Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung (2019) Q90R/Q85R/Q80R/Q70R/Q60R

477 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#401

Postad 04 september 2020 - 06:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Infiltrera på du, det är ju sådan info tråden behöver så det är väl så on topic det kan bli :)

 

Jag har också läst det du har läst och jag håller egentligen med. Trots det var jag och köpte en Q60T igår. De punkterna som kritiseras kändes inte så viktiga för det TVn ska användas till, rent slötittande i källaren. För seriöst tittande har vi ett biorum med projektor.

 

Bilden är tillräckligt bra på de punkter som jag bryr mig om i detta fallet, även om det kanske hade gått att få en rent tekniskt bättre TV för samma pris med lite letande.

 

Dessutom var det en annan faktor som vägde rätt tungt för valet. Den har alla utgångar på höger sida (sett framifrån)! TVn ska sitta på en spalje mot en trapp och med anslutningarna på den "vanliga" sidan hade kablarna gått ut fullt synligt. Nu går de istället in dolt under trappen till ett litet förråd. Så ibland är det inte enbart de nördiga, tekniska, aspekterna som styr :)

 

Slutligen, kudos till säljaren på EG som utan omsvep förklarade att det så vitt han visste bara var "någon designdetalj" som skiljde mellan 60n och den 3000:- dyrare 67an.



#402

Postad 04 september 2020 - 07:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Slutligen, kudos till säljaren på EG som utan omsvep förklarade att det så vitt han visste bara var "någon designdetalj" som skiljde mellan 60n och den 3000:- dyrare 67an.

Lol. Om du bara viste hur fin den listen är, man tänker titan, man tänker luxus, man blir glad i själen varje dag!



#403

Postad 04 september 2020 - 08:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Lol. Om du bara viste hur fin den listen är, man tänker titan, man tänker luxus, man blir glad i själen varje dag!

 

Absolut! Jag skrev aldrig att jag inte tyckte det var värt pengarna. Det var ett svårt val ska du veta :)



#404

Postad 04 september 2020 - 08:39

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Infiltrera på du, det är ju sådan info tråden behöver så det är väl så on topic det kan bli :)

 

Jag har också läst det du har läst och jag håller egentligen med. Trots det var jag och köpte en Q60T igår. De punkterna som kritiseras kändes inte så viktiga för det TVn ska användas till, rent slötittande i källaren. För seriöst tittande har vi ett biorum med projektor.

 

Bilden är tillräckligt bra på de punkter som jag bryr mig om i detta fallet, även om det kanske hade gått att få en rent tekniskt bättre TV för samma pris med lite letande.

 

Dessutom var det en annan faktor som vägde rätt tungt för valet. Den har alla utgångar på höger sida (sett framifrån)! TVn ska sitta på en spalje mot en trapp och med anslutningarna på den "vanliga" sidan hade kablarna gått ut fullt synligt. Nu går de istället in dolt under trappen till ett litet förråd. Så ibland är det inte enbart de nördiga, tekniska, aspekterna som styr :)

 

Slutligen, kudos till säljaren på EG som utan omsvep förklarade att det så vitt han visste bara var "någon designdetalj" som skiljde mellan 60n och den 3000:- dyrare 67an.

 

Ja, ibland är det flera faktorer som avgör, inte alltid det bara är bildkvalitén som är avgörande. Du gjorde ju också det många inte orkar, att göra research och gå till en affär och faktiskt kolla/testa de apparater du är intresserad av.

 

Så bra att du kom fram till ett bra beslut. Härligt att höra!


Redigerat av p1er, 04 september 2020 - 08:41.


#405

Postad 05 september 2020 - 23:57

bigbandit
  • bigbandit
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden på QE55Q90R och QE55Q90T? den sist nämnda kan man köpa på hifi klubben för 11994kr med koden 40YEARS just nu. 

 

#406

Postad 06 september 2020 - 06:43

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Här får man lite information om skillnader mellan 90R och 90T. Och det innebär inte att 90T är ett dåligt köp men när det gäller PQ så är 90R bättre. 

https://www.flatpane...l&id=1594196754



#407

Postad 06 september 2020 - 07:39

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

 

Vad är skillnaden på QE55Q90R och QE55Q90T? den sist nämnda kan man köpa på hifi klubben för 11994kr med koden 40YEARS just nu. 

