Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är högtalare som kostar över 1 million kr verkligen de bästa högtalarna i v

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 december 2018 - 07:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Kom över en massa masterband från en musikstudio. Helt klart att lyssnar man på en standard cd på en högtalare för en miljon så låter det nästan lika bra som när man lyssnar på masterbanden på en högtalare för några tusenlappar, Behring A500 slutsteg, Gammal Revox bandspelare från Sveriges radio. "Slutsteget är kopplad direkt till bandspelaren"

Helt klart att Cd skivor och vinyler är den svaga punkten.

Så Andersson högtalare från Netonnet matchar nästan miljonhögtalare om man byter från CD till masterband?


Redigerat av Buddypresley, 20 december 2018 - 07:40.


#52

Postad 20 december 2018 - 10:56

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Kom över en massa masterband från en musikstudio. Helt klart att lyssnar man på en standard cd på en högtalare för en miljon så låter det nästan lika bra som när man lyssnar på masterbanden på en högtalare för några tusenlappar, Behring A500 slutsteg, Gammal Revox bandspelare från Sveriges radio. "Slutsteget är kopplad direkt till bandspelaren"

Helt klart att Cd skivor och vinyler är den svaga punkten.

 

haha, lägg av.

En högtalare som kostar ett par hundralappar att tillverka kommer inte låta lika bra som en som kanske kostar 50-100 000 att tillverka (en högtalare i miljonklassen). Det är bara idiotiskt att påstå något sådant, eller så har du hörselproblem :-). 



#53

Postad 21 december 2018 - 12:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Gäller ju att hålla isär begreppen här.

En anläggning som skall fylla en stor lokal med realistikt ljud kommer naturligtvis att kunna kosta precis hur mycket som helst. I ett mindre rum med goda akustiska egenskaper kommer det att kosta väsentligt mindre. Finns gott om miljonhögtalare som omöjligt skulle gå att få att fungera lika bra som en 20000kr högtalare i fel rum. Omvänt skulle den senare knappast imponera i en större lokal. Utan tvekan bör en jättedyr högtalare rent objektivt vara jävligt bra. Allt annat vore ju bedrägeri. Men sedan kommer ju detta med rummet och egna preferenser. Lyssna tex. på ett par Martin Logan med fel musik, i fel rum. Ett par högtalare som under rätt förutsättningar ger upplevelser man inte trodde var möjliga kan alltså omvänt bli pinsamt dåliga, och rent plågsamma att lyssna till.
Men håller absolut med om att upp till typ hundra tusen kan man nog ha nytta av i normala rum.

Dock kan goda musikupplevelser sån tur är fås betydligt billigare än så. :)

#54

Postad 21 december 2018 - 13:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Magi...

Bifogad fil(er)



#55

Postad 21 december 2018 - 14:59

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Dessa godingar för 1,6 mille har jag ägnat lite tid o lyssnat på i ett bra rum ihopkopplat med väldigt dyr elektronik.

Lät galet bra o avslappnat måste jag säga.

Men fick liknande eller bättre ljud med egenbyggda OB bafflar med aktiv drift...Tror total kostnaden hamnade under 50k men det är ju rent subjektivt vilket man gillar förvisso.

 

Men The Sonus Faber är byggda efter alla konstens regler o väger 400kg styck.

Så finns det rika människor som vill ha den byggkvaliteten och grymt ljud så lär det fortsättas med liknande byggen.

Är man dock ljudnörd med budget att tänka på så blir det tämligen lätt att få ihop ett paket som spelar bättre, men det kommer inte se lika tjusigt ut.Bifogad fil  maxresdefault.jpg   68,45K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av robert293, 21 december 2018 - 15:01.


#56

Postad 21 december 2018 - 16:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tror vi kan konstatera att ljudförbättringen är exponentiellt avtagande i relation till prisökningen och planar ut relativt tidigt.

Särskilt då för oss vanliga dödliga med normalstora rum.

