Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny dator till bildbehadling - vilken?

192 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 oktober 2012 - 23:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jahapp. Eftersom jag är den mest olycksdrabbade personen i hela världen så har min dator gått sönder (igen)
Råkade hälla ett glas cola över tangentbordet.
Datorn tvärdog med en gång och vägrar starta.

Skyndade mig att torka och försöka skaka ur det värsta och sen öppnade jag datorn och plockade ur hårddisken som inte hade fått en droppe cola på sig.

Skulle tro att datorn är helt körd så jag får väl börja kolla efter en ny men jag vet inte vad jag ska ha.

Har under flera år varit riktigt sugen på att få över till Mac så man slipper allt krångel.

Har kollat på en iMac 21,5"
2,5 ghz quad core i5
512mb grafik
8gb ram

Kostar 11500kr

Är det nån som vet om det är en bra dator ifall man vill att den ska fungera bra till bildbehadling ?

MacBook är ju trevliga annars men går bort pga dom små skärmarna på 13 tum.

Har egentligen inga pengar att lägga på en dator nu så det svider rejält, men om jag ändå måste köpa en ny så kanske man ändå ska satsa på en bra/dyr

Vad tycker tror ni?

Redigerat av andreassofus, 11 oktober 2012 - 23:03.


#2

Postad 11 oktober 2012 - 23:15

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Föredrar nog en 13t MacBook och sedan vid behov köp en extra skärm.
Sedan så vänjer man sig vid skärmens storlek.

Lätt ha med vid resande fot.

Redigerat av Mathzon, 11 oktober 2012 - 23:16.


#3

Postad 11 oktober 2012 - 23:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag har aldrig med mig min dator någonstans, sen är det jäkligt obekvämt att sitta framför en bärbar dator en längre tid.

Tycker att min 15" dator som jag har nu är för liten för att redigera bilder på , jag har aldrig vant mig.

Finns det någon annan fördel med MacBook förutom att du kan ta med den på resor?

#4

Postad 11 oktober 2012 - 23:43

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Sant, är jag hemma och arbetar med datorn så har jag en mus inkopplad. Gillar inte alltid trackpaden.

Finns många för och nackdelar med en laptop eller stationär.

För min del så är MacBooken en fördel vid resa där jag vet något bestämt jag skall fotografera.
Och kan snabbt granska en bild.

Hos iMacen är skärmen en stor klar fördel, hade en 27t tidigare och den var underbar att arbeta med.



#5

Postad 11 oktober 2012 - 23:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jo för dom som tar med datorn överallt så är det ju bäst med en laptop.
Men jag har alltid haft laptop och ALDRIG haft med mig den på nån resa eller när jag är ute och fotar.

Frågan är bara vilken man ska köpa i så fall, är det tex stor skillnad på 4 gb ram och 8gb?
Är det stor skillnad på 1,7ghz processor jämfört med 2,5?

Vet inte vad man behöver egentligen.
Jag vill att datorn ska flyta på bra och inte låta som en höfläkt som min laptop så fort man startar ett program, och jag vill att den ska va bra för lightroom, photoshop och andra bildbehandlingsprogram.

Spelar gör jag inte på datorn.
Kollar youtube gör jag och spelar musik :)

#6

Postad 12 oktober 2012 - 00:16

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Mycket ramminne lär vara bra då man håller på med PS. Men du klarar dig säkert med 4 BG också... Jag har omkring 6 GB för tilfället, innan dess hade jag 4 GB en längre stund i samma burk o det funkade bra det också...

Skaffade en Asus Zenbook UX32VD för ett par veckor sedan. Kika på denna om du vill ha ultrabook. Modellen jag skaffade har 13.3 IPS med 1920*1080 upplösning. Valde denna främst för den grymma skärmen. Fortfarande mkt nöjd. Den har i7 processor och dubbla grafikkort (!) för att växla mellan vid olika behov av grafikprestanda.

#7

Postad 12 oktober 2012 - 00:20

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Ram minnet kan du lätt uppgradera på egen hand och köpa för en billig peng från någon datorbutik än Apple´s egna dyra minnen.

