Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

madVR PC-varianten

174 svar till detta ämne madVR
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 20 februari 2023 - 12:46

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Behöver man ändra några inställningar på projen också i så fall, eller sköter lilla boxen allt? Vill inte hålla på och ändra beroende på om det är DV eller inte tänker jag.

Du behöver ändra i projektorn ja.
Sony har förinställda profiler, så jag trycker bara på en sådan när jag ska se DV material och en annan för SDR.
Vill du ha att det sköts automatiskt så får du satsa på en HDfury.



#102

Postad 21 februari 2023 - 21:56

qsi
  • qsi
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Saknar upplägget/navigeringen som man har i plex,infuse,kodi
Där ser man mer vart man kollat på, vart man är i serier etc. Eller finns det nåt sånt





läge i jriver?
Kanske blir att feppla med kodi/madvr nån dag istället… ska bara ta losec innan👀😄
Sen blir texten ******** liten när ska navigera i madvr under filmens gång, när kollar på projektor… men det kanske går att ändra i windows där man zoomar in text i %

Funkar madvr i senaste kodi? Eller måste man ha äldre versioner?

Man kan launcha ex mpc-hc som external player och använda madvr där och senaste kodi rls. Annars kör kodi displayer. Tror 17.7 är senaste och den uppdateras inte längre tyvärr men kör man bara lokala filer så funkar det bra. Speciellt om man använder Kore, kodis egna renote som e avsnajs. Snygg imho.

Redigerat av qsi, 21 februari 2023 - 21:58.


#103

Postad 23 februari 2023 - 09:49

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Försöker lägga till library i jriver, har bara startat filmer med "öppna med" och tagit jriver innan när testat madvr... men får bara upp "cannot not create a new library, the directory must be empty" Måste katalogen vara tom när man lägger till?? :mellow:

Men jäklar vad bra hdr till sdr det blir 😀
Någe mer tips för inställningar i madvr? Vågar man på lite bildförbättringar med ett 1060gtx?

Redigerat av Garrett, 23 februari 2023 - 10:48.


#104

Postad 24 februari 2023 - 05:27

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej,

Nej, du ska inte lägga till "Library", det är som att du vill lägga till ytterligare en databas.

Du ska konfigurera "Auto import".

Det är där du definierar vilka foldrar JRiver ska hålla koll på och som sedan JRiver importerar till databasen när det kommer nya filmer i foldrarna.

 

Gå in under: Tools - Import och välj sedan "Configure Auto-Import".

Därefter anger du vilka foldrar JRiver ska hålla koll på genom att lägga till foldrarna du har filmer, musik, osv... i

 

 

https://wiki.jriver....php/Auto-Import

 

Bifogad fil  Image 1.png   37,19K   0 Antal nerladdningar

 

----------------

 

 

Så länge "Average stats" inte går över 41 ms så ska det gå bra att lägga till ytterligare bildförbättringar.

 

 

Från första inlägget i denna tråd:

 

När du väl installerat madVR behöver du i madvr-mappen kopiera över Beta113 filerna (för att få möjlighet att ha tonemapping).
 

Sedan kan du skapa en tom mapp i madvr-mappen med namnet "ShowHDRmode", då kommer du att få upp mer metadata om videofilen som du spelar upp med JRiver när du under filmens gång trycker på Ctrl+J.

För att ta bort metadatan från bilden trycker du igen på Ctrl+J.

Ctrl+R nollställer värdena.

 

 

 

 

Visst är madVR ett fantastiskt litet program som blåser liv i våra äldre projektorer!

 

 


Redigerat av arcspin, 24 februari 2023 - 05:30.


#105

Postad 24 februari 2023 - 06:59

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Ok, ska testa sen
Ja, blir helt annat med våran projj gällande 4k hdr, har en epson 9400, som inte är så gammal dock, och kan ta emot hdr, men blir aldrig riktigt bra, och olika från film till film, vissa ok, vissa urvattnade färger etc. Med detta och betan inlagd blir allt perfekt direkt, nu har man ingen ”ångest ” att dra på såna filmer.
Tyckte infuse sköter det ok, hdr till sdr, men detta är några resor bättre :)
Ska bara försöka få till bra ui på jriver nu med, alt kodi+madvr. Är helt annat i jriver, än i den värld vi vant oss vid sen xbmc tiden, kodi, plex, infuse funkar typ likadant, så blir lite ställd i inst på jriver 🤪😄

Redigerat av Garrett, 24 februari 2023 - 10:32.


