Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Systemkamera under 7000:-

127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 28 januari 2009 - 18:55

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Har inte råd med k20. Det blir nog en k200d med 18-55 + 50-200


Välkommen till klubben! Du får titta in till pentaxforums.com sen när du fått leksakerna. :)

#52

Postad 28 januari 2009 - 19:12

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Har inte råd med k20. Det blir nog en k200d med 18-55 + 50-200



Ett suveränt val det..

Se bara upp så du inte börjar närma dig prismässigt GX20 i total-kostnad... För jag hade alla dagar hellre haft GX20 eller K20D med en st kitoptik som start än lillebror med dubbla optiker.. Beg tele kan du säkert finna hyfsat billigt senare... Och inga problem med stabiliseringen heller då den sitter i huset...

Så se lite lite upp.. För med västa minneskort och kamerapaketet så är du kanske nära 7500 som man idag får en Samsung GX20 med minneskort och väska på Cyberphoto...

http://www.cyberphot...rticle=GX201855

jag vill inte krånga för dig.. Men vill ändå påpeka detta att med dubbla optiker osv så börjar priserna hamna så en semi ligger nära då man har Pentax Samsung som sitt val..... Och just att begoptik går att använda samt den blir stabiliserad så kan du säkert exakt som till Sony finna hyfsad sådan för en tusing ochdärirunt..

Förlåt jag rör till det... :)

#53

Postad 28 januari 2009 - 20:02

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Ett suveränt val det..

Se bara upp så du inte börjar närma dig prismässigt GX20 i total-kostnad... För jag hade alla dagar hellre haft GX20 eller K20D med en st kitoptik som start än lillebror med dubbla optiker.. Beg tele kan du säkert finna hyfsat billigt senare... Och inga problem med stabiliseringen heller då den sitter i huset...

Så se lite lite upp.. För med västa minneskort och kamerapaketet så är du kanske nära 7500 som man idag får en Samsung GX20 med minneskort och väska på Cyberphoto...

http://www.cyberphot...rticle=GX201855

jag vill inte krånga för dig.. Men vill ändå påpeka detta att med dubbla optiker osv så börjar priserna hamna så en semi ligger nära då man har Pentax Samsung som sitt val..... Och just att begoptik går att använda samt den blir stabiliserad så kan du säkert exakt som till Sony finna hyfsad sådan för en tusing ochdärirunt..

Förlåt jag rör till det... :)


Nej, det gör du absolut inte! Du fick mig att fundera på om jag kanske ska gå upp ett steg och satsa på en k20!
Ett paket med k200d + 18-55 + 50-200 + pentax väska + batterigrepp kostar 6242:-
Medan Pentax k20d + 18-55 II kostar 7500:-

Om man vill ha ett större paket:
K20d + 18-55 + 50-200, så kostar det 8500:-

frågan är om det är värt att gå upp så i pris?????? :/

#54

Postad 28 januari 2009 - 20:13

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Nej, det gör du absolut inte! Du fick mig att fundera på om jag kanske ska gå upp ett steg och satsa på en k20!
Ett paket med k200d + 18-55 + 50-200 + pentax väska + batterigrepp kostar 6242:-
Medan Pentax k20d + 18-55 II kostar 7500:-

Om man vill ha ett större paket:
K20d + 18-55 + 50-200, så kostar det 8500:-

frågan är om det är värt att gå upp så i pris?????? :/


Med sådan skillnad så är det nog lika bra att "nöja" sig med en K200D. Bättre att spara pengarna till ett FA 50/1,4 eller något liknande i framtiden... tycker i alla fall jag. :)

#55

Postad 28 januari 2009 - 20:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Varför inte ta K20 + 18-55 och spara ett par månader (scannandes beg. marknaden) och sedan köpa ett

Kolla också efter ett manuellt, ljusstarkt 50mm som finns för billig peng typ:
Postad bild

#56

Postad 28 januari 2009 - 20:31

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
6200 fölr K200D med optik eller 7500 med kit väska samt minneskort Samsung GX 20 eller Pentax K20D med kitoptik . .. Lätt det för min del blev Semikamerorna oavsett det är med endast ett optikval som medföljande....Man kommer ändå byta ut optiken på sikt snudd alltid då man blir mer int..Så det är ""skitisamma"" som det heter så fint. :) ..

