Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Canton Reference K Serien År 2015, en uppdatering!

365 svar till detta ämne Canton Högtalare Tyskland
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Reference 50 K (Centerhögtalare) 1 7,5 (1) 19 990:-
Canton Reference 1 K (Golvhögtalare) 1 (0) 219 900:-
Canton Reference 3 K (Golvhögtalare) 1 (0) 103 990:-
Canton Reference 5 K (Golvhögtalare) 1 8,75 (3) 69 990:-
Canton Reference 7K (Golvhögtalare) 1 (0) 51 990:-
Canton Reference 9 K (Surroundhögtalare) 1 (0) 25 990:-
Canton Reference 2K (Golvhögtalare) 1 (0) 158 900:-

#51

Postad 23 maj 2015 - 08:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Lite högre upp så stod det att priset på toppmodellen skulle höjas med 10%, undrar om det gäller serien igenom?

#52

Postad 23 maj 2015 - 08:35

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tycker de nya elementen ser helt okej ut, jag föredrar dock de gamla aluminiumelementen rent estetiskt.

Något jag tror och hoppas på är att dom kan spela några hz lägre i basen.

För övrigt så hoppas jag att dom sänker priset på den nuvarande serien med minst 50%, för då blir det garanterat ett köp! :)

KÖP Zartok's högtalare då.......



#53

Postad 23 maj 2015 - 09:10

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Har du hört klipsch rp? Det är dom jag gärna hade hört. Senast jag hörde klipsch så skrek diskanten och jag hade gärna vilja uppleva ett mjukare horn. Det har ju talats om att klipsch ska ha gjort det också har jag för mig :)

 

Nya RP serien är riktigt lyckad, inte på något sätt mesig i ljudet jämfört mot tex MKII.

 

Utan Klipsch har med RP serien hittat en bättre tonal balans registren emellan, att dom nu har klätt själva hornet med en sorts gummi-hinna tog bort de egenresonanser som deras tidigare serier lider av.

 

RP serien är så förbaskat billig, så jag knappt vågar köpa den :) men gång på gång så dyker dom upp i huvudet... som en kandidat till nya systemet.



#54

Postad 23 maj 2015 - 09:48

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

KÖP Zartok's högtalare då.......


Absolut, vill du ha mitt mobilnummer så du kan swisha över pengarna, eller behöver du mitt kontonr? :)
Mitt sikte är främst på 3.2 eller 5.2. Om den nya serien kan gå några hz djupare i basen och den är bättre för övrigt så kan jag tänka mig den nya 7k.

#55

Postad 23 maj 2015 - 09:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Får jag säga mitt tycke så är stativaren enormt bra, och har en bra konstruktion. Bra snärtig bas också. Du kanske skulle kolla på den först? :)

#56

Postad 23 maj 2015 - 10:48

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Hoppas också att dom sänker nuvarande serien med 50%.
Så zartok sänker sina med 50% ;)

#57

Postad 23 maj 2015 - 11:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

hahaha, nejfan, om jag säger så så överväger jag faktiskt att behålla dom indefinite. saken var dock den att jag hade sagt åt tanten att det bara var ett par tillfälliga högtalare, men med tanke på hur dom låter så är jag rätt säker på att jag aldrig skulle behöva uppgradera eller nedgradera igen. dock så återstår problemet att dom skulle vara tillfälliga och bara en kort upplevelse av riktig high end, medans jag lovade tanten att dom inte skulle stanna kvar. det blir ett litet aber där för mig...

 

dessutom så är dom helt för stora för mitt rum, vilket är en annan konsekvens. jag kommer dock att börja rikta dom för att få en bra ljudbild. ett annat problem med dom är att jag inte kommer att kunna fortsätta utveckla egna högtalare så länge dom finns kvar. det innebär att yggdrasil blir liggande stilla.



#58

Postad 23 maj 2015 - 13:35

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Om du behåller som så har du ju något bra att jämföra dina byggen emot iaf Zartok.

#59

Postad 23 maj 2015 - 13:38

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Lite högre upp så stod det att priset på toppmodellen skulle höjas med 10%, undrar om det gäller serien igenom?

