Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL 7-serien och Synthesis

108 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 augusti 2016 - 19:16

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Hej!

Går i tankarna på att köpa nytt högtalarsystem till biorummet och har framförallt kollat på den nya 7-serien från JBL som jag tycker verkar intressant.

Tänkte med denna tråd starta en diskussion om dessa högtalare.

Finns det kanske någon utav er på forumet som har lyssnat på dessa högtalare eller sitter på någon som helst information?

//Synthesis

Redigerat av Synthesis, 21 augusti 2016 - 08:16.


#2

Postad 09 augusti 2016 - 20:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag har inte lyssnat på dom personligen däremot har jag spenderat en del med M2 som är av samma skola.

M2:an är helt sanslös på alla sätt och det hörs att det är en monitor, tur är att den är DSP styrd.

Och för att vara en 2:vägs JBL monitor spelar den riktigt djupt.

Tittar man på 7 serien rent spec mässigt tror jag den inte är det bästa till en hembio om man sitter mer 2-3 meter ifrån, även 3 meter känns lite långt ifrån.

Men ta en lyssning och bedöm själv, alla spelar inte så högt som jag.

 

SCL-3/4 eller SAM3 är Riktigt j*vla bra men kostar på tok för mycket!

Priserna på JBL:s senare grejer är överlag ganska höga, även lösa element kostar en hel del. (om man lyckas få tag i dom)

Tex kan man klona M2

Priserna är ungefärliga plus moms/tull och frakt.

2 x M2 wg 350usd/st
2 x D2430k 350 usd/st
2 x 2216ND 560 usd/st
Plus DSP stegen som krävs.

Redigerat av johan b-lund, 09 augusti 2016 - 20:11.


#3

Postad 09 augusti 2016 - 20:23

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Hej!

Ja M2 har jag läst väldigt mycket om i samband med mitt nya intresse för monitorerna i 7 serien, på de amerikanska forumen finns extremt mycket att läsa.

Det är just det jag är lite orolig för, då jag aldrig tidigare har använt mig utav monitorer i hembiosammanhang tidigare, hur skiljer de sig rent generellt mot en traditionell hifihögtalare ljudmässigt?

Dock tycker jag att själva specen ser bra ut? Speciellt jämfört mot traditionella hifihögtalare i liknande storlek.
Är det själva SPL förmågan du menar kan vara för dålig på dessa monitorer på längre avstånd eller menar du något annat? För mig är det viktigt att kunna spela på -0 utan kompression och enligt ägare på andra forum så ska det inte vara några problem. Jag har ca 3,5m/4m mellan högtalare och sittplats.

Även 705i och 708i bör ju drivas med JBL/Crown DSP slutstegen, och detta har jag nu läst en hel del om.

Ja även SCL-3/4 och SAM-3 är intressanta, men precis som du säger kostar dom en rejäl summa mer. SAM-3 har dom precis tagit in på Hembiobutiken i Sthlm, men jag bor tyvärr för långt ifrån för en demo. Dock har jag läst att diskant och mellanregister ska vara bättre i de nya högtalarna gentemot de lite äldre SAM-3.

//Synthesis

Redigerat av Synthesis, 09 augusti 2016 - 20:39.


#4

Postad 09 augusti 2016 - 20:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hej!

Ja M2 har jag läst väldigt mycket om i samband med mitt nya intresse i monitorerna i 7 serien, på de amerikanska forumen finns extremt mycket att läsa.

Det är just det jag är lite orolig för, då jag aldrig tidigare har använt mig utav monitorer i hembiosammanhang tidigare, hur skiljer de sig rent generellt mot en traditionell hifihögtalare?

Dock tycker jag att själva specen ser bra ut? Speciellt jämfört mot traditionella hifihögtalare.

Även 705i och 708i bör ju drivas med JBL/Crown DSP slutstegen, och detta har jag nu läst en hel del om.

Ja även SCL-3/4 och SAM-3 är intressanta, men precis som du säger kostar dom en rejäl summa mer. SAM-3 har dom precis tagit in på Hembiobutiken i Sthlm, men jag bor tyvärr för långt ifrån för en demo. Dock har jag läst att diskant och mellanregister ska vara bättre i de nya högtalarna gentemot de lite äldre SAM-3.

//Synthesis

Det jag tänkte på var Max Spl, 101db resp 108db @ 1met.