Köper du en Imac, tänk en extra gång om du skall ha SSD som systemdisk. Inget man byter själv.
SSD ger snabbare uppstart av OS och program.

På en Macbook byter du både minne och HDD enkelt själv om du har behovet.

Finns säkert bra Windows datorer där ute som fyller dina krav och för en billigare peng.

#8

Postad 12 oktober 2012 - 00:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Det är bara det att jag börjar tröttna på pc då dom aldrig håller eller fungerar som dom ska.

Har fått byta hdd 5 ggr på mina sista 2 laptopar plus ännu fler formateringar pga virus och andra mjukvarubekymmer.

Finns det iMac med sdd disk menar du eller skulle jag köpa en lös sån sen eller hur menar du?



#9

Postad 12 oktober 2012 - 06:17

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Jag har kört på en iMac 21'a (modell mitten 2010) sedan ja... 2010... Det har funkat bra för mig, den kom med i3, 4gb minne, 500gb hdd, och ett litet sniket grafik kort. Jag köpte den billigaste. Men jag är riktigt nöjd! Har satt i mer minne så jag har nu 12gb vilket verkar hjälpa Aperture 3 något. Visst, det är ingen raket dator men den räcker till än så länge. Jag spelar inga spel, men har spelat Call of Duty 4 (ej online) med framgång, fast inte på full grafik dock.

Mest nöjd är jag med helheten och skärmen, det är en bra produkt helt enkelt och ett mycket bra operativ system. Men Äpple är Äpple och nackdelerna kan vara för många beroende på vad man vill. Jag vill inget och bryr mig inte, så jag är nöjd. Och det är fruns dator också och frun måste vara nöjd med design och skit, vilket hon är.

Men vill man bygga om eller uppgradera en iMac så får man förbereda sig på att bli besviken.... En PC är mer framtids säker på det viset.... Men å andra sidan kanske man inte behöver uppgradera en iMac lika ofta? ;)

Redigerat av Mikael_R, 12 oktober 2012 - 06:19.


#10

Postad 12 oktober 2012 - 06:30

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska bygga dig en rejäl PC att ha som arbetsmaskin, och sen köpa en iMac eller Air för att ha framme som prydnad när det kommer folk. ;)

Närå men jag tror dels på det Micke skriver, är man inte jättekräsen med hastighet och vill ha det senaste och bästa går det nog köra på den billigare iMac. Planerar man att jobba mycket, ofta och länge i LR och inte gillar alla pauser, ja då är det bara att hosta upp till den dyraste processorn, största RAM (minst 8 iaf), och gärna SSD till cache och databas.

Jag skrev här om dagen om mitt PC-bygge för LR. Simon tyckte min dator var lite overkill för LR, men jag tror det är en smaksak. Jag har överklockat processorn till 4.6 GHz men den spinner fortfarande upp på full load när jag drar en gradient över bilden eller om jag tar bort 30 prickar från en bild, och innan jag skaffade 16GB minne fick jag lov att starta om LR med jämna mellanrum för saker slutade fungera när jag hade jobbat mycket med flera bilder. T ex fotade jag ett hockeylag och gick igenom och rätade upp alla bilder och tog bort reflektioner i plexiglaset bakom dem. Efter varje 15-20 bilder fick jag starta om för då var minnet slut. :)

Men för att lägga in 50-100 bilder och titta lite på dem i lugn och ro och kanske redigera ett par, då funkar det nog med vad för skit som helst, till och med en billig iMac. ;)

#11

Postad 12 oktober 2012 - 06:35

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det som brukar vara kruxigt är om man nu tycker att 4GB och den processorn är lite snålt tilltagna och så räknar man med att kanske hinna uppgradera till LR5-6 innan det är dags att byta burk, då kan det kanske bli lite jobbigt framåt slutet på den maskinens livslängd. :) Tar du nåt steg dyrare dator kommer den hålla längre och du kommer få nån slant mer för den om den är i så bra skick att den går att sälja.