Jag tror det är ca: 10% höjning av den nyaste reference serien rakt igenom, men om man läser första respektive 18;e foruminlägget i denna forumtråd så finns det mycket intressanta uppgifter ang priserna och auktoriserade inköpställen i tyskland på alla olika reference modeller! Hittar man inga Canton högtalare dära så är http://www.idealo.eu ett hett tipps!


Redigerat av Unregistered39429, 24 maj 2015 - 16:03.


#60

Postad 23 maj 2015 - 15:54

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Får jag säga mitt tycke så är stativaren enormt bra, och har en bra konstruktion. Bra snärtig bas också. Du kanske skulle kolla på den först? :)


Ja, jag vet att den är väldigt bra, jag har ägt den i några år nu :)

Jag är ute efter att köpa golvare just för att jag vill kunna spela på lite högre nivåer med bibehållen kvalitet.

#61

Postad 23 maj 2015 - 16:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jaså? Bra smak :D
Jag har hört den på MM och därefter har jag rekommenderat den till folk jag känner, mycket rent och klart ljud i den för rimliga pengar :)

#62

Postad 23 maj 2015 - 17:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag hittade priserna i Euro på en tysk sida igår. Glömde att lägga in länken tyvärr :)

 

Det stod iaf 1800 euro per styck på Ref K9 och det blir 3600 euro paret. Så jag gissar på 39k för stativmodellen i Sverige :)



#63

Postad 23 maj 2015 - 17:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vad kostade gamla? 23000 står det på prisjakt. Det är i så fall en... Rätt saftig höjning!

#64

Postad 23 maj 2015 - 17:49

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Vad kostade gamla? 23000 står det på prisjakt. Det är i så fall en... Rätt saftig höjning!

Om det nu stämmer :) Jag hade för mig att dom låg på 30k :blink:


Jag har nog drömt det sistnämnda :P


Redigerat av Unregistered2294, 23 maj 2015 - 18:05.


#65

Postad 23 maj 2015 - 17:59

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Fast om Nomono säger 2990 euro och denna tyska sida sa 3600 euro så är det nog rätt oklart ändå :)



#66

Postad 23 maj 2015 - 18:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är... Jävligt mycket dyrare

#67

Postad 23 maj 2015 - 18:42

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Mmm :)


Redigerat av Unregistered2294, 23 maj 2015 - 19:14.


#68

Postad 24 maj 2015 - 11:17

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Gissar på 29000kr för stativmodellen.


Sen undrar jag om Centern kanske kan köras som en LCR?, det hade varit intressant.



#69

Postad 24 maj 2015 - 12:13

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Om man tänkt att ha en centerhögtalare till någon utav dom två största reference 1K eller 3K högtalarna, så skulle jag ha siktat på den gamla center modellen reference 55.2. Då dom inte har släppt någon ny större centerhögtalare nu år 2015.Den har två stycken 9" basar och ett 7" mellanregister & diskant i sig!!!

#70

Postad 24 maj 2015 - 12:30

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Om man tänkt att ha en centerhögtalare till någon utav dom två största reference 1K eller 3K högtalarna, så skulle jag ha siktat på den gamla center modellen reference 55.2. Då dom inte har släppt någon ny större centerhögtalare nu år 2015.Den har två stycken 9" basar och ett 7" mellanregister & diskant i sig!!!

 

Japp, men har bevisligen inte likadana element och är byggd för att matcha de äldre Reference högtalarna.

 

Den äldre 55.2 släpptes ganska långt efter golv och stativmodellerna, så om den nya K Reference serien kommer bli en hit, så kommer Canton säkerligen att släppa en ny "55.2" som klangmässigt och konstruktionsmässig, samt estetiskt kommer passa de nya K Reference högtalarna.



#71

Postad 24 maj 2015 - 13:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
55k kommer den då heta, och vi hoppas att det INTE är prislappen

#72

Postad 24 maj 2015 - 14:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Den nya K Reference serien kommer ju kosta sina pengar, ca 10% mer per produkt jämfört mot den gamla Reference serien.