 

Skall det visas bilder på dyra högtalare så kan man titta på nedanstående, lär inte vara 3 gånger bättre än särskilt många högtalare som bara kostar en 1/3 del. Dessa kostar ca 3,3Msek Marten Design Coltrane Supreme 2.

https://www.google.c...iact=mrc&uact=8



#57

Postad 21 december 2018 - 17:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Tror vi kan konstatera att ljudförbättringen är exponentiellt avtagande i relation till prisökningen och planar ut relativt tidigt.
Särskilt då för oss vanliga dödliga med normalstora rum.
 
Skall det visas bilder på dyra högtalare så kan man titta på nedanstående, lär inte vara 3 gånger bättre än särskilt många högtalare som bara kostar en 1/3 del. Dessa kostar ca 3,3Msek Marten Design Coltrane Supreme 2.
https://www.google.c...iact=mrc&uact=8

Eddie Meduza låter nog bättre än nånsin genom dessa

#58

Postad 21 december 2018 - 18:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Skratt, Eddie får fram sin musik i alla högtalare. Desto sämre i bättre system. Knappast känd för HiFi direkt. Men bra val.

#59

Postad 21 december 2018 - 18:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Skratt, Eddie får fram sin musik i alla högtalare. Desto sämre i bättre system. Knappast känd för HiFi direkt. Men bra val.

Lyssna på ”Going back to Oklahoma”. Hörs tydligt att han använder ett plektrum från Jim Dunlop där

#60

Postad 21 december 2018 - 19:09

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Lyssnat av MBL 101 X-treme med samtliga tillbehör, vilket är både de dyraste och bästa högtalarna jag hört. Lämnade t.o.m ett omdöme som prisjakt verkar ha tagit bort ser jag nu . . . !?. Har dåligt med referenser över 100-200k så svårt att göra någon jämförelse dock. Tror man kommer 90% till det perfekta ljudet med en 200k, de sista 10% kostar 1-2 miljoner extra. Inte värt . . . 



#61

Postad 22 december 2018 - 02:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag vill hävda att mesta av det riktigt dyra hifin, från ett återgivningsperspektiv, är allt från dåliga till kassa.
Samtidigt vill jag även hävda att den absolut bästa hifin, från återgivningsperspektiv, är nästan uteslutande riktigt dyr.
 



#62

Postad 22 december 2018 - 09:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag vill hävda att mesta av det riktigt dyra hifin, från ett återgivningsperspektiv, är allt från dåliga till kassa.
Samtidigt vill jag även hävda att den absolut bästa hifin, från återgivningsperspektiv, är nästan uteslutande riktigt dyr.
 

Hur skall man tolka det?

 

Att man i bästa fall har råd att köpa något som har dålig återgivning, men att de flesta med normal budget får hålla till godo med kass återgivning....?

 

Vad är riktigt dyrt i sammanhanget?


Redigerat av Blåtand, 22 december 2018 - 09:33.


#63

Postad 22 december 2018 - 11:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Det där riktiga "tappa hakan"-upplevelserna är inte jättemånga. Men de jag minns bäst är JBL K2 med Mark Levinson, Martin Logan med Luxman, System Audio Pandion 30(elektronik okänd). Väldigt olika konstruktioner och uppenbarelser, men med det gemensamt att upplevelserna varit av sådan art att närheten till musiken varit total. Ingen av dessa ljudmässiga konstverk skulle jag dock vilja ha i mitt hem, för estetiskt tilltalande är de sällan eller aldrig. Hemma njuter jag påfallande ofta NÄSTAN totalt av ett par högtalare som kostade 16000kr., förvisso hjälpta av en god sub och dito elektronik. Som sagt, sån tur är behöver goda upplevelser inte kosta miljoner. :)

#64

Postad 22 december 2018 - 14:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Hur skall man tolka det?