#12

Postad 12 oktober 2012 - 07:30

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det är bara det att jag börjar tröttna på pc då dom aldrig håller eller fungerar som dom ska.

Har fått byta hdd 5 ggr på mina sista 2 laptopar plus ännu fler formateringar pga virus och andra mjukvarubekymmer.

Finns det iMac med sdd disk menar du eller skulle jag köpa en lös sån sen eller hur menar du?


Finns iMacs med SSD ja, beställer man via Apple´s hemsida så finns det som alternativ.

Men det kan bli en dyr historia om man tittar på Apple´s hemsida.
Lättare att köpa en Imac utan SSD och sedan köpa en SSD från INET eller Webhallen och hör med en auktoriserad apple verkstad så som Macforum som gör för runt en 1000kr. Dom gjorde det för det priset tidigare i år och under dagen.

Har aldrig upplevt något större problem med Imac eller Macbooken sedan jag bytte från Windows förra året.
Ett väldigt enkelt system som inte kräver mkt.

Att uppgradera OS är en barnlek, och aldrig en dyr historia. Runt 150kr kostade en uppdatering till Mountain Lion.

En annan fördel som finns för Mac´s är färgrymden, speciellt för den som arbetar med blider.

#13

Postad 12 oktober 2012 - 08:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tack för bra svar även om det inte hjälpte mig så mycket :P

Jag har en laptop nu som jag köpte för 4990kr som jag tycker LR funkar bra på. Jag redigerar aldrig mer än en sak åt gången.

Antar att en iMac är mycket bättre än den så jag ska nog bli nöjd.
Sen kollade jag lite youtube klipp på den med 4gb ram och den ska va riktigt bra och ifall man vill spela så verkar det inte va nåt problem.

Såg. Folk spela både battlefield och COD online samt crysis 2 utan problem.

Har även läst på andra forum att folk rekommenderar att köpa en billigare iMac för att utöka med mer minne själv sen.

Det lutar faktiskt åt en iMac pga flera saker

Dels för att jag är trött på pc som sagt
Dels för designen
Dels för enkelheten
Och dels för att det är allt i ett vilket bara innebär en enda kabel

Nackdelen är väl att dom är dyra och att man inte får lika mycket för pengarna om man tex skulle bygga en pc själv. Men det är ju uteslutet

#14

Postad 12 oktober 2012 - 09:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
WOOHOOO jag pusslade ihop min dator efter att den har stått öppen och på sidan under natten och nu startade den och fungerar som vanligt :D

#15

Postad 12 oktober 2012 - 09:47

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Hoppas du tog massa bilder på hela händelsen. :)

Grattis, fan va skönt att det löste sig. Nu slipper du köpa Mac!


:P Bara drygar mig. Skulle också vilja ha en iMac. ;)

Redigerat av overhard, 12 oktober 2012 - 09:51.


#16

Postad 12 oktober 2012 - 09:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
hehe nej jag tog inga bilder på det :P

jo det var skönt för jag var inte sugen på att lägga massa pengar på dator nu,, samtidigt lite tråkigt nu när jag inte får köpa mig en mac.
men det får bli nån annan gång,
dessutom verkar den imacen va slut typ i hela sverige av nån anledning.

#17

Postad 12 oktober 2012 - 10:34

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Skönt att det ordnade sig Andreas!

Ja, iMac verkar vara populär just nu, bra skit kanske :P

Det ska bli intressant att se hur många år min klarar av att hänga med.
Med den har jag redigerat RAW bilder från dessa kameror i denna ordning: Canon 450, Pentax K-7 och Nikon D7000
det är 12, 14 och 16 megapixlar. Nu har jag Nikon D600 (24mp) och det ska också bli intressant att se hur den pallar RAW filerna från den.

Redigerat av Mikael_R, 12 oktober 2012 - 10:35.


