Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital 4K OnePlace v2 satellitbox

278 svar till detta ämne CanalDigital OnePlace v2
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 juli 2020 - 16:17

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 1

@KAONMEDIA is working on

@CanalDigital's next #AndroidTV, the OnePlace 2. The first OnePlace was launched in 2018 & was built by LG (STB unit then bought by Technicolor). The version 2 uses a 2.6 GHz quad-core

BCM72180 (AV1 decoding) & ATV10.

 

OnePlace V2 :

 

OEM: Kaon Media

SoC: Broadcom BCM72180

Quad-core 2.62 GHz

AV1 Decoding

Android TV 10

 

https://browser.geek...8=✓&q=OnePlace2

 

 

https://twitter.com/...9136749570?s=20



#2

Postad 13 juli 2020 - 18:11

mhbml
  • mhbml
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 1

Bra att du startar en tråd om detta, ska bli intressant att se vad som händer framöver, hur detta eventuellt kommer hanteras.



#3

Postad 13 juli 2020 - 19:42

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Bra att du startar en tråd om detta, ska bli intressant att se vad som händer framöver, hur detta eventuellt kommer hanteras.

 

Jag hoppas på en mer responsiv box med bättre fjärr. Om den får stöd för HDD måste den bli bättre än version 1. Och ett väldigt bra pris för oss som plågat oss igenom den första versionen av OnePlace...



#4

Postad 14 juli 2020 - 12:53

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0
Kan bara hoppas CD har vett att skänka bort boxen till samtliga Oneplace-ägare, men det är väl knappast troligt.

#5

Postad 14 juli 2020 - 14:02

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
På FB tidigare idag var det en CD-anställd som gjorde ett inlägg i op-gruppen och sa att den nya boxen skulle komma till jul.
Dock tog han bort hela inlägget ganska fort, kanske sa han för mycket?!

#6

Postad 14 juli 2020 - 14:52

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Han Andreas? Tror han hette så, intressant iallafall, då vet vi att den är på gång

#7

Postad 14 juli 2020 - 14:56

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 1
Nä det var en annan.

#8

Postad 14 juli 2020 - 15:24

DAZZLE
  • DAZZLE
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Det var denna person https://www.facebook...fer.lindqvist.9



#9

Postad 14 juli 2020 - 15:46

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Det kan bli en spännande julklapp om prislappen är den rätta och man vågar chansa på att den lever upp till förväntningarna  Då blir det ännu en box i kyrkogården som börjar bli full.



#10

Postad 14 juli 2020 - 20:33

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

 

Han skrev att han jobbade på Canal Digital?


Det kan bli en spännande julklapp om prislappen är den rätta och man vågar chansa på att den lever upp till förväntningarna  Då blir det ännu en box i kyrkogården som börjar bli full.

 

Kommer kräva att få häva köpet om den visar sig vara dålig. Kaon har ju gjort snabba bra boxar förr.



#11

Postad 15 juli 2020 - 13:45

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Kollade med kundtjänsten om den nya boxen, de visste inget.

#12

Postad 15 juli 2020 - 13:55

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Kollade med kundtjänsten om den nya boxen, de visste inget.

 

Vi får nog vänta tills Niklas är tillbaka från semestern innan vi kan få reda på lite mer, men den är på G och den kan inte vara sämre än OnePlace version 1



#13

Postad 15 juli 2020 - 14:15

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Vi får nog vänta tills Niklas är tillbaka från semestern innan vi kan få reda på lite mer, men den är på G och den kan inte vara sämre än OnePlace version 1

Om vi ser på saken historiskt, så har varken Niklas eller någon annan från CD, släppt något om framtiden i förtid, med undantag för attt det "ska bli en Android uppdatering" på OP1

 

CD kommer ju inte att kunna sälja värst mycket OP1 om kunderna vet att en OP2 är på g....


Redigerat av Nisken, 15 juli 2020 - 14:15.


#14

Postad 15 juli 2020 - 14:35

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Om vi ser på saken historiskt, så har varken Niklas eller någon annan från CD, släppt något om framtiden i förtid, med undantag för attt det "ska bli en Android uppdatering" på OP1

 

CD kommer ju inte att kunna sälja värst mycket OP1 om kunderna vet att en OP2 är på g....

