Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dolby cp-45 med modern styrning

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 februari 2020 - 21:41

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hej,

Jag sköter en mindre biograf som har en dolby cp-45 samt 3st phonic förstärkare till alla 6 kanaler. Utrustningen köptes in då det fortfarande rullade film i projektorerna och då användes Dolby SR med avläsning från filmrullen för ljudet.

Jag använder idag en stereoutgång(3.5mm) från en dator som är kopplad in på "non-sync 1" kanalen på dolby processorn, detta ger mig ljud i alla högtalare i lokalen, men det är ju som sagt bara stereo.

Min fråga är, vad tycker ni att jag ska göra för att konvertera biografen till äkta 5.1?

 

Jag hade tänkt att köpa ett externt usb ljudkort som har nog med utgångar för att mata alla 6 ingångar på "non-sync 2" men är osäker på om detta funkar?! Är det någon som har erfarenhet av detta och skulle kunna ge min lite vägledning.

 

dokumentation för dolby precessorn finner du på länken här: http://www.rsem.com/...tion Manual.pdf



#2

Postad 03 februari 2020 - 22:48

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Jag har ingen erfarenhet, men tycker det var spännande att läsa manual och schema på en sådan tingest. Hur gammal är den egentligen?
Om du använder en dator och spelar upp filmen, och vill peta ut 6 kanaler med ett externt ljudkort ser jag inte varför du vill använda cp-45:an öht. Ett bra ljudkort kan driva slutstegen direkt, eller är det nostalgi att använda riktig biografutrustning?

#3

Postad 03 februari 2020 - 23:28

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag har ingen erfarenhet, men tycker det var spännande att läsa manual och schema på en sådan tingest. Hur gammal är den egentligen?
Om du använder en dator och spelar upp filmen, och vill peta ut 6 kanaler med ett externt ljudkort ser jag inte varför du vill använda cp-45:an öht. Ett bra ljudkort kan driva slutstegen direkt, eller är det nostalgi att använda riktig biografutrustning?

 

Jag har inte nog med erfarenhet av ljudkort för att svara på den frågan, om det går att driva alla slutstegen med ett ljudkort så är det ju superbra, har du något exempel på ett sådant kort? Jag antog bara att dolby processorn gjorde mer än att bara plocka upp signalen och skicka ut den till alla slutsteg men nu när jag tänker efter så kanske det bara är exakt det den gör!

 

Edit. Jag tror den är från tidigt 2000-tal


Redigerat av open, 03 februari 2020 - 23:29.


#4

Postad 04 februari 2020 - 00:38

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Hej,

Jag sköter en mindre biograf som har en dolby cp-45 samt 3st phonic förstärkare till alla 6 kanaler. Utrustningen köptes in då det fortfarande rullade film i projektorerna och då användes Dolby SR med avläsning från filmrullen för ljudet.

Jag använder idag en stereoutgång(3.5mm) från en dator som är kopplad in på "non-sync 1" kanalen på dolby processorn, detta ger mig ljud i alla högtalare i lokalen, men det är ju som sagt bara stereo.

Min fråga är, vad tycker ni att jag ska göra för att konvertera biografen till äkta 5.1?

 

Jag hade tänkt att köpa ett externt usb ljudkort som har nog med utgångar för att mata alla 6 ingångar på "non-sync 2" men är osäker på om detta funkar?! Är det någon som har erfarenhet av detta och skulle kunna ge min lite vägledning.

 

dokumentation för dolby precessorn finner du på länken här: http://www.rsem.com/...tion Manual.pdf

Skulle det inte funka att bara köpa en AVR med pre-out för alla kanaler och mata in ljudet via hdmi från datorn?



#5

Postad 04 februari 2020 - 07:24

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Det jag kan tänka mig är att den avkodar något liknande Dolby Pro-logic. Mitt tips blir nog att skaffa en ny processor eller receiver med pre-out. Det enda jag är fundersam på är att det ser ut som att högtalarna ev. saknar delningsfilter då processorn har separata utgångar för HF och LF.

#6

Postad 04 februari 2020 - 14:45

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Skulle det inte funka att bara köpa en AVR med pre-out för alla kanaler och mata in ljudet via hdmi från datorn?

