Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Covid-19 (var preppers)

3035 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#2401

Postad 24 maj 2020 - 08:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Jag jobbar på som vanligt, träffar folk mest hela dagarna. Armbågshälsningar har nu blivit vardag och fungerar riktigt bra.
Byggmötena har sedan någon vecka tillbaka återupptagits på plats, bra det för många frågor måste tas på plats.

Det här med ansiktsmask har påverkat mitt arbete en aning då jag stundtals jobbar i miljöer där det krävs för att få vistas. Min gick sönder och fick spendera en hel förmiddag att ringa runt och jaga mask och nytt gasfilter.

Det som är mest påfrestande är när helgerna kommer, regnet väller ner och fantasin försvinner för hur man ska aktivera barnen.
Innan så träffade vi släkt och vänner, nu åker vi på sin höjd ner till simhallen. Men även simhallen blir trist 4’e helgen i rad, framför allt för tonåringen som bara vill sitta framför datorn.

Sedan att frugan blev varslad och är hemma 24/7 gör ju att man får ”tassa på tå”, för henne är det jättejobbigt.

Jag är förbannat glad över att vi inte levt under total lockdown...

#2402

Postad 24 maj 2020 - 10:42

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag jobbar hemifrån ibland men inte på heltid. Det blir någon eller några dagar i veckan beroende på planeringen. Jag skulle nog kunna köra helt hemifrån men det finns andra hänsyn också. En sak är stöd för yngre medarbetare på jobbet. Men samtidig vill man minska antalet på arbetsplatsen, för att underlätta social distansering. Det är en balansgång men jag har ett eget rum, så det fungerar för mig. Jag tycker det handlar mycket om hänsyn i en extrem situation. Att t ex inte belasta kollektivtrafik om man inte måste. Jag går till jobbet så just kollektivtrafiken påverkar jag inte :),  men det finns naturligtvis annat jag påverkar.

 

Jag noterade när detta började och företaget uppmanade till hemarbete "om möjligt" var att en del försvann snabbt. Men en del var också flera som ganska snabbt tillbaka. Att ha en riktig arbetsplats med dubbla datorskärmar kan man inte enkelt ersätta med sin laptop vid köksbordet. Det kräver lite mera eftertanke. Men jag har kollegor som jobbat hemifrån länge nu. Vissa medarbetare i riskgrupper (t ex astma) har jag inte sett på länge nu.

 

En skillnad för mig är att fysiska möten har i princip försvunnit. Nästan alla möten är digitala och det fungerar utmärkt. En avdelning har jag sett kör virtuella fikamöten på fredagar. 

 

Den stora skillnaden är väl det sociala livet på fritiden. Biografer är stängda, att ta en middag med kompisar går bort just nu. Det är trist men det priset får man nog betala just nu,

 

När man ser hur vissa butiker  går på knäna ekonomiskt och många jag har kontakt med jobbar hemifrån, då blir jag lite trött på "Sverige gör ingenting"-argumentet. Det är ju så felaktigt att hävda det. Alla påverkas på olika sätt.


Redigerat av Mr_Tom, 24 maj 2020 - 10:44.


#2403

Postad 24 maj 2020 - 10:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Just digitala möten är en sak jag hoppas kommer leva kvar. Vinsterna är enorma på flera plan:
* Miljöaspekten med färre resor!
* Många onödiga restimmar som försvinner.
* Effektivare möten!
* Mindre hantering av tveksamma traktamenten.
* Mindre administration på samtliga plan.

Har säkert missat några saker men det var de första som dök upp i tankarn.

Edit: Vissa typer av fysiska möten kan självfallet inte undvikas, men majoriteten av mötena borde iaf fortsatt kunna hanteras digitalt.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 24 maj 2020 - 10:55.


#2404

Postad 24 maj 2020 - 12:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag känner precis tvärtom, att få jobba hemma har nästan enbart fördelar för min del. Den största nackdelen är att jag inte får den dagliga motionen av att cykla in till jobbet. Kollegorna pratar jag med på Skype varje dag ändå så att jag inte träffar dem fysiskt ser jag inte som en nackdel. I övrigt är det många och stora fördelar som att få mycket mer tid med barnen och kraftigt förbättrade arbetstider. Jag jobbar också mer effektivt hemifrån. Jag är en social person men då jag har både fru och barn hemma så blir det inte direkt ensamt och går vi ut på gatan träffar vi alltid folk att prata med. Jag saknar dock släkt och vänner.

