Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M

1219 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 september 2019 - 19:47

MaxDamage
  • MaxDamage
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tjena!

5090h skall bytas ut efter lång och trogen tjänst.
Finns det fortfarande intresse för en sådan gammal härk eller är det bara att förpassa den till vinden alt. tippen..?

-Fredrik-

Postad 29 september 2019 - 19:48

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Tjena!

Finns det fortfarande intresse för en sådan gammal härk eller är det bara att förpassa den till vinden alt. tippen..?

-Fredrik-

tippen eller till Sune Bejas.

Postad 29 september 2019 - 20:41

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Tjena!

-Fredrik-

1000-2000kr lär du få på blocket hursomhelst

Postad 30 oktober 2019 - 21:43

sune bejas
  • sune bejas
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Vilken är en 500M och vilka är OLEDs? (kolla enbart på småbilderna utan att gå in på posterna)

https://www.instagra...source=ig_embed

Enkelt att se ;)

diffusa matta kalla färger på resten av junket som Vincet kalibrerar.

Den bilden som har ett naturligt glöd i sig och ser mest naturlig ut är då 500Men.

imponerande hur han lyckades få bort rödtinten på svärtan enbart genom kalibrering.

det var nåt nytt.

Redigerat av sune bejas, 30 oktober 2019 - 21:49.

Postad 30 oktober 2019 - 21:47

sune bejas
  • sune bejas
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

MaxDamage: 5090H med rödtint

släng skiten eller skicka den till mig så fixar jag den gratis.

Redigerat av sune bejas, 30 oktober 2019 - 21:48.

Postad 31 oktober 2019 - 07:26

Filmsamlaren1
  • Filmsamlaren1
  • Veteran

• 2 358 inlägg
  • 3

En Instagrambild med knappt en halv megapixels upplösning, förmodligen tagen med en mobiltelefon, som visas i ytterligare nedskalat läge ska alltså göra det solklart att en över tio år gammal plasmaskärm är överlägsen dagens alternativ. Ja så kan man ju se på saken, om man tycker att det låter rimligt. Jag gör inte det i varje fall.

Postad 31 oktober 2019 - 10:09

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Veteran

• 2 343 inlägg
  • 2

Så är ju inte allas monitorer (som läser tråden) kalibrerade heller antar jag.

Postad 31 oktober 2019 - 13:02

Filmsamlaren1
  • Filmsamlaren1
  • Veteran

• 2 358 inlägg
  • 0

Plus att olika webbläsare hanterar färgprofiler olika. Har man jämfört exempelvis Safari mot Chrome på iMac vet man precis vad jag pratar om. :)

Postad 31 oktober 2019 - 15:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 051 inlägg
  • 1

Vilken är en 500M och vilka är OLEDs? (kolla enbart på småbilderna utan att gå in på posterna)

Ja, eller så kan man titta på Youtubeklipp för att ta reda på hur högtalare låter.

Hur man enklast urskiljer en 500M annars? Man kan börja med att titta på miljön den står i, t ex på antikmarknaden. ;)

Redigerat av Ageve, 31 oktober 2019 - 19:07.

Postad 08 november 2019 - 07:56

melanderhenrik
  • melanderhenrik
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0

Tjena!

-Fredrik-

Jag Sålde min till en som inte klarade av LCD flimmer och inte hade råd med OLED. Fick 3000 kr för ca 1.5 år sedan. 

Postad 08 november 2019 - 09:07

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jag Sålde min till en som inte klarade av LCD flimmer och inte hade råd med OLED. Fick 3000 kr för ca 1.5 år sedan.

Jag köpte en OLED för två år sen, men lämnade tillbaka den för jag klarade inte av den taskiga rörelsehanteringen jämfört med min Pioneer-plasma. Så en efterfrågan finns absolut, även om det inte blir många tusenlappar.