 

Att man i bästa fall har råd att köpa något som har dålig återgivning, men att de flesta med normal budget får hålla till godo med kass återgivning....?

 

Vad är riktigt dyrt i sammanhanget?

Man kan tolka det som att mycket av dyr-hifin är skapad av klåpare eller folk som levererar ett visst utseende. Samtidigt som det absolut bästa, sällan är billigt.



#65

Postad 22 december 2018 - 17:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har man kommit upp lite i pris på högtalare, låt säga spannet 25-100ksek och inte måste ha en stor högtalare för att fylla en Aula eller dylikt så får man en stativare med riktigt bra element för pengarna. Om konstruktören gjort sin läxa så behöver det inte kosta mer att få något riktigt bra. I väldigt många fall får man inte mer kvalité för en större summa pengar utan fler eller större element av samma kvalité och en större låda. Komplexiteten i filtren ökar ofta som en följd och blir den svagaste länken i konstruktionen. Du får mer botten men ofta större problem i frekvensområden där man delar mellan elementen. Lägger man sig i den lägre regionen av detta prisspann och köper en stor golvare så får man acceptera vissa kompromisser både vad gäller element, delningsfilter och lådans kvalité. Dessutom får man en högtalare som är mer kinkig med placering och rummet.

 

Visst finns det möjlighet att ta ut svängarna mer när man gör en högtalare som kostar över miljonen men det finns helt klart ett tak för hur exotiska byggen man kan göra. Ofta handlar det som i mitt exempel tidigare om riktigt stora högtalare där tekniken är den samma som i mindre högtalare för en bråkdel av kostnaden.



#66

Postad 22 december 2018 - 19:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Man kan tolka det som att mycket av dyr-hifin är skapad av klåpare eller folk som levererar ett visst utseende. Samtidigt som det absolut bästa, sällan är billigt.

 

Jag tycker det är precis så här. Sedan ser jag att det redan har tagits upp i tråden men två av de absolut svagaste länkarna med absoluta hästlängder(utöver högtalarna själva då) är mastringen av musiken och rummet som högtalarna står i. 

 

Det där med mastringen är otroligt störande då det inte går att göra något åt. Eller ja väldigt ironiskt nog så får de för sig att släppa bra mastringar på vinyl vilket sedan leder folk till att tro att det är själva vinyl-formatet i sig som är så bra. Så är det givetvis inte(tycker jag!). 

 

Lyckas man få tag på ett rum som är något i stil med 5,5 x 8 x 3 meter så har man en bra utgångspunkt för att börja bygga ett bra rum. Tyvärr så är det sjukt svårt att hitta ett stort nog rum. 

 

Tycker man inte behöver sitta och bli stressad över att man aldrig kommer ha råd med högtalare för 1 miljon+. Vill man ta det riktigt långt kan man börja spara till hus som helst är byggt av trä och sedan dedikera en summa pengar till att bygga ett dedikerat rum där. Når man dit så kan man slänga in ett par stativhögtalare för 10k och få haksläpp då man antagligen inte insåg att de hade förmågan att ge en 3D-ljudbild från golv till tak, långt utanför sidorna av högtalarna och ljud som låter som att de kommer precis bredvid en. Går ju alltid att bli större och mäktigare såklart men jag skulle tro att många audiofiler söker just detta att kunna höra hela inspelningen. Det går men det går inte att komma förbi fysikens lagar och det innebär ett fett rum som är rätt byggt.

 

Sedan kan man såklart slänga in ett system för flera hundra tusen i ett sådant rum också och få hela soffan att skaka av allt infraljud medan resten av rummet är helt dött så att säga. Jag har åkt runt i landet och upplevt flera av dessa grejer och ALLA hade gemensamt att det var stora och påkostade rum. Det är väldigt intressant att spela små stativhögtalare i sådana rum då man inser hur otroligt bra det är redan där. 

