Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nikon D90 med fokusproblem

126 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 januari 2010 - 14:36

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Har ett tydligt problem med min D90.

Jag får ovanligt många bilder som är felfokuserade. Fokus ligger någon cm bakom vald punkt med halvmeters avstånd till motivet.
Har provat att utesluta felkällor, inställningar enligt nedan:
- AF punkt center vald, single point
- AF ställd på AF-S

- Tog inte dessa bilder med stativ, så jag hade kunnat få bättre uppriktning, det ger lite fel, men inte så mycket.
- Fokus ligger alltid prick på mitt på texten "Focus here" med mittersta AF-punkten, AF låst.

Efter att ha sökt en del på nätet, så har jag hittat några sidor som ger tips och verktyg.
Skrev ut testbild från Jeffrey Friedl och Leon Goodman.
Började med att fastställa hur stor area som centerpunkten hittar. Den var inte liten... I princip så tar den nästan till närmaste punkt sidan om. Korset är avsevärt större än den som visas på Leons sida för D70. Detta gör att felmarginalen på det man siktar på är ganska stor.
Testbilden på Jeffreys sida gick inte att använda, då D90'n hittar den gråa texten även på hans 5%-utsktft, och således ger fokus på fel ställe i djupled.

Jag provade med tre (3) olika objektiv i följande ordning: 35 f/1.8 AF-S, 18-55 VR AF-S, 35-70 AF, och såg två saker:
- Vid kontinuerlig matning har första bilden mer bakfokus än de följande.
- Alla bilderna oavsett objektiv har tydlig bakfokus.

Det finns ännu en sak att ta hänsyn till, att ta bilden där skärpedjupet är lika stort framför som bakom fokuspunkten, enligt denna sida. Detta har jag inte riktigt gjort, utan har hållt mig till avståndet 40cm, med resultatet 48%/52% teoretisk fördelning. (Exponeringen är varierande, 35-70mm har Skylightfilter.)

Så... resultatet talar för att jag behöver justera kameran, inte objektiven.
Antingen gör man det själv (lite pilligt, men borde gå ju) enligt Leons sida 3, fast jag tejpar inte gärna spegel... eller skickar in huset till Nikon (Sundsvall, je) och är av med den i nån vecka. :)

Vet inte om jag har möjligheten att byta huset på Expert, men antar att husen är slutsålda, så ingen mening med det.

Länkar till (nästan varannan) testbild här.
Vad säger ni?

#2

Postad 04 januari 2010 - 16:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Har du provat med manuell instællning av skærpan, via søkaren eller LV och inzoomad bild? Blir det helt rætt?
Du har ju rætt i att det ser ut att skærpan ligger bakom.

#3

Postad 04 januari 2010 - 16:42

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Testa affären först och sen skicka väg den om de inter byter den direkt.

#4

Postad 04 januari 2010 - 16:54

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Har du provat med manuell instællning av skærpan, via søkaren eller LV och inzoomad bild? Blir det helt rætt?
Du har ju rætt i att det ser ut att skærpan ligger bakom.

Provat manuell, samma resultat.
LV ger knivskarp bild, exempel med 35-70 på 35mm (DSC0042) och 50mm (DSC0043) i länken ovan.

Ska åka förbi Expert imorgon kväll och kolla med dem. :/

#5

Postad 05 januari 2010 - 09:55

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Har ett tydligt problem med min D90.

Om du är säker på att det är fel på kameran är det klart att du ska lämna in den. Dock var ju bilden du postade tidigare i en annan tråd ett exempel på att kameran fungerade som den skulle, men att fokuspunkten inte var den du hade förväntat dig. (Dvs. det område som enligt kameran skulle vara i fokus var verkligen i fokus.)

Jag tittade igenom bilderna du postat nu, men är inte riktigt kompis med Nikons myPicturetown - ser bara lågupplösta varianter och de ser ok ut. Texten som är tänkt att vara skarp är väl skarp? Vilken bild visar på ditt problem tydligast av de du lagt upp (och hur ser jag den i bättre upplösning)?