#106

Postad 24 februari 2023 - 22:08

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Vet inte om denna informationen passar i denna tråden.

Men har precis testat en Ezcoo splitter, som klarar att skicka lldv till en display som inte har stöd för Dolby Vision (projektor i mitt fall).

För 350 spänn var det helt klart värt att testa istället för en Hdfury som kostar betydligt mer.

Ja vad ska man säga, programmerade den med en Fw som personer på Avs gjort och det funkar alldeles utmärkt.

Så nu kan man streama Dolby Vision material och i och med det få en bild som är tonemappad.

Har innan endast kört med SDR.

 

Länkar till produkten och forumet om någon är intresserad.

Ezcoo http://www.amazon.se...083JVPXDY?psc=1

Forum https://www.avsforum...n-lldv.3254266/

Provat denna nu och den verkar ju fungera bra vad gäller bilden, men ljudet får jag inte att funka. Den verkar konvertera allt ljud till PCM 2.0 som kommer från min Shield.



#107

Postad 25 februari 2023 - 00:58

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Provat denna nu och den verkar ju fungera bra vad gäller bilden, men ljudet får jag inte att funka. Den verkar konvertera allt ljud till PCM 2.0 som kommer från min Shield.

Du har ställt switchen till 7.1 eller?



#108

Postad 25 februari 2023 - 08:55

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Du har ställt switchen till 7.1 eller?

Ja.



#109

Postad 25 februari 2023 - 09:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Prova och återställa den enligt instruktionen på baksidan. Min fungerade som den skulle out of box.

#110

Postad 03 mars 2023 - 16:30

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Den betan till madvr, då funkar inte DV? Allt blir hdr 10
Körde lite på tvn, och lät madvr bestämma inst. Innan jag la in betan funkade DV.
Men skitsamma, blir sjukt bra bild oavsett , mest skillnad mot projektorn, hdr till sdr.
Fattar inte hur ska få att funka med kodi ds player och madvr bara. Så kör jriver så länge

Redigerat av Garrett, 03 mars 2023 - 16:34.


#111

Postad 03 mars 2023 - 18:12

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Korrekt, madVR stödjer ej Dolby Vision.

Dolby Vison har tagits fram av och ägs av Dolby Labs och är inte en öppen standard.

 

För sakens skull så använder madVR en egenutvecklad variant av tone mapping som förmodligen är baserad på Samsungs framtagna SMPTE ST 2094-40 (jag har egentligen ingen aning men madVR borde utgå ifrån nånting) som HDR 10+ också baseras på.

Men som sagt, madVR har sitt sätt att genomföra tone mapping och en TV/Bluray-spelare har sitt sätt, allt är en fråga om vilket produkt man tycker gör ett bättre jobb och med madVR så brukar det sättet att genomföra tone mapping vinna vid en jämförelse.

 

HDR till SDR-uttrycket är missvisande och madVR trycker inte ihop färgrymden till SDR, utan HDR - SDR syftar till att madVR lurar TV/projektorn att inte gå in i sin egen HDR-mode.

 

 

Ha en trevlig hemmabiohelg med madVR !


Redigerat av arcspin, 03 mars 2023 - 21:41.


#112

Postad 03 mars 2023 - 19:25

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Korrekt, madVR stödjer ej Dolby Vision.

Dolby Vison har tagits fram av och ägs av Dolby Labs och är inte en öppen standard.

 

För sakens skull så använder madVR en egenutvecklad variant av tone mapping som förmodligen är baserad på Samsungs framtagna SMPTE ST 2094-40 (jag har egentligen ingen aning med madVR borde utgå ifrån nånting) som HDR 10+ också baseras på.

Men som sagt, madVR har sitt sätt att genomföra tone mapping och en TV/Bluray-spelare har sitt sätt, allt är en fråga om vilket sätt man tycker gör ett bättre jobb och med madVR så brukar det sättet att genomföra tone mapping vinna vid en jämförelse.

 

HDR till SDR-uttrycket är missvisande och madVR trycker inte ihop färgrymden till SDR, utan HDR - SDR syftar till att madVR lurar TV/projektorn att inte gå in i sin egen HDR-mode.

 

 

Ha en trevlig hemmabiohelg med madVR !

