Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW260ES, VW360ES, VW760ES

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW550ES (Projektorer) 4 7,5 (1) Inga priser
Sony VPL-VW260ES (Projektorer) 9 7 (1) 74 490:-
Sony VPL-VW360ES (Projektorer) 1 (0) Inga priser
Sony VPL-VW760ES (Projektorer) 5 7,5 (1) 109 990:-
4 relaterade trådar

#501

Postad 20 mars 2018 - 12:13

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Omoget är kanske inte rätt ordval. Men man kan definitivt säga att för att 4k ska komma till sin rätt med projektor så krävs det en riktigt bra optik och bra optik kostar pengar. Det är först när man kommer upp i de lite högre prisklasserna som optiken matchar denna höga upplösning och gör den rättvisa.

 

Men allt handlar ju om vad man som användare kräver för att bli nöjd.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Precis, men optiken på 760 ser ju faktiskt ut att kunna resolva 4k, även om den inte är bäst in class om jag fattat det rätt. 



#502

Postad 20 mars 2018 - 12:21

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Utom på 760 den ser riktigt bra ut för att vara proj på hdr.

Intressant, jag trodde jag fattat att det hade med ljusstyrkan att göra och 760 är ju extra ljus stark. Men om jag fattade rätt så handlade det minst lika mycket om mappning av begärd ljusstyrka vs uppnådd ljusstyrka och att man då med en projje kommer visa samma styrka på 90% som 100%. Men man kan visst mappa om det (jag antar att man mappar om begärd ljusstyrka att bättre motsvara vad projjen kan göra, jag vet dock inte var man mappar det någonstans)



#503

Postad 20 mars 2018 - 12:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Precis, men optiken på 760 ser ju faktiskt ut att kunna resolva 4k, även om den inte är bäst in class om jag fattat det rätt. 

Optiken i 760 är absolut helt ok, men långt ifrån det man kunde hitta i tidigare modellen, VW1100 eller i Z1 från JVC. Men det var/är också dyrare maskiner. Skillnaden är stor, och den blir förstås mer markant med bra material, tex 4k.

 

/Marcus



#504

Postad 16 april 2018 - 14:56

Unregistered4c0b79e0
  • Unregistered4c0b79e0
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej.

 

Jag står i valet och kvalet och hade verkligen uppskattat lite input/tips.

 

1. Har en SONY 55ES idag (4 år gammal). Funderar på att uppgradera till en 260. Dock tittar jag 80% på 720/1080p. Är en 65ES en bättre investering? Främst då 65ES verkar vara bättre på allt än 260 utom 4K... Dvs om ni bara hade tittat på 1080p, skit i priset, hade ni då kört en 65:a eller en 260?

 

2. 260 verkar ju verkligen behöva professionell kalibrering, jag är inte bra nog för det? Hur löser man sånt? Känns som att om man lägger 50K så ska det fabian bara fungera...?!

 

3. Ljusstyrka och kontrast... min 55:a är jag nöjd med (lite ljussvag men ok)... blir en 260 sämre?

 

I realiteten så står det mellan att köpa en 65:a nu och vänta på laser 4K för 50K ca... eller satsa lite mer på en 260 men då vill jag gärna att den är bättre än en 65:a på allt... Även ittat på en Optoma 4K laser men är mer osäker på den...

 

SUPERUPPSKATTAT med tips.


Redigerat av Unregistered4c0b79e0, 16 april 2018 - 14:58.


#505

Postad 16 april 2018 - 15:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Vad har du för sorts rum(hur mörkt etc) och vad har du för duk(storlek och typ)?

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#506

Postad 16 april 2018 - 17:33

Unregistered4c0b79e0
  • Unregistered4c0b79e0
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag semimörkt till mörkt (om jag drar för ordentligt), sitter ca 4.5m från duken som är 260x146cm - en VFS270.

