Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dirac, ett par saker många glömmer.

261 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 31 maj 2020 - 12:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Den tjocka är väl ändå målkurva och den tunna det uppmätta?

 

En Minidsp kommer inte hjälpa med att lyfta basen. Den kan på sin höjd användas til bättre plasering och justering i tid (vilket absolut är fina verktyg för att kunna få en mycket plattare kurva och ibland lyft där man vill), men att bara lyfta 20hz 10db kommer inte fungera. För det första är det en grund att du har ett hål vilket är antingen rummet/sittposition eller att subben inte klarar mer och 3db ökning vil då kräva dubbla kraften av subben och i båda fallen så kommer det resultera i dåligare ljud i större delen av subbens låga register.

Minidsp använder PEQs för att lyfta, (om man inte har lust att sätta sig in i FIR vilket nog ingen orkar) och man brukar säga max 2db ökning och om subben inte följer med så får du ta bort det då det gör mer skada än nytta.

Tunn är före, tjock efter :)

 

En minidsp kan göra underverk för subs, som en sluten med bra element som klarar 12-13hz med lite hjälp.

Är det rumsrelaterat då kan en peq inte göra något, redan vid 3dB ökning så låter det knas.

Överlag så är dirac väldigt snällt då fas/impuls som fixas först och då behövs det sällan en peq

 

Mina JBL M2 kloner klarar lätt 20hz med Dirac och sätter jag högpass på 25hz så har jag inga typ begränsningar för hur högt jag kan spela.

Det hade jag aldrig klarat av med endast en peq


Redigerat av johan b-lund, 31 maj 2020 - 13:01.


#52

Postad 03 juni 2020 - 07:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Ja en minidsp kan göra underverk, men den kan inte lyfta mer än några db normalt. Supernaut undrade om detta och jag menar svaret är att nej den kan inte lyfta något speciellt, men kan hjälpa till fint genom andra sätt.

Redigerat av Demon Slayer, 03 juni 2020 - 08:01.


#53

Postad 22 juni 2020 - 09:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det gick inte riktigt som jag hade tänkt för mina frontar är ytterst kompetenta i basen.
Men jag tror själva poängen syns tydligt iaf.

Fast jag kommer börja baklänges med target curves.
Diracs PEQ funktion som ligger dold i programmet klarar att boosta 10dB.
Det är ganska mycket och det kan få även rejäla förstärkare att gå på knä vilket kommer resultera i oljud.

Så vad göra om man är basnarkoman, jo man har ett Target som inte går över +6db vilket resulterar i att största delen ligger runt -4dB
Nedan har vi 2 olika varianter av Harmans Target curve.
Nu blir man kanske orolig när så stor del ligger på minus, det är bara filtret som gör det och i BM kommer signalen att öka med X antal dB.
Dock så förlorar man lite nivå men jag anser det försumbart

Har man dock för stor obalans i nivå mellan kanalerna då kan det ge problem i slutändan.
Så var noga med att nivåmatcha alla kanalerna så bra det går.


+10dB i basen
DnozVeb.png


Och +6dB
qH0gT96.png

På båda ovanstående ex boostas det bara med ett par fåtal dB, var snäll mot din förstärkare ;)

Tyvärr så kan man inte köra Dirac med BM aktivt om man inte har en Minidsp och jag tror Datasat även har BM igång så det är inte bara att mäta, korrigera och tro allt är bra.
Man blir ofta tagen av hur bra det låter och glömmer bort att det oftast är mer att hämta.

Regel Nr 1
Använd Aldrig gardinen och ha samma korrigering i Alla kanalerna!!


Regel Nr 2
Verifiera Alltid med REW när du har satt BM!!

Nedan kommer lite ex av hur snett det kan gå, tyvärr inget om hur dålig basen kan bli då jag inte har dålig bas utan Dirac.


Är det dessa kurvor du igår ifrån?
RMS corrected: https://audioscience...alculator.9618/

Justerar du targetcurve något i toppen eller botten för att följa högtalarens uppmätta frekvensgång? Tänker då på huvudhögtalaren/subwoofer.(För resterande högtalarna skall väl ändå ha samma targetcurve)

Redigerat av genstruktur, 22 juni 2020 - 09:30.


