Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1601

Postad 23 juli 2021 - 06:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Varför det?
Fritt val att vaccinera sig och så bör det vara, enligt mig.

Särskilt för de som redan haft det. (Både jag och min fru har haft det)
Min fru har valt att göra det, andra sprutan idag faktiskt.

Jag har fått erbjudande att vaccinera mig, jag funderar vidare. Inte vägrar.

Tvinga människor känns inte som Sverige.

Varför? Behöver du verkligen fråga det?

För att i möjligaste mån minska effekterna av covid förstås. Det uppnår man genom att så många som möjligt är vaccinerade.

Sen handlar det inte om att tvinga i nån vaccin. Utan det är åtgärder för att minska effekterna ovaccinerade kan orsaka (och morot för att de ska vaccinera sig). Självklara åtgärder eftersom annars blir hela vaccin-programnet lite av en halvmesyr. Ett program som har extremt brett stöd såväl medicinskt som politiskt.

Och varför igen: För att inte vara ett egoistiskt svin. Behöver du fler skäl?

Att du har haft covid är inte relevant alls.

Redigerat av pacman, 23 juli 2021 - 07:00.


#1602

Postad 23 juli 2021 - 08:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Varför det?
Fritt val att vaccinera sig och så bör det vara, enligt mig.

Särskilt för de som redan haft det. (Både jag och min fru har haft det)
Min fru har valt att göra det, andra sprutan idag faktiskt.

Jag har fått erbjudande att vaccinera mig, jag funderar vidare. Inte vägrar.

Tvinga människor känns inte som Sverige.
 

 

Det är väl inte tal om att tvinga någon?

 

Men om du inte vaccinerar dig så har du inte rätt att göra samma saker som oss som valt att göra det. Så är det ju med andra saker i samhället. Du får exempelvis inte köra bil om du inte skaffar körkort. Jag antar att du inte anser att folk är tvingade att skaffa körkort trots det (eller att folk skulle ha rätt att köra bil utan körkort).



#1603

Postad 23 juli 2021 - 10:21

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

Varför det?
Fritt val att vaccinera sig och så bör det vara, enligt mig.

Särskilt för de som redan haft det. (Både jag och min fru har haft det)
Min fru har valt att göra det, andra sprutan idag faktiskt.

Jag har fått erbjudande att vaccinera mig, jag funderar vidare. Inte vägrar.

Tvinga människor känns inte som Sverige.
 

En första spontan fråga, vad är det du funderar över? Vad får dig att tveka att vaccinera dig?

 

Din idé att man inte skall tvinga människor. Att det på något sätt inte skulle vara "svenskt" att tvinga människor.

 

Jag skulle snarare hävda det motsatta, i mera utvecklade länder finns ofta mera lagar och regler än i mindre utvecklade ländar. Vi har mängder av "tvång" som är så naturliga att man inte tänker på dessa. Körkort har nämnts, vi skall betala skatt, vi har skolplikt, skall du åka utomlands krävs normalt ett pass och så vidare. Listan kan göras väldigt lång på våra "tvång".

 

När det gäller att begränsa spridningen av en dödlig sjukdom, som lamslagit stora delar av världen under ganska lång tid, då tycker du det skall vara frivilligt att vaccinera sig. Hör och häpna, det är frivilligt. Det kanske är frivilligheten som skall ifrågasättas  :) .

 

Att du haft sjukdomen var ett argument för att vänta när det var ont om vaccin. Då fanns dom som hade större behov än dig. Idag finns inte det argumentet som jag förstår det.



#1604

Postad 26 juli 2021 - 09:01

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 2
https://marcusoscars...te-vaccinerats/

96 % av de nya smittfallen avser de som ännu inte vaccinerats


Blir helt ärligt mer provocerad än jag trodde av alla j*vla rikspuckon som inte bara tar den där sprutan. Vill verkligen att vi inte skall mesa med dessa egoistiska idioter i Sverige nu. Isolera dem, krav på spruta för att vistas i affären, gå på resturang ja allt. Jag vet att det finns ett fåtal undantag som av olika anledningar inte kan vaccinera sig men ge dem undantagsvis eller liknande.

