Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A700 *

998 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Alpha DSLR-A700 (Systemkameror) 1 8,43 (6) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 16-80/3,5-4,5 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 18-70/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 7 (1) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 16-105/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 05 september 2007 - 20:57

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Vad har A700 som inte N D300 och C 40D har:

# DRO (kan "bracketas" och ställas in i 3 lägen samt 5 olika nivåer)

# SSS Alla objektiv stabiliseras! även sigma och tamron objektiv, du behöver inte lägga 10 000 för ett skarpt normalzoom för att få IS/AS/SSS

# AF , A700 nya motor är tystare och snabbare (snabbare än många SSM/USM, då USM/SSM främst är till för tyst zoom) även cetral AF punkten är bättre än D300 40D då den är av dubbel kross punkts typ + en extra "lång" låg ljus sensor, dvs 5 sensor linjer totalt i mitten punkten.

# Lågt brus vid högt ISO. Canons hittills starkaste fördel. är nu "omkörd" av A700. ISO 3200 brusar lika mycket som ISO 400 på A100n. och upp till ISO 6400.

SONY A700

DCRPs sammanfattning

Postad bild

Postad bild
MinHembio's nyhet:

https://www.minhembio.com/nyheter/1275

Dpreview(pre review)

http://www.dpreview....s/sonydslra700/


http://photoclubalph...fication-sheet/


watch and behold!

:( :P :D :P :rolleyes: :rolleyes:




Mer info

http://www.dyxum.com...pics.asp?FID=29

http://www.fotosidan...&threadid=82191


Senaste (070909) infon/handsonpreview av A700! (bör läsas):
http://photoclubalph...st-impressions/

Redigerat av ekke, 30 september 2007 - 20:57.


#2

Postad 05 september 2007 - 21:47

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Kul med ytterligare lanseringar av systemakameror!

På papper verkar dock inte den här kameran så imponerande, eller? Vissa egenskaper verkar ganska mediokra, t.ex. sekvenstagningen som inte är något utöver det vanliga. Men vad har den att erbjuda istället? Möjligen en bättre sökare och skärm? Och kanske fram för allt bättre bildkvalitet, mindre brus vid höga ISO-nivåer och ett högre dynamiskt omfång, kan det tänkas stämma? Inbyggd bildstabilisator är naturligtvis en fördel också, men det är inget Pentax och Olympus kommande kameror inte kommer att erbjuda.

Sony väljer kanske en lite annorlunda väg och skippar att pressa in så mycket teknik och siktar istället på maximal bildkvalitet, hoppas kan man ju. Men jag tror att de får svårt att ta över några större marknadsandelar med den här kameran som det verkar just nu, iaf om den kommer att kosta 14tkr som ryktet säger. Det är en bra bit mer än vad 40D går på och ungefär samma pris som D300 kommer kosta vid lansering.

Redigerat av Joakim, 05 september 2007 - 22:03.


#3

Postad 05 september 2007 - 22:43

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Kul med ytterligare lanseringar av systemakameror!

På papper verkar dock inte den här kameran så imponerande, eller? Vissa egenskaper verkar ganska mediokra, t.ex. sekvenstagningen som inte är något utöver det vanliga. Men vad har den att erbjuda istället? Möjligen en bättre sökare och skärm? Och kanske fram för allt bättre bildkvalitet, mindre brus vid höga ISO-nivåer och ett högre dynamiskt omfång, kan det tänkas stämma? Inbyggd bildstabilisator är naturligtvis en fördel också, men det är inget Pentax och Olympus kommande kameror inte kommer att erbjuda.

Sony väljer kanske en lite annorlunda väg och skippar att pressa in så mycket teknik och siktar istället på maximal bildkvalitet, hoppas kan man ju. Men jag tror att de får svårt att ta över några större marknadsandelar med den här kameran som det verkar just nu, iaf om den kommer att kosta 14tkr som ryktet säger. Det är en bra bit mer än vad 40D går på och ungefär samma pris som D300 kommer kosta vid lansering.

<{POST_SNAPBACK}>



För en som har läst alla specs, innan de försvann så är den grymt imponerande!

den har det D300an har och lite extra till ett lägre pris!