#54

Postad 22 juni 2020 - 16:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Är det dessa kurvor du igår ifrån?
RMS corrected: https://audioscience...alculator.9618/

Justerar du targetcurve något i toppen eller botten för att följa högtalarens uppmätta frekvensgång? Tänker då på huvudhögtalaren/subwoofer.(För resterande högtalarna skall väl ändå ha samma targetcurve)

I basen så borde det vara lika, dom du länkar till faller i diskanten.

 

Mitt system är aktivt och med en känslighet mellan 104 - 98dB

Så jag offrar lite känslighet och lägger in target lite lägre än vad uppmätt signal är.

På så vis får jag fram en väldigt jämn frekvensgång.

Diskanten får jag lyfta lite och front/sub klarar 20hz utan probs så dirac sträcker själv ut frekvensgången.

På bilden ser du uppmätt, target och korrigerat, bortse från gardinen.

Och alla kanaler har samma target curve :)

bFMN5hF.png


Redigerat av johan b-lund, 22 juni 2020 - 16:30.


#55

Postad 22 juni 2020 - 16:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Hej!

Konstigt , här ser det rätt rakt ut i diskanten. Däremot tycker jag din ser ut att falla av lite efter 10khz och följa högtalarnas uppmätta frekvensgång?

Så här såg Harman +6db RMS corrected ut hos mig. Har inte ändrat på något själv.

Bifogad fil  1_IMG_20200621_153624.jpg   151,53K   0 Antal nerladdningar

Edit: upp och ned. Jobbar på ändring :)
Edit: Haha får inte ordning på det på mobilen. Får prova på datorn senare.

Redigerat av genstruktur, 22 juni 2020 - 17:33.


#56

Postad 22 juni 2020 - 20:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

zQFVGRG.jpg

 

:)

 

Det är för att nivån på diskanten är satt så vid det tillfället.

Så här var det vid ett annat tillfälle, jag kan sätta nivåerna som jag vill på vart element.

(Front utan sub, uppmätt och korrigerat)

 

FS3cxqr.png


Redigerat av johan b-lund, 22 juni 2020 - 20:42.


#57

Postad 22 juni 2020 - 21:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Vilken service! :)

Familjelivet tog över och så kommer man tillbaka och bilden är grejad!

Ah, då förstår jag.

Lät rätt bra den där Harman +6db RMS corrected. Får hårdtesta den mer under dagarna som kommer.

Redigerat av genstruktur, 22 juni 2020 - 21:41.


#58

Postad 22 juni 2020 - 23:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vilken service! :)

Familjelivet tog över och så kommer man tillbaka och bilden är grejad!

Ah, då förstår jag.

Lät rätt bra den där Harman +6db RMS corrected. Får hårdtesta den mer under dagarna som kommer.

At your Service ;)

 

Target curves kan få en att bli galen, oändligt antal val är inte bra för ens psyke.

Jag brukar säga att +4 - +6dB är en bra utgångspunkt för musik och för film tycker jag +6 - +10dB passar bra.

Vid film så ligger jag oftast och hovrar runt ref nivå så diskanten faller sakta jämfört musik som har ett target som är mer rakt.

 

Musik kan också må bra av att man inte börjar med ökningen runt 100hz utan börja stigningen runt 50hz istället.
 

 

Lycka till :)



#59

Postad 23 juni 2020 - 06:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

At your Service ;)

Target curves kan få en att bli galen, oändligt antal val är inte bra för ens psyke.
Jag brukar säga att +4 - +6dB är en bra utgångspunkt för musik och för film tycker jag +6 - +10dB passar bra.
Vid film så ligger jag oftast och hovrar runt ref nivå så diskanten faller sakta jämfört musik som har ett target som är mer rakt.

Musik kan också må bra av att man inte börjar med ökningen runt 100hz utan börja stigningen runt 50hz istället.