 

 

Ahh... ok... stor skillnad iaf! :D  Har nog satt nits på 60 tror jag... egentligen ska man väl mäta det? men har inget instrument för det. :)

Skulle vilja ha kodi med detta som sagt, jag/vi är så vana med den typen gui :) 



#113

Postad 03 mars 2023 - 22:01

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Ingen dålig gissning, är projektorlampan använd ett tag så är 60 nits ett bra värde att utgå ifrån.

En vanlig biograf har ungefär 50 nits så låt inte värdet "ljusstyrka" lura dig att tro att mer är bättre. För så är det inte, speciellt inte i en hemmabiomiljö med ljuskontrollerad omgivning.

#114

Postad 16 mars 2023 - 16:50

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Grymt nöjd med filmer med madvr, nu har man inte ångest att spela upp hdr filmer på projektorn längre :P
Testade att köra med hdr tonemaping med pixelshaders mot oled TVn med, men blir grymt jäkla mörkt, vad är det jag ska reglera då? Ljusnar till som det ska när drar muspekaren upp mot ”kontrollen” i ovankant.
Bra att oled tv fick en egen map med inställningar, så påverkar ju inte inställningarna för projjen, det håller madvr koll på :D

Redigerat av Garrett, 16 mars 2023 - 16:52.


#115

Postad 16 mars 2023 - 17:43

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Härligt att det funkar bra mot projektorn.

 

Jag tror varför det blir så mörkt på TVn kan vara att TVn också gör en tonemapping, så det blir alltså tonemapping på tonemapping.

Kolla i manualen hur du kan stänga av HDR-mode på TVn och testa så.

Det kan vara lösningen.



#116

Postad 16 mars 2023 - 17:57

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Härligt att det funkar bra mot projektorn.

Jag tror varför det blir så mörkt på TVn kan vara att TVn också gör en tonemapping, så det blir alltså tonemapping på tonemapping.
Kolla i manualen hur du kan stänga av HDR-mode på TVn och testa så.
Det kan vara lösningen.

Ahh, jo men det vet jag, brukar stänga av när det är för ljust i rummet, ska testa

Edit: Jo men så va ju fallet ! Tack 😁
Och vad ska man sikta på för luminacme/nits inställningar på detta och dynamic clipping tro? 😅

Redigerat av Garrett, 16 mars 2023 - 19:10.


#117

Postad 17 mars 2023 - 05:20

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Perfekt och skönt att det var en enkel åtgärdad lösning!

 

Kolla på RTINGS hemsida om du kan finna din tv, där kan du nog finna hur ljusstark din TV är.

Prov att sätt Dynamic peak luminance till hur ljusstark TVn är.

Sedan kan du labba med Dynamic target nits.

Dynamic clipping behöver du normalt inte röra.

 

Du kan ju också labba med Dynamic peak luminance värdet om du känner för det.

Allt handlar om att finna en balans som du är nöjd med.

 

Display peak luminance = Här bör du skriva in korrekta siffror på ditt uppmätta nitsvärdet mot duken av din projektor.

Det är lite av en baseline för Madvr att genomföra andra justeringar.

(Jag vet att en del mixtrar lite med detta tal och det fungerar säkert men syftet är inte att ange felaktiga värden här)

 

Display peak luminance: The lowest allowable display target nits for the dynamic target nits. This should be set to the actual peak nits of the display to present scenes within the display limits 1:1 with the actual display peak brightness. Can also be used as the baseline offset to calculate increases to the display target nits if this value is set higher than the no compression limit [default no compression limit = 150 nits].

 

Dynamic target nits = Det här är hur stark HDR effekt du vill ha på den projicerade bilden. Detta reglage justeras på känsla, ett lägre värde, säg 50, ger en överlag mer ljusstark bild men kommer då minska den upplevda HDR effekten. En högre siffra, säg 70, ger överlag en ljussvagare bild, detta för att skapa utrymme för en en upplevd högre HDR effekt.

 

Då våra projektorer är ljussvaga så kan inte projektorn skapa högre ljusvärden, vill man ha en stor HDR effekt, då är det bara att sänka ljusstyrkan överlag så att när väl det visas något ljusstark i mörkare scen så sticker den ljusstarka detaljen ut mer påtagligt men på bekostnad av en överlag mörkare film.