 

En bonus i det hela är att frugan har en del hälsoproblem (som förvärras under  t.ex.stress och sömnbrist) och nu har jag kunnat stötta på ett helt annat sätt än när jag var på jobbet hela dagarna. Innan pandemin bad jag faktiskt om att få jobba hemifrån de första timmarna på dagen. Men fick nej på det p.g.a. ängslighet kring hemarbete på mitt jobb. Nu har ledningen istället förvånat konstaterat ett par saker: de flesta trivs med att jobba hemifrån, arbetseffektiviteten har ökat och sjukskrivningarna har störtdykt. Så jag hoppas den här ängsligheten försvinner, en dröm vore att kunna jobba hemifrån när det passar. 

 

Jag har t.o.m. tänkt minska min semester/föräldraledigt från 10 veckor till ca 6 veckor för jag tycker det funkar så bra att jobba hemifrån. 

 

Ni som tycker det är jobbigt att jobba hemifrån, hur pallar ni med semester? Eller föräldraledigt? Är det lika jobbigt eller är det just hemarbetet som gör skillnaden?

 

Jag jobbade redan tidigare hemifrån en till två dagar i veckan och precis som dig är jag snarare effektivare då så arbetet blir inte lidande. Det stora problemet är ju att göra det på heltid i kombination med att socialt distansera sig privat också. Jag är inte överdrivet social i vanliga fall men detta är över min gräns.

 

Angående semester så brukar vi inte sitta hemma själva och glo i 6 veckor så den jämförelsen köper jag inte :)

 

Men i år blir det nog så, så min plan är att bara ta ut två-tre veckor och spara resten till lite småresor när det blir möjligt.



#2405

Postad 24 maj 2020 - 12:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Vi får hoppas att så många som möjligt fattar att produktiviteten kan fungera hur bra som helst när man jobbar hemifrån samt har digitala möten. Det är ju flera stora som sagt att deras anställda kan få jobba hemmifrån "forever" / obegränsat även efter pandemien, den största - Twitter. Vi leverade Q1 över budget och Q2 ser bra ut så det fungerar hittils.

Personligen har jag inga problem med detta, tycker som en del andra att det är ganska skönt. Har inga behov att se andra människor än familj och dom närmaste, och videomöten med chef/kunder/kollegor räcker helt fint. Man slipper ju tiden til och från jobb samt lunchen brukar jag äta medans jag jobbar så det är mycket sparad tid. Hoppas vi kan få jobba så här til hösten.

Det vi gör:
* Tar en god promenad mitt på dagen, varje dag.

* Har dagliga träffar med teamet, och här kan vi prata om allt mellan himmel och jord från hur man bäst gör upp bål ute til nya PS5. Kan bli jobbsnack också, men det är alltså hög takhöjd och inget planerat. Kan fint kombineras med första punkt. Mötet är för dom som kan, så om man har kundmöten eller annat så hoppar man in när man kan eller tar det nästa dag.

* Fredagsöl - ta en öl ihop på teams. Någon kanske spelar gitarr, nån sjunger, eller vanligt prat om allt och inget.

* Resten av tiden jobbar vi på så bra vi kan, är effektiva och respekterar varandras tid, hjälper varandra osv.

 

Nu har jag jobbat på samma ställe ganska länge så kan ju nästan se ansiktsutrycken til kollegerna även om vi bara pratar i telefon. Det hade nog vart litt svårare att börja på ett nytt ställe nu, då kan jag förstå behov att se kroppsspåk, rutiner, flyt osv för att bättre prestera. Kan nog komma en del frågor när man sitter där helt ensam, så jag har respekt för dom som inte trivs också.



#2406

Postad 24 maj 2020 - 21:53

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag jobbade redan tidigare hemifrån en till två dagar i veckan och precis som dig är jag snarare effektivare då så arbetet blir inte lidande. Det stora problemet är ju att göra det på heltid i kombination med att socialt distansera sig privat också. Jag är inte överdrivet social i vanliga fall men detta är över min gräns.

 

Angående semester så brukar vi inte sitta hemma själva och glo i 6 veckor så den jämförelsen köper jag inte :)

 

Men i år blir det nog så, så min plan är att bara ta ut två-tre veckor och spara resten till lite småresor när det blir möjligt.