Jag är kanske skadad från Pro världen med skyhög känslighet och hög tålighet.

Innan jag byggde eget tittade jag både på Synthesis och på Pro Cinema, eftersom jag redan från starten mer eller mindre hade bestämt mig för aktiv delning så föll det naturligt att bygga själv.

Det blev precis som jag ville att det skulle vara och för en spottstyver av färdiga grejer kostar.

 

Det som oftast skiljer mellan hifi och monitorer är att monitorer sprider på ett annat sätt för dom är gjorde för närfältslyssning.

På längre avstånd så sprids ljudet fel och det kommer låta basfattigt och instängt.

Men som sagt, det är dina öron det handlar om :)



#5

Postad 09 augusti 2016 - 20:50

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ok, ja men dessa siffror 101/108db kontinuerligt ska tydligen gälla per 1st högtalare i frifält, och när man då adderar 1st högtalare till plus rumsstödet och att peaknivån är högre så tänkte jag att det borde räcka, men jag kanske tänker fel där?

Då är frågan hur dessa närfältare låter och sprider på ca 4m, detta är något jag måste kontakta JBL om förstår jag, kanske detta kan kompenseras i DSP stegen eller med BSS EQn? Har tyvärr inte hittat någon lättläst information om detta och hur deras system faktiskt fungerar, utan mest läst om grunderna. Just detta område är helt nytt för mig.

Kul att du har byggt själv och jag förstår att det blir till ett mycket trevligare pris :)

Redigerat av Synthesis, 09 augusti 2016 - 21:02.


#6

Postad 09 augusti 2016 - 21:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ok, ja men dessa siffror 101/108db kontinuerligt ska tydligen gälla per 1st högtalare i frifält, och när man då adderar 1st högtalare till plus rumsstödet och att peaknivån är högre så tänkte jag att det borde räcka, men jag kanske tänker fel där?

Då är frågan hur dessa närfältare låter och sprider på ca 4m, detta är något jag måste kontakta JBL om förstår jag, kanske detta kan kompenseras i DSP stegen?

Kul att du har byggt själv och jag förstår att det blir till ett mycket trevligare pris :)

Rumsstöd är något man får i dom lägre regionerna och du kan inte räkna med något extra (några db blir det vid mono) bara för att du har två högtalare eftersom vi spelar i stereo.

Om du mäter dom övre registren på 1 meters avstånd inomhus/utomhus så skiljer det sig inte så mycket, det är när man kommer längre ner det händer en massa.

-6db per födubbling av avståndet är inte helt gångbart inomhus men säg mellan -4 och -5db

 

DSP:n har väl inget FIIR filter eller?

 

 

Ang DIY

JBL 2226 - 4100 Kr  Sluten låda på 140L ger bra fart ner till 30hz

1½-2" diskant typ B&C DE 750 - 3000 Kr

Plus ett passande horn.


Redigerat av johan b-lund, 09 augusti 2016 - 21:19.


#7

Postad 09 augusti 2016 - 21:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag tror John Schuermann på Avsforum spelar med dom i hembio, ta ett snack med han vetja :)

http://www.avsforum....schuermann.html

Dom ska tydligen spela på som tusan.

http://www.avsforum....-2015-a-19.html

20151116_170412.jpg


Redigerat av johan b-lund, 09 augusti 2016 - 21:31.


#8

Postad 10 augusti 2016 - 08:26

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ja AVSforum har jag läst mycket på, nästan uteslutande positiva erfarenheter utav 7 serien där.

Angående det här med SPL kapaciteten så är jag osäker, men tänker att dessa monitorer bör klara högre SPL än tex en vanlig stativare med domediskant i liknande prisklass?

Kommer dela vid 80hz.

FIIR filter? ☺

#9

Postad 10 augusti 2016 - 09:27

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag har sen igår kört mina JBL M2, och de är verkligen lite annorlunda. Raka i ljudet, rätt i ansiktet och kanske lite för korrekta för en del.

Lite som många säger om Klipsch, att man bör lyssna på innan man köper, så man gillar ljudet.

Dom är skithäftiga, tycker jag. Och nu vart jag ju nyfiken på dessa 7-serie med..... Men nu är det nog stop ett tag. :)

#10

Postad 10 augusti 2016 - 09:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ja AVSforum har jag läst mycket på, nästan uteslutande positiva erfarenheter utav 7 serien där.