 

 

LJN länk är bra. Här har du en annan bra jämförelse.:

https://www.youtube....hannel=HDTVTest



#408

Postad 06 september 2020 - 09:54

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Jag har dom senaste veckorna studerat Samsungs och Sony,s utbud och jag hade nog bestämt mig för en Samsung. Då fick jag lite "input" från Thomas Ytterberg med följande:

 

"Samsungs styrka är spel/konsol-funktionerna som Sony inte kan leva upp till. Sonys TV har generellt mindre variationer i färgåtergivning jämfört med Samsung som ofta visar stora exemplarvariationer. Vilket kan kalibreras bort med mätutrustning, förutsatt att man har den kunskapen och utrustningen – eller betalar för den.

Sony har Dolby Vision vilket Samsung saknar. Så är man investerad i Dolby Vision, via Netflix eller andra källor som kör Dolby Vision, till exempel AppleTV är det en tydlig fördel"

 

 

Och då jag har både Netflix och Apple-TV och vill helst slippa kosta på en proffskalibrering i mitt hem så valde jag Sony. Vi får se om jag blir nöjd, annars får jag öppna plånboken och satsa på en LG CX:)


Redigerat av LJN, 06 september 2020 - 09:55.


#409

Postad 06 september 2020 - 14:03

bigbandit
  • bigbandit
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Här får man lite information om skillnader mellan 90R och 90T. Och det innebär inte att 90T är ett dåligt köp men när det gäller PQ så är 90R bättre. 

https://www.flatpane...l&id=1594196754

 

 

LJN länk är bra. Här har du en annan bra jämförelse.:

https://www.youtube....hannel=HDTVTest

Tack för hjälpen. Då får jag leta efter något annat. Nu vart Q90T helt ointressant. 


Redigerat av bigbandit, 06 september 2020 - 14:04.


#410

Postad 06 september 2020 - 14:14

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen. Då får jag leta efter något annat. Nu vart Q90T helt ointressant. 

 

Du får nog luta in dig på en oled då.


Redigerat av Zerox_no1, 06 september 2020 - 14:14.


#411

Postad 09 september 2020 - 21:08

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Mycket märkligt fel på min Q70R. Viaplay appen slutade funka. Felkod 1001 säger den. Viaplay funkar på mina andra 2 TV-apparater, på samma internetuppkoppling.
Ingen på Viaplay supporten vet varför. Netflix, HBO, Youtube och Prime funkar utmärkt på samma TV som inte Viaplay funkar på. Provade fabriksåterställa tvn, men det funkade fortfarande inte.

Frågan är om det är i Viaplay eller TVn problemet sitter...sjukt irriterande är det iallafall.

Nån som stött på samma fel?

Redigerat av Andre 71, 09 september 2020 - 21:09.


#412

Postad 10 september 2020 - 07:21

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Mycket märkligt fel på min Q70R. Viaplay appen slutade funka. Felkod 1001 säger den. Viaplay funkar på mina andra 2 TV-apparater, på samma internetuppkoppling.
Ingen på Viaplay supporten vet varför. Netflix, HBO, Youtube och Prime funkar utmärkt på samma TV som inte Viaplay funkar på. Provade fabriksåterställa tvn, men det funkade fortfarande inte.

Frågan är om det är i Viaplay eller TVn problemet sitter...sjukt irriterande är det iallafall.

Nån som stött på samma fel?

Testat detta: menu>smarthub >reset smarthub>

then go through the process as described on screen to reset all of your apps.

you'll need your pin, which if you've not changed it since purchase will be 0000.

you'll also need to re-enter any passwords (for Netflix) etc. if you use paid for services.



#413

Postad 11 september 2020 - 11:51

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Mycket märkligt fel på min Q70R. Viaplay appen slutade funka. Felkod 1001 säger den. Viaplay funkar på mina andra 2 TV-apparater, på samma internetuppkoppling.
Ingen på Viaplay supporten vet varför. Netflix, HBO, Youtube och Prime funkar utmärkt på samma TV som inte Viaplay funkar på. Provade fabriksåterställa tvn, men det funkade fortfarande inte.