Om du fokuserar manuellt med kameran i LV och har skarp bild på skärmen men inte när bilden är tagen är det inte ett AF-problem, vilket är det vanliga när man pratar om bak-/frontfokusproblem (även om det också är ovanligt).

Redigerat av morberg, 05 januari 2010 - 10:05.


#6

Postad 05 januari 2010 - 10:21

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Om du är säker på att det är fel på kameran är det klart att du ska lämna in den. Dock var ju bilden du postade tidigare i en annan tråd ett exempel på att kameran fungerade som den skulle, men att fokuspunkten inte var den du hade förväntat dig. (Dvs. det område som enligt kameran skulle vara i fokus var verkligen i fokus.)

Yes, den hittar rätt ibland, men då var det auto på AF-ruta, nu var det endast center vald.

Jag tittade igenom bilderna du postat nu, men är inte riktigt kompis med Nikons myPicturetown - ser bara lågupplösta varianter och de ser ok ut. Texten som är tänkt att vara skarp är väl skarp? Vilken bild visar på ditt problem tydligast av de du lagt upp (och hur ser jag den i bättre upplösning)?

Inte jag heller, men såhär funkar det för er som ska kolla bara. Dubbelklicka på bild öppnar stor bild. Markera i thumbnail-läge och klicka på "Download" uppe till vänster för att få full upplösning + Exif. DCS0040 är extremfall, 0028 och 0030 är väl standard. Man ser texten i sidorna, där det är skarpt från +2mm till +10mm, men oskärpa finns redan vid 0.

Om du fokuserar manuellt med kameran i LV och har skarp bild på skärmen men inte när bilden är tagen är det inte ett AF-problem, vilket är det vanliga när man pratar om bak-/frontfokusproblem (även om det också är ovanligt).

Tror jag det vore. Fokuserade med AF i LV. Eftersom LV kör annan fokusering än den vanliga (och det då blir perfekt), så är det för mig bevis på att spegeln ska justeras enligt länken jag hade i min post.

#7

Postad 05 januari 2010 - 13:46

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

DCS0040 är extremfall, 0028 och 0030 är väl standard. Man ser texten i sidorna, där det är skarpt från +2mm till +10mm, men oskärpa finns redan vid 0.

De såg inte så bra ut, det håller jag med om. Om yttre faktorer är uteslutna (t.ex. att du fokuserat och låst sedan vridit kameran innan du tagit bilden - och det verkar du inte ha gjort) ser det verkligen ut som något som behöver åtgärdas.

#8

Postad 05 januari 2010 - 13:50

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag känner till sedan tidigare att man kan lämna in kameror för justering av fokusen. Sen hur du nu ska göra det är en annan femma, men visst ska expert fixa detta åt dig utan kostnad. Tkr du kan ringa de företag som jobbar med kameraservice, så kan de ge dig lite kött på benen innan då går till expert. Googla på kameraservice.

#9

Postad 05 januari 2010 - 13:51

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Tack... behöver verkligen höra att jag inte ser fel. :o
Fick svar från Nikon support, 10 (!) arbetsdagar sen de har fått huset. WTF. Expert skickar kanske saker 1-2 gånger i veckan, vad tar 10 dagar att fixa? Vrida på en liten skruv? Vill gråta...

#10

Postad 05 januari 2010 - 20:36

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Jaha, var inne på Expert idag, tjejen sa att jag skulle få ett mytt hus, då det är inom 2 veckor jag återkom.
Är ganska kluven, får jag ett nytt (som säkert ska skickas från Nikon, det är ju slut hos alla Expert) så måste jag kolla fokus på den, och med min tur så är det väl AF-fel på den med. Är det så, så blir jag utan kamera ännu längre, igen! Hade nästan varit bättre om de hade justerat denna, så vet jag att den garanterat är 100%.

