Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Märkligt problem med LG OLED 65B7

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2019 - 17:38

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Hejsan, fick just ett märkligt fel på min LG som jag tänkte höra om någon mer varit med om eller vet vad det kan bero på!?

 

Stängde av TV'n igår och då bad den om att köra "pixel refresh" vilket jag tillät den göra.

Idag när jag slog på TVn igen så såg det ut som på bilden nedan.

Det är som att en del av bilden är något förvrängd.

 

Har varit fruktansvärt nöjd med TVn annars.

 

Bifogad fil  20191225_170513.jpg   65,91K   8 Antal nerladdningar



#2

Postad 25 december 2019 - 17:51

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Har du testat att köra en pixeluppfräschare, som tar en timme utan att du använder TV:n?

#3

Postad 25 december 2019 - 18:17

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Skumt.

Har du provat att göra en Norsk reset? Dvs dra ur strömsladden, låt den vara ur ca 15 sekunder och starta sedan upp Tv:n som vanligt.

#4

Postad 25 december 2019 - 19:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Skumt.

Har du provat att göra en Norsk reset? Dvs dra ur strömsladden, låt den vara ur ca 15 sekunder och starta sedan upp Tv:n som vanligt.

 

 

Har du testat att köra en pixeluppfräschare, som tar en timme utan att du använder TV:n?

 

Japp, båda är testade, fortfarande samma.



#5

Postad 25 december 2019 - 20:21

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Japp, båda är testade, fortfarande samma.

 

Provat att fabriksåterställa?



#6

Postad 25 december 2019 - 20:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Provat att fabriksåterställa?

Inte det, hade hoppats slippa, men kanske får testa.



#7

Postad 26 december 2019 - 11:26

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Antar att det syns i alla situationer, t.ex. i Netflix-appen? Om inte kan det vara fel på HDMI-kabeln till källan du fotat.

Verkar ju vara fel på panelen om inget hjälper.
Ta ett par extra bilder med olika källor och kontakta LG. Ofta vill de ha bilder på problemet.

#8

Postad 26 december 2019 - 13:44

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Har du testat att köra en pixeluppfräschare, som tar en timme utan att du använder TV:n?

 

Har testat alla olika källor, ingen skillnad tyvärr.

Det skumma är att det kom efter att den körde pixel refresh. Har läst lite på nätet och det finns visst fler som fått problem efter det men inte riktigt blivit klok på exat vad för problem dom fått. :)

 

På översta bilden ser det ut som inbränningar, men det verkar bara som att panelen är extremt långsam på att "återställa" sig efter höga kontraster. Man ser artefakter efter Youtube-ikonerna, men det brukar sakta försvinna efter någon minut.

Bifogad fil  20191225_175625.jpg   36,57K   14 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  20191225_175648.jpg   28,43K   9 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  20191225_175609.jpg   35,32K   10 Antal nerladdningar


Redigerat av _Lucifer_, 26 december 2019 - 13:46.


#9

Postad 27 december 2019 - 08:27

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen lösning? Kontakta lg, hör med dem. Återkoppla sen. 



#10

Postad 27 december 2019 - 08:28

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Får du inte bukt med problemet så löser LG det iaf:)

#11

Postad 27 december 2019 - 09:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Mailat in en fråga via deras webbsida för ett par dagar sedan men inte fått något svar pga alla helgdagar.

Ringde dit och ingen ville ta i mitt ärende just nu utifall att någon redan sitter och klurar på det. Men får väll avvakta under dagen och ev ringa tillbaka på måndag om inget hänt.

 

Lite drygt att det skall hända mitt under julhelgen, men så är det ju alltid när någonting inträffar! :D

 

Jag uppdaterar löpande.



#12

Postad 29 december 2019 - 14:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Fick svar i fredags från LG att köra pixel refresh igen och om inte det hjälper så skall dom boka in en tekniker för panelbyte.

Fick även skicka in alla uppgifter igen. Gjorde det fredag förmiddag men fick ingen återkoppling under dagen så jag får väll kontakta dom på måndag om jag inte hör av dom.



#13

Postad 29 december 2019 - 14:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
@_Lucifer_ Hur länge har du haft den och inköpt var någonstans?

#14

Postad 29 december 2019 - 18:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Köptes juli 2018 från NetOnNet.



#15

Postad 29 december 2019 - 19:37

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Har testat alla olika källor, ingen skillnad tyvärr.

