerat av laddie15, 05 juni 2012 - 08:54.


#64

Postad 05 juni 2012 - 08:57

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

För nog hör väl även du skillnad mellan en liten stativare och en stor golvare?


Utan tvekan, det är också därför som jag investerat i en subwoofer. Men sen kan man fråga sig vad som är bäst av stativ+sub eller en rejäl golvare, men det är ju en annan fråga kanske.

Tack för tipsen förresten, om jag inte redan hade köpt XTZ'orna så hade jag kollat på dom där
PSB. Men såklart som du säger, visst vill man ha lite extra bas.

#65

Postad 05 juni 2012 - 09:11

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Men som sagt, jag är rätt så kräsen när det gäller ljud. Men sen att jag inte har samma musikbegåvning som vissa andra förstår man ju.

#66

Postad 05 juni 2012 - 11:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Utan tvekan, det är också därför som jag investerat i en subwoofer. Men sen kan man fråga sig vad som är bäst av stativ+sub eller en rejäl golvare, men det är ju en annan fråga kanske.



Rejäla golvare + minst två subbar. ;)

#67

Postad 05 juni 2012 - 13:10

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Utan tvekan, det är också därför som jag investerat i en subwoofer. Men sen kan man fråga sig vad som är bäst av stativ+sub eller en rejäl golvare, men det är ju en annan fråga kanske.


Rejäla golvare + minst två subbar. ;)


Ligger mycket i det där.

De allra flesta "stativare" kräver sub (eller eq) för att musik "skall låta riktigt fylligt", medan rejäla golvare klarar sig betydligt bättre på egen hand.

Sub ger ofta lite för mycket lågbas till många plattor, helt enkelt eftersom de spelats in / mastrats för att funka i "normal-högtalare".

Kikar man på film däremot behövs en sub nästan oavsett vad man har för grejor i övrigt...

#68

Postad 05 juni 2012 - 14:42

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Då är det rummet som påverkar ljudet negativt! En sub är inget annat än just en högtalare som spelar det den ska i de lägre frekvenserna, inget hokuspokus där inte! Jag har fullgod bas i mina frontar men ändå tillför subbarna det där lilla extra som jag gillar :)

#69

Postad 05 juni 2012 - 15:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Kan absolut vara så att man med ett jättebra rum och/eller en bra högtalarplacering eliminerar överdriven bas. Men redan med mina Aura 60:or blir det ibland för mycket (i mitt tycke) på viss musik. Till film upplever man det däremot sällan som negativt, tvärtom! :)
Har ofta hört detta med att en sub alltid tillför en extra krydda även om man redan har ett bra djup. Men, som sagt, hur gör man när det blir FÖR bra? Skall villigt erkänna att det skulle vara kul att prova en sub men är inte så pigg på att bygga om halva rummet bara.

#70

Postad 05 juni 2012 - 15:28

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Då är det rummet som påverkar ljudet negativt! En sub är inget annat än just en högtalare som spelar det den ska i de lägre frekvenserna, inget hokuspokus där inte! Jag har fullgod bas i mina frontar men ändå tillför subbarna det där lilla extra som jag gillar :)


Inte hokus pokus nej, men det jag avsåg var att de flesta plattor kan sägas vara "optimerade" för en icke optimal lyssning, och då blir det ofta mer lågbas "än det var tänkt" om man har en sub. Kanske uttryckte mig oklart.

...Har ofta hört detta med att en sub alltid tillför en extra krydda även om man redan har ett bra djup. Men, som sagt, hur gör man när det blir FÖR bra? Skall villigt erkänna att det skulle vara kul att prova en sub men är inte så pigg på att bygga om halva rummet bara.


Har stärkaren separat minne för källorna eller olika presets kan man köra med olika för musik och film, men det brukar inte finnas.

Sub-nivån går ju alltid att justera, så du skall nog slippa ombyggnader av åtminstone det skälet.

Redigerat av Unregistered277056c3, 05 juni 2012 - 15:34.