Tjejen sa att hon skulle kontakta Nikon, och återkomma till mig. Toppen. Sen var det knappt att hon ville skriva en lapp, där det stod att hon hade tagit emot den! ;) Je, jag lämnar min kamera för 6k+ här, utan något kvitto som helst... doh.

nattuglan, tack för tipset, hann dock inte kolla innan jag skulle iväg.

#11

Postad 05 januari 2010 - 20:39

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Är det så, så blir jag utan kamera ännu längre, igen!

Du kan få köpa en D40 billigt av mig ;) Synd att du hann skicka iväg kameran, annars kunde vi jämföra med min. Jag är kvar utanför Lund nu.

#12

Postad 05 januari 2010 - 20:40

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Du kan få köpa en D40 billigt av mig ;)

Tack! :(

Ja, jämförelse är lätt om du tar ditt 35mm och kör fokustestet jag länkade till... ;)

#13

Postad 06 januari 2010 - 20:16

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Jaha, var inne på Expert idag, tjejen sa att jag skulle få ett mytt hus, då det är inom 2 veckor jag återkom.
Är ganska kluven, får jag ett nytt (som säkert ska skickas från Nikon, det är ju slut hos alla Expert) så måste jag kolla fokus på den, och med min tur så är det väl AF-fel på den med. Är det så, så blir jag utan kamera ännu längre, igen! Hade nästan varit bättre om de hade justerat denna, så vet jag att den garanterat är 100%.

Tjejen sa att hon skulle kontakta Nikon, och återkomma till mig. Toppen. Sen var det knappt att hon ville skriva en lapp, där det stod att hon hade tagit emot den! :) Je, jag lämnar min kamera för 6k+ här, utan något kvitto som helst... doh.

nattuglan, tack för tipset, hann dock inte kolla innan jag skulle iväg.


Lite läbbigt faktiskt att man inte får ett inlämningskvitto, man kanske ska gå till någon expertbutik o fråga vart min nikon d700 tog vägen efter man lämnat in den på serive? :-D hehe!

Att det tar 10dagar att fixa har nog inte med ingreppet att göra, utan snarare för att servicestället har annat jobb att göra före också :-D..som kanske kräver mer än att skruva en skruv :-D ..de säger nog 10dagar som generell tid men expter kansek får kameran redan efter 4dagar o ringer sen till dig. Med min erfarenhet är serviceställen seriösa o duktiga.

#14

Postad 06 januari 2010 - 20:28

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Jaja, du har väl rätt. Min D90 är kanske inte heller högre prio än någon annans. :)

Har bara gott att säga om bemötande från Nikon support, verkligen engagerade.

#15

Postad 13 januari 2010 - 10:21

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Har nu även kollat av fokus på min nya D90 och verkar lida av samma problem som ungern.

Tog ett gäng testbilder med mitt 35mm f/1.8, 50mm f/1.8 och 90mm f/2.8. Inget av dem sätter fokus korrekt på D90:n, medan de fungerade perfekt på min D40.

Ska försöka lämna in kameran på Lasses Kameraservice i Stockholm (Saltsjö-Boo).

Uppmanar alla med D90 att testa av fokus med ljusstarka objektiv!

#16

Postad 13 januari 2010 - 11:05

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Låter konstigt att du inte fick ett inlämningskvitto av expert, det lämnar de alltid ut här i Göteborg iaf. Post skickas nästföljande vardag (alternativt samma dag om det är innan post killen har kommit till butiken).

#17

Postad 13 januari 2010 - 11:42

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med min, men har inget så ljusstarkt objektiv. Men jag tycker att man kan se att det är bra iaf. Om man vill snabba på det hela borde man väl kunna skicka till Nikon direkt?

#18

Postad 13 januari 2010 - 11:44

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Måste nog också skicka in min D90 med 18-200, har lite bakfocus problem på den jag med, men vet inte om det e objektivet eller kameran, så lika bra att skicka in båda.