 

Vare sig man vill eller inte ;)



#73

Postad 24 maj 2015 - 16:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ser du till gamla reference så kostade den 40, så det är det jag anspelade på, med tanke på att tvåan är utbytt mot ett k, vilket är slang för kilo, dvs tusen.

Men redan på 40 papp så är det jävligt mycket för en center...

#74

Postad 24 maj 2015 - 18:08

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Ser du till gamla reference så kostade den 40, så det är det jag anspelade på, med tanke på att tvåan är utbytt mot ett k, vilket är slang för kilo, dvs tusen.

Men redan på 40 papp så är det jävligt mycket för en center...

En center som kostar 80k är ju rätt billig om man köper den för 40k ;)

 

Ja, det är rätt mycket pengar, men det är ju den aktuella prisnivån som Cantons Reference serie kostar helt enkelt.

 

Finns ju billigare högtalare för den som vill betala mindre.


Skulle gissa på att den nya "K 55.2" kommer kosta ca 45-49k.



#75

Postad 24 maj 2015 - 19:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Nja, just referensserien har uppåtbubblan tillsammans med att högtalaren i sig är hög och det blir ett problem vid vanlig lyssningshöjd. Ser man till dynaudio c1, deras stativare så har den också mt, men den går ju att placera på valfritt stativ i passande höjd :)

Ja, jag har faktiskt det :D men åter igen så nämner jag att vi talar om det jag ser som den ultimata högtalaren. Och den är minsann inte lätt att konstruera.

Först har vi billiga kef r100. Coaxelement som fungerar perfekt. För priset. Kef har en annan konstruktion som är nästan optimal, det är kef blade. Den coaxen är magisk.

Sen har vi det jag nog tror är det bästa jag hört, audio nirvanas stora 15" element. Otroligt bra. Obeskrivligt. Men kräver portad låda på 300 liter.

Vi har tannoy som är bäst på hemligheten att skapa en punktkälla, glenair 15". Eller Westminister. Dessa har jag dock ej hört.

Det är dom teoretiskt bästa högtalarna som går att göra. Sen som nr 2 kommer mtm-konfiguration, och det var det som gjorde reference 1 och 1.2 skitbra. Och kefs många modeller i r-serien mfl. Kollar vi på det många på faktiskt är den bästa högtalaren så är det ino audio och hans absolut bästa skapelse, det bästa han kan göra, är det komorok har hemma, 2.5 vägs mtm :)

Ser vi på dynaudio så är deras evidence-serie mtm. Ser man på bla peak consult så är även deras största och dyraste skapelser, för över miljonen mtm. Faktum är att deras dragon är en mycket lik konstruktion av canton reference 1 och 1.2, bara det att den högtalaren kostar fem-sex gånger mer :)

Så ja, det finns endel att hämta. Tyvärr har canton hoppat av det tåget.

Har du några argument eller ska du bara göra personangrepp?

Teoretiskt bästa högtalare? Ursäkta, men jag anser du förenklar det extremt mycket. Det "bästa" är resultatet från alla de tänkbara ljudmässiga skillnader som kan påverkar hur man upplever ljudet. Vi snackar om säkerligen 1000-tals olika avvägningar och att då snacka om "punktkälla" element som vägen till nirvana är likvärdigt som att bara fokusera på vilket salt man använder när man komponerar Nobelmiddagen och skippa påverkan av de andra hundratals ingredienserna.



#76

Postad 24 maj 2015 - 19:43

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Teoretiskt bästa högtalare? Ursäkta, men jag anser du förenklar det extremt mycket. Det "bästa" är resultatet från alla de tänkbara ljudmässiga skillnader som kan påverkar hur man upplever ljudet. Vi snackar om säkerligen 1000-tals olika avvägningar och att då snacka om "punktkälla" element som vägen till nirvana är likvärdigt som att bara fokusera på vilket salt man använder när man komponerar Nobelmiddagen och skippa påverkan av de andra hundratals ingredienserna.

