Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig täckning på WIFI - Telia

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Strong Range Extender (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 1 8,5 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 29 juni 2017 - 08:39

ravenshield
  • ravenshield
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag har Telia som både tv och internetleverantör. Telias router sitter alldeles innanför entrédörren inne i ett förråd. Har problem med täckningen och nu har jag nyss köpt en LG OLED tv och skulle vilja kunna köra t.ex. Netflix i 4K utan att det hackar.

 

Telias router har jag bryggat sedan tidigare. Har en Asus RT-N56U just nu tillsammans med en ASUS EA-N66 (som är placerad i vardagsrummet)

 

Jag får ut mellan 10/15 MB/s oftast. 5GhZ bandet räcker knappt ut till vardagsrummet.

 

Lägenheten är på 85kvm och WIFI signalen ska igenom tre betongväggar.

 

Vad skulle ni tipsa om?

 

Ni router och brygga den hade jag tänkt först men nu tror jag att ett Mesh system kanske kan vara grejen?

 

Kjell och Company's Strong system vad tror ni om det? Tänkte fara och höra med dom senare idag...

https://www.kjell.co...700-mb-s-p61310

 

Är väldigt tacksam om någon ville ta sig tid att hjälpa mig.



#2

Postad 29 juni 2017 - 08:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag skulle köra trådat i detta fallet



#3

Postad 29 juni 2017 - 08:47

ravenshield
  • ravenshield
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag skulle köra trådat i detta fallet

 

Trådet? Jag vill inte ha kablar överallt... Eller hur menar du?

Finns det någon bra trådlös lösning?



#4

Postad 29 juni 2017 - 08:55

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Är ett helsike med wifi och betongväggar... i grabbens rum som har 2 betongväggar mellan köpte jag istället sån där man kan koppla in i el nätet istället... funkar bra. 

Nåt liknande https://www.netonnet...k/X238970.3043/

Men uttagen måste ligga på samma fas, men det lär det göra i eran lägenhet... 


Redigerat av Garrett, 29 juni 2017 - 08:57.


#5

Postad 29 juni 2017 - 08:59

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 1

Har en Strong 1600 och har bra täckning på 5ghz bandet i hela lägenheten på 128 kvm och tjocka betongväggar.



#6

Postad 29 juni 2017 - 09:38

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag säger också Strong 1600, kan iofs behövas två om det är ett mycket svårt hus.
Men med 85kvm borde en räcka.
Köp 1600 inte 1700 om det är bra wifi du är ute efter, 1700 har bara 5GHz och är i första hand tänkt att användas från NOD till NOD med kabel i varje ände mellan AP och enhet.

Jag har testat många varianter men med Strong 1600 har alla problem upphört och det bara funkar.

#7

Postad 29 juni 2017 - 09:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Har en Strong 1600 och har bra täckning på 5ghz bandet i hela lägenheten på 128 kvm och tjocka betongväggar.

Fast vad ska man med *en* Strong till ?
Då kan man lika gärna köpa en AP eller router, och ställa ut.

Strongs starka sida är ju mesh-tänket, annars leverar de ju inget ytterligare än en AP/router.


Annars kan jag tänka mig att Garrets förslag kan vara ett vettigt alternativ.

Redigerat av frollic, 29 juni 2017 - 09:50.


#8

Postad 29 juni 2017 - 09:50

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Fast vad ska man med *en* Strong till ?
Då kan man lika gärma köpa en AP eller router, och ställa ut.

Strongs starka sida är ju mesh-tänket, annars leverar de ju inget ytterligare än en AP/router.

Bytte till Telias senaste + router och den räckte inte. Skaffade *en* Strong 1600 för att utöka det trådlösa. Slutade med att jag stängde av WiFi:t i Telia burken och använder *en* Strong som AP. Funkade MYCKET bättre.



#9

Postad 29 juni 2017 - 09:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Bytte till Telias senaste + router och den räckte inte. Skaffade *en* Strong 1600 för att utöka det trådlösa.
Slutade med att jag stängde av WiFi:t i Telia burken och använder *en* Strong som AP. Funkade MYCKET bättre.

Naturligtvis, min poäng var att inte *inte* behöver köpa en Strong för 1200:- för att uppnå samma reslutat....