Angående det här med SPL kapaciteten så är jag osäker, men tänker att dessa monitorer bör klara högre SPL än tex en vanlig stativare med domediskant i liknande prisklass?

Kommer dela vid 80hz.

FIIR filter? ☺

Tar du Klipsch eller annat med hög känslighet så kommer dom lite på efterkälke. Mot tex Focal, Dynaudio borde man nog hamna på ungefär samma, Tror Jag!!

 

FIR, Finite impulse response

Det är baserat på impuls respons och sitter man inne i den uppmätta bubblan så får man en snarlik effekt som olika spridningar ger. (plus en massa annat)

Dirac och även Lyngdorf tror ja arbetar med FIR, det ger ett sanslöst bra fokus i ljudbilden, ungefär som rätt horn för det valda avståndet ger men sju resor bättre.


Jag har sen igår kört mina JBL M2, och de är verkligen lite annorlunda. Raka i ljudet, rätt i ansiktet och kanske lite för korrekta för en del.

Lite som många säger om Klipsch, att man bör lyssna på innan man köper, så man gillar ljudet.

Dom är skithäftiga, tycker jag. Och nu vart jag ju nyfiken på dessa 7-serie med..... Men nu är det nog stop ett tag. :)

Nä jag är inte avis ;)

Korrigering o även placering borde kunna dämpa den känslan eller?

Det jag har lyssnat har varit på ett avstånd på ca 4met



#11

Postad 10 augusti 2016 - 09:45

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag har sen igår kört mina JBL M2, och de är verkligen lite annorlunda. Raka i ljudet, rätt i ansiktet och kanske lite för korrekta för en del.
Lite som många säger om Klipsch, att man bör lyssna på innan man köper, så man gillar ljudet.
Dom är skithäftiga, tycker jag. Och nu vart jag ju nyfiken på dessa 7-serie med..... Men nu är det nog stop ett tag. :)



Kul med en M2 ägare här på forumet.

Om du även gillar flerkanal så är ju 705i/805i passande till dina M2 ☺

Redigerat av Synthesis, 10 augusti 2016 - 09:54.


#12

Postad 10 augusti 2016 - 09:53

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Tar du Klipsch eller annat med hög känslighet så kommer dom lite på efterkälke. Mot tex Focal, Dynaudio borde man nog hamna på ungefär samma, Tror Jag!!
 
FIR, Finite impulse response
Det är baserat på impuls respons och sitter man inne i den uppmätta bubblan så får man en snarlik effekt som olika spridningar ger. (plus en massa annat)
Dirac och även Lyngdorf tror ja arbetar med FIR, det ger ett sanslöst bra fokus i ljudbilden, ungefär som rätt horn för det valda avståndet ger men sju resor bättre.
Nä jag är inte avis ;)
Korrigering o även placering borde kunna dämpa den känslan eller?
Det jag har lyssnat har varit på ett avstånd på ca 4met


Ja ok! Jag trodde att sådana här monitorer hade ett litet försprång mot traditionella hifihögtalare i just SPL förmågan, alltså mindre kompression på höga SPL.
Men så lätt är det alltså inte.

Har även kollat på Procellas olika modeller och deras SPL specar är väldigt höga, högre än 705i/805i i samma prisklass.

Svårt att välja högtalare tycker jag när det som för mig inte enbart handlar om ljudkvalitet utan även om ren SPL förmåga.

#13

Postad 10 augusti 2016 - 12:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ja ok! Jag trodde att sådana här monitorer hade ett litet försprång mot traditionella hifihögtalare i just SPL förmågan, alltså mindre kompression på höga SPL.
Men så lätt är det alltså inte.

Har även kollat på Procellas olika modeller och deras SPL specar är väldigt höga, högre än 705i/805i i samma prisklass.

Svårt att välja högtalare tycker jag när det som för mig inte enbart handlar om ljudkvalitet utan även om ren SPL förmåga.

Det är närfältsmonitorer och då behövs inga +110db men headroom är alltid bra att ha.

Hur nära kommer du att sitta?



#14

Postad 10 augusti 2016 - 13:04

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Det är närfältsmonitorer och då behövs inga +110db men headroom är alltid bra att ha.
Hur nära kommer du att sitta?