Jag använder HDMI ut från datorn till en hdmi extender och sedan långt bort till projektorn som är en short throw projektor och sitter i taket framför duken. Har endast 1st hdmi ut från datorn.

 

Det jag kan tänka mig är att den avkodar något liknande Dolby Pro-logic. Mitt tips blir nog att skaffa en ny processor eller receiver med pre-out. Det enda jag är fundersam på är att det ser ut som att högtalarna ev. saknar delningsfilter då processorn har separata utgångar för HF och LF.

Högtalarna som används är 3st http://www.prophon.s...re_6860/SWE/SEK för frontljud.

4+4 st JBL för surround(osäker på modell här).

1st 18" bas (också från prophon)

 

Jag vet att det går att sätta en receiver och koppla förbi dolby processorn, men det känns som en onödig utgift om det går att använda processorn... Dom jag hittar som har 6 kanaler pre-out kostar ju minst 15.000:-



#7

Postad 04 februari 2020 - 17:12

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Jag använder HDMI ut från datorn till en hdmi extender och sedan långt bort till projektorn som är en short throw projektor och sitter i taket framför duken. Har endast 1st hdmi ut från datorn.

 

Högtalarna som används är 3st http://www.prophon.s...re_6860/SWE/SEK för frontljud.

4+4 st JBL för surround(osäker på modell här).

1st 18" bas (också från prophon)

 

Jag vet att det går att sätta en receiver och koppla förbi dolby processorn, men det känns som en onödig utgift om det går att använda processorn... Dom jag hittar som har 6 kanaler pre-out kostar ju minst 15.000:-

6 kanaler? Jag har en NAD t748 v2 som har pre-out för 7.1 och den kostade 5000, den säljs inte längre men det finns säkert något liknande om inte begagnat då. HDMI-signalen kan du splitta. 



#8

Postad 04 februari 2020 - 20:53

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

6 kanaler? Jag har en NAD t748 v2 som har pre-out för 7.1 och den kostade 5000, den säljs inte längre men det finns säkert något liknande om inte begagnat då. HDMI-signalen kan du splitta. 

Ja jag behöver 6 kanaler pre-out för surround. Den billigaste jag hittade på prisjakt var denna https://www.prisjakt...t.php?e=4876283

Ska jag köpa en surroundförstärkare + hdmi splitter + kabel så kommer jag hamna kring 15.000:- därför jag frågar om det är någon här som vet ifall det går att använda befintlig utrustning.

 

EDIT.

*Befintlig utrustning + ljudkort och kabel menar jag.


Redigerat av open, 04 februari 2020 - 20:54.


#9

Postad 04 februari 2020 - 21:43

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hej igen,

 

Det ser ut som att det kan fungera via non-sync 2. Kontrollera bara att ljudkortet i datorn spottar ut lagom många volt för att den ska passa processorn. Sedan får du sitta och bygga och klämma lämplig kabel eller kablar.



#10

Postad 05 februari 2020 - 01:13

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hej igen,

 

Det ser ut som att det kan fungera via non-sync 2. Kontrollera bara att ljudkortet i datorn spottar ut lagom många volt för att den ska passa processorn. Sedan får du sitta och bygga och klämma lämplig kabel eller kablar.

Jo jag förstår att det är en del kabeltillverkning som krävs! hehe



#11

Postad 05 februari 2020 - 10:09

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Jag kanske missförstår frågeställningen men är inne på Alex2400s tanke - valfri reciever/försteg med pre out? Då får du LCR + surr + sub som pre out och kan då mata slutstegen med den signalen. Typ https://www.minhembi.../marknad/377142 får du till och med 9 kanaler + sub på tror jag, eller https://www.minhembi.../marknad/379089 så får du 7 + sub.



#12

Postad 05 februari 2020 - 11:55

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag kanske missförstår frågeställningen men är inne på Alex2400s tanke - valfri reciever/försteg med pre out? Då får du LCR + surr + sub som pre out och kan då mata slutstegen med den signalen. Typ https://www.minhembi.../marknad/377142 får du till och med 9 kanaler + sub på tror jag, eller https://www.minhembi.../marknad/379089 så får du 7 + sub.