Frågan är om det är i Viaplay eller TVn problemet sitter...sjukt irriterande är det iallafall.

Nån som stött på samma fel?

 

Har haft exakt det problemet på min apple tv 4k, helt plötsligt en dag så funkade inte viaplay medans alla andra appar fungerade som vanligt.

La inte så stor vikt vid felsökning och hux flux ca 1månad senare hoppade det igång och fungerade som vanligt.



#414

Postad 26 september 2020 - 14:59

thella
  • thella
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Är det problem med sonos arc ihop med q80t? Är ute efter earc, men läser på amerikanska forum att många verkar ha problem. Har du kommit någon uppdatering som ordnar detta?

#415

Postad 28 september 2020 - 11:48

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Någon av alla Samsung-tv-innehavare här som kan bidra med en bild på en vägghängd 75" TV från lite olika vinklar? :)



#416

Postad 28 september 2020 - 12:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag har hängt min så den lutar lite framöver så den ser ganska tjock ut från sidan och inte så slimmad som den kan bli, men man kommer inn i rummet på ett sätt som gör att det kvittar. Ska se vad jag får till.

#417

Postad 28 september 2020 - 14:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Någon av alla Samsung-tv-innehavare här som kan bidra med en bild på en vägghängd 75" TV från lite olika vinklar? :)

Väldigt svårt att få en känsla av storleken på bild, den ser ju pytteliten ut.

 

Bild nr.1 är mer från sidan än det ser ut som, därav reflexen som då nästan är borta på bild-5 som är tagen ute vid sidosoffan.

 

Bifogad fil  tv1.jpg   99,52K   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  tv2.jpg   87,96K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  tv3.jpg   55,93K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  tv4.jpg   50,17K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  tv5.jpg   120,2K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  tv6.jpg   78,76K   2 Antal nerladdningar

 

 

Jag har ett ganska tjockt väggfäste där jag kan dra ut tvn en halvmeter och vrida den och tilta den.

 

Bifogad fil  q91.jpg   20,96K   2 Antal nerladdningar


Redigerat av Demon Slayer, 28 september 2020 - 14:25.


#418

Postad 28 september 2020 - 15:43

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Hur stor är den "lilla" tvn om man får fråga?

#419

Postad 28 september 2020 - 15:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

75"



#420

Postad 28 september 2020 - 18:04

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Decent size :-)

#421

Postad 28 september 2020 - 19:27

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Väldigt svårt att få en känsla av storleken på bild, den ser ju pytteliten ut.

 

Bild nr.1 är mer från sidan än det ser ut som, därav reflexen som då nästan är borta på bild-5 som är tagen ute vid sidosoffan.

 

attachicon.giftv1.jpg

attachicon.giftv2.jpg

attachicon.giftv3.jpg

attachicon.giftv4.jpg

attachicon.giftv5.jpg

attachicon.giftv6.jpg

 

 

Jag har ett ganska tjockt väggfäste där jag kan dra ut tvn en halvmeter och vrida den och tilta den.

 

attachicon.gifq91.jpg

 

Stort tack! Ser ju fint ut. Väggfästet ser inte ut att bygga ut så mycket.


Redigerat av Unregisteredb386fc24, 28 september 2020 - 19:27.


#422

Postad 28 september 2020 - 20:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Decent size :-)

 

Ja man blir ju helt beroende. Kan aldrig gå ned i storlek.
Btw ignorera playlisten, det är inte min :lol: är dotterns.
 

Stort tack! Ser ju fint ut. Väggfästet ser inte ut att bygga ut så mycket.