Högtalarna i fronten kommer att stå ca 4m från soffa/sittplats.
708i presterar väl upp till 114db @ 1m peak frifält singelhögtalare, så jag tror det räcker.

#15

Postad 10 augusti 2016 - 13:05

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Om du bor i närheten av Lund så har vi just nu både 705i och 708i i butiken för utvärdering, så det går bra att lyssna på dem här.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#16

Postad 10 augusti 2016 - 13:11

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
SAM-3 ska ju klara en mindre biograf, 100st sittplatser?, på referensevolym.

Men ca 90 000kr för enbart LCR är enligt mig ganska saftigt.

Om du bor i närheten av Lund så har vi just nu både 705i och 708i i butiken för utvärdering, så det går bra att lyssna på dem här.
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Tack för inbjudan! Har långt till er, men det kan bli aktuellt ändå känner jag ☺

Skriv gärna ner lite information här i tråden om dina personliga upplevelser, det hade varit väldigt uppsakattat.

#17

Postad 10 augusti 2016 - 13:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Högtalarna i fronten kommer att stå ca 4m från soffa/sittplats.
708i presterar väl upp till 114db @ 1m peak frifält singelhögtalare, så jag tror det räcker.

Jag har utgått från vad som står på Jbl:s sida

8" Master Reference Monitor
Frequency Response
-1.5 dB @ 45Hz – 23kHz
Frequency Range
35Hz – 36 kHz
Max SPL
(80 Hz - 20 kHz) >108 dB SPL / 1m


#18

Postad 10 augusti 2016 - 13:18

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag har utgått från vad som står på Jbl:s sida
8" Master Reference Monitor
Frequency Response
-1.5 dB @ 45Hz – 23kHz
Frequency Range
35Hz – 36 kHz
Max SPL
(80 Hz - 20 kHz) >108 dB SPL / 1m


Ja 108db är siffran för kontinuerlig output, 114db är för peak output.

#19

Postad 10 augusti 2016 - 13:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

SAM-3 ska ju klara en mindre biograf, 100st sittplatser?, på referensevolym.

Men ca 90 000kr för enbart LCR är enligt mig ganska saftigt.

Tack för inbjudan! Har långt till er, men det kan bli aktuellt ändå känner jag ☺

Skriv gärna ner lite information här i tråden om dina personliga upplevelser, det hade varit väldigt uppsakattat.

100 platser?

Inte en chans i **** ;)

Du kommer ha ett avstånd på 10 meter eller däröver till sista raden om sittplatserna är 10x10

På det avståndet räcker knappt dom mindre Pro systemen.

3678 har maxavstånd på 12 vill jag minnas.


Ja 108db är siffran för kontinuerlig output, 114db är för peak output.

Som sagt, jag är fast i Pro världen ;)

Ser jag det på det sättet så kommer det att fungera :)

114db är RIKTIGT högt!!



#20

Postad 10 augusti 2016 - 13:50

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

100 platser?
Inte en chans i **** ;)
Du kommer ha ett avstånd på 10 meter eller däröver till sista raden om sittplatserna är 10x10
På det avståndet räcker knappt dom mindre Pro systemen.
3678 har maxavstånd på 12 vill jag minnas.
Som sagt, jag är fast i Pro världen ;)
Ser jag det på det sättet så kommer det att fungera :)
114db är RIKTIGT högt!!


Notera att det var SAM-3 som ska fungera i små biografer, tror jag läste det skrivet av JBL själva.

#21

Postad 10 augusti 2016 - 14:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hittade att Sam-2 ska fungera upp till 700 kubik, låter galet i mina öron.

 

*edit*

En snabb uträkning baserat på känslighet och max antal W visar att det inte blir kommer bli Ref nivå längre bak.

Det är 10db i skillnad på känsligheten på Sam-3 och 3678 (baserat på basen i 3678, diskanten har ca 10db till i känslighet)

På 12 meters avstånd spelar 3678 som max 105db

https://www.jblpro.c...ma/cinedsgn.pdf

 

Tyvärr finns inte dom nyare högtalarna med


Redigerat av johan b-lund, 10 augusti 2016 - 14:35.


#22

Postad 10 augusti 2016 - 15:49

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Tack!

700 kubik, ja det kan väl klassas som en liten biograf? Ja SAM-2 var det nog då.