Lycka till :)

Hehe nä lätt att bara pilla liiiite. Kan det inte bli liiiite bättre ändå :).

Jag har faktiskt nästan bara höjt under 80hz innan men så provade jag den där Harman +6db corrected RMS och trodde helt ärligt stt den skulle låta apa här hemma då den ser rätt annorlunda ut mot vad jag har provat innan. Stigningen börjar ju redan vid 300hz. Än så länge låter det rätt bra men jag måste testa att spela ordentligt starkt med.

Redigerat av genstruktur, 06 juli 2020 - 05:46.


#60

Postad 05 juli 2020 - 01:04

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Tunn är före, tjock efter :)

En minidsp kan göra underverk för subs, som en sluten med bra element som klarar 12-13hz med lite hjälp.
Är det rumsrelaterat då kan en peq inte göra något, redan vid 3dB ökning så låter det knas.
Överlag så är dirac väldigt snällt då fas/impuls som fixas först och då behövs det sällan en peq

Mina JBL M2 kloner klarar lätt 20hz med Dirac och sätter jag högpass på 25hz så har jag inga typ begränsningar för hur högt jag kan spela.
Det hade jag aldrig klarat av med endast en peq


Menar du LF cutoff i rew? Alltså att target kurvan viker av vid 25hz? Tänkte prova köra så imorn och kanske klippa av lågbasen och förhoppningsvis Kunna spela på lite högre! Håller på o trixar med filtrerna och börjar få till de en aning! Som jag sagt tidigare så tycker jag dem rör sig lite väl mycke med tanke på ljudnivån som blir! Rimligtvis borde de elementen inte röra sig lika mycke om man får bort infrabasen.

#61

Postad 05 juli 2020 - 07:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Menar du LF cutoff i rew? Alltså att target kurvan viker av vid 25hz? Tänkte prova köra så imorn och kanske klippa av lågbasen och förhoppningsvis Kunna spela på lite högre! Håller på o trixar med filtrerna och börjar få till de en aning! Som jag sagt tidigare så tycker jag dem rör sig lite väl mycke med tanke på ljudnivån som blir! Rimligtvis borde de elementen inte röra sig lika mycke om man får bort infrabasen.

Precis, filtret i Dirac tar bort all under 25hz :)



#62

Postad 05 juli 2020 - 21:32

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Då fick jag äntligen möjlighet att testköra Dirac (lite dvs. upp till 500Hz). Om jag förstått rätt så skulle man lägga samma målkurva på alla högtalare, enklast genom att lägga alla högtalare i samma grupp. Ser ut som enligt bilden. Är det rätt? Blir det rätt då jag delar med 80Hz på samtliga?

Bifogad fil  2AB21429-77FD-47CF-A221-4C2466AD2946.png   728,48K   0 Antal nerladdningar

Edit: skit också, kom precis på att jag glömde ladda in korrektionsfilen för micen. I denna mätning körde jag även med PEQ på i MiniDSPn, vill prova göra allt i Dirac istället. Bara gör om gör rätt.

Redigerat av niklasmagnus, 05 juli 2020 - 21:48.


#63

Postad 06 juli 2020 - 00:59

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Alltså dem där harman curves, de ser ju it som att man verkligen öser på med bas! När man gör en vanlig housecurve som bara target står lite lutad så tycker jag de blir bra bas! Blir de inte lite väl påtagligt med harman?

#64

Postad 06 juli 2020 - 04:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Alltså dem där harman curves, de ser ju it som att man verkligen öser på med bas! När man gör en vanlig housecurve som bara target står lite lutad så tycker jag de blir bra bas! Blir de inte lite väl påtagligt med harman?

Harmans +10dB är deras standard för film, till musik så blir det för mycket bas.

Kurvans utformning passar många, blir det för mycket bas så är det bara att justera :)



#65

Postad 06 juli 2020 - 05:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hehe nä lätt att bara pilla liiiite. Kan det inte bli liiiite bättre ändå :).