#1605

Postad 26 juli 2021 - 14:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Blev ju nyligen kravaller i Grekland eftersom de inför vaccinkrav för att jobba inom vård odyl. Jag startar en kravall om det INTE införs här.

#1606

Postad 26 juli 2021 - 15:55

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Pacman, jag backar upp direkt...

#1607

Postad 26 juli 2021 - 16:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Perfekt, jag letar gatsten så länge.

#1608

Postad 26 juli 2021 - 16:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Blir helt ärligt mer provocerad än jag trodde av alla j*vla rikspuckon som inte bara tar den där sprutan. Vill verkligen att vi inte skall mesa med dessa egoistiska idioter i Sverige nu. Isolera dem, krav på spruta för att vistas i affären, gå på resturang ja allt. Jag vet att det finns ett fåtal undantag som av olika anledningar inte kan vaccinera sig men ge dem undantagsvis eller liknande.

Det är lätt att bli provocerad av en del stollar i detta sammanhang.

 

Jag såg uppgifter från USA i helgen. Dom hade tagit fram data på smittspridningen i olika delstater och jämförde med vaccinationsgraden. Korrelationen var tydlig, hög smitta sammanfaller med låg vaccinationsgrad. Och med smitta följer risk för mutationer och så är det igång igen.

 

Jag förutsätter att dom som kan med inte vill vaccinera sig på något sätt får begränsad rörelsefrihet i samhället. Det är inte konstigare än ett körkortskrav.


Redigerat av Mr_Tom, 26 juli 2021 - 16:27.


#1609

Postad 26 juli 2021 - 18:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Dom här hard core vaccinmotståndarna hävdar att vaccinet är livsfarligt. Undrar hur dom ställer sig till att ta emot blod? Blodgivaren kan ju vara vaccinerad.



#1610

Postad 26 juli 2021 - 18:51

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlägg
  • 1

Dom här hard core vaccinmotståndarna hävdar att vaccinet är livsfarligt. Undrar hur dom ställer sig till att ta emot blod? Blodgivaren kan ju vara vaccinerad.

De har ju redan börjat efterlysa ovaccinerade när de dejtar. Men snart slutar de väl tro på medicin rent allmänt och börjar äta sten istället.

#1611

Postad 26 juli 2021 - 22:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

De har ju redan börjat efterlysa ovaccinerade när de dejtar.

Strålande ju. Då fixar Darwin resten.

#1612

Postad 27 juli 2021 - 07:36

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Jag såg uppgifter från USA i helgen. Dom hade tagit fram data på smittspridningen i olika delstater och jämförde med vaccinationsgraden. Korrelationen var tydlig, hög smitta sammanfaller med låg vaccinationsgrad. Och med smitta följer risk för mutationer och så är det igång igen.


Samma sak i Europa

Dödstal- Vaccinerade

◾Malta- 0,00 - 84%

◾Sverige- 0,19 - 74%

◾Danmark- 0,86 - 84%

◾Finland- 0,90 - 79%

◾Tyskland- 3,99 - 72%

◾Bulgarien- 12,95 - 19%

◾Rumänien- 14,54 - 31%

Statistiken kommer från EU:s Smittskyddsmyndighet ECDC och dödstalen avser per 1 miljon invånare de två senaste registrerade veckorna. Vaccineringen avser hur många procent av befolkningen som är 18 år och äldre som erhållit dos 1.

https://marcusoscars...-hogst-dodstal/

#1613

Postad 27 juli 2021 - 16:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Samma sak i Europa

 

Jag citerar inte allt men det är väl rimligt man samma utveckling i Europa som i USA. 