+1



#77

Postad 24 maj 2015 - 20:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

cinema, istället för att lägga plus så kanske du kan komma med något eget argument? :D :lol: :lol: ;) ;) ;) :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

karlsson, jag har i början skrivit att det är min åsikt. jag anser att det optimala är en punktkälla, och det finns en väldigt enkel anledning för det. när du hör ett ljud så har det ljudet från början en punkt från vilket det härstammar från. du kan skapa en illusion av att en högtalare gör det ljudet, men i delningen så kommer du att ha ett frekvensspann som spelas från två källor samtidigt. om jag bryter av en kvist framför dig så härstammar allt ljudet i knäcket från en enda punkt. om jag knäpper med mina fingrar så har du samma sak där. ja, såvida jag inte knäpper med båda händerna, då har du två utgångspunkter för ljudet.

 

jag har varit tydlig med att det är min teoretiska grund för detta och det är som jag ser på det. punktkällor för direktljud är det bästa att ha, liksom det bästa för surrar är att ha flera surrar just eftersom örat förlorar endel direkttionsförmåga när ljud härstammar från områden där båda öronen inte har tillgång till det direkta ljudet. vi bestämmer ju trots allt vart ljudet kommer ifrån enbart baserat på när ljudet når båda öronen.

 

det går alltså aldrig att komma ifrån dessa grundläggande fakta. däremot så handlar det om smak också. ta tex absorption vs diffusion. svanås skapare menar att man ska diffusera hela rummet, rakt av. allt. andra menar att man ska diffusera bak och absorbera fram. det handlar om personliga preferenser och det går inte att säga att det ena är rätt eller fel.

 

vill du diskutera att jag har fel i det jag skriver så får du gärna utveckla ditt resonemang. samt säga om det är något specifikt som du upplever är felaktigt i resonemanget.


Redigerat av Zartok, 24 maj 2015 - 20:44.


#78

Postad 24 maj 2015 - 22:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

 

det går alltså aldrig att komma ifrån dessa grundläggande fakta.

Självfallet går det att komma ifrån detta då det inte är sant. Till att börja med så skulle vi kunna testa om du överhuvudtaget kan höra skillnad mellan MT, MTM, och punktkälla i ett blindtest. Tror du, på allvar, att du skulle veta vilka som är vilken då?
För det andra så finns det tusentals andra avvägningar som påverkar ljudet. Sen kan olika krav på miljön som högtalaren ska användas till, ge olika val av avvägningar. Det är ju skillnad mellan en närfältsmonitor och en högtalare som kräver minst 5-6 meter för att fungera optimalt.



#79

Postad 24 maj 2015 - 23:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag säger att det går att skapa illusioner av att en högtalare gör ett komplett ljud men ljudet kommer inte vara naturligt om det går från en utgångspunkt till en annan. Jag har hela tiden talar om det teoretiskt bästa som går att göra och där finns det inget naturligt med att ett ljud, vartefter det går upp i frekvens även flyttar sin utgångskälla nerifrån och upp, eller i sällsynta fall uppifrån och ner. Ljudet som härstammar bör fortsätta att kolla från samma ställe så länge det är samma ljudkälla. Det är det optimala.

Spelar du en signal, 20-20000 så kommer ljudet hoppa fem gånger på en femvägare. Spelar jag samma ljud ur en punktkälla så hoppar ljudet inte alls. Det är det jag menar är den teoretiskt bästa presentationen av ett ljud. Tyvärr också det överlägset svåraste att skapa. Finns inte många element som kan göra det och det är mycket komplicerat att bygga. Har jag hört iaf.

Just den grunden går inte att komma ifrån. Plinkar jag på en gitarrsträng så kommer den strängen presentera hela ljudet. Därför är den optimala, men omöjliga högtalaren en punktkälla eller möjligen en simulerad punkt. IMo

#80

Postad 24 maj 2015 - 23:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Så du kan själv inte höra skillnaden mellan MT, MTM och punkkälle högtalare i ett blindtest?
Och igen, "teoretiskt bästa". Baserat på vad? Vad som är "bäst" kan både beror på applikationen men är även filosofisk. För någon som anser att ortoakustiska tekniken, med rätt avvägningar, ger det bästa ljudet kommer antagligen ifrågasätta ditt påstående om teoretiskt bäst.
Sen så finns det ett totalt grundläggande problem med din tankegång och det är att du aldrig kan bygga något utan att ta hänsyn till alla andra avvägningar som påverkar ljudet. Och det är summan av alla avvägningar vi hör.

