Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sonos Amp + B&W 607 = räcker effekten?

3 svar till detta ämne Sonos Amp B&W 607
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 juli 2020 - 09:06

precision
  • precision
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Du som har provat/äger en Sonos Amp;

hur väl driver den ett par högtalare med låg känslighet?

 

Har planer på att para ihop den med B&Ws minstingar 607 som har 84dB i känslighet. Inser att dessa är små högtalare som inte kommer skaka porslitet i skåpen, men är mer ute efter KVALITET än KVANTITET. 

 

Har nyligen sålt Sonos Sub och Sonos Beam (men behåller 2st Sonos One för köket) och vill uppgradera till bättre ljudkvalitet, men fortfarande använda Sonos appen för enkel streaming av ex Spotify.

 

Kommer även komplettera med en mindre sub på sikt, ska främst spela TV-ljud samt streama Spotify i ett rum på ca 30 kvm. Mao är inte ute efter 5.1 och dyl.

 

 

Är dessa bättre alternativ till Sonos Amp?

Motivera varför.

 

-  Marantz NR1200 + Sonos Port

 

-  Marantz NR1510 + Sonos Port

 



#2

Postad 13 juli 2020 - 11:59

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Lyssnade lite på Amp och B&W 7xx på Hifiklubben. Sonos har väl kört demo med 700-serien med så det fungerar väl så sätt men gillade inte ljudet som kombinationen levererade så hade provlyssnat först.


Redigerat av Rossifumi, 13 juli 2020 - 12:00.


#3

Postad 13 juli 2020 - 18:33

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Du som har provat/äger en Sonos Amp;
hur väl driver den ett par högtalare med låg känslighet?

Har planer på att para ihop den med B&Ws minstingar 607 som har 84dB i känslighet. Inser att dessa är små högtalare som inte kommer skaka porslitet i skåpen, men är mer ute efter KVALITET än KVANTITET.

Har nyligen sålt Sonos Sub och Sonos Beam (men behåller 2st Sonos One för köket) och vill uppgradera till bättre ljudkvalitet, men fortfarande använda Sonos appen för enkel streaming av ex Spotify.

Kommer även komplettera med en mindre sub på sikt, ska främst spela TV-ljud samt streama Spotify i ett rum på ca 30 kvm. Mao är inte ute efter 5.1 och dyl.


Är dessa bättre alternativ till Sonos Amp?
Motivera varför.

- Marantz NR1200 + Sonos Port

- Marantz NR1510 + Sonos Port

De är stereoförstärkare om jag nu minns rätt på Marantz. Marantz/Denon använder HEOS för streaming. De produkterna har också DLNA/Airplay stöd så du har tillgång till andra produkter som stödjer HEOS. Många utav de nya Marantz stödjer Roon. Mer funktioner och mer effekt än vad Sonos gör. Sonos har jag för mig kör sin egen mjukvara så om de går att styra samman är en helt annan fråga.

#4

Postad 24 juli 2020 - 10:19

precision
  • precision
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Ok då har jag kommit vidare och gjort ett val som passar mig/familjen väldigt bra...
 
Först och främst, Sonos appen är något som vår familj är vana vid, som fungerar väldigt bra för våra behov och som ger oss både enkelhet och flexibilitet i hemmet. Därför var det ett grundkrav att behålla den som ett nav i vårt hem. Men jag hade mer att önska från såväl Sonos Sub som Sonos Beam, vilket gjorde att jag letade efter en hybrid-lösning mellan delvis Sonos och delvis HiFi. Och jag hittade en perfekt kombo för oss :-)
 
Men först lite om Sonos Sub/Beam...
 
Sonos Sub är en utmärkt sub för filmer där den gav tillräckligt med punch för effekter, explosioner och dån. Den kunde utan problem få inredningen att skaka. Men till musik upplevde jag den ofta som grötig, otydlig och långsam. Dessutom var det enkelt att lokalisera dess placering i rummet.
 
Sonos Beam är också en utmärkt produkt som fungerade väl för filmer och dagligt tv-tittande där röster framträdde speciellt bra. Men, igen, jag var inte speciellt nöjd med den när det kom till musiklyssnande. Den kunde, liksom Sub, fylla ett rum på ca 30kvm ganska väl, men jag saknade främst tydlighet i de övre registren, den gav ingen vidare stereoseparation och vid lite högre volymer så upplevdes ljudet igen som ganska grötigt och instängt.
 
Av dessa anledningar gjorde jag mig av med både Sonos Sub och Sonos Beam och har nu ersatt dem med följande system:
 
+  Sonos Amp
+  Bowers & Wilkins 607 
+  Dali E-9F sub
+  1 par Sonos One (behållde fr tidigare setup) 
 
Hur låter det då?
Först kan jag svara på min egen fråga ifall Sonos Amp räcker för att driva 607-orna: och ja det är inga problem, det fungerar utmärkt och låter väldigt bra! Dessa stativare är de minsta i 600-serien från B&W men levererar den tydlighet som jag tidigare saknade, samt värme och precision - samtidigt som de ger ett riktigt stereoperspektiv vid musiklyssnande. 
 
Sonos Amp gör också att jag kan stanna kvar i deras (enlig mig) utmärkta ekosystem, få ut ett tydligt och bra TV-ljud (via HDMI-arc och Amp) till 607-orna, samt även komplettera med en tredjeparts sub som besitter helt andra kvaliteter än vad Sonos Sub gör.
 
Dali-suben låter magisk såväl till film som musik. Den är kraftfull, skapar en djup, fyllig, varm och distinkt bas som inte på något sätt upplevs som grötig oavsett ljudnivå. Det intressanta är också att jag nu upplever samma bas och nivå oavsett var i rummet jag sitter, vilket inte var riktigt så med Sonos Suben som var mer känslig för lyssningpositionen.
 
Saknar jag något?
Jag riktigt nöjd med hur det låter, ser ut och känns när man hanterar systemet. Jag har full flexibilitet att styra alla funktioner via vilken handhållen enhet som helst i hemmet, oavsett var man är i huset. Jag kan enkelt välja att spela antingen "riktigt" stereo genom att stänga av surround högtalarna i Sonons appen, eller snabbt koppla på dem igen och därmed få fullt surroundljud för film.
 
Visst går det att uppnå ännu bättre stereoljud, men då måste man göra avkall på bland annat flexibiliteten (och skalbarheten) som jag nu har. Därför valde jag att inte gå vidare med exempelvis Marantz NR1200, även om den har många fler funktioner och dyl.
 
:-)




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.