#19

Postad 13 januari 2010 - 11:48

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Jag har inga problem med min, men har inget så ljusstarkt objektiv. Men jag tycker att man kan se att det är bra iaf. Om man vill snabba på det hela borde man väl kunna skicka till Nikon direkt?

Det går att se även med vanlig kitobjektiv. Jag hittade det direkt.
Ja, det kan du, men då står du själv för frakt, alternativt måste du få en fraktsedel från Expert, och då vinner man ingen tid.

Måste nog också skicka in min D90 med 18-200, har lite bakfocus problem på den jag med, men vet inte om det e objektivet eller kameran, så lika bra att skicka in båda.

Se upp med det, så att de inte justerar kameran till objektivet. Har läst om att nån har fått det, och att alla andra objektiv gav dålig AF sen. :/

#20

Postad 13 januari 2010 - 13:21

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Om man vill snabba på det hela borde man väl kunna skicka till Nikon direkt?

Största fördelen är om man kan ta sig till ett serviceställe själv. Då kan de snabbt avgöra om det är fel på kameran eller inte. Tänkte passa på att få min D40 rengjord samtidigt som jag lämnar in D90:n.

#21

Postad 13 januari 2010 - 21:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Intressant, får ta och testa detta också (D5000). Jag hittade denna testbild, man tar i 45grader, ska man ta vid närgränsen ?

Bifogad fil(er)



#22

Postad 14 januari 2010 - 16:37

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
WOHOOOO, kameran är tillbaks! Fick sms från Expert nyss... och så ska man behöva cykla hem och äta middag med familjen först! :)

que: Se upp med det, så du inte hamnar på gränsen och missar fokuslinjen pga. detta och får felaktigt backfocus-symtom.

#23

Postad 14 januari 2010 - 16:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

WOHOOOO, kameran är tillbaks! Fick sms från Expert nyss... och så ska man behöva cykla hem och äta middag med familjen först! :)

que: Se upp med det, så du inte hamnar på gränsen och missar fokuslinjen pga. detta och får felaktigt backfocus-symtom.

Hoppas kameran är bättre nu!

Vad menade du, vad ska jag tänka på?

#24

Postad 14 januari 2010 - 17:07

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

WOHOOOO, kameran är tillbaks!

Härligt! Vi vill se nya bilder :)

#25

Postad 14 januari 2010 - 22:05

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Vad menade du, vad ska jag tänka på?

Om du ställer motivet innanför närgränsen, så kan ställer sig objektivet på närmast möjliga, men det blir suddigt, och fokus ligger bakom "vald" punkt.

Jaha, så då har jag suttit och tagit 50 bilder, men blev besviken redan efter första. Direkt visar kameran samma symtom. Enligt servicepappret har de justerat AF. Så vad har de gjort då?! Säg att den är måttligt bättre då.

Tog på frihand, första bilden på vanligt sätt, andra med LV. Efter dessa två var alla tagna på stativ, ej LV.
Bifogad fil  Picture_012.jpg   605,45K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Picture_013.jpg   605,44K   3 Antal nerladdningar
Jag upptäckte sedan vid följande bilder, att mitten på LV inte är samma som mitten i sökaren. Tar jag en bild, och zoomar rätt in, så kommer jag inte till samma mittpunkt i motivet. Är det detta som spökar med fokusen kanske? Jag siktar inte där jag tror jag siktar? AF-sensorns mittpunkt är troligtvis inte heller mitt i lilla rutan.

Två exempelbilder, beskurna även dessa, första 35mm f/2.2, andra 35-70 på 35mm f/3.3 och blixt.
Bifogad fil  Picture_019.jpg   315,65K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Picture_026.jpg   281,89K   0 Antal nerladdningar

Jag vet inte, är det bara jag som är kinkig? Är detta så bra som det kan bli med en D90?
Men jag stör mig oerhört på att det är skarpare på +2mm än på 0mm. Är inte ens glad att ha fått tillbaka kameran, känner mig bara matt.