#23

Postad 10 augusti 2016 - 15:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

700 kubik är en ganska hygglig lokal.

10x15x5 meter ungefär.

 

Ska man få mindre element att kunna lira i en så stor lokal måste man ha line array.

Konstigt nog har det inte slagit igenom riktigt på biografer.

Royal i Malmö kör med ett Svensktbyggt Line source system :)

10431507-lDNBw.jpg?name=Cinema_Sound_Sys

http://www.experience-live.com/



#24

Postad 10 augusti 2016 - 16:34

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
SAM-3, och med största sannolikhet även 705i/708i skulle nog räcka i mitt rum.

Mitt rum är ca 28kvm, men precis som du redan nämnt så vill man ha ett visst headroom och inte ligga på gränsen när man gasar på REF volym ☺

#25

Postad 10 augusti 2016 - 16:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Både SAM-3 och 7 serien har väl stöd i mjukvara, fast det är väl inte samma mjukvara?

Synthesis är flerkanals och hårdvaran är snordyr.

Har dåligt med koll där.


Redigerat av johan b-lund, 10 augusti 2016 - 16:49.


#26

Postad 10 augusti 2016 - 17:09

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Hur menar du stöd i mjukvara?

Hårdvara? Slutsteg och processorer?

Vet du något om S4VC Synthesis inwallhögtalare, och S4S subwofern?

#27

Postad 10 augusti 2016 - 17:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hur menar du stöd i mjukvara?

Hårdvara? Slutsteg och processorer?

Vet du något om S4VC Synthesis inwallhögtalare, och S4S subwofern?

Att det finns mjukvara med färdiga korrigeringskurvor som laddas in i hårdvaran :)

Dock så måste mjukvara/hårdvara vara kompatibla, du ser vilka slutsteg som fungerar till 7 serien på hemsidan.

Allt som behövs sen är mick och mjukvaran :)

 

 

S4VC är baserad på TiK serien som senare justerades lite och hamnade i Synthesis när Tik fasades ut.

Jag tror att det var ett marknadsbeslut att dom dyrare grejerna skulle ligga under Synthesis.

Här har du en bild på föregångaren PT800, konstigt nog har JBL plockat bort allt om den här serien på Synthesis sidan.

Jbl Performance var namnet på serien http://www.audioheri...formance-Series

96875.jpg

 

S4s har jag aldrig lyssnat på och S4VC har jag bara lyssnat som snabbast på under tvivelaktiga förhållande.

PT800 däremot har jag hört en hel del på och den gillade jag :)

Inte alls lika vass som den ser ut att vara, hade man den bara kloss till vägg så lirade det på med varme.

Kom den ut från väggen då blev den gärna lite vass.



#28

Postad 10 augusti 2016 - 18:04

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Att det finns mjukvara med färdiga korrigeringskurvor som laddas in i hårdvaran :)
Dock så måste mjukvara/hårdvara vara kompatibla, du ser vilka slutsteg som fungerar till 7 serien på hemsidan.
Allt som behövs sen är mick och mjukvaran :)


S4VC är baserad på TiK serien som senare justerades lite och hamnade i Synthesis när Tik fasades ut.
Jag tror att det var ett marknadsbeslut att dom dyrare grejerna skulle ligga under Synthesis.
Här har du en bild på föregångaren PT800, konstigt nog har JBL plockat bort allt om den här serien på Synthesis sidan.
Jbl Performance var namnet på serien http://www.audioheri...formance-Series
96875.jpg

S4s har jag aldrig lyssnat på och S4VC har jag bara lyssnat som snabbast på under tvivelaktiga förhållande.
PT800 däremot har jag hört en hel del på och den gillade jag :)
Inte alls lika vass som den ser ut att vara, hade man den bara kloss till vägg så lirade det på med varme.
Kom den ut från väggen då blev den gärna lite vass.

Ok då hänger jag med, ja själva elektroniken till 7-serien och andra modeller är lite nytt om man jämför mot traditionella ljudsystem, dock kan man tex köra 7-serien med ett helt vanligt slutsteg utan vare sig deras mjuk eller hårdvara. Men då går man enligt de flesta också miste om den höga kvalitet som det faktiskt går att klämma ur dessa högtalare.

