Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Goldnote IS-1000 med Q Acoustics Concept 500

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 mars 2018 - 17:07

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tänkte jag startar en egen tråd angående dessa fantastiskt fina produkter istället för att kapa Naim Uniti Nova tråden.

 

Måste bara dela med mig om dess ljud i detta system.

 

Är ni i tankarna att skaffa en stereoförstärkare och högtalare i dessa prisklasser så får ni bara inte missa att kolla in dessa otroligt kompetenta pjäser.

 

Fick hem grejerna i fredags och kan bara meddela vilken fantastisk kombo detta är. Har aldrig varit roligare att spela musik hemma som det är nu.

De spelar med sån närvaro och tappar inte kontroll när man drar på ordentligt, hade fest i lördags och vi spelade på riktigt ordentligt hela kvällen, men de behåller kontrollen hela vägen. De distar inte över huvud taget.

Goldnote:n har en neutral karaktär i ljudet och passar fint med dessa högtalare som drar åt det lite varmare hållet.

 

Högtalarna kördes ihop med Primare I32 och var placerade 30cm från vägg i ett relativt litet rum när jag provlyssnade och tyckte det lät bra men var inte helt övertygad.

Men säljaren gav mig 10k rabatt på demo-högtalarna så jag slog till för att testa hemma.

Skönt att slippa inspelnings-tiden dessutom.

 

Jag har varit orolig för ljudet här hemma då jag har ett uppvärmt uterum på 35m2 där jag är tvungen att placera högtalarna mitt på långsidorna (rummet är 7*5m) pga. skjutpartier så jag var helt inställd på att testa flera olika högtalare för att hitta de som passar bäst för denna placering men nu är jag inte lika säker på att jag behöver testa mera för Q Acoustics fixar detta med bravur.

 

De behöver ordentligt med utrymme så har du inte gott om plats finns det nog alternativ.

Testade att placera de 40cm från min bakvägg (där det är skjutpartier) och det lät inte alls lika bra, nu har jag dryga 2m och det låter gudomligt.

Det är en sån närvaro i mellanregistret så det är helt sanslöst, och basen trycker på riktigt bra för att endast vara 6.5". Var helt inställd på att använda subben men det finns ingen anledning till det.

 

Jag är allätare när det gäller musik och lyssnar på allt förutom klassiskt, dessa högtalare funkar kanon allround. Tunga rossliga röster presenteras med sån närvaro, trumm-solon känns som setet står i rummet och elektroniskt blir riktigt "köttigt".

 

Förstärkaren har 2 st booster-lägen som är till för lite mer trögdrivna högtalare vilka dessa ändå får räknas lite till och "booster 2" får dynamiken att öka med flera steg o upplever ett punshigare rappare ljud.

 

Wifi med Tidal master funkar nästan fläckfritt, störs lite naturligtvis när övriga familjen streamar så trådat är att föredra men har tyvärr inte tillgång till det i detta rum.

 

Har kört från en Mac mestadels via airplay o det funkar fint.

 

Så mitt tips är att provlyssna, bry er inte om "lågbudget-stämpeln" som dessa högtalare har för de har lyckats med något riktigt bra här, det är bara o läsa runt bland de åtskilliga recensioner världen över så ser ni.

 

Och förstärkaren är ett trevligt alternativ till övriga i prisklassen, jag gillar den skarpt och kommer behålla den.

Den har lite mer kraft än de jag har jämfört med (Naim Nova, Moon Neo t.ex) vilket känns bra om man skaffar andra högtalare i framtiden.

Det enda man kan anmärka på är den otroligt taffliga fjärrkontrollen som följer med, känns verkligen lågbudget.

 

Jag är riktigt nöjd.



#2

Postad 27 mars 2018 - 16:12

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd! Du kommer inte nyttja möjligheten att ens testa Nova’n bara för att vara säker på att du gjort helt rätt val?

#3

Postad 29 mars 2018 - 16:10

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd! Du kommer inte nyttja möjligheten att ens testa Nova’n bara för att vara säker på att du gjort helt rätt val?