 

Mökligt, men nu finns det ju redan svart på vitt att CD kommer släppa en OnePlace version 2

 

https://sites.google...v/oem/kaonmedia

 

Canal Digital - OnePlace2

  • 2020 - Nordics
  • Broadcom BCM72180 - Quad-core 2.6 GHz


#15

Postad 15 juli 2020 - 14:54

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 2

Om vi ser på saken historiskt, så har varken Niklas eller någon annan från CD, släppt något om framtiden i förtid, med undantag för attt det "ska bli en Android uppdatering" på OP1

CD kommer ju inte att kunna sälja värst mycket OP1 om kunderna vet att en OP2 är på g....


Undantaget Christoffer från cd som igår sade att op2 var 2,5 månader bort. Sedan ändrade han till före jul.

Att han sen raderade hela tråden visar väl att det inte var sanktionerat att prata om en ny box riktigt än.

#16

Postad 15 juli 2020 - 15:59

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 1

Tanken var väl att OP2 var planerad till hösten, men betaprovarna kanske har hittat så mycket buggar att man inte ville ha ännu en box som inte fungerar. Varför inte erbjuda oss en box  och göra oss till betaprovare?



#17

Postad 15 juli 2020 - 16:05

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Tanken var väl att OP2 var planerad till hösten, men betaprovarna kanske har hittat så mycket buggar att man inte ville ha ännu en box som inte fungerar. Varför inte erbjuda oss en box  och göra oss till betaprovare?

hur tycker du de två åren av beta test funkat?  :P

jag vet, inte riktigt samma sak, nästan ;)


Redigerat av somoene2, 15 juli 2020 - 16:05.


#18

Postad 15 juli 2020 - 16:10

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

hur tycker du de två åren av beta test funkat?  :P

jag vet, inte riktigt samma sak, nästan ;)

Det är väl bättre att låta erfarna användare gör testen och inte en massa tekniker  gör det innan man släpper ut boxen.  För att rädda CD:s heder måste ju denna box slippa alla problem OP1 har. 



#19

Postad 16 juli 2020 - 07:29

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Det är väl bättre att låta erfarna användare gör testen och inte en massa tekniker  gör det innan man släpper ut boxen.  För att rädda CD:s heder måste ju denna box slippa alla problem OP1 har. 

CD har ju visat gång på gång att de INTE gillar beta-tester. De gjorde några lama försök i vintras, tog emot bugg-rapporterna och gjorde sedan inga rättningar alls innan man släppte betan på allmänheten. Det kan ha alla möjliga skäl. Men så är det i alla fall.



#20

Postad 17 juli 2020 - 20:21

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

https://digitalt.tv/...ndroid-tv-boks/



#21

Postad 18 juli 2020 - 11:09

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Obegripligt med alla dessa boxar när bättre TV apparater har alla mottagare som finns, vilket är DVB-C, DVB-T2 och DVB-S2 i min Sony TV, och bara behöver en CA-modul för kortet. Viasat ringde och ville ha mig som kabel-TV kund och allt gick bra tills boxen kom på tal. Då blev jag besviken då SAPPA som jag har använder CA-moduler och jag har dessa i tre olika typer av mottagare. Två TV-apparater och en Panasonic Ultra-HD inspelare med mottagare för kabel-TV som kan ta emot Ultra-HD kanaler så jag har Viasat Ultra-HD kanalen svars ljud är Dolby Digital EX (6.1). Något som jag ännu inte hittat att någon sändning verkligen använder det ljudformatet.



#22

Postad 18 juli 2020 - 15:30

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Obegripligt med alla dessa boxar när bättre TV apparater har alla mottagare som finns, vilket är DVB-C, DVB-T2 och DVB-S2 i min Sony TV, och bara behöver en CA-modul för kortet. Viasat ringde och ville ha mig som kabel-TV kund och allt gick bra tills boxen kom på tal. Då blev jag besviken då SAPPA som jag har använder CA-moduler och jag har dessa i tre olika typer av mottagare. Två TV-apparater och en Panasonic Ultra-HD inspelare med mottagare för kabel-TV som kan ta emot Ultra-HD kanaler så jag har Viasat Ultra-HD kanalen svars ljud är Dolby Digital EX (6.1). Något som jag ännu inte hittat att någon sändning verkligen använder det ljudformatet.