#18

Postad 12 oktober 2012 - 10:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jag har en jobbarkompis som har haft en imac 2004 (har jag för mig) och den funkar precis som när den var ny sa han,, precis lika snabb som den var d och har aldrig krånglat eller nåt,, så dom känns ju lite stabilare än en värdelös pcsm inte håller mer än några månader innan det är nåt som händer med det ena eller andra

#19

Postad 12 oktober 2012 - 19:01

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Enda anledningen till att jag själv skulle skaffa mig en Imac är att skärmen är jävligt bra. Och den lämpar sig därför till exempelvis fotoredigering.
Den är snygg att titta på också (hårdvaran alltså) men jag ogillar tanken på att köpa hårdvara och betala för något annat dvs design. Värdesätter man att ha allt i en klump vilket imac är så är det ju en perfekt produkt. Gör man inte det får man ut mkt mer av att köpa/bygga en pc för samma pengar. Vill man prompt ha iOS kan man bygga sig en hackintosh. Dvs man bygger den själv.

#20

Postad 12 oktober 2012 - 20:49

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Kan vara värt att påpeka att iMac förmodligen kommer att uppgraderas ganska snart. Nuvarande modeller har funnits på marknaden ett halvår längre än imacs normala produktcykel. Med tanke på vilka skärmar man släppt med senaste generationen Macbook kan ju ett visst tålamod löna sig. Inte för att det på nåt sätt är säkert att imac kommer med nya retinaskärmar, men ändå. http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Jag tänker f.ö. själv köpa mig en imac när de nya släpps. Detta efter massor av år med PC (som jag dock tänker köra parallellt). PC har absolut sina fördelar och Windows 7 har för mig fungerat klockrent. Men Mac har en tendens att liksom bara rulla på och fungera. Dessutom verkar Apple ha insett att många fotografer gillar Mac och det är ju inte fel.

#21

Postad 12 oktober 2012 - 21:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Men brukar det som regel inte bli ganska dyrt när Apple släpper nåt nytt?



#22

Postad 12 oktober 2012 - 23:23

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Men brukar det som regel inte bli ganska dyrt när Apple släpper nåt nytt?


Deras datorer brukar alltid hålla samma pris, bara hårdvaran som uppgraderas emellanåt.

Dvs den som nu kostar 11.500 kommer med stor säkerhet kosta 11.500 när motsvarande modell släpps med bättre specifikationer, så är det iaf i apple-store, däremot brukar man kunna hitta den gamla modellen hos andra återförsäljare för ett lite lägre pris.

#23

Postad 13 oktober 2012 - 00:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
varför inte bygga datorn i delar med ett värdigt grafikkort ... en en bra dator ska aldrig kosta över 10000 man kan få en redigt bra dator under 8000 för bildbehandling ... har byggt datorer hela mitt liv sen 1985 på de gamla ibm 8088 standarden

#24

Postad 13 oktober 2012 - 00:15

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

varför inte bygga datorn i delar med ett värdigt grafikkort ... en en bra dator ska aldrig kosta över 10000 man kan få en redigt bra dator under 8000 för bildbehandling ... har byggt datorer hela mitt liv sen 1985 på de gamla ibm 8088 standarden

Inget snack om att man kan få mer för pengarna med pc, Särskilt inte om man kan bygga själv. Kruxet är bara att få vill det.

#25

Postad 13 oktober 2012 - 00:22

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
finns inget svårt att sätta ihop de själv de kan alla och för den som tror sig kunna så finns hela google bara söka hur och vart allt ska va

#26

Postad 13 oktober 2012 - 09:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Kan man bygga ihop en Mac själv? Det visste inte jag.

Dock betalar jag mycket gärna extra tusenlappar för att få en fördigbyggd eftersom jag har noll kunskap om datorbygging.

Hur är det med garantier om man bygger själv?

#27

Postad 14 oktober 2012 - 07:05

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Många återförsäljare har dels färdiga datorpaket som de själva satt ihop av populära och beprövade komponenter. Dels kam du plocka ut de komponenter du vill ha och längd till monteringi kundvagnen. Då kan du få betydligt bättre kvalité på grejerna än om du köper en hp eller dell där man brukar vara tvungen att byta alla komponenter när man ska uppgradera. Väljer du själv delar kan du välja mer framtidssäkert. Du har normalt 1-3 års garanti.