 

Jag säger börja med rummet för börjar man med de festaste högtalarna direkt men har ett litet rum så får man problem. Mer energi in i rummet = ställer högre krav på rummet. Med ett bra rum dock så drar de ju ifrån väldigt snabbt. Dyra högtalare har såklart kvaliteter man hör redan i vilket rum som helst och på ganska svag volym. Men blir mycket bortkastade pengar egentligen. För de allra flesta skulle jag ändå tro att en bra stativhögtalare är vägen att gå. Sedan lägga så mycket tid och pengar man orkar på rummet. Om man fortfarande tycker det är kul och vill ha mer efter det kan man ta nästa steg.

 

Som det skrevs i första inlägget i tråden om att vissa hävdar att man måste upp i över 100kkr eller vad de nu påstår så kan jag säga att det är totalt trams. Detta är människor som är efter en enkel lösning på ett komplex problem. Det finns inga enkla genvägar och alla dessa tumregler är bara att strunta i. Gå inte på att slösa pengar på svindyr kringutrustning osv. Börja med ett par bra stativhögtalare och ett vettigt externt slutsteg och förförstärkare. Köp begagnat. Bygg ett bra rum..sedan växer resten fram med tiden. 



#67

Postad 22 december 2018 - 20:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag tycker det är precis så här. Sedan ser jag att det redan har tagits upp i tråden men två av de absolut svagaste länkarna med absoluta hästlängder(utöver högtalarna själva då) är mastringen av musiken och rummet som högtalarna står i. 

 

Det där med mastringen är otroligt störande då det inte går att göra något åt. Eller ja väldigt ironiskt nog så får de för sig att släppa bra mastringar på vinyl vilket sedan leder folk till att tro att det är själva vinyl-formatet i sig som är så bra. Så är det givetvis inte(tycker jag!). 

 

Lyckas man få tag på ett rum som är något i stil med 5,5 x 8 x 3 meter så har man en bra utgångspunkt för att börja bygga ett bra rum. Tyvärr så är det sjukt svårt att hitta ett stort nog rum. 

Mitt rum som jag utgår ifrån, är 5,7x8,7x2,5. Slutresultatet ska bli ca 5,7x6,8x2.4



#68

Postad 22 december 2018 - 21:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Har man kommit upp lite i pris på högtalare, låt säga spannet 25-100ksek och inte måste ha en stor högtalare för att fylla en Aula eller dylikt så får man en stativare med riktigt bra element för pengarna. Om konstruktören gjort sin läxa så behöver det inte kosta mer att få något riktigt bra. I väldigt många fall får man inte mer kvalité för en större summa pengar utan fler eller större element av samma kvalité och en större låda. Komplexiteten i filtren ökar ofta som en följd och blir den svagaste länken i konstruktionen. Du får mer botten men ofta större problem i frekvensområden där man delar mellan elementen. Lägger man sig i den lägre regionen av detta prisspann och köper en stor golvare så får man acceptera vissa kompromisser både vad gäller element, delningsfilter och lådans kvalité. Dessutom får man en högtalare som är mer kinkig med placering och rummet.

Problemet med ditt resonemang, som jag uppfattar det, är att du baserar det på kostnaden. Kostnaden säger inget som slutresultatet. Ett geni kan få element för ett par hundra, att låta kanon. En klåpare kommer få element för 50 000 kr att låta piss. 



#69

Postad 22 december 2018 - 23:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Lyssna på ”Going back to Oklahoma”. Hörs tydligt att han använder ett plektrum från Jim Dunlop där

 

Skratt



#70

Postad 23 december 2018 - 00:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Det där med mastringen är otroligt störande då det inte går att göra något åt. Eller ja väldigt ironiskt nog så får de för sig att släppa bra mastringar på vinyl vilket sedan leder folk till att tro att det är själva vinyl-formatet i sig som är så bra. Så är det givetvis inte(tycker jag!). 

 

 

Håller med. Förstår inte varför dessa bättre masters inte släpps till försäljning på t ex HDtracks eller Highresaudio.