Asså. Grejen är att dom är rätt bra dom där semikamrorna.. Och dom har ett stabilt grepp vilket jag skattar extremt högt värt bara det tusenlappen eller två.. Sedan dom tar exakt lika bra bilder som entrylevel kvittar.. Semihusets storlek och stabilitet är vär stålarna anser jag.. Stabiliteten i hela fotandet vinner på större stabilare hus...Och detta görs även med Pentax/Samsung´s semihus.

Och då man börjar tala om 6200 eller 7500 då det är 1200 -1300 kr skillnad är givet Semivägen om man kan köpa det mitt naturliga val..

Andra kanske gör annorlunda. Men jag går efter att man i alla fall kommer köpa annan optik på sikt som sagt var.. Och jag vill gärna ha rejälaste möjligt att sätta optiken på..


Edit.. Supernaut tycker jag är rätt ute ovan..

Redigerat av mayro, 28 januari 2009 - 20:33.


#57

Postad 28 januari 2009 - 21:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag har inte läst denna länk själv mer än skummat snabbt.. Tänkte den kan ge en liten inputt i alla fall.

http://www.smartson....ameror-2008.htm

#58

Postad 28 januari 2009 - 21:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

http://www.smartson....ameror-2008.htm

Ett citat från omdömet om K200D:

Reglagen är logiskt placerade, men reglaget som startar LiveView på storebror K20D ger här en testexponering som inte sparas, vilket känns ologiskt.

Om dom inte förstår bättre än så är inte deras andra omdömen något värda imo.
Att man sen inte kan läsa mer ingående omdömen gör inte saken bättre. Ofta kan man ju läsa ut mkt mellan raderna. Men det hade nog tagit mkt tid att göra ett riktigt test med alla dessa kameror antar jag.

#59

Postad 03 februari 2009 - 20:48

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag har läst en massa tester på internet om DSLR kameror i instegsklassen och de flesta säger att både canon 450d, Nikon D60 och Sony a300 är bättre än Pentax K200d. Jag tror jag blir galen! Nu är jag tillbaka på ruta ett igen...
Jag vill kunna ta bra bilder men ändå inte lägga ner alltför mycket pengar. Som rubriken säger: Systemkamera UNDER 7000:-

#60

Postad 03 februari 2009 - 21:12

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
De är väl inte förtjusta i de förinställda inställningarna för bildstilen bara. De kan du enkelt ändra själv. Du kan ändra bildtonen, färgstyrkan, skärpan, kontrasten och bildreduceringens styrka. K200D är en mycket kompotent kamera när det kommer till bildkvalitet, helt i nivå med de andra deltagarna, men K200D har istället unika styrkor när det kommer till dess kamerahus och konstruktion.

#61

Postad 03 februari 2009 - 21:34

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

De är väl inte förtjusta i de förinställda inställningarna för bildstilen bara. De kan du enkelt ändra själv. Du kan ändra bildtonen, färgstyrkan, skärpan, kontrasten och bildreduceringens styrka. K200D är en mycket kompotent kamera när det kommer till bildkvalitet, helt i nivå med de andra deltagarna, men K200D har istället unika styrkor när det kommer till dess kamerahus och konstruktion.


Okej :) Så du tycker alltså att jag ska slå till på en k200d???
http://www.pixmania....-smc-da-18.html

#62

Postad 03 februari 2009 - 21:47

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Ja, men jag tycker att du först ska läsa butiksomdömena på Prisjakt oavsett vilken butik du väljer att handla ifrån: Butiksomdömen för Pixmania :)

#63

Postad 03 februari 2009 - 22:12

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kolla om du inte hittar en begagnad K10D. Men Pentax hade jag valt lätt. Riktigt nöjd med mig K100 :)
Nackdelen med K200 är väl en liten bildbuffer. Inget monster när det gäller följande fokus heller. Men jag vet inte hur andra instegskameror står sig här. Kan du leva med det kan det inte bli så mkt bättre imo :)

#64

Postad 04 februari 2009 - 09:57

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Verkar som Netonnet har ett paket billigt nu (https://www.prisjakt...kt.php?p=316789)... och antagligen lite bättre omdöme än Pixmania samt snabbare leverans. Tillbehör kan skaffas senare för pengarna som blir över då du lärt känna kameran och kommit underfund med vad du behöver.