#10

Postad 29 juni 2017 - 10:21

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Fast vad ska man med *en* Strong till ?Då kan man lika gärna köpa en AP eller router, och ställa ut.Strongs starka sida är ju mesh-tänket, annars leverar de ju inget ytterligare än en AP/router.Annars kan jag tänka mig att Garrets förslag kan vara ett vettigt alternativ.


Fråga inte varför, men en Strong 1600 är klart bättre än alla routrar jag någonsin testat.

Naturligtvis, min poäng var att inte *inte* behöver köpa en Strong för 1200:- för att uppnå samma reslutat....


Jag kanske är trög, men vad poängen? Istället för att köpa en router för kanske 1500-2500:- eller behålla den man har och köpa en Strong 1600 och få ett bättre resultat tycker jag är en bra poäng. Har man dessutom tänkt sig en router för 2500:- kan man köpa två Strong 1600 och då är man på en helt annan nivå en en router som ser ut som en död bläckfisk med alla ben rakt upp.

#11

Postad 29 juni 2017 - 10:35

ravenshield
  • ravenshield
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag säger också Strong 1600, kan iofs behövas två om det är ett mycket svårt hus.
Men med 85kvm borde en räcka.
Köp 1600 inte 1700 om det är bra wifi du är ute efter, 1700 har bara 5GHz och är i första hand tänkt att användas från NOD till NOD med kabel i varje ände mellan AP och enhet.

Jag har testat många varianter men med Strong 1600 har alla problem upphört och det bara funkar.

 

Ah, bra där. Om jag köper en Strong måste jag koppla in den i samma rum som Telias router är då? eller kan jag placera den i vardagsrummet t.ex. och få bättre täckning? Alt att jag köper två och placerar en i skrubben och den andra i vardagsrummet? Har 100/100 så borde ju kunna få upp hastigheten några snäpp iaf.

 

Skulle det räcka att ha den redan bryggade ASUS routern och koppla den vidare till Strong 1600? Jag är lite lost i WIFI-världen som ni märker.

 

Tack för er hjälp!



#12

Postad 29 juni 2017 - 10:59

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

För att förenkla skulle jag återställa Telia-burken och ta bort Asus-prylarna. Stäng av WiFi i Telia-burken och koppla in en Strong med kabel (AP).

 

Om det inte räcker så skaffa en Strong till som du ställer inne i lägenheten (MESH).


Redigerat av Unregisteredc082866f, 29 juni 2017 - 11:00.


#13

Postad 29 juni 2017 - 11:06

ravenshield
  • ravenshield
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

För att förenkla skulle jag återställa Telia-burken och ta bort Asus-prylarna. Stäng av WiFi i Telia-burken och koppla in en Strong med kabel (AP).

 

Om det inte räcker så skaffa en Strong till som du ställer inne i lägenheten (MESH).

 

Ah, tack! Då är jag med. Med stänga av WIFI i Telia routern menar du brygga då? Förra gången jag gjorde det så var man tvungen att ringa till dom och så fixade dom det. Men kanske går att göra själv nu.



#14

Postad 29 juni 2017 - 11:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Ah, bra där. Om jag köper en Strong måste jag koppla in den i samma rum som Telias router är då? eller kan jag placera den i vardagsrummet t.ex. och få bättre täckning? Alt att jag köper två och placerar en i skrubben och den andra i vardagsrummet? Har 100/100 så borde ju kunna få upp hastigheten några snäpp iaf.
 
Skulle det räcka att ha den redan bryggade ASUS routern och koppla den vidare till Strong 1600? Jag är lite lost i WIFI-världen som ni märker.
 
Tack för er hjälp!


Jag skulle rekommendera att göra som ottovonkopp att koppla ur wifi på routern och ansluta Strong men kabel till en port på routern. Problemet som uppstår om du har båda är att du " fastnar " på den ena. Säga att du kommer hem och kopplas upp mot din router och sedan rör dig dit den har dålig täckning så sitter du fast vid den även om du står bredvid Strong. Det som är skillnaden med Strong om man har fler enheter är att de har MESH i kombination med bl.a automatisk roaming så du kopplas automatisk till den enhet som ger bäst uppkoppling precis som på offentliga platser eller i mobilnätverk. Men det är om du har två eller fler Strong börja med en och testa för redan där har de en form av roaming kan man lite felaktigt säga du kopplas om mellan 2,4Ghz & 5GHz automatiskt beroende på vad som passar bäst. Men som sagt med wifi din router så riskerar den att bli den svaga länken för att den inte förstår att kommunicera med Strong och lämna över klienten utan håller kvar den trots dålig signal.