 

MVH



#507

Postad 16 april 2018 - 18:01

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Just nu får du med en x1000 4k spelare som kostar 8990kr när du köper 260 via hembiobutiken bland annat .
Kan ju sälja den om du inte har användning och bekosta en riktig isf.
Jag tycker inte hw65 ser bättre ut än 260 på hd material alls det enda som är till hw65 fördel är att den har lite mer ljus eftersom du inte kan få helt mörkt. Men jag skulle åka och jämföra och se själv.

Redigerat av Audiostar, 16 april 2018 - 18:02.


#508

Postad 17 april 2018 - 08:41

Unregistered16960f3c
  • Unregistered16960f3c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Om du är nöjd med din HW55:a skulle jag idag inte köpa en HW65:a och få samma bild. Byt lampan för ca 1.600 kr och du får lite bättre tryck i din HW55:a som är en mycket bra projektor.

 

Har en HW55:a själv som gått ca 7.000 timmar och den levererar fortfarande en mycket bra bild. Själv byter jag lampan efter ca 2.000 timmar.

 

När det gäller 4k-projar har de problem (eller har haft) att hantera Dolby Vision/HDR, så kolla upp det noga innan du köper en 4k-proj.

 

Om du inte är i behov av 4k och HDR nu så skulle jag avvakta ett halvår eller ett år för att se vart det landar med hanteringen av HDR, HDR10, Dolby Vision, REC. BT709, REC BT2020 för projektorer.

 

Det är ju optiken, antalet pixlar, kulörrymd och kontrastomfång tillsammans som avgör hur bra bilden blir och inte bara antalet pixlar.

 

Koll även upp ljudnivån innan köp, många projektorer blir väldigt högljudda när de skall visa HDR.

 

:)


Redigerat av Unregistered16960f3c, 17 april 2018 - 08:45.


#509

Postad 17 april 2018 - 09:39

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Hej.

 

Jag står i valet och kvalet och hade verkligen uppskattat lite input/tips.

 

1. Har en SONY 55ES idag (4 år gammal). Funderar på att uppgradera till en 260. Dock tittar jag 80% på 720/1080p. Är en 65ES en bättre investering? Främst då 65ES verkar vara bättre på allt än 260 utom 4K... Dvs om ni bara hade tittat på 1080p, skit i priset, hade ni då kört en 65:a eller en 260?

 

 

HW65 ger ju i princip samma bildkvalitet som en HW55 så det vet jag inte riktigt vart du har lyckat hitta sådan info. VW260 lämnar däremot lite mindre kalibrerat ljus och det är förstås inte optimalt med en duk som är 260cm bred. Svärtan är dock betydligt bättre(när rummet är riktigt mörkt) så kontrasten blir förstås högre i ett sådant läge. Vill du ha likvärdigt ljusflöde(tom lite högre) än du har idag så är det VW360 du behöver sikta på från Sony. Du bör också kika på JVC DLA-X5900 som är i prisklass med VW260 men har en bild som är mycket lik VW360.

 

2. 260 verkar ju verkligen behöva professionell kalibrering, jag är inte bra nog för det? Hur löser man sånt? Känns som att om man lägger 50K så ska det fabian bara fungera...?!

 

VW260 är inte i större behov av kalibrering än HWxx. Det vet jag inte var du har läst, men det stämmer inte. Däremot kan det ju vara så att man som användare har högre krav om man lägger 50.000kr på en maskin och då kan man ju vilja ha den kalibrerad av den anledningen. Jämför med tex en gitarr. Om du som nybörjare köper en gitarr för 1500kr så kan den nog vara stämd lite hur som men man är ändå nöjd. För musikern som har kommit längre och lägger 20.000kr på en gitarr så låter en halvt ostämd gitarr apa. Kraven har ökat och detsamma gäller för bild.

 

3. Ljusstyrka och kontrast... min 55:a är jag nöjd med (lite ljussvag men ok)... blir en 260 sämre?

 

Ja, VW260 lämnar mindre ljus(se svar på punkt 1)

 

I realiteten så står det mellan att köpa en 65:a nu och vänta på laser 4K för 50K ca... eller satsa lite mer på en 260 men då vill jag gärna att den är bättre än en 65:a på allt... Även ittat på en Optoma 4K laser men är mer osäker på den...

