Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad gör Ino Audio så unika, som ingen annan kan?

864 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 februari 2013 - 08:35

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Kanske känns som en provoserande tråd och vill inte förstöra den officiella tråden utan vill diskutera mer runt omkring än om själva märket. Om moderator tycker att den inte passar sig här går det utmärkt att flytta tråden.

Det finns många märken som höjs till skyarna av sina ägare så det fenomenet är väl inget nytt. Dock finns det några saker som jag tycker gör det hela extra intressant.

Deras förmåga att vara neutrala. Det finns andra märken som oxå är väldigt neutrala och det är väl oxå en dels filisofi att sätta lite personlig prägel för att stå ut lite på marknaden.

Mest intressant är deras förmåga att spela med väldigt låg dist. Här känns det som marknaden krymper otroligt när det gäller konkurrens. Om jag inte misstar mig så var det bakerman som sa: Det finns högtalare som kan låta bättre men mer "släpp" från högtalarna men förmågan att spela samma ljudnivå finns inte.

Då Ingvar låter andra tillverka elementen åt han (med väldigt specifika spec) så känns det inte som han kan vara ensam i världen om detta, bara lyckats hitta rätt formel för det...

Så vad säger ni andra, vad beror dessa fenomen på?

// Sat

#2

Postad 07 februari 2013 - 12:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tror att hypen kommer från att de utvecklades för att vara med i vetenskapliga experiment för det första.

Sen så fick högtalaren ett namn och blev omtalat eftersom de faktiskt vansinnigt bra. Speciellt för priset.

Marknaden är speciell, det är svårt att köpa inom grejer, vilket gör att tillgången är lägre än efterfrågan.

Slutligen, att de kan spela så vansinnigt högt relativt distfritt.

Dessa komponenter tror jag spelar in i varför inom anses vara så speciella. De är ju det också. Bästa bion jag suttit i är utan tvekan en inobio. Inget kommer i närheten :)

#3

Postad 07 februari 2013 - 12:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag kollade av marknaden ganska rejält innan jag bestämde mig för Ino.
Det finns massor av högtalare där ute som låter skitbra för en betydligt mindre penning än i56 som jag bestämde mej för. Det finns tom högtalare för en betydligt mindre penning som låter bättre än i56 på väldigt moderata nivåer.
Problemet är att dom flesta högtalarna börjar låta dåligt ganska tidigt.
Ino börjar i princip aldrig att låta dåligt.. Man kan spela vansinnigt starkt med dom.

Detta är såklart mina åsikter, och jag pratar om hifi och inte PA.

Om TS inte lyssnat på ett par Ino så tycker jag att du ska göra det.
Då försvinner dina funderingar. ;)

#4

Postad 07 februari 2013 - 12:56

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Nja, pip distar ju tidigare än vad jag förväntade mig i alla fall.

Annars är det nog mest ett intresse för att köpa en produkt som är "billig" och som skall vara så mycket bättre än avsevärt dyrare produkter. Det är ju lite så i Sverige att det är fult att köpa dyrt eller att ha pengar.

Redigerat av Unregistered2010, 07 februari 2013 - 12:59.


#5

Postad 07 februari 2013 - 13:01

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Nja, pip distar ju tidigare än vad jag förväntade mig i alla fall.

Annars är det nog mest ett intresse för att köpa en produkt som är "billig" och som skall vara så mycket bättre än avsevärt dyrare produkter. Det är ju lite så i Sverige att det är fult att köpa dyrt eller att ha pengar.

Även om du jämför mot andra "småhögtalare"?

#6

Postad 07 februari 2013 - 13:03

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Även om du jämför mot andra "småhögtalare"?


Ja. Inte bara jag som tydligen uppfattar detta, bara att googla.

MEN, detta innebär ju inte att det inte är en fantastisk högtalare på andra sätt.

#7

Postad 07 februari 2013 - 13:05

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Nja, pip distar ju tidigare än vad jag förväntade mig i alla fall.


Av intresse. Vilka högtalare för runt 4500 anser du kunna spela kraftigare?

Edit, jag anser heller inte att de klarar några festvolymer men det är ju minstingen i sortimentet

Redigerat av Johan_i_burken, 07 februari 2013 - 13:08.


#8

Postad 07 februari 2013 - 13:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Nja, pip distar ju tidigare än vad jag förväntade mig i alla fall.

Annars är det nog mest ett intresse för att köpa en produkt som är "billig" och som skall vara så mycket bättre än avsevärt dyrare produkter. Det är ju lite så i Sverige att det är fult att köpa dyrt eller att ha pengar.