 

Jag såg ett reportage från amerikanska södern om läget. Där är ju tveksamheten till vaccin väldigt hög i vissa delstater.

 

En person, vet inte om det var en läkare, menade att i stort sett alla som nu vårdas på sjukhus för covid-19 är ovaccinerade. En annan läkare menade att alla som nu vårdas på sjukhus för detta har valt att hamna på sjukhus. Det hade gått att förbygga.

 

En iva-läkare berättade att han i flera fall fått frågan om att vaccinera personer som är dödssjuka. Han tyckte det var jobbigt att berätta att det är för sent  för vaccin i det läget.

 

Det var ett deprimerade reportage på flera sätt.



#1614

Postad 27 juli 2021 - 19:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2
"The results suggest that up to 19th June 2021, the vaccination programme has prevented between 6.4 and 7.9 million infections and 26,100 and 28,400 deaths in England alone."

Förstås bara utifrån en beräkningsmodell men rätt intressant ändå. Detta från University of Cambridge. University of Idiocracy har nog en annan modell...

https://www.mrc-bsu....d-27000-deaths/

Redigerat av pacman, 27 juli 2021 - 20:00.


#1615

Postad 28 juli 2021 - 12:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Här är en som är övertygad om att vaccinet är livsfarligt. Det som är livsfarligt är folk som tror på det han skriver.

https://twitter.com/...erp|twgr^author



#1616

Postad 28 juli 2021 - 12:33

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

Här är en som är övertygad om att vaccinet är livsfarligt. Det som är livsfarligt är folk som tror på det han skriver.

https://twitter.com/...erp|twgr^author

Sicken Tomte :ph34r:

Sedan att vuxna människor uppenbarligen slutat tänka själva utan bara spenderar sina dagar på sociala medier visar också på hur dumma i huvudet många blivit.

Ihop med dessa algoritmer etc på de sociala nätverken så blir det mer och mer svart eller vitt.  Sjuk utveckling tyvärr.



#1617

Postad 28 juli 2021 - 14:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Sicken Tomte :ph34r:

Sedan att vuxna människor uppenbarligen slutat tänka själva utan bara spenderar sina dagar på sociala medier visar också på hur dumma i huvudet många blivit.

Ihop med dessa algoritmer etc på de sociala nätverken så blir det mer och mer svart eller vitt.  Sjuk utveckling tyvärr.

Han har även egen hemsida. Där har han publicerat artiklar om att folk blivit magnetiska efter vaccinationen



#1618

Postad 28 juli 2021 - 17:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Sicken Tomte :ph34r:

 

Förutsägbar tomte dock. Alla konspirationsteorier finns där. Valfusk i USA, klimatbluff, farlig 5G, 9/11 var insiderjobb osv.



#1619

Postad 28 juli 2021 - 17:59

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 1

Här är en som är övertygad om att vaccinet är livsfarligt. Det som är livsfarligt är folk som tror på det han skriver.
https://twitter.com/...erp|twgr^author

Tyvärr har jag nog människor i min närhet som följer den stollen och andra liknande stolpskott! Jag har försökt att logiskt argumentera med dem och efterfrågat verifierad data på alla som blir sjuka och dör av vaccinet, men får då tillbaka diskussionsdödaren ”det mörkläggs ju av våra politiker, myndigheter, forskare och läkare!”. Bevis för det? ”En mörkläggning syftar ju till att man inte ska hitta några bevis!”. Suck! Tyvärr är det en ganska nära anhörig annars hade jag sagt tack och hej redan…

#1620

Postad 28 juli 2021 - 18:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Läste nu att vissa tror att Pfizers vaccin innehåller 99% grafenoxid. Grafenoxiden skulle vara orsaken till att folk blir magnetiska.



#1621

Postad 28 juli 2021 - 18:16

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

Läste nu att vissa tror att Pfizers vaccin innehåller 99% grafenoxid. Grafenoxiden skulle vara orsaken till att folk blir magnetiska.