Sen önskade jag nästan att jag hade en K200D i stället för min K-m igår när jag gick en tur i stan och det droppade och skvätte från alla tak. :)

#65

Postad 04 februari 2009 - 14:52

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Verkar som Netonnet har ett paket billigt nu (https://www.prisjakt...kt.php?p=316789)... och antagligen lite bättre omdöme än Pixmania samt snabbare leverans. Tillbehör kan skaffas senare för pengarna som blir över då du lärt känna kameran och kommit underfund med vad du behöver.

Sen önskade jag nästan att jag hade en K200D i stället för min K-m igår när jag gick en tur i stan och det droppade och skvätte från alla tak. :)


Tack för tipset! Men det kanske är värt att lägga till 1000:- och få ett 50-200 objektiv, originalväska och batterigrepp.
Jag vet inte...

#66

Postad 04 februari 2009 - 15:50

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag anser du drar ut på ditt köp så att snart får du betala 1000 kr eller mer för samma enbart för prishöjningarna slår igenom... Så köp nån gång och sluta vela är mitt tips..

Du har redan fått alla tips du kan få.. Så börja inte repetera frågorna igen.Svaren blir troligen inget anorlunda nu än från start.. :D .

Resten är din egen feeling som avgör..Så köp nu och börja fota och ställ alla dom frågorna du kommer få i skallen då.. :)

#67

Postad 04 februari 2009 - 15:58

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Tack för tipset! Men det kanske är värt att lägga till 1000:- och få ett 50-200 objektiv, originalväska och batterigrepp.
Jag vet inte...


Bra pris nog, bara batterigreppet separat är runt 1000 kr... så slå till som mayro sa innan erbjudandet försvinner.

#68

Postad 04 februari 2009 - 16:35

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
okej. Jag ska beställa imorgon :) Hör av mig igen när jag fått grejerna.

#69

Postad 04 februari 2009 - 16:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Bra beslut det.. Passa på gå till bibloteket och låna några fotoböcker samtidigt och läs lite. Så snappar du sedan snabbare det praktiska med kameran..

Annars kommer du börja med att fråga varenda liten sak vilket ju inte går att få svar på. Så läs och fota lite så kommer praktiska situationer du får "problem" med. Där har vi sedan lättare att ge råd o tips.. :)

Redigerat av mayro, 04 februari 2009 - 16:45.


#70

Postad 05 februari 2009 - 22:19

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
en sista fråga innan jag beställer :D . Anser ni att det bästa är att köpa pixmania paketet för 6700:- eller netonnet paketet för 5900:-???
den stora skillnaden är att hos netonnet får man DA 18-55/3,5-5,6 AL 2, medan man får DA 18-55/3,5-5,6 AL hos pixmania+väska, batterigrepp. Är det så pass stor skillnad mellan de två objektiven att det är värt att köpa det från netonnet??? :/
Tacksam för svar!
mvh André

#71

Postad 05 februari 2009 - 22:33

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Nu är du ju där igen :D ..

Du närmar dig dom där större pengarna där du med lite prut säkert kan få en Samsung GX20 vilket jag före väska och massa annat småkrafs du kan köpa billigt senare skulle valt 7 dagar i veckan....

Asså.. Antingen håller du dig vid ett vanligt kit då billigt det bara går och börjar så.... Eller så börjar du plussa på saker så du till slut hamnar upp i stora pengar och hellre kunde valt en riktig semikamera i stället...

6700 är aldeles för nära nu denna GX20 .. igen..... :D

Pruta så får du säkert med minneskort och kanske en väska också till en Gx20 hos Cyberphoto.....

https://www.prisjakt...kt.php?p=285993

Eller en Pentax K20D . Och sedan ett beg (kit) optik från nätet billigt...

https://www.prisjakt...kt.php?p=273020

Redigerat av mayro, 05 februari 2009 - 22:37.