Jag har faktiskt nästan bara höjt under 80hz innan men så provade jag den där Harman +6db corrected RMS och trodde helt ärligt stt den skulle låta apa här hemma då den ser rätt annorlunda ut mot vad jag har provat innan. Stigningen börjar ju redan vid 300hz. Än så länge låter det rätt bra men jag måste testa att spela ordentligt starkt med.

Kan väl meddela att det där kurvan lät rätt trevligt på låg volym men när jag spelade starkare var det för mycket bas. Så kör inte med den längre. :)

Redigerat av genstruktur, 06 juli 2020 - 05:47.


#66

Postad 06 juli 2020 - 06:43

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Kurvan jag kör med är en så kallad gård knee med +6 db boost. Har lyssna fram hur starkt jag upplever 30 Hz kontra 60-70hz samt 45 hz. Och med denna kurva då upplever jag ljuden lika. Innan provade jag i Minidsp att börja göra höjning ca 100 Hz men tyckte 60-100 Hz spelade för starkt.

Har jag gjort rätt att lägga alla högtalare i samma grupp?

#67

Postad 06 juli 2020 - 07:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kurvan jag kör med är en så kallad gård knee med +6 db boost. Har lyssna fram hur starkt jag upplever 30 Hz kontra 60-70hz samt 45 hz. Och med denna kurva då upplever jag ljuden lika. Innan provade jag i Minidsp att börja göra höjning ca 100 Hz men tyckte 60-100 Hz spelade för starkt.

Har jag gjort rätt att lägga alla högtalare i samma grupp?

Jo jag har testat det där med. Att lyssna så alla toner låter lika starkt från cirka 30 till 100hz. Hard knee har jag också sett rekommenderas flitigt. Men rum och preferenser spelar nog inte en del med tror jag.

Har nog inte riktigt bestämt mig vad jag gillar bäst än. Korrigera upp till cirka 250hz, 500, 1000 eller hela frekvensspannet. Kan inte heller påstå att jag bestämt mig helt heller hur den optimala targetcurve skall se ut :). Man har ju skaffat sig lite av ett evighetsjobb och med två små barn är inte tiden för lyssning gigantisk. Svårigheten med att ställa in bas tycker jag även är att man måste spela så starkt som man någonsin kommer att göra för att lyssna så att det låter bra. Ställa in basnivå på låg volym blir ofta fel och jag rattar in en targetcurve med loudnesskaraktär istället. När man sen spelar starkt är det för mycket bas. Att ställa in med endast elektronisk musik kan även det göra att det låter jättekonstigt på annat sen. Det är mina erfarenheter i alla fall.

Nu kör jag inte med sub, men jag har förstått det som att rekommendationen är att alla högtalare skall ha exakt samma targetcurve. Jag kör så också. Suben med av vad jag förstår. Det låter också logiskt tycker jag.

Redigerat av genstruktur, 06 juli 2020 - 07:46.


#68

Postad 06 juli 2020 - 21:21

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Fixade lite strul ikväll och mätte om 9 punkters Dirac. Därefter kontrollerade jag i REW vad Dirac gjort och blir lite fundersam på varför dels den sänker volymen med ca 3 db och varför de lägga en in en dipp vid 100Hz. 

De tjocka linjerna är medel från 3 punkter (MLP plus två närliggande). Den hackiga är Moving Mic Method runt MLP.

 

Kan man inte förvänta sig mer av detta system? och går det att åtgärda dippen vid 100Hz på något sätt?

 

Vänster front 

Bifogad fil  Dirac on vs off Fornt L.jpg   261,24K   2 Antal nerladdningar

 

samma med grafer på varandra

Bifogad fil  Dirac on vs off Fornt L_bild2.jpg   259,72K   1 Antal nerladdningar

 

Höger front

Bifogad fil  Dirac on vs off Fornt R.jpg   259,21K   1 Antal nerladdningar

 

samma med grafer på varandra

Bifogad fil  Dirac on vs off Fornt R_bild2.jpg   255,96K   1 Antal nerladdningar


#69

Postad 07 juli 2020 - 04:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

 

Fixade lite strul ikväll och mätte om 9 punkters Dirac. Därefter kontrollerade jag i REW vad Dirac gjort och blir lite fundersam på varför dels den sänker volymen med ca 3 db och varför de lägga en in en dipp vid 100Hz. 