Nej det är ganska ok för den kvaliteten och möjlighet att dra ut. Tror det kostade ganska mycket, jag fick det för innpris på jobbet ca 2500,- men det bygger lite mer än det ser ut på bilden då, det är ju en ganska tjock platta metall plus armarna som är som ett gångjärn så några centimeter blir det. Dessutom har jag den tiltad lite fram, det syns inte riktigt på bilden men fästet som sitter mot tvn har massa fjädrar i sig som kan justeras lite baserat på tyngden på tvn så jag kan tilta den lite. Lästa nånstans att man bör tilta om man sitter lite under center så som vi gör om man sjunker ned i soffan, och barnen sitter ju absolut under center-strecket. Sen har den bara fått hänga så.

Samsung har ett no-gap fäste som jag tror får tvn ännu mera flush, men vet inte om det funkar til 75+

Till barnas teves köpte jag dom Samsung original (inte no-gap) som ser ut som 2stk svarta fyrkanter med hål i, sen skruvar man "ploppar" på tvn och så lyfter man in tvn i hålen så den ploppar fast. De trodde jag skulle bli perfekt flush men nej dom sticker nog ut ännu mer så det var lite nedtur. Däremot har dom en funktion att man kan lyfta upp tvn i underkant och så sätta ett ben där för enklare hantering av HDMI osv medans man ska fixa med kontakter.....funktionen funkar sisodär men nu sitter dom där.

Tror nog en bra rejtad universal är nog så bra. Samsung tar ju gott betalt för sina egna och det är ju ingen som ser att dom är i fin anodiserad svart aluminum och att plopparna har en fin blå gummikant där bak lixom.


Redigerat av Demon Slayer, 28 september 2020 - 20:06.


#423

Postad 29 september 2020 - 17:34

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Hittade ingen tråd om q80t så ställen en liten fråga här, kanske samma på förra årets apparater.

Men har CanalDigital's OnePlace box men tv identifierar den som ComHem och det är den ikonen som är vid alla source/appar. Stör mig som fan på det. Kan man ändra sånt själv eller är man helt rökt? Har sett att CanalDigital logga finns men hur får jag den att identifera rätt?

EDIT:
Löste sig efter att antal omstarter samt dra ut HDMI kabeln.
Värre va det med att få dit Apple TV logga. Där krävdes många omstarter och ryck i kabeln. Men till slut så.

Redigerat av Turbo-Danne, 29 september 2020 - 21:35.


#424

Postad 29 september 2020 - 18:14

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Under om vi som har Q90R kommer att få EARC uppdateringen snart, eller om det bara var skitsnack från Samsungs sida?



#425

Postad 01 oktober 2020 - 20:30

thella
  • thella
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Tycker att det är liiite lite lagg när jag kör ATV4K. Vad kan man göra om man upplever just detta? Letat runt i menyerna utan framgång. Är samma sak när man använder de inbyggda apparna.

#426

Postad 02 oktober 2020 - 13:10

Unregisteredef14852c
  • Unregisteredef14852c
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig med vad skillnaden mellan QE55Q70T och QE55Q74T är?



#427

Postad 02 oktober 2020 - 14:12

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig med vad skillnaden mellan QE55Q70T och QE55Q74T är?

 

Foten vs fötterna till TV. Typ.



#428

Postad 02 oktober 2020 - 14:57

Unregisteredef14852c
  • Unregisteredef14852c
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Foten vs fötterna till TV. Typ.

 

Ah, bara det. Tack!



#429

Postad 03 oktober 2020 - 06:06

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Tittar man på bilderna så har Q70T svart ram och svart fot + svart fjärr. Q74T silver nere på ramen och silver på fot utåt +  fjärr.



#430

Postad 06 oktober 2020 - 18:19

thella
  • thella
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Det står stereo 2.0 i Sonos appen trots att jag anslutit min sonos arc till hdmi earc. Tittar på our planet genom Apple TV 4K, Netflix. Den ska stödja atmos, men får alltså stereo 2.0, vad kan det bero på?

#431

Postad 06 oktober 2020 - 21:12

thella
  • thella
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Uppdatering! Funkar när jag kör AirPlay, men inte via Apple TV. Vilken skillnad på ljud. Men då har jag ändå inställt på Atmos i Apple TV.

Redigerat av thella, 06 oktober 2020 - 21:52.