#26

Postad 15 januari 2010 - 06:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Låter ju inte bra. Det verkar som det är denna test du har kört. http://focustestchart.com/chart.html

Tror det är bra att andra (som inte har D90) testar för att se hur bra ett sådant test är. Har ännu inte satt mig in i testen fullt ut, men visst bord det bli skärpa en bit på båda sidor om linjen, men ska det vara lika mycket? Funderar på effekten av att man har en 45 graders vinkel och att nu mönstret är linjärt mellan linjerna, hjärnan går fortfarande i wake-up mode men borde inte det vara olika avstånd :)

Vill nog själv testa att sätta upp kameran på ett stativ och flyttat ett föremål (som man ser skärpa bra på) på ett bord fram och tillbaka för att se om det är någon skillnad om det är 0 graders vinkel. Man borde väl kunna köra AF på ett föremål som är mitt på bordet, ta en bild. Sedan utan att ändra fokus i kameran flytta föremålet X antal cm fram och ta en bild och samma bakom ursprungspunkten och ta en bild, gillar nog den tanken bättre än ett testpapper eller?

Ungern har nu förstått din varning om närgräns, du har nog rätt där att man ska se till att man ligger med en marginal till närgränsen för att få samma förhållande på båda sidor om fokuspunkten. Borde väl egentligen gälla i verkliga livet i makrofotografering att man riskerar att få sämre skärpedjup framför AF punkten än bakom

#27

Postad 15 januari 2010 - 09:42

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Tror det är bra att andra (som inte har D90) testar för att se hur bra ett sådant test är. Har ännu inte satt mig in i testen fullt ut, men visst bord det bli skärpa en bit på båda sidor om linjen, men ska det vara lika mycket?

Själv tittar jag mest på om där jag satte fokus är skarpt, eller om det hamnar på annat ställe i bilden. Skärpedjup på lutande plan känns förrädiskt.

Jag har kört 45 graders testet samt gjort ett litet "stileben" med diverse prylar (taget från rät vinkel). Dvs med DVD-fodral, bokryggar etc. som är intryckta på olika avstånd. Sedan fokusera på ett av dem. Då ser man lätt var fokus egentligen hamnar.

Igår när jag testade fick jag samma resultat vid LiveView och genom den optiska sökaren, så nu börjar jag undra om det inte är den stora sökaren i D90 som gör det svårare att hitta fokus. Dvs beroende på hur jag tittar in i sökaren, så är fokuspunkten på olika ställen. I den "lilla" sökaren på D40 var det svårare att titta fel :)

#28

Postad 15 januari 2010 - 09:44

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Igår när jag testade fick jag samma resultat vid LiveView och genom den optiska sökaren, så nu börjar jag undra om det inte är den stora sökaren i D90 som gör det svårare att hitta fokus. Dvs beroende på hur jag tittar in i sökaren, så är fokuspunkten på olika ställen. I den "lilla" sökaren på D40 var det svårare att titta fel :)

Märke detta igår. Om man flyttar blicken upp/ner så flyttar sig punkten också.
Dina resultat?

#29

Postad 15 januari 2010 - 10:14

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Märke detta igår. Om man flyttar blicken upp/ner så flyttar sig punkten också.
Dina resultat?

Jag blir bara knäpp och fotograferar med min D40 tills vidare. Ska fotografera mitt "stileben" med stativ också för att utesluta kamerarörelser helt. Sedan tänkte jag installera Capture NX2 för att kolla av var mina fokuspunkter verkligen hamnar. Får jag samma resultat via LiveView och optiska sökaren, så borde det inte vara fokusfel hos mig iaf.

#30

Postad 15 januari 2010 - 10:23

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Tog på frihand, första bilden på vanligt sätt, andra med LV. Efter dessa två var alla tagna på stativ, ej LV.

Testa att ta med stativ och jämför mellan LV och utan. Får du samma resultat då, så borde fokusen vara korrekt justerad.

#31

Postad 15 januari 2010 - 10:27

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Testa att ta med stativ och jämför mellan LV och utan. Får du samma resultat då, så borde fokusen vara korrekt justerad.