 

Anledningen till att jag frågade var att många säger att det är jobbigt att jobba hemifrån för att de inte träffar kollegorna. Men jag förstår ju om det är kombinationen med social distansering som gör det jobbigt. Tycker själv att den biten börjar kännas ganska dryg, framförallt att inte kunna träffa vänner och familj. 



#2407

Postad 26 maj 2020 - 10:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Dålig fart på coronatestandet nu. Målet är ju 100 000  tester i veckan men nu har det gått ner till under 30 000.



#2408

Postad 26 maj 2020 - 10:39

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Dålig fart på coronatestandet nu. Målet är ju 100 000  tester i veckan men nu har det gått ner till under 30 000.

 

Minister Hallengren lovade ju det. Men ansvaret för testerna ligger väl ändå på regionsnivå. Så jag vet inte var problemet ligger, men det kanske nån kan bena ut?



#2409

Postad 26 maj 2020 - 10:57

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Testerna har ju legat runt 30000/v ett tag. Blev väl lite färre v21 iom Kristi Himmelsfärd.



#2410

Postad 26 maj 2020 - 12:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Gällande tester så finns det ju fler tester att tillgå för Covid19. Framför allt hos diverse mindre ansvarstagande privata alternativ. Problemet är att vissa av dem även ger positivt utslag på diverse frukter och annat som inte ingår i utredning. Men visst, är det svenska folkets vilja att kasta pengar i sjön, so be it... Jag tvivlar på det.

#2411

Postad 26 maj 2020 - 21:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Minister Hallengren lovade ju det. Men ansvaret för testerna ligger väl ändå på regionsnivå. Så jag vet inte var problemet ligger, men det kanske nån kan bena ut?

Jag har hört eller läst två versioner av detta på några dagar.

 

Dels en där det hävdades från region Västra Götaland att urvalet kring prioriterade grupper var oklart. Då ville man inte börja testa i stor skala innan man var säker på att man testade rätt personer. Om den förklaringen stämde så tycker jag det var en dålig orsak. Bättre att få igång testande även om några "felaktiga" personer kommer med.

 

Om nu syftet är att testa stora volymer.

 

Jag såg nämligen slutet på en intervju med Anders Tegnell ikväll. Som jag förstod hans resonemang så handlar detta om att ha kapacitet att testa det som behöver testas. Att det skall vara just 100 000 tester i veckan är kanske inte huvudmålet. Men jag kan ha missat för jag såg inte hela intervjun :) . 



#2412

Postad 27 maj 2020 - 00:09

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Vi har 9 miljoner som behöver testas



#2413

Postad 27 maj 2020 - 05:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Vi har 9 miljoner som behöver testas

 

Varför det? Om vi lyfter bort de riskgrupper med absolut lägst chans att bli riktigt sjuka eller dö är vi nere på en grupp som jag gissar inte är större än 400.000 individer, då jag räknat med osannolikt hög dödlighet på 2%(180.000 av 9milj.)och sedan dubblat det antal till 360.000 avrundat uppåt till 400.000.

 

Märk väl att jag inte räknat av de som redan haft sjukdomen.



#2414

Postad 27 maj 2020 - 06:41

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Varför det? Om vi lyfter bort de riskgrupper med absolut lägst chans att bli riktigt sjuka eller dö är vi nere på en grupp som jag gissar inte är större än 400.000 individer, då jag räknat med osannolikt hög dödlighet på 2%(180.000 av 9milj.)och sedan dubblat det antal till 360.000 avrundat uppåt till 400.000.

 

Märk väl att jag inte räknat av de som redan haft sjukdomen.

 

Du har nog tänkte lite fel eller så missförstår jag dig. Bara för att man är i riskgrupp så är inte dödligheten 100% eller risken att hamna på ICA 100%. Om du försökte beräkna storleken på de i riskgruppen så borde det bli något sånt här: Det finns ca 1 500 000 personer i Sverige som är 70 år eller äldre. Sen tillkommer alla med underliggande sjukdomar, tar immundämpande medicin osv. Osäker på antal. Sen tycker jag att man borde räkna in de som jobbar med folk i riskgrupp också (sjukvård, äldrevård osv), vilket är ca 1 300 000 st. Kanske även de som bor med någon i riskgrupp.

 

Dock kan jag tycka att det är onödigt att testa personer som ändå är isolerade. Min fru är ju i riskgrupp men vi träffar ju inga människor så risken att vi smittas och smittar vidare är minimal.