#72

Postad 05 februari 2009 - 22:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

en sista fråga innan jag beställer :D . Anser ni att det bästa är att köpa pixmania paketet för 6700:- eller netonnet paketet för 5900:-???
den stora skillnaden är att hos netonnet får man DA 18-55/3,5-5,6 AL 2, medan man får DA 18-55/3,5-5,6 AL hos pixmania+väska, batterigrepp. Är det så pass stor skillnad mellan de två objektiven att det är värt att köpa det från netonnet??? :/
Tacksam för svar!
mvh André

Det är nog ingen större skillnad. Det ska ju vara en uppdaterad modell, men jag har inte läst om några jämförelser.
Däremot kan man fundera på om man behöver greppet eller om du kanske vill välja väska själv. Jag har små händer och klarar mig gott utan, men du har kanske lite större tassar så det får du bedömma själv :D
Pixmanias recensioner skrämmer mig en del dock... Jag hade gått på NoN och köpt till en väska själv, men det är bara min personliga input. :lol:
Om du köper väska separat får ditt kit precis rum i LowePro Apex120. Om du köper till nåt större är det däremot kört. Min är urväxt sedan en tid :D

#73

Postad 05 februari 2009 - 22:47

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Vilken tur jag har som får hjälp av dig hela tiden mayro! du har helt rätt! Jag kan spara till fler objektiv, batterigrepp till senare (om jag ens behöver det), vi får se!
Nu är jag väldigt trött så jag ska gå och lägga mig men imorgon skickar jag iväg ett mail till cyberphoto och frågar om jag kan få med väska och minne. Om jag har förstått det rätt å har den Live view vilket är ett plus.
Tack än en gång.
mvh André :D

Redigerat av Martinez11, 05 februari 2009 - 22:48.


#74

Postad 05 februari 2009 - 22:48

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Bra.. Rätt tänkt...



Tog bort mitt inlägg då jag såg du fattat beslut .... En Semi är en semi.. Och det räcker länge länge med en sådan kamera.... Och beatterigrepp kommer du säkerligen inte behöva i första taget ... Det drojer nog en tid innan det är det viktigaste för dig...

Eller så köper du det billigaste startseriepaketet med optik. Och börjar där.... Dom två vägarna är bäst tycker jag.. Men köpa en K200 och sedan börja plussa på med massa grejor så den blir dyr.... .. Ja då hade jag som sagt valt en semi direkt..

Redigerat av mayro, 05 februari 2009 - 22:58.


#75

Postad 06 februari 2009 - 08:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
:D När du sparar pengar kan jag tipsa om detta som tele. Användarna verkar nöjda.

Sedan kommer du nog snart vilja byta ut kitzoomen. Den är ganska chanslös när det gäller att lösa upp GX20:s sensor. Ja, du ser vart det pekar, välkommen till ett intresse som slukar pengar :D :lol:

Jag tror du blir mkt nöjd med ditt senaste beslut dock. Det är en fin kamera. Men du kommer snart vilja ha ett tele är min gissning.

#76

Postad 06 februari 2009 - 09:57

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Blev invecklad tråd det här. :D

Angående DA 18-55 AL II så har den lite annan elementgruppering än föregångaren och sägs vara lite skarpare ute i hörnen men någon stor skillnad är det knappast om inte det enda man gör med sina foton är att sitta och kolla på dom i 500% förstoring.

Vet inte om jag ska våga vara kärringen mot strömmen mera då det bara gör saker mer röriga än de redan är. Tänkte bara då tråden handlar om att hitta något under 7000 så diskvalificeras K20D och GX-20 kitten, man kan dock få en K20D kropp för under 7000 men lämnar inget kvar till linser och sånt. Kan man dock tänja på prisgränsen så är k20D eller GX-20 sjukt bra kameror för pengarna.