 

Dynamic clipping = Handlar om att ett mindre antal ljusstarka pixlar (eller kluster av pixlar) i en bild eller del av bild inte ska få sätta "tone mapping" algoritmen ur spel. Detta värde har jag lämnat på 100 och aldrig rört.


Redigerat av arcspin, 17 mars 2023 - 05:23.


#118

Postad 09 april 2023 - 20:43

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Köpte Infuse appen till Apple TV. Den stödjer också DV format, så man får användning för switchen även denna vägen.

Men MadVr går ändå segrande ur tonemapping racet. Det är nåt med bilden som gör den ett strå vassare.

Den tar hand om allt man slänger på den. Atv och dess olika tjänster som Netflix, HBO m.m. kräver ändå att man pillar lite med inställningarna via projektorn.

Men jämfört med statisk HDR så är det ändå ljusår ifrån. Kommer aldrig ens att se något den vägen. Då hade jag hellre ställt om från HDR>SDR i inställningarna på Atv, som den faktiskt gör ganska bra. Körde uteslutande på det innan jag skaffade Switchen för Dolby Vision.



#119

Postad 28 april 2023 - 17:58

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Tips vid IMAX och widescreen duk

https://www.youtube....h?v=XxmwLg4RhzQ



#120

Postad 29 april 2023 - 23:02

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Tips vid IMAX och widescreen duk

https://www.youtube....h?v=XxmwLg4RhzQ

Coolt! Försökte få detta att funka, men får inte till det. Gissar att det är Kodi som spökar...



#121

Postad 29 april 2023 - 23:10

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Coolt! Försökte få detta att funka, men får inte till det. Gissar att det är Kodi som spökar...

Funkar för mig, kör JRiver.



#122

Postad 14 november 2023 - 15:15

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Youtube video för er som vill köra MadVR precis innan projektorn och efter er reciver. https://www.youtube....h?v=MBQTXxCgM04

 

Otroligt bra genomgång för er som vill starta ett bygge. Jag har själv just köpt ett capture kort från Black Magic för att testa. Jag hoppas nu att ett 4060 kort ska räcka lika långt som ett 2080 kort gjorde tidigare. Vad tror ni?



#123

Postad 14 november 2023 - 17:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Youtube video för er som vill köra MadVR precis innan projektorn och efter er reciver. https://www.youtube....h?v=MBQTXxCgM04

 

Otroligt bra genomgång för er som vill starta ett bygge. Jag har själv just köpt ett capture kort från Black Magic för att testa. Jag hoppas nu att ett 4060 kort ska räcka lika långt som ett 2080 kort gjorde tidigare. Vad tror ni?

 

Ett 4060 bör vara kraftfullare än ett 2080 så det ska nog fungera. Lova att uppdatera tråden för detta är grymt intressant.

 

Jag trodde dock inte att MadVR fanns fri längre utan bara som tidsbegränsad demoversion. Har jag missat något?



#124

Postad 14 november 2023 - 17:22

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Det är Beta 113 som är den sista betaversionen som inte är tidsbegränsad.
Övriga betaversionen är tidsbegränsade.

Det går att kringgå (verkar omständigt) genom att manipulera systemklockan på datorn om man skulle vilja det.

#125

Postad 14 november 2023 - 17:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ok, då hade jag inte helt fel då.

 

Men jag inser nu att jag bara antagit att begränsningen är så kort att det inte går att använda det alls, men det verkar som om den fungerar i 3 månader.

 

Och om det är så enkelt att det bara är att ställa tillbaka klockan så är det en non-issue för min del. Den datorn kommer i.s.f. enbart att användas som videoprocessor.



#126

Postad 14 november 2023 - 17:38

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Jo, jag har läst att det är andra som kommit runt problemet på det sättet.
Tro dock inte att en senare beta är bättre än en tidigare.
Betorna skapas i rask takt för att lösa ett specifikt problem och den kan i sin tur skapa andra problem som inte nödvändigtvis åtgärdas.

Beta 113 är en bra avvägd beta för ändamålet att titta på film.

Redigerat av arcspin, 14 november 2023 - 17:38.


#127

Postad 14 november 2023 - 18:50

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Här är länken till AVS forumet där skaparen av MadVr är aktiv och lägger upp senaste versionerna.

https://www.avsforum...age-879#replies

 

Just nu känns det som om dom stressar fram en "final" version.

Längesedan det var så mycket action i tråden.