#2415

Postad 27 maj 2020 - 06:53

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Stefan,

Skratt, ja min lilla beräkning är tämligen förenklad. Ville bara få fram tesen att det är fullständigt onödigt att testa nio miljoner. Eftersom ett sådant testförfarande fyra veckor senare är helt värdelöst. Med tanke på hur tid för antikroppar mot Covid19 inte säkert kan påvisas.

Redigerat av PML73, 27 maj 2020 - 06:53.


#2416

Postad 27 maj 2020 - 08:17

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Vad ska vi göra när vi har testat 9 miljoner?

#2417

Postad 27 maj 2020 - 08:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vad ska vi göra när vi har testat 9 miljoner?

Isolera dom som testats positivt



#2418

Postad 27 maj 2020 - 09:46

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Vad ska vi göra när vi har testat 9 miljoner?

 

Börja om från början  B)



#2419

Postad 27 maj 2020 - 09:50

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Isolera dom som testats positivt

ok. men hur säkerställer vi att de som testat negativt inte blir positiva. Ska vi testa om om och om och om och om och om och om igen?


Börja om från början  B)

:P



#2420

Postad 27 maj 2020 - 09:58

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Använda den för en gångs skull vettiga statistiken till något vettigt för att bygga upp strategier. Se vart spridningen finns samt de som får ett positivt besked lär ju få sig en tankeställare hur de ska bete sig gällande social distansering om det nu inte blir fråga om påtvingad karantän. Kommer garanterat ha effekt. 

Varför ska vi testa så lite som möjligt? Av samma anledning som att vi inte ska använda skyddsutrustning? Ger inte 100 procentigt skydd så då finns det ingen mening?

 



#2421

Postad 27 maj 2020 - 13:14

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Testande är ju bara att köra på i mängder. Antagligen har vi fortfarande brister på dem så vi kan inte rulla ut nationellt.

 

Kostnaden är nere i ören för testet.

 

 

 

 

Känns lite greppande, men nikotin är senaste anticovid medecinen? ;P Snuset mamma alltid klagat på kanske äntligen får upprättelse?

 

Aja, man ska inte skratta, trodde ju på klorokinet, men finner lite humor i det. :) En observation är dock att några länder där rökning fortfarande är ganska vanligt fått riktigt dåliga siffror statistikt sett.


Redigerat av Unregistered8c5802be, 27 maj 2020 - 13:16.


#2422

Postad 27 maj 2020 - 13:22

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Vad ska vi göra när vi har testat 9 miljoner?

Då har är det kvar ca 1.4 miljoner personer att testa, det bor nästan 10.4 miljoner i Sverige 2020.https://www.scb.se/h...ges-befolkning/  :D :P
 


Redigerat av Gallo69, 27 maj 2020 - 13:24.


#2423

Postad 27 maj 2020 - 13:29

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
oqvist,

Men den statistik som du önskar använda till bättre styrd smittskydd osv kommer aldrig att fungera. Eftersom alla kommuner och landsting fråntog centralstyrningen från regering/riksdagen 1993-94 och nu själva disponerar resurserna och den ekonomiska modellen vi ser för vård/omsorg samt för extraordinära insatser.

Så länge självbestämmanderätten delats och hackats på det viset kommer inget sunt att kunna skapas nationellt för exempelvis pandemier eller andra större insats typ skogsbrand osv.

#2424

Postad 27 maj 2020 - 19:38

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det som testas och diskuteras i media just nu, som jag hört i alla fall, handlar om antikroppar. Om någon har antikroppar finns väl ingen anledning att isolera :) .



#2425

Postad 27 maj 2020 - 20:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
En kompis berättade för mig att hans bror som haft covid-19 (testat positivt för det) var efter han blitt frisk, med i en test i Norge. Testen handlade om hurvida man hade antikroppar mot sjukdommen. Han blev då infekterad igenn, och blev sjuk igenn! Första gången var han sjuk i 5-7 dagar, och gång nr.2 var han sjuk i 3 dagar.

Om detta stämmer, dvs all info är korrekt så är det ganska dåliga nyheter menar jag.

Jag har ingen anledning att tvivla på min kompis, men är det någon som vet om det verkligen utförs tester nu där man infekterar folk med sjukdommen? Även under kontrollerade former tycker jag det låter märkligt.