Sen att börja tänka på annat än kit-optik innan man lärt känna kameran känns lite onödigt, då man inte vet vad man gillar att fotografera och vilka brännvidder som man använder mest. Men jag ska väl inte uttala mig då jag redan varit och handlat nytt objektiv utöver 2 lins kittet til min K-m... det var iofs billigt och kompakt. :P

Postad bild

Så vad säger jag egentligen? Om du tycker att du har råd med en K20D/GX-20 så kör på det, men begränsa extrautrustningen tills du vet vad du behöver. Är priset för högt så tycker jag att K200D kitet från Netonet är bäst. Känns säkrare än Pixmania och man sparar en tusenlapp som man spendera på minneskort eller annat... dessutom är 18-55 II kanske en aning bättre.

Men sist och slutligen måste man själv avgöra. Är man snål Österbottning som jag så går man K200D rutten (och sitter sen och drömmer om K20Dn :lol:) eller så satsar man fullt på första försöket och plockar en K20D/GX-20. :D

P.S.: Bästa med Cyberphoto är annars att man får choklad med i paketet. :D

Redigerat av access, 06 februari 2009 - 10:00.


#77

Postad 06 februari 2009 - 22:46

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Nu är det helt klart att det blir en GX-20! Jag ska beställa den på söndag från cyberphoto tillsammans med ett uv-filter, microfiberduk, väska och minne för 7740:- Vilket jag tycker är ett oslagbart pris om man jämför med andra butiker (ex. Media Markt som säljer kameran+kitobjektiv för ca 12000:-!) . Såg nu att allt blir fraktfritt om man anger koden UJ07 vid köp.

Eftersom min blivande kamera sägs vara avancerad för nybörjare så vill jag självklart lära mig allt om kameror och hur man blir en bra fotograf. Är det någon som har nåt tips på nån bra fotobok som man kan köpa??? Eller kanske någon artikel eller guide på nätet???
Väldigt tacksam vid svar ;)

mvh André

#78

Postad 06 februari 2009 - 23:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kolla in vår klistrade tråd med länktips och andra tips:
https://www.minhembi...howtopic=190987

Annars har fotosidan.se en fotoskola också. En rad artiklar med varierande innehåll. Visst material är låst till medlemmar, men jag minns att jag läste mig till kunskap bl.a där när jag kollade in grunderna för nåt år sedan.
http://www.fotosidan..._categories=120

Undvik auto eller programläget och tvinga dig till att utforska hur saker fungerar är mitt tips. Efter lite testande och googlande (och forumande förstås) kommer du ha koll ;) Det blir en kul vår tror jag!

#79

Postad 07 februari 2009 - 00:04

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Pentax/Samsungs (Hyper) Programautomatik fungerar utmärkt att använda både för nybörjare och avancerade användare eftersom det inkluderar både bländar- och tidsautomatik. Vrid på ena hjulet för att gå in i bländarautomatik, vrid på den andra för att gå in i tidsautoamtik, och tryck på gröna kanppen för att återställa till kameran grundinställning av bländare/slutartid.

Tycker det är en funktion som fungera väldigt logiskt och och uppmuntrar en att testa olika inställningar för exponeringen.
Postad bild
http://digiichi.pent...ech/vol_23.html

#80

Postad 07 februari 2009 - 06:18

Unregistered460f6109
  • Unregistered460f6109
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Grattis till beslutet!
Jag köpte min GX20 på Mediamarkt, med kitobjektiv 18-55 för 6990:-. Fick ett 4gb sd-kort också.
Mkt trevlig kamera med stor potential, men mycket att lära sig. Tur att detta forum och liknande finns!
Mvh Kalle

Nu är det helt klart att det blir en GX-20! Jag ska beställa den på söndag från cyberphoto tillsammans med ett uv-filter, microfiberduk, väska och minne för 7740:- Vilket jag tycker är ett oslagbart pris om man jämför med andra butiker (ex. Media Markt som säljer kameran+kitobjektiv för ca 12000:-!) . Såg nu att allt blir fraktfritt om man anger koden UJ07 vid köp.