Fast hur löser man inspelning av program då? CD och andra vill ju kryptera inspelningen. Och hur är det med att spela in flera kanaler parallellt och titta på en 3:e eller 4:e kanal?



#23

Postad 19 juli 2020 - 18:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

I Panasonic DMR-UBC86 finns två mottagare så du kan spela in två och titta på någon av dem och har du de oskyddade kanalerna kan du även titta på dem medan de två andra programmen spelas in.
Den har DVB-C och DVB-T2 mottagare.

För Sony TV:n som har DVB-C, DVB-T2 och DVB-S2 mottagare är det en mycket knapphändig webbhandbok om vad som händer när man spelar in. Den kan ha 8 hårddiskar anslutna och max 32 timerprogram igång så det är troligen när den gränsen är nådd man inte kan titta på program.


Redigerat av hmarkstrom, 20 juli 2020 - 13:03.


#24

Postad 22 juli 2020 - 17:01

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Lite nytt, den kommer absolut i höst;

 

https://docs.google....t#gid=560573931



#25

Postad 22 juli 2020 - 22:56

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 1
Sign me up. Måste ha denna så man slipper den sega och buggiga OP1. Hoppppas Niklas fixar så vi får den nya gratis. Kan tänka mig att binda 12mån för det. Annars blir nog byte. Har ju fiber oxå och fler leverantörer att välja mellan. Men känner mig ändå att vill stanna kvar men det tär på tålamodet. Snart rinner det över men får vänta till OP2

#26

Postad 11 augusti 2020 - 17:14

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Vi behöver verkligen OnePlace2, gratis, för 1an fungerar ju knappt



#27

Postad 12 augusti 2020 - 09:14

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 1
Samma här, ge mig en ny gratis om ni vill ha mig som kund framöver.

#28

Postad 13 augusti 2020 - 08:19

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0

På FB tidigare idag var det en CD-anställd som gjorde ett inlägg i op-gruppen och sa att den nya boxen skulle komma till jul.
Dock tog han bort hela inlägget ganska fort, kanske sa han för mycket?!

Hej

Han som skrev det där jobbar inte hos och har aldrig gjort det. 

Mvh
Niklas



#29

Postad 13 augusti 2020 - 08:23

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 1

Hej

Kommer uppdatera er med information om nya boxen när jag är tillbaka nästa vecka.

Mvh

Niklas



#30

Postad 13 augusti 2020 - 08:34

PeterHappy70
  • PeterHappy70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 1

Jag hoppas verkligen att vi får den nya boxen till en symbolisk summa. Efter alla uppdateringar under 2 års tid har boxen blivit trögare och mer buggig. Nu får man starta boxen minst 5min innan nyheterna på morgonen för att inte missa det senaste, men det hjälper inte heller alltid. I morse startade den efter två försök 05:58 men det gick inte att byta kanal. Den stod på kanal 10 för att helt plötsligt hoppa till 4:an kl 06:04. Därav missade jag en stor del av nyheterna idag. Förbannade skitbox!



#31

Postad 13 augusti 2020 - 10:16

Visby66
  • Visby66
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 1

Jag hoppas verkligen att vi får den nya boxen till en symbolisk summa. Efter alla uppdateringar under 2 års tid har boxen blivit trögare och mer buggig. Nu får man starta boxen minst 5min innan nyheterna på morgonen för att inte missa det senaste, men det hjälper inte heller alltid. I morse startade den efter två försök 05:58 men det gick inte att byta kanal. Den stod på kanal 10 för att helt plötsligt hoppa till 4:an kl 06:04. Därav missade jag en stor del av nyheterna idag. Förbannade skitbox!

Jag hade samma problem igår, boxen började med en hård omstart. När den kom igång gick det inte att byta kanal, varken med +- eller siffror. Sen bläddrade den igenom de kanaler jag försökt byta till. Någon gång stod det att den bytt kanal i infon, men den gjorde det inte. 



