Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad påverkar mest? högtalare eller förstärkare?

449 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony BDV-EF200 (Hemmabiosystem) 2 7,33 (2) Inga priser

#51

Postad 25 februari 2013 - 23:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Saknar fortfarande


Skullle nog säga att den som kategoriskt säger att dyr högtalare/billig förstärkare per automatik är bättre än motsatsen inte har så stor erfarenhet.

Vad säger du då om de som kategoriskt säger att dyr förstärkare/billig högtalare per automatik är bättre än motsatsen? Erfarenhet är ju ett luddigt begrepp som inte behöver betyda ett jota. Har en kollega som har stor erfarenhet av diverse alternativa preparat och metoder. Det betyder inte därför att man kan säga att spikmattor och mirakeljuice (500 kr/litern) generellt faktiskt fungerar som läkemedel.


Saknar fortfarande alternativ på vilka högtalare i klassen 3000 kr som med en förstärkare för 15000 kr låter lika bra som ett par högtalare för 15 000 kr med en förstärkare för 3000 kr.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 februari 2013 - 23:08.


#52

Postad 26 februari 2013 - 16:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Saknar fortfarandeVad säger du då om de som kategoriskt säger att dyr förstärkare/billig högtalare per automatik är bättre än motsatsen? Erfarenhet är ju ett luddigt begrepp som inte behöver betyda ett jota. Har en kollega som har stor erfarenhet av diverse alternativa preparat och metoder. Det betyder inte därför att man kan säga att spikmattor och mirakeljuice (500 kr/litern) generellt faktiskt fungerar som läkemedel.

Saknar fortfarande alternativ på vilka högtalare i klassen 3000 kr som med en förstärkare för 15000 kr låter lika bra som ett par högtalare för 15 000 kr med en förstärkare för 3000 kr.

Till att börja med; Vad är bra?
Men jag kan utan att darra på manchetten säga att SA Saxo 1 är ett par sådana. PSB Alpha B1 en annan. Finns en uppsjö högtalare för 15000 eller mer som enligt min mening inte har en suck mot någon av dessa två. Men igen; Vad är bra?
Inte tusan spelar tex. Saxo någon djupbas, men likafullt gillar tom en kille som Bakerman dem. :)

Precis som jag skrev (eller i alla fall menade) anser jag att det är precis lika tokigt att kategoriskt påstå att dyr förstärkare/billig högtalare per automatik är det bästa.

Finns inga regler och vi har olika smak dessutom. :)

#53

Postad 26 februari 2013 - 16:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Den hör myten är ännu mer seglivad än kabelmyten :D


Men kablar gör en skillnad, rätt eller fel, likväl gör den den ena och den andre en skillnad i ljudet. :)

#54

Postad 26 februari 2013 - 18:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, kablar leder ljudet från förstärkare till högtalare. Men alla kablar gör det lika bra.

#55

Postad 26 februari 2013 - 19:00

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Nej inte riktigt. Kan finnas närliggande kabel som stör och för tunn kabel så kommer du märka att ljudet påverkas. Visst extremfall men visst påverkar kablar.

#56

Postad 26 februari 2013 - 19:22

mrvaio
  • mrvaio
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej jag var skeptisk till att kablar gör skillnad men bevisade sig göra stor skillnad i mitt fall (högtalarkablar)
hade okontrollerad bas vass diskant löste sig efter bytet. lite skillnad blev det när jag bytte från billiga rca till xlr kablar.
sen så tycker jag priset är oväsentligt huvudsaken är att matcha högtalare med förstärkare?

#57

Postad 26 februari 2013 - 19:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Nej inte riktigt. Kan finnas närliggande kabel som stör och för tunn kabel så kommer du märka att ljudet påverkas. Visst extremfall men visst påverkar kablar.

Har du någon som hełst bevisning för det påståendet?

#58

Postad 26 februari 2013 - 19:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Har du någon som hełst bevisning för det påståendet?