 

 

Optomas UHZ65 står sig inte alls i konkurrensen bildmässigt. Skulle ranka den en bra bit efter din nuvarande HW55 också totalt sett. Åk och titta på olika maskiner istället för att läsa om dem, så kommer du mycket längre. Ta gärna med din egen HW55 så ser du svart på vitt hur den står sig.

 

Lycka till!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#510

Postad 29 april 2018 - 21:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Review av VW760 genom avforums.. :)

 

https://www.avforums...es-review.14808



#511

Postad 02 maj 2018 - 10:12

Unregisteredfd815f14
  • Unregisteredfd815f14
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Vad mycket snack det var om glaslinsen hela tiden. Det är väl bara glaslins på VW1100 och inte på VW760?

Vet dom inte vad dom recenserar borde man kanske kolla upp det innan.


Redigerat av Unregisteredfd815f14, 02 maj 2018 - 10:15.


#512

Postad 03 maj 2018 - 07:44

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
760 har en blandning ja inte som vw1100 om dem inte har bytt i mitt produktionen utan att säga något vilket värkar orimligt.

#513

Postad 20 maj 2018 - 21:28

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Min VW260 passerade under helgen 1000h och än sålänge finns det gott om ljusstyrka kvar att lysa upp 92 tums dnp duken med upplevs det som. Det lär visa sig men räknar iallafall med minst 1000h till vilket känns rimligt med mitt vardagsrums förutsättningar och dukstorlek.

Har fortfarande inte varit och tittat på nån VW760 ännu så det måste jag ta tag i och göra.

#514

Postad 26 maj 2018 - 12:59

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Dr. Zaius har för mig att du hade en HW50 innan du uppgraderade till en VW260, hur stort bildlyft skulle du säga att du fick? Hur står de sig mot varandra och blev du nöjd? Sitter nämligen själv fortfarande med en HW50  :)


Redigerat av Zero, 26 maj 2018 - 13:01.


#515

Postad 27 maj 2018 - 17:00

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Det stämmer och är väldigt nöjd för det är ändå rätt stor skillnad även om mitt rums förutsättningar för projektor inte är dom bästa. Om det sen är värt prisskillnaden är upp till var och en att avgöra för HW50 är forfarande en väldigt bra projektor i mina ögon.



#516

Postad 06 juni 2018 - 19:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Lillebror vs storebror av Cine4home :) Ni får översätta själva.!

 

http://cine4home.de/...sony-vpl-vw760/



#517

Postad 29 november 2018 - 14:51

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 1

Imorgon kommer ett litet fint Sony paket hem till den här gamla CRT räven. Får se om jag lyckas prova lite i helgen eller om det kommer dra ut på tiden(gissningsvis så gör det det). Väldigt spänd och lite orolig för att jag blir besviken (men det tror jag verkligen inte). Jag har ju inte tittat tidigare på Sony för jag  (trodde jag) var ute efter svärtan på JVC. Men sedan "råkade" jag se Sony för den var i samma rum som en x5900 och då insåg jag vilken enorm skillnad det är på "flytet" i bild mellan JVC och Sony. Sony har ju samma fina flyt som jag har i CRTn med med naturligtvis mycket bättre skärpa.

Tog några år innan jag tog steget :)

 

Och tro det den som vill, det blev till och med en liten kö för att få överta min CRT också!



#518

Postad 29 november 2018 - 16:00

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Imorgon kommer ett litet fint Sony paket hem till den här gamla CRT räven. Får se om jag lyckas prova lite i helgen eller om det kommer dra ut på tiden(gissningsvis så gör det det). Väldigt spänd och lite orolig för att jag blir besviken (men det tror jag verkligen inte). Jag har ju inte tittat tidigare på Sony för jag  (trodde jag) var ute efter svärtan på JVC. Men sedan "råkade" jag se Sony för den var i samma rum som en x5900 och då insåg jag vilken enorm skillnad det är på "flytet" i bild mellan JVC och Sony. Sony har ju samma fina flyt som jag har i CRTn med med naturligtvis mycket bättre skärpa.