Btw, så har jag hört några högtalare som haft ett element och förutom att jag minns dem låta rätt dåligt, så har de inte, vad jag minns, haft så mycket gemensamt när det gäller ljudsignatur.



#81

Postad 25 maj 2015 - 00:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det vet jag inte, har aldrig testat. Dessutom är det nog svårt att testa det också då det brukar vara olika märken med olika klang som gör dessa högtalare. Men mellan ex r100 och r300 så skulle jag kunna tänka mig att det går att höra skillnad om man gör svepen i delningsområdet fram och tillbaka.

Jag tror att jag förklarat det teoretiskt bästa i banor över hur majoriteten av ljud skapas. Om vi tar en gitarrsträng så skapas och börjar ljudet på samma sträng som det slutar på. Det bör alltså vara det teoretiskt bästa, utifrån mitt perspektiv. Om jag ex står bredvid en mc som låter så förväntar jag mig att ljudet hela tiden kommer från samma ställe från motorcykeln, inte att ljudet byter utgångspunkt från motorn till styret till däcken och tillbaka till motorn. Det är det som är det grundläggande i min syn på högtalare också, utgångspunkten för ljudet.

#82

Postad 25 maj 2015 - 06:52

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 1
Zartok, hur saker å ting är i teorin känns inte som det borde väga så tungt för dig, för du är ju liksom Karlsson rätt snabb på att dra upp det här med blindtester och mätningar :) Med det menar jag att vad som är bra teoretiskt sätt inte spelar någon som helst roll om det inte backas upp av faktisk prestanda.

Om vi säger såhär, använder dina topp 5 högtalare du lyssnat på den konstruktion du förespråkar? :) Om inte så visar det ju att det finns rätt mycket mer än just en specifik konstruktion som påverkar ljudet :)

#83

Postad 25 maj 2015 - 07:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det bästa jag hört är en punktkälla och det näst bästa med. Tredje bästa än mtm och fjärde en linje. Femte bästa mtm.

Det är audio nirvana, kef blade (där det är punkt från mellanregister och uppåt någonstans), reference 1.2, magnepan 3.5 och sen peak audio, någon ruggigt dyr sak. 1.2 miljoner. Så ser man till den listan så har vi i mina öron alla tekniker som jag förespråkat innan. Dock så säger jag inte att det inte går att göra en bra högtalare som är en annan konstruktion, det jag säger är att den inte har lika bra förutsättningar för att bli superbra, det är det som jag tror folk missförstår. Volent vl-2 är en vanlig tm och otroligt bra. Möjligen att den är på sjätte plats.

Fast som jag nämnde så tror jag att jag skulle kunna identifiera två olika konstruktioner blint om man gjorde svep i övergången på ett filter, ex mellan r100 och 300. Jag skulle inte säga att jag skulle satsa pengar på det dock, då jag inte har erfarenhet av det.

Just ja, sen är jag ju hemskt sugen på att höra cbt36 som simulerar en punkt från ett längre avstånd, det tror jag är en episkt bra högtalare :)

Redigerat av Zartok, 25 maj 2015 - 07:32.


#84

Postad 25 maj 2015 - 11:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Det vet jag inte, har aldrig testat. Dessutom är det nog svårt att testa det också då det brukar vara olika märken med olika klang som gör dessa högtalare. Men mellan ex r100 och r300 så skulle jag kunna tänka mig att det går att höra skillnad om man gör svepen i delningsområdet fram och tillbaka.

Jag tror att jag förklarat det teoretiskt bästa i banor över hur majoriteten av ljud skapas. Om vi tar en gitarrsträng så skapas och börjar ljudet på samma sträng som det slutar på. Det bör alltså vara det teoretiskt bästa, utifrån mitt perspektiv. Om jag ex står bredvid en mc som låter så förväntar jag mig att ljudet hela tiden kommer från samma ställe från motorcykeln, inte att ljudet byter utgångspunkt från motorn till styret till däcken och tillbaka till motorn. Det är det som är det grundläggande i min syn på högtalare också, utgångspunkten för ljudet.