Kommer testa Nova:n nån gång framöver men bara för att jämföra, är riktigt nöjd med GN så den får bli kvar. Hinner inte göra det nu då jag har mycket med jobbet.

Tvivlar inte på att Nova:n gör bort sig, dessutom tror jag den är lättare att sälja om man vill det nån gång då det är ett mer etablerat märke men tror GN är lättare att para ihop med fler märken på högtalare då den känns så neutral i mina öron, samt den lilla extra effekten som den besitter.



#4

Postad 30 mars 2018 - 08:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Dags att ta lite nya bilder och visa upp dina nya burkar chrillebn så vi kan se vad det är vi diskuterar :)


Redigerat av Blåtand, 30 mars 2018 - 08:57.


#5

Postad 30 mars 2018 - 17:39

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Ok, la upp några snabba bilder på uterummet.  :)



#6

Postad 19 april 2018 - 10:25

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Nice! Tummen upp!  :) 

 

Glad att jag hittade den här tråden! Tack för att du ville skriva av dig lite! Bra ljudupplevelser brukar ha den effekten! 

 

På tok för lite feedback kring streaming förstärkaren Gold Note IS-1000 som verkar helgjuten! Har dock inte varit på demo än. Synd gällande fjärren bara. Kan inte allt styras via en app eller måste man komplettera med fjärren?

 

Två frågor...

- Vilket utförande valde du på ditt exemplar av förstärkaren? Verkar finnas i 'standard' samt med högre effekt (150/300W) och/eller 'High-End Dac' (BurrBrown 1792A).

- Den ser ut att ha fullt stöd för MQA, har du möjligtvis lyssnat på musik kodat i detta format via Tidal?

 

Undrar hur den här spelar med exempelvis PMC högtalare? Har hört att dem också ska vara relativt neutrala. Intressant att en Italiensk produkt som Gold Note IS-1000 är så pass neutral, karaktärsmässigt. Det jag hört från Italien tidigare har ofta haft en del insmickrande värme och "skimmer" över sig.

 



#7

Postad 19 april 2018 - 20:19

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Ja, man måste tyvärr starta upp den med fjärren så den måste fram för att du ska hitta förstärkaren i appen. Det är klart att du kan starta förstärkaren fysiskt också men man behöver ibland justera volymen då den är inställd på senaste volymen du hade.

Kontaktade GN för att höra om de har en bättre kontroll som tillbehör och det finns.

Kör i för sig all min musik från Mac och då sköter jag volymen på den.

 

Jag valde det enklaste utförandet och tycker mig inte sakna något över huvud taget. Den spelar på ordentligt och gudomligt med MQA via Tidal, jag blir aldrig lyssnings-trött och jag märker inte hur högt jag spelar då den spelar så cleant (bara frugan som skäller på mig efter ett gäng timmar).

Och jag spelar riktigt högt med, bor i hus och det är ganska långt till närmsta grannar  :D 

 

Chassit är riktigt bastant i 8mm aluminium med vattenskurna luftinsläpp och loggan mitt på.

 

Det är ganska mycket värme i mina högtalare och "skimmer" kan jag i för sig hålla med om men tycker ändå att den låter neutralt.

Tyckte mina högtalare blev betydligt mer färgade av Primare som de demades i butik.

Jag har Canton Vento i hemmabiosystemet ihop med Marantz som har mycket värme i sig, har tänkt o testa GN emot de nån dag när jag har tid för att jämföra lite.

 

Tycker med att det är konstigt med så lite uppmärksamhet med denna grymma produkt för är verkligen det. Finns knappt någon recension över huvud taget på nätet.

 

Bor du i närheten av halland/varberg är det bara komma o provlyssna. 



#8

Postad 23 april 2018 - 07:44

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Såg fjärren på bild nyss och den ser något patetisk ut faktiskt! Trist! Men man kan ju alltid skaffa en snyggare och mer praktisk multifjärr att programmera om man vill. Vilken fjärrkontroll har Gold Note som extra tillbehör? Hittade inget sådant när jag sökte. Är den av bättre kvalitét? En matchande fjärr i borstad stål likt chassit på enheten vore ju nice!