Det beror antagligen till stordel på hypen omkring dom, ribban läggs galet högt och sen när dom pluggas in hemma så :unsure: nemen vad har jag nu handlat på mig, dom skall ju spela såååå iiiiin iiii heeeelvete.

#9

Postad 07 februari 2013 - 13:39

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
Kostar inte pip närmare 10lax?
Lite fånigt & jämföra byggsats i rå mdf mot något färdigbyggt med fin finish.

#10

Postad 07 februari 2013 - 13:44

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt lyssnat på dem, dock var det väldigt länge sedan och jag var inte så mogen inom hifivärlden. Visste inte vad loudness of war var för något etc.

De som alla räknar upp tidigare är precis vad jag håller med om. Har hört piP samt i28. Den stora frågan är för mig, varför gör ingen annan hifitillverkare liknande högtalare? Spela neutralt kan många andra precis som jag nämner men när det kommer till distfritt är konkurransen väldigt liten plötsligt.

Precis som bakerman så lyssnade jag på många högtalare innan man köpte mina (dock föll det inte på ino Audio).

Kanske måste förtydliga mig lite. Att alla tillverkare inte vill ha en sånär som neutral högtalare kan jag förstå, för att stå ut lite från dom andra med sin personliga prägel. Dock varför distar de flesta högtalare så mycket mer? Okunskap känns som fel ord att använda och att de flesta skulle göra högtalare som distar och hittar på eget känns oxå väldigt konstigt...

// Sat

#11

Postad 07 februari 2013 - 13:56

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Det beror antagligen till stordel på hypen omkring dom, ribban läggs galet högt och sen när dom pluggas in hemma så :unsure: nemen vad har jag nu handlat på mig, dom skall ju spela såååå iiiiin iiii heeeelvete.

Men du, vart kommer hypen ifrån om alla som pluggar in dom hemma är så missnöjda? ;)

#12

Postad 07 februari 2013 - 14:09

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Dock varför distar de flesta högtalare så mycket mer? Okunskap känns som fel ord att använda och att de flesta skulle göra högtalare som distar och hittar på eget känns oxå väldigt konstigt...


Nu är jag inte någon expert men när jag lyssnar runt på andra märken så upplever jag samma sak, det blir jobbigt för öronen även på moderata nivåer. Okunskap tror jag inte heller att det är, troligen en blandning av pr avdelning, design avd, reserach osv som vill säga sitt.
Hade varit intressant och se vad en högtalarkonstuktör fick fram med hyffsat fria händer.

#13

Postad 07 februari 2013 - 14:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det beror antagligen till stordel på hypen omkring dom, ribban läggs galet högt och sen när dom pluggas in hemma så :unsure: nemen vad har jag nu handlat på mig, dom skall ju spela såååå iiiiin iiii heeeelvete.


Felet är ju att den egna referensen på vad dom ska kunna prestera ofta sätts i IÖ:s källare, och sånt ljud är det ingen som får hemma.
När jag var i källaren var det totalt haksläpp.
Jag har varit hemma hos folk som inte kan spela lika rent och lika starkt med golvare och ett par baslådor som inte är av dyraste sort som piP gjorde i källaren.

#14

Postad 07 februari 2013 - 14:31

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Felet är ju att den egna referensen på vad dom ska kunna prestera ofta sätts i IÖ:s källare, och sånt ljud är det ingen som får hemma.
När jag var i källaren var det totalt haksläpp.


Fast är det egentligen så mycket gjort åt akustiken där?

Vad jag kunnat se är det bara lite pyramidskum och ett par drapperier i fram samt lockpanel i taket. Sen förstås en hel del diffusering i form av väldigt mycket saker i ett inte helt organiserat kaos. :D

#15

Postad 07 februari 2013 - 15:27

pickepock
  • pickepock
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Tror IÖ kör med Loadnessknappen intryckt. Därför tycker alla om det :-)

Nä men han gör rätt mycket rätt i det stora hela. Sedan skall man givetvis jämföra PiP färdig med andra. Om jag ser rätt med lite färg på kommer man upp i 12.000 sek idag. Så billig är den ju inte direkt. Sedan om den är prisvärd eller inte är upp till var och en.

Själv köpte jag mina i byggsats för årets pris 5.500 kr och då är det sanslöst prisvärt enligt mig. Dock blir det betydligt dyrare med next step, PI60 som jag tror kommer ligga på ca 25-26 i byggsats. Då börjare det rulla på...och vipps så sitter man som gubben i Motala med dyra grejor :-)

Man får inte glöma bort att IÖ säkert tillhör dom som laggt mest tid/pengar på utveckligen av sina produkter.

