Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IPAD - Konvertera mkv till mp4 (m4v)?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple iPad 3G 16GB (Surfplattor) 8 7,9 (19) Inga priser
Apple iPad 3G 32GB (Surfplattor) 1 8,74 (18) Inga priser
Apple iPad 3G 64GB (Surfplattor) 8 8,47 (18) Inga priser
Apple iPad 16GB (Surfplattor) 9 8,52 (60) Inga priser
Apple iPad 32GB (Surfplattor) 9 9,04 (22) Inga priser
Apple iPad 64GB (Surfplattor) 1 8,53 (14) Inga priser
5 relaterade trådar

#1

Postad 03 oktober 2010 - 13:53

Woodhacker
  • Woodhacker
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Hej

Jag är nybliven IPAD-ägare och är hur nöjd som helst.
Men en fundering jag har är konvertering av filmer så dom går att spela upp i Ipaden.
Ett alternativ, förutom att konvertera de filmer jag vill ha i ipaden och lägga över dom, är att köra airvideo så att filmerna konverteras "on the fly". Jag har en arbetskompis som gör så och är rejält nöjd.
Men problemet är att man måste ha en dator som är igång hela tiden och jag har mina filmer på en Synology NAS.
Så det alternativet är uteslutet.

Ett annat är då som sagt att konvertera dom filmer jag vill ha till paddan i ett format som är bäst för den, men då inte ultimat om man skulle vilja se filmen via min Xtreamer på en vanligt TV. Men då blir man låst vid bara dom filmer man lagt in, så det känns inte heller helt ultimat.

Det jag däremot skulle vilja göra är att konvertera om inte alla, så dom flesta av mina filmer utan att jag förlorar kvalitet när jag ser på vanlig TV, men som jag ändå kan se på paddan genom att lägga över dom eller helt enkelt med FileBrowser streama från NAS:en endera hemma eller när jag har en WIFI-uppkoppling. Och även då snabbt kunna byta lite filmer utan att hela tiden behöva konvertera dom.

Jag har en massa barnfilmer i bla. avi och dvd-format, alltså ISO-filer.
Sen har jag "mina" filmer i avi, ISO och framför allt HD-filmer i .MVK.

Det jag vill är alltså att kunna konvertera (remuxa) mina filmer till ett Xtreamer och IPAD vänligt format utan kvalitetsförsämring på varken bild eller ljud.

Jag har googlat som en tok, men blir mest bara yr av möjligheter och omöjligheter så är det nån av er som har gjort nåt liknande eller har nån ide hur man ska göra och vilket/vilka program som gäller?

Spåna på bara. =)

#2

Postad 03 oktober 2010 - 14:14

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Du kommer ej att lyckas att hitta ett format som funkar på både Xtreamern och iPad! (utan att göra avkall på kvalite) Ipad klarar ej 1080p filer tex.

Jag konverterar bara dom dvd /.mkv filmer jag skall ha på min iPad för stunden när jag skall ut och resa, använder då Handbrake. För .avi finns det redan program som gör att du kan spela upp den direkt i din iPad utan konvertering tex VLC, CineXplayer, Oplayer HD mfl.

#3

Postad 03 oktober 2010 - 17:12

Woodhacker
  • Woodhacker
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Du kommer ej att lyckas att hitta ett format som funkar på både Xtreamern och iPad! (utan att göra avkall på kvalite) Ipad klarar ej 1080p filer tex.

Jag konverterar bara dom dvd /.mkv filmer jag skall ha på min iPad för stunden när jag skall ut och resa, använder då Handbrake. För .avi finns det redan program som gör att du kan spela upp den direkt i din iPad utan konvertering tex VLC, CineXplayer, Oplayer HD mfl.


1080p tänkte jag i så fall inte använda mig utav utan i så fall bara 720p.
Ett alternativ är ju att använda sig av en speciell preset:[url="http://"%20Olika presets till Handbreak
Men det blir fortfarande som du säger en kvalitetsförsämring och ljudet bara i stereo.
Barnens filmer som inte är HD ska jag däremot försöka ersätta med ipadvänligt format.

Tack för inputen i alla fall.

#4

Postad 19 oktober 2010 - 16:09

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
någon bra och enkel lösning för bra bild o ljud som inte tar hela dagen att konvertera ? :D

#5

Postad 26 oktober 2010 - 15:02

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

någon bra och enkel lösning för bra bild o ljud som inte tar hela dagen att konvertera ? ;)



Handbrake

#6

Postad 26 oktober 2010 - 20:16

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
http://alltompc.se/p...-for-filmfiler/

Gratis konverteringsverktyg för filmfiler
Hamster Free Video Converter 1.0.0.21 [engelska/svenska, 17.67 MB, gratis]



#7

Postad 02 december 2010 - 20:55

Axelreinholdz
  • Axelreinholdz
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

någon bra och enkel lösning för bra bild o ljud som inte tar hela dagen att konvertera ? :wub:



Det finns en VLC app till iPhone och iPad som gör att i princip kan spela upp vilka filer du vill utan att konvertera dem.
Du laddar ner appen sen kopplar du in iPaden till datorn och för över som vanligt med itunes. (har ej prövat själv än bara läst)

#8

Postad 02 december 2010 - 21:26

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
För 720p i MKV container fungerar det nästan 100% med MKVTools för Mac. iPad´en klarar av 720p utan att transcoda om det, det gäller bara att lura den så att den tror att det är 3.1 profil, eller om det är 4.1 kommer inte ihåg.

Jag kör in en 720p MKV i MKVTools och väljer MP4 format, Apple TV kriterier och sedan video pass-through. Du kan även konvertera dts spår till DD 5.1 samt lägga till 2 kanaligt. En film tar ca 4-5 min om den har DD5.1, ev 10 min om den skall konvertera dts-spåret.

#9

Postad 03 december 2010 - 05:29

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Bifogad fil  post_171880_1289328413.jpg   72,56K   2 Antal nerladdningar
http://www.freemake....ideo_converter/

Redigerat av anderswillhelmsson, 03 december 2010 - 05:30.


#10

Postad 03 april 2011 - 08:59

Unregistered5fdc2bdf
  • Unregistered5fdc2bdf
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Jag tycker airvideo är klart bäst också på konvertering.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.