Jag är helt med på resonemanget att det går att använda en reciever med pre-out. Men frågan jag hade var ifall det går att använda befintlig utrustning, dvs min dolby processor som redan sitter inkopplad och har en kalibrering för lokalen den befinner sig i.



#13

Postad 05 februari 2020 - 13:17

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Jag är helt med på resonemanget att det går att använda en reciever med pre-out. Men frågan jag hade var ifall det går att använda befintlig utrustning, dvs min dolby processor som redan sitter inkopplad och har en kalibrering för lokalen den befinner sig i.

Okej, då är jag med. Jag tänkte att du nog kunde komma undan billigare med en sån lösning än en med ljudkort mm.

 

Ang kalibrering så är det inget jag vågar säga något om heller. Det finns ju kalibrering för de flesta recievers av varierande slag, men kanske kan du få tag i värden för din nuvarande processor och mata in dem manuellt i en ny? Om man ges samma möjligheter såklart.

 

Letar du lite kan du nog hitta ett riktigt bra äldre försteg då du endast behöver stöd för 5.1. Tror många har uppgraderat eller går i de tankarna till om inte 7.1 så säkert nu med atmos. Själv har jag dock ingen vidare koll på försteg.



#14

Postad 05 februari 2020 - 14:41

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Okej, då är jag med. Jag tänkte att du nog kunde komma undan billigare med en sån lösning än en med ljudkort mm.

 

Ang kalibrering så är det inget jag vågar säga något om heller. Det finns ju kalibrering för de flesta recievers av varierande slag, men kanske kan du få tag i värden för din nuvarande processor och mata in dem manuellt i en ny? Om man ges samma möjligheter såklart.

 

Letar du lite kan du nog hitta ett riktigt bra äldre försteg då du endast behöver stöd för 5.1. Tror många har uppgraderat eller går i de tankarna till om inte 7.1 så säkert nu med atmos. Själv har jag dock ingen vidare koll på försteg.

Ja ifall det inte går att lösa med ett enkelt ljudkort och lite kabeldragning så blir det ju något i stil med ett begagnat försteg och kablar direkt till förstärkarna.

 

Ang kalibrering så hade jag upp en dolby anställd gubbe att kolla över utrustningen för 5-6 år sedan, han hade även med sig en "reostat-ratt" till att fjärrstyra volymen så att man slipper klättra upp i maskinrummet där hårdvaran står. Detta var eftersom jag rensat ut de gamla analoga 35mm projektorerna och kopplat bort all onödig kabeldragning. Denna gubbe har dock gått i pension nu och jag får inte tag på honom.



#15

Postad 05 februari 2020 - 16:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 1

Jag tror att det råder lite förvirring i tråden om det gäller en aktiv publik biograf eller hemmabio.

 

Om det är en publik biograf så under jag om inte Non-Sync 2 redan är upptaget av DCI-servern?

 

Non-Sync 2 är från början tänkt för inkoppling av DA10/DA20 för Dolby Digital, eller avkodare för DTS eller SDDS om man så ville. Non-Sync var tänkt för bakgrundsmusik, PA och videokällor, med valet att skicka de igenom matriskortet (Dolby Pro Logic), vilket var rätt smart.

 

Det finns några saker att tänka på om man ska koppla in konsumentutrustning. Surroundnivåerna är lagrade 3 dB lägre i konsumentformaten och LFE-nivån har jag också för mig skiljer sig. Nivåerna på non-sync 2 måste nog också trimmas separat.

 

Sedan tror jag inte att CP45 fördröjer surroundkanalerna in från Non-Sync 2 för att tidsmatcha frontkanalerna, utan att detta måste göras i källan . En konsumentreceiver kan gå bet där då den inte är gjord med hänsyn till den skillnad i avstånd som finns i en biograf. Om salongen är väldigt liten kan det fungera.

 

Därifrån är nog steget upp till en begagnad CP750 (CP750 är på utgång) eller en CP950 för att erstätta CP45 helt, men det innebär ju en rejäl investering.