 

Det finns iofs exempel där det har gjorts, t ex Paul McCartney - New (Deluxe). HDtracks-versionen låter mycket bättre än CDn. Inte helt oväntat är också dynamiken bättre.



#71

Postad 23 december 2018 - 02:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Varför är miljon skrivet på engelska i en rubrik som i övrigt är på svenska?

#72

Postad 23 december 2018 - 02:22

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Lyssna på ”Going back to Oklahoma”. Hörs tydligt att han använder ett plektrum från Jim Dunlop där

 

Var väl just den gamla giftiga plasten i Dunlops plektrum som han fick cancer av och dog?

 

Är ju förjävligt ändå, har man tillräckligt bra anläggning (~1Msek) så hör man ju skillnad på nya och gamla. Låter mycket bättre med gamla men ingen vågar ju lira med dessa längre. ;)


Redigerat av HenkeEdge, 23 december 2018 - 15:14.


#73

Postad 23 december 2018 - 09:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Problemet med ditt resonemang, som jag uppfattar det, är att du baserar det på kostnaden. Kostnaden säger inget som slutresultatet. Ett geni kan få element för ett par hundra, att låta kanon. En klåpare kommer få element för 50 000 kr att låta piss. 

Du lyckas verkligen alltid med att läsa det du vill.

 

Jag säger samma sak som du när det gäller att priset inte säger något om huruvida konstruktören lyckas bygga en bra högtalare eller inte.
Jag uttryckte det istället med "om kunstruktören gjort sin läxa........". Betyder för den som inte vet vad läxa är att konstruktören införskaffat tillräcklig kunskap för att förvalta bra komponenter och realisera en bra produkt där de ingående delarna når om inte full potential så i alla fall nära på.

 

Ovanstående gör att man alltid skall lyssna på en högtalare före köp även om du inte har samma rum eller förutsättningar i ditt egna hem.
Vissa insikter brukar man få vid en provlyssning.

 

Att hänga upp resonemanget på priset anser jag  vara rätt naturligt när tråden anspelar just på prissättning i relation till vad man erhåller i ljudkvalité.

 

Du sa själv precis att det mesta av bra hifi är riktigt dyr, du nämnde inga summor och svarade inte heller på frågan vad dyrt i detta sammanhang betydde men nog anspelar även detta uttalande på priset, eller?



#74

Postad 23 december 2018 - 12:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Vet inte om det finns ett "gyllene snitt" för hur bästa rummets proportioner skall vara, men mitt ser väl ut ungefär som de nämnda måtten.

Sedan anser jag det av egen erfarenhet väldigt svårt att avgöra om en "klåpare" varit i farten, eller om yttre omständigheter ruckat omkull en god högtalares prestation. Rummet, inspelninskvalitet osv. Har ju hört samma högtalare, mängder av gånger, låta allt från fantastiskt till hopplöst dåligt, beroende just på skiftande omständigheter.
De högtalare jag själv valt har jag upplevt relativt konsistenta. De verkar helt enkelt mindre påverkade av yttre omständigheter än många andra.
Tror inte allt det finns något som säger att dyrare högtalare är bättre eller sämre på just detta. Men helt klart är att en hel del högtalare behöver rätt omständigheter för att ge sitt bästa. Alla är framtagna (uppmätta) i ekofri kammare, men utan tvekan måste man valt olika vägar kring hur man tänk att de skall fungera i rum.

#75

Postad 23 december 2018 - 18:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du sa själv precis att det mesta av bra hifi är riktigt dyr, du nämnde inga summor och svarade inte heller på frågan vad dyrt i detta sammanhang betydde men nog anspelar även detta uttalande på priset, eller?

Nja, jag sa att de bästa prylarna är oftast inte billiga. Vad priset är beror ju på vilken pryl man menar.



