Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Bitperfekt musik med Naim HDX

58 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 29 mars 2009 - 21:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Till er alla

Har ni lyssnat pÄ denna Naim HDX?


Nej, och jag tÀnker inte göra det heller. 60000kr för en dator som rippar CD-skivor Àr sÄ dumt att jag inte tÀnker lÀgga nÄgon tid pÄ lyssning. Itunes gör samma jobb (bitikorrekt) pÄ ett par minuter per skiva.

IstÀllet för att lÀsa Naims marknadsföring sÄ Àr det bara att lÀsa tester av CD/DVD-drivverk. Köp det som klarar repade skivor bÀst. Var bara beredd pÄ att spara ett tag först, kanske flera timmar, för de kostar 2-300 kronor :)

#52

Postad 29 mars 2009 - 23:16

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0
Trist instÀllning du har....att idiot förklara alla som har lyssnat pÄ denna och gillar den Àven till priset av 60k.
Om du inte Àr intresserad av produkten eller kan bidra med nÄgot vettigt sÄ lÀgg din tid pÄ annat.

tror jag köper 2 st sÄ jag fÄr plats med mina skivor.....

#53

Postad 29 mars 2009 - 23:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Vad fick dig att fastna för just denna maskinen Tode, det finns ju en hel del pÄ marknaden sÄsom Olive, Soolos mm.

#54

Postad 30 mars 2009 - 00:01

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0
Har varit runt och lyssnat pÄ en del, NAD ,Lyngdorf, Hegel, Primare, Meridian mm
fick en demo av Naims produkter i ca 2 timmar och gillade ljudet skarpt.

Är ingen teknik nörd men gillar nĂ€r man kan fĂ„ ut det bĂ€sta med hjĂ€lp av tekniken.
Har lyssnat pÄ vinyl i ca 15 Är och sedan Cd i ca 20 Är, Naim och framförallt HDXen
ger en kÀnsla och ljudupplevelse som plockar det bÀsta frÄn vinyl och CD i mitt tycke.

Återigen sĂ„ Ă€r det mycket pengar men gör en jĂ€mförelse med ett annat system
runt 100k-120k inkl högtalare.

#55

Postad 30 mars 2009 - 00:08

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0
Classé sÀljer Cd spelar för 60k plus
Naim har en för 250K
sÄ det Àr vÀl dÀr man skall gör jÀmförelsen inte med iTunes och en DAC för 2k kopplat till en annan lÄda osv..

#56

Postad 10 april 2009 - 20:00

Ritsch
  • Ritsch
  • AnvĂ€ndare

  • 204 inlĂ€gg
  • 0
Det finns en mycket stor fördel med en HTPC/mediadator eftersom man slipper ha flera lÄdor/boxar. Det enda som jag har extra Àr en Bluray- spelare, övrigt sköter jag frÄn PC:n.

Visst, ljudnivÄn frÄn lÄdan kan vara ett problem men inte om man kan sin sak och vÀljer rÀtt lÄda och flÀktar. Jag hör ett svagt surr frÄn ca en meters avstÄnd, pÄ lÀngre avstÄnd hörs inget alls. En billig stationÀr dvd- spelare hörs mer nÀr den lÀser en skiva.

Med min HTPC kan jag lyssna pÄ musik med mycket hög kvalitet frÄn hÄrddisken i format WAV eller FLAC, Jag har ett Asus Xonar STX Essence ljudkort. Utvecklat för ljudintresserade med analoga utgÄngar av bra kvalitet (RCA).

Jag kan dessutom titta pÄ filmer med riktigt bra kvalitet, en separat dyr dvd-spelare behövs inte. SjÀlvklart kan jag ocksÄ titta pÄ alla andra filmformat förutom Bluray om jag vill det. Men visst, vill jag spela upp Bluray gÄr ju det ocksÄ bra, bara att köpa en spelare och montera i en extra plats. Visserligen fÄr jag nöja mig med Dolby Digital eller DTS för ljudet.

FÄr jag ont om utrymme sÀtter jag bara i en extra hÄrddisk pÄ 1 terabyte, jag kan ha minst fyra hÄrddiskar installerade. Dagens hÄrddiskar Àr sÄ tysta att de inte stör trots att man har flera stycken.