Glömde skriva, gjorde det med. Då jag såg att rutan inte var på samma ställe i "höjdled". Och så när jag zoomade rakt in på tagna bilden, så kom jag till en lägre punkt på motivet.

#32

Postad 15 januari 2010 - 11:36

Richard_Larsson
  • Richard_Larsson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Stativ och fjärrutlösare. 55 cm avstånd. AF-D 50 mm f / 1.8. Första bliden f / 1.8, andra bilden f / 2.8. Lite bakfokus verkar det vara, men det kanske beror hur jag tittar i sökaren?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Richard_Larsson, 15 januari 2010 - 11:40.


#33

Postad 15 januari 2010 - 12:45

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Börjar fundera på, om jag (vi) missar två viktiga saker. Var sensorkorset mäter fysiskt i förhållande till visad punkt i sökaren och var kameran tar fokus.

1) Är sensorn ovanför eller nedanför punkten? Se röda korset...
Bifogad fil  image007.jpg   1,78K   0 Antal nerladdningar

2) Hamnar fokus på övre kontrastgränsen (röd ruta) eller undre (gul ruta)?
Bifogad fil  post_186320_1263551566.jpg   34,47K   0 Antal nerladdningar

Tror jag fick resultatet att min sensor inte är placerad i mitten, utan liknar bild 1. Så då siktar jag förbi min avsedda punkt och får fokus länkre bak. Vet jag inte var sensorn mäter, vet jag inte heller var den tog enligt bild 2.
Problemet är, att när jag testade i mitt första inlägg, så varkade det som att de 11 sensorerna i rutnätet nästan når varandra, vilket gör att AF-området för varje sensor är väldigt stort. Detta borde ge stor felmarginal på 45graderstesten. Får ta ett stort blankt papper med en liten svart ruta och kolla upp sensorns utbredning.

Ska även göra som Walkir, sätta upp plana objekt och kolla AF där.

#34

Postad 15 januari 2010 - 16:42

Richard_Larsson
  • Richard_Larsson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Nytt test. Nikon D90 med AF 50 mm f/1.8 D.
Rakt framifrån ca 50 cm, bländare 1.8.

Stativ och fjärrutlösare. Först autofokuserade med kameran sedan ställdes kameran på manuell AF för att kunna flytta objektet. Fokus på Nikon i bilden.

Bild 1: Ingen förskjutning

Bild 2: 1 cm närmare

Bild 3: 1 cm ifrån

Bild 4: ½ cm ifrån

Så jag tycker det verka vara lite bakfokus även om bild 1 blev bäst, för bild 2 är sämre än bild 3.

JPG från NEF utan bildbehandling.

Fokusdjup enligt nedan.
Depth of field
Near limit 49.7 cm
Far limit 50.3 cm
Total 0.64 cm

Bifogad fil(er)


Redigerat av Richard_Larsson, 15 januari 2010 - 16:49.


#35

Postad 15 januari 2010 - 20:42

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Fokus på Nikon i bilden.

Där kan jag tänka mig, att sensorn tog lite på fasen ovanför Nikon.


Så då har jag testat lite till.
Mätte upp sensorn...
Bifogad fil  cross1280.jpg   193,11K   0 Antal nerladdningar
Jag har ritat in var den är placerad och hur stor den är med rött. Som synes, mitt i X, men nedanför mitten i Y.

Sen tog jag flera bilder varav jag slänger upp tre tagna i rad. Fokus mitt på textmassan, avstånd ca 40cm,.
Först en som hade fokus från föregående bild, bekräftat med ett omtryck på utlösaren.
Bifogad fil  On.jpg   260,49K   0 Antal nerladdningar

Andra med fokus på närmast möjliga (handen mellan motiv och kamera) sen fokus till motiv.
Bifogad fil  near_on.jpg   258,84K   0 Antal nerladdningar

Sist med fokus på oändligt sen fokus till motiv.
Bifogad fil  far_on.jpg   259,94K   0 Antal nerladdningar

Känner att jag fortfarande har backfocus en aning, ungefär lika mycket som Richard. De stora siffrorna till vänster är skarpare, än mittersta raden text där ju fokus skulle ligga (bekräftat i ViewNX). Jag får nog nöja mig med detta, eller pilla själv, vilket inte tilltalar mig speciellt.