Har Zartoks konto blivit kapat? Han skulle aldrig nedlåta sig till dylika kommentarer. :)


#59

Postad 26 februari 2013 - 19:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jodå, när det kommer till kablar och förändring av ljudet låter jag exakt som karlsson! :D
Förstärkare och ljud för den delen också, då även det är humbug. Distar det behöver man mer kraft :)

#60

Postad 26 februari 2013 - 19:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jodå, när det kommer till kablar och förändring av ljudet låter jag exakt som karlsson! :D
Förstärkare och ljud för den delen också, då även det är humbug. Distar det behöver man mer kraft :)

Nej där tar du fel. Låter det trist behövs mera dist. :)

#61

Postad 26 februari 2013 - 19:56

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Har du någon som hełst bevisning för det påståendet?

Prova själv att köra med 0.75kvmm kabel till typ komoroks bassystem så ska du få se att med tanke på effekten som ska igenom kablarna kommer påverka det negativt så helt klart påverkar kablar.
Även att störningar kan finnas är inget som helst felaktigt men där är det lågnivåkablar som är mer känsliga.

#62

Postad 26 februari 2013 - 22:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nej inte riktigt. Kan finnas närliggande kabel som stör och för tunn kabel så kommer du märka att ljudet påverkas. Visst extremfall men visst påverkar kablar.


Rent tekniskt stämmer det, men för att det ska bli hörbart krävs en väldigt dåligt isolerad kabel som ligger längs en elkabel.

Jag mätte några kablar för ett tag sedan, bland annat med en "dum" placering av en 5 meter lång RCA-kabel (längst elkablar).

Det är tydlig skillnad vid mätning, men disten ligger vid, eller under -120dB, dvs långt under gränsen för hörbarhet.

Grön: Kort monstercable
Vit: 5m Supra längs elkablar
Bifogad fil  post-27321-1298816438.png   6,58K   2 Antal nerladdningar

Inzoomat, IMD-mätning:
Bifogad fil  post-27321-1298816149.png   39,99K   0 Antal nerladdningar

Inzoomat. Vid THD-mätning är allt utom huvudtonen (1 kHz) dist.
Bifogad fil  post-27321-1298815991.png   38,58K   0 Antal nerladdningar

edit: När Suprakabeln flyttades från elkablarna så försvann "spikarna" i mätningen.

Redigerat av Ageve, 26 februari 2013 - 22:29.


#63

Postad 26 februari 2013 - 22:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Prova själv att köra med 0.75kvmm kabel till typ komoroks bassystem så ska du få se att med tanke på effekten som ska igenom kablarna kommer påverka det negativt så helt klart påverkar kablar.
Även att störningar kan finnas är inget som helst felaktigt men där är det lågnivåkablar som är mer känsliga.

I vårt blindtest körde i en sån kabel mot min som är 2.1 cm i diameter.
Igen, har du något vetenskapligt bakom? En så smal kavel tar fortfarande 6000w kontinuerligt innan den failar

#64

Postad 26 februari 2013 - 23:51

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Hur lång var den då? prova samma tunna kabel fast 20m lång så finns det allt möjlighet att höra skillnad.

#65

Postad 27 februari 2013 - 00:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Först var det tjocklek, sen längd. Har du något vetenskapligt bevis för det du talar om? Jag har rätt mycket som stödjer det jag talar om nämligen. Är det tredje gången jag frågar utan att få svar på frågan?

#66

Postad 27 februari 2013 - 00:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Saken är den att jag ju med enkelhet kan påstå att man börjar flyga av senap (min mor sa alltid det när jag var liten och åt senap hela tiden), men du skulle avfärda det som ett påhitt från min sida. Det är där man är i kabelvärlden nu. Det finns tom en utmaning där kablar ska identifieras i ett Blindtest.klarar man det får man 1 miljon usd skattefritt. Ingen har vunnit. Säger det dig något?