Arbetas ju parallellt med Envy (där vissa tydligen inte är förtjusta i MadVr mjukvara till Pc).

Man undrar ju hur dom kommer göra när en färdig programvara finns?

Personligen är det värt en hel del.

Jag kör senaste betaversionen och försöker hänga med, grymt duktiga personer som håller till i det forumet och hjälper utveckla programmet.



#128

Postad 14 november 2023 - 21:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag har just nu lite för mycket att göra på jobbet för att ha tid(orka) bygga ihop en "fattigmans-envy". Men om Tobbeswims test faller väl ut så kanske det kan bli ett julprojekt. Det är definitivt väldigt lockande.

 

 

Arbetas ju parallellt med Envy (där vissa tydligen inte är förtjusta i MadVr mjukvara till Pc).

 

Jag kan förstå att om man gett väl över 100k för en sådan så kan det väl reta lite om den man köpt den av låter andra bygga ihop något liknande för under 10k.

 

Samtidigt är det väl inte orimligt att tro att de som testar den på PC bidrar till att förbättra mjukvaran.

 

Har du en envy eller någon form av HTPC?



#129

Postad 14 november 2023 - 23:26

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Jag har just nu lite för mycket att göra på jobbet för att ha tid(orka) bygga ihop en "fattigmans-envy". Men om Tobbeswims test faller väl ut så kanske det kan bli ett julprojekt. Det är definitivt väldigt lockande.

 

 

 

Jag kan förstå att om man gett väl över 100k för en sådan så kan det väl reta lite om den man köpt den av låter andra bygga ihop något liknande för under 10k.

 

Samtidigt är det väl inte orimligt att tro att de som testar den på PC bidrar till att förbättra mjukvaran.

 

Har du en envy eller någon form av HTPC?

Jag kör med en Pc och MadVr. Bästa beslutet jag någonsin gjort ;)
 



#130

Postad 15 november 2023 - 08:56

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Som jag såg det i videon jag postade ovan så finns en väg att kringå tiden på 3 månader. Vill inte skriva det rätt ut så kolla filmen...



#131

Postad 16 november 2023 - 12:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Testade lite igår på min vanliga stationära dator som har ett Nvidia GTX 1070 Ti.

 

Jag trodde inte att det skulle vara kraftfullt nog för 4k. Men allt verkade flyta på bra. Är det något jag missar?

 

Om det funkar skulle jag kunna köpa ett nytt kort till datorn (hög tid) och flytta det nuvarande till HTPCn.


Redigerat av Loco.spk, 16 november 2023 - 13:03.


#132

Postad 16 november 2023 - 14:18

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Testade lite igår på min vanliga stationära dator som har ett Nvidia GTX 1070 Ti.

 

Jag trodde inte att det skulle vara kraftfullt nog för 4k. Men allt verkade flyta på bra. Är det något jag missar?

 

Om det funkar skulle jag kunna köpa ett nytt kort till datorn (hög tid) och flytta det nuvarande till HTPCn.

Har du följt guiderna så ska det inte vara några konstigheter.

MadVr är inte Cpu krävande, däremot ett bra grafikkort (gpu) skadar aldrig.



#133

Postad 16 november 2023 - 15:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Har du följt guiderna så ska det inte vara några konstigheter.

MadVr är inte Cpu krävande, däremot ett bra grafikkort (gpu) skadar aldrig.

Ska erkänna att jag inte lade så överdrivet mycket tid på guiderna. Det var rätt sent på kvällen så jag hade varken ork eller tid till mer än ett snabbtest.

 

Installerade jriver och madvr, kopierade över b113 och ställde in target nits. Inte mycket mer än så.

 

Kan man se någonstans om grafikkortet inte räcker till. Typ droppade frames eller liknande?



#134

Postad 16 november 2023 - 15:44

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Ska erkänna att jag inte lade så överdrivet mycket tid på guiderna. Det var rätt sent på kvällen så jag hade varken ork eller tid till mer än ett snabbtest.

 

Installerade jriver och madvr, kopierade över b113 och ställde in target nits. Inte mycket mer än så.

 

Kan man se någonstans om grafikkortet inte räcker till. Typ droppade frames eller liknande?

Tryck Ctrl+J när du spelar en film så får du upp frames längst ned där i informationen. 
Ctrl+J igen för att ta bort inforutan.