Som jag skrev ovan finns det en risk med att ge sig in i Ino-sekten. Det kan bli dyrt :-) Riktigt dyrt. Själv blir det Pi60 när han haft semester klart den gode IÖ :--)

Redigerat av pickepock, 07 februari 2013 - 15:30.


#16

Postad 07 februari 2013 - 15:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Fast är det egentligen så mycket gjort åt akustiken där?

Vad jag kunnat se är det bara lite pyramidskum och ett par drapperier i fram samt lockpanel i taket. Sen förstås en hel del diffusering i form av väldigt mycket saker i ett inte helt organiserat kaos. :D


Till att börja med har han förmodligen ganska perfekta mått på rummet i fråga om längd, bredd och höjd.
Sen är det lite skum, lite tyger, lite diffussion i form av takpanel, två gamla tygsoffor och slutligen 856 kg grejer i form av skräp och filmer.
Ös in 856 kg skräp över hela golvet, i alla hyllor och över hela ditt rum plus i dom två gamla tygsofforna så får du se vad det gör med ljudet.
Dom flesta vill dock inte ha det så hemma. ;)

#17

Postad 07 februari 2013 - 16:01

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Vore mer spännande att läsa från folk som INTE äger Ino som tycker att Ino är unika. (och på vilka sätt de är unika)

Personligen tycker jag det är skitkul med Ino och att det finns i vårt land men jag skulle inte kalla Ino för unikt på något vis, ja utöver att det då är svenskt då.

#18

Postad 07 februari 2013 - 16:04

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Det finns många märken som höjs till skyarna av sina ägare så det fenomenet är väl inget nytt. Dock finns det några saker som jag tycker gör det hela extra intressant.


Korrekt, finns många fler märken som har väldigt trogna kunder.

Deras förmåga att vara neutrala. Det finns andra märken som oxå är väldigt neutrala och det är väl oxå en dels filisofi att sätta lite personlig prägel för att stå ut lite på marknaden.

Neutrala? Vad baserar du det på? Många verkar tro det då Ino ägarna inte gör annat än att försöka övertala alla andra om just detta. Frågar du mig har de en påtaglig färgning av ljudet.

Mest intressant är deras förmåga att spela med väldigt låg dist. Här känns det som marknaden krymper otroligt när det gäller konkurrens. Om jag inte misstar mig så var det bakerman som sa: Det finns högtalare som kan låta bättre men mer "släpp" från högtalarna men förmågan att spela samma ljudnivå finns inte..

Låg dist? Deras egenljud får väl anses dom dist.. Dessa är tydliga oavsett ljudnivå. Är inte bara en skärande diskant som avgör om en högtalare har låg eller hög dist. Men visst klarar vissa Ino modeller av att spela högt, men så kostar de också skjortan. Finns gott om PA högtalare som kan spela minst lika högt och som också färgar ljudet.


Så mitt svar på frågan, Ino Audio gör inget som ingen annan kan. Det är högtalare med de kompromisser som IÖ tycker är bäst. Att de är svårare att få tag på , du får bygga dom själv, du får vara med i Ino-gänget, du känner dig lite speciell och du får en neutral högtalare (för det har man ju läst på forumet) gör att vissa blir lite väl frälsta.

Ino är dessutom svårare att provlyssna och spelas oftast inte i allt för kassa miljöer (läs: standard hifibutik/mässa) vilket gör att det blir färre klagomål från icke ägare. Har du varit hemma och provlyssnat hos en vän eller någon annan vänlig själ som bjudit in dig till sitt hem så tror jag det tar emot att totalsåga deras val av högtalare. Jag känner bara till ett öppet test, pi60 hos Rehifi. Pi60 ställdes mot både dyrare och billigare högtalare och de kom på någon mittplacering. Det gjordes i och för sig även ett blindtest på pip och pk (lika billig högtalare) där pk föredrogs av majoriteten.

Summa summarum, bra högtalare som är värda att provlyssna. Har du pengarna finns möjligheten att bygga riktigt stora system. Bättre/sämre än PA i samma prisklass är upp till var och en att avgöra.

#19

Postad 07 februari 2013 - 16:16

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0

Vore mer spännande att läsa från folk som INTE äger Ino som tycker att Ino är unika. (och på vilka sätt de är unika)

Personligen tycker jag det är skitkul med Ino och att det finns i vårt land men jag skulle inte kalla Ino för unikt på något vis, ja utöver att det då är svenskt då.


Jag äger inte Ino men funderar på att skaffa. Var väldig motståndare till en början, mest med tanke på hypen runt dom. Speciellt om man läser på Faktiskt.se... Det tar emot lite att skaffa nåt som nästan omges av en religion.