#32

Postad 13 augusti 2020 - 10:25

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Hej

Kommer uppdatera er med information om nya boxen när jag är tillbaka nästa vecka.

Mvh

Niklas

 

Ja jag vill gärna ha info om den nya boxen! Jag hoppas Kaon kan sin sak, det har dom visat förr, den förra från LG (Technicolor) suger häst... Visst man kan rensa appen, det hjälper, i några dagar. 

 

Jag hoppas hårddisken passar, jag har 3 sådana liggandes efter alla försök med att få OnePlace att funka. Har även en box i källaren, den funkar precis lika bra som den som står under TV'n. Har fått nya boxar men sista gången ville ni inte ens ha tillbaka den gamla, det tyder på saker...

 

Jag hoppas!



#33

Postad 13 augusti 2020 - 11:15

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 1

Hej

Kommer uppdatera er med information om nya boxen när jag är tillbaka nästa vecka.

Mvh
Niklas

Kul och efterlängtat!
Men inte ska den väl heta Oneplace 2? Känns som om det namnet är förbrukat 😉

#34

Postad 13 augusti 2020 - 11:28

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 1

Kul och efterlängtat!
Men inte ska den väl heta Oneplace 2? Känns som om det namnet är förbrukat

Hej

Ja det är alltid väldigt spännande med ny hårdvara!  :D 

Vi får se vad marknadsavdelning tar fram för namn när det börjar närma sig lansering. Men just nu har jag som sagt inte speciellt mycket information att komma med, men kommer återkomma under nästa vecka med den information vi har.

Mvh
Niklas



#35

Postad 15 augusti 2020 - 16:05

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 1
Twoplace antagligen, på skithuset och i soprummet.
Om inte vi som lidit med OP får nya boxar som fungerar, utan motkrav, så är det ren skandal.

#36

Postad 17 augusti 2020 - 22:21

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Hej

Ja det är alltid väldigt spännande med ny hårdvara!  :D 

Vi får se vad marknadsavdelning tar fram för namn när det börjar närma sig lansering. Men just nu har jag som sagt inte speciellt mycket information att komma med, men kommer återkomma under nästa vecka med den information vi har.

Mvh
Niklas

 

Jag hoppas verkligen på något mer genomarbetat, och så gillar jag ju ny teknik med!



#37

Postad 21 augusti 2020 - 21:36

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 1

Hoppas du har lite nyheter till oss nästa vecka Nicklas, intresserad till tusen. Hoppas det är den boxen som gör att jag har kvar CanalDigital...



#38

Postad 22 augusti 2020 - 13:44

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 1

Har en oanvänd OnePlace, hoppas CD skickar den nya gratis till oss kunder, så kan jag skicka min i retur. Den lär ju inte tas fram innan  :wacko:



#39

Postad 23 augusti 2020 - 20:52

Mono-mannen
  • Mono-mannen
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

@KAONMEDIA is working on

@CanalDigital's next #AndroidTV, the OnePlace 2. The first OnePlace was launched in 2018 & was built by LG (STB unit then bought by Technicolor). The version 2 uses a 2.6 GHz quad-core

BCM72180 (AV1 decoding) & ATV10.

 

OnePlace V2 :

 

OEM: Kaon Media

SoC: Broadcom BCM72180

Quad-core 2.62 GHz

AV1 Decoding

Android TV 10

 

https://browser.geek...8=✓&q=OnePlace2

 

 

https://twitter.com/...9136749570?s=20

 

Seriöst!? Hela OP-konceptet är ju stendött och idiotförklarat av i princip alla användare. Funktionsmässigt ligger väl One Place på världsrankingen någonstans i botten tillsammans med bakmaskinen, Windows Millenium och Zune vid det här laget. Är det då verkligen möjligt att CD är så sjukt korkade att de - efter all skit de fått utstå med den här boxen - ändå ger sig på att ge ut en version 2 av samma förbannade elände?

Helt otroligt måste jag säga. Hade hellre sett att de gjort en 180 och provat något annat koncept. Vad som helst faktiskt. Det måste ju finnas massor av alternativ. Visst, jag kommer naturligtvis ge ver2 en chans men jag känner mig mycket mycket tveksam. Det här känns mer som att det är gjort för 2 år till med konstanta samtal till supporten... 


