Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köptips på instegs systemare i 7000kr klassen.

169 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 07 december 2009 - 20:06

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Nu tycker jag det börjar bli lite för mycket hokus pokus hifi uttryck här i tråden.. :)

Supernaut, vad är det för unikt med Pentax objektivutbud menar du? Förutom då att de har billiga vädertätade objektiv (kanon grej btw).


Slänger också in ett: FA Limited serien. FA 31mm 1,8 Limited är en juvel som många proffs/hobby fotografer sneglar med avund på. FA 77mm är också en eftertraktad sak.

Hela DA Limited serien är otroligt bra, pris/prestanda/storlek. Och inte minst topp byggkvalitet. En uppsättning på DA15, DA35, DA70 vore perfekt.

Glömde säga att alla är bildstabiliserade också.

Sett några på PentaxForums och DPReview som kommit direkt från C/N till Pentax enbart för just Limited gluggarna. Har även sett några som bytt från Pentax till Nikon, men som då behåller sina *istD eller K10 bara för att ha Pentax kvar.

Redigerat av Mikael_R, 07 december 2009 - 20:11.


#152

Postad 07 december 2009 - 20:10

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Glömde säga att alla är bildstabiliserade också.


*Springer och köper dem och en k-mount -> f-mount adapter, och blir förbannad när dem inte är bildstabiliserade....* ;) :)

#153

Postad 07 december 2009 - 20:14

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

*Springer och köper dem och en k-mount -> f-mount adapter, och blir förbannad när dem inte är bildstabiliserade....* :D :)


Det är bara en bonus som följer med märket, och har inget med kvaliteten i Limited optiken att göra ;)

#154

Postad 07 december 2009 - 20:22

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Supernaut, vad är det för unikt med Pentax objektivutbud menar du? Förutom då att de har billiga vädertätade objektiv (kanon grej btw).

Limitedsen som sagt. :)

*Springer och köper dem och en k-mount -> f-mount adapter, och blir förbannad när dem inte är bildstabiliserade....* :D ;)

Spring iväg nu och häng inte här :D

#155

Postad 07 december 2009 - 20:25

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Drey -> Kan du kommentera skillnaden i färg mellan Pentax /(kanske Nikon) och Canon. Du har som jag förstått erfarenhet av båda och dessutom koll på bild i allmänhet :)

#156

Postad 07 december 2009 - 20:55

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Slänger också in ett: FA Limited serien. FA 31mm 1,8 Limited är en juvel som många proffs/hobby fotografer sneglar med avund på. FA 77mm är också en eftertraktad sak.

Hela DA Limited serien är otroligt bra, pris/prestanda/storlek. Och inte minst topp byggkvalitet. En uppsättning på DA15, DA35, DA70 vore perfekt.

Glömde säga att alla är bildstabiliserade också.

Sett några på PentaxForums och DPReview som kommit direkt från C/N till Pentax enbart för just Limited gluggarna. Har även sett några som bytt från Pentax till Nikon, men som då behåller sina *istD eller K10 bara för att ha Pentax kvar.

Visst är de bra utan tvekan men att säga att de är unika tycker jag är lite att sträcka sig lite väl långt. :) Canons 35/1,4 USM L skall väl vara i samma liga som FA 31/1,8. Sen skiljer det ju sig några mm i brännvidd men jag skulle våga påstå att Zeiss 85/1,4 slår FA 77/1,8 på fingrarna.
Visst är de utan tvekan väldigt bra objektiv till ett bra pris men att säga att de är unika skulle i alla fall inte jag våga mig på. ;)
Jag kan ju absolut ha fel men det är den uppfattningen jag har fått iaf.

#157

Postad 07 december 2009 - 21:12

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Visst är de bra utan tvekan men att säga att de är unika tycker jag är lite att sträcka sig lite väl långt. :) Canons 35/1,4 USM L skall väl vara i samma liga som FA 31/1,8. Sen skiljer det ju sig några mm i brännvidd men jag skulle våga påstå att Zeiss 85/1,4 slår FA 77/1,8 på fingrarna.
Visst är de utan tvekan väldigt bra objektiv till ett bra pris men att säga att de är unika skulle i alla fall inte jag våga mig på. ;)
Jag kan ju absolut ha fel men det är den uppfattningen jag har fått iaf.


Kan inte svara på om de ÄR unika.

Men:
Pris kontra kvalitet är avgörande faktor för många idag, särskillt i entusiast lägret.