Redigerat av Demon Slayer, 27 maj 2020 - 20:15.


#2426

Postad 27 maj 2020 - 20:11

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

infiserad ?



#2427

Postad 27 maj 2020 - 20:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1
Infekterar. Beklagar skrev fel. Har editerat.

#2428

Postad 27 maj 2020 - 20:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag har ingen anledning att tvivla på min kompis, men är det någon som vet om det verkligen utförs tester nu där man infekterar folk med sjukdommen? Även under kontrollerade former tycker jag det låter märkligt.

Den nuvarande situationen är extrem men den du beskriver handlar ju i praktiken om att medvetet smitta någon med en allvarlig sjukdom. Dessutom saknar vi just nu botemedel. Jag tycker också det låter väldigt märkligt.

 

Edit: När jag läste din beskrivning igen så kanske jag missförstod. Han har haft sjukdomen och testat positiv. Sedan testade man för antikroppar och han blev sjuk igen. Blev han sjuk av antikroppstestet? Är du säker på att han var frisk emellan infektionerna?


Redigerat av Mr_Tom, 27 maj 2020 - 20:36.


#2429

Postad 27 maj 2020 - 20:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Det skulle kunna vara en förklaring. Jag ska fråga kompisen igen imorgon.

Det finns företag i Norge som utför studier runt olika typ av test för antikroppar, men de beskriver inte prosedyrena öppet vad jag kan se.

Jag kan för lite om detta för att veta om det kan vara sant eller inte, men kanske någon känner til hur allvarligt man går til väga i liknande testgrupper.

Redigerat av Demon Slayer, 27 maj 2020 - 20:40.


#2430

Postad 27 maj 2020 - 21:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag har vänner som varit smittade eller är det just nu och flera har fått det i flera vändor. Alltså att de blivit bättre och sen blivit sjuka igen. Låter troligare att det är det som hänt din vän än att de medvetet skulle ha smittat  han.

 

Förlorade den första jag känner i natt förresten. Min fasters man gick bort efter att ha legat nedsövd i flera veckor. Det kändes som att han var på bättringsvägen men när de försökte väcka upp han så gick det inte. j*vla skitvirus :(



#2431

Postad 28 maj 2020 - 06:09

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Jag har vänner som varit smittade eller är det just nu och flera har fått det i flera vändor. Alltså att de blivit bättre och sen blivit sjuka igen. Låter troligare att det är det som hänt din vän än att de medvetet skulle ha smittat  han.

 

Förlorade den första jag känner i natt förresten. Min fasters man gick bort efter att ha legat nedsövd i flera veckor. Det kändes som att han var på bättringsvägen men när de försökte väcka upp han så gick det inte. j*vla skitvirus :(

 

 

Usch, beklagar verkligen  :(  :(  :(

Va han inom riskgruppen/grupperna? 



#2432

Postad 28 maj 2020 - 08:02

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Usch, beklagar verkligen  :(  :(  :(

Va han inom riskgruppen/grupperna? 

 

Tack. Han var visserligen 64 år, men i övrigt frisk så vitt jag vet. Han och min faster var pensionerade sjukvårdare men återvände till jobbet när de gick ut med att de behövde personal. De jobbade med covid-patienter och båda blev sjuka, men min faster blev inte akut sjuk även om hon var risig i flera veckor.



#2433

Postad 28 maj 2020 - 20:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag har vänner som varit smittade eller är det just nu och flera har fått det i flera vändor. Alltså att de blivit bättre och sen blivit sjuka igen. Låter troligare att det är det som hänt din vän än att de medvetet skulle ha smittat  han.

 

Förlorade den första jag känner i natt förresten. Min fasters man gick bort efter att ha legat nedsövd i flera veckor. Det kändes som att han var på bättringsvägen men när de försökte väcka upp han så gick det inte. j*vla skitvirus :(

Kan bara beklaga. Det är alltid tråkigt att höra när det gått illa för någon.

 

Min personliga upplevelse är att det börjar komma närmare. Jag känner ett par som med stor sannolik haft sjukdomen. Jag har ingen bekant som avlidit men flera bekantas bekanta, tyvärr.

 

Sjukdomsförloppen känner jag igen. Folk som blivit sjuka, sedan bättre och sedan sämre igen. Ibland flera "varv. Infektionen verkar, för en del, bli väldigt segdragen vilken naturligtvis i sig självt är en fara. Kroppen orkar inte till slut.