Det skumma är att det kom efter att den körde pixel refresh. Har läst lite på nätet och det finns visst fler som fått problem efter det men inte riktigt blivit klok på exat vad för problem dom fått. :)

 

På översta bilden ser det ut som inbränningar, men det verkar bara som att panelen är extremt långsam på att "återställa" sig efter höga kontraster. Man ser artefakter efter Youtube-ikonerna, men det brukar sakta försvinna efter någon minut.

attachicon.gif20191225_175625.jpg

 

attachicon.gif20191225_175648.jpg

 

attachicon.gif20191225_175609.jpg

 

LG egna appar har för start kraftig kontrast, själv fått panel utbytt pga det, inte pga mina egna inställningar, känns lite onödigt på en annars sån bra tv



#16

Postad 01 januari 2020 - 14:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

LG egna appar har för start kraftig kontrast, själv fått panel utbytt pga det, inte pga mina egna inställningar, känns lite onödigt på en annars sån bra tv

Är det så så undrar man ju varför man inte drar ner på kontrasten i grundinställningarna i mjukvaruuppgraderingarna?

Måste ju kosta en del att byta ut paneler i parti och minut kan man tycka.

 

Måste ändå säga att i alla år vi haft TV så är det ingen som är under 15 år som har gått sönder. Jämför man med hur många som behövt reparera sin LG-OLED så kan man ju dra sina egna slutsatser.

 

Håller med dig om att det är en riktigt bra TV i övrigt. Hade man haft lika bra bildmotor som SONY så hade den varit helt överlägsen allt annat.



#17

Postad 01 januari 2020 - 15:20

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Man kan inte dra några som helst slutsatser av det här.

De som i te har några problem skriver oftast inte i trådar.

Det har säkert sålts mer än 100000 nu i Sverige så om ett tiotal fått problem så är det lågt.

Jag har en B7 och en C8 och har haft noll problem men som sagt det är inget man skriver om.



#18

Postad 03 januari 2020 - 14:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Man kan inte dra några som helst slutsatser av det här.

De som i te har några problem skriver oftast inte i trådar.

Det har säkert sålts mer än 100000 nu i Sverige så om ett tiotal fått problem så är det lågt.

Jag har en B7 och en C8 och har haft noll problem men som sagt det är inget man skriver om.

Det har du rätt i.

Å andra sidan så har jag ett par bekanta som har 7 och 8 serien och det är två till som haft problem med panelbyte som åtgärd. Så även om det är ett lågt antal så är det ändå en frekvens på över 50% vilket får en att fundera lite.

 

Säger inte att det är någonting man kan ta som en vetenskaplig studie direkt, men ändå.

 

Väntar dock fortfarande på att tekniker skall kontakta mig vilket dom skulle ha gjort redan igår. Så jag får avvakta till på måndag och höra av mig till dom igen och fråga vad jag har att förvänta mig.



#19

Postad 10 januari 2020 - 13:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Det är något dåligt med information från LG, ingen återkoppling alls och ingen som kan svara på leveranstider eller några tekniska frågor verkar det som.

 

Fick iaf tag på en i supporten som sa att en panel är beställd och att tekniker kommer höra av sig när den dyker upp.



#20

Postad 11 januari 2020 - 09:02

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Dröjer de lite till så kommer de kreditera Tv:n. Jag väntade o ringde till slut efter nära 4 veckor och fick svar att de skulle kreditera då reservdelar var slut.

#21

Postad 15 januari 2020 - 11:11

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Dröjer de lite till så kommer de kreditera Tv:n. Jag väntade o ringde till slut efter nära 4 veckor och fick svar att de skulle kreditera då reservdelar var slut.

Bara av ren nyfikenhet, hur fungerade krediteringen?!

Fick du pengarna tillbaka (isf hur mycket av inköpspriset) eller erbjöd dom dig en nyare TV?



#22

Postad 15 januari 2020 - 11:40

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
De gav tillbaka fulla beloppet till Elgiganten som då endast erbjöd mig en likadan TV. Så jag hade 26000 kr på kvittot. Fick köpa en TV som kostade 25000. Efter mycket tjat o tjafs så betalade jag 2000 kronor för att få köpa en C9 för 28 000 då han var "snäll" i gav mig kvittots värde och inte motsvarande Tv:ns.

Så sitter jag än idag, utan TV som levereras förhoppningsvis nästa helg. En C9 som jag betalade 28 000 för. Medan en E9 som kostade 25 000 på mellandagarna fick jag inte köpa för de var ordinariepriset som styrde, 38000.