Jag fick min andra dos Pfizer idag. Efter första sprutan var jag endast lite öm i armen i knappt ett dygn. Idag kom ömmandet fortare men so far, so good :)

Kan direkt intyga att jag inte är det minsta magnetisk :P (Nej, Jag är inte anställd av staten eller annan myndighet) :P

Återigen dessa tomtar utan liv som ska lägga upp sina fejk videos med ren dynga.


Redigerat av somoene2, 28 juli 2021 - 18:17.


#1622

Postad 28 juli 2021 - 18:17

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

Han har även egen hemsida. Där har han publicerat artiklar om att folk blivit magnetiska efter vaccinationen

Jag Googlade lite och den gubben är ju en riktigt klantskalle.

 

Just biverkan att man blir magnetisk. Det skulle vara väldigt enkelt att kontollera, en lite järnbit är allt som behövs. Och om någon faktiskt påverkade järnbiten, det skulle nog vara en nyhet som uppmärksammas.



#1623

Postad 28 juli 2021 - 18:23

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

Detta virus verkar ju slå ganska olika i olika länder och årstider etc. Vi kommer väl förhoppningsvis kunna ha någon form av "facit" om något år.

Det kan inte vara lätt även för experter att få fram någon röd tråd för alla.

Hösten kommer nog bli "spännande" då bör vi iaf kunna se vaccinets verkan och de som får covid.  Jag kan villigt erkänna att jag var lite tveksam i början men det tog inte många minuter att bestämma sig för att ta sprutorna. Om inte för min egen skull så för alla andra på denna planet.



#1624

Postad 28 juli 2021 - 18:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 2

 
Just biverkan att man blir magnetisk. Det skulle vara väldigt enkelt att kontollera, en lite järnbit är allt som behövs. Och om någon faktiskt påverkade järnbiten, det skulle nog vara en nyhet som uppmärksammas.

Går bra med en sked också..

Bifogad fil(er)



#1625

Postad 28 juli 2021 - 18:46

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 2
Haha, stollen som visade sin magnetism med mynt var ju också världsklass.

Spoiler, myntet var inte magnetiskt....

#1626

Postad 28 juli 2021 - 19:44

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2

Jag fick min andra dos Pfizer idag. Efter första sprutan var jag endast lite öm i armen i knappt ett dygn. Idag kom ömmandet fortare men so far, so good :)
Kan direkt intyga att jag inte är det minsta magnetisk :P (Nej, Jag är inte anställd av staten eller annan myndighet) :P
Återigen dessa tomtar utan liv som ska lägga upp sina fejk videos med ren dynga.


Fick också min andra dos Pfizer idag och precis när jag fick sprutan så gjorde det ondare i armen än första gången men just nu 6tim senare så känner jag inget alls, jag är inte heller anställd av staten :)

Angående symptom så säger min mor som är sjuksköterska att det är bra att bli dålig av vaccin för då vet man att kroppen tar emot det men tanten är gammal så hon kan ju ha fel :)

#1627

Postad 28 juli 2021 - 19:57

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

Fick också min andra dos Pfizer idag och precis när jag fick sprutan så gjorde det ondare i armen än första gången men just nu 6tim senare så känner jag inget alls, jag är inte heller anställd av staten :)

Angående symptom så säger min mor som är sjuksköterska att det är bra att bli dålig av vaccin för då vet man att kroppen tar emot det men tanten är gammal så hon kan ju ha fel :)

gott att höra :)

Jag har försökt sköta mig efter gällande restriktioner sedan skiten bröt ut. Senaste året har jag dock jobbat med att träffa olika människor på daglig basis och i olika städer. Kan inte säga att jag varit en flitig användare av handsprit eller speciellt duktig på avstånd heller.

Tur eller inte direkt mottaglig för viruset?  ingen aning.

Men att ta en spruta för mina medmänniskor det kommer jag förmodligen alltid att göra.