#67

Postad 27 februari 2013 - 00:32

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Mitt endaste bevis är ohms lag. En lång men tunn kabel ger hög resistans som hamnar i serie med högtalarna (ju lägre resistans på högtalarna ju lättare påverkar det) och det påverkar tonkurvan. Men varför använda en sån tunn, lång kabel? I princip vad som helst duger utan att det kommer påverka, men vill man påverka så går det (om man använder en kabel med för hög resistans). om du vill kan du testa med en kilometer lång kabel ;)

Redigerat av nasjo, 27 februari 2013 - 00:33.


#68

Postad 27 februari 2013 - 00:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Rent tekniskt stämmer det, men för att det ska bli hörbart krävs en väldigt dåligt isolerad kabel som ligger längs en elkabel.

Precis och frågan är vad som är smartast. Betala en massa tusentals kr för en dyrkabel eller ta 10 sekunder på att flytta kabeln.

#69

Postad 27 februari 2013 - 09:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, du har du verkligen en ekologisk validitet i att testa en kabel som är en kilometer till ett par fronthögtalare. Varannan person har väl säkerligen nytta av det :)

Men visst, jag misstänker att det skulle behöva nivåmatchas på en så lång kabel. Men med det så är det fortfarande volymen som påverkas, inte själva ljudet :)

#70

Postad 27 februari 2013 - 10:14

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Hej jag var skeptisk till att kablar gör skillnad men bevisade sig göra stor skillnad i mitt fall (högtalarkablar)
hade okontrollerad bas vass diskant löste sig efter bytet. lite skillnad blev det när jag bytte från billiga rca till xlr kablar.


Ja med såna "bevis" (var är dom?) så är det ju solklart...
Det du säger ovan är en anekdot ang hur du upplevde skillnaden i ljudet inget bevis (ja förutom ett anekdotalt bevis som inte är värda speciellt mycket)

#71

Postad 27 februari 2013 - 10:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Undras vad ett par Nordost skulle kosta i Kina, ja alltså för alla som finner ett värde i utseendet helt enkelt.
Eller det handlar kanske inte om utseendet enbart, utan även känslan av exklusivitet också?
Detta skall inte underskattas, jag blir fortfarande lite upprymd när jag drar i mina gamla TaraLabs signalkablar. :) (köpta på 90-talet när detta med kablar var en absolut sanning)

Redigerat av laddie15, 27 februari 2013 - 10:25.


#72

Postad 27 februari 2013 - 11:20

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Ja, du har du verkligen en ekologisk validitet i att testa en kabel som är en kilometer till ett par fronthögtalare. Varannan person har väl säkerligen nytta av det :)

Men visst, jag misstänker att det skulle behöva nivåmatchas på en så lång kabel. Men med det så är det fortfarande volymen som påverkas, inte själva ljudet :)


Du kan ju simulera en lång kabel med att sätta ett motstånd i serie med din vanliga kabel. Serieresistans med högtalaren påverkar tonkurvan ( om resistansen är tillräckligt hög).

#73

Postad 27 februari 2013 - 12:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag funderar mer vad det är för nytta med det, det är väl ingen som har en kabel som ens är 100 meter till sitt stereosystem? Eller 50. 10 är nog också ovanligt. Då skulle man fråga sig när det märks skillnad och det är nog bra många meter mer än människor har hus i längd :)

#74

Postad 27 februari 2013 - 13:15

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Jag säger inte att det är vanligt, jag säger bara att i extrema fall KAN en kabel påverka tonkurvan. Vanlig lampsladd räcker i 99% av fallen för att skicka signalen från slutsteg till högtalare utan att påverka signalen hörbart.

#75

Postad 27 februari 2013 - 14:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vad hade ni hellre valt av dessa två kombinationer, och vad tror ni hade låtit bäst?

Denna kombo:





Eller denna kombo:





Edit: bytte levinson-slutsteget mot en integrerad förstärkare istället, annars hade det blivit en kuggfråga...


Jag har hört C2:orna med en Rotel RA-04 och den klarade att driva dom utmärkt. Bronze-högtalarna har jag nog aldrig hört låta bra.