#158

Postad 07 december 2009 - 21:32

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jo, visst är det så. :)

#159

Postad 07 december 2009 - 22:02

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Pentax objektiv har den rätt unika egenskapen i att vara väldigt kompakta, dels genom att anpassa objektiven till APS-C sensorn men också genom att tillverka många av objektiven i metall istället för plast. Att använda kamerans fokusmotor gör också att objektiven kan krympas ännu mer.

Pentax DA Limited serie måstte vara en av de mest unika objektivserier som finns för tillfället, där Pentax i första hand prioriterat att få ner storleken på objektiven, medans de flesta andra tillverkare i första hand prioriterar ljusstyrkan i sina exklusivare objektiv. Med Pentax DA Limited serie kan man tex byta ut kitobjektivet mot ett antal objektiv med fast brännvidd utan att utrustningen blir mer utrymmeskrävande.

Olympus som också prioriterar kompakta lösningar har inte alls kommit lika långt i att få fram kompakta objektiv med fast brännvidd.

Men även de flesta av Pentax objektiv där det finns liknande hos komkurrenterna brukar Pentax ha det mest kompakta objektivet.Postad bild

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 07 december 2009 - 22:06.


#160

Postad 07 december 2009 - 22:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Visst är de bra utan tvekan men att säga att de är unika tycker jag är lite att sträcka sig lite väl långt.

Lika unik som en Alfa bland ett gäng Mercedes E-klass Diesel (senaste årsmodellen ;)) skulle jag vilja säga. Vissa föredrar stort och komfortabelt medan andra vill ha mera nerv. Vi kanske kan nöja oss med att det är skönt att det finns alternativ? :)

Alla här som tycker att K-7 är för liten kan kolla på Fogels bild (och kolla upp hur små limitedsen är) och se vad som är pentax arv från förr. Jag skulle vilja säga att det är den första riktiga pentaxen på flera år, och den som bäst lever upp till sitt historiska arv.

Hade jag inte valt detta i mitt tycke spännande underdogmärke med en uppsjö av roliga objektiv från förr att fördriva tiden med hade jag nog inte varit här idag. Jag har aldrig haft större tendenser till prylkärlek men i detta fall är det nåt extra :D

Postad bild

#161

Postad 07 december 2009 - 23:18

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Drey -> Kan du kommentera skillnaden i färg mellan Pentax /(kanske Nikon) och Canon. Du har som jag förstått erfarenhet av båda och dessutom koll på bild i allmänhet :)


Nu är ju inte jag Drey.. Men har ändå en tanke..

Du bör nog själv titta samt bedömma om du kan se skillnader i bildtyp och om du gör det eller inte fatta din egen åsikt..Och det är kanske inte bara färg du kan kolla på.. Att gå på andras subjektiva åsikt är som att få en semesterresa berättad för sig eller resa resan själv.... ;)

Redigerat av mayro, 07 december 2009 - 23:38.


#162

Postad 07 december 2009 - 23:49

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Vi kanske kan nöja oss med att det är skönt att det finns alternativ? :)

Instämmer till fullo! ;)

Btw, gillar inte Alfor.. :D :D

#163

Postad 08 december 2009 - 08:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Nu är ju inte jag Drey.. Men har ändå en tanke..

Du bör nog själv titta samt bedömma om du kan se skillnader i bildtyp och om du gör det eller inte fatta din egen åsikt..Och det är kanske inte bara färg du kan kolla på.. Att gå på andras subjektiva åsikt är som att få en semesterresa berättad för sig eller resa resan själv.... :D

Anledningen är att bilder är trots allt behandlade i olika grad där ute. Dessutom har jag tyvärr en vanlig svensson-skärm som inte är kalibrerad. Därför ville jag höra från någon som jag litar på proffesionellt.

Generellt tycker jag canons bilder tenderar till att se tråkiga och lite platta ut men har inte hårdvara att bedöma skarpt. Dessutom har måånga proffs just canon så det borde inte vara genomgående.

#164

Postad 08 december 2009 - 08:46

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

En som knappt nämnts är sonys A550, hur kommer det sig? för det var den jag tyckte verkar som en av toppmodellerna i denna klassen.

Från dpreview.com

"...at least four reviews this side of Christmas and the first of those is about to arrive. First out of the starting blocks will be the Sony DSLR-A550, which will be published this week. In many ways this can be seen as the successor to Sony's DSLR-A350, given that it shares essentially the same body and price point while all of the other specifications get a bit of a boost. While we liked some features of the A350, we found it a bit too quirky to receive our highest award. So how will the A550 fare? You'll be able to find out soon."

Den lär dyka upp här...

Förresten, precis in i fotofynd tråden:
A550 kit för 7000kr

Redigerat av ungern, 08 december 2009 - 15:55.


