Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljuddämpande vägg

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 september 2004 - 16:47

Camilla-25
  • Camilla-25
  • Lärjunge

  • 425 inlägg
  • 0
Jag går i lite tankar att göra om garaget till biorum. Det är perfekt storlek, 6x4 meter. Problemet är att ena garageväggen sitter ihop med grannens hus (bor i kedjehus).

Garaget är inte isolerat än, så jag kan i princip sätta upp vad som helst i väggen för att dämpa ljudet till grannen.

Är det någon som vet hur man ska bygga upp och isolera väggen för att det ska hålla inne ljudet så mycket som möjligt. Val av material, isolering osv????

Tacksam för alla förslag.

#2

Postad 21 september 2004 - 17:23

Unregistered35160714
  • Unregistered35160714
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Det finns ett flertal trådar om detta, några tips är att söka i forumet, kolla på dessa adresser;
sontech
Isover

Inred också bion så att ljudet inte studsar omkring, mattor på golv och tak är en bra idé. Jag tillverkade häromdagen en dämpmatta av golvisolering och tyg som både är snygg och praktisk.

Jag har sett i någon tråd i foumet där någon beskriver exakt hur man skall isolera för att det skall bli så bra som möjligt, men jag hittar det inte, men sök på du..

#3

Postad 22 september 2004 - 18:14

Camilla-25
  • Camilla-25
  • Lärjunge

  • 425 inlägg
  • 0
Jag sökte på som f-n, men tyckte inte jag hittade någon tråd om bästa isolering av vägg.

#4

Postad 22 september 2004 - 19:35

Unregistered35160714
  • Unregistered35160714
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Jag är ingen expert på detta område, men det finns andra som är.
Jag samlade ihop lite material från siten.

Cinemax skriver;

Jag kör med 190mm isolering, därefter 13mm gipskiva och utanpå det 45mm gullfiber i ramverken.
Ramverken är gälformade för att ljudvågorna ska brytas.
De kläddes sedan med grovmaskigt bummulstyg.


Lector skriver;

En idé är ju att sy ett drapperi med fårull som fyllning.


Prim skriver;

I min gammla replokal använda satte vi upp äggkartonger och sedan dämplattor av gulfiber utanpå. Det dämpade förvånansvärt bra och var mycket snyggt, inte en tillstymmelse till ludd!



EuphoniC skriver;

Jag har använt stenullsplattor och det fungerar mycket bra, kanske lite för bra för att min stärkare räcker inte längre till för att ge vettig bas i rummet.


Dr.Death skriver;

Långa reglar på längden i rummet (5st i detta fallet pga. att rummet bara är 2,85m brett), reglarna jag använt är 95*45mm, därefter 95mm rockwool isolering mellan reglarna så att det täcker hela taket.

Sen täcker jag över hela klabbet genom att spänna över svart nålfiltsmatta som häftas fast i reglarna (sån som man bruka klär bilbaslådor med, säljs av bla. Ljudia och Hifikit).

Därefter, för att dölja häftnigarna/skarvarna så sätter jag upp mattsvart målade 56mm breda lister på varje regel.


Thomas A skriver;

Man börjar med att sätta läkt, dvs ohyvlad plank 95 x 23 mm, från golv till tak med ca 60 cm mellanrum (61 cm c-c blir perfekt!). Det är viktigt att plankornas kortsida sluter tätt mot väggen. Antingen kan man, som jag, fästa dem med en metallvinkel upptill och sedan täta med list, eller så kan man använda sättlim. Mellan plankorna placeras sedan glas- eller stenull, 95 mm tjock. Ullen ska vara fluffig. Jag änvände densiteten 28 kg/m3. På läkten, dvs framför ullen spikas nu perforerad masonit med hålavstånd 25 mm. Masonitskivorna mäter 1220 x 2440 mm. Just därför är avståndet 61 cm mellan plankornas mitt så lämpligt... Den innestängda luften fungerar nu som absorbent för frekvenser ner till 200 Hz. Jag satte därefter, med möbelvinklar, fast ytterligare läkt framför masoniten, men lite smalare sådan, 70 x 23 mm, och med större avstånd, 120 cm. Mellan detta andra lager läkt har jag, direkt på den hålade masoniten, smältlimmat profilerade akustikskivor av skumplast (storlek 120 x 100 cm), som används i inspelningsstudios. Profilen påminner om äggkartonger, men är oerhört mycket mer absorberande. Tjockleken är ca 6 cm vid "topparna", och de absorberar från ca 600 Hz och uppåt, om jag inte missminner mig. Över detta ska jag sedan med häftpistol spänna något trevligt akustiskt någorlunda transparent tyg, så att slutresultatet blir panelliknande. Jag tänker mig också att sätta tunna vitlackerade lister över häftklammrarna.

Materialet är billigt: läkt kostar 7 resp 5 kr metern för 9,5 cm- respektive 7 cm-varianten hos AKB bygghandel i Länna, Stockholm. Järnvinklarna, också AKB 4 kr st. Masoniten kostade 83 kr per skiva (6 st) hos Olle Zetterberg. Möbelvinklar till de smala plankorna 11 kr för ett tiopack hos Clas Ohlsson (det gick åt ca 50 st pga mina krångliga hörn). Akuskivorna är den dryga posten, över 500 kr st på plastaffär. Den som vill köpa billigare, eller har frågor, kan maila mig direkt. Jag behövde 13 st. Akuskivorna kan ersättas med hårt packad mineralull, t ex 5 cm tjocka skivor. Absorbtionen är inte lika bra, men skivorna billigare... Min egen totalkostnad uppskattar jag till ca 5 500 kr.


Här är ytterligare en länk. http://www.soundproofing.org

Hoppas detta kan hjälpa dig.!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.