Ett alternativ kan ju vara att enbart köpa själva mjukvaran (vad nu dessa enheter har som namn?) Tycker det är väldigt svårt att se vilken exakta modell från BSS? som man behöver till respektive högtalarserie/modell, och sedan använda dig utav vilket slutsteg du vill. Dock har jag förstått att det smidigaste är att köra JBL/Crown elektronik genom hela kedjan då de använder andra kablar och kontakter osv än vad traditionella hifi produkter gör.

Ok! 3st PT800 hade ju annars varit väldigt intressant för mig, även trevligt att få 3-vägs RCL.

Redigerat av Synthesis, 10 augusti 2016 - 18:12.


#29

Postad 10 augusti 2016 - 18:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

En mjukvara kan du hämta här

http://bssaudio.com/...6-00-r5-Windows

 

En annan här

http://audioarchitec.../en-US/software

 

På BSS modellen väljer man bara vilken högtalare man har i en rulllist.

Nu är jag inte säker men jag tror den kostar gratis för den fungerar bara på utvalda produkter.



#30

Postad 10 augusti 2016 - 18:17

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

En mjukvara kan du hämta här
http://bssaudio.com/...6-00-r5-Windows
 
En annan här
http://audioarchitec.../en-US/software
 
På BSS modellen väljer man bara vilken högtalare man har i en rulllist.
Nu är jag inte säker men jag tror den kostar gratis för den fungerar bara på utvalda produkter.


Ja men jag förstår inte vilken hårdvara (vilken låda/modell) som man ska ha, eller hur man tar reda på det ☺

Däremot tror jag att tex 8/300N slutstegen och de andra i den serien ska ha denna "EQualizer" inbyggt om jag förstått det rätt?

Jag vill däremot enbart köpa själva "lådan" med Equalizern löst och sen kunna använda andra slutsteg.

Om du förstår hur jag menar? ☺

#31

Postad 10 augusti 2016 - 18:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Från manualen

DCI är det som krävs  :)

Men det fungerar med andra med, vet dock inte om det betyder några speciella krav.

 

The Rock kanske kan ge oss ett svar?

 

• DCi 2|300N 2 channel power amplifier

• DCi 4|300N 4 channel power amplifier

• DCi 8|300N 8 channel power amplifier

A DCi 8|300 power amplifier supplies power for up to eight speakers,

or up to four bi-amplified speakers or any combination of single and

bi-amplified speakers. A detailed owner’s manual can be downloaded

at www.crownaudio.com Crown DCi “N” networked models include

the required digital signal processing for 7 Series speaker tuning

profiles and also additional filters that can be used as room eq.

Additionally, these amplifiers accept digital signals via HARMAN BLU

link audio protocol. If you wish to use an amplifier other than the

Crown DCi Networked models specified above, you must also use a

HARMAN BSS Soundweb™ London Signal Processor. Information

about BSS Soundweb London Processors and accessories is

available at www.bssaudio.com


Redigerat av johan b-lund, 10 augusti 2016 - 18:24.


#32

Postad 10 augusti 2016 - 18:27

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ja detta har jag läst och kollat på, men när man går in på BSS hemsida så blir jag bara förbryllad.

HARMAN BLU link audio protocol är jag också frågandes om.

Väldigt novis inom JBL/Harman känner jag, dock tycker jag att deras produkter verkar väldigt trevliga ☺

#33

Postad 10 augusti 2016 - 18:35

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ja ni på The Rock får gärna hjälpa mig med lite förklaringar här om ni har insyn i detta.

Tack på förhand.

#34

Postad 10 augusti 2016 - 18:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Bss tar du från länken jag postade Innan :)

 

BLU link är protokollet som används mellan slutsteg och vad man nu har kopplat före.

Tex om man använder Driverack som delningsfilter.

Det är inget som ska behövas vid enklare setups.



#35

Postad 10 augusti 2016 - 18:47

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Bss tar du från länken jag postade Innan :)

BLU link är protokollet som används mellan slutsteg och vad man nu har kopplat före.
Tex om man använder Driverack som delningsfilter.
Det är inget som ska behövas vid enklare setups.

Ok, tack ska läsa på mer☺

Så själva "BSSen" är mjukvaran, då behöver jag ta reda på vilken "signal processor box" jag behöver införskaffa för att kunna använda till Harmans Synthesis och Pro Cinema högtalare, inkluderat stöd för Harman BLU link.

Redigerat av Synthesis, 10 augusti 2016 - 18:55.