Hursomhelst så har jag fått tillfälle att lyssna på ett par system och gillar vad jag hör. Nu är det ju dock inte helt lätt att köpa, nu är det ju tillockmed beställningsstopp.

Den stora fördelen som jag ser det är att du kan få support av konstruktören, både vad gäller högtalarna men också avseende akustiken. För en rimlig peng kommer han ju dessutom hem till dig och kikar och ritar och ger förslag. Den supporten är svår att hitta nån annan stans. Synd att dom är så ******** fula bara :ph34r:

#20

Postad 07 februari 2013 - 16:21

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0

Vore mer spännande att läsa från folk som INTE äger Ino som tycker att Ino är unika. (och på vilka sätt de är unika)

Personligen tycker jag det är skitkul med Ino och att det finns i vårt land men jag skulle inte kalla Ino för unikt på något vis, ja utöver att det då är svenskt då.


Kan du ge förslag på andra hifi-tillverkare med samma vision och med möjlighet att köpa i byggsats?

/ea

#21

Postad 07 februari 2013 - 16:23

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 4
En unik grej för Ino är alla belackare. Dom är ju nästan vanligare nuförtiden än dom personer som kallas "sekt" eller "religiösa". Är ju bara att kolla den här tråden hittills. B)

#22

Postad 07 februari 2013 - 16:28

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Kan du ge förslag på andra hifi-tillverkare med samma vision och med möjlighet att köpa i byggsats?

/ea


Samma vision vet jag inte men No Frills Caveman högtalarna kan du köpa i byggsats.

#23

Postad 07 februari 2013 - 16:32

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0

Samma vision vet jag inte men No Frills Caveman högtalarna kan du köpa i byggsats.


ja, men tyvärr långt ifrån samma syn på hifi om jag har förstått det hela rätt :)

#24

Postad 07 februari 2013 - 16:40

pickepock
  • pickepock
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Jorå, jag är också ny i Ino-sekten och var väl lite tveksam till just religonen :-) Men det är ju inte högtalarnas fel direkt. Hursom har jag fler högtalare hemma jag tycker om. Senaste ett par par Tannoy DC8. En helt annan sort men väldigt trevlig. Gillar inte att köra fast i saker och tycker jag kan ha flera religoner bredvid varandra :-)

Just nu rullar Pip och precis inspelad är det en trevlig bekanskap. Att en sådan liten högtalare kan återge en sådan storhet i musiken tycker jag är kul. Men givetvis finns det fler stativare som låter bra men just Pip tillhör enligt mig en av dom bättre, skönare att lyssna på.

Skall man säga något som inte är bra är att mellanregistret är ganska tunnt men vad kan man vänta sig av ett sådant litet element. En annan lite högtalare som är trevlig PK eller varför inte HifiForums egen stativare :-)

IÖ har en fantastisk service kring sina produkter som ingen annan har vad jag vet. Detta gör nog sitt till att folk kramar just detta märke :-)

#25

Postad 07 februari 2013 - 16:44

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Frågar du mig har de en påtaglig färgning av ljudet.


Fast det är ju din åsikt, om jag inte har fel så har dom väl visats vara väldigt neutrala i kontrollerade tester (men jag kanske misstar mig) så visar tester att dom är neutrala så är din åsikt endast en åsikt (och dessutom en felaktig sådan)

#26

Postad 07 februari 2013 - 16:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag äger Ino men påstår inte att det är världens bästa högtalare på något vis.
Det är väl upp till var och en att gå med i en sekt eller inte ? Man är ju inte automatiskt med i någon sekt för att man köper en produkt.
Jag har dock aldrig hört en hifi-högtalare som kan spela lika starkt och rent som Ino. Det är det som dom är ganska ensamma om.
Jag har ofta ställt frågan om någon av "motståndarna" till Ino kan tipsa om en högtalare som kan spela lika starkt och rent som Ino. Hittills är det ingen som kunnat komma med något förslag.

Fast det är ju din åsikt, om jag inte har fel så har dom väl visats vara väldigt neutrala i kontrollerade tester (men jag kanske misstar mig) så visar tester att dom är neutrala så är din åsikt endast en åsikt (och dessutom en felaktig sådan)


Fast dom testerna är det väl LTS som har utfört, så det kan man väl inte ta som ren fakta...
Jag har hört små högtalare som låter lika bra eller bättre än piP, men just basåtergivningen ur en sån liten burk är det inte många högtalare i den storleken som grejar..

#27

Postad 07 februari 2013 - 17:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Det finns massor av högtalare där ute som låter skitbra för en betydligt mindre penning än i56 som jag bestämde mej för. Det finns tom högtalare för en betydligt mindre penning som låter bättre än i56 på väldigt moderata nivåer.


du vet att du måste ge oss exempel på vilka högtalare du talar om nu va? det enda jag hört som kommer nära eller matchar ino är volent och gamla magnepan 3.5 (de nya 3.7 skär sönder öronen, sjukt hemska högtalare).