#15

Postad 29 juni 2017 - 11:08

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Ah, tack! Då är jag med. Med stänga av WIFI i Telia routern menar du brygga då? Förra gången jag gjorde det så var man tvungen att ringa till dom och så fixade dom det. Men kanske går att göra själv nu.

 

Du behöver bara brygga den om du vill ha en annan router efter den. Surfa bara in i den och stäng av WiFi.



#16

Postad 29 juni 2017 - 11:10

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Ah, tack! Då är jag med. Med stänga av WIFI i Telia routern menar du brygga då? Förra gången jag gjorde det så var man tvungen att ringa till dom och så fixade dom det. Men kanske går att göra själv nu.


Du behöver inte brygga den, och går det inte ( eller upplevs krångligt ) att stänga av wifi i den så döper du bara Strong till ett annat SSID och väljer glömt detta nätverk i alla enheter för Telia routerns wifi helst ska man stänga av wifi i den så den inte riskerar att ligga och störa i onödan.

#17

Postad 29 juni 2017 - 11:10

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag hade köpt 2 st och kopplat in den ena i Telias router och sedan hade jag placerat den andra i vardagsrummet.

Då kan du skippa dina Asus och bara köra med Strong.



#18

Postad 29 juni 2017 - 11:24

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag hade köpt 2 st och kopplat in den ena i Telias router och sedan hade jag placerat den andra i vardagsrummet.
Då kan du skippa dina Asus och bara köra med Strong.


Om man gör så kan man ju köra kabel till TV'n från den Strong man ställer i vardagsrummet, och då vill jag påstå att det inte är någon märkbar skillnad jämfört med kabel hela vägen om du inte har över 250Mbit/s ner jag har 250/100Mbit/s och ligger på ca 270Mbit/s både med kabel och trådlöst i vardagsrummet som är ca 4 meter från nämaste Strong 1600

#19

Postad 29 juni 2017 - 11:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Fråga inte varför, men en Strong 1600 är klart bättre än alla routrar jag någonsin testat.

Då har du testa risiga routrar, alt inte samma scenario ;)

Problemet är att Strong inte kan ha unika features här, standarden är satt, och de måste, precis
som alla andra, vara kompatibla med klienterna.
 

Har man dessutom tänkt sig en router för 2500:- kan man köpa två Strong 1600 och då
är man på en helt annan nivå en en router som ser ut som en död bläckfisk med alla ben rakt upp.

Har man två håller jag med dig, då finns en poäng, med en .... njäe, då är den just bara en AP.

Redigerat av frollic, 29 juni 2017 - 11:44.


#20

Postad 29 juni 2017 - 11:47

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ah, tack! Då är jag med. Med stänga av WIFI i Telia routern menar du brygga då?

Poängen är inte att stänga av, bara att inte klienterna ansluter, utan bara går via Strong, eller
vad du nu väljer att komplettera med.

Enda brasklappen är att i så fall lägga routerns WiFi på en kanal där den inte krockar med de(n)
nya enheten/rna.

Äsch, såg att OMD28 redan svarat samma sak ;)

Redigerat av frollic, 29 juni 2017 - 11:48.


#21

Postad 29 juni 2017 - 12:01

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag kan inte bedöma om jag testat mot risiga routrar, men visst de har varit risiga jämfört med Strong 1600
Dels Bredbandsbolagets " egen " Technicolor 799 Xtreme som är en förvånansvärt bra medskickad router och Asus RT-AC87U och Netgear Nighthawk R7800 och ingen av dem var bättre än Strong i yttre gränsen av täckningen.

#22

Postad 29 juni 2017 - 12:29

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Mer Strong reklam. Den har även Airplay inbyggt, bara att koppla in i stereon\aktiva högtalare, USB för en disk så har du en NAS. En massa kul helt enkelt.

