Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viasat UltraHD-box

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 05 maj 2018 - 07:20

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som märkt att HD kanalerna är mycket skarpare nu? Sen de la om sändningstekniken. Kör de i högre bitrate nu? Har parabol..

 

De har väl sänkt bitrate, packat ihop kanalerna mer 

 

Kanske SD kanalerna har  blivit sämre, då ser HD kanalerna bättre ut  :)

En transponder har 22 SD kanaler och 1 HD kanal som delar på 65 Mbit/s

https://www.lyngsat....ges/Viasat.html



#102

Postad 05 maj 2018 - 13:33

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

De har väl sänkt bitrate, packat ihop kanalerna mer

Kanske SD kanalerna har blivit sämre, då ser HD kanalerna bättre ut :)
En transponder har 22 SD kanaler och 1 HD kanal som delar på 65 Mbit/s
https://www.lyngsat....ges/Viasat.html


De bytte väl sändningsteknik för att få mer plats?

#103

Postad 05 maj 2018 - 16:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 1

Man har gjort 2 saker.

 

1. Man bytt från DVB-S till DVB-S2 för transponders och det innebär kring 50% mer plats på varje transponder.

2. Man har bytt från MPEG2 till MPEG4 vilket ger ungefär samma kvalité med halva bitraten.

 

Med en transponder på 7-8 kanaler i DVB-S/MPEG2 så får man plats med 21-24 kanaler i DVB-S2/MPEG4 med samma kvalité.

Då man har mer utrymme på satelliten så är det inte omöjligt att man kunnat skruva upp bitraten något med.

 

Numera finns ju även DVB-S2X och H265/HEVC som skulle ge liknande vinst som nyligen gjorts men det blir främst för 4K till att börja med.

Så småningom kan man ju hoppas på riktig Full HD (1080p) på kanalerna i den standarden.


Redigerat av Leatherface, 05 maj 2018 - 16:43.


#104

Postad 05 maj 2018 - 22:40

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Transpondrarna som sänder HD kanaler, sänder i DVB-S2 hos Viasat sedan tidigare 

De plockade bara in fler SD kanaler på dessa, och ändrade till DVB-S2 på 2 st transpondrar som tidigare var DVB-S

Nio transpondrar lämnar Viasat nu efter övergången 


Redigerat av lindo, 05 maj 2018 - 22:42.


#105

Postad 05 maj 2018 - 22:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 1

Jo självklart så sände HD kanalerna redan med DVB-S2.

Tänkte mest på att SD kanaler bytt till DVB-S2/MPEG4 och att gäng av dom släckts ner helt.

Resten var bara förklaring av tekniken lite enkelt :)


Redigerat av Leatherface, 05 maj 2018 - 23:00.


#106

Postad 07 maj 2018 - 19:32

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som märkt att HD kanalerna är mycket skarpare nu? Sen de la om sändningstekniken. Kör de i högre bitrate nu? Har parabol..


Håller med. HD kanalerna är skarpare. Kör oxå via parabol

Någon mer än jag som märkt att HD kanalerna är mycket skarpare nu? Sen de la om sändningstekniken. Kör de i högre bitrate nu? Har parabol..


Håller med. HD kanalerna är skarpare. Kör oxå via parabol

#107

Postad 07 maj 2018 - 21:52

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Håller med. HD kanalerna är skarpare. Kör oxå via parabol


Gött :)

#108

Postad 14 maj 2018 - 03:16

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 1

6 PL och CL-säsonger utan Viasat har gjort mig gott och att välja engelsk eller amerikansk studio överträffar allt. Att kunna se flera matcher samtidigt och utnyttja bredbandet maximalt. När de sänder Viasat-studion gratis på någon kanal känns det som att resa tillbaka till en tid som var mycket sämre.

 

Vad är värt att betala för vad gäller Viasats övriga utbud idag?



#109

Postad 14 maj 2018 - 06:18

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

6 PL och CL-säsonger utan Viasat har gjort mig gott och att välja engelsk eller amerikansk studio överträffar allt. Att kunna se flera matcher samtidigt och utnyttja bredbandet maximalt. När de sänder Viasat-studion gratis på någon kanal känns det som att resa tillbaka till en tid som var mycket sämre.
 
Vad är värt att betala för vad gäller Viasats övriga utbud idag?


Vad menar du med att kunna se flera matcher samtidigt? Viasat sänder alla matcher i PL och CL.
I övrigt är det väl en fråga om man vill ha linjär TV eller inte, vill man det är Viasat ett mycket prisvärt alternativ tycker jag i förhållande till de övriga leverantörerna.