De tjocka linjerna är medel från 3 punkter (MLP plus två närliggande). Den hackiga är Moving Mic Method runt MLP.

 

Kan man inte förvänta sig mer av detta system? och går det att åtgärda dippen vid 100Hz på något sätt?

 

Vänster front 

attachicon.gifDirac on vs off Fornt L.jpg

 

samma med grafer på varandra

attachicon.gifDirac on vs off Fornt L_bild2.jpg

 

Höger front

attachicon.gifDirac on vs off Fornt R.jpg

 

samma med grafer på varandra

 

Delar du mot en sub?
Hur stor yta mäter du?

Om du bara mäter in sweet spot, hur ser det då ut?



#70

Postad 07 juli 2020 - 05:41

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Delar du mot en sub?
Hur stor yta mäter du?
Om du bara mäter in sweet spot, hur ser det då ut?


Delar mot fyra subbar, en i varje hörn.
Mäter sweet spot. En punt i mitten och de övriga 8 ca 30cm ifrån mittpunkten.

#71

Postad 07 juli 2020 - 10:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Testa andra placeringar av subbarna alternativt köp en miniDSP och tidsjustera basarna innan du kör Dirac. Med fyra basar borde man kunna fixa det där. 



#72

Postad 07 juli 2020 - 11:21

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Testa andra placeringar av subbarna alternativt köp en miniDSP och tidsjustera basarna innan du kör Dirac. Med fyra basar borde man kunna fixa det där.

Har redan en Minidsp som tidsjustetar basarna till 90% skulle behöva 3ms till men min balanserade är maxad till 7,5ms.
Har tidigare EQt basarna med bra resultat men tänkta att Dirac skulle kunna fixa detta själv nu. Får gå tillbaka till gamla. Har provat de placeringar jag har möjlighet till och en i varje hörn har funkat bäst.

Edit: sugen på att testa MSO för att individuellt justera basarna för ett bra grupp resultat.

Redigerat av niklasmagnus, 07 juli 2020 - 11:26.


#73

Postad 07 juli 2020 - 15:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Hur stor yta brukar ni mäta? Bara runt sweetspot eller över hela soffan så att säga i sofamode?

#74

Postad 07 juli 2020 - 17:01

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har redan en Minidsp som tidsjustetar basarna till 90% skulle behöva 3ms till men min balanserade är maxad till 7,5ms.
Har tidigare EQt basarna med bra resultat men tänkta att Dirac skulle kunna fixa detta själv nu. Får gå tillbaka till gamla. Har provat de placeringar jag har möjlighet till och en i varje hörn har funkat bäst.

Edit: sugen på att testa MSO för att individuellt justera basarna för ett bra grupp resultat.

 

Jo det finns sådana grejer för att tidsjustera basarna men det heter Dirac Bass Control och man behöver något i stil med de nya 16-kanals processorerna på marknaden för att klara det. Du menar att du har miniDSPn i systemet nu och har tidsjusteringen på i ditt utgångsläge?

Har du testat olika delningar? Vad kör du nu? Testa 100Hz. 
Vilken version av Dirac kör du? 3.0.2?
Testa att bara göra en vanilla korrigering utan egen target curve för att se att det inte blivit något fel där. 



#75

Postad 07 juli 2020 - 17:17

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Jo det finns sådana grejer för att tidsjustera basarna men det heter Dirac Bass Control och man behöver något i stil med de nya 16-kanals processorerna på marknaden för att klara det. Du menar att du har miniDSPn i systemet nu och har tidsjusteringen på i ditt utgångsläge?

Har du testat olika delningar? Vad kör du nu? Testa 100Hz.
Vilken version av Dirac kör du? 3.0.2?
Testa att bara göra en vanilla korrigering utan egen target curve för att se att det inte blivit något fel där.