Tog några år innan jag tog steget :)

 

Och tro det den som vill, det blev till och med en liten kö för att få överta min CRT också!

 

 

Vilken Sony har du beställt?



#519

Postad 29 november 2018 - 16:35

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Vilken Sony har du beställt?

En "liten" vw760es blev det. Liten för oss Barco människor :)



#520

Postad 08 december 2018 - 01:46

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Suttit och labbat lite med settings med HTPCn och varit ganska missnöjd med den typiska urvattnade bilden med lite blaskiga färger (jag överdriver, så illa var det ju inte) jmf med min CRT. Sedan får jag plötsligt till rätt inställningar så 760 uppfattar min pc som en videokälla (antar att det är det) och plötsligt lirar den i en helt annan liga. Wow, bara att vara nöjd. Lite att läsa på för att få rätt saker uppsatta men första uhd:n med denna var en behaglig upplevelse. Färgrymden är ju fantastisk.



#521

Postad 09 december 2018 - 14:59

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Någon som har en aning om vad Enhanced resp standard på HDMI input är för något och vad man borde ha det inställt på?

Så här säger manualen...

HDMI Signal Format Växlar videosignalformatet för 4K.
Standard Format: Visar en bild i normalt HDMI-format. Detta är den inställning som normalt används.
Enhanced Format: Visar en bild i ett mer detaljerat HDMI-format. Använd endast denna inställning
när denna typ av enhet används för inmatning.


#522

Postad 09 december 2018 - 17:27

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
För 4k 60hz 4:4:4 ska tydligen krävas att man ställer den i enhanced.

#523

Postad 09 december 2018 - 18:23

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

För 4k 60hz 4:4:4 ska tydligen krävas att man ställer den i enhanced.

Tack för svaret! Jag kör ju 2160p23 dvx 4k 24Hz 4:4:4 om jag förstår rätt. Jaja, jag lämnar den i enhanced låter ju inte som det är en nackdel.

Jag tror jag lyckas få till HDR från UHDer med MadVRs mappning (man kan i alla fall se att det ser bra mycker bättre ut när MadVR får mappa ihop det).

 

Det enda jag inte tycker jag lyckas få till bra är svärtan tycker jag. Men jag är osäker på hur bra den skall vara på just det faktiskt, det är ju inte Sonys paradgren. Men jag gillar verkligen vad Reality Creation gör med bilden, riktigt trevligt.



#524

Postad 09 december 2018 - 18:32

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Prova brightness 50-52. 52 ger lite mer nyanser nära svart. Där nånstans hamnar man för SDR.
Annorlunda för HDR dock.

#525

Postad 09 december 2018 - 19:50

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det beror ju på källan, vet inte varför men från min HTPC (Intel NUC) måste brightness stå på 32 för att ankra svart på rätt nivå. Har en HW65.

#526

Postad 10 december 2018 - 09:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Låter verkligen som det klassiska PC/Video skalan för svärtan. Räcker att en pryl i kedjan gör fel. Har även varit med om att det blivit fel även när allt varit rätt inställt då det var en bugg i den prylen. Och detta var bara med SDR. Med HDR har jag sett allt från himel till jord på saker som är fel. Nu är det även en till färgrymd och helt annan dynamik i ljuset som skall mappas. Mycket som kan gå fel där. Kör man från PC öppnar man pandoras ask lite grann. Man får nästan ha någon extern pryl så som HD Fury Linker som läser den exakta dataströmen från PC:n för att vara säker att felet inte ligger där. 

 

Med det sagt så är MadVR ett väldigt kraftigt verktyg.