#110

Postad 14 maj 2018 - 08:38

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Vad menar du med att kunna se flera matcher samtidigt? Viasat sänder alla matcher i PL och CL.
I övrigt är det väl en fråga om man vill ha linjär TV eller inte, vill man det är Viasat ett mycket prisvärt alternativ tycker jag i förhållande till de övriga leverantörerna.

Inte längre. De sänder t.ex. bara en match PL åt gången, tyvärr. För 5 år sedan kunde vi välja vilken match som helst att titta på. Jag antar att han tittar på sändningar på nätet någonstans.



#111

Postad 14 maj 2018 - 10:01

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Inte längre. De sänder t.ex. bara en match PL åt gången, tyvärr. För 5 år sedan kunde vi välja vilken match som helst att titta på. Jag antar att han tittar på sändningar på nätet någonstans.


Jag har ingen aning hur det var för 5 år sedan, här är en aktuell kanal-lista för Viasat 201-222 är extra sportkanaler.

https://www.viasat.s...ta_iptv_4_0.pdf

Dock så gäller det bara om man är kund direkt hos Viasat och inte om man har Viasat sport från ex Telia, Comhem, bredbansbolaget etc.

#112

Postad 14 maj 2018 - 10:13

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Ja, men som jag skrev kan man numera bara sen en enda PL-match åt gången, inte flera. Detta är dock inte Viasats fel, enligt uppgift, utan Premier League som är rädda för piratvisningar.



#113

Postad 14 maj 2018 - 12:28

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Ja, men som jag skrev kan man numera bara sen en enda PL-match åt gången, inte flera. Detta är dock inte Viasats fel, enligt uppgift, utan Premier League som är rädda för piratvisningar.


Hur menar du? Bild i bild eller på flera skärmar? Jag fattar inte hur du menar?

#114

Postad 14 maj 2018 - 12:55

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Hur menar du? Bild i bild eller på flera skärmar? Jag fattar inte hur du menar?

Det var inte jag som skrev det första inlägget, så jag vet inte exakt vad han menar, men jag menar att man kunde välja att se en av flera matcher. Nu kan man bara välja den enda match som Viasat får visa (om det spelas flera matcher samtidigt). De andra får man se i efterhand, eventuellt.



#115

Postad 14 maj 2018 - 16:11

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Vad menar du med att kunna se flera matcher samtidigt? Viasat sänder alla matcher i PL och CL.
I övrigt är det väl en fråga om man vill ha linjär TV eller inte, vill man det är Viasat ett mycket prisvärt alternativ tycker jag i förhållande till de övriga leverantörerna.

Ja men att se fler än en via deras tjänst blir ju svårt men via nätet kan du faktiskt se hur många du vill samtidigt med hjälp av en tv och en laptop.



#116

Postad 14 maj 2018 - 16:16

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hur menar du? Bild i bild eller på flera skärmar? Jag fattar inte hur du menar?

Jag har sett PL och CL och all övrig världsfotboll via nätet de senaste 6 säsongerna med utmärkt bild som faktiskt var bättre än när jag hade Viasat-parabol och box. Genom att koppla din laptop till din tv via HDMI och köra utvidgad skärm på din laptop så får du två skärmar. Du kan då med hjälp av Acestream och Sopcast samt flash lägga upp i stort sett hur många matcher du vill.

Jag har oftast haft en match på min tv och en eller två matcher sida vid sida på min laptop.

Detta har så klart höjt kvalite'n vad gäller att följa fotboll och ger mig ett sätt att hålla ett öga på fler matcher samtidigt. Många där ute förstår inte hur långt utvecklingen kommit och hur bra bild det är samt att man kan välja studio för som fan av PL så föredrar i alla fall jag en engelsk eller amerikansk studio före den svenska för jag tål inte den där Erik Niva ;-).



#117

Postad 14 maj 2018 - 20:35

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ja, men som jag skrev kan man numera bara sen en enda PL-match åt gången, inte flera. Detta är dock inte Viasats fel, enligt uppgift, utan Premier League som är rädda för piratvisningar.

Det intressanta är ju att sedan PL tog det beslutet har piratstreams ökat lavinartat och håller bara en högre och högre kvalitet. Sedan är det tveksamt att kalla det för pirat då det inte är förbjudet till skillnad från filmstreams. Det är inte olagligt att se på och ej heller att sända ut eftersom de stora bolagen förlorade i domstol vilket gjorde de sura och därmed valde att sabba för sina egna kunder istället.