#76

Postad 28 februari 2013 - 15:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag har hört C2:orna med en Rotel RA-04 och den klarade att driva dom utmärkt. Bronze-högtalarna har jag nog aldrig hört låta bra.

För egen del har jag aldrig hört någon större Dynaudiomodell låta bra, eller kanske skall säga som fångat mitt intresse.
Har däremot hört de större modellerna få duktigt med däng av sina mindre bröder otaliga gånger. Tex, ett par Contour 1,3 SE hör fortfarande till det allra bästa jag hört. Men även 1,1 och 1,3 std spelade långt bättre än vad prislappen eller storleken borde tillåta.
Som sagt, finns inga regler och smaken är olika. :)

#77

Postad 28 februari 2013 - 16:18

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Och här går livet sin gilla gång, ser jag... :)

#78

Postad 01 mars 2013 - 14:06

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Vad hade ni hellre valt av dessa två kombinationer, och vad tror ni hade låtit bäst?

Denna kombo:





Eller denna kombo:





Edit: bytte levinson-slutsteget mot en integrerad förstärkare istället, annars hade det blivit en kuggfråga...


Jag har inte hört de angivna Dynaudio-högtalarna men väl MA Bronze. Rotel-förstärkaren känner jag också till. Den låter aningen tunn och trött. Man skulle få större frekvensomfång men aningen platt och odynamiskt ljud med kombination 2. Kombination 1 skulle definitivt vara roligare att lyssna på. Mer driv. Sämre frekvensomfång men betydligt bättre ljudbild i djupled. Jag som lyssnar mycket på akustisk musik skulle uppskatta kombination 1 mest.
Kombination 2 är som att sätta höghastighetsdäck på en Skoda fabia.

#79

Postad 01 mars 2013 - 14:29

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 2
Intressant 982jan. Det är framförallt intressant att du refererar till högtalaren som däck, och förstärkaren som en bil, och inte tvärtom.

Om det är något en högtalare ska kunna göra i de bättre klasserna, så är det just en bra ljudbild med tredimensionalitet. I min erfarenhet också kopplat en hel del till rummet och akustiken, men ändock. Jag ser inte riktigt hur de billigare högtalarna skulle komma i närheten trots att de blir matade med kraft från en enormt dyr förstärkare.

#80

Postad 01 mars 2013 - 16:09

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Intressant 982jan. Det är framförallt intressant att du refererar till högtalaren som däck, och förstärkaren som en bil, och inte tvärtom.

Om det är något en högtalare ska kunna göra i de bättre klasserna, så är det just en bra ljudbild med tredimensionalitet. I min erfarenhet också kopplat en hel del till rummet och akustiken, men ändock. Jag ser inte riktigt hur de billigare högtalarna skulle komma i närheten trots att de blir matade med kraft från en enormt dyr förstärkare.


Självklart tror jag att Dynaudio-högtalarna skulle kunna återge ett ännu bättre ljudperspektiv men akilleshälen är den integrerade Rotelförstärkaren. Har faktiskt inte hört förstärkare som övertygar på 3D-området under 10-15 kkr. Jo, ibland kan vissa vara bra i djupled men har då istället tappat geisten och låter trötta och oengagerade istället. (Vanligt bland vissa rörförstärkare). Min erfarenhet är att det inte verkar att ha med effekten att göra utan snarare har det med väldimensionerade och välkonstruerade nätdelar. Det är sällsynt i billigare förstärkare. Eftersom ljudbilden upplevs plattare med enklare förstärkare, även långt under hörbara distnivåer, så måste det förmodligen ha något med fasvridning att göra?