#135

Postad 16 november 2023 - 16:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Tryck Ctrl+J när du spelar en film så får du upp frames längst ned där i informationen. 
Ctrl+J igen för att ta bort inforutan.

Tack. Den hittade jag faktiskt igår. Men jag såg inget uppenbart där som skulle kunna avgöra om allt fungerade som det ska. Eller det kanske berodde på att det fungerade som det skulle :)

 

Jag får kolla lite noggrannare i helgen (skit också, jag skulle ju inte pilla med detta innan det lugnar ner sig på jobbet :) ).


Redigerat av Loco.spk, 16 november 2023 - 16:08.


#136

Postad 16 november 2023 - 17:36

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Kul med lite mer rörelse i forumtråden.

Här är ett urklipp från första inlägget i denna tråd.

 

"Sedan kan du skapa en tom mapp i madvr-mappen med namnet "ShowHDRmode", då kommer du att få upp mer metadata om videofilen som du spelar upp med JRiver när du under filmens gång trycker på Ctrl+J.

För att ta bort metadatan från bilden så trycker du igen på Ctrl+J.

Ctrl+R nollställer värdena."'

 

 

Du kan särskilt titta på: Average stats rendering time i ms (långt ner i datafälten i bilden nedan).

Är dessa värden en bit under 41 ms (det framgår av Vsynctiden) så lär du klara dig bra.

Att tänka på är att det är average stats vilket innebär att det kan bli toppar (max stats) i renderingen vilket kan temporärt skapa droppade eller dubblerade bildrutor.

Se fälten: dropped frames, repeated frames, delayed frames & presentation glitches.

 

Sedan har du fältet frame drop every tt:mm hours längre upp i datafältet i bilden nedan som indikerar om allt står rätt till.

 

post-21073-0-83324700-1644680338.jpg



#137

Postad 18 november 2023 - 16:48

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Ok, det visade sig att jag hade ett 1080ti liggande i en låda i sommarhuset. Kan jag köra HDR tonemapping 4k med det kortet? Jag kommer alltså endast köra MadVR på datorn. Den kommer ligga efter min Arcam 850 och innan min projektor. Jag ska alltså inte spela upp filmer med JRiver eller liknande med denna datorn. Den ska ligga precis som en MadVR Envy.

 

Annars blir det ett 4060 kort.



#138

Postad 18 november 2023 - 19:11

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Absolut 1080ti kommer att fungera för tonemapping.

Du kan justera hur mycket grafikkortet kommer att belastats genom att välja lite snällare uppskalning och rendering.

 

Hur har du tänkt med att bara använda madvr i datorn?

Madvr är ju bara en videorenderare och uppskalare, Madvr behöver en mediaspelare (som stödjer Madvr) som spelar upp filmen.

 

 

ahhh, du tänker använda dig av ett "capture card" för att fånga upp videoströmmen från en Blurayspelare?


Redigerat av arcspin, 18 november 2023 - 19:14.


#139

Postad 18 november 2023 - 20:04

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Kolla på videon som jag postade ovan så ser du hur PC:n kommer fungera. Den är alltså efter min receiver. Yes, med capture card! Den kommer hamna efter min Oppo.

Redigerat av Tobbeswim, 18 november 2023 - 20:05.


#140

Postad 18 november 2023 - 20:35

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Intressant.

Du får hålla oss uppdaterade hur det går.

Kanske starta en ny tråd: "VideoProcessor" där allt som rör capture card samt övrig hård- och mjukvara kan samlas.

 

...men visst ett bättre GPU är väl alltid bättre men du kan ju alltid börja med 1080ti-kortet för att se att allt allting fungera som det ska,

1080ti-kort har definitivt använts tillsammans med madvr, jag började med ett 1060-kort men det var för klent tyckte jag och nu kör jag med ett 2080-kort.



#141

Postad 19 november 2023 - 08:27

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Här är länken till AVS-forum som behandlar Videoprocessor.

https://www.avsforum...0/post-60846896

#142

Postad 21 november 2023 - 14:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Har provkört lite till nu och det är "rendering" man ska kolla på i statistiken för att avgöra om prestandan räcker till? Allt under 41ms är ok för 24Hz?

 

I så fall verkar mitt 1070ti räcka till med lite marginal för det ligger stabilt under 30ms. Har jag förstått rätt?