#1628

Postad 28 juli 2021 - 20:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Fick också min andra dos Pfizer idag och precis när jag fick sprutan så gjorde det ondare i armen än första gången men just nu 6tim senare så känner jag inget alls, jag är inte heller anställd av staten :)

Angående symptom så säger min mor som är sjuksköterska att det är bra att bli dålig av vaccin för då vet man att kroppen tar emot det men tanten är gammal så hon kan ju ha fel :)

 

För mig var det tvärtom, första sprutan sved på ett irriterande sätt men andra kändes inte alls. Efter båda hade jag ont i armen i tre dagar och kände mig lite trött, men fick inga andra biverkningar. :)

 

Vad jag har förstått det så är det "bara" en tredjedel som får andra biverkningar av Pfizer (Comirnaty) än ont i armen.



#1629

Postad 28 juli 2021 - 20:13

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 1

Jag är anställd av staten och blev inte magnetisk heller?

 

Sköterskan varnade för att jag skulle bli sjuk eller få ondare av andra sprutan. Jag kände ingenting av andra.. men ont i axeln av första. Är det jag som är lurad?



#1630

Postad 28 juli 2021 - 20:37

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 2

Jag är inte bara anställd av staten, jag jobbar med statistik också. Varför får inte jag information om vilka konspirationer som gäller? Känner mig jävligt åsidosatt just nu. Det här ska chefen få höra när jag kommer tillbaka från semestern! :)

 

Jag undrar om de inser vilken enorm mängd människor som måste vara involverad för att dölja något som sker globalt?



#1631

Postad 28 juli 2021 - 21:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Läste nu att vissa tror att Pfizers vaccin innehåller 99% grafenoxid. Grafenoxiden skulle vara orsaken till att folk blir magnetiska.

 

Så här illa kan det bli:

https://www.youtube....h?v=bnxCTUKeT9U



#1632

Postad 28 juli 2021 - 21:59

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 3

Jag undrar om de inser vilken enorm mängd människor som måste vara involverad för att dölja något som sker globalt?


Konfessionella modeller bygger enbart på tro och fantasi. Att försöka visa på rationell vetenskap biter inte på skev synvinkel... Skratt

#1633

Postad 29 juli 2021 - 02:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Sicken Tomte :ph34r:

Sedan att vuxna människor uppenbarligen slutat tänka själva utan bara spenderar sina dagar på sociala medier visar också på hur dumma i huvudet många blivit.

Ihop med dessa algoritmer etc på de sociala nätverken så blir det mer och mer svart eller vitt.  Sjuk utveckling tyvärr.

 

Jag tror inte att folk har blivit dummare. Idioter har ju funnits i alla tider. Problemet nu är att det är lätt för dessa idioter att kommunicera med varandra via internet (förr fanns det ju bara en i varje by).

 

Lägg till en mängd lata människor som inte orkar tänka längre än en post på facebook eller en video på youtube (fast de ofta hävdar raka motsatsen) så har man en rätt ansenlig mängd personer som har en "alternativ sanning".

 

Källorna är förstås morallösa människor (med vinstintresse), främmande makt (ryssland, kina, nordkorea, etc) och annat löst folk som insett hur effektivt det är att sprida osäkerhet via exempelvis (i synnerhet) youtube.

 

Håller med om att det är en sjuk utveckling, och jag välkomnar initiativen som tagits sista tiden av de stora aktörerna om att inte tillåta uppenbar desinformation.



#1634

Postad 29 juli 2021 - 11:10

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag tror intre heller folk generellt blivit dummare. Men jag tror att en del har blivit sämre på att bedöma rimligheten i påståenden. Och ibland tror jag inte man ser kopplingen mellan den fysik man en gång lärt sig och den verklighet man upplever.