#81

Postad 01 mars 2013 - 16:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1
Jag är inte riktigt den som orkar pilla och experimentera en massa. Men jag kan ju säga att min stereo setup är markant bättre på allt än min receiver. Exakt hur stor del Dac:en, Sonosen eller stereoförstärkaren har sinsemellan har jag inte 100 koll på. Men när jag spelar helt med receivern, där allt är integrerat, så blir det inge vidare engagerande. Men så kopplar man om och ja jäv.. då börjar foten stampa. Javisst. dacen är bra och Sonos också men visst är förstärkaren den största faktorn i alla fall i min setup. Och om vi bortser från mina golvhögtalares ljudtryck eller basförmåga så är faktiskt ett par SA Saxo 1 bättre på vissa punkter, utan tvekan. Och om man då råkar prioritera tex, den exceptionella detaljeringen och rösthanteringen i Saxo 1, och inte spelar så högt så är ju det ett bättre köp. Alltså, 2300 kr istället för 16000kr.
Nu skulle jag på inget vis kunna leva utan rejäl bas eller att kunna fläska på lite, men så är det ju långtifrån för alla.

Min steroförstärkare har ingen hög effekt men är väldigt väldimensionerad. Kanske ligger något i 928jan:s resonemang? :)

#82

Postad 01 mars 2013 - 17:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ojoj... jan, jag menar detta i all välmening för att du ska kunna spara mycket pengar i framtiden. Gör ett blindtest på förstärkare för 10.000 och 200.000 så märker du att du inte kan höra skillnad. Du kommer aldrig att göra skillnad så länge du inte pressar förstärkaren och så gott som valfri förstärkare drar upp en normal högtalare i 85 db utan problem.

#83

Postad 02 mars 2013 - 01:46

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 2
Måste fråga vad blindtestet med 1 miljon i potten går ut på? För skillnad är de på olika högtalarkablar och då menar jag inte att dyra låter si och billiga så utan de har väldigt olika karaktär. Prövat med biltemakabel på 2,5mm2, monster, kjell o co, någon van der hul och kapad nätverkskabel. Monstern lät bäst sen kjell o co. Biltemmas hade sämre övre register men mkt bas. Nätverkskabeln hade otroligt luftigt och rent ljud men då den inte var mer än skalad som den var så var de riktigt basfattigt. Antagligen pga dimensionerna på kablarna, rena sytrådar. Alla kablar var ca 3 m.

När jag får tid i sommar ska jag slakta 100m och tvinna cat6 kabel gör att kunna få lite grövre dimension. Alternativt bi-wirea med monstern.

Redigerat av Fellow88, 02 mars 2013 - 01:47.


#84

Postad 02 mars 2013 - 06:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det Blindtestet går ut på att du ska visa att du hör den skillnaden du påstår dig höra utan att du vet vad som är inkopplat. Tror du att du sätter det så rekommenderar jag starkt att du försöker, men då ingen någonsin kunnat göra det så är det ytterst realistiskt att tänka att du inte heller kommer göra det. Detta eftersom det mänskliga örat inte kam detektera skillnader mellan kablar, även om det kan finnas mätbara, väldigt små sådana.

#85

Postad 02 mars 2013 - 07:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det finns även en 10.000 dollarsutmaning där du får 10.000 dollar om du hör skillnad på icke distande förstärkare (<2% thd). Ingen har klarat av det heller.

#86

Postad 02 mars 2013 - 09:24

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Monstern lät bäst sen kjell o co. Biltemmas hade sämre övre register men mkt bas. Nätverkskabeln hade otroligt luftigt och rent ljud men då den inte var mer än skalad som den var så var de riktigt basfattigt


haha skulle du klara pricka kablarna enligt ovan i ett blindtest skulle fan jag ge dig 10000:-

Nej skämt åsido det du upplevt till 99.9% sannolikhet är placebo kort och gott.

Skulle fan i mig inte förvåna mig om det snart kommer test på vilka luftrenare/luftfuktare gör mest för ljudet om man skickar ljudet trådlöst också.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 02 mars 2013 - 09:26.


#87

Postad 02 mars 2013 - 10:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

haha skulle du klara pricka kablarna enligt ovan i ett blindtest skulle fan jag ge dig 10000:-

Nej skämt åsido det du upplevt till 99.9% sannolikhet är placebo kort och gott.