Digital-tv med knivskarp bildkvalitet och förstÄs inspelning finns ocksÄ att tillgÄ. Jag kan spela in med 5.1- ljud, inte sjÀlvklart med en separat HD- inspelare. Men vÀnta, jag ocksÄ se SVT HD utan nÄgon extra box!

Och inte nog med det kan jag ocksÄ lyssna pÄ internetradio, se bilder och surfa pÄ nÀtet, ja det man kan göra med en vanlig PC.

Det har hÀnt flera gÄnger att min ordinarie PC gÄtt sönder. DÄ har jag kunnat betala rÀkningar och surfa med min HTPC.

Min "lÄda" kostar inte 61 000 kr utan 14- 15 000 kr inklusive speciell digital-tv box med kortlÀsare för Comhem, fjÀrrkontroll och lyxigt bluetooth tangentbord. DÄ ingÄr ocksÄ bra och extremt tyst nÀtdel frÄn Corsair i datorn.

Min lÄda har svartlackerad Àkta aluminiumfront med stilrent utseende. I mitt tycke snyggare Àn Naims lÄda. Vill jag ha en hÀftigare lÄda river jag ut alla delar, köper en ny och sÀtter i alla delar igen utan problem.

För Àrlighetens skull ska jag tillÀgga att jag mekat med min HTPC under mer Àn ett Är för att fÄ den riktigt bra. Det gÄr alltid att förbÀttra nÄgot och ibland vill man byta ut grejer och underhÄlla mjukvaran.

Skulle tro att man betalar mycket extra för Naim eftersom det inte Àr masstillverkning och att det ska vara exklusivt, fÄ förunnat att Àga. Det Àr ocksÄ alltid dyrare att köpa en fÀrdig produkt Àn att sÀtta samman delar sjÀlv och fÄ allt att fungera bra. FÀrdiga HTPC- lÄdor Àr oftast dyrare (och fulare) Àn om man monterar ihop en sjÀlv.

#57

Postad 13 april 2009 - 19:33

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0
SĂ„ bra.....

#58

Postad 13 april 2009 - 22:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Trist instÀllning du har....att idiot förklara alla som har lyssnat pÄ denna och gillar den Àven till priset av 60k.
Om du inte Àr intresserad av produkten eller kan bidra med nÄgot vettigt sÄ lÀgg din tid pÄ annat.

tror jag köper 2 st sÄ jag fÄr plats med mina skivor.....


Jag idiotförklarar inte de som har lyssnat pÄ den, den gör sÀkert sitt jobb bra. Jag Àr dÀremot benÀgen att idiotförklara Naim, eller Ätminstone deras marknadsföringsavdelning. Produkten Àr verkligen inte revolutionerande, och viktigast av allt - den lÀser inte av skivorna ett dugg bÀttre Àn en simpel PC frÄn Siba eller Elgiganten.

Alla CD-spelare som inte Àr felkonstruerade eller trasiga lÀser av skivorna bitkorrekt. Jag har varken tid, ork eller möjlighet att testa alla spelare som finns, men hÀr Àr nÄgra utav de jag verifierat som bitkorrekta pÄ digitalutgÄngen:

Denon DCD-910A *
Denon DCD-1015
Denon DVD-1730
Denon DVD-1930
Denon DVD-2930
Denon DVD-3910
Denon DVD-3930
Onkyo DX-706
Pioneer DV-656A
Pioneer DV-585A
Pioneer DV-989AVi
Technics SL-PS740A
Toshiba HD-E1

* 23 Är gammal och vÀlanvÀnd. Aldrig reparerad, förutom att jag bytte remmen till CD-slÀden (standardfel).

#59

Postad 13 april 2009 - 22:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Ageve har helt rÀtt, enklaste sÀttet att testa Àr nog att ta en dts-cd och spela upp. Om det inte Àr bitkorrekt kommer det inte att lÄta sÄ fint direkt ;)

Men som sagt, ingen sÀger att det hÀr maskinen Àr dÄlig, bara att den Àr horribelt prissatt.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.