Du kan bygga dator och fuska in osx i den men det är inte säkert att det funkar och det är inte säkert att det blir stabilt och funkar som det ska.

Men imac är bra för de den riktar sig mot, såna som vill ha en snygg produkt som funkar bra. När den blir för trött köper man en helt ny istället för att uppgradera. När min dator blir trött kam jag antingen byta processor för 2500 eller köpa uppgraderingspaket för 4k och ha en ny dator. Det är det jag gillar med att själv bygga, uppgraderingsmöjligheterna.

#28

Postad 14 oktober 2012 - 07:30

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Kan man bygga ihop en Mac själv? Det visste inte jag.

Dock betalar jag mycket gärna extra tusenlappar för att få en fördigbyggd eftersom jag har noll kunskap om datorbygging.

Hur är det med garantier om man bygger själv?


Här är en. http://www.youtube.c...d&v=c5mdKemJr2Y

Det ska vara mkt enkelt så vitt jag förstår. Det enda som är viktigt är att delarna stöds av OS-X Det är därför man i förväg måste ta reda på vilka delar man "får" använda.

#29

Postad 14 oktober 2012 - 08:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Hur som helst så kommer jag inte bygga en dator.
Det får bli en Mac har jag bestämt mig för, en färdigbyggd sådan.

Men det får bli vid ett senare tillfälle

#30

Postad 14 oktober 2012 - 10:15

strike_formation
  • strike_formation
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Om du köper datorer från tex Inet, komplett, dustinhome etc. så får du bra datorer. Inte såna märkesdatorer som packard bell, compaq, HP etc.

Att sitta för ofta och titta på en bärbar datorskärm är inte heller det bästa för nacken.

Mac använder komponenter som vilken dator som helst. Skillnaden är bara att de kör annat operativsystem och överprisat design.

Ska du ha datorn till bildbehandling rekommenderar jag en skärm med IPS-panel vilket också en iMac har.

Redigerat av strike_formation, 14 oktober 2012 - 10:21.


#31

Postad 14 oktober 2012 - 10:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tack för infon strike.

nej att sitta tex i soffan med datorn på soffbordet är rena döden för nacke och axlar.
sitter nu för tiden vid köksbordet men det är inte mycket bättre det.. hamnar fortfarande lite för vinklat neråt med huvet. sen är mina köksstolar inte så bekväma .

sen vill jag ha större skärm för det är jobbigt att inte kunna se hela bilderna samtidigt utan att behöva scrolla.

överprisad design är mycket möjligt men det tycker det är j-vligt snygg design och betalar gärna extra för det.
elektronik måste se bra ut,, det är viktigt :)

#32

Postad 14 oktober 2012 - 11:02

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
Att du inte kan se hela bilderna utan att behöva scrolla har bara med upplösningen på skärmen att göra dock :P

#33

Postad 14 oktober 2012 - 11:30

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Det är bara det att jag börjar tröttna på pc då dom aldrig håller eller fungerar som dom ska.

Har fått byta hdd 5 ggr på mina sista 2 laptopar plus ännu fler formateringar pga virus och andra mjukvarubekymmer.

Finns det iMac med sdd disk menar du eller skulle jag köpa en lös sån sen eller hur menar du?


Både Asus, Lenovo och Toshiba ligger bättre till kvalitetsmässigt än Apple, om jag inte missminner mig låg även Sony före (Det är genomsnittsdata då kvalité kan variera mellan olika modeller inom de märken som har annat än svindyra datorer).
Acer och HP låg sist, så du är absolut inte fri från bekymmer för att du köper en Mac.
Har själv en MB Pro 13", inte på långa vägar värd slantarna måste jag tyvärr erkänna, bytt SSD 2 ggr exempelvis. Du slipper int virus för att du kör Mac, med ex. Microsofts egna antivirus program och sunt förnuft är man fri från virus på en Windows PC.

Tänk även på att du måste köpa nya versioner av Lightroom etc för OS X, blir några tusenlappar extra.

Redigerat av JetJaguarr, 14 oktober 2012 - 11:31.