 

Något som kan vara värt att kolla är ifall grafikkortets drivrutiner hittar på något skumt med output.en. Har sett detta med både Nvidia och Intel..men speciellt Intel där om man råkar ha deras egna program installerat så gör den lite som den vill med alla möjliga parametrar i bilden. 


Redigerat av philipbtz, 10 december 2018 - 09:58.


#527

Postad 10 december 2018 - 19:46

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Du har helt rätt ang. "Pandora ask" man kan få ut precis hur knasig signal som helst från en PC. Det krävs verkligen att man går igenom varenda inställning. Testmönster är ett måste, och även då vet man inte till 100% att det stämmer.

#528

Postad 11 december 2018 - 18:29

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Nu när 870 har en fungerande iris så kan man undra om det kanske kan komma en ny FW till 760 som tillgängligör den funktionen?  :rolleyes:

Hårdvaran finns ju där  B)


Redigerat av Dragnet, 11 december 2018 - 18:30.


#529

Postad 11 december 2018 - 22:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Du har helt rätt ang. "Pandora ask" man kan få ut precis hur knasig signal som helst från en PC. Det krävs verkligen att man går igenom varenda inställning. Testmönster är ett måste, och även då vet man inte till 100% att det stämmer.

 

Finns även andra aspekter att ta hänsyn till t.ex. ifall man har en Intel CPU med Intel graphics (gäller säkert alla möjliga grafikkort osv.). Vissa filmer är 23.976Hz och and 24.000Hz. Här har det historiskt varit många fel där man får judder i pannoreringar - om det ens går att få rätt så får man ofta sätta det manuellt för varje film. Att hålla sig till bitstream verkar vara säkrast med även om det inte skall göra någon skillnad. Kör man PC får man gräva sig djupt ner i forumen i värsta fall. (Been there done that  :lol: )


Redigerat av philipbtz, 11 december 2018 - 22:22.


#530

Postad 13 december 2018 - 22:55

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Låter verkligen som det klassiska PC/Video skalan för svärtan. Räcker att en pryl i kedjan gör fel. Har även varit med om att det blivit fel även när allt varit rätt inställt då det var en bugg i den prylen. Och detta var bara med SDR. Med HDR har jag sett allt från himel till jord på saker som är fel. Nu är det även en till färgrymd och helt annan dynamik i ljuset som skall mappas. Mycket som kan gå fel där. Kör man från PC öppnar man pandoras ask lite grann. Man får nästan ha någon extern pryl så som HD Fury Linker som läser den exakta dataströmen från PC:n för att vara säker att felet inte ligger där. 

 

Med det sagt så är MadVR ett väldigt kraftigt verktyg.

 

Något som kan vara värt att kolla är ifall grafikkortets drivrutiner hittar på något skumt med output.en. Har sett detta med både Nvidia och Intel..men speciellt Intel där om man råkar ha deras egna program installerat så gör den lite som den vill med alla möjliga parametrar i bilden. 

Jo, jag har battlat en del med HTPC och MadVR (kört HTPC i bio i 18år :) ) men bara med VGA utgången (eftersom jag kört CRT). HDMI gör det hela lite lurigare verkar det som.

Jag är rimligt säker på att jag har fixat 0-255 där det går och om jag ändrar det antingen i MadVR för projektorn eller med Nvidia drivern till 16-235 så blir bilden mycket riktigt grå. Men jag tror faktiskt att det är så enkelt att Sonyn inte gör det bättre. Byter man ingång så är ju bilden helt svart en stund, men jag antar att Sonyn slår av lasern då, sedan (även innan den syncat med källa) så har man ju en svagt grå bild på den vita duken. Eller upplever ni att det är helt svart? Med 2.35 så har jag inte svarta bars under och över, de är svagt grå (och ändrar jag till 16-235 någonstans så blir de mer uppenbart grå).