Skulle fan i mig inte förvåna mig om det snart kommer test på vilka luftrenare/luftfuktare gör mest för ljudet om man skickar ljudet trådlöst också.

Lite intressant är det ju förstås att denne trevlige gentleman tydligt beskriver skillnaderna, tillsynes utan förutfattade meningar om de olika kablarna.
Finns ju faktiskt 0,1 % chans att han hört skillnad. :)

#88

Postad 02 mars 2013 - 10:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
0,1% chans att herrn hör skillnad är överdrivet även det. Men jag ställer också upp på utmaningen ovan, kan individen ifråga skilja kablarna åt i ett Blindtest (kontrollerat) så får han 10.000 kr av mig också :)

#89

Postad 02 mars 2013 - 10:53

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Högtalare ger oftast störst skillnad, det blev dock ett jättelyft när jag bytte upp mig till en förstärkare inom nästan samma prisområde som mina högtalare, inte bara i basen, utan även mellanregistret. Lär märka änmer skillnad efter min pågående akustikbehandling.

#90

Postad 02 mars 2013 - 11:57

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

0,1% chans att herrn hör skillnad är överdrivet även det. Men jag ställer också upp på utmaningen ovan, kan individen ifråga skilja kablarna åt i ett Blindtest (kontrollerat) så får han 10.000 kr av mig också :)


Jag använde bara 1 decimals noggrannhet det jag egentligen menade var 99.99999% :-)
Och det jag menar då är att personen ifråga inte bara skiljer på kablarna utan även lyckas precisera på samma sätt som i sitt inlägg, att biltemas hade sämre register men bättre bas, vilken som kom från Kjell etc. DET skulle vara minst sagt imponerande och klarade ngn detta skulle jag fan bli troende och börja gå till medium också.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 02 mars 2013 - 11:59.


#91

Postad 02 mars 2013 - 12:56

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

0,1% chans att herrn hör skillnad är överdrivet även det. Men jag ställer också upp på utmaningen ovan, kan individen ifråga skilja kablarna åt i ett Blindtest (kontrollerat) så får han 10.000 kr av mig också :)

Här har ni en ni kan skicka pengar till redan nu:
http://hem.bredband....i/blindtest.htm

#92

Postad 02 mars 2013 - 13:18

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Här har ni en ni kan skicka pengar till redan nu:
http://hem.bredband....i/blindtest.htm


Ja det var ju sannerligen ett gediget blindtest (läs INTE).
Creds för att han lyckades gissa vilka märken på kablarna (men det var väl det enda).

#93

Postad 02 mars 2013 - 14:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ta med kablarna upp till Umeå så gör vi ett riktigt vetenskapligt test. Du har 20.000 erbjudet, lätta pengar för en dags arbete.

Vidare, åk på kabelutmaningen i usa för dessa 20.000 med egna kablar och vinn en miljon dollar.

Förlorar du här uppe så förlorar du inget såvida du inte vill vadslå. Vad säger du? :)

#94

Postad 02 mars 2013 - 14:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Högtalare ger oftast störst skillnad, det blev dock ett jättelyft när jag bytte upp mig till en förstärkare inom nästan samma prisområde som mina högtalare, inte bara i basen, utan även mellanregistret. Lär märka änmer skillnad efter min pågående akustikbehandling.


Din akustikbehandling kommer troligtvis ge ännu större skillnad än bytet av stärkare. Den största skillnaden ger oftast kralliga basabsorbenter. En tajt bas rättar till det mycket i ljudmässigt.

Fast en fråga återstår; Om jag har två förstärkare av samma märke, kommer den förstärkaren som har jättekraft att låta bättre om man volymmatchar dem? Vad gör en förstärkare med högtalarna när den har superkrafter? Låter musiken tajtare? Vad händer, kort och gott?

#95

Postad 02 mars 2013 - 14:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Hahahahahaha, jösses vilken fail på ett blindtest! Det är ju så dåligt det bara går att göra! Tre kablar lyssnas. Sen ska man säga vilken som låter bäst. En gång! Tror du seriöst inte att det är möjligt att GISSA fram ett sånt resultat?