Vad strängen har med saken att göra? Du förespråkar mono då antar jag, eftersom stereo inte bör vara "teoretiskt bäst"? Eller ska vi ha en högtalare per instrument/sång/ljudeffekt som finns på inspelningen?
Och hur ska man spela in "strängen"? En mick?
Jag gillar dig Zartok, men här så har du intagit en "Linnie" och kör huvudet i väggen när det inte håller ihop.

Liinnie = Linn och deras tankevurpa kring source first.


Redigerat av MKarlsson74, 25 maj 2015 - 11:38.


#85

Postad 25 maj 2015 - 12:25

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 1

Zartok, det du pratar om kallas interferens i våglära. Givetvis vill man ha så lite interferensproblem som möjligt i högtalarkonstruktionen, men det är inte så enkelt som att en MTM-konstruktion automatiskt skulle vara bättre än en MT-konstruktion. Det beror på delningsfrekvens, avstånd mellan elementen, lyssningsavstånd etc.

 

Säg t ex att du har ett lyssningsavstånd på 2 m, avståndet mellan mellanregister- och diskantelementen är 15 cm och delningsfrekvensen är 4 kHz (dvs våglängden är ca 8,5 cm). Då kommer du ha en avståndsskillnad till lyssningsposition på under 6 mm, dvs ca 7% av våglängden, vilket resulterar i en fasförskjutning på 3.5%. Den nyansen tror jag är väldigt svår att uppfatta.

 

Sen är det olika spridningsberäkningar för punkt-, linje- och plankällor. T ex eliminerar en oändligt lång linjekälla interferensproblemen. Givetvis går det inte att återskapa detta perfekt med en högtalare, men man kan komma nära med en hög källa från golv till tak.


Redigerat av megagurka, 25 maj 2015 - 12:41.


#86

Postad 25 maj 2015 - 14:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är lobeing som jag menar med ljudbubbla som tiltas och det är det som inte sker med en mtm eller punktkälla. Jag tror alla missförstått mig. Jag trodde att jag skrivit att alla konstruktioner har sina inneboende fördelar. Punktkälla är det mest naturliga sättet för ett ljud att skapas, det härstammar från ett ställe. Mtm ger en jämn ljudbubbla. Jag säger inte att det inte går att göra en jättebra vanlig högtalare, jag skriver att vissa konstruktioner har, imo en grundförutsättning som är bättre än andra konstruktioner.

Stereo behövs i grunden eftersom vi ska kunna få ett ljud som målar upp en ljudbild, men jag misstänker att du tog exemplet för att fråga om något. Jag menar inte att mono är det korrekta på så sätt, då en stereobild ger en illusion av att ett ljud kan komma från mitten eller tiltas åt ett håll pga hur vi pprocesserar ljud. Ljudet kan spelas in på det sätt det gör nu, jag pratar om presentationen av det inspelade ljudet och därmed så gör jag inte en Linn. Källa behöver inte komma först. Ja, typ som att mp3 kan låta bättre än en cd, det beror ju på kvaliteten på det som spelats in.

Redigerat av Zartok, 25 maj 2015 - 15:00.


#87

Postad 25 maj 2015 - 15:30

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 1

Det är lobeing som jag menar med ljudbubbla som tiltas och det är det som inte sker med en mtm eller punktkälla. Jag tror alla missförstått mig. Jag trodde att jag skrivit att alla konstruktioner har sina inneboende fördelar. Punktkälla är det mest naturliga sättet för ett ljud att skapas, det härstammar från ett ställe. Mtm ger en jämn ljudbubbla. Jag säger inte att det inte går att göra en jättebra vanlig högtalare, jag skriver att vissa konstruktioner har, imo en grundförutsättning som är bättre än andra konstruktioner.

 

Vad tror du bestämmer formen på ljudbubblan? Interferens. Det är även interferens som gör att högtalarelements riktningsverkan ökar när ljudets våglängd minskar. Det finns inga element som är punktkällor (fysikaliskt omöjligt), så allt handlar om kompromisser.