Finns en mjukvara som används tillsammans med REW som heter Multi Subwoofer Optimizer. Genom att mäta varje bas vid olika plaster så kan MSO sedan testa MÅNGA olika kombinationer av eq på respektive bas för att hitta jämnast frekvensgång. Ska visst vara väldigt bra men tidskrävande. Detta kan jag köra i den Minidsp 2x4 bal jag redan har.

Gjorde ett snabbt test med 100Hz men blev inte något bättre. Ska testa med Dirac egna målkurva och se vad som händer.

Redigerat av niklasmagnus, 07 juli 2020 - 17:17.


#76

Postad 08 juli 2020 - 00:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jag vet vad MSO är.

Redigerat av philipbtz, 08 juli 2020 - 00:21.


#77

Postad 08 juli 2020 - 11:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

MSO fungerade inte för mig, men jag har bara 2 subbar, det ska funka men har en känsla av att man iaf behöver 3. Det är ett väldigt bra program och kör man efter guiden så fattar man allting efter lite pillande. Jag mätte på 3 platser men verkligheten blev inte alls som predicted hos mig.



#78

Postad 08 juli 2020 - 11:44

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

MSO fungerade inte för mig, men jag har bara 2 subbar, det ska funka men har en känsla av att man iaf behöver 3. Det är ett väldigt bra program och kör man efter guiden så fattar man allting efter lite pillande. Jag mätte på 3 platser men verkligheten blev inte alls som predicted hos mig.


Trist att det inte funka. Är lite orolig att det blir samma hos mig då jag har en bas i varje hörn.
Tänker mig att man väljer liknande punkter som Dirac gör för att optimera samma volym. Dvs minst 9 punkter.

#79

Postad 09 juli 2020 - 11:46

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Måste man ha full versionen för att kunna se fasen i Impulsfönstret? 



#80

Postad 09 juli 2020 - 13:11

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Börjar denna kurva se bra ut?
Översta är utan filter

Bifogad fil  IMG_3071.JPG   129,8K   0 Antal nerladdningar

#81

Postad 09 juli 2020 - 15:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Börjar likna något ja. Lite synd med hålet där mellan 300-700Hz men som tur är så är problem över 300Hz inte alls omöjliga att hantera med akustikpaneler. Kan iof också vara något som är en begränsning i högtalaren.

 

Har du testat med en target curve för basen? Eller hur låter det förresten? Nu när du har en jämnare kurva kommer du kunna skruva upp basen betydligt mer utan att det låter övermäktigt. 



#82

Postad 09 juli 2020 - 15:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Måste man ha full versionen för att kunna se fasen i Impulsfönstret? 

Det låter logiskt att det skulle vara så.



#83

Postad 09 juli 2020 - 16:29

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Hur ska jag skruva upp basen? Via försteget tänker du? Ska prova vrida upp mellanregistret på max! Är ju där den dippar

Redigerat av Unregistered6091989c, 09 juli 2020 - 16:33.


#84

Postad 09 juli 2020 - 16:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hur ska jag skruva upp basen? Via försteget tänker du? Ska prova vrida upp mellanregistret på max! Är ju där den dippar

Har du dirac, annars är det här fel tråd ;)


Redigerat av johan b-lund, 09 juli 2020 - 16:55.


#85

Postad 09 juli 2020 - 21:07

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Det låter logiskt att det skulle vara så.


Har du möjlighet att ta en skärmdump på Dirac där man ser impulsfönstret och faskurvan utritad? Samt check boxen för aktivera faskrurvan?