 

Hoppas eländet snart reder upp sig  :) . Tyvärr så trior jag inte det kommer att gå snabbt. :( .



#2434

Postad 29 maj 2020 - 20:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0
Nu har ett äldreboende i Skåne tvingats (av regionen) att ta emot en person med bekräftad Covid-19.

Personalen har bra skyddsutrustning med visir, andningsmask med ventil, speciella förkläden och handskar. De har däremot fortfarande inte blivit testade, vilket regionen lovade för över en månad sedan.

Test för en månad sedan hade inte varit till någon nytta nu såklart, men inga tester alls för personal som tar risker är märkligt.

edit: Angående långt sjukdomsförlopp som förbättras och försämras så verkar det vara vanligt i intensivvården med. Det finns hittills inget som tyder på återinfektion. I Sydkorea fick en studie korrigeras när de upptäckte att "positiva" tester efter sjukdomsförlopp plockade upp döda virusceller, dvs resultatet var felaktigt. Men det är fortfarande för tidigt att dra säkra slutsatser såklart.

Redigerat av Ageve, 30 maj 2020 - 07:50.


#2435

Postad 02 juni 2020 - 13:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Usch, 65 nya dödsfall i Sverige. Nu gick vi förbi Frankrike i dödsfall per capita och hamnade på sjunde plats.



#2436

Postad 03 juni 2020 - 10:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Munskydd minskar risken för att smittas. Vilken överraskning!

 

https://sverigesradi...artikel/7486524



#2437

Postad 03 juni 2020 - 12:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Är rimligtvis mer intressant att veta hur mycket det minskar smittrisken, ffa i relation till andra åtgärder.



#2438

Postad 03 juni 2020 - 12:48

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Munskydd hjälper inte

https://sverigesradi...artikel=7467652

#2439

Postad 03 juni 2020 - 12:58

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Inför genast krav på denna för vistelse utomhus eller på allmän plats.

https://www.svt.se/k...kommer-for-nara

 

:D



#2440

Postad 03 juni 2020 - 13:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

74 nya dödsfall i Sverige



#2441

Postad 03 juni 2020 - 14:26

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Det går åt rätt håll.


https://www.svt.se/d...-coronaviruset/

Bifogad fil  7EF207FA-849B-4BC5-9E17-FE6DC2802DBA.jpeg   51,44K   0 Antal nerladdningar



#2442

Postad 03 juni 2020 - 15:21

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Risken med munskydd och andningsmask finns att folk använder dem fel. Exempelvis att sätta munskydd enbart över munnen och inte näsan, eller att använda mask när man själv är kännbart sjuk istället för att stanna hemma. Masker med ventil släpper tydligen (inte alls oväntat) igenom utandningsluften i en stråle istället för att den filtreras genom masken.

Om man dessutom pillar på munskyddet eller andningsmasken kan man ju kladda ned det med virus som man fått på fingrarna. Och man måste ju fortfarande tillämpa fysisk distansering, vilket kanske folk glömmer bort om det känns betryggande att bära mask.

Så det hjälper nog rätt bra om det används på rätt sätt. Används det på fel sätt kan det stjälpa. Och då handlar frågan lika mycket om hur förståndiga människor är.

#2443

Postad 03 juni 2020 - 17:41

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Risken med munskydd och andningsmask finns att folk använder dem fel. Exempelvis att sätta munskydd enbart över munnen och inte näsan, eller att använda mask när man själv är kännbart sjuk istället för att stanna hemma. Masker med ventil släpper tydligen (inte alls oväntat) igenom utandningsluften i en stråle istället för att den filtreras genom masken.

Om man dessutom pillar på munskyddet eller andningsmasken kan man ju kladda ned det med virus som man fått på fingrarna. Och man måste ju fortfarande tillämpa fysisk distansering, vilket kanske folk glömmer bort om det känns betryggande att bära mask.

Så det hjälper nog rätt bra om det används på rätt sätt. Används det på fel sätt kan det stjälpa. Och då handlar frågan lika mycket om hur förståndiga människor är.

 

Absolut dummaste argumenten jag hört. Men visst fortsätt spy upp propaganada. 

Finns inte tillräckligt med masker, det är den största anledningen att dess verkan/effektivitet ifrågasätts. 