#36

Postad 10 augusti 2016 - 19:02

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Någon här som vet något om högtalaren JBL Synthesis Array 800? Ytterst tråkigt att den gått upp till 75000kr paret från 50000kr paret :(

Johan B-Lund, är det så att det främst är JBL Pro som man använder BSS till, och Synthesis modellerna är mer anpassade för användning i hemmet?

Redigerat av Synthesis, 10 augusti 2016 - 19:09.


#37

Postad 10 augusti 2016 - 19:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Array 1400 ær något av det roligaste jag har lyssnat på och ett køp var inte långt ifrån.

Diskanten ær helt Underbar med brist på ord, mycket av det ligger i hur hornet ær vænt.

Det ær samma huvud i den lilla SAM.

Så 800 med subs kan bara bli bra :)

 

Minns jag rætt så var elektroniken i starten Lexicon rakt upp o ner.

Allt eftersom det blev avancerat på den digitala sidan så blandades DBX och BSS in i det hela.

JBL och Trinnov har tex ett samarbete i dag.

 

Iaf, Synthesis går i dag mer mot rumskorrigering æn vad Pro gør som ær mer som en avancerad PEQ.

Slå ett øga under "about" på Synthesis så hittar du en massa kul om deras system.

Eftersom det ær ganska avancerade grejer och att det ær Synthesis så syns det på prislappen med.

 

Då ær system som Dirac långt mer intressanta och i dag kan man æven få Dirac till Atmos :)

Jag ær sjælv i valet om jag ska køra Dirac på Pc eftersom den styr det mesta dær hemma eller om det blir en reciver med Atmos plus Dirac.



#38

Postad 10 augusti 2016 - 20:42

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Array 1400 ær något av det roligaste jag har lyssnat på och ett køp var inte långt ifrån.
Diskanten ær helt Underbar med brist på ord, mycket av det ligger i hur hornet ær vænt.
Det ær samma huvud i den lilla SAM.
Så 800 med subs kan bara bli bra :)

Minns jag rætt så var elektroniken i starten Lexicon rakt upp o ner.
Allt eftersom det blev avancerat på den digitala sidan så blandades DBX och BSS in i det hela.
JBL och Trinnov har tex ett samarbete i dag.

Iaf, Synthesis går i dag mer mot rumskorrigering æn vad Pro gør som ær mer som en avancerad PEQ.
Slå ett øga under "about" på Synthesis så hittar du en massa kul om deras system.
Eftersom det ær ganska avancerade grejer och att det ær Synthesis så syns det på prislappen med.

Då ær system som Dirac långt mer intressanta och i dag kan man æven få Dirac till Atmos :)
Jag ær sjælv i valet om jag ska køra Dirac på Pc eftersom den styr det mesta dær hemma eller om det blir en reciver med Atmos plus Dirac.

Tack så mycket för dina bra och informativa svar! ☺

Ja jag börjar bli helt frälst på en JBL Synthesis lösning här hemma, men det är helt klart riktigt avancerade system och även prislapparna är grymt avancerade ☺

Redigerat av Synthesis, 10 augusti 2016 - 20:43.


#39

Postad 10 augusti 2016 - 21:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tack så mycket för dina bra och informativa svar! ☺

Ja jag börjar bli helt frälst på en JBL Synthesis lösning här hemma, men det är helt klart riktigt avancerade system och även prislapparna är grymt avancerade ☺

Inget snack om att det låter Riktigt bra om Synthesis men sen har vi ju den där prislappen.

Synthesis four

http://www.jblsynthe...hesis-four.html

Landar på nästan 600 000:- och det är deras billigaste system!!

 

Man kan komma nästan hela vägen för en bråkdel av priset om man väljer annan elektronik och fixar o trixar lite.

Dirac som jag redan har nämnt är nog det mest prisvärda som finns i dag, Arcams 550 kostar runt 30 000 med Atmos och Dirac.

Det är en spottstyver av vad Synthesis kostar och man kommer så pass nära att All out Synthesis inte känns prisvärt.

 

Synthesis Three Array tex är ungefär där jag ligger med mitt eget system.

Jag har inte riktigt samma utsträckning i diskanten vilket är enkelt att råda bot på men jag känner inte att jag har behovet.

Däremot har jag bättre rösthantering o bättre mellanbas.