 

Nästan som 2578311_1.jpg

 

http://www.strong-co...e-extender-1600


Redigerat av Unregisteredc082866f, 29 juni 2017 - 12:29.


#23

Postad 29 juni 2017 - 12:38

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att göra som ottovonkopp att koppla ur wifi på routern och ansluta Strong men kabel till en port på routern. Problemet som uppstår om du har båda är att du " fastnar " på den ena. Säga att du kommer hem och kopplas upp mot din router och sedan rör dig dit den har dålig täckning så sitter du fast vid den även om du står bredvid Strong. Det som är skillnaden med Strong om man har fler enheter är att de har MESH i kombination med bl.a automatisk roaming så du kopplas automatisk till den enhet som ger bäst uppkoppling precis som på offentliga platser eller i mobilnätverk. Men det är om du har två eller fler Strong börja med en och testa för redan där har de en form av roaming kan man lite felaktigt säga du kopplas om mellan 2,4Ghz & 5GHz automatiskt beroende på vad som passar bäst. Men som sagt med wifi din router så riskerar den att bli den svaga länken för att den inte förstår att kommunicera med Strong och lämna över klienten utan håller kvar den trots dålig signal.

Problemet är att det fortfarande är klienten och inte accesspunkterna som kan byta vid dålig signal. Den man ansluter sig kommer den normalt att stanna vid även om signalen blir lite sämre. Det finns accesspunkter som kan kicka ut telefonen/paddan om den upptäcker att grannen har bättre signal och det finns ett protokoll numera som finns på de nyaste datorerna för att själva byta, men det är bara i teorin det fungerar helt klockrent.

 

När det gäller mottagning så handlar givetvis en del om antenner, men utsignalen måste ändå vara samma om du kör i Sverige. Man får inte skicka ut med mer kräm helt enkelt. Det är relativt liten skillnad mellan enheter enligt mig, men på ett forum verkar det finnas gigantiska skillnader. Sedan är det klart att mina tre aerohiveaccesspunkter som kostar 5000:- styck (typ) har lite bättre antenner och är lite bättre än en tecnicolor, men det blir inte som natt och dag i vanliga fall. (Kanske om man hamnar på fel kanal, men det är en annan sak).



#24

Postad 29 juni 2017 - 12:49

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Mer Strong reklam. Den har även Airplay inbyggt, bara att koppla in i stereon\aktiva högtalare, USB för en disk så har du en NAS. En massa kul helt enkelt.

 

Nästan som 2578311_1.jpg

 

http://www.strong-co...e-extender-1600

Eller nästan som ett kinderägg 3 överraskningar i ett :D



#25

Postad 29 juni 2017 - 12:53

ravenshield
  • ravenshield
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

En sak jag inte tänk på själv är ju om jag ens har stängt av WIFI i Telia routern. Förmodligen kör jag med både Telias WIFI på samt ASUS routern. Plus ASUS EA-N66... Kanske ska testa att stänga av WIFI:t i Telias router först?  :lol:



#26

Postad 29 juni 2017 - 13:42

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Problemet är att det fortfarande är klienten och inte accesspunkterna som kan byta vid dålig signal. Den man ansluter sig kommer den normalt att stanna vid även om signalen blir lite sämre. Det finns accesspunkter som kan kicka ut telefonen/paddan om den upptäcker att grannen har bättre signal och det finns ett protokoll numera som finns på de nyaste datorerna för att själva byta, men det är bara i teorin det fungerar helt klockrent.

När det gäller mottagning så handlar givetvis en del om antenner, men utsignalen måste ändå vara samma om du kör i Sverige. Man får inte skicka ut med mer kräm helt enkelt. Det är relativt liten skillnad mellan enheter enligt mig, men på ett forum verkar det finnas gigantiska skillnader. Sedan är det klart att mina tre aerohiveaccesspunkter som kostar 5000:- styck (typ) har lite bättre antenner och är lite bättre än en tecnicolor, men det blir inte som natt och dag i vanliga fall. (Kanske om man hamnar på fel kanal, men det är en annan sak).