#2444

Postad 03 juni 2020 - 18:01

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Om man tillämpar de rekommendationer som redan finns, avstånd, tvätta händer och inte gå ut om man är sjuk. Vad tillför då munskyddet för ytterligare säkerhet? 

 

Men att det nu kommer en undersökning kring munskydd är väl inget konstigt. Forskningen kring detta har ju varit begränsad och nu är det debatt över hela världen. 

 

Finns inte tillräckligt med masker, det är den största anledningen att dess verkan/effektivitet ifrågasätts. 

Om det är brist på masker, då kanske det finns bättre användning än folk ute på stan?



#2445

Postad 03 juni 2020 - 18:08

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Om man tillämpar de rekommendationer som redan finns, avstånd, tvätta händer och inte gå ut om man är sjuk. Vad tillför då munskyddet för ytterligare säkerhet? 

 

Men att det nu kommer en undersökning kring munskydd är väl inget konstigt. Forskningen kring detta har ju varit begränsad och nu är det debatt över hela världen. 

 

Om det är brist på masker, då kanske det finns bättre användning än folk ute på stan?

 

Asymptomatisk spridning, och även sjuka behöver handla och annat. Skulle lika gärna argumentera för att masker påminner alla om att hålla avstånd. Samt att man får mindre startdos av virus om man ändå skulle bli smittad vilket högst troligtvis leder till mildare symptom. 

 

Inga av de länder som "utrotat" covid har delat Sveriges syn/strategi på masker om man säger så. 

 

Edit: 

Nästan meningslöst att diskutera dok. tvivlar att vi skulle ha tillgång till exempelvis 5 miljoner engångsmasker om dagen. Eller vad som skulle krävas, efterfrågan är redan skyhög. 


Redigerat av TijY, 03 juni 2020 - 18:13.


#2446

Postad 03 juni 2020 - 18:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Asymptomatisk spridning, och även sjuka behöver handla och annat. Skulle lika gärna argumentera för att masker påminner alla om att hålla avstånd. Samt att man får mindre startdos av virus om man ändå skulle bli smittad vilket högst troligtvis leder till mildare symptom. 

 

Inga av de länder som "utrotat" covid har delat Sveriges syn/strategi på masker om man säger så. 

Så när man är sjuk så tar man på sig en mask och går ut. Det låter som en mindre bra idé :) .



#2447

Postad 03 juni 2020 - 18:22

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Så när man är sjuk så tar man på sig en mask och går ut. Det låter som en mindre bra idé :) .

 

Bättre än att gå ut utan mask om man är sjuk. Lovar att de finns folk som är sjuka och tror att de har vanlig influensa eller milda symptom som går ut och handlar. Svårt att klandra folk dok, testas för lite. 


Redigerat av TijY, 03 juni 2020 - 18:24.


#2448

Postad 03 juni 2020 - 18:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Man ser folk med engångsmasker som går med dem halvt neddragna på hakan nör de går utomhus, sedan drar de upp dem över mun och näsa precis innan de går in i butiker...

Jodå...

Hur gör de sedan då? Tror faktiskt (observera att jag vilt spekulerar och gissar) att majoriteten av de som använder mask inte heller förstår att maskerna är av engångstyp utan återanvänder dem.

#2449

Postad 03 juni 2020 - 18:44

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Man ser folk med engångsmasker som går med dem halvt neddragna på hakan nör de går utomhus, sedan drar de upp dem över mun och näsa precis innan de går in i butiker...

Jodå...

Hur gör de sedan då? Tror faktiskt (observera att jag vilt spekulerar och gissar) att majoriteten av de som använder mask inte heller förstår att maskerna är av engångstyp utan återanvänder dem.

 

? Funkar ju inte om inte majoriteten inte har mask ändå. Poängen är att jag inte ska smitta dig. Inte att jag inte blir smittad av dig för att jag har mask. Precis, men viss återanvändning är säkert okej. 

 

Har inte sett en ända mask förutom frisören och vårdcentralen. Visserligen inte rört mig fruktansvärt mycket ute dok. 


Redigerat av TijY, 03 juni 2020 - 18:46.


#2450

Postad 03 juni 2020 - 18:55

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Masker ser jag varje dag. Ibland är det bilister som sitter bakom ratten i bilen med plastvisir(ser tämligen komiskt ut). Att sitta bakom ett fönster och klimatanläggningen filter och sedan ändå med plastvisir...  :blush:  B)  :lol:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.