 

Sedan finns ju som inte tänker alls också. Vid ett tillfälle förra åter när jag var på bio inträffade följande. Restriktionen "håll avstånd" gällde och i salongen gäller fri placering. Folk sätter sig nog ungefär som vanligt så det blir för trångt. Jag var på plats hyfsat tidigt men jag ville inte flytta förrän det de flesta kommit för att slippa flytta igen. Då kommer en i personalen in i salongen och påpekar att vi sitter för tätt och måste flytta. En kille som sitter ungefär en meter från mig (han var närmast) tittar på mig och säger "vi håller väl minst 2 meter?". Då frågar jag honom hur lång han är? Han var helt oförstående till sambandet mellan hans kroppslängd och avståndet 2 meter.

 Jag kallar det inte dumhet men jag tycker det är en brist på tankeförmåga. Detta var inte Filmstaden utan en mindre biograf. De Filmstadensalonger jag besökt har skött detta bra.

 

Gällande magnetismen så Googlade jag en del igår kväll. Jag blev förvånad över hur mycket info jag hittade. Men majoriteten av det jag hittade handlade om bevis för att det var fel. Antalet källor som menade att det var korrekt var betydligt lägre.

Faktum är att magnetism är en av universums grundläggande krafter. På samma tema som tidigare frågar jag, verkar det rimligt att den skulle uppstå ur en vaccinationsreaktion? Eller kan det finnas en annan enklare förklaring, typ svettig hud?

 

Sedan kan man vända på det hela. Säg att ingen vaccinerar sig och pandemin rullar vidare på obestämd tid. Vem vinner respektive förlorar på det? Jag tänker inte dra igång fler konspirationsteorier  :) , men en börskrasch har ju också vinnare. 

 

Jag tror personligen att om vi vill tillbaka till någon för av normalitet. D v s vill vi ha tillbaka den friheten vi hade för några år sedan, då är nog vaccinationen just nu den mest realistiska vägen framåt.


Redigerat av Mr_Tom, 29 juli 2021 - 11:14.


#1635

Postad 02 augusti 2021 - 19:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Klockrent, inte en dag för tidigt. Böter till alla som INTE tar ansvar... Borde införas i Sverige för alla resande också.

Bifogad fil(er)



#1636

Postad 02 augusti 2021 - 20:11

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Är det inte så att man ska sitta i typ självkarantän i 10 dagar efter hemkomst från utlandet?

Har en granne som kom hem från Spanien idag. Tog väl sisådär 10min innan familjen tog bilen och åkte för att shoppa  :ph34r:



#1637

Postad 02 augusti 2021 - 20:15

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Är det inte så att man ska sitta i typ självkarantän i 10 dagar efter hemkomst från utlandet?
Har en granne som kom hem från Spanien idag. Tog väl sisådär 10min innan familjen tog bilen och åkte för att shoppa :ph34r:


Har väl aldrig funnits detta i Sverige?
Folk kommer från arabländerna utan att testas.

#1638

Postad 02 augusti 2021 - 20:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Har väl aldrig funnits detta i Sverige?
Folk kommer från arabländerna utan att testa

 

Så alla utom arabländer testas? I mina minnen spreds Covid19 i första hand(första veckan i mars 2020) av hemvändande SVENSKAR från Italienska alperna. Men vad vet jag, kanske de var svenska med arabiskt utssende dvs typiskt blonda och blåögda?

 

@Admin, inlägg #1637, rasistiskt, kränkande kanske?



#1639

Postad 02 augusti 2021 - 20:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Så alla utom arabländer testas? I mina minnen spreds Covid19 i första hand(första veckan i mars 2020) av hemvändande SVENSKAR från Italienska alperna. Men vad vet jag, kanske de var svenska med arabiskt utssende dvs typiskt blonda och blåögda?

 

@Admin, inlägg #1637, rasistiskt, kränkande kanske?

men jerräj



#1640

Postad 02 augusti 2021 - 20:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

men jerräj


Du seriös?