Jag vet inte varför du så gärna alltid vill såga Strong, har du någon gång testat dem?
Klient styrningen ligger i MESH protokollet och det tvinga klienterna vare sig de " vill " eller inte.
Jag vet att sändareffekten och liknande är reglerat och därför är den samma i de flesta enheter.
Men det kan skilja på andra sätt ex. saknas eller finns det beamforming hur bra är beamforming. Ganska felaktigt men för att förklara lite hur jag menar en 2 watts laser är starkare 100 m bort än en 1000 rundstrålande lampa.
Jag har 4 Strong även om en räcker, men det är för att få optimalt NOD till NOD till PS4, Apple TV etc jag har 118 kvm och en räcker gått och väl men ändå flyttas jag automatiskt och sömlöst mellan olika AP bara jag går från rum till rum.
Helt ovetenskapligt men här visar jag det via en liten film enheten som slutar på AA:57 är min iPad som jag går rund med mellan några rum.

Lyckas inte ladda upp filmen länkar istället
https://www.dropbox....141928.mp4?dl=0

Redigerat av OMD28, 29 juni 2017 - 17:20.


#27

Postad 29 juni 2017 - 21:14

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag vet inte varför du så gärna alltid vill såga Strong, har du någon gång testat dem?
Klient styrningen ligger i MESH protokollet och det tvinga klienterna vare sig de " vill " eller inte.
Jag vet att sändareffekten och liknande är reglerat och därför är den samma i de flesta enheter.
Men det kan skilja på andra sätt ex. saknas eller finns det beamforming hur bra är beamforming. Ganska felaktigt men för att förklara lite hur jag menar en 2 watts laser är starkare 100 m bort än en 1000 rundstrålande lampa.
Jag har 4 Strong även om en räcker, men det är för att få optimalt NOD till NOD till PS4, Apple TV etc jag har 118 kvm och en räcker gått och väl men ändå flyttas jag automatiskt och sömlöst mellan olika AP bara jag går från rum till rum.
Helt ovetenskapligt men här visar jag det via en liten film enheten som slutar på AA:57 är min iPad som jag går rund med mellan några rum.

Lyckas inte ladda upp filmen länkar istället
https://www.dropbox....141928.mp4?dl=0

Jag tycker att införsäljningen är snudd på oseriös här. Jag har sålt över 1000 accesspunkter och därmed stött på rätt många olika saker, men ingenting är ens i närheten av så fantastiskt bra som Strong. De har bättre antenner än Ruckus som tidigare (tydligen) var ledande på det inom enterprisesegmentet (även om alla konkurrenter verkligen kommit närmare nu när beamformingen kom med .ac).

 

Mesh tar ju också en kanal. Det kan bli problem med grannar och liknande när de också börjar köra mer 5GHz. Med fyra strong-enheter är det i princip omöjligt att prestandamässigt vara i närheten av fyra stycken som kör trådat.

 

men, mest är det för att det verkar vara en så fantastisk produkt, sakna fel och framförallt ha bättre täckning och funktion än de accesspunkter som kostar upp till fyra gånger så mycket som strong.

 

Märkligt förresten att jag precis ny går igenom en certifiering med en tillverkare och de nämner inte ens Strong som en konkurrens bland enterprisesegmentet. De nämner typ Ruckus, Cisco, Cisco Meraki, Aruba osv, men inte Strong. Fattar ingenting.


Redigerat av Unregistered706504e9, 29 juni 2017 - 21:16.


#28

Postad 29 juni 2017 - 22:24

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag tycker att införsäljningen är snudd på oseriös här. Jag har sålt över 1000 accesspunkter och därmed stött på rätt många olika saker, men ingenting är ens i närheten av så fantastiskt bra som Strong. De har bättre antenner än Ruckus som tidigare (tydligen) var ledande på det inom enterprisesegmentet (även om alla konkurrenter verkligen kommit närmare nu när beamformingen kom med .ac).

Mesh tar ju också en kanal. Det kan bli problem med grannar och liknande när de också börjar köra mer 5GHz. Med fyra strong-enheter är det i princip omöjligt att prestandamässigt vara i närheten av fyra stycken som kör trådat.

men, mest är det för att det verkar vara en så fantastisk produkt, sakna fel och framförallt ha bättre täckning och funktion än de accesspunkter som kostar upp till fyra gånger så mycket som strong.