Folk behöver få upp ögonen och sluta betala till bolag som ser ner på sina egna kunder när de inte ens kan leverera en bättre tjänst än vanliga privatpersoner som sänder matcher på nätet.

Ryssarna ligger bakom hela utvecklingen på nätet med Acestream och Sopcast och tiden är nog mogen för bolagen att ta in denna resurs och lära av den. Ingen slags tv sänds för att visa program utan enbart för att få in reklam-pengar och bolagen har inget intresse av att göra bra program och sport-sändningar för det är intäkter från reklam man är ute efter.

Bolagen köper sina produktioner från privata produktionsbolag och en viss Wennman på Viasat tjänar mer på sina privata bolag än han gör som anställd på Viasat.

För övrigt är det dags att stänga ner linjär-tv och låta allt flöda fritt på nätet.



#118

Postad 14 maj 2018 - 21:59

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det intressanta är ju att sedan PL tog det beslutet har piratstreams ökat lavinartat och håller bara en högre och högre kvalitet. Sedan är det tveksamt att kalla det för pirat då det inte är förbjudet till skillnad från filmstreams. Det är inte olagligt att se på och ej heller att sända ut eftersom de stora bolagen förlorade i domstol vilket gjorde de sura och därmed valde att sabba för sina egna kunder istället.
Folk behöver få upp ögonen och sluta betala till bolag som ser ner på sina egna kunder när de inte ens kan leverera en bättre tjänst än vanliga privatpersoner som sänder matcher på nätet.
Ryssarna ligger bakom hela utvecklingen på nätet med Acestream och Sopcast och tiden är nog mogen för bolagen att ta in denna resurs och lära av den. Ingen slags tv sänds för att visa program utan enbart för att få in reklam-pengar och bolagen har inget intresse av att göra bra program och sport-sändningar för det är intäkter från reklam man är ute efter.
Bolagen köper sina produktioner från privata produktionsbolag och en viss Wennman på Viasat tjänar mer på sina privata bolag än han gör som anställd på Viasat.
För övrigt är det dags att stänga ner linjär-tv och låta allt flöda fritt på nätet.


Det finns inte mycket logiskt i det du skriver om man ser helheten, ska ryssarna smyga in på alla matcher med kameror och övrigt som behövs för att streama/sända matcherna. Ska de även ha kommentatorer? Hur ska man få in så mycket reklampengar på ex Viasat sport när man visar studio snack eller annat när det blir reklam på ex trean om matchen går där också? Om det ska flöda fritt på nätet vem ska då finansiera det? Vet du vad PL kostar?
https://www.fotbolls...e-60-miljarder/

#119

Postad 14 maj 2018 - 23:44

ubbe1968
  • ubbe1968
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Det finns inte mycket logiskt i det du skriver om man ser helheten, ska ryssarna smyga in på alla matcher med kameror och övrigt som behövs för att streama/sända matcherna. Ska de även ha kommentatorer? Hur ska man få in så mycket reklampengar på ex Viasat sport när man visar studio snack eller annat när det blir reklam på ex trean om matchen går där också? Om det ska flöda fritt på nätet vem ska då finansiera det? Vet du vad PL kostar?
https://www.fotbolls...e-60-miljarder/

Ryssarna får ju sin bild precis som du från England och PL's produktionsbolag. På nätet är allt fritt och gratis beroende på hur driftig man är. Det som sänds ut på nätet är de olika ländernas studios och även Viasat är ju gratis på nätet.

 

Hur det ska finansieras i framtiden vet ingen men sötebrödsdagarna är nog snart slut och BT Sport i England har nu sänt sin sista PL-match och fokuserar på Championship för PL är inte bara för dyrt utan drar för lite tittare vilket kan chocka en del.

 

Genom de 6 år jag följt PL på nätet kan jag konstatera att intresset och länkar till matcher blir allt färre men att kvalite'n på de som är kvar bara blir bättre. Det finns matcher som sänds i flash och som idag är av enorm kvalitet jämfört med flash för några år sen.

 

Det du inte verkar förstå är att en person som betalar ett abonnemang alltså sänder ut det på nätet till övriga världen och sen tjänar pengar på reklam och donationer.

 

Det här med sändningar på nätet har inget att göra med att folk inte kan eller vill betala för ett abonnemang utan att de vill ha möjlighet att se precis alla matcher live om de vill. Idag är det inte möjligt att med abonnemang se alla matcher och varför betalar då folk för det?

 

Utvecklingen drivs numera inte av inkomster utan av att tittarna vägrar betala för urusla abonnemang som därmed skapar en alternativ marknad på nätet som i sin tur sitter på alla lösningarna. För egen del har jag alltid tyckt att klubbarna själva borde sända sina egna matcher och ta betalt direkt av fansen.