#4

Postad 05 september 2007 - 23:55

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Enligt specifikationerna som finns på en av sajterna du länkar till så verkar det vara tvärtom, D300 är lika bra eller bättre på allt och erbjuder dessutom live-view och snabbare sekvenstagning. Det enda den saknar är inbyggd bildstabilisator. De är rätt likvärdiga, men D300 verkar bättre på papper. Det återstår ju dock att se hur bildkvaliteten är, det är det som räknas mest.

Kan nämna att jag inte håller på något märke, jag är bara en nyfiken spekulant av digitala systemkameror oavsett tillverkare.

#5

Postad 06 september 2007 - 08:58

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Den ser trevligt ut även om jag hade hoppats på mer.

Så länge Sony har sin prispolitik på tillbehör så lär de få det svårt att ta marknadsandelar från N&C. Sonys ostabiliserade objektiv är ju oftast 30-50% dyrare än Canon och Nikons stabiliserade motsvarigheter. Helt vansinnigt tycker jag.

#6

Postad 06 september 2007 - 13:38

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag gillar hur de är trogna de tidigare (Konica)Minolta-användarna, jag hade en Minolta Dynax 7 en gång i tiden och visst känner man igen vissa detaljer. Jag tror att alla KM-användare glädjs åt den här uppgraderingen likt Pentax-användare gjorde åt K10D.

#7

Postad 06 september 2007 - 13:49

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
David K. har skrivit en summering av speccarna:

http://photoclubalph...specifications/

bla: (öppna spoiler)
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Redigerat av Joakim, 06 september 2007 - 13:53.


#8

Postad 06 september 2007 - 13:58

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
varför en spoiler ?

Kan tillägga att A700 positioneras mellan 40D och D300 och har prissats i 40D nivå :P

#9

Postad 06 september 2007 - 14:09

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

varför en spoiler ?

<{POST_SNAPBACK}>

Texten tog upp så mycket plats, så de som vill läsa kan enkelt öppna spoilern eller gå till länken du angav :P


Priset på A700 är väl snarare högre än 40D och ungefär lika högt som D300 om man ska tro ryktet om priset. Det tycker jag är fel av Sony, vill de hitta nya användare och inte bara få med sig de gamla användarna (som är relativt litet till antalet) så skulle de ha prissatt den som 40D eller strax lägre.

Något som gjorde mig tämlingen förvånad är att kamerahuset inte verkar ha någon vädertätning. Den har visserligen dammskydd kring knapparna, men ej skydd mot vatten såsom både billiga K10D har, 40D och D300. Det tycker jag är en ganska pinsam miss i lanseringen av en ny semi-pro-kamera i dag. Sen kan man ju alltid diskutera avsaknaden av live-view. Även om jag håller med Sony om att tekniken inte är riktigt mogen (som de sa i ett uttalande) så tror jag inte att alla användare resonerar likadant när de ska välja ett nytt system.

#10

Postad 06 september 2007 - 16:00

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

varför en spoiler ?

<{POST_SNAPBACK}>

Texten tog upp så mycket plats, så de som vill läsa kan enkelt öppna spoilern eller gå till länken du angav :P


Priset på A700 är väl snarare högre än 40D och ungefär lika högt som D300 om man ska tro ryktet om priset. Det tycker jag är fel av Sony, vill de hitta nya användare och inte bara få med sig de gamla användarna (som är relativt litet till antalet) så skulle de ha prissatt den som 40D eller strax lägre.

Något som gjorde mig tämlingen förvånad är att kamerahuset inte verkar ha någon vädertätning. Den har visserligen dammskydd kring knapparna, men ej skydd mot vatten såsom både billiga K10D har, 40D och D300. Det tycker jag är en ganska pinsam miss i lanseringen av en ny semi-pro-kamera i dag. Sen kan man ju alltid diskutera avsaknaden av live-view. Även om jag håller med Sony om att tekniken inte är riktigt mogen (som de sa i ett uttalande) så tror jag inte att alla användare resonerar likadant när de ska välja ett nytt system.

<{POST_SNAPBACK}>


Då har du sett fel, priset är 1399 usd . :D

I USA .. här i sverige kommer det vara sjukt högt som vanligt .. suck.