Märkligt förresten att jag precis ny går igenom en certifiering med en tillverkare och de nämner inte ens Strong som en konkurrens bland enterprisesegmentet. De nämner typ Ruckus, Cisco, Cisco Meraki, Aruba osv, men inte Strong. Fattar ingenting.

Jag har aldrig påstått att Strong är bättre än det ena eller andra eller att prestandan är bättre än de som du nämner.
Jag bara berättar hur bra och problemfritt det fungerar för mig och säkert kan trådande produkter vara bättre jag har aldrig påstått något annat. Men för mig här och nu räcker det gott att jag inte har någon skillnad mellan kabel eller trådlöst med min 250/100Mbit/s lina jag ligger på ca 270Mbit/s oavsett kabel eller wifi när systemet är obelastat annars kan det variera mot ex bredbandskollen bl.a p.g.a automatisk QoS men även när mätningar blir lägre kanske ända ner mot 25-30Mbit/s p.g.a många enheter i gång så startar streaming med samma låga buffringstid. Jag har testat att kör allt jag kan tror det var 12-13 streamingar samtidigt och det fungerar lika bra som med en stream.

Om täckningen är bättre vet jag inte har inget att jämföra med, men jag har runt 20-30Mbit/s 30-40 meter utanför huset.
Om de har bättre funktioner vet jag inte heller de har USB 3 port för NAS funktion eller för skrivare och Audio out med AirPlay protokoll.

Om andra producenter upplever Strong som en konkurrent eller inte har jag ingen aning om.
Har du någon kommentar till filmen jag bifogade, det som visas där händer det inte på riktigt eller saknar det betydelse i resonemanget att klienter inte kan styras så enligt dig?

Redigerat av OMD28, 30 juni 2017 - 07:01.


#29

Postad 30 juni 2017 - 06:54

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Jag tycker att införsäljningen är snudd på oseriös här. Jag har sålt över 1000 accesspunkter och därmed stött på rätt många olika saker, men ingenting är ens i närheten av så fantastiskt bra som Strong. De har bättre antenner än Ruckus som tidigare (tydligen) var ledande på det inom enterprisesegmentet (även om alla konkurrenter verkligen kommit närmare nu när beamformingen kom med .ac).

 

Mesh tar ju också en kanal. Det kan bli problem med grannar och liknande när de också börjar köra mer 5GHz. Med fyra strong-enheter är det i princip omöjligt att prestandamässigt vara i närheten av fyra stycken som kör trådat.

 

men, mest är det för att det verkar vara en så fantastisk produkt, sakna fel och framförallt ha bättre täckning och funktion än de accesspunkter som kostar upp till fyra gånger så mycket som strong.

 

Märkligt förresten att jag precis ny går igenom en certifiering med en tillverkare och de nämner inte ens Strong som en konkurrens bland enterprisesegmentet. De nämner typ Ruckus, Cisco, Cisco Meraki, Aruba osv, men inte Strong. Fattar ingenting.

 

Strong är ju en konsumentprodukt och ska nog inte jämföras med Ruckus, Cisco osv och det har ingen heller gjort i tråden.

 

För övrigt använder vi Ruckus på jobbet och det funkar utmärkt.



#30

Postad 30 juni 2017 - 07:44

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 1

Jag vänder mig inte specifikt mot någon specifik människa eller inlägg här. Jag är med på flera forum och de som förespråkar Strong brukar - med undantag såklart - nästan vara sektlikt maniska över hur bra de är.

Mesh är riktigt bra där man inte kan dra kabel, men kan man dra kabel är det givetvis att föredra.

 

Själv brukar jag sälja i enterprise-segmentet och har därför aldrig varit i närheten av Strong såklart, men där skulle man heller inte komma på tanken att köra Mesh om man kan dra kabel. (Dock finns det givetvis undantag såsom mellan hus, som redundans osv).

 

En stor förändring kan man dock skönja. Nu har så många börjat köra WLAN som sin primära anslutningsform. På nya kontor och på ombyggnationer händer det allt oftare att man inte drar kabel, utan förlitar sig på trådlöst. Då har industrin gått mer mot att klara fler klienter per accesspunkt, än att som tidigare fokusera på täckning geografiskt.



