Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation, barn och åldersgränser

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 februari 2019 - 22:16

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0

Hej,

Som totalt spel-ointresserad har jag inte hängt med beträffande konsoler, men har nu köpt en PS4 till barnen. Jag läste på lite om familjehantering och satte upp konton enligt detta system, för att sen konstatera att jag inte kan bestämma vad de ska kunna göra.

Efter att nu ha läst en spaltkilometer har jag konstaterat att det finns begränsningar jag inte kan rå på som i väldigt stor grad förhindrar användandet av konsolen och de låter inte mig som förälder bestämma vad mina barn ska få göra.

 

Det är visst 13(?) års gräns för att få spela något som är online!

Jag köpte ett spel märkt PEGI12 till dem, men det gick inte att spela och efter mycket surfande konstaterade jag att det bara funkar online därmed kan inte ens en 12-åring spela det på eget konto (utan att fuska).

Det hjälpte inte att jag tagit bort begränsningen för PEGI på deras konton genom att sätta dem till "tillåt".

För att spela fotboll mot kompisar över nätet kräver EA att man är 16 år. Trams tycker jag [suck]. Ursäkten om att mindreåriga inte får handla köper jag inte. Det måste man kunna lösa på ett betydligt bättre och enklare sätt. 

 

Nu försöker jag ta reda på vad som är best practice, hur det funkar, vem som kan använda vad som någon köpt etc

 

Jag har konstaterat att många tycker det är väldigt svårt att komma ihåg sina barns födelseår därmed råkar skriva i fel, vilket får den praktiska följden att barnen kan göra lite mer... Själv har jag kommit på att deras online-IDs (som inte tillåter online) var nog för tråkiga, så jag måste göra nya konton, men jag har fullständigt glömt när de är födda, eller snarare jag är tvärsäker på årtalen (men de är fel). Ibland är man ju helt schizo...

 

 

Det där med familjehantering verkar ju rätt praktiskt ur vissa synvinklar. Jag är förvisso mycket skeptiskt till "play-to-win-konceptet", men förr eller senare kommer det väl något tillfälle då jag vill tillåta att de köper något. Då verkar det ju ganska lätt att jag kan lägga till mitt betalkort på mitt konto, sätta en limit för vad de får handla för, genomföra köpet och sen sätta limiten till noll.

 

Men säg att jag sätter upp ett par konton som är 16 år gamla och råkar glömma att logga ut dem och barnen kör på dem (eller råkar sätta fel födelseår då). Om två år blir dessa konton 18 och omvandlas väl då till vuxenkonton som jag förstår det. Kan de då fortfarande handla på min plånbok på samma sätt?

 

Finns det något annat som kan ställa till det rent praktiskt med att de om två år har tillgång till vuxenkonton? Jag är ju mer inne på att tillåta än begränsa och tror på frihet under ansvar och god kommunikation.

 

Eller är det bättre att lägga ner familjehantering och skapa ett par vuxenkonton rakt av som alla i huset får använda?

 

Vidare - hur funkar det med att köpa spel och tillbehör till spel?

Som jag förstår det kan jag köpa ett spel på mitt huvudkonto/familjehanterare och alla som är inloggade på konsolen kommer åt det.

Men om någon annan inom eller utom "familjen" köper tillbehör i ett spel, är det bara för det kontot då, eller för alla på konsolen?

Men om man bara har två vuxenkonton på konsolen och ingen familjehantering, kommer användare B åt det som användare A har köpt och tvärt om då?

 

En av barnens vänner kör på sin pappas konto har jag förstått. Hur de andra gör har jag inte fått klara besked om och de flesta föräldrar verkar inte ha en aning och låter barnen och dess kompisar sköta allt.
Här finns väl förhoppningsvis mer intresserade och insatta användare och förhoppningsvis även en hög som har barn. Hur gör ni ?


#2

Postad 17 februari 2019 - 15:33

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

  • 1 198 inlägg
  • 0
Jag har två barn. Har endast vuxenkonton. Blir så himla krångligt annars.
Dom spelar bara onlinespel som jag tillåter. Sony ska inte lägga sig i det.

Vad det gäller spel, så om du köper ett digitalt spel till ps4:an så kan alla konton spela det.
Men jag trooor att om du köper tillbehör till ett spel så är det bara just det kontot som kan använda det.
Tex: min som spelar Fortnite på sitt konto. Har typ 1200 olika skins mm. När jag sätter igång Fortnite på mitt konto existerar inte dom utstyrslarna.

Sen är mitt Paypal-konto kopplat till huvudkontot (som mina barn använder). Men det är ju lösenordsskyddat. Så jag sköter alla inköp mm.

#3

Postad 17 februari 2019 - 16:27

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Men om ditt konto är huvudkonto som du har Paypal kopplat till, kan du låta grabben köpa tillbehör till sitt vuxenkonto via ditt konto då, utan familjehanteringen? Eller ligger de andra vuxenkontona i familj?

#4

Postad 17 februari 2019 - 16:31

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

  • 1 198 inlägg
  • 0
Mina söner har liksom huvudkontot. Och det är Paypal kopplat till.
Men jag har Paypal kopplat till mitt konto också.

Så om mina grabbar vill köpa nåt till sina spel så frågar dom bara mig, så fixar jag det.
Eller så säger jag såklart nej om jag anser att dom handlat för mycket eller liknande.

#5

Postad 17 februari 2019 - 16:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Jag skulle göra vuxenkonton åt dem.
Och sätta ett lösenord för PSN+ som bara du vet.
Klart smidigast i mitt tycke.
Jag kontrollerar ju vad han spelar .

#6

Postad 17 februari 2019 - 16:40

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

  • 1 198 inlägg
  • 0

Jag skulle göra vuxenkonton åt dem.
Och sätta ett lösenord för PSN+ som bara du vet.
Klart smidigast i mitt tycke.
Jag kontrollerar ju vad han spelar .


Precis så resonerar jag också.

#7

Postad 17 februari 2019 - 19:47

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0

Låter i linje med vad jag började ana. Tack för hjälpen!



#8

Postad 17 februari 2019 - 20:35

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Jag satte att min 5 åring är 18 år så fårnjag bestämma själv.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.