 

Blir enheten varm? Jag har en bastant mediamöbel från Spectral som är öppen fram och bak, men endast 25 cm högt utrymme. Spelar dock aldrig särskilt högt. Din enhet står "fritt" (?) så den verkar få gott om luftflöde runtomkring. Alltid bäst förstås.

 

Härlig ljud-upplevelse du verkar ha med denna enhet dock! Bodar gott! Självfallet bidrar dina högtalare mycket till denna upplevelse och dem verkar gilla Gold Note vid rodret!

 

Vi får hoppas att Gold Note pushar denna maskin så vi får läsa lite recensioner snart! Alltid skoj!

 

Tack för inbjudan till provlyssning! Schysst! Bodde jag nära Halland/Varberg hade det varit givet!  :)



#9

Postad 23 april 2018 - 10:22

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hittade en intressant recension på lite-magazin.de som var rätt kul läsning med mycket positivitet:

 

https://www.lite-mag...ac-verstaerker/



#10

Postad 23 april 2018 - 17:42

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Här är fjärren man kan köpa till, borstad aluminium som borde varit med från början kan man tycka.

 

http://www.akamaiaud...mote&results=11

 

Tänkte också på en mainstream multifjärr men finns en funktion jag gillar skarpt med orginal-utförandet som är att du har två fysiska knappar som höjer/sänker höger o vänstar kanal. Jag har högtalarna relativt nära en bred soffa så den används frekvent här hemma.

Finns naturligtvis multifjärrar som kan åstadkomma detta med men känns ändå trevligare att ha original på något sätt.

 

Min blir inte varm över huvud taget, tror det tjocka aluminium-höljet kyler ganska länge. Och spelar du inte så högt kommer det inte vara något problem. 25cm är gott om luft för denna, nog värre med en hembio-reciever som står trångt och lastas hårt.



#11

Postad 24 april 2018 - 07:29

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Den fjärren ser mer rejäl ut! Håller med att den självklart skulle följt med enheten! Man får väl göra en deal med återförsäljaren  B)

 

Vilken övrig kontroll nyttjar du för online streaming? Kör du nåt program via Mac eller iPhone app? Roon tänkte jag kanske köra med...

 

Bra att enheten inte blir så varm. Såg att det fanns två fläktar inbyggda i den också... vilket är en mardröm om de börjar väsna!  :(  Men ingen större risk om man inte pressar den orimligt hårt förmodligen.



#12

Postad 24 april 2018 - 09:03

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Nja, fläktarna drar igång så fort musik spelas oavsett volym men stängs av direkt det pausas. De låter lite grann men jag märker dem inte så länge det är musik på, bara nån sekund efter musiken tystnar stannar de.

 

Just nu kör jag endast airplay via Mac eller appen mconnect via iphone, har inte testat Roon ännu.



#13

Postad 24 april 2018 - 11:44

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

OJ!  :o  Det var något ovanligt måste jag säga  :wacko:  Fläktar som konstant snurrar under uppspelning oavsett om enheten pressas eller inte är stort NEJ för mig personligen. Toppen att du inte störs av det, något jag definitivt skulle göra. Plus att jag aldrig mer vill ha rörliga delar innuti förstärkare som kan slitas sönder och behöva repareras (been there, done that). Får överväga Naim Uniti Nova istället tror jag... 



#14

Postad 25 april 2018 - 12:53

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Fel av mig, testade igår kväll när jag var hemma. Fläktarna går endast vid höglast vilket är det enda jag gjort nu sen jag köpte riggen i och med att det är nytt.Har varit bortrest i jobbet så har inte testat innan med låg last så mycket så fick för mig att de går hela tiden. Satt o kollade på tv med den och de är ej igång då. Men som sagt så hör man de nån sekund efter musiken tystnat när man spelar på och tycker man det är störande så får man titta på något annat, annars ta hem o testa på öppet köp. Jag personligen störs inte över huvud taget, men o andra sidan har jag heller aldrig stört mig på fläktar från projektorn som många stör sig på så det är ju högst individuellt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.