 

Jag har genom egen forskning konstaterat att de så kallade experter som sitter i svenska tv-studios sprider fake news och rena lögner. När Erik Niva skrev en artikel om en engelsk klubbs ursprung och historia med flera fakta-fel vägrade han stå för det och blev förbannad när det ifrågasattes.

 

Oseriösa journalister ska förpassas till skräpkorgen men betalas istället skyhöga löner för sina lögner och det är pinsamt att det får vara så men därför är också svenskar som följer PL extremt okunniga och faktiskt inte lite dryga också på kuppen men att det blir så kan i alla fall jag förstå.

 

I fallet Niva har fotbollen blivit en lekstuga för hans personliga och mycket snedvridna politiska åsikter med Viasats goda minne. Viasat har sedan 2012 inte utvecklats ett dugg vad gäller fotbollen.

 

PL är extremt övervärderat ekonomiskt och sportsligt och under den gångna säsongen har man inte behövt ha alltför bra upplösning på bilden för att se tomma plaststolar på läktarna. PL lever numera högt på att allt fler länder sänder allt fler matcher och bevakningen har blivit större men precis som med den övriga ekonomin i världen är ingenting oändligt.

 

Att betala för abonnemang men inte få allt är att stödja ett system som är utdaterat och som till slut kommer bli sportens undergång. Till slut måste de stora bolagen tänka om och utvecklas men frågan är väl om de inte förstått det för sent.


Redigerat av ubbe1968, 14 maj 2018 - 23:51.


#120

Postad 15 maj 2018 - 06:09

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Ryssarna får ju sin bild precis som du från England och PL's produktionsbolag. På nätet är allt fritt och gratis beroende på hur driftig man är. Det som sänds ut på nätet är de olika ländernas studios och även Viasat är ju gratis på nätet.
 
Hur det ska finansieras i framtiden vet ingen men sötebrödsdagarna är nog snart slut och BT Sport i England har nu sänt sin sista PL-match och fokuserar på Championship för PL är inte bara för dyrt utan drar för lite tittare vilket kan chocka en del.
 
Genom de 6 år jag följt PL på nätet kan jag konstatera att intresset och länkar till matcher blir allt färre men att kvalite'n på de som är kvar bara blir bättre. Det finns matcher som sänds i flash och som idag är av enorm kvalitet jämfört med flash för några år sen.
 
Det du inte verkar förstå är att en person som betalar ett abonnemang alltså sänder ut det på nätet till övriga världen och sen tjänar pengar på reklam och donationer.
 
Det här med sändningar på nätet har inget att göra med att folk inte kan eller vill betala för ett abonnemang utan att de vill ha möjlighet att se precis alla matcher live om de vill. Idag är det inte möjligt att med abonnemang se alla matcher och varför betalar då folk för det?
 
Utvecklingen drivs numera inte av inkomster utan av att tittarna vägrar betala för urusla abonnemang som därmed skapar en alternativ marknad på nätet som i sin tur sitter på alla lösningarna. För egen del har jag alltid tyckt att klubbarna själva borde sända sina egna matcher och ta betalt direkt av fansen.
 
Jag har genom egen forskning konstaterat att de så kallade experter som sitter i svenska tv-studios sprider fake news och rena lögner. När Erik Niva skrev en artikel om en engelsk klubbs ursprung och historia med flera fakta-fel vägrade han stå för det och blev förbannad när det ifrågasattes.
 
Oseriösa journalister ska förpassas till skräpkorgen men betalas istället skyhöga löner för sina lögner och det är pinsamt att det får vara så men därför är också svenskar som följer PL extremt okunniga och faktiskt inte lite dryga också på kuppen men att det blir så kan i alla fall jag förstå.
 
I fallet Niva har fotbollen blivit en lekstuga för hans personliga och mycket snedvridna politiska åsikter med Viasats goda minne. Viasat har sedan 2012 inte utvecklats ett dugg vad gäller fotbollen.
 
PL är extremt övervärderat ekonomiskt och sportsligt och under den gångna säsongen har man inte behövt ha alltför bra upplösning på bilden för att se tomma plaststolar på läktarna. PL lever numera högt på att allt fler länder sänder allt fler matcher och bevakningen har blivit större men precis som med den övriga ekonomin i världen är ingenting oändligt.
 
Att betala för abonnemang men inte få allt är att stödja ett system som är utdaterat och som till slut kommer bli sportens undergång. Till slut måste de stora bolagen tänka om och utvecklas men frågan är väl om de inte förstått det för sent.