En sak som jag är rädd för är att A700an med sin nya cmos sensor skall vara "canon" lik, dvs hög ISO men inga detaljer ... A100 är den kamera med bäst detalj upplösning bland alla nuvarande 10MP kameror ...

Men nu verkar MP kriget ha gått över till ett ISO krig tyvärr ... pga dumma konsumenter som ska stirra sig blinda på siffror istället för bildkvalite som är det viktiga ..

Redigerat av ekke, 06 september 2007 - 16:02.


#11

Postad 06 september 2007 - 16:15

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Priset anges till 1400 euro på vissa ställen. Min gissning är att priset hamnar på ca 13tkr här i Sverige, så du har nog rätt i att den hamnar strax under D300. Men fortfarande markant högre prissatt än 40D. Enligt vad jag har hört så ska priset på D300 sänkas till 14'500 vid lansering, så steget till D300 som just nu ser ut som den värre kameran är inte långt för personer som söker nya system. Alternativet är 40D som är en billigare men fortfarande likvärdig kamera (bättre på vissa punkter). Återigen tror jag att Sony får det svårt på marknaden med den riktning de verkar ta.

Men jag är väldigt nyfiken på hur den presterar bildkvalitetsmässigt, jag tror (hoppas) att de kan överraska på den punkten!

#12

Postad 06 september 2007 - 16:38

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
PRiset på SONY style är ju 1400och priserna i B&H adorama (?) etc brukar vara mycket lägre....

Men det är illa att priserna är så höga här i sverige, speciellt med tanke på dollar kursen just nu.

David K. spekulerade i att A700 satsade på IQ medans D300 satsade på fps ... men det återstår att se...



cmos har ju nackdelen att det krävs så mycket NR ... jag vill ha skarpa bilder med rätta färger( s.k. minolta färger pga mycket bra RGB filter) hellre lite brus ochj detaljer än lågt brus och utkladdadade detaljer.

#13

Postad 06 september 2007 - 16:41

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Titta på denna jämförelse i brus med en prototyp A700 och Canon 5D

http://www.cameralab...700/noise.shtml




Sony Alpha DSLR-A700 noise level / pre-production sample


To measure and compare the pre-production Sony Alpha DSLR-A700's noise levels we photographed the standard Gretag Macbeth ColorChecker with it and a number of rival models using their best quality JPEG and default image tone, sharpening and noise reduction settings.

The crops are taken from the original images and presented here at 100%. To compare typical noise in skies and dark shadows the crops were taken from patches 3 and 24 respectively.


From the crops below, the pre-production A700 appears to deliver noticeably cleaner results than the A100, especially at higher ISOs, although some noise reduction artefacts can be seen creeping in beyond 800 ISO. Interestingly the A700 crops also appear cleaner than the Canon EOS 5D at lower sensitivities , as the 5D reveals some texturing on flat areas. The EOS 5D does however appear to enjoy an advantage at the highest sensitivities, as you'd expect for a camera with a physically larger sensor. Again a good result for the pre-production A700, although as always the Gretag chart can hide many evils, so let's now check out the A700's real-life noise results.

Redigerat av ekke, 06 september 2007 - 16:43.


#14

Postad 06 september 2007 - 16:48

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Dina misstankar kring brusreduceringen och detaljer verkar befogade om man tittar på testbilderna du länkar till, tyvärr :P Lågt brus, men utsmetade detaljer. Jag tar precis som du hellre lite mer brus och bättre detaljer än tvärtom.

Det är väl tveksamt, men man kan alltid hoppas på att den färdiga versionen har optimerat detta bättre.

#15

Postad 06 september 2007 - 17:02

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Dina misstankar kring brusreduceringen och detaljer verkar befogade om man tittar på testbilderna du länkar till, tyvärr :P Lågt brus, men utsmetade detaljer. Jag tar precis som du hellre lite mer brus och bättre detaljer än tvärtom.