#34

Postad 14 oktober 2012 - 11:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att du inte kan se hela bilderna utan att behöva scrolla har bara med upplösningen på skärmen att göra dock :P

där ser du hur duktig jag är på datorer :P

Både Asus, Lenovo och Toshiba ligger bättre till kvalitetsmässigt än Apple, om jag inte missminner mig låg även Sony före (Det är genomsnittsdata då kvalité kan variera mellan olika modeller inom de märken som har annat än svindyra datorer).
Acer och HP låg sist, så du är absolut inte fri från bekymmer för att du köper en Mac.
Har själv en MB Pro 13", inte på långa vägar värd slantarna måste jag tyvärr erkänna, bytt SSD 2 ggr exempelvis. Du slipper int virus för att du kör Mac, med ex. Microsofts egna antivirus program och sunt förnuft är man fri från virus på en Windows PC.

Tänk även på att du måste köpa nya versioner av Lightroom etc för OS X, blir några tusenlappar extra.


på vilket sätt är dom kvalitetsmässigt bättre än apple?

lightroom kostar under 1500kr så det är inte så farligt :)

angående virus så finns det väl betydligt fler till pc?

det verkar va många pc anhängare som svarar i den här tråden :P hade det varit appleälskare så tror jag inte tråden hade sett ut så här :P

#35

Postad 14 oktober 2012 - 12:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

där ser du hur duktig jag är på datorer :P


på vilket sätt är dom kvalitetsmässigt bättre än apple?

lightroom kostar under 1500kr så det är inte så farligt :)

angående virus så finns det väl betydligt fler till pc?

det verkar va många pc anhängare som svarar i den här tråden :P hade det varit appleälskare så tror jag inte tråden hade sett ut så här :P


Min bärbara pc ligger i väskan och kommer inte att plockas upp igen. Imacen helt underbar på alla sätt ;)

#36

Postad 14 oktober 2012 - 12:25

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

där ser du hur duktig jag är på datorer :P


på vilket sätt är dom kvalitetsmässigt bättre än apple?

lightroom kostar under 1500kr så det är inte så farligt :)

angående virus så finns det väl betydligt fler till pc?

det verkar va många pc anhängare som svarar i den här tråden :P hade det varit appleälskare så tror jag inte tråden hade sett ut så här :P


Det är nog just för att själva grejen med apples datorer ofta framställs som något helt unikt. Något du inte kan få i en PC men det är ju en sanning med rätt kraftig modifikation. Många tror att delarna inte ens är likadana som i övriga datorer. Jag har haft diskussioner med folk som på fullaste allvar tror att komponenterna i en mac är av mkt högre kvalitet än på en PC. Sanningen är ju dock att det är likadana komponenter :) Själva grejen med en Mac i verkligheten är ju dels deras OS (OS-X) och designen de har på sina lösningar. Kan man leva utan designgrejen kan man alltså således bygga sig en egen mac som ser ut som en PC men i övrigt fungerar som en mac.

Det jag dock tycker är imponerande och positivt när det gäller mac och övriga apples produkter är att de är väldigt duktiga på att behålla värdet på sina produkter. Särskilt när elektronikmarknaden rent generellt är helt prisdumpad och ingen vinner på det förutom kunden, för stunden. Apple dock har aldrig haft taktiken att sälja på priset utan på behovet. Så på det viset är de rätt fräna. Självklart ska man köpa en iMac om man vill ha en men man ska nog inte tro att det sitter andra saker i datorn än i en pc för då har man lurat sig själv :) Jag skulle själv kunna tänka mig en 27" iMac just pga utseendet och att skärmen är bra men jag vet inte om jag hade orkat byta OS till något jag aldrig använt innan.

#37

Postad 14 oktober 2012 - 15:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
men väldigt många som går över till mac från pc är ju oftast hur positiva som helst och säger att det var det bästa som hänt som och att dom aldrig kommer byta tillbaka igen,, det kan ju inte bara vara en slump.

tror aldrig jag har hört tvärtom,, att folk säger detsamma när dom går från mac till pc :)

att det äär helt andra delar i mac tror jag inte heller det är inte därför jag vill ha en.. utan för att jag tycker dom är snygga och för att jag har hört mängder personer säga att dom är väldigt bra och pålitliga och fungerar hela tiden.