 

 

Finns även andra aspekter att ta hänsyn till t.ex. ifall man har en Intel CPU med Intel graphics (gäller säkert alla möjliga grafikkort osv.). Vissa filmer är 23.976Hz och and 24.000Hz. Här har det historiskt varit många fel där man får judder i pannoreringar - om det ens går att få rätt så får man ofta sätta det manuellt för varje film. Att hålla sig till bitstream verkar vara säkrast med även om det inte skall göra någon skillnad. Kör man PC får man gräva sig djupt ner i forumen i värsta fall. (Been there done that  :lol: )

 

De där sakerna har jag grävt mig ner i :) Körde många år med reclock i 72Hz för att matcha upp med 23.976Hz. Det funkar fint med HTPCn och Sonyn ink bitstreamat (vilket jag inte hade innan då jag körde PCM för att reclock skulle kunna matcha ihop det vilket funkade kanon).



#531

Postad 14 december 2018 - 11:37

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Hur får man tag på ny firmware till 760? Manualen refererar till pro.sony.eu men sökningar där på 760 ger bara manualer.



#532

Postad 14 december 2018 - 16:12

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Finns ingen ny ännu vad jag vet

#533

Postad 15 december 2018 - 14:37

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Finns ingen ny ännu vad jag vet

Tyckte jag såg lite vw760 människor på avsforum som hade 8.003 men det kan ju varit fel.



#534

Postad 16 december 2018 - 23:03

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Tyckte jag såg lite vw760 människor på avsforum som hade 8.003 men det kan ju varit fel.

Det är den version som jag har i min 760 (och som den alltid har haft).



#535

Postad 24 december 2018 - 00:04

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Ja du, nu har jag fått till "allt" (att jag tror det bevisar i princip att det inte är så) med MadVR på HTPCn.

 

Vilken härlig bild 760:an maskin producerar. Väldigt trevligt att titta på och lite beroendeframkallande. Känns som varje UHD film man kikar på nu är referensmaterial :) Riktigt trevliga färger, fin skärpa och en kanonbra rörelsehantering.



#536

Postad 25 december 2018 - 13:29

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ja du, nu har jag fått till "allt" (att jag tror det bevisar i princip att det inte är så) med MadVR på HTPCn.

 

Vilken härlig bild 760:an maskin producerar. Väldigt trevligt att titta på och lite beroendeframkallande. Känns som varje UHD film man kikar på nu är referensmaterial :) Riktigt trevliga färger, fin skärpa och en kanonbra rörelsehantering.

 

Den är grym, en projektor man kan ha länge. 



#537

Postad 30 december 2018 - 18:59

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Jag tror jag matar rätt nu, så här ser det ut från HTPC och projje. Det viktiga är väl kanske att projjen tar emot RGB, colorspace är BT2020 och formatet är HRD10.

Man ser även att det passar bra med HTPC som skickar ut HDR med 12bit.

 

Om jag struntar i att skicka ut HDR format, dvs det ser ungefär likadant ut med datat om signalen förutom att det inte står HDR så blir bilden betydligt "färggladare". Jag misstänker att det är för min HDR mappning inte är perfekt (jag har target på 100 nits just nu, kör jag högre (som projjen antagligen fixar så upplever jag att det blir för mörkt). Skruvar jag upp brightnessen rejält (upp mot 55 kanske från 25) så blir det klart intressantare.  Är detta förväntat?

Är det något annat i färgmappningen som kan bli tokigt när man har 2020 in och 2020 mottaget av projjen tro?

 

760.png



#538

Postad 31 december 2018 - 12:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det skall vara samma men ibland hanterar apparater RGB och  YCbCr 4:4:4 annorlunda. Sist jag kollade så mappar t.ex. Xbox One S fortfarande svärtan fel mellan dessa. Så testa att skicka ut YCbCr 4:4:4. Se även till att du har Enhanced-läge på (eller vad det nu heter i projektorn). 