Eftersom min blivande kamera sägs vara avancerad för nybörjare så vill jag självklart lära mig allt om kameror och hur man blir en bra fotograf. Är det någon som har nåt tips på nån bra fotobok som man kan köpa??? Eller kanske någon artikel eller guide på nätet???
Väldigt tacksam vid svar ;)

mvh André


Redigerat av Unregistered460f6109, 07 februari 2009 - 06:20.


#81

Postad 07 februari 2009 - 23:51

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag får väl åka till MM igen och kolla priset :P
Är det någon som har länken till sonys fotoskola??? Har letat och letat men jag hittar den inte :D

#82

Postad 08 februari 2009 - 00:52

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Jag får väl åka till MM igen och kolla priset :P
Är det någon som har länken till sonys fotoskola??? Har letat och letat men jag hittar den inte :D


Jag har postat den fem sex gånger i diverse trådar här på forumet redan ...

#83

Postad 08 februari 2009 - 01:46

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det var ju hjälpsamt att veta....

Här är länken: Sonys fotoskola

#84

Postad 08 februari 2009 - 09:51

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Det var ju hjälpsamt att veta....

Här är länken: Sonys fotoskola


Tack för hjälpen Joakim. Tusen tack. :D

Jag har postat den fem sex gånger i diverse trådar här på forumet redan ...



OJOJOJ. Herregud!!! Det måste varit väldigt jobbigt...

Redigerat av Martinez11, 08 februari 2009 - 09:50.


#85

Postad 08 februari 2009 - 11:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

OJOJOJ. Herregud!!! Det måste varit väldigt jobbigt...

Ja, speciellt som att det är enklare att posta den en gång här :D

#86

Postad 10 februari 2009 - 14:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Nu är det helt klart att det blir en GX-20! Jag ska beställa den på söndag från cyberphoto tillsammans med ett uv-filter, microfiberduk, väska och minne för 7740:- Vilket jag tycker är ett oslagbart pris om man jämför med andra butiker (ex. Media Markt som säljer kameran+kitobjektiv för ca 12000:-!) . Såg nu att allt blir fraktfritt om man anger koden UJ07 vid köp.

Eftersom min blivande kamera sägs vara avancerad för nybörjare så vill jag självklart lära mig allt om kameror och hur man blir en bra fotograf. Är det någon som har nåt tips på nån bra fotobok som man kan köpa??? Eller kanske någon artikel eller guide på nätet???
Väldigt tacksam vid svar ;)

mvh André






Fotoböcker torde finnas flertal att låna på bibliotek ??

;)

#87

Postad 10 februari 2009 - 15:08

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Fotoböcker torde finnas flertal att låna på bibliotek ??

;)


Var på bibloteket igår. Hittade 2 böcker om fotografi som var helt okej men inget speciellt bra :/

#88

Postad 10 februari 2009 - 16:17

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Om du inte fått kameran ännu så du kan läsa samt sätta in det med kameran sedan i praktiska test så kanske orden ter sig "underliga" samt inte så informativa... Så gör Sonys utmärkta manual också.. Den är som en fotoinstruktionsbolk mer än manual då den är skriven så att allt tas upp som fotografiskt hur man använder funktionerna..

Men bara läsa utan sedan i praktiken testa ger nog inte så mycket...

Så tror du kommer få mer glädje av det lästa då kameran kommer så läst går testa i praktiken.. Och handlar du från Cyberphoto får du gissar jag en Svensk instruktionsbok till kameran. I alla fall får du troligen en riktig bok i alla fall även om den kanske är Engelsk.. Jag vet inte hur mycket Samsung lagt ner på marknaden här då den är rätt liten..

Min Sony fick jag riktig bok på Svenska med till..Både A300 samt A700án...

Så jag håller tummarna du får nått liknande du med...

Asså.. Samsung GX20 tror jag är en rasande bra kamera... Klart mer kamera än man betalar för...Så du lär nog inte ha mycket att klaga på den kameran.. Och den kommer ge dig massa nöje över en lång tid så du verkligen hinner växa med din kamera ordentligt utan behöva byta direkt..


;)

Redigerat av mayro, 10 februari 2009 - 16:22.