#165

Postad 20 december 2009 - 14:20

Valium
  • Valium
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Jag köpte mig Nikon D5000 +kit 18-55...
Har bara testat den litegrann och sen bestämde jag mig för att...


LÄMNA TILLBAKA DEN!!!
så otroligt irriterande tyckte jag att det var att focusen var så fantastistkt seg i livewiew läget så jag har bestämt mig för att det är viktigare än att filma så det kommer att bli en sony, nu gäller det att bara hitta ett bra erbjudande som det ovan.

#166

Postad 20 december 2009 - 14:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

så otroligt irriterande tyckte jag att det var att focusen var så fantastistkt seg i livewiew läget så jag har bestämt mig för att det är viktigare än att filma så det kommer att bli en sony

När är LV så viktigt att det styr kameravalet? Är genuint nyfiken ;)

#167

Postad 20 december 2009 - 15:02

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0

Jag köpte mig Nikon D5000 +kit 18-55...
Har bara testat den litegrann och sen bestämde jag mig för att...


LÄMNA TILLBAKA DEN!!!
så otroligt irriterande tyckte jag att det var att focusen var så fantastistkt seg i livewiew läget så jag har bestämt mig för att det är viktigare än att filma så det kommer att bli en sony, nu gäller det att bara hitta ett bra erbjudande som det ovan.



Bara att fokusera manuellt då? LV är en sån där grej alla tror att de behöver man snabbt inser att de inte använder.
Använt LV några enstaka gånger för att slippa ligga på magen i snön när jag fotar katten.

#168

Postad 20 december 2009 - 15:20

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Jag köpte mig Nikon D5000 +kit 18-55...
Har bara testat den litegrann och sen bestämde jag mig för att...


LÄMNA TILLBAKA DEN!!!
så otroligt irriterande tyckte jag att det var att focusen var så fantastistkt seg i livewiew läget så jag har bestämt mig för att det är viktigare än att filma så det kommer att bli en sony, nu gäller det att bara hitta ett bra erbjudande som det ovan.



Sonys live view fungerar klockrent.. Så den lär du få en massa nytta utav massor om du nu skulle välja Sony för den saken skull.. ;) .. Synd att så många faktiskt inte får "leva med" just denna typ utav live view som Sony har så folk förstår hur användbar den faktiskt är vid massor av fototillfällen...Och ju mer man har funktionen ju mer tillfällen inser man funktionen är underlättande samt faktiskt möjliggörande att ens ta en kontrollerad bild ..och ibland även ens för att kunna ta en bild..

Därför det är sååå många som tror det är "samma sak" bara för andra har en "så kallad" sådan funktion..Och sedan utalar sig såsom att "live view är inget att ha typ" . Men med då sina märkens typ dom har som i praktiken är högst begränsad i sitt användningsområdet ... Vilket absolut inte Sonys typ är...

Och det hjälper inte hur många ggr man påtalar detta faktum att det är stor skillnad mellan Sonys live view och andras .. Utan igen och igen kommer uttalanden byggda på funktioner i andra märken som inte heller jag hade ansett värt att spilla vidare krut på..

Tänk om folk som uttalar sig kunde bara uttala sig om sitt märkes funktion och lägga av att dra alla märkens funktioner över en kam då dom ju inte är allihopa likadana....Vore ju en rätt god lösning det.. :D

#169

Postad 20 december 2009 - 15:21

Valium
  • Valium
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Inte för att det kanske är en stor grej men jag tycker att det är irriterande och om jag stör mig på det kommer det alltid göra det. focusera manuellt funkar jättebra och jag är övertygad om att det är en bra kamera men jag tycker att det är konstigt att man har en funktion på en kamera som bara funkar sådär..
så jag kommer att byta.
är det sen så att sonyn har en lika irriterande sak kanske jag byter tillbaka. Öppetköp är tha shit!

#170

Postad 20 december 2009 - 15:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Inte för att det kanske är en stor grej men jag tycker att det är irriterande och om jag stör mig på det kommer det alltid göra det. focusera manuellt funkar jättebra och jag är övertygad om att det är en bra kamera men jag tycker att det är konstigt att man har en funktion på en kamera som bara funkar sådär..
så jag kommer att byta.
är det sen så att sonyn har en lika irriterande sak kanske jag byter tillbaka. Öppetköp är tha shit!

Jag håller med dig, jag blev också besviken på Nikon's LV även om jag hört att det skulle vara dåligt så var det faktiskt sämre än väntat, har därför inte använt efter några försök i början. Ska dock testa igen på makrofotografering och manuella inställningar. Nu var det inte LV som styrde köpet för då hade jag valt Sony eller Olympus, det finns ju så mycket mer än LV med en systemkamera.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.