#86

Postad 09 juli 2020 - 23:14

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Har du dirac, annars är det här fel tråd ;)

 

Ja precis hehe.
@Mackan det jag menar är att läs igenom följande

Download for Mac, PC, iOS and Android:
https://live.dirac.com/download/

Quickstart guide – AVR/pre-pro:
https://live.dirac.c....nt-version.pdf

Quickstart guide – Dirac Live Processor for Mac/PC:
https://live.dirac.c...r-step-by-step/

Bug reporting:
http://helpdesk.dirac.se/

History, target curves, bugs:
https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/

Configure microphone and setting speaker levels:
https://mehlau.net/a....peaker-levels/

How to set crossovers (without "Bass Control"):
https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

Dirac Live "Bass Control" add-on:
http://diracdocs.com...rol in Live.pdf

Introduction to digital room equalization
http://diracdocs.com..._correction.pdf

 

Sedan ladda in filen +6dB på alla högtalare så kommer Dirac boosta basen på ett snyggt sätt. Skruva inte upp några mellanregister eller något sådant. Man kan typiskt sett inte boosta sig ur dippar så bra. 
https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/


Redigerat av philipbtz, 09 juli 2020 - 23:17.


#87

Postad 10 juli 2020 - 04:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har du möjlighet att ta en skärmdump på Dirac där man ser impulsfönstret och faskurvan utritad? Samt check boxen för aktivera faskrurvan?


Absolut, fixar det i eftermiddag.

#88

Postad 10 juli 2020 - 09:45

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Ja precis hehe.
@Mackan det jag menar är att läs igenom följande

Download for Mac, PC, iOS and Android:
https://live.dirac.com/download/

Quickstart guide – AVR/pre-pro:
https://live.dirac.c....nt-version.pdf

Quickstart guide – Dirac Live Processor for Mac/PC:
https://live.dirac.c...r-step-by-step/

Bug reporting:
http://helpdesk.dirac.se/

History, target curves, bugs:
https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/

Configure microphone and setting speaker levels:
https://mehlau.net/a....peaker-levels/

How to set crossovers (without "Bass Control"):
https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

Dirac Live "Bass Control" add-on:
http://diracdocs.com...rol in Live.pdf

Introduction to digital room equalization
http://diracdocs.com..._correction.pdf


Sedan ladda in filen +6dB på alla högtalare så kommer Dirac boosta basen på ett snyggt sätt. Skruva inte upp några mellanregister eller något sådant. Man kan typiskt sett inte boosta sig ur dippar så bra.
https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/


Dirac har inte kommit till xmc-2 än! Kör med rew tillsvidare

#89

Postad 10 juli 2020 - 13:36

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Du är i en tråd som handlar om Dirac, just saying. 



#90

Postad 10 juli 2020 - 18:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har du möjlighet att ta en skärmdump på Dirac där man ser impulsfönstret och faskurvan utritad? Samt check boxen för aktivera faskrurvan?

Ge mig 30min, jag fick köra factory reset på receivern :(



#91

Postad 10 juli 2020 - 19:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

aQa9V7M.jpg

 

Korrigerat är underst

 

 

 

 

 

Brun är med Dirac, grön utan

DI0TiZP.jpg


Redigerat av johan b-lund, 10 juli 2020 - 19:54.


#92

Postad 10 juli 2020 - 19:56

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

aQa9V7M.jpg

Korrigerat är underst





Brun är med Dirac, grön utan
DI0TiZP.jpg


Aha så när man pratar om faskurva i Dirac så är det egentligen impulssvaren man menar. Den kan jag se 😄

#93

Postad 10 juli 2020 - 20:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Aha så när man pratar om faskurva i Dirac så är det egentligen impulssvaren man menar. Den kan jag se

Det är egentligen fel att säga så men dom har vissa saker gemensamt.

Ungefär som fas och group delay har vissa saker gemensamt.



#94

Postad 10 juli 2020 - 21:42

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Det är egentligen fel att säga så men dom har vissa saker gemensamt.
Ungefär som fas och group delay har vissa saker gemensamt.

Okey, då inser jag ett kunskapsgap hos mig gör jag har inte koll på hur man kan tolka impuls fullt ut.

#95

Postad 11 juli 2020 - 09:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Okey, då

 inser jag ett kunskapsgap hos mig gör jag har inte koll på hur man kan tolka impuls fullt ut.

 

Gemenen är att båda tittar på fas,, impuls är ett sätt att mäta över hela frekvensområdet tidsmässigt.

Om mätfönstret är väldigt kort så fångar man upp tidsfel (dirac)

Om man istället öppnar upp mätfönstret då kan man avläsa rums reflektioner.