#16

Postad 05 februari 2020 - 19:05

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag tror att det råder lite förvirring i tråden om det gäller en aktiv publik biograf eller hemmabio.

 

Om det är en publik biograf så under jag om inte Non-Sync 2 redan är upptaget av DCI-servern?

 

Non-Sync 2 är från början tänkt för inkoppling av DA10/DA20 för Dolby Digital, eller avkodare för DTS eller SDDS om man så ville. Non-Sync var tänkt för bakgrundsmusik, PA och videokällor, med valet att skicka de igenom matriskortet (Dolby Pro Logic), vilket var rätt smart.

 

Det finns några saker att tänka på om man ska koppla in konsumentutrustning. Surroundnivåerna är lagrade 3 dB lägre i konsumentformaten och LFE-nivån har jag också för mig skiljer sig. Nivåerna på non-sync 2 måste nog också trimmas separat.

 

Sedan tror jag inte att CP45 fördröjer surroundkanalerna in från Non-Sync 2 för att tidsmatcha frontkanalerna, utan att detta måste göras i källan . En konsumentreceiver kan gå bet där då den inte är gjord med hänsyn till den skillnad i avstånd som finns i en biograf. Om salongen är väldigt liten kan det fungera.

 

Därifrån är nog steget upp till en begagnad CP750 (CP750 är på utgång) eller en CP950 för att erstätta CP45 helt, men det innebär ju en rejäl investering.

Kul med någon som känner till prylarna! Jag har ingen DCI-server eftersom vi inte behöver det, vi går under swedishfilm licens och är inte en officiell biograf längre, har inte varit det sedan vi gick över till digital projektor. Det är 149 platser i lokalen för filmvisningar, salongen är ca 14 meter lång och vi har en duk på 280tum

 

Så om jag tidsmatchar signalen i datorn och går in via "non-sync 2" så borde det gå att plocka ut ljudet från ett vanligt ljudkort och koppla dit?


Redigerat av open, 05 februari 2020 - 19:07.


#17

Postad 05 februari 2020 - 20:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Jag får väl erkänna att mina kunskaper är mest teoretiska, jag har inte haft någon direkt handpåläggning på biografutrustning.

 

Därför vågar jag inte säga om det funkar att koppla ifrån ett ljudkort till Non-Sync 2. Teoretiskt sett borde det gå om man kompensera för de faktorer som kan ställa till problem och det finns säkert de som redan har löst det så. Det bästa stället att fråga på är nog Film-Tech.

 

En till sak jag kommer att tänka på när jag kollar igenom installationsmanualen till CP45 är att den behöver ha kortet Cat. No. 515 installerat för att driva vänster och höger bakkanaler separat. Huruvida det är installerat beror möjligtvis på hur slutstegen bestyckats för bakhögtalarna. Om CP45 inte har Cat. No. 515-kort installerat blir de inkommande surroundkanalerna via Non-Sync 2 summerade till mono.

 

Medan ni fortfrande använder stereo via Non-Sync kan det vara värt att kolla hur bryggan för Non-Sync Mode är satt. Den bör vara satt till Matrix (vilket skickar ljudet genom Dolby Pro Logic) och inte Normal (vilket bara skickar summan av vänster och höger till både center och surround). Då får man i alla fall en någorlunda korrekt uppmixning av material som mixats ned från 5.1 till surroundkodad stereo (Lt/Rt).



#18

Postad 05 februari 2020 - 20:59

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag får väl erkänna att mina kunskaper är mest teoretiska, jag har inte haft någon direkt handpåläggning på biografutrustning.

 

Därför vågar jag inte säga om det funkar att koppla ifrån ett ljudkort till Non-Sync 2. Teoretiskt sett borde det gå om man kompensera för de faktorer som kan ställa till problem och det finns säkert de som redan har löst det så. Det bästa stället att fråga på är nog Film-Tech.

 

En till sak jag kommer att tänka på när jag kollar igenom installationsmanualen till CP45 är att den behöver ha kortet Cat. No. 515 installerat för att driva vänster och höger bakkanaler separat. Huruvida det är installerat beror möjligtvis på hur slutstegen bestyckats för bakhögtalarna. Om CP45 inte har Cat. No. 515-kort installerat blir de inkommande surroundkanalerna via Non-Sync 2 summerade till mono.