#432

Postad 11 oktober 2020 - 10:40

Isakksson
  • Isakksson
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Någon som äger en Samsung QLED QE65Q70R och kan komma med ett kort utlåtande?
Har läst runt en del och tycker den verkar bra för pengen. Många säger att 2020-versionerna inte är lika bra som 2019-modellerna då de tunnat ner på många funktioner? 



#433

Postad 02 november 2020 - 11:09

expecting-rain
  • expecting-rain
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Någon som äger en Samsung QLED QE65Q70R och kan komma med ett kort utlåtande?
Har läst runt en del och tycker den verkar bra för pengen. Många säger att 2020-versionerna inte är lika bra som 2019-modellerna då de tunnat ner på många funktioner? 

 

Vi inhandlade en Q70R på förra årets mellandagsrea och har alltså haft den i snart ett år nu. Överlag får jag säga att jag är väldigt nöjd. Det som har stört mig mest är bristen på vissa formatstöd (främst DTS och Dolby Vision), samt att apputbud och -funktioner känns något sämre än hos Android-tv. Men i det stora hela är väl detta detaljer, och sådana uppoffringar som man får räkna med om man inte är beredd att gå upp avsevärt i pris. Vi köpte TV:n för 12 000 hos Elgiganten, och för det priset har jag svårt att se att vi kunnat hitta en bättre TV för våra behov. Har du några specifika funderingar är det bara att skicka PM :)

 

Jag har egentligen ingen koll alls på årets modell, så kan inte bidra med några jämförelser. Jag har för mig att jag läste någonstans (kan ha varit i Hemmabiotidningen) att motsvarande modell hos Samsung alltid ökar en siffra, och att årets motsvarighet till Q70R alltså är Q80T? Det här kan dock vara någonting som jag bara har fantiserat ihop så ta det med en REJÄL nypa salt...



#434

Postad 02 november 2020 - 12:15

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Jag har egentligen ingen koll alls på årets modell, så kan inte bidra med några jämförelser. Jag har för mig att jag läste någonstans (kan ha varit i Hemmabiotidningen) att motsvarande modell hos Samsung alltid ökar en siffra, och att årets motsvarighet till Q70R alltså är Q80T? Det här kan dock vara någonting som jag bara har fantiserat ihop så ta det med en REJÄL nypa salt...

Stämmer bra det, din Q70R är mer eller mindre en Q80T..
 



#435

Postad 03 november 2020 - 08:31

Unregistered3b332796
  • Unregistered3b332796
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tänkte starta en ny tråd, men med denna tråd antar jag att det är här jag måste posta  :blush:

 

Jag har en ganska nyinköpt Samsung Q950R 8K 82" 2019-modellen. Jag älskar nästan allt med den förutom 2 saker och just dessa saker visste jag inte skulle ha så stor påverkan på min upplevelse.

 

1. Den klarar verkligen inte att visa Netflix-HDR-material, varken från native-appen eller från Apple 4K. Innan jag köpte läste jag recensionerna och även om det stod att den endast klarar HDR10 och Netflix är Dolby Vision, så var det tydligt i testerna att även om den inte klarade det blev bilden helt ok eftersom "TVn ändå har så bra bildkvalitet" och HDR-rendering är inte allt typ.

 

Den är långt ifrån ok. Det finns inget sätt att stänga av HDR och inte ens de allra ljusaste inställningarna kan ljusa upp Netflix-bilden från appen.

Det enda sättet att få en acceptabel bild som går att se, är att köra 4K SDR från Apple TV och sedan ljusa upp bilden och köra upp dynamiska kontrasten, vilket i princip är HDR-fritt och skapar andra artefakter.

 

2. Det andra problemet är det konstanta "ljus-pumpandet" pga undertexter, då bilden runt undertexterna skapar ett område som ljusas upp och mörkas om vartannat. Jag vet inte vad det beror på riktigt. Jag misstänker att det är pga local dimming, men det går ju inte att stänga av.

 

Sen har jag ett tredje problem då kopplingen (ARC) mellan TV-boxen och förstärkaren tappas ungefär 1 gång i timmen. Jag får gå in på TVns inställningar och bläddra och välja om 'mottagare' som ljudutgång hela tiden.