Det är väl tveksamt, men man kan alltid hoppas på att den färdiga versionen har optimerat detta bättre.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja men nu är det "kört", canon kör bara cmos och nikon köper sony sensorer som numera också kör me cmos ... bara hoppas på att A700 har samma upplösning som A100 minst vilket med 16-80 optiken ivissa fall nästan var i samma klass som 1dII ! enligt David K. Mmm älskar min A100 :D men lite fler bracket funktioner och "snabb" knappar samt A700ans nya AF som skall vara lika snabb som Minoltas 7 serie, som var det otroligt snabb! Nikon kommer få hård konkurrans dära.
redan med A100 fokuserar 16-80 på 1/15 s. jämfört med sonys 70-200 med SSM som fokuserar på 1/5, fast tystare med SSM då så klart.


D300an och A700 är i princip samma sensor så IQ kommer vara snarlik.

Fast som David säger/spekulerar så verkar A700an ha bäst IQ, precis som med D80 vs A100.

"This probably means the A700 has about the cleanest, lowest noise 12 megapixel image we have seen."

Redigerat av ekke, 06 september 2007 - 17:09.


#16

Postad 06 september 2007 - 17:13

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Andra saker som jag ser starkt framemot är:

New AF Sensor
The A700 features an 11 point focus system with a newly developed Center Double Cross AF sensor, claimed to offer 'the highest precision AD ever in a D-SLR'. The center focus point has two horizontal and two vertical sensors plus a new high precision (horizontal) sensor in the middle. This sensor has a baseline that is about twice as long as earlier AF sensors, enabling in theory, twice the focusing accuracy with lenses with a maximum aperture of F2.8 or larger.


Faster focusing
Sony has also redesigned the focus mechanics, AF algorithm and microprocessor to offer faster AF. The target, apparently, was the fastest AF in any SLR, and to match Minolta's Maxxum 7 film SLR.


Aluminum chassis/Magnesium body
Newly-developed high strength aluminum chassis which is 5% lighter and 3x stronger than the A100. Sony tells us the aluminum used is as strong as duralumin and required the development of new processing technology (it is apparently very difficult to work with). The body shell itself is constructed from Magnesium Alloy.

Om du inte har läst om SONYs nya sensor som annonserades för ett tag sedan, så är här en av anledningarna till extra lågt brus och varför denna sensor är bättre än canons.

The interesting thing about the new Exmor sensor - announced a couple of months ago (see news story) - is that it takes a very different approach to A/D conversion (turning the analogue output of the sensor into the digital 0's and 1's that will be processed and turned into the final raw or JPEG file). Instead of using a separate A/D processor further down the imaging pipeline, the Exmor has lots of them built into CMOS sensor itself (there's one per column - that's over 4000 in this chip).

Jag skulle inte kunna leva utan stabilisering av mina "primes" 50mm 1.7 och snart 85mm 1.4 ...
något sådant existerar inte i CaNikonland tyvärr ...

Med A700ans förbättrade SSS upptill 4 stops! :P härligt härligt.

Redigerat av ekke, 06 september 2007 - 17:47.


#17

Postad 08 september 2007 - 13:35

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Lite om dessa nya AF , speciellt dubbel kors + f2.8 AF

http://www.slrclub.c...desc=asc&no=330


Postad bild

Redigerat av ekke, 08 september 2007 - 13:35.


#18

Postad 09 september 2007 - 18:41

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Här är mer info om denna kamera som alla bör läsa som är intresserade:

http://photoclubalph...st-impressions/

#19

Postad 11 september 2007 - 16:37

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Mer glädjande detaljer kring A700n :)

David har fått en jpeg bild för analys:

Photoclubalpha



"I hope that these samples will have allayed fears that the Alpha 700 will have excessive AA-filter softening, pre-RAW noise reduction destroying details, and unusable JPEG quality. The JPEG compression really doesn’t enjoy rocks and leaves, and close examination of a number of files shows that vertical and horizontal edges are rendered far more sharply (sometimes needing only a single pixel transition) compared to diagonals, curves and angled edges. These often get a five-pixel wide anti-aliasing and sharpening process as part of the JPEG conversion. We can expect the raw files to have plenty of fine detail."


edit: fixade länken

Redigerat av ekke, 11 september 2007 - 18:49.


#20

Postad 12 september 2007 - 11:13

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Jahapp, dags att sälja en njure igen...