Edit: Alla bilder tagna med wunderbara 35mm f/1.8

Redigerat av ungern, 15 januari 2010 - 21:01.


#36

Postad 15 januari 2010 - 20:59

Richard_Larsson
  • Richard_Larsson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Vilken brännvid användes?

#37

Postad 15 januari 2010 - 21:01

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Vilken brännvid användes?

Nikkor 35mm, sorry, lade till det ovan.

#38

Postad 15 januari 2010 - 21:37

Richard_Larsson
  • Richard_Larsson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Vilken bländare?

Jag provade på bländare 2.8 nu, då bli skärpan bra.

#39

Postad 15 januari 2010 - 21:45

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0
Kolla exif :)
Använde f/1.8. Bländar man ner så vinner man skärpedjup, det är lättare att visa felet vid full öppning så klart.

#40

Postad 15 januari 2010 - 21:48

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Tycker inte du har så mycket fokusproblem, klart du får sämmre fokus på f1,8

Visa gärna bilderna på nikonforum.se

#41

Postad 15 januari 2010 - 22:02

Richard_Larsson
  • Richard_Larsson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Nu ser jag exif, var tvungen att ladda hem bilden för det.

Redigerat av Richard_Larsson, 15 januari 2010 - 22:02.


#42

Postad 15 januari 2010 - 22:03

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Nu ser jag exif, var tvungen att ladda hem bilden för det.

Ja, förlåt, menade inte att vara kaxig. :)

#43

Postad 15 januari 2010 - 22:23

Richard_Larsson
  • Richard_Larsson
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Det är lugnt.

#44

Postad 16 januari 2010 - 08:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Då har jag också gjort en test med Nikon D5000, och har nog kommit till samma slutsats. Både i en 45 graders test och en förflyttningstest i ett plan så har man mer skärpa bakom än framför objektet. Jag har inga objektiv med hög ljuskänslighet så bilderna är tagna med mitt 18-105 i läge 105 och det är då 5.6 som bländare. Testade också några kort med 50mm med samma resultat. Bilderna är tagna med ett avstånd på 50cm, både i 45graders testet och i en plan.

Nu har jag tagit runt 10000 bilder med kameran i verkliga livet och inte haft något problem med skärpan, så kanske är det ett medvetet val från Nikon att lägga skärpedjupet bakom fokusplanet, pga att till 99% av de objekt som är känsliga för skärpa typ porträtt så är det ett större behov av skärpa bakom den punkt som kameran låser på än framför för där är det i princip bara luft (bortsätt från kanske en näsa).

Önskemål vore att någon med Nikon D300, D700 gjorde en motsvarande test och någon med annat fabrikat gjorde likande. Man kan ju också ställa en frågan till Nikon, men eftersom ungern kamera har varit inne för justering så skulle man ju anta att det är så som Nikon ställer in dem

Dessa bilder har jag använt en mätpunkt och AF via sökare.
Bifogad fil  test_45_forum.jpg   668,5K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  test_0_forum.jpg   698,09K   0 Antal nerladdningar

Har utökat testen med manuellt och LV tester, se nedan. Alla mina serier har jag tagit i två omgånger och de har visat samma resultat båda serierna förutom LV manuellt som visas nedan, men det är nog mer på personen bakom kameran. När det gäller manuellt via sökaren så kunde jag se att den första bilden som skulle vara i skärpa var något ur skärpa och det var de på båda serierna, kan bero på att det var svårt att ställa in skärpan eftersom jag inte kunde zooma in samt att jag tittade i sökaren med glasögon, så jag har inte tagit med dessa manuella bilder. I LV manuellt så har jag zoomat in max och där är det då enklare att ställa skärpan. LV har nog en större ruta för AF så det gick inte att använda 45 graders pappret till det, det blev olika varje gång, så jag använde enbart förflyttning i 0-planet