Men det kan även bero på Denon-förstärkaren eller HDMI-kabeln, vilket ändå skulle vara konstigt med tanke på att det är den senaste Denon-modellen och Supra 2.1 UHD HDMI-kabel.

 

Det börjar bli pinsamt att försvara investeringarna för familjen med dessa problem. 



#436

Postad 03 november 2020 - 09:17

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Tänkte starta en ny tråd, men med denna tråd antar jag att det är här jag måste posta  :blush:

 

Jag har en ganska nyinköpt Samsung Q950R 8K 82" 2019-modellen. Jag älskar nästan allt med den förutom 2 saker och just dessa saker visste jag inte skulle ha så stor påverkan på min upplevelse.

 

1. Den klarar verkligen inte att visa Netflix-HDR-material, varken från native-appen eller från Apple 4K. Innan jag köpte läste jag recensionerna och även om det stod att den endast klarar HDR10 och Netflix är Dolby Vision, så var det tydligt i testerna att även om den inte klarade det blev bilden helt ok eftersom "TVn ändå har så bra bildkvalitet" och HDR-rendering är inte allt typ.

 

Den är långt ifrån ok. Det finns inget sätt att stänga av HDR och inte ens de allra ljusaste inställningarna kan ljusa upp Netflix-bilden från appen.

Det enda sättet att få en acceptabel bild som går att se, är att köra 4K SDR från Apple TV och sedan ljusa upp bilden och köra upp dynamiska kontrasten, vilket i princip är HDR-fritt och skapar andra artefakter.

 

2. Det andra problemet är det konstanta "ljus-pumpandet" pga undertexter, då bilden runt undertexterna skapar ett område som ljusas upp och mörkas om vartannat. Jag vet inte vad det beror på riktigt. Jag misstänker att det är pga local dimming, men det går ju inte att stänga av.

 

Sen har jag ett tredje problem då kopplingen (ARC) mellan TV-boxen och förstärkaren tappas ungefär 1 gång i timmen. Jag får gå in på TVns inställningar och bläddra och välja om 'mottagare' som ljudutgång hela tiden.

Men det kan även bero på Denon-förstärkaren eller HDMI-kabeln, vilket ändå skulle vara konstigt med tanke på att det är den senaste Denon-modellen och Supra 2.1 UHD HDMI-kabel.

 

Det börjar bli pinsamt att försvara investeringarna för familjen med dessa problem. 

Det finns inget du kan göra åt detta. Det är felet med LED-tekniken. Det enda sättet att slippa detta är att välja en OLED-TV, som i sin tur har sina problem. Vill du ha perfekt svärta så är det endast OLED som gäller. 



#437

Postad 03 november 2020 - 09:27

Unregistered3b332796
  • Unregistered3b332796
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Det finns inget du kan göra åt detta. Det är felet med LED-tekniken. Det enda sättet att slippa detta är att välja en OLED-TV, som i sin tur har sina problem. Vill du ha perfekt svärta så är det endast OLED som gäller. 

 

Jo jag har en LG OLED på övervåningen som har jättefin bild.

Trodde bara inte att det var så illa med QLED. TVn ska ändå vara Samsungs top of the line.

Men detta gäller väl bara "ljus-pumpandet"

 

Men vad gäller den otroligt mörka Netflix-bilden så beror väl det på det saknade stödet för Dolby Vision. Men finns det inga sätt att komma runt det?

Det är ju deras Native-app som egentligen inte funkar efter Samsungs egna spec.



#438

Postad 03 november 2020 - 09:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

1. Detta låter som att det är fel på tvn. Eller att den inte låser ordentligt på HDR (jag har problem just med ATV då jag måste starta om samma serie upp til 5ggr för att HDR ska kicka in). Tvn är kanske inte lika ljusstark som 2018-modellerna, men den ska ju kunna visa iaf 1000nits på vit. Står det "hdr" på play-knappen och ser du att ikonerna i menyen blir bländande vita? Själv måste jag ha solglasögon på kvällen för att kunna se nånting i menyerna. Har du satt den på HDR+ ? Hur har du kommit fram til de inställningar du har, har du testat Rtings rekommenderade?