 

Medan ni fortfrande använder stereo via Non-Sync kan det vara värt att kolla hur bryggan för Non-Sync Mode är satt. Den bör vara satt till Matrix (vilket skickar ljudet genom Dolby Pro Logic) och inte Normal (vilket bara skickar summan av vänster och höger till både center och surround). Då får man i alla fall en någorlunda korrekt uppmixning av material som mixats ned från 5.1 till surroundkodad stereo (Lt/Rt).

Jag tror den är satt till matrix för det låter som simulerad surround tycker jag. Jag får skruva av huven på processorn och kika lite nästa gång jag är i lokalen helt enkelt!



#19

Postad 06 februari 2020 - 17:49

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hittade en cp750 på Tradera :)

 

 

https://www.tradera....inema-processor


Redigerat av boombaaz, 06 februari 2020 - 17:52.


#20

Postad 06 februari 2020 - 18:48

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hittade en cp750 på Tradera :)

 

 

https://www.tradera....inema-processor

rätt kurs, däremot har jag inte den blekaste aning om hur jag ska koppla in från datorn i den, eller från den till förstärkarna.



#21

Postad 06 februari 2020 - 21:04

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

rätt kurs, däremot har jag inte den blekaste aning om hur jag ska koppla in från datorn i den, eller från den till förstärkarna.

Från datorn kan du koppla med en optisk kabel om du har en optisk utgång på ljudkortet.

 

Om du har balanserade ingångar på slutstegen så kan du skaffa/bygga en kabel som på sidan 18 i den här manualen:

 

https://smart-story....fier_Manual.pdf



#22

Postad 06 februari 2020 - 22:22

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Via den optiska ingången kopplad från dator riskerar man att landa på stereo igen, förvisso uppmixat med Dolby Pro Logic II. Multikanalingången är förmodligen den bästa lösningen.

#23

Postad 06 februari 2020 - 23:41

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Via den optiska ingången kopplad från dator riskerar man att landa på stereo igen, förvisso uppmixat med Dolby Pro Logic II. Multikanalingången är förmodligen den bästa lösningen.

Och hur får jag över ljudet från datorn till multikanalingången?



#24

Postad 07 februari 2020 - 00:08

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Och hur får jag över ljudet från datorn till multikanalingången?


Det blir i så fall via ljudkort med 5.1 ut analogt till Multi-Channel Analog Input. Jag är osäker på hur det ska kopplas med tanke på att ingångarna på CP750 är balanserade och ljudkort generellt inte har balanserade utgångar.

#25

Postad 08 februari 2020 - 09:43

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Det blir i så fall via ljudkort med 5.1 ut analogt till Multi-Channel Analog Input. Jag är osäker på hur det ska kopplas med tanke på att ingångarna på CP750 är balanserade och ljudkort generellt inte har balanserade utgångar.

 

Det finns många ljudkort i studiovärlden som har balanserade utgångar 6, 8, 12, 16 osv med XLR eller TRS om det föredras. Allt från dryga fem lakan till stjärnstopp.  :blush:  Dessutom finns dessa även på begmarknaden så priset kan sjunka lite till.  :)  Däremot kan det vara lite sisådär med avkodning av Atmos på mjukvaran på datorer. Det bör man kanske kolla upp först innan man monterar upp burkar i taket.   ;)

 

Focusrite, Steinberg och Motu är utmärkta att använda. Hade tidigare en plan att använda min 896mk3 för just detta ändamål. Blev ny stärkare istället.



#26

Postad 11 februari 2020 - 13:28

open
  • open
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Ja men tack för all input, jag ska börja med att testa skicka alla kanaler via ett yamaha mixerbord med usb interface direkt till förstärkarna som jag upptäckte även har XLR input. Funkar detta så kanske det får vara kopplat så ett tag tills det dyker upp ett lämpligt ljudkort begagnat så får den ersätta dolby processorn då det verkar vara mycket jobb med att få den att lira rätt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.