Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Söker tankar om rumsdimensioner, framförallt takhöjd

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 april 2018 - 13:11

atrus
  • atrus
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Då har min resa börjat. Huset är inköpt och närmsta 6 månaderna handlar om att planera hur en del av källaren ska kunna omställas från en typ av vardagsrum till att bli ett det biorum jag drömt om i 20 år, och sparat till i 10-15 år.

 

Denna första tråd handlar om dimensionerna på mitt rum. Efter att ha läst igenom olika trådar i ämnet under åren så insåg jag att de inte hjälper mig ohyggligt mycket då det gäller detta upplägg på rum som jag fått i knäet i och med köpet av just detta hus.

 

Har påbörjat en 3D-ritning av delar av källaren (biorummet plus det som sitter ihop med det:

Bifogad fil  källargolv.JPG   150,38K   1 Antal nerladdningar

 

Det som ser ut som vitt golv i den övre vänstra delen är rumsytan jag tänkte dedikera till själva biorummet. Det gråa golvet är idag inte separat, utan det är samma golv som i biorummet. Anledningen till att jag tog bort biorumsgolvet i ritningen är för att jag laborerar lite för att möjligen sänka golvet just där med X decimeter.

Biorummet är helt kvadratiskt, och jag har förstått i andra trådar att det inte är bra för ljudet, så därför ser ni att jag på ritningen dragit till med 60cm extra för att få det mindre kvadratiskt.

 

Hur som helst, frågan lyder: Som ni ser är takhöjden 2,03m i det som ska bli biorummet. Vad är era tankar runt det?

 

Extrainfo:
* Jag är 1,90m lång
* Har ej bestämt mig om jag ska bygga någon typ av skjutbar vägg att ha bakom ryggen. Det får bli en fråga eftrer jag listat ut takhöjdsproblemet.
* Taket är av trä.
* Mellan källarens tak och ovanvåningens golv är det några decimeter. Träreglat av allt att döma.

* Jag tänker mig att ett Atmos-system på 13ish högtalare hade varit nice, men i och med låga takhöjden så tänker jag mig att det blir svårt att sätta upp högtalare i taket. Och inbakade högtalare i taket är kanske svårt för jag gissar att det inte är mer än 40 cm mellan taket och ovanvåningens golv. Men det kanske är lösbart?

 

 

Kort och gott. Måste jag bila bort betongen i golvet och sänka rummet till typ 2,40cm för att detta ska bli bra?


Redigerat av atrus, 19 april 2018 - 13:12.


#2

Postad 19 april 2018 - 18:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jag har 2.1 o nu är förvisso taket en del av akustikfrämjande åtgärder, atmos I taket ska sitta på 45 graders vinkel ifrån soffan sen ska dom helst vinklas med.

Sen ska atmos sitta ut med kanterna så även om det bygger så är det inte så stort probs.

Jag har dessa: http://www.jblpro.co...-1#.WtjSzTgUmXI
Och med tillhörande kula så är avståndet inte mycket mer än tex XTZ:as vinklade atmos högtalare.

 

Akustiskt kommer du få trubbel runt 200-350hz pga det låga taket beroende på hur högt högtalarna kommer stå.

Golvstående kommer inte ge samma problem.

 



#3

Postad 20 april 2018 - 10:15

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Varför inte anlita nån som är duktig på detta, och kan se helheten.
T ex Pär på Tiwia.