Redigerat av Mono-mannen, 23 augusti 2020 - 21:06.


#40

Postad 25 augusti 2020 - 14:20

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Seriöst!? Hela OP-konceptet är ju stendött och idiotförklarat av i princip alla användare. Funktionsmässigt ligger väl One Place på världsrankingen någonstans i botten tillsammans med bakmaskinen, Windows Millenium och Zune vid det här laget. Är det då verkligen möjligt att CD är så sjukt korkade att de - efter all skit de fått utstå med den här boxen - ändå ger sig på att ge ut en version 2 av samma förbannade elände?

Helt otroligt måste jag säga. Hade hellre sett att de gjort en 180 och provat något annat koncept. Vad som helst faktiskt. Det måste ju finnas massor av alternativ. Visst, jag kommer naturligtvis ge ver2 en chans men jag känner mig mycket mycket tveksam. Det här känns mer som att det är gjort för 2 år till med konstanta samtal till supporten... 

 

Nu är det en annan tillverkare, och annan version av Android. Kaon har gjort jättebra satellitboxar innan.



#41

Postad 25 augusti 2020 - 14:54

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0

Hoppas du har lite nyheter till oss nästa vecka Nicklas, intresserad till tusen. Hoppas det är den boxen som gör att jag har kvar CanalDigital...

Hej

 

Har tyvärr ingen ny information ännu, men kommer uppdatera er så fort jag har någon information jag kan dela med mig av. 
Vill bara göra det tydligt att det inte finns något lanseringsdatum, sett det cirkulerar en del rykten kring detta.

Mvh

Niklas



#42

Postad 27 augusti 2020 - 10:52

Mono-mannen
  • Mono-mannen
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Nu är det en annan tillverkare, och annan version av Android. Kaon har gjort jättebra satellitboxar innan.

 

Ok, det visste jag inte. Då får jag vänta och se vad som kommer med lite lugnare puls. Utöver de uppenbara felen som behöver rättas till hoppas jag också att de inser att långt ifrån alla tillhör X-Box-generationen och att en fjärrkontroll där man måste kombinera en massa knapptryckningar för att nyttja basic-funktioner är en helt hopplös manick för de flesta. 


Redigerat av Mono-mannen, 27 augusti 2020 - 11:52.


#43

Postad 27 augusti 2020 - 16:39

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Ok, det visste jag inte. Då får jag vänta och se vad som kommer med lite lugnare puls. Utöver de uppenbara felen som behöver rättas till hoppas jag också att de inser att långt ifrån alla tillhör X-Box-generationen och att en fjärrkontroll där man måste kombinera en massa knapptryckningar för att nyttja basic-funktioner är en helt hopplös manick för de flesta. 

 

Jag hade velat ha samma fjärr som HDbox-smart, fler alternativ på hur man kan spela in, fler alternativ hur mycket ska visas som favoriter grafiskt. Nu hoppas jag 2an blir rappare rent CPU-mässigt, dock verkar dom stanna på 2 GB ram, Android älskar ram-minne så 3-4 hade varit ett jättelyft...



#44

Postad 27 augusti 2020 - 21:18

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Jag hade velat ha samma fjärr som HDbox-smart, fler alternativ på hur man kan spela in, fler alternativ hur mycket ska visas som favoriter grafiskt. Nu hoppas jag 2an blir rappare rent CPU-mässigt, dock verkar dom stanna på 2 GB ram, Android älskar ram-minne så 3-4 hade varit ett jättelyft...

Ja 4gb borde vara minimum idag kan man tycka men vid en snabb titt så ser den ut att vara ungefär dubbelt så snabb beräkningsmässigt kanske lite mer i vissa saker.


Redigerat av Leatherface, 27 augusti 2020 - 21:19.


#45

Postad 28 augusti 2020 - 09:06

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Ja 4gb borde vara minimum idag kan man tycka men vid en snabb titt så ser den ut att vara ungefär dubbelt så snabb beräkningsmässigt kanske lite mer i vissa saker.