Postad 08 november 2019 - 14:26

sune bejas
  • sune bejas
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Är man ute efter naturlig bild då är det bara Plasma tvs som gäller.
Plasma tvs skickar ut naturligt glödande ljus vilket också ger naturliga/starka färger med punch i sig.
Ingen LED typ baserad tv idag fixar det.
LED ljuset som används på nya tvs kan liknas vid MP3 filer som komprimerar ljuset
LED kapar ljusspektrumet högt och lågt och extra ljus som vi ser det försvinner.
Färgerna blir platta och livlösa utan glöd och färgerna lider även av ljusläckage/låg energi.

Sen jämfört med OLEDs så kör ju dom med WRGB jämfört med RGB för Plasma tvs.
Den vita subpixeln spär ut färgerna och förstör den naturliga RGB mixen som alla tvs använder sig av.
Den vita subpixeln sänker även upplösningen i bilden.
OLEDs idag är inga 4K tvs dom har exakt 2.8K i äkta upplösning.

Jag har haft...vad fan är det nu? har tappat räkningen ;)
Platt Gallery OLED från 2013
B6
B7
C8
GZ960

Har lämnat tillbaka alla pga täskig bild.(kort och gott)
Alla OLEDs ser så gott som likadana ut
Grundtekniken är den samma som 2013
Lite mer gimmicks och skit på dagens tvs bara som amatörer köper utan att blinka.

fler fel som kan nämnas
Tint på vit bild som inte plasma tvs har
Överlag en blåaktig ton i bilden pga att Energin för BLÅ färg på OLEDs är högre än GRÖN och RÖD vilket skruvar tonen i bilden även efter kalibrering.
diffusa färger från WRGB panelen med sin låg energi SPD soppa för röd grön och blå.
Grön färg delas med Röd färg utan några distikta konor vilket gör att grönt gräs och gröna träd på OLEDs läcker över till gult och får en gulaktig ton i sig.
Grönt gräs och gröna träd på en Plasma tv är korrekt gröna utan ljusläckage.
Diffusa matta färger pga LED ljuset som tvn skickar ut.

Plasma tvs använder även äkta glas vilket jag tror ökar färgernas renhet och även minskar risken för färgtint och andra skumma fenomen.
Dagens tvs använder sig av Plastaktigt Gorilla glas typ material.
Andra problem med det är att hela ytan kan bli vågig och ojämn.

Sample and Hold rörelse som ser "död" och eftersläpande ut jämfört med en Plasma tv där rörelserna uppfattas händer direkt.
Rörelseskärpan som Sample and Hold ger ligger på sub DVD nivå.
Dom enda gångerna man får 4K upplösningen på en OLED är när inget rör sig i bilden.
Så fort det är rörelse så sitter man och kollar på en DVD upplöst bild.
Plasma tvs visar alltid 1080 linjers full HD upplösning vid rörelse.
Den extra skärpan vid rörelse skapar ett helt annat djup i bilden som nya tvs inte har.
Bilden ser ut som ett fönster i rörelse.

Den enda anledningen till varför man köper en OLED i dag är för att man inte vet bättre plus att man går på all j*vla reklam.
Sätter dom som köper dom upp en 500M sida vid sida så kommer alla fel jag har nämnt här synas tydligt.

Nej för att få tillbaka den naturliga bilden som Plasma tvs har så måste dom gå tillbaka till glödande material för pixlarna 
RGB är ett måste
WRGB borde skrotas direkt.
PWM rörelse istället för Sample And Hold

nuff said? troligen ;)

Notera AG filtret på 500A Limited Edition 
Helt annan klass på det jäfmört med resten av alla KUROs
Även 500Men är slagen här.
500A Limited Edition är den KUROn som visar högst kontrast i bilden dagtid.
AG filtret är i klass med dagens tvs

Bifogad fil(er)

Redigerat av frollic, 08 november 2019 - 19:14.

Postad 08 november 2019 - 15:39

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Den enda anledningen till varför man köper en OLED i dag är för att man inte vet bättre plus att man går på all j*vla reklam.

Eller så kanske det helt enkelt är för att man sedan 6-7 år tillbaka bara kan köpa LCD eller oled om man vill köpa en ny teve!? Leta efter begagnat junk på Blocket, loppisar eller återvinningscentraler lämnar jag med varm hand till andra. Har f.ö plasma (Pana ST50), lcd (Samsung KS7005) och oled (Philips 803) i nuläget och är nöjd med alla tre. Det kan iofs bero på att jag är lite bakom flötet... :)

Redigerat av frollic, 08 november 2019 - 19:14.