 

Och blandar man in rumsakustik i ekvationen så är det inte alls säkert att en punktkälla är det optimala. Det kan vara bättre med en linjekälla så man minskar tak- och golvreflektioner.



#88

Postad 25 maj 2015 - 15:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nej, men den närmsta illusionen kommer från en punktkälla, antingen fullregister eller coax :)
Jadå, jag är själv ett stort fan av linjekällor och ser många fördelar i konceptet. Det är därför jag är så intresserad av just cbt36, den böjda linjekällan med perfekt strålningsmönster (enl Keele.

#89

Postad 25 maj 2015 - 15:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Det är lobeing som jag menar med ljudbubbla som tiltas och det är det som inte sker med en mtm eller punktkälla. Jag tror alla missförstått mig. Jag trodde att jag skrivit att alla konstruktioner har sina inneboende fördelar. Punktkälla är det mest naturliga sättet för ett ljud att skapas, det härstammar från ett ställe. Mtm ger en jämn ljudbubbla. Jag säger inte att det inte går att göra en jättebra vanlig högtalare, jag skriver att vissa konstruktioner har, imo en grundförutsättning som är bättre än andra konstruktioner.

Stereo behövs i grunden eftersom vi ska kunna få ett ljud som målar upp en ljudbild, men jag misstänker att du tog exemplet för att fråga om något. Jag menar inte att mono är det korrekta på så sätt, då en stereobild ger en illusion av att ett ljud kan komma från mitten eller tiltas åt ett håll pga hur vi pprocesserar ljud. Ljudet kan spelas in på det sätt det gör nu, jag pratar om presentationen av det inspelade ljudet och därmed så gör jag inte en Linn. Källa behöver inte komma först. Ja, typ som att mp3 kan låta bättre än en cd, det beror ju på kvaliteten på det som spelats in.

Hur kan en punktkälla vara mest naturligt när du i nästa andetag pratar om att detta ska reproduceras via två högtalare, något som det absolut inte är hur ljudet skapas?



#90

Postad 25 maj 2015 - 15:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är eftersom vi har två öron och är utvecklade för att kunna riktningsbestämma ljud. Därför kan vi tjäna på att att få ett ljud ur två högtalare. Hade vi bara haft ett öra i pannan så hade mono troligtvis varit tillräckligt. Tror du inte?

#91

Postad 25 maj 2015 - 17:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Sluta spamma WB. Har du inget att tillföra?

+++++

---------

#92

Postad 25 maj 2015 - 17:47

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Det är möjligtvis inte så Zartok, att du iom ditt köp utav de äldre Canton Reference 1.2 med MTM-konstruktion, som du fastnat och inbillat dig i tänket att detta skulle vara det optimala?

 

Det optimala finns inte, tyvärr, smaksak, akustik & rum etc avgör mer än vad tex en MTM-konstruktion i sig gör.

 

Sen är ju som jag redan har nämnt MTM-konstruktioner olika högtalare emellan, inte alls speciellt ovanligt.


Sluta spamma WB. Har du inget att tillföra?
---------

 

Bete dig är du snäll, sluta med påhopp så fort någon inte håller med dig.

 

Jag tyckte att de svaren jag gav +, var bra, därav inläggen.

 

Inget som helst fel i det.



#93

Postad 25 maj 2015 - 17:52

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Allt med ljud, och vad man anser låter bra, är enbart högst personliga, individuella och subjektiva åsikter.

 

Att påstå att en viss konstruktion innehåller fler fördelar än en annan konstruktion är fel, då en annan person kan tycka och anse helt tvärtom vad en annan individ anser.

 

Ljud är optimalt, enbart på personlig nivå.


Majoriteten finns ju också iofs, men den utesluter inte det jag här ovan påstår.



#94

Postad 25 maj 2015 - 17:56

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1

Lägg ner det här tramsandet med att skriva en massa + i en enskilda inlägg WB-Cinema. Det finns en "gilla knapp" för inlägg du anser behöver plusas.