#71

Postad 05 juni 2012 - 17:12

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Jag köpte mig ett par System Audio Aura 1 Stativ/Bokhyllehögtalare som jag ska ha i mitt bibliotek, placerade i bokhyllorna och de har basporten framåt vilket brukar vara en fördel vid nära-vägg-placering. Tänker inte komplettera dessa med en sub, hade gjort det kanske om det varit en mer normal stereoanläggning. De låter mycket bra i alla fall, skulle kunna funka för TS.

https://www.prisjakt...kt.php?p=940004

#72

Postad 05 juni 2012 - 17:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Lögnare gillar jag inget vidare att kallas dock, där går nog ändå gränsen för mig. Jag försöker vara så trevlig jag kan o förväntar mig samma sak tillbaks. Nej, jag såg ingen skillnad på uppskalad DVD och blu-ray, men du såg kanske också att jag skrev att min syn ej heller var 1.0.


Frågan är vad du har för intresse av ett forum som heter Minhembio.

Du verkar ju nöja dig med "Min VHS-anläggning".

#73

Postad 05 juni 2012 - 20:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Inte hokus pokus nej, men det jag avsåg var att de flesta plattor kan sägas vara "optimerade" för en icke optimal lyssning, och då blir det ofta mer lågbas "än det var tänkt" om man har en sub. Kanske uttryckte mig oklart.


Det där är jag inte riktigt med på...? Menar du skräp som kommit med i mixen då eller ?
Tanken är väl att man ska återge musiken som det är tänkt att låta ? Vill dom inte ha med bas under 30Hz så torde dom väl lägga ett filter där ? Finns det information under 30Hz vill man ju återge det om det är meningen att det ska finnas där ? Jag lägger inte ett filter på diskanten vid 10kHz t.ex... ;)

Frågan är vad du har för intresse av ett forum som heter Minhembio.

Du verkar ju nöja dig med "Min VHS-anläggning".


:lol: :lol: :lol:

#74

Postad 05 juni 2012 - 21:31

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 1
Jag kan ärligt erkänna att jag inte har lusläst vartenda inlägg i denna tråden, även om jag skummat igenom det mesta som skrivits.

Det förvånar mej hur snabba vissa är att fälla omdömen som antyder att det är självklart stora skillnader mellan högtalare t.ex. och som nu senast mellan uppskalad dvd och bluray.

Detta utan att låta diskussionen gå lite djupare så att man funderar lite på vilken betydelse olika förutsättningar kan ha.

Det är faktiskt inte någon större skillnad på uppskalad dvd och bluray när t.ex. materialet man visar ursprungligen kommer från någon PAL master...
Det är EN av många små detaljer som kan ha väldigt stor betydelse.

Den ljudmässiga skillnaden mellan ett par 26kkr stativare och ett par golvare för 2,6kkr KAN faktist vara försumbar om man t.ex. matar högtalarna från en kenwood-stereo ifrån Elloskatalogen anno -81. Framförallt om högtalarna och rummet inte funkar så bra ihop (t.ex. vid sämre placering eller liknande)

En av dom absolut viktigaste skillnaderna är vår egna uppfattningsförmåga. Har man aldrig öppnat dörren och upptäckt den vidunderliga HIFI-världen utan har varit fullständigt nöjd med musiken från hårdkomprimerade RixFM så är skillnaderna på en bättre (och dyrare anläggning) inte alls lika uppenbara som för den som det senaste decenniet har suttit och "finlyssnat" på akustisk musik i 50kkr anläggning.

Allting är relativt och det är inte till någon hjälp när man avfärdar någon med orden "troll" eller med nedsättande kommentarer om "vhs-anläggningar" (som för övrigt kan låta snuskigt bra i rätt miljö)

Jo, skillnader i ljudkvalite finns helt klart när man går upp en eller flera klasser när det gäller högtalare, men ju högre upp i pris man kommer desto mer av en finsmakare måste vara för att uppskatta skillnaderna.