#21

Postad 12 september 2007 - 14:22

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Jahapp, dags att sälja en njure igen...

<{POST_SNAPBACK}>


Tja .. eller lägg pengarna på en resa istället :unsure: så du får mer att plåta ...

Fast det är en mycket mycket trevlig uppgradering, så jag känner lite samma sak

#22

Postad 13 september 2007 - 00:51

zonco
  • zonco
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
testade faktiskt en a700 idag :unsure: med nya 16-105 gluggen.. GRR säger jag bara. verkar bli hur bra som helst. dessutom följer det med lite roliga prylar, bla. en hdmi-kabel, en fjärr att styra kameran med när man har den kopplad till tvn/datorn bla. suveränt..

vill ni veta vad den kommer kosta vid lansering? både huset och kitet med 16-105? =) :o

#23

Postad 13 september 2007 - 06:55

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

testade faktiskt en a700 idag  <_< med nya 16-105 gluggen.. GRR säger jag bara. verkar bli hur bra som helst. dessutom följer det med lite roliga prylar, bla. en hdmi-kabel, en fjärr att styra kameran med när man har den kopplad till tvn/datorn bla. suveränt..

vill ni veta vad den kommer kosta vid lansering? både huset och kitet med 16-105? =)  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Låter lovande!
Fjärren ska man väl även kunna använda som fjärrutlösare enl vad jag har hört, dvs inte enbart när kameran är kopplad till TVn.

Ja ett riktpris hade varit skoj att veta, jag tippar på ca 14k för huset.

#24

Postad 13 september 2007 - 08:42

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
ja 16-105 gluggen är inte en "vanlig" kitglugg av låg kvalite utantvärt om! den ska vara riktigt riktigt bra! nästan som cz 16-80 !

#25

Postad 13 september 2007 - 20:37

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Mer handson reviews:

http://www.dyxum.com...p...=20236&PN=1

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Redigerat av Joakim, 15 september 2007 - 19:27.


#26

Postad 13 september 2007 - 23:07

zonco
  • zonco
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

testade faktiskt en a700 idag  :P med nya 16-105 gluggen.. GRR säger jag bara. verkar bli hur bra som helst. dessutom följer det med lite roliga prylar, bla. en hdmi-kabel, en fjärr att styra kameran med när man har den kopplad till tvn/datorn bla. suveränt..

vill ni veta vad den kommer kosta vid lansering? både huset och kitet med 16-105? =)  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Låter lovande!
Fjärren ska man väl även kunna använda som fjärrutlösare enl vad jag har hört, dvs inte enbart när kameran är kopplad till TVn.

Ja ett riktpris hade varit skoj att veta, jag tippar på ca 14k för huset.

<{POST_SNAPBACK}>



Som det är nu går det använda fjärren som utlösare när den är kopplad till datorn.. bara. fråga mig inte varför, ganska dumt? :)

pris för hus; runt 14k~

med 18-70 glugg; 16k~

med 16-105; 19k~

är absolut ingen stor fotograf.. men jag tappade hakan när jag fick kika på a700! :D

#27

Postad 14 september 2007 - 02:03

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Jag hoppas på 12000 Kr! :)

#28

Postad 15 september 2007 - 18:06

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
För er som inte vet vad DRO är så finns det ett exempel här:

http://a700club.com/...m&desc=asc&no=2

http://a700club.com/...m&desc=asc&no=3

Redigerat av ekke, 15 september 2007 - 18:10.


#29

Postad 15 september 2007 - 18:15

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Två exempelbilder från A700 ( fortfarande preproduktion dock)


http://a700club.com/...&desc=asc&no=24

http://a700club.com/...&desc=asc&no=18

Redigerat av Joakim, 15 september 2007 - 19:25.


#30

Postad 15 september 2007 - 19:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Snälla ekke, det är inte så lyckat att ladda upp bilder i fullstorlek på flera megabyte direkt i tråden. Inläggen blir både svårlästa när forumutseendet förstörs av de maffiga bilderna och tråden blir dessutom trögladdad. När du klistrar in långa texter så lägg dem under en spoiler för att hålla tråden någotsånär kompakt och lättläslig.