#89

Postad 12 februari 2009 - 22:25

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Om du inte fått kameran ännu så du kan läsa samt sätta in det med kameran sedan i praktiska test så kanske orden ter sig "underliga" samt inte så informativa... Så gör Sonys utmärkta manual också.. Den är som en fotoinstruktionsbolk mer än manual då den är skriven så att allt tas upp som fotografiskt hur man använder funktionerna..

Men bara läsa utan sedan i praktiken testa ger nog inte så mycket...

Så tror du kommer få mer glädje av det lästa då kameran kommer så läst går testa i praktiken.. Och handlar du från Cyberphoto får du gissar jag en Svensk instruktionsbok till kameran. I alla fall får du troligen en riktig bok i alla fall även om den kanske är Engelsk.. Jag vet inte hur mycket Samsung lagt ner på marknaden här då den är rätt liten..

Min Sony fick jag riktig bok på Svenska med till..Både A300 samt A700án...

Så jag håller tummarna du får nått liknande du med...

Asså.. Samsung GX20 tror jag är en rasande bra kamera... Klart mer kamera än man betalar för...Så du lär nog inte ha mycket att klaga på den kameran.. Och den kommer ge dig massa nöje över en lång tid så du verkligen hinner växa med din kamera ordentligt utan behöva byta direkt..


:D



Ok! Jag väntar tills kameran kommer. Hittade samsung gx-20 manual på nätet som jag översiktläste lite snabbt. Den verkar väldigt bra, mycket tips och råd. Jag vet att jag alltid skjuter fram på köpet men kameran ska faktiskt beställas i helgen :) Längtar redan tills jag kan börja fotografera.

Tror ni att det räcker med Sandisk Ultra 2GB eller ska man kanske köpa 4GB på en gång?? prisskillnaden ligger på 100:-

#90

Postad 12 februari 2009 - 23:12

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Ok! Jag väntar tills kameran kommer. Hittade samsung gx-20 manual på nätet som jag översiktläste lite snabbt. Den verkar väldigt bra, mycket tips och råd. Jag vet att jag alltid skjuter fram på köpet men kameran ska faktiskt beställas i helgen :D Längtar redan tills jag kan börja fotografera.

Tror ni att det räcker med Sandisk Ultra 2GB eller ska man kanske köpa 4GB på en gång?? prisskillnaden ligger på 100:-


Är väl lika bra att ta 4 GiB på en gång. Kan bli ganska trångt att fotografera RAW på ett 2 GiB kort.

#91

Postad 13 februari 2009 - 02:21

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
4 GB är lagom. Var nära att köpa 8 GB men insåg att det skulle bli för jobbigt att sortera allt det så nu med 4 GB så tömmer man kameran oftare och underlättar på så sätt sorterinngen.

#92

Postad 13 februari 2009 - 13:05

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Bossieman.
:)
Du får visa honom vart det finns A700 för runt 7 papp .. För såg väl nån som handlat en ny sådan för runt 7 lapp nyss om jag inte minns fel ifrån England.? ...Menar nu då ändå A700 börjar få plats i budget nu vilken den inte förut gjorde.. han har ju tagit så lång tid på sig som sagt..

Nu skall vi åka.. Ses efter helgen...

Hälsningar
Tobbe..

#93

Postad 15 februari 2009 - 00:15

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Om man nu kan handla en a700 för 7 papp så skulle det vara kul att veta var? :)
Är det a700 body eller med kitobjektiv för 7000:-
Priset verkar för bra för att vara sant :/

Jag har, som ni kanske vet, varit inne på att köpa en Samsung GX-20. Men nu på senare till har jag även tittat en del på Sonys a300 och a700. Om man jämför Gx-20 med a700, Så är väl den största skillnaden det här med liveview om jag har förstått allt rätt. Vad är det mer som skiljer de två kamerorna åt?

Det är rätt så mycket pengar som ska läggas ned på kameran, speciellt för mig som är 14 år. Varför jag skjuter fram köpet hela tiden är eftersom jag vill bli så nöjd som möjligt! Därför vill jag inte bara köpa en kamera som hastigast (som många säkert gör) och sedan ångra mig att jag skulle köpt en annan. Jag tycker det är väldigt svårt det här med kameror...