 

Att du får bättre bild runt 50 i kontrast är väntat då den kommer tone-mappa mer korrekt. Kolla Vincents video om du inte gjort det. Där förklarar han allt detta

https://youtu.be/Dt82QC_oOTM

 

Det finns massa grejer att tänka på t.ex. att projektorn inte kommer auto-switcha när den får in en HDR-signal så du måste ha ett läge för SDR och ett för HDR. Lyssna noga i filmen där jag tror du kommer lösa det ganska enkelt efter det. 


Redigerat av philipbtz, 31 december 2018 - 13:50.


#539

Postad 01 januari 2019 - 16:47

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Det skall vara samma men ibland hanterar apparater RGB och  YCbCr 4:4:4 annorlunda. Sist jag kollade så mappar t.ex. Xbox One S fortfarande svärtan fel mellan dessa. Så testa att skicka ut YCbCr 4:4:4. Se även till att du har Enhanced-läge på (eller vad det nu heter i projektorn). 

 

Att du får bättre bild runt 50 i kontrast är väntat då den kommer tone-mappa mer korrekt. Kolla Vincents video om du inte gjort det. Där förklarar han allt detta

 

Det finns massa grejer att tänka på t.ex. att projektorn inte kommer auto-switcha när den får in en HDR-signal så du måste ha ett läge för SDR och ett för HDR. Lyssna noga i filmen där jag tror du kommer lösa det ganska enkelt efter det. 

Aha, tack så mycket. Jag har inte sett den videon då jag tänkte att det är en vanlig test, men det var ju mer i den. Väldigt användbart, tack! Jag fattar nog tror jag, skall se hur det slår i verkligheten i bion också.

 

Blir mer och mer uppenbart att jag får ta in lite hjälp att sätta upp den här, hoppas jag kan hitta någon som kan lite om MadVR på pc också. Jag misstänker att det blir svårt så jag försöker nu lära mig så mycket som möjligt om vad man kan ställa in så kanske man tillsammans kan komma fram till något bra.

 

Angående svärtan så kikade jag på lite kalibreringsmaterial för att utesluta (även om jag i princip redan gjort det) eventuella 0-255 och 16-235 fel. Jag kan skilja mellan 5% grått och svart i dessa och om jag förstår rätt skulle jag inte kunna det om denna setting är fel?

 

Något som stör mig lite är att Laser Light Setting -> Output trodde jag att det skulle ta ner svärtan, men jag tycker inte det gör någon skillnad alls på just svärtan även om jag har den på absolut lägsta. Lite oväntat. Jag har ju ett kolsvart rum med enbart 2.2 m bred 16:9 duk så jag behöver ju inte så mycket kraft av lasern. Undrar om man skulle uppleva svärtan som bättre på en större skärm eller om ögat "luras" av att det då är större områden som är "grå" (ganska överdrivet att kalla det grått kanske).


Redigerat av nombz, 01 januari 2019 - 16:48.


#540

Postad 02 januari 2019 - 10:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag beställde en 360 på rean. Hoppas att jag blir nöjd...


Redigerat av hassesolo, 20 februari 2020 - 21:35.


#541

Postad 02 januari 2019 - 14:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Aha, tack så mycket. Jag har inte sett den videon då jag tänkte att det är en vanlig test, men det var ju mer i den. Väldigt användbart, tack! Jag fattar nog tror jag, skall se hur det slår i verkligheten i bion också.

 

Blir mer och mer uppenbart att jag får ta in lite hjälp att sätta upp den här, hoppas jag kan hitta någon som kan lite om MadVR på pc också. Jag misstänker att det blir svårt så jag försöker nu lära mig så mycket som möjligt om vad man kan ställa in så kanske man tillsammans kan komma fram till något bra.

 

Angående svärtan så kikade jag på lite kalibreringsmaterial för att utesluta (även om jag i princip redan gjort det) eventuella 0-255 och 16-235 fel. Jag kan skilja mellan 5% grått och svart i dessa och om jag förstår rätt skulle jag inte kunna det om denna setting är fel?