Lägger man sen till Dirac så blir fokus knivskarpt.

 

En stor fördel med Synthesis är att mycket av inställningen sker automatiskt sen ändrar man tonkurvan efter behov.

Den fixar saker som vi andra måste ha mätmick och REW för att trixa ut, timing, impuls, fas etc etc.

Men gillar man att trixa med dessa sakerna (ja det gör man) så ser jag inte riktigt fordelen med ett system som hanterar det år mig, inte med den prislappen iaf!



#40

Postad 21 augusti 2016 - 10:07

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag håller ju som sagt på och funderar över nya högtalarna, jag har inte bestämt mig för modell än men det lutar åt 705i/708i eller Array 800 just nu.

Jag tänkte kolla med er om ni vet någon bra hemsida utomlands att handla ifrån för att få ner priserna som här i Sverige är barnsligt överprisade.

//Synthesis

#41

Postad 21 augusti 2016 - 10:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Audiopro som är den tyska leverantören säljer inte till Sverige.

Testa att söka på google.de, google.pl eller google.co.uk

Viktigt är att du väljer språket du söker på annars söker du världsomfattande.


Redigerat av johan b-lund, 21 augusti 2016 - 10:16.


#42

Postad 21 augusti 2016 - 10:14

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
https://www.musicmat....uk/jbl-lsr708i

#43

Postad 21 augusti 2016 - 10:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

http://www.artsound....tml?language=en

http://jbl.essaudio....r7/304-lsr-708i

https://portalstudyj...ferencyjne-jbl/

 

osv osv

 

Testa Ebay med



#44

Postad 21 augusti 2016 - 11:05

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Tack gubbar!

Ja jag har kontaktat han som lagt ut Array 800 på Ebay, men jag vill ha svarta, och han har bara Mahogny.

#45

Postad 21 augusti 2016 - 11:08

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Frågan är hur priserna blir hem till dörren efter allt?

Hittade en sida i går som verkar intressant www.bestofaudio.com

Redigerat av Synthesis, 21 augusti 2016 - 11:09.


#46

Postad 21 augusti 2016 - 15:04

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Efter att ha läst lite mer på nätet så har jag fått veta att www.bestofaudio.com inte är en seriös återförsäljare.

Priserna är dock sjukt bra, får se om dom svarar på mitt mail i veckan och se hur det känns.

Men känns helt klart bäst att handla på hemmaplan, men när de svenska återförsäljarna tar sådana hutlösa överpriser så blir man riktigt förbannad! De senaste 2-3 åren så har priserna gått upp till löjliga nivåer. Detta vill jag inte vara med och sponsra.

När man har sysslat med hifi i bra många år och sett priserna på olika produkter och vad man idag får för kvalitet kontra det man betalar så blir man arg helt enkelt.

#47

Postad 21 augusti 2016 - 15:08

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
JBL Array 800 kostar ca 45000kr i USA, men här hemma begär de svenska återförsäljarna 75000kr!

Centern Array 880 kostar drygt 20000kr i USA, och 35000kr i sverige.

#48

Postad 21 augusti 2016 - 16:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Frakt är svårt att sia om men det är inge Moheffa lådor till storlek eller vikt.

2-3000:- som max, tror jag.

Beställer du från Usa så räkna lugnt med att du ryker på tull och moms, glöm inte att fraktpriset inkluderas i tullsatserna!

 

Någonstans inom Eu hade varit mitt förstahandsval, kolla även med Thomann om dom inte kan ta in dom.

 

Ifrån Usa har du bla http://www.performanceaudio.com/



#49

Postad 21 augusti 2016 - 17:56

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Frakt är svårt att sia om men det är inge Moheffa lådor till storlek eller vikt.
2-3000:- som max, tror jag.
Beställer du från Usa så räkna lugnt med att du ryker på tull och moms, glöm inte att fraktpriset inkluderas i tullsatserna!
 
Någonstans inom Eu hade varit mitt förstahandsval, kolla även med Thomann om dom inte kan ta in dom.
 
Ifrån Usa har du bla http://www.performanceaudio.com/



Stort tack för tipsen.

Jag har nu även börjat snöa in på JBL 4429, det hade varit galet fräckt och dynamiskt med 3st sådana i fronten ☺

#50

Postad 21 augusti 2016 - 18:00

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
4429 är riktigt häftiga, verkligen. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.