 

Och varför rekommenderas i.s.f. betydligt kraftigare kort? Finns det någon anledning att ha mycket headroom? Finns det scener där det krävs mer av HW och hur hittar jag i.s.f. en sådan att testa med?



#143

Postad 21 november 2023 - 18:02

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Du har förstått det rätt.

Allt under 41ms är ok för 24Hz.

 

Kraftigare kort är bra om du vill lägga till:
-Mer chroma och image upscaling och upscaling refinements om du vill att madvr exempelvis ska skala upp bilden från 2K till 4K.

-Lägga till image enhancement och artifact removal.

-Ändra dithering och klicka ur ett par boxar från trade quality for performance.

 

Nu är inte mera alltid bättre, det kan man få intrycket av när man läser forumtrådar, så att öka "sharpen edges" i tron att bilden blir bättre behöver inte nödvändigtvis vara korrekt.



#144

Postad 21 november 2023 - 18:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Toppen.

 

Jag har inga planer på övriga bild-"förbättringar" så då får det kortet flytta ner i biorummet så köper jag ett nytt spelkort. Det var ändå hög tid.

 

Enda (större) problem som återstår är att jag inte direkt älskar jriver vilket verkar vara det enda enkla alternativet. Kodi ser inte längre ut att finnas med stöd för DS, och MPC-HC är inte direkt smidigt utan tangentbord och mus.

 

Men men, problem är till för att lösas!



#145

Postad 21 november 2023 - 20:52

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Kodi går att köra som front end till jriver.

Dvs man använder kodi gränssnittet och sedan växlas det över till jriver vid uppspelning.

#146

Postad 21 november 2023 - 21:03

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Toppen.

 

Jag har inga planer på övriga bild-"förbättringar" så då får det kortet flytta ner i biorummet så köper jag ett nytt spelkort. Det var ändå hög tid.

 

Enda (större) problem som återstår är att jag inte direkt älskar jriver vilket verkar vara det enda enkla alternativet. Kodi ser inte längre ut att finnas med stöd för DS, och MPC-HC är inte direkt smidigt utan tangentbord och mus.

 

Men men, problem är till för att lösas!

JRiver är lite jobbigt, håller med. Dom har dock ett bra forum där de flesta frågorna får svar.
Nu har man ändå lärt sig det mest nödvändigaste funktionerna, men det tog sin tid.



#147

Postad 21 november 2023 - 22:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Kodi går att köra som front end till jriver.

Dvs man använder kodi gränssnittet och sedan växlas det över till jriver vid uppspelning.

 

Fast då är väl frågan om det inte är bättre att använda MPC-HC som också verkar fungera med MadVR. Den spelaren känns mer lightweight och är ju dessutom gratis.

 

 

JRiver är lite jobbigt, håller med. Dom har dock ett bra forum där de flesta frågorna får svar.
Nu har man ändå lärt sig det mest nödvändigaste funktionerna, men det tog sin tid.

 

Det kanske är en vanesak, men det känns som att Kodis interface är mycket mer intuitivt och snabbare.



#148

Postad 22 november 2023 - 05:38

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Igår släppte JRiver de goda nyheterna att de ska försöka införliva de visuella förbättringar i Theater View som många användare på egen hand skapat.

Snart kan alltså JRiver också få ett mer visuellt tilltalande utseende utan några omfattande förändringar av slutanvändaren.

 

Topic: Theater View Changes Coming Soon

https://yabb.jriver....c,137456.0.html

 

Förmodligen kommer dessa ändringar version 32 av JRiver som nu går att förhandsboka.

https://yabb.jriver....c,137399.0.html



#149

Postad 23 november 2023 - 17:29

Flsk
  • Flsk
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!
Håller på att uppgradera min HTPC för att kunna köra madvr fullt ut.

Är RTX 4060 tillräckligt om man vill köra bra tonemapping, snygg uppskalning och "black bar detection"?

Eller satsa på ett 4070?

#150

Postad 23 november 2023 - 17:36

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag skulle säga det.

Men jag har också dålig koll på den senare GPU-modellerna från NVIDIA.

Det kan finnas användare här på forumet som använder NVIDIA 4000-serien och kan ge sin uppfattning, då frågan mest rör om ett 4060 eller ett 4070-kort är att föredra.

 

Jag använder i alla fall ett NVIDIA 2080-kort och är nöjd med det.


Redigerat av arcspin, 23 november 2023 - 17:37.





Även taggad med madVR

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.