 


Fast det hjälper föga, när minnet inte räcker till och "swapping" krävs mellan olika segment i appen. Som ständigt sker i dagen CD-app. Så om man inte skapat den "nya appen" i ett betydligt kompaktare programmeringsspråk än det tyskarna använder i dagens box, så lär problemen finnas även i den nya boxen.

 

Inte smart att stanna vid 2GB RAM, när RAM är så billigt och de uppdateringar av Android, diverse "mellanvara" och Appen alltid kommer att kräva allt mer utrymme. Min android-mobil som är över 4 år gammal, har 3GB RAM.... Många nya Android-mobiler idag har 4-6GB RAM.


Redigerat av Nisken, 28 augusti 2020 - 09:07.


#46

Postad 31 augusti 2020 - 12:16

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

 

 

I min är det Samsung s20 Ultra är det 12GB, vilket är overkill... Men 4GB hade varit bra, nu blir det inte så, hårdvaran är fastslagen. Dock vet jag inte om den nya boxen har snabbare RAM-minnen, det hade kunnat hjälpa.


Redigerat av Svenna72, 31 augusti 2020 - 12:16.


#47

Postad 31 augusti 2020 - 12:36

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

I min är det Samsung s20 Ultra är det 12GB, vilket är overkill... Men 4GB hade varit bra, nu blir det inte så, hårdvaran är fastslagen. Dock vet jag inte om den nya boxen har snabbare RAM-minnen, det hade kunnat hjälpa.

Swapping från flashminne är flaskhalsen inte minnesaccesstiden från RAM. Undrar HUR CD tänkte här? Nog har Keon boxar med mer RAM?



#48

Postad 31 augusti 2020 - 16:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Tycker nog man tom hade kunnat ha 8GB minne utan att det skulle vara överdrift.
Däremot kan en nyare Android version till viss del kompensera för det.



#49

Postad 31 augusti 2020 - 17:12

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Tycker nog man tom hade kunnat ha 8GB minne utan att det skulle vara överdrift.
Däremot kan en nyare Android version till viss del kompensera för det.

Inte så säker på det? Nya versioner är nästan alltid större och svulstigare minnesmässigt. Se bara på Windows som i version 3.1 fick plats på några disketter, medan ver 10.x behöver flera tusen disketters innehåll.

 

Det är väl troligen därför nyare maskiner har mer RAM än äldre, till det kommer sedan alla appar som blir aktuella, som också käkar RAM.

 

Så nyare OS tar nästan alltid MER RAM, tyvärr. Bara gamla fina UCSD-Pascal som var både OS, programspråk, utvecklarmiljö, P-maskin, RDB-motor med SQL och kompilator på 64KB program och 64KB data i RAM, DET var kompakt .... tom företag som CD använde systemet under många år. Men visst swappade systemet. Programutvecklarna var väldigt noga med att lägga segmenten så att man INTE swappade inne i en loop. Hade man segment som var ca 10kB stora tog det inte så lång tid att swappa mellan olika programmoduler. Annat är det med CD-appen som är på sådär 6-800MB och där maskinkoden vanligen innehåller många, många procent "NOP" (no operation) instruktioner i koden. Har aldrig fattat varför....??


Redigerat av Nisken, 31 augusti 2020 - 17:44.


#50

Postad 31 augusti 2020 - 17:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Inte så säker på det? Nya versioner är nästan alltid större och svulstigare minnesmässigt. Se bara på Windows som i version 3.1 fick plats på några disketter, medan ver 10.x behöver flera tusen disketters innehåll.

 

Android är baserad på Linux och kan inte jämföras med Windows och det finns stöd för swap till ram genom att komprimera ner det vilket blir snabbare än från flash eller annan typ av swap åtminstone.
 

https://www.kernel.o...ckdev/zram.html

 

Kanske kräver nyare version minst lika mycket men det har också gjorts optimeringar i nyare versioner som kan hantera detta bättre och det är mest det jag syftar på. Sen är det ju så att det snabbt går åt minne med ett gäng appar igång osv och av den anledningen kan jag tycka man kunde ha tryckt in lite mer minne.


Redigerat av Leatherface, 31 augusti 2020 - 17:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.