Vi verkar vara av väldigt olika uppfattning, det är inte bara på nätet som allt är ”gratis” allt som man stjäl är gratis.
Det är inte bara sport som drabbas det gäller de flesta typer av tv utsändningar. Jag håller med dig till 100% att hela media industrin skulle behöva utveckla sig. Som jämförelse kan man väl ta ex nerladdning av musik som i stort sätt upphört i och med streamingtjänster. Filmbranschen har kommit halvvägs där finns det mesta lite äldre material att hitta på streamingtjänster men fortfarande måste man ladda ner olagligt eller tvingas gå på bio för att se en helt ny film.
Så som sagt håller jag med dig till en viss del, men inget är gratis, och att man medvetet inte skulle ha låg upplösning för att man inte ska se tomma stolar tar jag som ett skämt. Skulle det innebära att ex Viasats 4K sändningar från vissa matcher då innebär att man bara sänder 4K från matcher som är mer eller mindre slutsålda? Vet du vilka pengar ett PL lag omsätter?

#121

Postad 15 maj 2018 - 17:55

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0
Hej
Ubbe1968, jag gillar skarpt det du skriver. Själv har jag ansett att tekniken finns men mediebolagen har satt upp administrativa hinder. Det som sänds i dag kunde man fixat redan för 20 år sedan. Jag har programmerat hela mitt yrkesverksamma liv och är grymt besviken på hur det ser ut idag. Nu är jag rädd att jag inte inom min livstid kommer att få möjlighet att få en bra tjänst! Syftet är att mjölka ur oss konsumenter på så mycket pengar som möjligt. Snacka om att stjäla! Samtidigt tror jag att svenska konsumenter är flata och accepterar onödigt höga avgifter.
Viasat då!? De lyckades sälja på mig ett 24-månaders abonnemang. (Jag ville bra gärna testa det) Sen skickar de en gammal Box som är hur dålig som helst. Massor av bra saker man nämnt, t.ex titta ikapp funkade inte alls. Jag borde varit mer observant och skeptisk då t.ex. säljchefen var en konstig typ som skällde på mig och jag har flera vänner som inte fått det som utlovats i avtal.
Naturligtvis utnyttjade jag ångerrätten men vad håller de på med?

Jag har provat till och från olika playtjänster men vilken urusel kvalitet det har varit speciellt på sportsändningar. Dock har jag Netflix och det tycker jag funkar bra!

Redigerat av ansgar, 15 maj 2018 - 17:57.


#122

Postad 20 maj 2018 - 20:05

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

ja inte är det då någon fet bandbredd kanalerna få dela på direkt  ;) bandbredden är variabel så det ändras hela tiden men vill en kanal ha hög bandbredd får någon annan stryka på foten så att säga.

 

G6dQ31.jpg

 

Ultra HD-kanalen verkar ligga ganska konstant på 22-25mbit iaf.

 

NXLqTw.jpg



#123

Postad 20 juni 2018 - 16:14

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Ny mjukvara tillgänglig idag!

#124

Postad 21 juni 2018 - 14:29

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Ny mjukvara tillgänglig idag!


Har uppdaterat. Någon som vet vad som är nytt?

#125

Postad 21 juni 2018 - 18:19

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Har uppdaterat. Någon som vet vad som är nytt?

 

Versionsnr 502! Ser inget nytt...



#126

Postad 21 juni 2018 - 19:01

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Versionsnr 502! Ser inget nytt...


Japp har oxå nr 502 och märker inget nytt

#127

Postad 27 juli 2018 - 10:37

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Vart iväg på semester och när jag igår skulle starta boxen, höll den på att starta om osv.. Gjorde återställning och allt man kan tänkas behöva (dra ur strömkabel, antennkabel osv). Ringde support idag..

 

De visade sig att de lilla USB minnet hade hängt sig, och när jag drog ur de, starta den direkt. Tydligen ett ganska vanligt problem.

Nu har de skickat ett nytt..

 

Någon mer som upplevt detta?



#128

Postad 22 augusti 2018 - 20:45

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Min box går ner i standby när man slår av TV:n men den startar inte när man slår på TV:n igen, ytterst irriterande. Hade jag  bara hittat fjärr-koder för power on resp. power off så hade det inte varit ett problem.

Viasat hävdade att om man slår av all power-safe i boxen så ska det lösa sig, men det gör det inte.

 

Nån som vet hur man kan få ordning på detta alternativt har diskreta power On/off coder hade jag varit tacksam.