#28

Postad 07 februari 2013 - 17:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

En unik grej för Ino är alla belackare. Dom är ju nästan vanligare nuförtiden än dom personer som kallas "sekt" eller "religiösa". Är ju bara att kolla den här tråden hittills. B)


Tycker det där har lugnat ner sig väldigt mycket, alla kan inte gilla ino´s sound så och det verkar även fanboysen ha fattat nu.

#29

Postad 07 februari 2013 - 17:21

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Tycker det där har lugnat ner sig väldigt mycket, alla kan inte gilla ino´s sound så och det verkar även fanboysen ha fattat nu.

Sant, men dom som har varit så kallade fanboys har tyvärr gjort så att folk som tycker att Ino låter bra knappt kan säga vad dom tycker utan att folk skriker religion och sekt etc. Jäkligt trist.

#30

Postad 07 februari 2013 - 17:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag har hört massor. SA är ett märke som inte är jättedyrt men låter minst lika bra tycker jag.
Men dom börjar också låta illa väldigt tidigt. Det är ju dock inte så konstigt.
MatsE:s Sonus Faber lät svinjävlabra. Lät dock också illa vid lite pådrag.
Jag har tom flera högtalare hemma som jag tycker låter väldigt bra vid moderata volymer och rätt material.
Senast det var några grabbar här så testade vi alla mina par som jag har hemma.
Det var Infinity, Audio Pro, Yamaha och PK. Alla lät skitbra med högupplöst plingplong.
När man drar på lite låter det dock ganska illa ganska fort..

Det är nog inget magiskt med att tillverka en högtalare som låter bra i en vettig miljö med vettigt material på vettiga volymer. Men när det ska börjas spela starkt så faller det mesta bort tycker jag.

#31

Postad 07 februari 2013 - 17:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Åfan. Själv så har jag bara hört en enda sa högtalare som varit bra, mantra 60. Ranger gick inte att lyssna på med den diskanten. Vi har väldigt olika smak. Själv så anser jag däremot att Ranger kan spela riktigt högt utan problem.

Eh... ja, riktigt högt... i MINA öron ska det nog tilläggas :-D

#32

Postad 07 februari 2013 - 17:31

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr inte lyssnat på Ino.
Men tar man tex Pip ooch jämför med B&W 805 så är B&W rejämlt mycket dyrare.
805 låter bra, men direkt volymen går upp en bit så distar det och låter illa.

Vill man lyssna högt är Pip ett bättre val, men lyssnar man oftast rätt lågt kanske man föredrar B&W.

#33

Postad 07 februari 2013 - 17:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr inte lyssnat på Ino.

Vill man lyssna högt är Pip ett bättre val, men lyssnar man oftast rätt lågt kanske man föredrar B&W.


Det där får jag inte riktigt ihop...

#34

Postad 07 februari 2013 - 17:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Sant, men dom som har varit så kallade fanboys har tyvärr gjort så att folk som tycker att Ino låter bra knappt kan säga vad dom tycker utan att folk skriker religion och sekt etc. Jäkligt trist.


Fast det där har dom sig själv att skylla, det är inte bästa högtalarna som finns och det är jag inte själv att tycka.
Spela högt och rent, ja det är dom bra på.
Men sen då.... ;)

Fan jag skjuter mig själv i foten här då mina stereohifipolers har ino, men det är lite fint att jag får tycka så utan att jag blir bränd på bål.

#35

Postad 07 februari 2013 - 17:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Spela högt och rent, ja det är dom bra på.
Men sen då.... ;)


Ja. Spela rent upp till 20kHz förstår jag att du inte är van med. :D

#36

Postad 07 februari 2013 - 17:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag kör ju med Pi60 som frontar, i14 som center och 4 st profundus X basar.

Jag känner själv att det är inget som sticker ut åt något håll, det är bara behagligt och rent ljud, allt bara klaffar på alla sätt :)
Har inte funderat en gång på att köpa något annat sen jag fick mina pi60, och det är rejält skönt.
Sen får folk säga vad dom vill, jag slutade att bry mig rätt så snabbt tror jag.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par 128 och sen köra pi60 i vardagsrummet.

Det som känns lite unikt med Ino är att dom låter lika bra hela vägen från låg volym till konsertnivåer.