#76

Postad 23 december 2018 - 21:52

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Lyssna på ”Going back to Oklahoma”. Hörs tydligt att han använder ett plektrum från Jim Dunlop där


Örter är inte alltid till fördel...

#77

Postad 25 december 2018 - 14:32

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Mitt rum som jag utgår ifrån, är 5,7x8,7x2,5. Slutresultatet ska bli ca 5,7x6,8x2.4

 

Det kommer bli väldigt bra. Själv har jag "bara" 3,86 x 6,36 x 2,19 men det är en dramatisk skillnad från förra rummet på 3,50 x 5,6 x 2,10. Har även mycket mjukare väggar och tak nu vilket hjälper mycket. 



#78

Postad 14 maj 2019 - 09:38

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

En sub för $100.000 kanske kan vara nått?

 

 

YG Acoustics  InVincible 21.2

https://www.yg-acous...duct/invincible

YGAcousticOctober292-1365x2048.png



#79

Postad 14 maj 2019 - 10:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

en i varje hörn!



#80

Postad 14 maj 2019 - 11:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Tror inte att man behöver lägga miljoner för att få bra ljud och få en bra upplevelse när man lyssnar på musik. Sen är det väl självklart det beror på vilka krav man har, vilken typ av högtalare man är
Ute efter,
Spela högt?
Bastryck?
Ljudkvalitet?
Design?

För att få dessa 4 punkter kombinerat i en högtalare blir oftast dyrt. Stativare har bättre ljudkvalitet inom samma pengar som en golvare, men jag själv skulle samtidigt ändå inte vilja ha stativare för de ger nästan ändå fler nackdelar än golvare.
Begränsat ljudtryck och bastryck jämfört med golvare. För alla är kanske detta inte lika viktigt eftersom man inte bryr sig om att spela högt och hade tänkt fylla ut djupbasen med sub.
Gillar själv att spela musiken högt. Inte öronbedövande men högt ändå. Har hört några stativare, och tycker de låter bra. Men dom går bort eftersom de inte är lämpade på högre volymer. Begränsad bas. Sen tycker jag golvare ser snyggare ut som möbel. Kan inte uttala mig om alla modeller. Men på b&w 600 serie störste stativaren mot största golvmodellen. Priset är 10k mer. Då får ut samma ljudkvalitet ur den 10k billigare stativaren. Men låter så himla platt i jämförelse en sån enorm skillnad. Golvaren kan också spela mycket högre, kräver mindre effekt för att få samma volym. Cerwin är enormt kraftfulla och kan spela extremt högt men låter inte bra i mina öron. Har hellre en högtalare som kan göra lite av varje. Kraften har i min mening ingen nytta om ljudet i sig inte är bra. Roligt en liten stund men man tröttnar i längden. Ljudkvalitén är ändå den viktigaste delen i högtalaren enligt mig. Men i slutändan är det en smaksak. Bara man själv kan avgöra vilken typ av ljud man vill ha. Går aldrig att ta någon annans ord på det

Angående priset på den perfekte högtalaren hade jag inte behövt gå längre än 40-100k. För runt miljonen hade jag hellre skaffat en Porsche 911 gt3 som jag provkörde i helgen under live it top gear airfield och känslan i den bilen är oslagbar😄. Även vid normal körning så sitter och går den bilen 100 gånger bättre på vägen än vad man någonsin kan uppnå med en vanlig personbil. Man väljer som sagt själv vad man vill lägga pengarna på, skulle själv inte lägga allt jag har på ljudet. Men man får lägga ner en del om man vill ha ett vettigt system. Har även ett stort bilintresse
och även spel blandannat. Då blir det att prioritera helt enkelt. Svårt att få pengarna att räcka till för alla dessa intressen. Varför kunde man inte bara vara miljonär💰. Dom säger att pengar inte kan köpa lycka det stämmer inte riktigt, pengar skulle utan tvivel köpa min lycka😁

Redigerat av Andreas3200, 14 maj 2019 - 12:45.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.