#95

Postad 25 maj 2015 - 18:00

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Lägg ner det här tramsandet med att skriva en massa + i en enskilda inlägg WB-Cinema. Det finns en "gilla knapp" för inlägg du anser behöver plusas.

 

Ok det kan jag göra, visste inte att det var otillåtet? då jag har sett andra användare göra så.

 

Men ska använda gilla-knappen istället nu framöver.



#96

Postad 25 maj 2015 - 18:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nej, faktum är att jag började bygga en mmmmtmmmm-konstruktion i början av året då jag var sugen att testa hur det skulle bli att kombinera linjekälla och mtm-konstruktion så gott det gick. Och redan innan det hade jag en punktkälla, även det bygget finns här på forumet. Så mina tankar om detta går längre tillbaka än så faktiskt.

Mina basar är i teorin en linjekälla, men det kan omöjligen räknas på subbar. Dock så är det två torn med basar uppställda i linje.

Så, därför så står jag verkligen på mig ang reference 1.2 och 1k. Utöver förlusten av ett helt 7" element som någon nämnde var negativt när man väljer att spela starkt. Det gör dock inte jag ^^

Korrektion, det är en bbbmtmbbb jag gjort.

Redigerat av Zartok, 25 maj 2015 - 18:22.


#97

Postad 25 maj 2015 - 18:17

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Nej, faktum är att jag började bygga en mmmmtmmmm-konstruktion i början av året då jag var sugen att testa hur det skulle bli att kombinera linjekälla och mtm-konstruktion så gott det gick. Och redan innan det hade jag en punktkälla, även det bygget finns här på forumet. Så mina tankar om detta går längre tillbaka än så faktiskt.

Mina basar är i teorin en linjekälla, men det kan omöjligen räknas på subbar. Dock så är det två torn med basar uppställda i linje.

Så, därför så står jag verkligen på mig ang reference 1.2 och 1k. Utöver förlusten av ett helt 7" element som någon nämnde var negativt när man väljer att spela starkt. Det gör dock inte jag ^^

 

 

Som sagt: man kan, och det finns otroligt många högtalarkonstruktioner som kan spela starkt, även fast konstruktionen inte är en MTM.


Om du tror att Canton Reference 1.2 rent specifikt är den högtalare på marknaden som står ut, i förmågan att spela starkt, så har du fel.

 

Då det finns åtskilliga andra modeller som klarar av detsamma, utan att vara en MTM-konstruktion.


Redigerat av WB-Cinema, 25 maj 2015 - 18:15.


#98

Postad 25 maj 2015 - 18:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det handlar inte om att spela starkt, det är, och har aldrig varit mitt argument. Jag refererade till någon på sida ett som tyckte om att spela hemskt starkt, själv så föredrar jag 80 db eller under. Räcker gott och väl med den lilla stativaren där tom.

Du borde läsa lite av det jag skrivit. Det direkta citatet som du länkat från mig är ju trots allt: "Utöver förlusten av ett helt 7" element som någon nämnde var negativt när man väljer att spela starkt. Det gör dock inte jag ^^"

Som någon annan nämnde och det var inte jag är två saker som stärker att jag aldrig påstått det du skriver.

Att kunna spela starkt är egentligen en kombination av känslighet och effekttålighet. Den uppnås egentligen lättast av att antingen köra horn eller addera fler element imo. Men jag har inte skrivit något om horn alls så jag inte känner till något om det.

#99

Postad 26 maj 2015 - 21:40

b0skin
  • b0skin
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Mitt sikte är främst på 3.2 eller 5.2.

Jag har 3.2 White, 5.2 White & 5.2 Cherry, 7.2 Black & 7.2 Cherry.

Undrar om du vill ha något av det ?



#100

Postad 27 maj 2015 - 08:04

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Jag har 3.2 White, 5.2 White & 5.2 Cherry, 7.2 Black & 7.2 Cherry.
Undrar om du vill ha något av det ?


Jag ska avvakta tills den nya serien släppts och jag lyssnat på den först innan det blir en ny högtalare för min del :)




Även taggad med Canton, Högtalare, Tyskland

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.