#37

Postad 07 februari 2013 - 17:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Att Ino låter väldigt bra, och på vissa punkter verkar smått unika, talar väl de goda omdömena för.
Men en sak undrar jag; En av de goda egenskaperna skall ju vara en mycket fin och kraftfull bas. Ändock verkar Inoägare i högre grad än andra komplettera med en eller flera subwoofers. Bakermans anläggning vet jag inte ens hur man skall beskriva, galet verkar i underkant liksom. :)

Vad tror ni Inoägare detta med basgalenskaperna beror på?

Undrar också om det förekommer att Ino ställer ut på mässor? Skulle vara kul att höra någon gång.

#38

Postad 07 februari 2013 - 17:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Anledningen till att många har stora bassystem till Ino är för att man kan välja mellan högtalare som är konstruerade för att spelas som fullregister, eller högtalare som är konstruerade för att delas mot baslådor.
Det är också ganska unikt för Ino.

Mina högtalare som jag har i mitt galleri, i56, är slutna och spelar ingen speciellt märkvärdig bas fullregister, utan är konstruerade för att delas mot baslådor.

Redigerat av Bakerman, 07 februari 2013 - 17:59.


#39

Postad 07 februari 2013 - 18:00

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Fast det där har dom sig själv att skylla, det är inte bästa högtalarna som finns och det är jag inte själv att tycka.
Spela högt och rent, ja det är dom bra på.
Men sen då.... ;)

Fan jag skjuter mig själv i foten här då mina stereohifipolers har ino, men det är lite fint att jag får tycka så utan att jag blir bränd på bål.

Jag tänkte ju främst på dom som inte bidragit till religionstänket och som man faktiskt kan diskutera andra märken med utan problem. Ska dom också skylla sig själva? Nä, såklart inte. :)

Ja, du får tycka precis som du vill. Än fast du har fel. ;) :P

#40

Postad 07 februari 2013 - 18:38

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Det där får jag inte riktigt ihop...


Är ju samma som du själv sagt, att Inos styrka är möjligheten att spela starkt utan dist.

#41

Postad 07 februari 2013 - 18:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Är ju samma som du själv sagt, att Inos styrka är möjligheten att spela starkt utan dist.


Fast jag har ju hört Ino...? :huh:

#42

Postad 07 februari 2013 - 18:59

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Fast jag har ju hört Ino...? :huh:


Ja, som jag skrev grundar jag detta på vad andra skrivit. Att Ino spelar högt utan dist.

Jämförelsen var ju mellan 805 som jag hört och vet inte klarar att spela starkt.

Redigerat av Unregistered7444adce, 07 februari 2013 - 19:03.


#43

Postad 07 februari 2013 - 19:06

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Vore mer spännande att läsa från folk som INTE äger Ino som tycker att Ino är unika. (och på vilka sätt de är unika)

Personligen tycker jag det är skitkul med Ino och att det finns i vårt land men jag skulle inte kalla Ino för unikt på något vis, ja utöver att det då är svenskt då.

Jag har inte några Ino-högtalare!

Jag har erfarenheter av många olika högtalare i många olika prisklasser, men inga nämnvärda av Ino-högtalare, men enligt min mening så är det unika med Ino-högtalarna att dom är svensktillverkade och marknadsförs på ett väldigt udda sätt jämfört med de flesta andra högtalare som säljs i sverige.

I stort sett alla andra etablerade högtalar-fabrikat som säljs i sverige säljs via sedvanliga kanaler, d.v.s. butiker och kedjor och därmed så ställs dessa högtalare ofta mot varandra både när kunder vill provlyssna i butikerna, men även i diverse tester.
Ino-högtalarna marknadsförs utan att ställas emot några andra högtalare i några generella sammanhang. Av praktiska skäl så kan inte vem som helst provlyssna och köpa ett par Ino-högtalare och i praktiken så bildar alla ägare av Ino-högtalare ett slags sluten krets, ungefär som en klubb.

Jag misstänker att det är p.g.a. denna "slutenhet" som många bär en negativ inställning till Ino-högtalare i allmänhet och den här "kretsen" i synnerhet. Folk i allmänhet brukar ha en negativ inställning till det okända ju!

Något som förstärker den här klubbkänslan är vissa av medlemmarnas, i det närmaste fanatiska inställning till Ino-högtalare. I vanlig ordning så är det några få, som ställer till det för majoriteten. När hyllningarna framförs helt oreserverat och all kritik aggressivt förkastas både med och utan saklig grund, så skapar dessa få en veritabel "sekt-känsla" kring Ino-högtalarna.