#94

Postad 15 februari 2009 - 11:53

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Om man nu kan handla en a700 för 7 papp så skulle det vara kul att veta var? :)
Är det a700 body eller med kitobjektiv för 7000:-
Priset verkar för bra för att vara sant :/

Jag har, som ni kanske vet, varit inne på att köpa en Samsung GX-20. Men nu på senare till har jag även tittat en del på Sonys a300 och a700. Om man jämför Gx-20 med a700, Så är väl den största skillnaden det här med liveview om jag har förstått allt rätt. Vad är det mer som skiljer de två kamerorna åt?

Det är rätt så mycket pengar som ska läggas ned på kameran, speciellt för mig som är 14 år. Varför jag skjuter fram köpet hela tiden är eftersom jag vill bli så nöjd som möjligt! Därför vill jag inte bara köpa en kamera som hastigast (som många säkert gör) och sedan ångra mig att jag skulle köpt en annan. Jag tycker det är väldigt svårt det här med kameror...


Bara A700 kroppen kostar över 9000 kr och en A300 har ingen chans mot en K20D/GX-20. Själv skulle jag spara lite pengar och handla en https://www.prisjakt...kt.php?p=316789 och sen sätta resten av pengarna på minneskort och sånt samt ett manuellt Pentax-K, -M eller -A 50mm objektiv på Tradera. På så sätt får man en mycket bra kamero och två helt OK kit-objektiv som täcker ett ganska stort omfång samt ett manuellt och ljusstarkt objektiv för att lära sig hur bländare, ISO och slutartid hänger ihop.

#95

Postad 15 februari 2009 - 20:21

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
vilken kamera skulle du/ni rekomendera av Pentax k20 och Samsung GX-20???
K20 kostar 7500 med kitobj 18-55, och med 18-55+50-200 så kostar den 7900:-
Det är väl ändå ett grymt pris?? :)
mvh André

Redigerat av Martinez11, 15 februari 2009 - 20:21.


#96

Postad 15 februari 2009 - 20:50

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

vilken kamera skulle du/ni rekomendera av Pentax k20 och Samsung GX-20???
K20 kostar 7500 med kitobj 18-55, och med 18-55+50-200 så kostar den 7900:-
Det är väl ändå ett grymt pris?? :)
mvh André


K20D med 18-55 och 55-200, alltid roligt att ha längre räckvidd.... med den här farten hinner Pentax släppa både K30D och K40D innan du kommer till skott. ;)

#97

Postad 15 februari 2009 - 21:01

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

K20D med 18-55 och 55-200, alltid roligt att ha längre räckvidd.... med den här farten hinner Pentax släppa både K30D och K40D innan du kommer till skott. :)


hahaha, det har du helt rätt i ;) men om man bara tittar på kamerahuset. Vilket är då det bästa?

#98

Postad 15 februari 2009 - 21:23

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

hahaha, det har du helt rätt i :) men om man bara tittar på kamerahuset. Vilket är då det bästa?


Mja, är i princip exakt samma. Samsung tror jag har lite annat användargränssnitt och har bara stöd för DNG RAW-format medan K20D har PEF och DNG. Men rent fysiskt och "tekniskt" så är det samma kamera. Så går inte att säga vilken som ör bäst då det är samma sak. Frågan är väl närmast om man vill att det ska stå Pentax eller Samsung på kameran.

#99

Postad 25 mars 2009 - 20:27

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag har lagt kameraköpet på is nu ett tag... Behövde fundera på vad jag verkligen ville.
Nu är det dags! På fredag ska köpet ske :(
Nu står det mellan:

Pentax k200d + 18-55 objektiv (4900:- Fotokungen)
Canon eos 30d + 18-55 objektiv (4300:- Fotokungen)

Vilken skulle ni köpt, och varför???

#100

Postad 25 mars 2009 - 22:21

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Min personliga tanke om 30D är att den börjar bli lite för gammal egentligen, känns bara så!

Varför har du valt just dessa kameror, vilka är de andra du har uteslutit?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.