#31

Postad 30 juni 2017 - 08:59

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Mer Strong reklam. Den har även Airplay inbyggt, bara att koppla in i stereon\aktiva högtalare, USB för en disk så har du en NAS. En massa kul helt enkelt.

Nästan som 2578311_1.jpg

http://www.strong-co...e-extender-1600


Observera dock att USB disk kan bara anslutas till den första strong enheten.

#32

Postad 30 juni 2017 - 09:26

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag vänder mig inte specifikt mot någon specifik människa eller inlägg här. Jag är med på flera forum och de som förespråkar Strong brukar - med undantag såklart - nästan vara sektlikt maniska över hur bra de är.
Mesh är riktigt bra där man inte kan dra kabel, men kan man dra kabel är det givetvis att föredra.
 
Själv brukar jag sälja i enterprise-segmentet och har därför aldrig varit i närheten av Strong såklart, men där skulle man heller inte komma på tanken att köra Mesh om man kan dra kabel. (Dock finns det givetvis undantag såsom mellan hus, som redundans osv).
 
En stor förändring kan man dock skönja. Nu har så många börjat köra WLAN som sin primära anslutningsform. På nya kontor och på ombyggnationer händer det allt oftare att man inte drar kabel, utan förlitar sig på trådlöst. Då har industrin gått mer mot att klara fler klienter per accesspunkt, än att som tidigare fokusera på täckning geografiskt.


Jag tror att det du upplever som " sektiskt maniska " kan nog bero på att vi som bara varit i kontakt med vanliga konsument prylar upplever det nästan så i en jämförelse med annat vi testat.
Självklar är kabel bäst, men många vill inte dra kablar och dessutom så är det tablett och mobiler som används ofta och då är trådlöst ett måste.

Jag kan bara tala för mig själv, jag har haft internetuppkoppling sedan 56K modem på 90- talet och testat många varianter av routrar och repeatrar. Självklart är det ingen idé att ens nämna konsument produkter för 20 eller 10 år sedan de var pinsamt dåliga jämfört med det mesta i dag.

Men jag har testat en del prylar de senaste åren som har ansetts bra och i det övre konsument skiktet från Netgear, Asus och några fler med router, repeater/extender och jag har varit tvungen att starta om lite då och då mina barn har ropat att inte funkar och jag har fått gå upp på övervåningen och byta AP manuellt i deras enheter bara för att höra samma rop på hjälp när de kommit ner med sin enhet.

Sedan jag skaffade Strong så har jag aldrig behövt starta om och mina barn tyckte i börja att det var kanon att det funkade så bra, nu tänker de inte ens på att wifi kan vara ett problem.

Sekt eller inte, men nöjd som fan är jag och vi har digital frid i hemmet.

#33

Postad 30 juni 2017 - 09:30

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Observera dock att USB disk kan bara anslutas till den första strong enheten.


Måste testa det, jag har aldrig använt den funktionen eftersom jag har två separata NAS:ar.
Verkar lite dumt att det inte skulle gå på valfri, eller på flera om man vill

#34

Postad 30 juni 2017 - 14:52

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Måste testa det, jag har aldrig använt den funktionen eftersom jag har två separata NAS:ar.
Verkar lite dumt att det inte skulle gå på valfri, eller på flera om man vill


"Usb med bekymmer

Förutom ethernet-uttag har enheterna som sagt även usb 3-port och en audio-utgång. I usb-porten ska det gå att plugga in externa hårddisk och göra dosan till en liten filserver. Den har också dlna-kompatibilitet, så har disken musik, filmer och bilder så fungerar den som mediaserver. Usb-porten ska också gå att plugga in usb-skrivare i för delning i nätverket.

Här blir det lite förvirrande. Det visar sig att det endast går att ansluta usb-disk till en av våra tre extenders, den som är direkt ansluten till routern, och som de andra två klonar inställningar ifrån. Pluggar vi in diskar i de andra två kan vi se att de finns där när vi loggar in på respektive enhets webbgränssnitt, men de dyker aldrig upp som delade resurser i nätverket. Vi har inte möjlighet att testa att ansluta en skrivare, men vi gissar på att samma sak skulle ske då"


http://pcforalla.idg...ingsmojligheter



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.