Ladda upp bilder som miniatyrer i fortsättningen, likt jag gör här. Tack.

Bifogad fil  a700_1.JPG   7,09MB   22 Antal nerladdningar Bifogad fil  a700_2.JPG   5,72MB   19 Antal nerladdningar

#31

Postad 15 september 2007 - 19:51

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
ah så det är via spoilers man får thumbsnails

#32

Postad 15 september 2007 - 20:40

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Nej, man bifogar en fil genom att spara bilden på datorn och ladda upp den i inlägg, och markerar sedan "visa som miniatyr" :)

#33

Postad 15 september 2007 - 21:46

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
En till bild ISO 200:

http://piccies.clan-.../a700/Afull.jpg

100% crop av skylten

Postad bild

Bifogad fil(er)


Redigerat av ekke, 16 september 2007 - 00:26.


#34

Postad 15 september 2007 - 21:53

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
En ny liten flash intro till A700 som går igenom alla funktioner.

http://www.photo-i.c...a700 video.html

Redigerat av ekke, 15 september 2007 - 21:53.


#35

Postad 15 september 2007 - 23:54

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Hittade en liten kommentar om A700

"I've shot with the A700 and have a couple dozen samples to compare to my E510 files.

It would be a mistake to underestimate this camera. It's a serious contender. Wouldn't surprise me if it's image quality ultimately rivals the Nikon D300.
Doug B
Torontowide.com "

Från: http://forums.dprevi...essage=24835964


Detta är också sannolikt pre produktion bilder, men skillnanden mellan de jpeg bilder vi sett ute och vad RAW ger är stor! För stor ... jpeg ska vara bättre direkt från kameran.
Som tur är visar kameran stor potential iaf.

Redigerat av ekke, 16 september 2007 - 00:58.


#36

Postad 17 september 2007 - 15:00

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

vill ni veta vad den kommer kosta vid lansering? både huset och kitet med 16-105? =)  :)


sonystyle.se har dessa priser ute nu:

14500:- för hus
15000:- för hus + 18-70mm objektiv (ej specat mer)
18500:- för hus + 16-105mm objektiv (ej specat mer)


/Z!

#37

Postad 17 september 2007 - 15:15

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

vill ni veta vad den kommer kosta vid lansering? både huset och kitet med 16-105? =)  <_<


sonystyle.se har dessa priser ute nu:

14500:- för hus
15000:- för hus + 18-70mm objektiv (ej specat mer)
18500:- för hus + 16-105mm objektiv (ej specat mer)


/Z!

<{POST_SNAPBACK}>



sonystyle ..brukar inte vara de billigast stället direkt :) Undra vad cyberphoto kommer ta.

Fast man får väl köpa huset efter första prissänkningen ... Kanske kommer efter eller tom. innan jul?

#38

Postad 17 september 2007 - 18:11

Mugh
  • Mugh
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
DSLR - A100 kostar 7.299,00 SEK VAT incl. hos sonystyle och 6 490 hos Cyberphoto

Vilket kanske kan betyda riktpriser likt detta efter lite prispress:

14500:- för hus -> 12900
15000:- för hus + 18-70mm objektiv -> 13400
18500:- för hus + 16-105mm objektiv -> 16500


Känns ändå lite för dyrt för mig. För nog nöja mig med en äldre kamera typ A100 <_<

#39

Postad 17 september 2007 - 22:18

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Glöm inte att man kan klämma på A700an nu 21a (fredag väl?) i SONY center i sthlm!

#40

Postad 18 september 2007 - 14:18

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Glöm inte att man kan klämma på A700an nu 21a (fredag väl?) i SONY center i sthlm!

<{POST_SNAPBACK}>


Synd att man inte bor i Sthlm då...

#41

Postad 19 september 2007 - 13:54

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Hoppas de har en produktionsmodell att visa upp stiället för preproduktion bara!

#42

Postad 20 september 2007 - 15:29

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Vilka här ifrån kommer närvara imorgon ?

#43

Postad 21 september 2007 - 13:49

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0


#44

Postad 21 september 2007 - 14:19

Mugh
  • Mugh
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag va inne i dag och klämde lite på A700 på SonyCenter.