 

Något som stör mig lite är att Laser Light Setting -> Output trodde jag att det skulle ta ner svärtan, men jag tycker inte det gör någon skillnad alls på just svärtan även om jag har den på absolut lägsta. Lite oväntat. Jag har ju ett kolsvart rum med enbart 2.2 m bred 16:9 duk så jag behöver ju inte så mycket kraft av lasern. Undrar om man skulle uppleva svärtan som bättre på en större skärm eller om ögat "luras" av att det då är större områden som är "grå" (ganska överdrivet att kalla det grått kanske).

 

Jag hade först försökt att få en UHD matad till en erkänt bra spelare att fungera så som The Revenant i en Panasonic-spelare. Börja där, med PC är det för många variabler att försöker vägleda genom ett forum. 



#542

Postad 03 januari 2019 - 09:48

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Ta gärna med din egen HW55 så ser du svart på vitt hur den står sig.
 
Lycka till!
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Låter som ett utomordentligt smart tips. Aldrig tänkt på det, men....

(Förmodligen dyrt också, då skillnaderna mot ens egen gamla projj blir tydliga :-) )

#543

Postad 04 januari 2019 - 22:53

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Låter som ett utomordentligt smart tips. Aldrig tänkt på det, men....

(Förmodligen dyrt också, då skillnaderna mot ens egen gamla projj blir tydliga :-) )

 

 

Men jag tycker också att det låter som ett utomordentligt bra erbjudande. Det kan man aldrig göra på typ Elgiganten, eller liknande.....



#544

Postad 07 januari 2019 - 18:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Min PS4 PRO vill inte skicka 2160p-rgb till projektorn (360ES). Stöds inte står det. Vad kan vara fel?

#545

Postad 07 januari 2019 - 20:34

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Har du inställning - hdmi signal format - i läge enhanced?

Bara en gissning från min sida...

#546

Postad 07 januari 2019 - 21:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Har du inställning - hdmi signal format - i läge enhanced?
Bara en gissning från min sida...


Jo jag har det för jag såg på nätet att det behövdes på Sony TV men det hjälpte inte på projjen. Tack ändå.

#547

Postad 09 januari 2019 - 10:13

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jo jag har det för jag såg på nätet att det behövdes på Sony TV men det hjälpte inte på projjen. Tack ändå.

 

360es har väl inte stöd för 18Gbps? Det är en konsol så den kommer försöka skicka 60Hz vilket projektorn då inte har stöd för i RGB då detta motsvara 4:4:4. Du får nöja dig med 4:2:0 skulle jag tro. 


Redigerat av philipbtz, 09 januari 2019 - 10:15.


#548

Postad 09 januari 2019 - 12:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

360es har väl inte stöd för 18Gbps? Det är en konsol så den kommer försöka skicka 60Hz vilket projektorn då inte har stöd för i RGB då detta motsvara 4:4:4. Du får nöja dig med 4:2:0 skulle jag tro. 

Jag tror du har rätt. Valde att stänga av HDR från PS4 då det ändå verkar lite krångligt att få till bilden på projektorer med HDR.



#549

Postad 09 januari 2019 - 16:08

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Bandbredden över HDMI på 360es ligger på 13,3 gigabit/s eller 450 MHz om jag minns rätt från mitt undre pannben eller var nu tekniska detaljer lagras. Så det blir att ta till 4:2:0-subsampling för 60 Hz och HDR i 4K.



#550

Postad 09 januari 2019 - 18:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kontrasten är ändå ett sånt lyft mot mot 95es (med gammal lampa) att det känns som HDR. :)
Jag skall köra DVE och Spears & Munsil om några dagar när jag får ostörd tid så att åtminstone ljus och kontrast hamnar hyfsar rätt. Det känns som att den är helt ok ur boxen på cinema 1 ändå. Fick dra ned sharpness och sänkte lamp mode till low direkt. Är osäker på auto iris. Den verkar lite mer aggressiv än på 95es...
Bilden är väldigt skarp iallafall och det är ett grymt tryck/kontrast.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.