#129

Postad 23 augusti 2018 - 06:57

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Min box går ner i standby när man slår av TV:n men den startar inte när man slår på TV:n igen, ytterst irriterande. Hade jag  bara hittat fjärr-koder för power on resp. power off så hade det inte varit ett problem.

Viasat hävdade att om man slår av all power-safe i boxen så ska det lösa sig, men det gör det inte.

 

Nån som vet hur man kan få ordning på detta alternativt har diskreta power On/off coder hade jag varit tacksam.

Det borde väl vara en inställning i TV:n, tänker jag. "CEC-koppling", eller vad det kallas.



#130

Postad 23 augusti 2018 - 08:19

Saxpy_New
  • Saxpy_New
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Nja, trodde jag men verkar dåligt med det. Kopplade om via min Marantz 5012 och får samma beteende. Där finns lite inställningar men inget som löste problemet.



#131

Postad 27 augusti 2018 - 23:03

martin991
  • martin991
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag har precis bytt från Canal Digital till Viasat.
Min box hade blivit 8år och när Viasat kom med ett bra erbjudande så valde jag att nappa. Var sugen på att testa lite ny teknik, trots att min CD-box fungerat perfekt i 8år. Jag har förra generationens inspelningsbara HD-box

För att sammanfatta min upplevelse första veckan:

Fy fan vad besviken jag är. Flera självklara saker för mig fungerar inte i med Viasat och istället för att ta flera år kliv framåt i teknikutveckling så blev det flera år bakåt.

- Går inte att koppla via min Yamaha förstärkare(ca 2år). En jäkla massa strul med upplösningen m.m. Helt plötsligt säger den felaktig upplösning när man byter kanal och sen kopplar den ned signalen. Har testat både auto och några olika upplösningar innan jag gav upp. Kör HDMI direkt till TVn och optisk till förstärkaren.
- Det tar ca 30 sekunder att starta och under den tiden så kommer.
- TV-guiden saknar egen knapp på fjärren och det krävs minst två knapptryckningar för att komma till den, och två för att komma ur den.
- Olika ljudnivå på kanalerna och ofta får jag inte rätt format.
- TV-guiden visar inte vilket avsnitt som sänds om det är en serie. T.ex om man ställer sig på ett program så vill man ju se vilken säsong och avsnitt det är... Inte ens på Viasat Series står det. Inte ens om man klickar sig vidare inåt till info om programmet.
- På CD så visar den kvalitén på bild och ljud på varje program. Saknas på denna, åtminstone ljud finns ej.

Hade jag haft ångerrätten kvar så hade jag lämnat igen skiten, nu är jag fast i två år.

Redigerat av martin991, 27 augusti 2018 - 23:05.


#132

Postad 28 augusti 2018 - 07:14

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Jag har inga sådana problem med boxen. Det enda är att jag inte kunde dra HDMI-kabeln genom min fem år gamla Denon-receiver, eftersom den inte kunde hantera en Full-HD-signal. När jag kopplade om direkt till TV:n försvann det problemet.

Att det tar 30 sekunder att starta beror nog på att du har ställt in den på att gå ner i sparläge. Då tar det lång tid.

I övrigt kan jag inte svara för jag använder inte originalfjärren och ser egentligen bara på SVT:s Nyheter och Viasats fotbollskanaler på den.



#133

Postad 28 augusti 2018 - 11:42

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Jag har precis bytt från Canal Digital till Viasat.
Min box hade blivit 8år och när Viasat kom med ett bra erbjudande så valde jag att nappa. Var sugen på att testa lite ny teknik, trots att min CD-box fungerat perfekt i 8år. Jag har förra generationens inspelningsbara HD-box
För att sammanfatta min upplevelse första veckan:
Fy fan vad besviken jag är. Flera självklara saker för mig fungerar inte i med Viasat och istället för att ta flera år kliv framåt i teknikutveckling så blev det flera år bakåt.
- Går inte att koppla via min Yamaha förstärkare(ca 2år). En jäkla massa strul med upplösningen m.m. Helt plötsligt säger den felaktig upplösning när man byter kanal och sen kopplar den ned signalen. Har testat både auto och några olika upplösningar innan jag gav upp. Kör HDMI direkt till TVn och optisk till förstärkaren.
- Det tar ca 30 sekunder att starta och under den tiden så kommer.
- TV-guiden saknar egen knapp på fjärren och det krävs minst två knapptryckningar för att komma till den, och två för att komma ur den.
- Olika ljudnivå på kanalerna och ofta får jag inte rätt format.
- TV-guiden visar inte vilket avsnitt som sänds om det är en serie. T.ex om man ställer sig på ett program så vill man ju se vilken säsong och avsnitt det är... Inte ens på Viasat Series står det. Inte ens om man klickar sig vidare inåt till info om programmet.
- På CD så visar den kvalitén på bild och ljud på varje program. Saknas på denna, åtminstone ljud finns ej.
Hade jag haft ångerrätten kvar så hade jag lämnat igen skiten, nu är jag fast i två år.