Precis som att jag lätt kan känna mej nöjd med en pripps blå till min grillade karre-kotlett, så kanske någon annan tycker att det är direkt fruktansvärt att nedlåta sej till att dricka en simpel pripps. För mej så smakar alltihop öl, sen om flaskan/burken kostar 7:- eller 27:- kan kvitta.
Samma sak med ljud (fast tvärtom) jag har stora svårigheter med att känna mej nöjd med ljudet ifrån dagens hembio-recievrar i prisklasserna upp till 15kkr, samtidigt som jag inte har några problem med hälla i mej både en och annan pripps.

#75

Postad 05 juni 2012 - 21:35

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Det där är jag inte riktigt med på...? Menar du skräp som kommit med i mixen då eller ?
Tanken är väl att man ska återge musiken som det är tänkt att låta ? Vill dom inte ha med bas under 30Hz så torde dom väl lägga ett filter där ? Finns det information under 30Hz vill man ju återge det om det är meningen att det ska finnas där ? Jag lägger inte ett filter på diskanten vid 10kHz t.ex... ;)

Jag tror att han syftar på att under mastringsprocessen så lyssnar man på mixen i olika miljöer, t.ex i en bilkupé, klockradio etc. För det är så "svensson" kommer att lyssna på matrialet sen. Då boostar gärna vissa mastringstekniker basen en del för att det ska bli fylligare i dessa anläggningar. När man sedan spelar upp det i en anläggning som har lite att ge under 50Hz så kan det upplevas lite basigt.

Men att säga att det blir mer lågbas "än vad det var tänkt" håller jag inte alls med om. Det är precis så mycket lågbas som det är tänkt om du kalibrerat systemet rätt. Jag håller heller inte med om att detta beror på om man har sub eller inte. Du får ju exakt samma fenomen med en fullregisterhögtalare med samma f3 som subben. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 05 juni 2012 - 21:37.


#76

Postad 05 juni 2012 - 21:53

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
En sak som jag är besviken på när det gäller högtalare som jag haft är röståtergivningen, sedan om det beror på högtalaren, inspelningen eller rummet är en annan fråga. Inspelningen vet jag har stor betydelse, hade en 24 bitar remastered skiva som låter fantastisk.

Men jag är mycket kräsen när det gäller ljud som sagt, så jag vill ha bra material. Själv hör jag en betydande skillnad mellan olika inspelningar.

Det är ett helsike att dom inte kan lägga ned mer resurser på inspelningen, men det gynnar nog dom som sitter med plaststereos o dom ska ju lyssna också.

#77

Postad 05 juni 2012 - 22:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag tror att han syftar på att under mastringsprocessen så lyssnar man på mixen i olika miljöer, t.ex i en bilkupé, klockradio etc. För det är så "svensson" kommer att lyssna på matrialet sen. Då boostar gärna vissa mastringstekniker basen en del för att det ska bli fylligare i dessa anläggningar. När man sedan spelar upp det i en anläggning som har lite att ge under 50Hz så kan det upplevas lite basigt.

Men att säga att det blir mer lågbas "än vad det var tänkt" håller jag inte alls med om. Det är precis så mycket lågbas som det är tänkt om du kalibrerat systemet rätt. Jag håller heller inte med om att detta beror på om man har sub eller inte. Du får ju exakt samma fenomen med en fullregisterhögtalare med samma f3 som subben. :)


Då är jag med. Och håller med. :)

#78

Postad 05 juni 2012 - 22:43

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Sen är ju frågan hurpass nära man kan komma klassen i en god hörlur med högtalare. Det ska bli intressant att se.

#79

Postad 05 juni 2012 - 22:54

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Lyssna på Dynaudios Excite serie tillsammans med Bladelius senaste elektronik. Där händer det mer än med både SA Mantra 60 och Sonus Faber Cremona M :D OBS! Har ägt alla dessa så det är inget jag hittar på :) Dynaudios Excite serie är ruskigt billig jämfört med hur perfekt dom spelar, iaf i mina öron skall sägas :D Just nu är jag ägare utav ett par X12 som ni kanske har sett :) Detta är det bästa som jag har hört och då är detta billigt jämfört med övriga prylar jag tidigare har haft. Jag har lust att nästan sälja mina SF Guarneri M när dom landar i Sverige och enbart satsa på Excite i alla rum. Enligt mig finns det ingen bättre högtalare men det återstår ju att se :) Jag är grymt imponerad utav dessa burkar :D Om jag visste detta när dom släpptes för 4 år sedan så hade jag satsat på dessa från början och köpt fikabröd för resten ;)

Dom flesta högtalare kan spela upp ljud endel tom jätterakt och fint utan dist , men få (enligt mig ) har förmågan att beröra, få mig att känna att DAMN här händer det ju något.