Vad värre är att Ingvar Öhman själv hör till en av de som förstärker känslan av slutenhet istället för tvärtom. Detta p.g.a. sin brist på ödmjukhet gentemot resten av högtalar-marknadens samlade kunskaper. När man själv myntar egna begrepp som t.ex. lavin-distorsion och liknande, så skiljer man sej medvetet från resten av världen och om inte syftet är för att göra sej märkvärdig på något sätt, så har IÖ kapitalt misslyckats med motivera sina egna definitioner och påfund.

Vore Ino-högtalare lika lätt-tillgängliga som de allra flesta andra högtalar-fabrikat är i sverige, så skulle fler provlyssnat dom och kanske hade fler köpt Ino-högtalare också. Men samtidigt så innebär det att Ino-högtalarna hade förlorat mycket av sin exklusivitet och mystik och jag antar att det är huvudskälet till varför marknadföringen av Ino-högtalare är så annorlunda jämfört med andra etablerade högtalarfabrikat.

Vad som oroar mej lite är att det finns ytterligare ett annat skäl också. Kanske är inte Ino-högtalarna speciellt mycket bättre än många andra i samma prisklass, men genom att inte erbjuda högtalarna via samma kanaler som andra fabrikat säljs, så kan man lura i Ino-kunderna lite vad som helst. Låter dom inte bra hemma hos en specifik kund, så är det inte högtalarna som är problemet utan rumsakustiken.

Hade Ino-högtalarna funnits vid sidan om en massa andra högtalare så hade det framgått mycket tydligare hur mycket bättre eller sämre de låter i jämförelsen med andra högtalare.
Hur man än vänder och vrider på det så mår ALLA högtalare bättre med en optimerad rumsakustik...

Jag kommer aldrig att köpa Ino-högtalare, men inte p.g.a. de kanske skulle vara bättre eller sämre än andra högtalare. Utan för att jag inte känner mej frestad att resa i väldigt många timmar bara för att placera mej själv hos en egensinnig högtalarkonstruktör som har uppenbara problem med att leva i harmoni med resten av högtalarvärlden och hellre skapar sin egen bubbla att leva i...

That's my two cents...

#44

Postad 07 februari 2013 - 19:10

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 1
Som oberoende och som numer säljare av alla märken som finns inklusive Ino/Guru så är det kul att se dessa skyttegravar som finns.

Några saker jag reflekterar över som kan bidraga i denna trå är.

Notera jag kommer inte att fastna i en serie grafer och mätdata eftersom detta bara leder från det intressanta.

Ino är enligt mig en väldigt bra högtalare som precis som alla andra väljer olika kompromisser.
Lilla pip spelar varken högt eller distfritt i högre volymer. Den har som kompromiss att vara en bra och fullrangestativhögtalare till små och medelstora rum. För att fungera kräver den en optimering och den spelar ändå långt från djupare än flera andra tillverkare i basområdet. Det som gör Pip lite unik är priset på dem som byggsats. Det är attraktivt iförhållande till prestandan man får. Dock är hypen en nackdel som begköp.

alternativ som kan och spelar likabra eller bättre till rimliga pengar är tex. Qrs Luna. Alr jordan entry 2m, Revel performa m20, Mårten design monk, Tagent lounge l6, Audio pro black pearl v2.
Den sistnämnda en stark dark horse väldigt sansade slantar.

Alla dessa ovan var nämna jag kommer fram till som oerhört breda stilfulla och rejäla till rimliga slantar. Ingen av dem skulle skämma ut sig emot t.ex. Pip eller qm 10.

Det finns många högtalare som är verkligen bra en hel del som är rätt kassa och en stor del medemåttor.
Min inlärda syn är att det är såväl kul som lärorikt att testa och sannerligen har man hunnit med några olika par.

:)

Redigerat av mr-välljud, 07 februari 2013 - 19:11.


#45

Postad 07 februari 2013 - 19:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Anledningen till att många har stora bassystem till Ino är för att man kan välja mellan högtalare som är konstruerade för att spelas som fullregister, eller högtalare som är konstruerade för att delas mot baslådor.
Det är också ganska unikt för Ino.

Mina högtalare som jag har i mitt galleri, i56, är slutna och spelar ingen speciellt märkvärdig bas fullregister, utan är konstruerade för att delas mot baslådor.

Ok, det förklarar saken. Förmodar att de bilder jag sett på tex. I32(?) med dubbla basar också är delade system då. Och detta gör man, om jag förstått saken rätt, för att lättare anpassa systemet till rummet?

#46

Postad 07 februari 2013 - 19:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Ok, det förklarar saken. Förmodar att de bilder jag sett på tex. I32(?) med dubbla basar också är delade system då. Och detta gör man, om jag förstått saken rätt, för att lättare anpassa systemet till rummet?


Topparna, dvs I32 spelar ju högre om dom slipper djupbasen oxå. Det gäller ju alla delade system.