Jag lämnade också viasat när bindningstiden var slut. De är luriga också, står inte för vad dom lovar. Jag fick aldrig rätsida på det och har kompisar som hotade med polisanmälan om dom inte levererade vad dom lovat. I ett nytt försök så lämnade jag innan ångertiden hade gått ut. Det var i våras, dom hade bl.a. skickat den gamla boxen. Så nu har jag två (dom bad aldrig att få tillbaka den)

#134

Postad 02 september 2018 - 11:43

Toke65
  • Toke65
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Har precis hoppat på Viasat, efter att ha fått fiber med Stadsnätbolaget, och då ingick 24 mån Viasat-abonnemang. Skaffade Samsung UHD-boxen med HDD för inspelning. Har tidigare haft Boxer via antenn med deras Humax HD-box. Några reflektioner efter att till slut och efter visst besvär fått fart på allt:

 

- HD-kvaliteten från Viasat IPTV är lite sämre än på Boxers mark-TV. Har båda just nu och när jag växlar mellan de två är den en liten men klart märkbar skillnad till Viasats nackdel. Lite överraskande! Inget man kommer att tänka på i längden, men lite trist att byta ner sig vad gäller kvaliteten. :(

 

- HD-boxen tar emot internetsignal både via WiFi och ethernet. Jag har 100/10 Mb-bredband och har hög WiFi-kvalitet i hela huset. Men när jag kör boxen via WiFi blir inte bitrate högre än 3 Mb/s, trots att "Nedladdningshastighet" enligt boxen ligger på ca 80 Mb/s. Och kvaliteten blir därför förstås dålig och konstigt nog finns bara vissa kanaler i kanallistan (SVT och TV4 saknas t ex, plus en massa andra).

 

- Jag hade hoppats kunna köra via homeplug istället, men då fryser bilden efter ca 5 min tittande och boxen säger att det saknas internetuppkoppling. Homeplugen funkar annars utmärkt när jag kör den till datorn, med stadig 100 Mb/s-uppkoppling.

Så måste jag då köra med kabel hela vägen från andra sidan huset där inkommande fiberdosa sitter!? Inte vad jag hade hoppats.

***Edit*** - Det visade sig att det fungerade när jag kopplade homeplugen direkt från fiberdosan, istället för att sätta den efter routern, som jag hade först. Så poängen verkar vara att bypassa hemnätverket.

 

- Håller med martin991 ovan vad gäller boxens TV-guide. Störande att man inte kan nå den med en dedikerad knapp. Och helt obegripligt att inte säsong/avsnitt visas i informationen. Om jag spelar in en hel säsong av en serie och sen vill titta på den så har man ingen aning om vilket avsnitt som är vilket!


Redigerat av Toke65, 02 september 2018 - 14:26.


#135

Postad 23 september 2018 - 16:07

martin991
  • martin991
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Jag har inga sådana problem med boxen. Det enda är att jag inte kunde dra HDMI-kabeln genom min fem år gamla Denon-receiver, eftersom den inte kunde hantera en Full-HD-signal. När jag kopplade om direkt till TV:n försvann det problemet.
Att det tar 30 sekunder att starta beror nog på att du har ställt in den på att gå ner i sparläge. Då tar det lång tid.
I övrigt kan jag inte svara för jag använder inte originalfjärren och ser egentligen bara på SVT:s Nyheter och Viasats fotbollskanaler på den.


Hittar ingen inställning gällande sparläge. Var i menyn hittar du det?
Jag hittar bara inställningen för om man har boxen igång länge så stängs den av efter x timmar
Så besviken att jag vill slänga skiten.
Pausar man TV så hackar ljudet, med ca 60-240 sekunders mellanrum...

#136

Postad 24 september 2018 - 18:17

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

DHittar ingen inställning gällande sparläge. Var i menyn hittar du det?
Jag hittar bara inställningen för om man har boxen igång länge så stängs den av efter x timmar
Så besviken att jag vill slänga skiten.
Pausar man TV så hackar ljudet, med ca 60-240 sekunders mellanrum...

 

Det sista har jag faktiskt tänkt på, men det är så sällan jag gör det numera. Den inställningen är under Inställningar - Systeminställningar - Passiv Standby.