#38

Postad 14 oktober 2012 - 15:18

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Apple gör bra produkter, själv gillar jag deras skärmar och deras OS.
Var själv en motståndare till Apple´s produkter länge.

Men sedan något år tillbaka svårt att gå tillbaka till pc.

Tycker ändå tråden har blivit lika intressant som alla andra trådar där folk ber om råd till någon Apple produkt.
Det blir något slags hat emot personen.

Den dagen jag har tid själv att sätta mig ner att arbeta med bilder igen så kommer jag att köpa mig en 27t iMac just för skärmen och designen.
Det är ju hur många pc tillverkare som försöker efter apa Apple´s design på Macbook Air?

Och se hur många iMac liknande lösningar det kommer nu med Windows 8.

#39

Postad 14 oktober 2012 - 17:12

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

men väldigt många som går över till mac från pc är ju oftast hur positiva som helst och säger att det var det bästa som hänt som och att dom aldrig kommer byta tillbaka igen,, det kan ju inte bara vara en slump.

tror aldrig jag har hört tvärtom,, att folk säger detsamma när dom går från mac till pc :)

att det äär helt andra delar i mac tror jag inte heller det är inte därför jag vill ha en.. utan för att jag tycker dom är snygga och för att jag har hört mängder personer säga att dom är väldigt bra och pålitliga och fungerar hela tiden.


Att de generellt har nöjda kunder är nog tveklöst rätt. Det stämmer dock inte att de aldrig går sönder. Jag känner bland minst en som blev av med en jäkla massa musikmaterial på sin macbook när hårddisken tvärdog. (han skapar musik). Det är dock inget unikum för apple utan det är helt enkelt något som kan hända vilken tillverkare som helst.

Ska man ha datorn till bildbehandling brukar ju deras OS och hårdvaran de väljer vara bra till detta. Det är ju mkt på denna marknaden Apple blivit kända. Fotografer, filmredigering osv = apple. Så har det låtit länge.

Om man å andra sidan vill köpa en dator att exempelvis spela med skulle man aldrig bli tipsad om att köpa en appledator.

Nu ska du ju dock köpa datorn för bildbehandling och då är det säkert inte fel med en iMac.

Hade jag köpt en Imac personligen till exempelvis redigering skulle jag i så fall tagit en 27"

#40

Postad 14 oktober 2012 - 18:23

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Sen är det väl så att PC ibland får oförtjänt dåligt rykte pga elektronik branschens sätt att sälja skräp saker till folk.

Tex bärbara/stationära datorer, med kanske två riktigt bra komponenter (som man gärna gör reklam för) men där resten är skräp, och det resulterar ofta i en produkt som håller.... ett år. Det är ofta svårt för svensson att förstå att en skräpkomponent faktiskt kan sluta fungera...
Man tror på fullaste allvar att en bärbar dator för 2900 ska hålla länge... den gör inte det... Det sitter en bra processor i den kanske, av känt märke, men allt annat fallerar runt den.

#41

Postad 14 oktober 2012 - 18:26

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Bara för att flika in med en liten tanke. Kan det vara så att många av de dom ledsnat på pc är sålds sin köpt ett post av de billigaste och plastigaste bärbara modellerna med glappande tangentbord och sega hårddiskar. Sen till slut hostar de upp 3ggr så mycket på en mac och blir super nöjda. I själva verket kanske de skulle bli lika nöjda med en Asus för samma peng?

Men det är trots allt något speciellt med apples os, både i mobilerna och datorerna.

Redigerat av overhard, 14 oktober 2012 - 18:27.


#42

Postad 14 oktober 2012 - 19:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Om dom är nöjda med en Mac för samma peng som en Asus pc så är det väl jätte bra, och lika för dom som gör tvärsom tycker jag. :-)

Själv skulle jag gärna vilja bygga en pc efter eget recept nån gång... När jag får eget pojkrum där jag får leka själv :-P
Har fantasier om vändbara skärmar på hydrauliska armar... Snuskigt nördigt, men coolt i bildredigerings sammanhang :D

Redigerat av Mikael_R, 14 oktober 2012 - 19:33.