Dessa är med LV med AF
Bifogad fil  LV_auto_forum.jpg   245,19K   0 Antal nerladdningar

Dessa är då två serier som är med manuell inställning med LV
Bifogad fil  LV_manuell_1_forum.jpg   236,48K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LV_manuell_forum.jpg   236,11K   0 Antal nerladdningar

Om man ska ge en slutsats av detta så ser det ut som det är med AF via sökare som man har mer skärpa bakom fokuspunkten. Ställer man kamera på LV så är det mer jämnt mellan den bild man får på +3 cm som -3cm, samma gäller LV manuellt.

Kan tilläggas att jag tycker att de bilder som är tagen i skärpa 0cm med AF i sökare och LV är i något bättre skärpa än de bilder som jag manuellt försökte få i skärpa.

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 januari 2010 - 11:36.


#45

Postad 16 januari 2010 - 10:23

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Ställer man kamera på LV så är det mer jämnt och samma gäller LV manuellt.

Detta är dock inte konstigt eftersom objektivet ställer in sig tills bilden blir skarp på just sensorn = bilden blir skarp.
Ställer man in manuellt med LV blir det så "i fokus" som man själv gör det. Inga hyss kan göras av kameran i detta läge.
:)

#46

Postad 16 januari 2010 - 10:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Detta är dock inte konstigt eftersom objektivet ställer in sig tills bilden blir skarp på just sensorn = bilden blir skarp.
Ställer man in manuellt med LV blir det så "i fokus" som man själv gör det. Inga hyss kan göras av kameran i detta läge.
:)

Vet inte på vi pratar om samma sak :D Vad jag menade (ska nog skriva om det) är att skillanden mellan +3cm och -3cm är mer lik på LV jämfört med AF via sökaren.

#47

Postad 16 januari 2010 - 11:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vet inte på vi pratar om samma sak :)

Inte jag heller :D
Det jag menade är att när man ställer skärpan i LV finns det inget som jag vet som kan ställa till det varken i AF eller MF. Skärpan ska sitta rätt helt enkelt. En annan femma med sökarens AF. Den kan halta som bekant...

#48

Postad 16 januari 2010 - 13:23

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

2) Hamnar fokus på övre kontrastgränsen (röd ruta) eller undre (gul ruta)?
Bifogad fil  post_186320_1263551566.jpg   34,47K   0 Antal nerladdningar

Om ni har ställt in på att enbart använda fokuspunkten i mitten (jag utgår från att ni gjort det, annars tror jag testet blir missvisande) borde det inte ha någon betydelse då den sensorn är av korstyp och därmed använder den vertikala delen av sensorn för fokusering.

#49

Postad 16 januari 2010 - 13:26

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Inte jag heller :D
Det jag menade är att när man ställer skärpan i LV finns det inget som jag vet som kan ställa till det varken i AF eller MF. Skärpan ska sitta rätt helt enkelt.

Precis. Och jag får bättre ställd skärpa med LV än vanlig AF.
Tog upp detta i Nikonforum, fick den del bra svar. Ser dock ut som att jag är för petig för gemene man.

#50

Postad 16 januari 2010 - 13:31

ungern
  • ungern
  • Forumräv

  • 746 inlägg
  • 0

Om ni har ställt in på att enbart använda fokuspunkten i mitten (jag utgår från att ni gjort det, annars tror jag testet blir missvisande) borde det inte ha någon betydelse då den sensorn är av korstyp och därmed använder den vertikala delen av sensorn för fokusering.

Japp, gjort så. Men om jag riktade om kameran lite upp eller ner, så hördes att AF gick igång en aning, vilket föranleder mig att tro, att den ställer på olika ställen enligt bilden ovan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.