F.ö. blev jag idag uppringd av Viasat som ville erbjuda mig en ny HD-box. Vet inte om det är en ny modell eller om de menade "en till".



#137

Postad 07 oktober 2018 - 10:00

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0
Hej, jag får Samsung 680-boxen nästa vecka och jag vill se tv även uppe i sovrummet.

Det är inte en smart-tv men den har HDMI. Vissa snackar om homeplug och någon sa Chromecast. Vilken lösning fungerar?

#138

Postad 12 oktober 2018 - 07:15

martin991
  • martin991
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Det sista har jag faktiskt tänkt på, men det är så sällan jag gör det numera. Den inställningen är under Inställningar - Systeminställningar - Passiv Standby.
F.ö. blev jag idag uppringd av Viasat som ville erbjuda mig en ny HD-box. Vet inte om det är en ny modell eller om de menade "en till".


Passiv standby - Det är väl att vid passivitet så stängs boxen av efter X-timmar?

#139

Postad 12 oktober 2018 - 07:19

martin991
  • martin991
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag har märkt ett konstigt fel, eller kanske är det rätt?

Jag gillar att se nyheterna på morgonen. Startar ofta TVn en eller ett par minuter innan det börjar och när nyheterna på TV4 har börjat så kan jag inte pausa. Om jag växlar kanal så går det utmärkt att pausa och när nyheterna är slut och vanliga nyhetsmorgon är igång så går det bra att pausa.

Någon annan som har problemet?

#140

Postad 12 oktober 2018 - 08:07

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Passiv standby - Det är väl att vid passivitet så stängs boxen av efter X-timmar?

 

Ja, det är "deep sleep", typ. Det är då det tar en sådan tid att starta upp den igen.

Vad gäller pausandet så har jag också märkt det vid ett par tillfällen.



#141

Postad 20 oktober 2018 - 12:51

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
När ska viasat fixa ljudsläpet och volymen på ultra HD??????

#142

Postad 20 oktober 2018 - 14:37

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

När ska viasat fixa ljudsläpet och volymen på ultra HD??????

 

Det undrar jag också. SVT1 och SVT2 HD går inte att kolla på. Övriga kanaler fungerar fint.



#143

Postad 21 oktober 2018 - 08:37

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Det undrar jag också. SVT1 och SVT2 HD går inte att kolla på. Övriga kanaler fungerar fint.

 

För länge sedan ifrågasatte jag det, men när de sade att de inte såg det hos sig trodde jag att felet var hos min förstärkare, men om fler har samma problem är det någon annanstans, alltså. Jag hade samma fel med Pace-boxen, så därför misstänkte jag förstärkaren.



#144

Postad 21 oktober 2018 - 11:02

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 1

För länge sedan ifrågasatte jag det, men när de sade att de inte såg det hos sig trodde jag att felet var hos min förstärkare, men om fler har samma problem är det någon annanstans, alltså. Jag hade samma fel med Pace-boxen, så därför misstänkte jag förstärkaren.

Testa kanalerna på tvns egna högtalare utan "omväg"

Jag har osynkat hur jag än gör. Bara SVT1 och SVT2 HD som lider av detta. Övriga kanaler inkl. HD funkar fint.



#145

Postad 22 oktober 2018 - 10:09

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Kör via soundbar och har inga problem med några kanaler förutom Ultra HD. Lägre ljud och ibland ljudsläp.

Även direkt i tvn.

 

Viaplay har samma bekymmer med Ultra HD.



#146

Postad 22 oktober 2018 - 13:51

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Men igår vid F1 racet var speaker ljudet lagom med UHD via parabol, hoppas det fortsätter.

#147

Postad 14 november 2018 - 17:33

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Någon som vet om denna box har stöd för fria kanaler, från t.ex. Astra 19,2..?

Gissar på nej..



#148

Postad 22 november 2018 - 00:00

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Viasat har så usel affärspraxis där de i princip lurar folk på ångerperioden och kundservice vägrar att hjälpa när det blir galet.

Då har man redan fastnat i deras avtal som de sen håller i som om det vore en livboj.

Det är föräldrarna som "drabbats".

 

Blir anmälan till ARN så får man se hur det går.



#149

Postad 25 november 2018 - 22:51

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Någon som kör med kabel in i boxen och ofta får fel på anslutning? Verkar som boxen kopplas bort.

#150

Postad 14 december 2018 - 15:05

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Ny mjukvara tillgänglig. Klart bättre lösning nu med att välja se två kanaler samtidigt...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.