#1641

Postad 02 augusti 2021 - 21:42

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Har väl aldrig funnits detta i Sverige?
Folk kommer från arabländerna utan att testas.


Jodå. Dock rekommendationer. Pcr test eller pcr test och karantän beroende på vilket land du kommer ifrån.

https://www.krisinfo...a-coronaviruset

#1642

Postad 02 augusti 2021 - 21:54

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Har väl aldrig funnits detta i Sverige?
Folk kommer från arabländerna utan att testas.

https://www.folkhals...r-in-i-sverige/

 

Jodå det finns regler. Och för att vara tydlig, rekommendationer från Folkhälsomyndigheten skall följas. Jag undrar hur många gånger man sa det från regeringens sida på pressträffar förra året.



#1643

Postad 02 augusti 2021 - 22:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

https://www.folkhals...r-in-i-sverige/

 

 Jag undrar hur många gånger man sa det från regeringens sida på pressträffar förra året.

vad vill du ha sagt med det?

att regeringen alltid har rätt? :)


Redigerat av andreassofus, 02 augusti 2021 - 22:10.


#1644

Postad 02 augusti 2021 - 22:21

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

vad vill du ha sagt med det?
att regeringen alltid har rätt? :)

Vadå rätt? Folk fattar inte att rekommendationerna ska följas så regeringen behöver påpeka det gång på gång.

#1645

Postad 02 augusti 2021 - 22:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

vad vill du ha sagt med det?

att regeringen alltid har rätt? :)

Vad vill du själv ha sagt? Om du tänker efter lite själv, var inte det en ganska fånig fråga :) ?

 

Du kan läsa lite mera här om du vill : https://www.folkhals...h-foreskrifter/



#1646

Postad 02 augusti 2021 - 22:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vadå rätt? Folk fattar inte att rekommendationerna ska följas så regeringen behöver påpeka det gång på gång.

tror du fler folk lyder den sittande regeringer istället  för  FHM ? :)


Vad vill du själv ha sagt? Om du tänker efter lite själv, var inte det en ganska fånig fråga :) ?

 

Du kan läsa lite mera här om du vill : https://www.folkhals...h-foreskrifter/

 

klassiskt att svara med en motfråga när man inte kan svara själv :)
 


Redigerat av andreassofus, 02 augusti 2021 - 22:54.


#1647

Postad 02 augusti 2021 - 23:05

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

tror du fler folk lyder den sittande regeringer istället  för  FHM ? :)

Möjligtvis att vissa får sig en tankeställare och ändrar sitt beteende men såklart långt ifrån alla.
Du gjorde ju uppenbarligen inte det som åkte och firade jul med covid.

#1648

Postad 02 augusti 2021 - 23:10

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

klassiskt att svara med en motfråga när man inte kan svara själv :)

Förstår faktiskt inte vad du tjafsar om.

#1649

Postad 02 augusti 2021 - 23:14

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

 

klassiskt att svara med en motfråga när man inte kan svara själv :)
 

Och du tänkte inte efter innan du svarade  :) .

 

Då tar vi det lite längre svaret:

 

Regeringen kan inte justera lagstiftningen i samma tempo som pandemin utvecklades. Alltså trycker man extra på att rekommendationerna skall följas. Man vill att de uppdaterade rekommentationerna skall följas i princip som de var lagstiftning. Om du kommer ihåg så var det ju pressträff varenda dag under ganska lång tid. Och rekommendationerna uppdaterades ganska ofta.

 

Så skälet till att jag inte svarade var inte för att jag inte visste eller förstod varför man sa som man gjorde. Det var snarare för att ge dig chansen att tänka till lite :) .



#1650

Postad 02 augusti 2021 - 23:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du gjorde ju uppenbarligen inte det som åkte och firade jul med covid.

haha där kom den också.

nä men du har rätt. jag visste att jag hade covid och jag åkte till min familj för att smitta dom. allra helst ville jag att dom skulle dö.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.