Men jag betalade 2000 kronor för en C9 med ny garanti så visst, de var väl skitbra.

Redigerat av Fellow88, 15 januari 2020 - 11:41.


#23

Postad 16 januari 2020 - 00:01

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Bara av ren nyfikenhet, hur fungerade krediteringen?!

Fick du pengarna tillbaka (isf hur mycket av inköpspriset) eller erbjöd dom dig en nyare TV?

 

När jag fick RMA på min 65C7 (efter 3 pixelfel) fick jag välja om jag ville ha en likvärdig TV (en 65B9 då) eller pengarna tillbaka.

Jag valde pengarna och fick alla 24 tusen jag betalat (motsvarande 23 tusen om man är petig och räknar med inflation på 2 år). Jag väntade sen två månader och skaffade mig en 77C9 för 16 tusen extra på Black Friday.

 

Om man får en vara krediterad så ska man få hela beloppet man betalt tillbaka på ens konto. Att välja en motsvarande vara är upp till en själv om man vill godta men man har fortfarande rätt att få pengarna tillbaka om man hellre vill det.



#24

Postad 16 januari 2020 - 20:53

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

När jag fick RMA på min 65C7 (efter 3 pixelfel) fick jag välja om jag ville ha en likvärdig TV (en 65B9 då) eller pengarna tillbaka.

Jag valde pengarna och fick alla 24 tusen jag betalat (motsvarande 23 tusen om man är petig och räknar med inflation på 2 år). Jag väntade sen två månader och skaffade mig en 77C9 för 16 tusen extra på Black Friday.

 

Om man får en vara krediterad så ska man få hela beloppet man betalt tillbaka på ens konto. Att välja en motsvarande vara är upp till en själv om man vill godta men man har fortfarande rätt att få pengarna tillbaka om man hellre vill det.

 

 

De gav tillbaka fulla beloppet till Elgiganten som då endast erbjöd mig en likadan TV. Så jag hade 26000 kr på kvittot. Fick köpa en TV som kostade 25000. Efter mycket tjat o tjafs så betalade jag 2000 kronor för att få köpa en C9 för 28 000 då han var "snäll" i gav mig kvittots värde och inte motsvarande Tv:ns.

Så sitter jag än idag, utan TV som levereras förhoppningsvis nästa helg. En C9 som jag betalade 28 000 för. Medan en E9 som kostade 25 000 på mellandagarna fick jag inte köpa för de var ordinariepriset som styrde, 38000.

Men jag betalade 2000 kronor för en C9 med ny garanti så visst, de var väl skitbra.

Låter ju ändå helt okej... inflationen brukar annars funka lite baklänges på teknikprylar. Man får ju en bättre produkt för samma pris ett par år efter.

Nu är jag inte jättebrydd om jag får en ny panel eller pengarna tillbaka, är bara lite sugigt att det skall ta sån tid.

 

Jobbar ju själv i teknikbranschen så vet att det kan vara långa ledtider på vissa reservdelar. Men paneler borde dom ha på ett centrallager i Europa och borde ta max ett par dagar att få fram.

Att dom sen klagar på att dom är överösta med ärenden när man ringer in är ju kanske inte jättesmidigt. Låter som att dom har väldigt mycket problem med sina prylar! :)



#25

Postad 16 januari 2020 - 22:13

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

När jag fick RMA på min 65C7 (efter 3 pixelfel) fick jag välja om jag ville ha en likvärdig TV (en 65B9 då) eller pengarna tillbaka.

Jag valde pengarna och fick alla 24 tusen jag betalat (motsvarande 23 tusen om man är petig och räknar med inflation på 2 år). Jag väntade sen två månader och skaffade mig en 77C9 för 16 tusen extra på Black Friday.

 

Om man får en vara krediterad så ska man få hela beloppet man betalt tillbaka på ens konto. Att välja en motsvarande vara är upp till en själv om man vill godta men man har fortfarande rätt att få pengarna tillbaka om man hellre vill det.

Själv fått det bekräftat idag



#26

Postad 27 januari 2020 - 11:38

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Då så! Fick panelen utbytt i lördags och allt är väl igen!

Enda smolket i bägaren är väl väntetiden på en månad.

Blev en något nyare version av panelen, så får hoppas att den är aningens bättre än den gamla!

 

Någon som vet om arantitiden förlängdes i Sverige på dessa modeller eller är det två år som gäller?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.