Kameran kändes lite stor och klumpig. Min hand passade inte riktigt greppet. Avtryckaren hamnade lite onaturligt. Huset känns heller inte lika gediget som tex Nikon D80. Den knakade stundom lite i plasten då jag klämde till. Jag blev lite besviken i detta avseende.

Tog även lite bilder i butiken och kameran va snabb och skärmen helt underbar. Snabb AF och bekvämt ljud vid bildtagning.

Eftersom jag vill ha en ny kamera NU så lutar det mer åt Sony A100.

#45

Postad 21 september 2007 - 14:22

Unregisteredb8db3cb9
  • Unregisteredb8db3cb9
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
de kunde fått ha behållt den andra snabbvals hjulet som satt på a100.

#46

Postad 21 september 2007 - 14:37

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Nyss hemkommen från SONY center.

Jag är verkligen nöjd med dennakamera, en värdig ersättare till 7D. Knakade i palsten? det är MG sam AL leringer som hela huset består av med ett plastöverdrag bara, så förstår itne vad som skulle knaka? :P

Kopierar mitt inlägg från fotosidan

Då har man varit och klämt på A700an tillsammans med många fina objektiv. Skriver ner ett snabbt omdömma av besöket på SONY Center nedan.

A700 + batterigrepp. Batterigreppet är ett måste nästan! Otroligt "härligt" ,mycket bättre än 7Ds.
avtryckaren är flyttat så att masscentrum nu ligger med i linje med ens handflata och det är mer naturligt samt ger stabilare grepp. Jag föstår alla positiva om dömmen om detta grepp nu , från pressen.


Objektiven som testades var

cz135/1.8
300/2.8 G
500 mirror
135 stf
cz85/1.4
cz16-80
16-105


cz 135/1.8 skapade mest ha begär för min del.

7D användare kommer känna igen sig i layouten, med vissa förbättringar, knapparna istället för vredet. Vissa kommer inte gilla detta ibörja pga att de är vana med vredet, men snabbmenyn tillsammans med knapparna är "effektivt" eller vad man ska säga.


Kameran känns väldigt robust, gedigen och genomtänkt.
Sitter bra i handen, AF är snabb, tyst och korrekt.

Det är verkligen en kameran som är lätt att hantera. En värdig uppgradering till 7D, för att inte tala om A100.

Nackdelar då, priset. Den hade gärna fått kosta under 10 000 kr , speciellt för oss med lite tunnare plånbok.

A700an kommer stå sig mycket bra mot dess konkurrenter.


Glömde nämna att det var preproduction kameror som visades upp.



Jag måste även tillägga att 16-105 kitobjektivet är mycket imponerande! Det rekommenderas starkt, om man inte vill ha cz 16-80, som är dyrare.

Redigerat av ekke, 21 september 2007 - 14:44.


#47

Postad 22 september 2007 - 18:14

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Intryck från en Minolta 7D samt Nikon D200 ägare:


I'm loving it so far!

My favorite features:

- Eye Start AF - It's almost spooky to point the camera at a subject and already have everything in focus. This should be a tremendous advantage to those of us who do lots of sports photography. The AF itself is really fast. I shot this morning with my a700 and then my 7D. What a difference! I experienced no hunting on my a700 and then ....

- Quick-Navi screen - This simply blows away all the competition in the ease of use department. It's one of those Why didn't someone think of this sooner? experiences.

- Awesome shutter - The sound is quiet and sophisticated. The action of the shutter button is just perfect. I though my Nikon D200 was a breakthrough in this regard, but this is better yet.

That's it for now. I've just used the camera for an hour or so, so I have a lot yet to learn and experience.


från http://forums.dprevi...thread=24925853

#48

Postad 23 september 2007 - 12:05

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
En liten recension av A700

http://www.carlgarra...cle.asp?ID=2564

#49

Postad 24 september 2007 - 09:12

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Ingen som är sugen på en D7D med batterigrepp...? :)

#50

Postad 24 september 2007 - 16:51

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Ingen som är sugen på en D7D med batterigrepp...?    B)

<{POST_SNAPBACK}>



Beror på priset! :) 7D är en mycket trevlig kamera.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.