#43

Postad 14 oktober 2012 - 19:39

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Hehe det skulle vara nått det Micke!

Nä men jag menar att vissa har nog extremt billiga pc som är plastiga och av låg kvalité och sen köper de en mac för 3 gånger mer och hävdar att pc är sämre än mac. Typ. :-)

#44

Postad 14 oktober 2012 - 19:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag köpte en normaldyr laptop för runt 6000kr så jag tycker den borde va lite bättre än en billig skräpplastdator.

Men jag vet inte. Nu ska inte detta bli en livlig Mac vs pc tråd. Det finns nog av sånna :)

#45

Postad 14 oktober 2012 - 20:16

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hehe det skulle vara nått det Micke!

Nä men jag menar att vissa har nog extremt billiga pc som är plastiga och av låg kvalité och sen köper de en mac för 3 gånger mer och hävdar att pc är sämre än mac. Typ. :-)


Nämnt det två gånger nu. Du skall aldrig bli förvånad, folk köper systemkameror för 3000kr och jämför dom med kameror för 15000kr.
Spelar nog ingen roll om vad för produkt det är eller märke.

Jag köpte en normaldyr laptop för runt 6000kr så jag tycker den borde va lite bättre än en billig skräpplastdator.

Men jag vet inte. Nu ska inte detta bli en livlig Mac vs pc tråd. Det finns nog av sånna :)


Andreas det blir alltid en hatad tråd när nån nämner Apple´s produkter. Ett ganska vanligt fenomen.

Man köper den produkten man gillar och har användning för och sist men inte minst den man har råd med.

#46

Postad 15 oktober 2012 - 07:58

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Att de generellt har nöjda kunder är nog tveklöst rätt. Det stämmer dock inte att de aldrig går sönder. Jag känner bland minst en som blev av med en jäkla massa musikmaterial på sin macbook när hårddisken tvärdog. (han skapar musik). Det är dock inget unikum för apple utan det är helt enkelt något som kan hända vilken tillverkare som helst.

Jag bytte till Mac för några år sedan och de gånger det har strulat (vilket självklart händer även i OS X) har det varit mycket enklare att få ordning på problemen. Antingen direkt från Apple (fick ett nytt powersupply budat till mig när det gamla gick sönder) eller att själv återställa från backup trots att hårddisken var helt körd och inte gick att boota från. Det medföljande backupsystemet Time Machine i OS X är f.ö. väldigt smidigt - plugga bara in en extern USB-disk för backup och du har alltid en backup som inte är äldre än en timme.

Notera att det inte är OK att själv bygga en dator och sedan installera OS X på den (s.k. Hackintosh). Licensavtalet för OS X är tydligt på den punkten:

The grants set forth in this License do not permit you to, and you agree not to, install, use or run the Apple Software on any non-Apple-branded computer, or to enable others to do so.


Edit: glöm det - såg inte att Andreas redan handlat.

Redigerat av morberg, 15 oktober 2012 - 09:01.


#47

Postad 16 oktober 2012 - 07:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Handlat? Jag har inte handlat nåt :)

Nån som vågar sig på en gissning om när nya iMac kommer?

#48

Postad 16 oktober 2012 - 07:48

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag tror han missförstod dig när du skrev att du köpt en normaldyr laptop för 6000kr. :) Det lät lite som att du gjort det nu, men det var väl den du spillde coola på? :)

#49

Postad 16 oktober 2012 - 07:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Aha jo det var colasatorn som kostade det ja.

Men sen jag började kolla på iMac nu så har jag blivit sugen som fan på att löpa en ändå, även om min dator fungerar.

Men det vore ju som sagt bra och veta om det är en ny variant på ingång eller vad som händer

#50

Postad 16 oktober 2012 - 07:52

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
Släppte dom inte nya ganska nyss? Eller minns jag fel?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.