Man kan göra långt mer med impuls, men där är jag jag noob.

 

 

Faskurva för mig är när man kan se gradantalet på fasen över frekvensområdet.

(Även fas kan avläsas på en mängd olika sätt.)


Redigerat av johan b-lund, 11 juli 2020 - 09:55.


#96

Postad 20 juli 2020 - 11:32

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt impuls svaret som Dirac räknar om. Verkar som att Dirac inverterar fasen vilket jag tycker se helt fel ut, utifrån vad jag lärt mig när jag mätt i REW. Vad tycker ni?

 

DIRACs kurva är den undre. 

 

Höger

Bifogad fil  DIRAC right front Impulse.png   635,28K   0 Antal nerladdningar

 

Center

Bifogad fil  DIRAC center Impulse.png   617,01K   0 Antal nerladdningar

 

Vänster

Bifogad fil  DIRAC left front Impulse.png   645,63K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av niklasmagnus, 20 juli 2020 - 11:33.


#97

Postad 21 juli 2020 - 11:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt impuls svaret som Dirac räknar om. Verkar som att Dirac inverterar fasen vilket jag tycker se helt fel ut, utifrån vad jag lärt mig när jag mätt i REW. Vad tycker ni?

 

 

 

Om du tittar noga så ser du att efter Dirac börjar det med en peak up och det är bra :)

Utom centern som är lite mitt i mellan, jag vet ärligt inte hur Dirac hanterar impulsmätning, jag använder uteslutande REW till all verifiering (ink frekvensrespons)

Man kan göra en massa i REW med impulsmätning, 

https://www.roomeqwi...ph_impulse.html

https://www.roomeqwi...sponse.html#top


Redigerat av johan b-lund, 21 juli 2020 - 11:11.


#98

Postad 29 juli 2020 - 07:04

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Har kört MSO och fått till en väldigt fin och jämn respons (20-160hz) mellan tre platser. Sedan manuellt ställt in integrationen (xo och delay) mellan sub och frontar. Var lite klurigt men blev rätt bra med XO90. Därefter körde jag Dirac och XO övergången blev kass, en djup dip. Testade olika XO och minst dålig blev 110hz. Fattar inte om/vad jag gör fel med Dirac. Ska prova ta mätpunkterna lite tätare och bara ”rund huvudet” samt i annan konfiguration än den Dirac föreslår på skärmen, kanske mätningen blir mer representativ mot mina tre sittplatser.

#99

Postad 29 juli 2020 - 09:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har kört MSO och fått till en väldigt fin och jämn respons (20-160hz) mellan tre platser. Sedan manuellt ställt in integrationen (xo och delay) mellan sub och frontar. Var lite klurigt men blev rätt bra med XO90. Därefter körde jag Dirac och XO övergången blev kass, en djup dip. Testade olika XO och minst dålig blev 110hz. Fattar inte om/vad jag gör fel med Dirac. Ska prova ta mätpunkterna lite tätare och bara ”rund huvudet” samt i annan konfiguration än den Dirac föreslår på skärmen, kanske mätningen blir mer representativ mot mina tre sittplatser.

Titta på hur alla mätningspunkter ser ut, kan vara kraftiga dippar kanske.

Sen kör du REW fullrange och där bestämmer du din delning.

 

Kan vara så enkelt att MSO ställer till det när dirac läggs ovanpå.

 

*edit*

Gör en liten kub med 30cm mellan var punkt, bättre förusättningar kan du inte ge Dirac.

Ju mer jag finurlar ju mer tror jag att MSO och Dirac inte lirar bra ihop.


Redigerat av johan b-lund, 29 juli 2020 - 09:21.


#100

Postad 29 juli 2020 - 09:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Har svårt att tro att man kan köra både Dirac och MSO? MSO är ju beroende av tiden och toppar och dalar utfyller varandra (det som den räknar på i 10 timmar). Kör du Dirac efteråt så kan jag inte annat än att tro att detta blir helt förgäves? Eller menar du att du kör Dirac bara ned til crossover?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.