Postad 08 november 2019 - 16:15

Filmsamlaren1
  • Filmsamlaren1
  • Veteran

• 2 358 inlägg
  • 0

Så för att sammanfatta, LCD och OLED är dåliga pga...

LED-belysning komprimerar ljuset på samma sätt om MP3 komprimerar ljudet

Färgerna saknar glöd

De har färgtint på vit bild

Färgerna har låg energi

Plasma använder glas

Reklamen är missvisande

500A har ett effektivt antireflexfilter

Du kan ju prova att få tag på en av LG:s senare plasmor med XGA-panel och se ifall din tes om PDPns överlägsenhet fortfarande stämmer.

Postad 08 november 2019 - 18:48

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

Den vita subpixeln sänker även upplösningen i bilden.

OLEDs idag är inga 4K tvs dom har exakt 2.8K i äkta upplösning.

Förklara gärna detta i lite mer detalj, hur kan en extra sub-pixel sänka upplösningen på en 3840x2160 panel?

Postad 08 november 2019 - 18:58

• Veteran

• 2 343 inlägg
  • 0
Är tanken att den upptar plats i 3840x2160 dvs 1/4 mindre faktiska bildpixlar? Varje pixel består väl ändå av dessa 4 subpixlar, men ja dom tar väl en del plats, men vet inte hur man igentligen ska räkna.

Redigerat av .:GRiFFiN:., 08 november 2019 - 18:59.

Postad 08 november 2019 - 19:22

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Dags att smälla upp en plasma på toan kanske? 50" är ju rätt rimlig toa-storlek tänker jag. Men det är klart, storleken spelar väl ingen roll heller :)

Postad 08 november 2019 - 23:51

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 1

Är tanken att den upptar plats i 3840x2160 dvs 1/4 mindre faktiska bildpixlar? Varje pixel består väl ändå av dessa 4 subpixlar, men ja dom tar väl en del plats, men vet inte hur man igentligen ska räkna.

Det var en retorisk fråga då det är rent skitsnack, Patrik, aka Sune, pratar i nattmössan när det gäller detta och blandar ihop det med vissa av LG's enklare LCD'er som använder det som kallas subtractive RGBW, vilket jag påtalat för honom tidigare. LG's OLED-paneler är full 4K där varje pixel utgörs av en röd, en grön, en blå och en vit subpixel vilket såklart ger full 3840x2160 4K upplösning. Här är en rätt bra beskrivning som även nämner OLED:

https://www.techhive...resolution.html

Patrik, ett tips, läs igenom detta noga så kanske du förstår tillslut och kan sluta komma med felaktiga påståenden gång på gång  :rolleyes:

Postad 09 november 2019 - 08:42

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 1

Så mycket lögner och felaktigheter i hans poster att jag tycker det är konstigt att inte moderatorerna tar bort dem......

Postad 09 november 2019 - 12:26

• Veteran

• 2 343 inlägg
  • 0

Det var en retorisk fråga då det är rent skitsnack, Patrik, aka Sune, pratar i nattmössan när det gäller detta och blandar ihop det med vissa av LG's enklare LCD'er som använder det som kallas subtractive RGBW, vilket jag påtalat för honom tidigare. LG's OLED-paneler är full 4K där varje pixel utgörs av en röd, en grön, en blå och en vit subpixel vilket såklart ger full 3840x2160 4K upplösning. Här är en rätt bra beskrivning som även nämner OLED:

https://www.techhive...resolution.html

Patrik, ett tips, läs igenom detta noga så kanske du förstår tillslut och kan sluta komma med felaktiga påståenden gång på gång  :rolleyes:

Det var en tydlig och informerande link och där står det som du säger att det beror på hur pixlarna sitter och att i vissa  LCD tvs får man då altså ut 2.8k på det som säljs som 4k. Det är en bra bild där också som visar hur de sitter i subtractive RGBW.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.