System Audio och Sonus Faber är grymt bra på detta, allt enligt MIG och är ingen lag som någon annan måste följa :)
SA gör dessutom detta för i sammanhanget löjligt lite pengar.



#80

Postad 06 juni 2012 - 01:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Sen är ju frågan hurpass nära man kan komma klassen i en god hörlur med högtalare. Det ska bli intressant att se.

Enligt mig så finns det inga "goda hörlurar". Eller, visst finns det bra och dåliga men hela poängen att höra musiken inne i huvudet är fruktansvärt orealistiskt, enligt mig.

#81

Postad 06 juni 2012 - 07:58

Unregistered2e106cea
  • Unregistered2e106cea
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Lyssna på Dynaudios Excite serie tillsammans med Bladelius senaste elektronik. Där händer det mer än med både SA Mantra 60 och Sonus Faber Cremona M :D OBS! Har ägt alla dessa så det är inget jag hittar på :) Dynaudios Excite serie är ruskigt billig jämfört med hur perfekt dom spelar, iaf i mina öron skall sägas :D :) :) :D ;)


Nu har jag iofs bara hört golvhögtalarna och kan inte annat än att hålla med dig. Otroligt bra högtalare helt enkelt. Har jämfört den under samma förutsättningar med Elac och XTZ. Kan bara säga att dynaudio excite stod som segrare även om Elac inte var dålig i jämförelse, XTZ var dock inte värdiga att vara i samma rum som dessa högtalare :)

#82

Postad 06 juni 2012 - 08:28

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Lyssna på Dynaudios Excite serie tillsammans med Bladelius senaste elektronik. Där händer det mer än med både SA Mantra 60 och Sonus Faber Cremona M :D OBS! Har ägt alla dessa så det är inget jag hittar på :) Dynaudios Excite serie är ruskigt billig jämfört med hur perfekt dom spelar, iaf i mina öron skall sägas :D Just nu är jag ägare utav ett par X12 som ni kanske har sett :) Detta är det bästa som jag har hört och då är detta billigt jämfört med övriga prylar jag tidigare har haft. Jag har lust att nästan sälja mina SF Guarneri M när dom landar i Sverige och enbart satsa på Excite i alla rum. Enligt mig finns det ingen bättre högtalare men det återstår ju att se :) Jag är grymt imponerad utav dessa burkar :D Om jag visste detta när dom släpptes för 4 år sedan så hade jag satsat på dessa från början och köpt fikabröd för resten ;)


Faktiskt inte imponerad alls av Dynaudio X12 då tyckte jag att Focus 140 lät bättre faktiskt. Var helt inne på att köpa dem efter allt positivt jag läst men när jag väl fick lyssna fick jag tänka om och leta efter annat. Smaken är som baken :)

#83

Postad 06 juni 2012 - 09:08

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Det är också så att en liten burk, förutom rappheten, ofta också lättare "försvinner" ur ljudbilden.

Oj, det där var att generalisera ordentligt. :)

Dom parametrarna har ju egentligen ingenting att göra med om det är en stor eller liten högtalare. Det är så mycket mer som spelar in. Man måste se till hela konstruktionen. :)

#84

Postad 06 juni 2012 - 09:12

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Lyssna på Dynaudios Excite serie tillsammans med Bladelius senaste elektronik.


Vi verkar ju ha samma smak bland övriga burkar så dessa skall jag slänga ett öra till när tillfälle ges, tackar för tipset.