 

2. Ställ in mera genomskinliga undertexter. På netflix f.eks font-consol-svart, shadow-raised-vit, size small. På ApleTV måste du ställa in i Appletvn och då hjälper det med en mindre än standard storlek och vit text med litegenomskinlig effekt.

 

3. Testa PCM/PCM och se om det hjälper. ARC suger verkligen. Kör du via ATV så kan du ju strunta i ARC.


Redigerat av Demon Slayer, 03 november 2020 - 09:39.


#439

Postad 03 november 2020 - 10:00

Unregistered3b332796
  • Unregistered3b332796
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

1. Detta låter som att det är fel på tvn. Eller att den inte låser ordentligt på HDR (jag har problem just med ATV då jag måste starta om samma serie upp til 5ggr för att HDR ska kicka in). Tvn är kanske inte lika ljusstark som 2018-modellerna, men den ska ju kunna visa iaf 1000nits på vit. Står det "hdr" på play-knappen och ser du att ikonerna i menyen blir bländande vita? Själv måste jag ha solglasögon på kvällen för att kunna se nånting i menyerna. Har du satt den på HDR+ ? Hur har du kommit fram til de inställningar du har, har du testat Rtings rekommenderade?

 

2. Ställ in mera genomskinliga undertexter. På netflix f.eks font-consol-svart, shadow-raised-vit, size small. På ApleTV måste du ställa in i Appletvn och då hjälper det med en mindre än standard storlek och vit text med litegenomskinlig effekt.

 

3. Testa PCM/PCM och se om det hjälper. ARC suger verkligen. Kör du via ATV så kan du ju strunta i ARC.

 

Har testat både native-appen för Netflix och Apple TVs Netflix-app med HDR UT-inställningarna. Blir samma problem. Dvs mörka scener i Netflix blir så möra att de nästan inte syns, lite som att någon dragit ner brightness och panel light till nästan 0.

 

Det går tyvärr inte att ställa in undertexterna för Native-appen på Samsung. Sedan ser jag inte riktigt kopplingen mellan Netflix-problemet och ljus-pumpandet. HDR-material på Netflix blir jättemörkt även utan undertexterna.

 

3. Jag har redan TVn inställd på PCM UT. Blir ändå avbrott.



#440

Postad 03 november 2020 - 11:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Blir det så mörkt att det nästan inte syns så håller jag fast vid att det är fel på tvn, men du har fortfarande inte sagt vilka inställningar du använder eller om tvn flaggar innehållet som HDR?

 

Netflix undertexterna ställer du inn i Netflix på en browser. Du måste sedan byta profil i Netflix-appen i tvn fram och tillbaka för att det skal iversättas. Knallvit text i stor stil är inte det bästa för kontrasten oavsett HDR eller inte så det är fint att justera den hursomhelst menar jag.


Redigerat av Demon Slayer, 03 november 2020 - 11:56.


#441

Postad 03 november 2020 - 12:05

Unregistered3b332796
  • Unregistered3b332796
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Blir det så mörkt att det nästan inte syns så håller jag fast vid att det är fel på tvn, men du har fortfarande inte sagt vilka inställningar du använder eller om tvn flaggar innehållet som HDR?

 

Netflix undertexterna ställer du inn i Netflix på en browser. Du måste sedan byta profil i Netflix-appen i tvn fram och tillbaka för att det skal iversättas. Knallvit text i stor stil är inte det bästa för kontrasten oavsett HDR eller inte så det är fint att justera den hursomhelst menar jag.

 

Visste inte om att man kunde ändra textinställningar för Netflix på webben. Tack för tipset! Ska prova.

 

TVn flaggar HDR korrekt i Netflix-appen.

 

Det glömde jag att skriva, men det 'bildläget' jag har defaultat till är 'Film'. Det är det generella tipset att använda detta läge för att få bäst bild.

 

Har dock på morgonen experimenterat med Dynamiskt och Standard-lägena och då fått upp ljuset i mörka partier på Netflix (testar på Ratched och Haunting of Hill House) men det känns lite konstlat och man tappar lite av det fina lugnet i Film-läget.

