Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BD-läsare för UHD?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 oktober 2020 - 14:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Om jag förstått saken rätt så är UHD fortfarande en Blu-ray-skiva. Om man vill rippa en UHD, behöver man då en särskild BD-läsare?

 

Jag har nu en sån här som jag rippar DVD och BD med, men klarar den UHD?

 

 

Jag förmodar att svaret är nej, och då kommer nästa fråga: Tips på lämpliga optiska enheter för montering i stationär dator?

 

Jag använder My Movies ihop med Any DVD HD för rippning.

 

Funderade lite var jag skulle lägga tråden, men syftet med det hela är att lagra filmerna på en server hemma. :)



#2

Postad 11 oktober 2020 - 14:39

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Du behöver en läsare som kan läsa BD-XL, samt programvara som kan hantera UHD-BD. Vet inte hur det är med AnyDVD men MakeMKV får regelbundet uppdateringar för att hantera AACS (krypteringsnycklar) på UHD-BD.



#3

Postad 11 oktober 2020 - 14:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det var ett snabbt svar, tackar! :)

 

AnyDVD ska funka även med UHD och uppdateras också rätt ofta. Kollade deras forum nu hittade en tråd om "drives", som i sin tur hänvisade till ytterligare en: https://forum.redfox...y-drives.79126/

 

Jag kunde kanske kollat där först, men nu har vi en tråd även här om någon mer funderat på detta.



#4

Postad 14 december 2020 - 20:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Dags för en uppdatering här! Jag köpte en Asus BW-16D1HT från Ginza.

 

 

Gjorde den "UHD friendly" genom att byta firmware enligt instruktion här: https://forum.redfox...r-anydvd.79023/

 

För ett tag sen köpte jag mina fyra första UHD-filmer. Filmer som jag planerat att köpa på Blu-ray, som inte kostade så mycket mer när det var "4 för 500 kr"; och då ingick även vanlig Blu-ray. Filmerna blev: Ad Astra, Gemini Man, Joker och Le Mans 66.

 

Nu har jag rippat den första filmen, Ad Astra, med den automatiska skivkopieringen i My Movies och det gick bra. Det tog 46 minuter, en vanlig BD brukar ta c:a 30 minuter. Jag rippar allt till mappar (BDMV).

 

För att kunna provspela fick jag installera Infuse på min ATV4K, och för att kunna spela 4K även betala för det. Den spelade upp direkt, så rippningen funkade i alla fall som den skulle. Tyvärr så öppnade den inte menyer, så jag vet inte hur man väljer ljudspår och undertext.

 

Syftet med det här var dock bara att testa så att det gick att spela upp filmen. Jag vill fortsätta använda My Movies och ska därför köpa en nyare spelare från Dune HD, förmodligen en Pro 4K Plus II. Sen behövs bara en projektor som kan hantera 4K också...


Redigerat av Erik_N, 14 december 2020 - 21:02.


#5

Postad 14 december 2020 - 21:19

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Fixar inte MakeMKV att extrahera DV/HDR10 och lägga rätt i MKV container än eller är det snarare problem med uppspelare som stödjer det? Undrar bara om man tvunget att rippa med hela mappstrukturen till BDMV?

#6

Postad 14 december 2020 - 21:29

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det vet jag inte, men det tror jag. MKV är inte mitt mål. I så fall vore det förmodligen mycket enklare.  :)

 

Jag vill ha exakta kopior av mina skivor på servern, med tillgång till alla menyer etc. DVD kopieras till VIDEO_TS och BD till BDMV, och nu även UHD till BDMV.

 

Dune HD är bland de få spelare som stöder uppspelning med BD-menyer, kan avkoda HD-ljud och skicka ut som LPCM 7.1 över HDMI och som fungerar med metadata från My Movies. Jag gillar hela systemet med My Movies på servern för att rippa och skapa metadata samt att använda deras app i padda och telefon för att läsa om filmerna och styra uppspelning.

 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.