#85

Postad 06 juni 2012 - 09:49

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Ngn som har nått dåligt att säga om Klipsch och då framför allt RF-82 II

#86

Postad 06 juni 2012 - 11:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Tanken är väl att man ska återge musiken som det är tänkt att låta ? Vill dom inte ha med bas under 30Hz så torde dom väl lägga ett filter där ? Finns det information under 30Hz vill man ju återge det om det är meningen att det ska finnas där ? Jag lägger inte ett filter på diskanten vid 10kHz t.ex


...att det blir mer lågbas "än vad det var tänkt" håller jag inte alls med om. Det är precis så mycket lågbas som det är tänkt om du kalibrerat systemet rätt. Jag håller heller inte med om att detta beror på om man har sub eller inte. Du får ju exakt samma fenomen med en fullregisterhögtalare med samma f3 som subben. :)

De flesta kommersiella "populärmusikutgåvor" avsedda för en bred publik mixas utan sub, med en lyssning som ofta faller brant under 40-50Hz eller så. För att undvika "slask" och "geggig bas" skär man normalt sett alla instrument strax under deras respektive lägsta grundton, t ex gitarr 80 Hz, bas 40Hz, sång 80-100Hz osv.
Hela mixen kontrollyssnas ofta både med och utan sub, och för det mesta skär man sen hela skiten "vid lämplig frekvens", ofta någonstans 25-40Hz beroende på musikens innehåll.

Huvuddelen av publiken lyssnar utan sub, och även om man kollar mixen även med sub ser man i allmänhet till att det låter "som det skall" utan, och kompenserar i viss mån för hur det låter med.

För att få "bra tryck i basen" hissar man ofta lite med tanke på att de flesta hemanläggningar inte går lika lågt som studiomonitorer, och det är generellt så att huvuddelen av de "normala" plattor som säljs "låter rätt" i en anläggning som faller något i den lägsta basen. I en kalibrerad anläggning där frekvensgången kan vara nästan spikrak ned till 20Hz eller så blir det därför generellt "för mycket" djupbas när manlyssnar på dessa plattor.

Enligt mig så finns det inga "goda hörlurar". Eller, visst finns det bra och dåliga men hela poängen att höra musiken inne i huvudet är fruktansvärt orealistiskt, enligt mig.


När det gäller studioinspelningar blir onekligen hörlurslyssning väldigt "stum" jämfört med hur det "skall låta" eftersom alla val av mikrofonplaceringar, eq, efterklang osv gjorts mha lyssning som inkorporerar akustik.

Live-inspelningar av t ex klassisk musik är en annan femma. Där försöker man få mikrofonerna att fånga upp det som publiken hör, och all extra akustik i lyssningsrummet är just "extra".

Det beror alltså helt på vad man lyssnar på om hörlurar skall sägas "låta fel" eller "mer rätt".

#87

Postad 06 juni 2012 - 11:44

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

Ngn som har nått dåligt att säga om Klipsch och då framför allt RF-82 II


Ja, en fruktansvärt dålig finnish, och ett utseende som hör hemma på 80-talet, relativt ljusa och spröda i toppen, men klarar av att spela högt SPL med bibehållen kontroll i bas och mellan.

En "ful party högtalare med en viss finnes"

#88

Postad 06 juni 2012 - 11:48

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
Till trådskaparen så vill jag tipsa pm ett par små stativare av märket Sunfire, närmare bestämt HRS-seriens "SAT4", här får du en otrolig kontroll och upplösning, mkt hög finish och påkostade element, högtalarna klarar av hög volym och kan med lätthet placeras nära vägg eller på hylla.

Diskantregistret i dessa högtalare (SAT4) sitter i flertalet högtalare runt om i världen som kostar hundratusentalskronor.

Mvh
EM

#89

Postad 06 juni 2012 - 15:41

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Man kan ju dock fråga sig varför jag är så dum när ni själva tycker så diametralt motsatt om olika högtalare? Som sagt, Öhman gillar jag skarpt både vad jag hört om honom och en kortare diskussion som en bekant hade när jag var med, och jag vet mycket väl att dom flesta av er här är ödmjuka, men samtidigt är det inte konstigt att hifi har ett lite tvivelaktigt rykte. Vidare, så har jag har skrivit upp högtalarmodellerna som vissa användare här i tråden tipsat om, och det är jag mycket tacksam för. Tack.