#4

Postad 24 april 2018 - 19:14

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 1
Min biograf har ca måtten 4 x 4 x 2,10 meter. Längst bak har jag en bardisk. När vi kollar på film drar jag för ett draperi av scenmolton. När jag använder bion som bar eller gästrum drar jag från draperiet och får ett rum med ca måtten 7,5 x 4 meter. På hela golvet har jag en heltäckande matta. Väggarna är täckta med scenmolton. Taket ska jag fixa till och funderar på att sätta upp mjuka takskivor med något dämpande material mellan taket och skivorna. Har inte lagt ner alltför mycket jobb på akustiken.
Har byggt ett antal lådor med måtten 120 x 60 x 5 cm som jag fyllt med lite olika dämpande material och klätt med tyg. Dessa lådor har jag hängt upp på väggarnas och testat fram så jag fått ett ljud som passar mej. Har inte anlitat någon akustikexpert eftersom jag tycker att det går bra att experimentera sig fram till en akustik som passar mej. En kul grej är att jag upptäckte att basen blir bättre om jag placerar subbasen i ett angränsande rum
Är singel så jag har inga behov av att ha en ljudisolerad biograf. Tycker själv att jag får bättre ljud om lokalen är större. Vissa konserthus som ex Västerås konserthus har luckor på sidoväggarna som stängs då man spelar långsammare musik.

#5

Postad 20 augusti 2018 - 09:13

atrus
  • atrus
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Varför inte anlita nån som är duktig på detta, och kan se helheten.
T ex Pär på Tiwia.

Jag komemr försöka hitta någon här uppe i Umeå som kan hjälpa till med helheten. Jag vill använda så lite som möjligt av budgeten för onödiga kostnader. Problemet just nu är att identifiera vad som är onödiga kostnader :)

 

Jag har 2.1 o nu är förvisso taket en del av akustikfrämjande åtgärder, atmos I taket ska sitta på 45 graders vinkel ifrån soffan sen ska dom helst vinklas med.

Sen ska atmos sitta ut med kanterna så även om det bygger så är det inte så stort probs.

Jag har dessa: http://www.jblpro.co...-1#.WtjSzTgUmXI
Och med tillhörande kula så är avståndet inte mycket mer än tex XTZ:as vinklade atmos högtalare.

 

Akustiskt kommer du få trubbel runt 200-350hz pga det låga taket beroende på hur högt högtalarna kommer stå.

Golvstående kommer inte ge samma problem.

 

Det är lite svårt för mig att visualisera hur pass mycket trubbel det blir runt 200-350hz. Vilket gör att det är svårt att göra bedömningen om jag ska använda 20-30% av budgeten för att gräva ned eller inte. Om du hade samma situation, hur skulle du gå tillväga för att bedöma om trubblet är överkomligt eller ej? I och med att man ej vet vilka högtalare man ska köpa i detta läget så kanske man inte kan få svar på hur stort trubbel det blir? Eller blir det i stort sett samma trubbel med de flesta högtalare så det är värt att låna lite högtalare av någon för att värdera om det är värt det eller ej?



#6

Postad 21 augusti 2018 - 07:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jag komemr försöka hitta någon här uppe i Umeå som kan hjälpa till med helheten. Jag vill använda så lite som möjligt av budgeten för onödiga kostnader. Problemet just nu är att identifiera vad som är onödiga kostnader :)

 

Det är lite svårt för mig att visualisera hur pass mycket trubbel det blir runt 200-350hz. Vilket gör att det är svårt att göra bedömningen om jag ska använda 20-30% av budgeten för att gräva ned eller inte. Om du hade samma situation, hur skulle du gå tillväga för att bedöma om trubblet är överkomligt eller ej? I och med att man ej vet vilka högtalare man ska köpa i detta läget så kanske man inte kan få svar på hur stort trubbel det blir? Eller blir det i stort sett samma trubbel med de flesta högtalare så det är värt att låna lite högtalare av någon för att värdera om det är värt det eller ej?

Om du gräver så flyttar du problemet neråt i frekvens, OBS på att rummets andra leder inte är medräknat o hur det påverkar (positivt eller negativt)

Jag har analyserat lite djupare vad som händer hos mig och det är enkom inte bara taket som bråkar, vid ca250hz så ligger Schröder frekvensen och ca 100hz upp börjar det bråka för mig.

Sen kan jag tillägga att jag kunde se problemet på mätningar, men hörde inte sååå stor skillnad efter.

 

Jag tycker inte det ska få bestämma din takhöjd, för man kan aldrig få det perfekt.

Tycker du att det blir för lågt pga din längd, bila ner lite och tycker du att det är Ok var glad att du slipper bila ;)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.