Igen, välkommen och gör ett riktigt blindtest i cykler :D om ingen har lyckats trots 1 MILJON i potten, varför skulle du klara av det?

Vi har gjort ett riktigt blindtest av högtalarkablar här på lyd i Umeå för en vecka sen. Ett riktigt riktigt blindtest. Vetenskapligt med statistik och Alpha på 95%, som det ska vara. Ingen klarade det naturligtvis. Ditt blindtest ger rätt i 1 av 6 fall! Ingen forskare i världen hade ens valt att titta på resultatet efter metoden.

Redigerat av Zartok, 02 mars 2013 - 14:35.


#96

Postad 02 mars 2013 - 16:10

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Din akustikbehandling kommer troligtvis ge ännu större skillnad än bytet av stärkare. Den största skillnaden ger oftast kralliga basabsorbenter. En tajt bas rättar till det mycket i ljudmässigt.

Fast en fråga återstår; Om jag har två förstärkare av samma märke, kommer den förstärkaren som har jättekraft att låta bättre om man volymmatchar dem? Vad gör en förstärkare med högtalarna när den har superkrafter? Låter musiken tajtare? Vad händer, kort och gott?

Skall försöka minska intermodulation, stående vågmönster, resonanser, rumsnoder, även uppnå en jämnare spridning i hela registret.

Transienterna i mellanregistret och basen blev starkare och fastare. Har även provat andra slutsteg med betydligt mera kraft, men som gav ett betydligt sämre ljud så andra saker en ren kraft spelar också in, är nog bäst om för och slutsteg är matchade.

#97

Postad 02 mars 2013 - 16:30

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Om jag har två förstärkare av samma märke, kommer den förstärkaren som har jättekraft att låta bättre om man volymmatchar dem? Vad gör en förstärkare med högtalarna när den har superkrafter? Låter musiken tajtare? Vad händer, kort och gott?


"Jättekraften" i sig gör ingen som helst generell skillnad förutom att kunna tillhandahålla mer muskler när så behövs.
Låter det annorlunda beror det på konstruktionen, och inget säger att den fetare stärkaren per automatik låter bättre eller ens annorlunda alls.

...är nog bäst om för och slutsteg är matchade.


Ursäkta, men vadå matchade?

#98

Postad 02 mars 2013 - 21:54

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Vi har gjort ett riktigt blindtest av högtalarkablar här på lyd i Umeå för en vecka sen. Ett riktigt riktigt blindtest. Vetenskapligt med statistik och Alpha på 95%, som det ska vara. Ingen klarade det naturligtvis.

Skulle vara intressant att läsa en rapport om detta blindtest. Finns dylik?

#99

Postad 02 mars 2013 - 22:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det finns en liten tråd om det i analoga kabelforumet, rapport kommer att vänta då det ev blir en del av min masteruppsats i psykologi :) men som sagt, det finns en tråd. Gissa vad vi fick för resultat?

#100

Postad 02 mars 2013 - 22:43

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Skall försöka minska intermodulation, stående vågmönster, resonanser, rumsnoder, även uppnå en jämnare spridning i hela registret.

Transienterna i mellanregistret och basen blev starkare och fastare. Har även provat andra slutsteg med betydligt mera kraft, men som gav ett betydligt sämre ljud så andra saker en ren kraft spelar också in, är nog bäst om för och slutsteg är matchade.

Isaac, jag håller med i det du säger. Karaktären hos förstärkardelarna måste matchas. Skillnaderna är dock mindre än för högtalare så det kräver en viss nivå av erfarenhet, som du tycks ha. Mitt tips är att faktiskt börja med slutsteget och köra med någon form av passiv tonkontroll direkt från CD-spelare t.ex. Sen väljer man det försteg som ger minst påverkan. Du kommer att bli förvånad över hur mycket olika försteg påverkar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.