#90

Postad 06 juni 2012 - 15:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Man kan ju dock fråga sig varför jag är så dum när ni själva tycker så diametralt motsatt om olika högtalare?

Det beror till stor del att man lyssnar även med ögonen och "hjärnan". Det vill säga, utseendet, status och medvetna och omedvetna saker påverkar hur man upplever ljudet. Det finns blindtester på högtalare som visar helt annat resultat, att när vi bara använder öronen så gillar vi oftast "samma" sort ljud.

#91

Postad 06 juni 2012 - 16:21

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Ngn som har nått dåligt att säga om Klipsch och då framför allt RF-82 II


Japp, jobbig diskant.
Låter trist på låga volymer och skränar på höga volymer.

#92

Postad 06 juni 2012 - 16:56

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

De flesta kommersiella "populärmusikutgåvor" avsedda för en bred publik mixas utan sub, med en lyssning som ofta faller brant under 40-50Hz eller så. För att undvika "slask" och "geggig bas" skär man normalt sett alla instrument strax under deras respektive lägsta grundton, t ex gitarr 80 Hz, bas 40Hz, sång 80-100Hz osv.
Hela mixen kontrollyssnas ofta både med och utan sub, och för det mesta skär man sen hela skiten "vid lämplig frekvens", ofta någonstans 25-40Hz beroende på musikens innehåll.

Huvuddelen av publiken lyssnar utan sub, och även om man kollar mixen även med sub ser man i allmänhet till att det låter "som det skall" utan, och kompenserar i viss mån för hur det låter med.

För att få "bra tryck i basen" hissar man ofta lite med tanke på att de flesta hemanläggningar inte går lika lågt som studiomonitorer, och det är generellt så att huvuddelen av de "normala" plattor som säljs "låter rätt" i en anläggning som faller något i den lägsta basen. I en kalibrerad anläggning där frekvensgången kan vara nästan spikrak ned till 20Hz eller så blir det därför generellt "för mycket" djupbas när manlyssnar på dessa plattor.

Exakt, och det var ju precis det jag skrev också. ;) Vad jag reagerade på var nog mera ditt ordval: mer lågbas "än det var tänkt". Om man upplever att vissa inspelningar har för mycket lågbas och man vet att sin anläggning är ordentligt kalibrerad plus att den har mycket att ge under 50Hz så låter det precis som det är tänkt. Detta p.g.a. svensson ofta inte har lika bra anläggning som dig. :)

Sen vill jag återigen poängtera att detta inte enbart har med subwoofers att göra egentligen. Du kommer att uppleva exakt samma fenomen med ett par rejäla fullregisterhögtalare. :)

#93

Postad 06 juni 2012 - 21:26

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

Japp, jobbig diskant.
Låter trist på låga volymer och skränar på höga volymer.


Vad föredrar du för frontar då?

#94

Postad 06 juni 2012 - 21:30

Findus89
  • Findus89
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag vill försvara klipsch med att säga att dom låter inte dåligt, bara lite annorlunda. Enligt mig iaf

:P

Sen beror det ju lite på vad du ska ha dom till också :)

Redigerat av Findus89, 06 juni 2012 - 21:46.


#95

Postad 06 juni 2012 - 23:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Vad jag reagerade på var nog mera ditt ordval: mer lågbas "än det var tänkt". Om man upplever att vissa inspelningar har för mycket lågbas och man vet att sin anläggning är ordentligt kalibrerad plus att den har mycket att ge under 50Hz så låter det precis som det är tänkt. Detta p.g.a. svensson ofta inte har lika bra anläggning som dig. :)

Nu tänker du lite tokigt.

För att "normala plattor" skall låta "som det var tänkt" krävs en frekvensgång snarlik studiolyssningen, dvs basen börjar falla så smått en bit under 100Hz och under 40 är det ganska tyst.