 

Jag trodde annars att de olika bildlägena bara var olika settings sparade, men det känns som att de faktiskt påverkar bilden utöver de staplar man kan dra i. I Film-läget kan jag tex aldrig få upp ljuset så pass att det matchar lägena Dynamiskt eller Standard.

 

Kan det vara det jag måste göra, dvs ha TVn i Standard-läge och leva med de överdrivna inställningarna?



#442

Postad 03 november 2020 - 12:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Nej det ska du inte behöva. Nu har jag en annan tv (q9fn) men topmodellerna ska ju som sagt kunna ge 1000-1500nits så att bilden är mörk låter konstigt. Jag kan ju t.o.m se på HDR på barnas Q60 som kostade under 10k.

Redigerat av Demon Slayer, 03 november 2020 - 12:13.


#443

Postad 03 november 2020 - 12:22

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Ändra även till gul text på netflix



#444

Postad 03 november 2020 - 12:26

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Har testat både native-appen för Netflix och Apple TVs Netflix-app med HDR UT-inställningarna. Blir samma problem. Dvs mörka scener i Netflix blir så möra att de nästan inte syns, lite som att någon dragit ner brightness och panel light till nästan 0.

 

 

Har du testat att ändra HDMI-svärta på TV:n?



#445

Postad 03 november 2020 - 12:28

Unregistered3b332796
  • Unregistered3b332796
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Har du testat att ändra HDMI-svärta på TV:n?

HDMI-svärta?

 

Jag kör Native-appen i Samsung-TVn.



#446

Postad 03 november 2020 - 12:32

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

HDMI-svärta?

 

Jag kör Native-appen i Samsung-TVn.

OK, tolkade Apple som att du körde från ATV-burk.



#447

Postad 03 november 2020 - 12:49

Unregistered3b332796
  • Unregistered3b332796
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

OK, tolkade Apple som att du körde från ATV-burk.

Har testat ATV också i och för sig och gav samma mörka bild på Netflix-appen om jag matade TVn med 4K HDR. Med SDR blir ju bilden ljusare men då har man ingen HDR.

Men med kombinationen Film-läge på Samsung + SDR på ATV, spritter ju inte precis bilden ala HDR.

 

Med tanke på att TVn är 2019-modellen och med vad jag precis läst på ett par communities, kan man ju lägga ner tankarna på att Samsung ska uppgradera One-Boxen med både Dolby Vision och eARC.

Känns tråkigt med en så pass dyr TV.



#448

Postad 03 november 2020 - 13:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Men du ska inte behöva Dolby Vision för en fantastisk HDR bild, det låter som att nånting är fel.



#449

Postad 03 november 2020 - 13:15

Unregistered3b332796
  • Unregistered3b332796
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Men du ska inte behöva Dolby Vision för en fantastisk HDR bild, det låter som att nånting är fel.

Ok. Intressant. Native Netflix-appen i Samsung Q950R i Film-läget är definitivt inte fantastisk. TVn köptes för ett par månader sedan. Kan det verkligen vara ett fel i den redan? Konstigt att allt annat funkar men inte HDR. Skulle förstå om alla andra källor också var mörka.

Kanske får testa i någon butik för att se om man ser samma där.



#450

Postad 03 november 2020 - 13:43

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

Tycker att det är liiite lite lagg när jag kör ATV4K. Vad kan man göra om man upplever just detta? Letat runt i menyerna utan framgång. Är samma sak när man använder de inbyggda apparna.

Du har nog problemet i inställningarna hos ATV
Du kan tex inte ställa upplösning på 50Hz utan måste skicka ut native ur boxen, för att ta ett exempel


Har testat ATV också i och för sig och gav samma mörka bild på Netflix-appen om jag matade TVn med 4K HDR. Med SDR blir ju bilden ljusare men då har man ingen HDR.

Men med kombinationen Film-läge på Samsung + SDR på ATV, spritter ju inte precis bilden ala HDR.

 

 

Måste vara inställningarna på din Teve som är fel





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.