#47

Postad 07 februari 2013 - 19:43

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Fast är det egentligen så mycket gjort åt akustiken där?

Vad jag kunnat se är det bara lite pyramidskum och ett par drapperier i fram samt lockpanel i taket. Sen förstås en hel del diffusering i form av väldigt mycket saker i ett inte helt organiserat kaos. :D

En hel bakvägg är mjuk också även om det inte syns och sen en frontvägg som är hård som inte heller syns. Heltäckningsmatta som inte heller alla går med på att skaffa är en till sak som är gjort.

Dock blir det betydligt dyrare med next step, PI60 som jag tror kommer ligga på ca 25-26 i byggsats.

Nope nästa steg är pi25 eller i6 beroende på om det ska vara fullregister eller delat.

#48

Postad 07 februari 2013 - 19:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

alternativ som kan och spelar likabra eller bättre till rimliga pengar är tex.... Audio pro black pearl v2.
Den sistnämnda en stark dark horse väldigt sansade slantar.


Det var en av burkarna vi testade här hemma.
Har ett par i köket. Riktigt prisvärda små burkar. Låter skitbra.
Dock inte riktigt lika djupgående bas som piP, men sett till priset är dom betydligt mer prisvärda.

Ok, det förklarar saken. Förmodar att de bilder jag sett på tex. I32(?) med dubbla basar också är delade system då. Och detta gör man, om jag förstått saken rätt, för att lättare anpassa systemet till rummet?


Dels det, men samtidigt så får man ju en jättekapacitet i toppen. Sen är det bara att bygga på basen tills man känner att det räcker.
I mitt fall med i56 i toppen är det fortfarande basen som begränsar, trots fyra LMS.
Till film då.. Och försök till superdjup bas trots basätande rum. ;)

#49

Postad 07 februari 2013 - 19:46

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

...
Det finns många högtalare som är verkligen bra en hel del som är rätt kassa och en stor del medemåttor.
Min inlärda syn är att det är såväl kul som lärorikt att testa och sannerligen har man hunnit med några olika par.

:)

Du får mina stående ovationer för det kanske mest balanserade och mest förnuftiga inlägg jag har sett i alla diskussioner som antingen har "halkat in" på eller direkt har handlat om Ino-audio.
:)
[applåder]

#50

Postad 07 februari 2013 - 21:19

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Av praktiska skäl så kan inte vem som helst provlyssna och köpa ett par Ino-högtalare


Kan man inte, ok du får gärna utveckla?

och i praktiken så bildar alla ägare av Ino-högtalare ett slags sluten krets, ungefär som en klubb.


Med klubb/krets, menar du ungefär som de som kör Alfa Romeo har en sluten krets? Eller de som äger Classe elektronik?

Jag misstänker att det är p.g.a. denna "slutenhet" som många bär en negativ inställning till Ino-högtalare i allmänhet och den här "kretsen" i synnerhet. Folk i allmänhet brukar ha en negativ inställning till det okända ju!


Det är ju inte direkt så att det går runt någon gengångare som man inte kan förklara,det är väl snarare det du nämner på annat håll, att det diskuterats med näbbar och klor mellan vissa medlemmar vilka högtalare som är bäst.

Vad som oroar mej lite är att det finns ytterligare ett annat skäl också.


Ok, ta en tablett och ta det lugnt, vi har klarat oss hittills :)

Kanske är inte Ino-högtalarna speciellt mycket bättre än många andra i samma prisklass,


Kan vara så.....

men genom att inte erbjuda högtalarna via samma kanaler som andra fabrikat säljs, så kan man lura i Ino-kunderna lite vad som helst.


Nej! Så vi har blivit lurade? Allt var bara bluff? :unsure:

Låter dom inte bra hemma hos en specifik kund, så är det inte högtalarna som är problemet utan rumsakustiken.


Det låter som du insinuerar att högtalarna är dåliga och att det bara finns bra rum? Eller?

Hur man än vänder och vrider på det så mår ALLA högtalare bättre med en optimerad rumsakustik...


Precis :)

Jag kommer aldrig att köpa Ino-högtalare, men inte p.g.a. de kanske skulle vara bättre eller sämre än andra högtalare. Utan för att jag inte känner mej frestad att resa i väldigt många timmar bara för att placera mej själv hos en egensinnig högtalarkonstruktör som har uppenbara problem med att leva i harmoni med resten av högtalarvärlden och hellre skapar sin egen bubbla att leva i...


Det är ingen som tvingar dig :)

Väl mött!

P.S: Klubbansvarige till Ino-klubben kan gärna skicka min medlemsblankett igen, den kom aldrig fram sist! B)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.