...Sen vill jag återigen poängtera att detta inte enbart har med subwoofers att göra egentligen. Du kommer att uppleva exakt samma fenomen med ett par rejäla fullregisterhögtalare. :)


Nej.

"Fullregisterhögtalare" brukar innebära att man har hyfsat rak frekvensgång (-3 eller -6 dB) ned till 40Hz eller så. Med en hyfsad sub och kalibrering kan man utan vidare få i princip rak frekvensgång ned till 20, dvs en hel del mer skjuts även vid 40 jämfört med utan sub.

#96

Postad 07 juni 2012 - 07:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det beror till stor del att man lyssnar även med ögonen och "hjärnan". Det vill säga, utseendet, status och medvetna och omedvetna saker påverkar hur man upplever ljudet. Det finns blindtester på högtalare som visar helt annat resultat, att när vi bara använder öronen så gillar vi oftast "samma" sort ljud.

Stämmer säkert i viss mån att man påverkas av annat än det rent ljudliga. Men skall man då dra slutsatsen att den som tex. "bytt ner sig" från svindyra golvare till en par Dynaudio Exite X12 påverkats mindre av dessa faktorer, medan den som sitter med en Ino-uppsättning för tvåhundratusen påverkats mer? :)

#97

Postad 07 juni 2012 - 07:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Ingen person är immun mot inbillning!
Dock kan man tänka sig att personer som ständigt hör skillnader på allt möjligt (kablar, cd-spelare, dacar etc) lättare inbillar sig saker.

#98

Postad 07 juni 2012 - 07:59

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Vad föredrar du för frontar då?


För det priset? Bra fråga, länge sen jag lyssnade i just det segmentet.
System Audio är en stark kandidat som jag skulle kolla in oavsett prisnivå.
Dom hör man extremt sällan något dåligt om.

Redigerat av Unregistered7444adce, 07 juni 2012 - 08:00.


#99

Postad 07 juni 2012 - 08:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ingen person är immun mot inbillning!
Dock kan man tänka sig att personer som ständigt hör skillnader på allt möjligt (kablar, cd-spelare, dacar etc) lättare inbillar sig saker.

Absolut. :)

#100

Postad 07 juni 2012 - 10:43

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Nu tänker du lite tokigt.

För att "normala plattor" skall låta "som det var tänkt" krävs en frekvensgång snarlik studiolyssningen, dvs basen börjar falla så smått en bit under 100Hz och under 40 är det ganska tyst.

Mjae,

om du läser hela min mening så ser du att mitt "som det var tänkt "syftade på att du kommer att uppleva en boost i botten om du har ett system som lirar djupbas korrekt. Denna boost är ditlagt medvetet och således upplever du något som är "som det är tänkt". Precis som du också har skrivit tidigare: "För att få "bra tryck i basen" hissar man ofta lite med tanke på att de flesta hemanläggningar inte går lika lågt som studiomonitorer" eller "de flesta plattor kan sägas vara "optimerade" för en icke optimal lyssning, och då blir det ofta mer lågbas "än det var tänkt" om man har en sub"

Att du aldrig kan få en återgivning som är preics "som det var tänkt" håller jag dock med dig om. Om du nu inte åker runt i varenda mastringsstudio och lyssnar på dina favortiplattor dvs. :)

Nej.

"Fullregisterhögtalare" brukar innebära att man har hyfsat rak frekvensgång (-3 eller -6 dB) ned till 40Hz eller så. Med en hyfsad sub och kalibrering kan man utan vidare få i princip rak frekvensgång ned till 20, dvs en hel del mer skjuts även vid 40 jämfört med utan sub.

Jo, det stämmer. Men jag ville bara påpeka på att det inte är subben i sig som är problemet. Jag skrev tidigare att en fullregisterhögtalare med samma f3 som subben får exakt samma problem.

Jag skulle välja en anläggning med lite boost i botten på vissa skivor över en anläggning som är helt död under 40Hz vilken dag som helst i veckan iaf. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.